Ilmansuunnat perusmuodossa

miksi ei

Kun liitetään perään -Suomi, vain itä, etelä ja länsi ovat perusmuodossa, muut muuttuu, pohjoinen > pohjois, koillinen > koillis, kaakko > kaakkois, lounas > lounais, luode > luoteis. Mistä moinen käytäntö lähtenyt, hankalaa ulkomaalaisillekin ja miksi sitten ei kaikkia ilmansuuntia ole muutettu. Samalla tavalla muuttuu monet muutkin sanat, ainakin värit.

7

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä en sitä tehnyt

      Pitäisi kai kysyä itseltään syylliseltä.

    • Tässä on kaksi eri kysymystä: 1) Miksi joistakin sanoista käytetään yhdyssanan alkuosana eri muotoa kuin muuten? 2) Miksi joidenkin ilmansuuntien (kaakko, lounas, luode) ei käytetä yhdyssanojen alkuosana, vaan niiden tilalla käytetään näiden nimien adjektiivijohdoksia (yhdyssanamuodossa)?

      Ensimmäisen kysymyksen vastaus on, että yhdyssanamuodot johtuvat useista eri syistä, kuten sanojen liitoskohdissa tapahtuvista äänneilmiöistä, mutta myös muunlaisesta vaihtelusta. Erityisesti -nen-loppuisten sanojen -s-loppuiset yhdyssanamuodot (kuten pohjoinen : pohjois-) johtunevat siitä, että näissä sanoissa on sekaantunut kaksi eri alkuperää olevaa päätettä. Yhdyssanamuoto on niissä itse asiassa sanan taivutusvartalo loppuvokaalinsa menettäneenä, vrt. pohjoinen : pohjoise|n : pohjoise|ssa : pohjois|ta, joten kysymys onkin oikeastaan siitä, mistä on tullut poikkeuksellinen -nen-loppuinen yksikön nominatiivi. Tästä ei taida olla edes hyviä arvauksia.

      Toiseen kysymykseen ei ehkä voi sanoa muuta kuin että ilmansuuntien nimet ovat kehittyneet toisistaan aika riippumatta ja ovat suhteellisen myöhään muodostuneet täsmällisiksi kompassisuuntien nimiksi. Erillisen kehityksen takia ne myös käyttäytyvät eri tavoin yhdyssanoissa. Joo, ei ole kaksinen selitys.

      • ap.

        No, paras tähän asti.

        Tuli mieleen, että olisiko pääilmansuunnat tärkeimpinä perusmuodossa ja väli-ilmansuunnat vähemmän tärkeinä adjektiivijohdoksina, pohjoinen siinäkin poikkeus.

        Tuolta löytyikin selitystä sanojen alkuperälle.

        "Ilmansuunnista koillinen, itä, lounas, luode ja mahdollisesti myös länsi ovat saaneet nimensä auringon liikkeen ja sijainnin perusteella. Koillisesta näkyy aamun koi, aurinko itää idästä, länttää eli "litistyy" länteen ikään kuin kaarevaa taivaan kantta seuraten, ja lopulta luodaan eli lasketaan luoteeseen. Lounas voi merkitä keskipäivää, eli aikaa, jolloin aurinko on korkeimmillaan. Lõuna on viron kielessä etelän nimitys. Suomen sana etelä tulee joko siitä että sillä suunnalla on talon eteinen, tai siitä, että siellä on hyvin etäällä maailman reuna."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmansuunta


      • Haloo !
        ap. kirjoitti:

        No, paras tähän asti.

        Tuli mieleen, että olisiko pääilmansuunnat tärkeimpinä perusmuodossa ja väli-ilmansuunnat vähemmän tärkeinä adjektiivijohdoksina, pohjoinen siinäkin poikkeus.

        Tuolta löytyikin selitystä sanojen alkuperälle.

        "Ilmansuunnista koillinen, itä, lounas, luode ja mahdollisesti myös länsi ovat saaneet nimensä auringon liikkeen ja sijainnin perusteella. Koillisesta näkyy aamun koi, aurinko itää idästä, länttää eli "litistyy" länteen ikään kuin kaarevaa taivaan kantta seuraten, ja lopulta luodaan eli lasketaan luoteeseen. Lounas voi merkitä keskipäivää, eli aikaa, jolloin aurinko on korkeimmillaan. Lõuna on viron kielessä etelän nimitys. Suomen sana etelä tulee joko siitä että sillä suunnalla on talon eteinen, tai siitä, että siellä on hyvin etäällä maailman reuna."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmansuunta

        Wikipedian etymologiat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kuka tahansa voi kirjoittaa sinne sepittelemiään juttuja ja usein kirjoittaakin. Ja vaikka heittää sekaan jotain jostain lukemaansa, toki yleensä vähän väärin ymmärrettynä.

        Suomen kielen sanojen etymologioista on tehty oikeita tutkimuksia. Yleistajuisesti niitä on kuvattu kirjassa "Nykysuomen etymologinen sanakirja".


      • haloohaloo..
        Haloo ! kirjoitti:

        Wikipedian etymologiat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kuka tahansa voi kirjoittaa sinne sepittelemiään juttuja ja usein kirjoittaakin. Ja vaikka heittää sekaan jotain jostain lukemaansa, toki yleensä vähän väärin ymmärrettynä.

        Suomen kielen sanojen etymologioista on tehty oikeita tutkimuksia. Yleistajuisesti niitä on kuvattu kirjassa "Nykysuomen etymologinen sanakirja".

        Lähteet
        Erkki Itkonen (toim.): Suomen sanojen alkuperä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1992-2000. ISBN 951-717-692-9.


      • Haloo !
        haloohaloo.. kirjoitti:

        Lähteet
        Erkki Itkonen (toim.): Suomen sanojen alkuperä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1992-2000. ISBN 951-717-692-9.

        Oletko tarkistanut, mitä Itkosen kirjassa oikeasti sanotaan? Ja mikä siellä esitetään perusteltuna käsityksenä, mikä mahdollisena arveluna, mikä taas vain mahdottomana. Todellisuudessa esimerkiksi länsi-sanan alkuperästä ei ole esitetty mitään epävarmaa arvelua parempaa. Jopa Wikipedian muissa ”artikkeleissa” sanotaan tämä, katsopa vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Länsi

        Esitetty kysymys ei muuten lainkaan koskenut ilmansuuntien nimiä sinänsä, vaan sitä, miksi nimet esiintyvät eri muodoissa eri tavoilla. Se, että sanotaan Länsi-Suomi eikä Läntis-Suomi, ei riipu siitä, mistä sana ”länsi” on peräisin.


      • haloohaloo..
        Haloo ! kirjoitti:

        Oletko tarkistanut, mitä Itkosen kirjassa oikeasti sanotaan? Ja mikä siellä esitetään perusteltuna käsityksenä, mikä mahdollisena arveluna, mikä taas vain mahdottomana. Todellisuudessa esimerkiksi länsi-sanan alkuperästä ei ole esitetty mitään epävarmaa arvelua parempaa. Jopa Wikipedian muissa ”artikkeleissa” sanotaan tämä, katsopa vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Länsi

        Esitetty kysymys ei muuten lainkaan koskenut ilmansuuntien nimiä sinänsä, vaan sitä, miksi nimet esiintyvät eri muodoissa eri tavoilla. Se, että sanotaan Länsi-Suomi eikä Läntis-Suomi, ei riipu siitä, mistä sana ”länsi” on peräisin.

        Siksihän se onkin kerrottu arveluna. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää vaiko pikemminkin halu vähätellä wikipediaa perustettomasti.

        Voihan sitä kertoa muutakin kuin kysytty ja useinkin asiat liittyy toisiinsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe