Ajatteko yhdellä ja samalla pyörällä ympäri vuoden vai onko useampi eri vuoden aikoihin sopiva? Tarkoitan kysymykselläni lähinnä lenkin heitäjiä, en työmatkapyöräilijöitä.
Mulla on kaksi pyörää käytössä ja molemmissa alkaa olla kilometrit tapissa, mietin, josko hankkisin esim cyclon ja ajaisin sillä läpi vuoden, vaikka kaksilla kiekoilla/renkailla? Soveltuuko muuten droppitankoinen pyörä talviajoon kuinka?
Kysymys aktiivisesti ympärivuoden pyöräileville?
37
1454
Vastaukset
- 12kk/v
Kesäkausi menee kevyehköllä cyclolla, jossa juomapulloteline on ainoa lisävaruste. Sitten, kun alkaa lokasuojia vaativa kausi, ajan 26" jäykällä maasturilla. Kymmenkunta astetta niinuksella on oikeastaan rajana, jos kylmempää, heitän lenkin kävelen. Muuten päivittäin pyörällä, satoi tai paistoi:=)
Toi kysymys droppitangosta talvella on makuasia, itse tykkään kylmällä ja liukkaalla pystymmästä ajoasennosta ja suorasta tangosta, jossa kierrettävät vaihdevalitsimet, niin voi pitää kunnon rukkasia. Kyllähän cyclolla pärjää ympäri vuoden, kun heittää talveksi lokarit ja vaikka nastarenkaat. Jotenkin vaan mukavempaa sotkea sulalla ja kuralla vanha maasturi, kalliin kuitupyörän sijaan? Lieneen sekin makuasia? - hiihtohangellaonpop
Sulilla keleillä ajan hybridillä ja 29" maasturilla, riippuen ajoalustasta. Lumella ajan pelkästään 29" jossa nastarenkaat, työmatkaa noin 125 km/viikko, tosin kova pakkanen ja kova lumipyry jättää pyörän sisälle.
- Nishi kuski
Ympäri vuoden tulee lenkit ajettua yhdellä ja samalla pyörällä, sulanmaan aikaan joka päivä ja talviaikana riippuen liukkaudesta, eli kaksi kolme kertaa viikossa. Alurunkoinen cyclokrossari, nyt kolmas vuosi menossa. Täälläpäin reitit suolattu reilusti, joten kura lentää, hyvin on voimansiirto ja muut osat suolakylvyn kestäneet. kesät ajan ilman lokareita ja talvella pätkä pikalokaria takana ja edessä vinoputkessa samoin. Kunnollinen pesu ja voitelu kaikille liikkuville osille, varsinkin talviaikaan tulee tehtyä usein. Droppitanko toimii erittäin hyvin myös talvella ja vaihtaminen on helppoa paksuillakin rukkasilla.
- Alkup. Maantiepyöräi
En voi sanoa itseäni aktiiviseksi pyörilijäksi talvella, mutta pääasiassa käytössä maantiepyörä sekä fixi kesällä ja cyclocrossari talvella. Cyclocrossarilla lyhyt elämä myös retkipyöränä kesällä.
- cycloilija vm-64
yhden pyörän "tallia" pyörittelen. cyklokrossari ajokkina ja kilsoja vuoteen noin 6500 tulee. kerran vuodessa avaan kiekkojen laakerit, pesu rasvaus ja voimansiirto uusitaan tarvittaessa ja kyllähän tuo hyvissäajoin itse ilmoittaa, koska kannattaa rupee vaihtamaan. Varusteet ympäri vuoden pyörässä samat, juomapotelli teline, pumppu satulan alla laukku, jossa sisärengas ja rengasraudat, satulaputkessa pätkä lokasuojaa, jotta persus ja satulalaukku pysyy puhtaana.
- Kombinaatio
Kesällä crossari retkipyöränä ja maantiepyörä lenkeille. Talvella 17 kilon teräsrunkoinen citypyörä. Nastarenkaat nostavat tuota painoa. Sen kanssa pyöräily käy työstä, eli pysyy kunnossa kesää ajatellen.
- .............
No on sulla painava teräspyörä.. Itsellä täysjäykkä teräsmaastopyörän nastoilla painaa hikiseen 12kiloa
- Sitten vähennyslasku
............. kirjoitti:
No on sulla painava teräspyörä.. Itsellä täysjäykkä teräsmaastopyörän nastoilla painaa hikiseen 12kiloa
Napavaihde, napadynamo, satula vaihdettu alkuperäistä hieman raskaampaan. Helkaman ilmoitettu paino 16,2 kg. Siihen nastarenkaat alle. Mitattu ensin kuski, sitten kuski ja pyörä tavallisella vaa'alla.
- fatbiker
Viime vuonna hankin läskin ja parempaaa talvipyörää ei ole. Nykyää ajelen tuolla ympäri vuoden, koska aika paljon tulee tehtyä lenkkkiä maastossa. Turvallisuudessa ja ajettavuudessa talvikeleillä mulla mikää ei ole vetänyt vertoja läskille.
- Mutuako?
Miten tuo leveä rengas paksussa lumessa toimii? Näin asiaan perehtymätön ainakin ajattelee polkemisen olevan raskasta lumessa ja sohjossa verrattuna kapeaan renkaaseen, joka uppoaa lumeen.
- fatbiker
Mutuako? kirjoitti:
Miten tuo leveä rengas paksussa lumessa toimii? Näin asiaan perehtymätön ainakin ajattelee polkemisen olevan raskasta lumessa ja sohjossa verrattuna kapeaan renkaaseen, joka uppoaa lumeen.
"Miten tuo leveä rengas paksussa lumessa toimii"
Toi on oikeastaa sivuseikka, läski on tällä hetkellä in ja se on tärkeintä ainakin minulle. Mitä raskaampi on polkea, sitä parempi kunnon kannalta. Tunne siintä, kun päät kääntyvät katellisina, kun ajan läskillä, tuo mulle pyöräilyssäni tarvittavan tyydytyksen ja se riittää. - Niin no
Mutuako? kirjoitti:
Ei se ole raskas polkea. Vaikka olisi jonkun mielestä raskas, niin muut ajo-ominaisuudet vaikeissa olosuhteissa ovat ylivertaiset kapeaan renkaaseen verrattuna. Sopivilla vaihteilla ja ajoergonomialla saa myös minimoitua ajamisen raskauden.
- ....................
Mutuako? kirjoitti:
Leveä rengas tuo kantavuuttaa eli toimii loistavasti lumessa, pehmeässä hiekassa, mudassa ja ylipäätään kun maaperä on pehmeä ja kapea rengas uppoa niin 5" leveä rengas kannattaa todella mukavasti
- .................
fatbiker kirjoitti:
"Miten tuo leveä rengas paksussa lumessa toimii"
Toi on oikeastaa sivuseikka, läski on tällä hetkellä in ja se on tärkeintä ainakin minulle. Mitä raskaampi on polkea, sitä parempi kunnon kannalta. Tunne siintä, kun päät kääntyvät katellisina, kun ajan läskillä, tuo mulle pyöräilyssäni tarvittavan tyydytyksen ja se riittää.Siinä taas yksi järjenjättiläinen "mä en oikeastaan tiedä mitä osta, mitä teen sillä, mutta ostan koska on IN"
- 29"
.................... kirjoitti:
Leveä rengas tuo kantavuuttaa eli toimii loistavasti lumessa, pehmeässä hiekassa, mudassa ja ylipäätään kun maaperä on pehmeä ja kapea rengas uppoa niin 5" leveä rengas kannattaa todella mukavasti
kerrassaa outo juttu. Esim mkaikissa moottoriajoneuvoissa suositellaa talvirenkaaksi mahdollisimman kapeaa rengasta? Edellis talvena vaihdoin omaan 29" maasturiin 37 mm levyiset talvirenkaat alkuperäisten puolta leveimpien tilalle ja hyvät hyssykät sentään, kun keveni meno ja ohjattavuus parani merkittävästi lumessa ja varsinkin sohjossa.
- Niin no
29" kirjoitti:
kerrassaa outo juttu. Esim mkaikissa moottoriajoneuvoissa suositellaa talvirenkaaksi mahdollisimman kapeaa rengasta? Edellis talvena vaihdoin omaan 29" maasturiin 37 mm levyiset talvirenkaat alkuperäisten puolta leveimpien tilalle ja hyvät hyssykät sentään, kun keveni meno ja ohjattavuus parani merkittävästi lumessa ja varsinkin sohjossa.
Moottoriajoneuvojen ja polkupyörien nopeudet ja ominaisuudet ovat aivan erilaiset. Juuri mikään ei ole suoraan vertailukelpousta em ajoneuvojen kesken.
Autolla kapeasta renkaasta on etunsa sade- ja talviolosuhteissa jne. Polkupyörää on huomattavan vaikea hallita esim "ohjaavassa" pakkasmössölumessa, jota autoteillä usein on. Mitä kapeampi rengas, sitä huonompi hallittavuus minun mielestä. - Cycloilija
Niin no kirjoitti:
Moottoriajoneuvojen ja polkupyörien nopeudet ja ominaisuudet ovat aivan erilaiset. Juuri mikään ei ole suoraan vertailukelpousta em ajoneuvojen kesken.
Autolla kapeasta renkaasta on etunsa sade- ja talviolosuhteissa jne. Polkupyörää on huomattavan vaikea hallita esim "ohjaavassa" pakkasmössölumessa, jota autoteillä usein on. Mitä kapeampi rengas, sitä huonompi hallittavuus minun mielestä.Niin, sinun mielestä, mutta perustuuko kokemukseen vaiko mutuun? Tossa ylempänä nimimerkki 29" kertoi kokemukseen perustuvaa juuri päinvastaista tietoa?
- Alkup. Maantiepyöräi
YouTubesta ja lehdistä olen nähnyt, miten fatbike toimii lumella, mutta miten se toimii liukkaalla? Pks:lla ei lunta näe edes joka talvi, mutta peilijäätä on takuuvarmasti.
- Jopa -66
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
YouTubesta ja lehdistä olen nähnyt, miten fatbike toimii lumella, mutta miten se toimii liukkaalla? Pks:lla ei lunta näe edes joka talvi, mutta peilijäätä on takuuvarmasti.
Toimii erittäin huonosti jäällä. Pojalle hankin viime talvena fatin ja heitin sillä parit lenkit itsekkin. Hyvät hyssykät sentään, olipas raskain pyörä ajaa lumessa, jota ikinä olen ajanut. Omani 28" hypridi kapeilla nastarenkailla on aivan eri maata ajoominaisuuksiltaan ja ennen kaikkea keveydeltään, siis positiivisessa mielessä.
- ....................
29" kirjoitti:
Osaatko sanoa, miksi sitten Pohjoisnavalla käytetään Toyota Hilux:ssa 38x15.50R15 renkaita? (http://www.arctictrucks.com/Pages/4699). Sinulla ei selvästi ole kokemusta läskipyörästä sen omassa ympäristössä. 29" maastopyörä on pikakiituri kun taas läskipyörä tasainen kulkija.
Kovalla alustalla kapea rengas on ainanopeampi, sehän on ihan päivän selvää. Läskiä tai 29" maasturia ei nyt muutenkaan ole suunniteltu maantiehöyliksi tai asvaltille. Väärä pyörä, väärä alusta. - juuh elikkäs
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Nastat saa myös fatbikeen
- Jopa-66
juuh elikkäs kirjoitti:
Nastat saa myös fatbikeen
"saa" ? Siis saa ostettua ja kalliit ovat. Faktaa sitten onkin se seikka, etta mitä kapeampi nastarengas on jäällä, sen parempi on kitka.
Tosta läskipyörästä vielä, meillä on kyseinen laite seissy kokolailla tallissa käyttämättömänä, näkyy poikakin ajavan ammattikoulu matkat vanhalla hybridillään. Nykynuoret tuntien, ajavat takuulla pyörällä, joka kulkee kevyemmin ja jota ajaessa ei rasitu liikaa :=) - hans erik
Jopa-66 kirjoitti:
"saa" ? Siis saa ostettua ja kalliit ovat. Faktaa sitten onkin se seikka, etta mitä kapeampi nastarengas on jäällä, sen parempi on kitka.
Tosta läskipyörästä vielä, meillä on kyseinen laite seissy kokolailla tallissa käyttämättömänä, näkyy poikakin ajavan ammattikoulu matkat vanhalla hybridillään. Nykynuoret tuntien, ajavat takuulla pyörällä, joka kulkee kevyemmin ja jota ajaessa ei rasitu liikaa :=)Mulla oli hybridi nastoin talviajossa suht kapealla kumilla...ja oli erittäin vaarallinen liukkailla vaikka kunnon nastakumit alla..sitten ostin fättiksen talvipyöräksi ja on paljon parempi liukkailla jopa ilman nastoja.ja jos paineita pitää suht korkealla niin keskarit ajossa on hybridin vertaisia ..
- bengt holger
hans erik kirjoitti:
Mulla oli hybridi nastoin talviajossa suht kapealla kumilla...ja oli erittäin vaarallinen liukkailla vaikka kunnon nastakumit alla..sitten ostin fättiksen talvipyöräksi ja on paljon parempi liukkailla jopa ilman nastoja.ja jos paineita pitää suht korkealla niin keskarit ajossa on hybridin vertaisia ..
toi on taas niitä höpö höpö juttuja. eli 10 senttiä leveä rengas ilman nastoja on parempi, kuin 4 senttinen nastoilla, hoh hoijaa vaan. tuo on joko amispojujen höpinää tai sitten henkilön, jolla nyt sitten vaan sattuu olemaan läskipyörä ja muuta tietoa ei sitten olekkaan.
- hans-erik
bengt holger kirjoitti:
toi on taas niitä höpö höpö juttuja. eli 10 senttiä leveä rengas ilman nastoja on parempi, kuin 4 senttinen nastoilla, hoh hoijaa vaan. tuo on joko amispojujen höpinää tai sitten henkilön, jolla nyt sitten vaan sattuu olemaan läskipyörä ja muuta tietoa ei sitten olekkaan.
sanon nyt ainakin että esim 28 rengas nastoilla on jäisissä urissa täysin voimaton ja viskoo miestä kuin märkää rättiä ....ajoin hybridilläni n .5 talvea ....kesäisin sillä ei tehnyt mitään kun on cyclo ja maantiepyörä ....mutta enpä tuota viitsinyt enää talvellakaan pitää kun sai olla niin pirun tarkkana kun sillä luisteli liukkailla teillä...
- bengt holger
hans-erik kirjoitti:
sanon nyt ainakin että esim 28 rengas nastoilla on jäisissä urissa täysin voimaton ja viskoo miestä kuin märkää rättiä ....ajoin hybridilläni n .5 talvea ....kesäisin sillä ei tehnyt mitään kun on cyclo ja maantiepyörä ....mutta enpä tuota viitsinyt enää talvellakaan pitää kun sai olla niin pirun tarkkana kun sillä luisteli liukkailla teillä...
tuo pitää varmasti paikkansa, mutta kysymyshän oli siintä onko kymmenen senttiä leveä rengas ilman nastoja parempi jäällä, kuin leveä nastoilla. Siihen ainoa oikea vastaus on ,ei ole.
- ...
.................... kirjoitti:
Osaatko sanoa, miksi sitten Pohjoisnavalla käytetään Toyota Hilux:ssa 38x15.50R15 renkaita? (http://www.arctictrucks.com/Pages/4699). Sinulla ei selvästi ole kokemusta läskipyörästä sen omassa ympäristössä. 29" maastopyörä on pikakiituri kun taas läskipyörä tasainen kulkija.
Kovalla alustalla kapea rengas on ainanopeampi, sehän on ihan päivän selvää. Läskiä tai 29" maasturia ei nyt muutenkaan ole suunniteltu maantiehöyliksi tai asvaltille. Väärä pyörä, väärä alusta.haha ei kai kukaan oikeasti vertaa pyöriä autoihin?
läskirengas ei ole tarkoitettukaan kovalle alustalle. sellainen 47 - 55 mm rengas on hyvä talvella. kapeampi rengas menee minne tie määrää. - ....................
... kirjoitti:
haha ei kai kukaan oikeasti vertaa pyöriä autoihin?
läskirengas ei ole tarkoitettukaan kovalle alustalle. sellainen 47 - 55 mm rengas on hyvä talvella. kapeampi rengas menee minne tie määrää.Käyttäjä Niin no, näyttäisi näin tekevän. Eikö olekin outoa? :O
- talvipolkija
bengt holger kirjoitti:
tuo pitää varmasti paikkansa, mutta kysymyshän oli siintä onko kymmenen senttiä leveä rengas ilman nastoja parempi jäällä, kuin leveä nastoilla. Siihen ainoa oikea vastaus on ,ei ole.
Omassa työmatkahybridissäni oli noin viisi talvea kapea Nokian Hakkapeliitta, täksi talveksi vaihdoin n. 50mm:n nastarenkaan tilalle ja onpa kyllä raskaampi ajaa.
Kapea rengas painuu pehmeässä lumessa ja loskassa tien pintaan asti, kun leveämpi rengas yrittää nousta lumen/loskan päälle mutta ei kuitenkaan kanna vaan vierintävastus kasvaa reilusti. Kovalla, jäisellä alustalla tilanne on erilainen ja toki suurempi ilmatila tuo ajoon tietyissä olosuhteissa mukavuutta
- hans-erik
noh ...olkoon sitten vaikka noin ....mutta voin väittää että työmatkoillani vähemmän heitän lippoja läskipyörällä talvisin kun mitä hybridi mua viskeli...mutta keväällä kerron kuinka kävi ...leveässä renkaassa on iso etu....vaikkei nastaa olekaan
- hans- erik
ja tottakai leveä nastoilla on pitävämpi kuin leveä ilman nastoja.....mutta sanoinkin tossa että leveä rengas ilman nastoja pitää paremmin kuin hybridin rengas nastoilla ja mun mielestä hybridissä ei käytetä samaa kokoa eli 4 tuuman rengasta ? ei ainakaan itsellä mahtunut haarukkaan :D :D :D
- bengt holger
hans- erik kirjoitti:
ja tottakai leveä nastoilla on pitävämpi kuin leveä ilman nastoja.....mutta sanoinkin tossa että leveä rengas ilman nastoja pitää paremmin kuin hybridin rengas nastoilla ja mun mielestä hybridissä ei käytetä samaa kokoa eli 4 tuuman rengasta ? ei ainakaan itsellä mahtunut haarukkaan :D :D :D
Ok. Mites, onko sulla mitään lokareita läskissä? Levee kumi heittää varmaan aika rajusti suolavelliä varsinkin takaa. Itsellä cyclossa vain takana pikalokari ja tänään kovaa vauhtia myötätuuleen tunsi, kuinka rapa roiskui niskaan:=)
- hans-erik
jeps....on pakko olla ...heittää muuten rapaa ja reilusti ...edestä ja takaa :D nyt on kyllä leveät normi maastopyörän lokarit leveillä läpillä tuunatut mutta pitänee ostaa ihan tohon omat lokarit semmoset vähintään 4 tuuman kai niitä alkaa suomen kaupoistakin kohta löytymään...eipä siinä mitään ku olisi tollaisia normaaleja talvisäitä mutta kun suomessa joutuu ajamaan loska skeidassa myös talvella niin pska lentää
- bengt holger
ook raitti. Itse tappelin pari talvea sitten cyclon hankittuani ton lokariasian kanssa, tuli kokeiltua monen laisia. Sitten annoin periksi ja tyytyväinen olen, eli edessä runkoputki suojaa riittävästi ja takana zefalin kapea pikalokari kura aikana. Tärkein juttu mulla on juuri kurakeleihin hankkimani vedenpitävä ulkoilupuku, joka saa p..stua ihan rauhassa. Jaloissa vedenpitävät nahkamaiharit. Ajan pelkästään kuntolenkkejä, joten tuo toimii, työmatkailijat joilla ei ole vaatteidenvaihto mahollisuutta varmaan liputtaa kokolokareiden puolesta, mut itse en moisia kyllä laita. Toi pikalokari lähteekin keväällä taas varastoon kesäks.
Muutama kundi tänäänkin paineli 29" maasturilla reput selässä ja kauttaaltaan suolavellissä ilman lokareita. Kovia jannuja:=)
- rattopoika 1
Minulla on neljä (4) fillaria käytössä eikä niiden käyttö määräydy vuodenaikojen mukaan, vaan mikä parhaiten sopii ko. tarkoitukseen. Ajan Wheelerillä (4700 hyb-
ridi) silloin kun on kiire eikä ole tarvis suuren tavaramäärän kuljettamiseen. Helkaman Oiva on kauppareissuille ja yleensä rahdin ajoon. Nastarenkailla varustettu mixterunkoinen -60 luvun naisten Crecsent on alla niinä harvoina liukkaan kelin päivinä, mitä Helsingin seudulla vuoden mittaan esiintyy. Ja sitten vielä veneessä Jopo Mobil. Onhan sillä messevää polkaista kesäillassa Hieta-lahdesta Mummotunneliin tai Vanhan Kellariin. Tarakka on vähän notkahtanut näiden reissujen ansiosta.
Fillari, tuo elämää suurempi!!- hans-erik
mutta jos on oikein kova kiire niin hybridillä ei kerkiä ;) eli sun on hommattava maantiepyörä niin huomaat muutes eron ...ja se ero on todellakin suuri vaikka hybridisi olisi kuinka laatupeli
- Hybridikö
Olen työmatkat taittanut pyörällä jo vuosia alussa n 90km viikossa, nyt hieman vähemmän. Kokemusta on leveämmästä ja ohuemmasta nastarenkaasta.
Ohuempi nastarengas on reilusti kevyempi ajaa pienessä lumessa kuin leveämpi rengas. juurikin siksi että leikkaa lumeen ohuemman siivun.
Täällä länsirannikolla on jääliukkaus ongelma, Nyt on vielä hybridisä kesäkumit ja toisessa pyörässä nastakumit varoiksi. Jos aamulla liukasta otan nastapyörän alle
Jos taas lumi olisi kantavaa niiin silloin leveä olisi kevyempi. Ólen ajatellut 29`` fatttiä ostavani hiekka ja sorateille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181