Kristinusko

Jotain vikaa?

Miksi kristinusko, eikö sen pitäisi olla ristinusko tai paremminkin Kristuksen- tai Jeesuksenusko?

16

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppikysymys

      Ei varmaan haittaisi jos henkilökohtainen usko olisikin ristinuskoa.

    • Kristitty on "voideltu", eli ei ole johdettu rististä.

      • Lucky Lube

        Pitääpä siis varmistaa, että moottorisahan teräketju tulee kunnolla kristityksi eikä homma ole pelkästään uskon varassa...


      • Pölliklubin jäsen
        Lucky Lube kirjoitti:

        Pitääpä siis varmistaa, että moottorisahan teräketju tulee kunnolla kristityksi eikä homma ole pelkästään uskon varassa...

        Muista kristimisen ohella myös kiristää se ketju! Sopivasti, ei liikaa. Törkeästä kiristyksestä tulee ehdoton linnatuomio, neljästä kuukaudesta neljään vuoteen.

        Autonmoottorin sylinterinkannen pultit pitää kuulemma kiristää ristiin. Entäpä jos remonttipaikan lähettyviltä ei löydykään ristiä?


      • neuvosta vaari
        Lucky Lube kirjoitti:

        Pitääpä siis varmistaa, että moottorisahan teräketju tulee kunnolla kristityksi eikä homma ole pelkästään uskon varassa...

        -- älä vain voitele ruoansulatusjätteillä !


    • Saattaa haista

      No mikä se kristi sitten on? Onko se itse se voiteluaine eli lubrikaattori, joka soveltuu esim. kollimaattorin pallien liukastuksen parantamiseen? Tästä päästäänkin siihen, että jollekin sopisi kollimaattorin nimmarin sijasta paremminkin pallivaha.
      Kelepaako??

    • Sana ”kristinusko” tarkoittaa alkujaan ”Kristuksen-uskoa”. Alkuosassa on sikäli kaksoisgenetiivi, että ”kristi” on oikeinkirjoitukseltaan suomalaistettu version ruotsissa käytetystä asusta ”Christi”, joka on latinan mukainen genetiivi sanasta ”Christus”, joka on latinalaistettu muoto kreikan sanasta ”khristós”, joka on käännöslaina heprean sanasta ”mashiah” (jonka eräs väännelmä on ”messias”). täydellisemmässä muodossa ”melekh ha-mashiah” ’voideltu kuningas’.
      ”Voideltu” viittaa siihen, että Israelin kuninkaat vihittiin virkaansa voitelemalla heidän päänsä (oliivi)öljyllä uskonnollisena toimituksena.

    • joko valkeni?

      Jesus Christ Superstar.

    • Pietu Pakana

      On se sentään hyvä, että Kiesus kuoli aikoinaan kristillä. Jos olisi elänyt nykypäivän Amerikassa, olisi tietysti myös teloitettu, ja miljoonat ihmiset kantaisivat kaulassaan sähkötuolin miniayyriä.

      • 10+13

        Tai hirttosilmukkakuviota, jos olisivat hirttäneet. Tai entäs, jos olisivatkin käyttäneet myrkkyruisketta?

        Mutta kuten Yucca tuossa selitti, "kristin" etymologia ei tule ristikuviosta vaan voideltua merkitsevästä sanasta. Sitä en tiedä, onko suomen sana "risti" johdettu Kristuksesta, muissa kielissähän, tai sanotaan nyt minun osaamissani kielissä ristiä tarkoittava sana on selvästi erilainen kuin Kristusta tarkoittava.

        Ristihän muuten vakiintui kristittyhen tunnukseksi vasta satoja vuosia oletetun Jeesuksen teloittamisen jälkeen. Aiemmin heidän tunnuksensa oli kala, jota nykyäänkin näkee välillä. Risti itsessään on paljon kristinuskoa vanhempi symboli ja ollut paljon vanhempien uskontojen käytössä. Ja jos vielä yhden ristiriitaisuuden (puolitahaton sanaleikki :) ) ottaisi esiin, niin jos kristinuskon Jeesus-myytin taustalta löytyy joku todella elänyt ja teloitettu ihmisyksilö, niin häntä tuskin teloitettiin "nykyisennäköisellä" ristillä vaan lähinnä T-mallisella telineellä.


      • 10+13 kirjoitti:

        Tai hirttosilmukkakuviota, jos olisivat hirttäneet. Tai entäs, jos olisivatkin käyttäneet myrkkyruisketta?

        Mutta kuten Yucca tuossa selitti, "kristin" etymologia ei tule ristikuviosta vaan voideltua merkitsevästä sanasta. Sitä en tiedä, onko suomen sana "risti" johdettu Kristuksesta, muissa kielissähän, tai sanotaan nyt minun osaamissani kielissä ristiä tarkoittava sana on selvästi erilainen kuin Kristusta tarkoittava.

        Ristihän muuten vakiintui kristittyhen tunnukseksi vasta satoja vuosia oletetun Jeesuksen teloittamisen jälkeen. Aiemmin heidän tunnuksensa oli kala, jota nykyäänkin näkee välillä. Risti itsessään on paljon kristinuskoa vanhempi symboli ja ollut paljon vanhempien uskontojen käytössä. Ja jos vielä yhden ristiriitaisuuden (puolitahaton sanaleikki :) ) ottaisi esiin, niin jos kristinuskon Jeesus-myytin taustalta löytyy joku todella elänyt ja teloitettu ihmisyksilö, niin häntä tuskin teloitettiin "nykyisennäköisellä" ristillä vaan lähinnä T-mallisella telineellä.

        Jos pitäydytään sellaisessa spekuloinnissa, joka olisi historiallisesti mahdollista, niin Jeesus olisi voitu kivittää kuoliaaksi (Mooseksen lain mukainen tapa) tai teloittaa miekalla (roomalainen tapa, joka tosin yleensä suotiin vain vapaille Rooman kansalaisille ja vastaaville).

        Suomen sana ”risti” on selitetty venäläisperäiseksi ja Kristus-sanaan pohjautuvaksi. Oletettavasti tämä on tapahtunut krusifiksia tai kastetta (ristimistä, venäjä krestit) tarkoittavan sanan kautta.

        Erilaisia ristejä on tietysti käytetty hyvin kauan, onhan esimerkiksi -merkin muotoinen merkki yksinkertaisimpia geometrisia kuvioita. Niin sanottu latinalainen risti, jossa alas osoittava osa on selvästi muita pitempi, on kuitenkin eri asia kuin abstrakti ristin muoto.

        Toisaalta ei ole mitään tietoa siitä, millainen oli se ”risti” (stauros, crux), johon Jeesus kiinnitettiin; se on voinut olla yksinkertainen pystypaalu (siis T:n muotoinen) tai paalu, jossa on ylhäällä poikkipuu, tai myös perinteisen latinalaisen ristin muotoinen. Viimeksi mainittiin viittaa puhe ”päällekirjoituksesta” (titlos), jossa luki evankeliumien kuvausten mukaan ΙΗΣΟΥΣΟΝΑΖΩΡΑΙΟΣΟΒΑΣΙΛΕΥΣΤΩΝΙΟΥΔΑΙΩΝ ja sama hepreaksi ja latinaksi – aika pitkä tarina, jolle oletettavasti oli varattu isohko taulu, joka oletettavasti kiinnitettiin ristiinnaulitun pään yläpuolelle.


    • 15+42

      -- englannin lipussa on kahden martyyrin ristit päällekkäin eli ns. homojen lippu.

    • Totta. Englannin lipussa on punainen risti valkoisella pohjalla.
      Yhdistyneiden kuningaskuntien lippu on yhdistelmä Englannin, Skotlannin ja Walesin lipuista.

      • Hähh??

        Mistähän yhdistyneistä kuningaskunnista mahdat puhua?

        Vihje: jos aikoo besserwisseröidä, on hyvä tietää aiheesta edes jotain.

        Rautalankaa: EU:n virkakoneiston kielenkäytön mukainen lyhyt nimitys Britannialle on ”Yhdistynyt kuningaskunta”. Ratakiskoa: siis yksikössä.

        Suomen kielen lautakunnan suosittama ensisijainen nimitys on ”Britannia”.


    • punainen pilvi

      Näin on "Hähh??"

      Olin tekstissä huolimaton. Kiitos korjauksesta. Näin asiat selkenevät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      97
      1150
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      978
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      729
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe