Osaako joku sanoa, miten tuollainen otsikon mukainen takila mahtaisi toimia 6m avoveneessä? Miten helppo on käsitellä kahta etupurjetta esim. halssia vaihdettaessa?
Syy valinnalle on sekä ulkonäöllinen, että pienempi maston korkeus kuin sluupissa. Tällä on taas vaikutusta sekä veneen kuljetukseen, että vakaampaan kulkuun, kun purjeet tulevat alemmas.
Kutteri, eli kaksi haruspurjetta eteen olisi myös mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta mahtaakohan tuosta toisesta keulapurjeesta olla muuta iloa suojaisilla rannikkovesillä kuin tuo ulkonäkö?
Jos päätyy kutteriin, niin pitäisikö se etummainen harus siirtää puukspröötillä ulommas, jotta purjeet saavat lisää tilaa?
Kahvelikutteri
61
1538
Vastaukset
- 12-9
ehdotan tuolle rikityypille betonirunkoa
- seppomartti
Kaksi keulapurjetta on harvoin nopeampi kuin yksi isompi. Heikossa tuulessa, runsaassa aallokossa ja väärin skuutattuna on hitaampi. Nopeushyötyä voi tavoitella sivutuuleen ja sivuvastaiseen reippaassa tuulessa, Täyskryssissä ei ole nopeampi. Kahdessa kapeassa korkeassa purjeessa on enemmän eteenpäin vieviä ja vähemmän kallistavia komponentteja kuin yhdessä isossa. Ja tuulen lisääntyessä ei tarvitse purjehtia osittain rullatulla keulapurjeella. Eli etujakin on. Kaksi purjetta on skuutattava tarkasti, muutoin häiritsevät toisiaan eikä venturi-ilmiö toimi. Käsiteltävyyden ei tarvitse olla erityinen ongelma jos etummainen on korkeaksi leikattu halssikulma ja lyhyt LP. Taaempi vastaavasti lkanteen leikattu ja itsestään skuuttaava- kahveli-isoon sopisi tietenkin Peterpuomi paremmin kuin kiskot. Vastakäännös näillä kahdella on helpompi kuin genoalla.
Ymmärsinkö oikein, että kutteri toimii hyvin pienessä aallokossa ja hiljaisessa tuulessa? vai mikä olisi tuon kutterin optimikeli?
"Ja tuulen lisääntyessä ei tarvitse purjehtia osittain rullatulla keulapurjeella. Eli etujakin on."
Tarkoitatko, että toinen purje lasketaan rullaamisen sijaan? ja että yhden purjeen veto on parempi kuin osittain rullatun ison keulapurjeen?- seppomartti
retkivene kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että kutteri toimii hyvin pienessä aallokossa ja hiljaisessa tuulessa? vai mikä olisi tuon kutterin optimikeli?
"Ja tuulen lisääntyessä ei tarvitse purjehtia osittain rullatulla keulapurjeella. Eli etujakin on."
Tarkoitatko, että toinen purje lasketaan rullaamisen sijaan? ja että yhden purjeen veto on parempi kuin osittain rullatun ison keulapurjeen?Kutterin fokalla/ klyyvarilla purjehtii korkeammalle ja kovempaa kuin puoliksi rullatulla keulapurjeella, minkä muoto muuttuu säkiksi rullattaessa. Eli toinen keulapurje pois kutteririkissä kun rupeaa tuulemaan reivaustarpeeseen asti.. Itse ajan strekkiä usein genoa staysail ja vielä useammin Code0 staysail.
Toisen neuvoni ymmärsit päin vastoin. Mitä vähemmän tuulta ja mitä enemmän heiluttavaa aallokkoa- sen harvempia purjeita ylös. Kutteri on huono kaikkiin suuntiin niissä olosuhteissa. Pelkkä drifteri, Code 0 tai keveän tuulen spinnu ylos riippuen suunnasta ja purjevarastosta. seppomartti kirjoitti:
Kutterin fokalla/ klyyvarilla purjehtii korkeammalle ja kovempaa kuin puoliksi rullatulla keulapurjeella, minkä muoto muuttuu säkiksi rullattaessa. Eli toinen keulapurje pois kutteririkissä kun rupeaa tuulemaan reivaustarpeeseen asti.. Itse ajan strekkiä usein genoa staysail ja vielä useammin Code0 staysail.
Toisen neuvoni ymmärsit päin vastoin. Mitä vähemmän tuulta ja mitä enemmän heiluttavaa aallokkoa- sen harvempia purjeita ylös. Kutteri on huono kaikkiin suuntiin niissä olosuhteissa. Pelkkä drifteri, Code 0 tai keveän tuulen spinnu ylos riippuen suunnasta ja purjevarastosta.Ok. Eli jos kutterilla haluaa purjehtia kevyessä tuulessa, kannattaa siihen hankkia jonkinlainen genoa? Sen sisemmän haruksenhan voi tehdä irroitettavaksi, jolloin ei ole tämän tiellä.
- xx-yy-zz
retkivene kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että kutteri toimii hyvin pienessä aallokossa ja hiljaisessa tuulessa? vai mikä olisi tuon kutterin optimikeli?
"Ja tuulen lisääntyessä ei tarvitse purjehtia osittain rullatulla keulapurjeella. Eli etujakin on."
Tarkoitatko, että toinen purje lasketaan rullaamisen sijaan? ja että yhden purjeen veto on parempi kuin osittain rullatun ison keulapurjeen?Kutteri on ymmärtääkseni alunperin kehitetty isoihin veneiisiin: kaksi pientä keulapurjetta on helpompi hallita kuin yksi iso. Näin etenkin ennen ennenvanhaan kun ei ollut samalla tavalla isoja vinssejä käytettävissä kuin nykyään. Asiaan vaikutti myös eneen kuituja-ajan purjekankaiden ominaisuudet verrattuna nykyisiin.
- seppomartti
retkivene kirjoitti:
Ok. Eli jos kutterilla haluaa purjehtia kevyessä tuulessa, kannattaa siihen hankkia jonkinlainen genoa? Sen sisemmän haruksenhan voi tehdä irroitettavaksi, jolloin ei ole tämän tiellä.
Irroitettava kutteristaagi dyneemasta ja hänksit mallia Wichard olisi ehdotukseni. Vaijeriharus on hankalampi säilöä kun ei ole kiinni kannessa. Heiluu aina ja hankaa mastoa ja saalinkeja.
Yksi harvinainen sattumus kutteritakilan eduksi sattui 2013 kun keulastaagin rusti katkesi. Masto ilman kutteria olisi tullut alas.
- xx-yy-zz
Kutteri takila ei juurikaan mataloita mastoa. Jos haluat matalia mastoja, niin laita kaksi suhta tasakorkeaa mastoa. Ja purjeeksi joku muu kuin mermuda. katso mallia esim. suomalaisista perinneveneistä (siis vanhat kalastajaveneet).
Ei kutteri mataloita, mutta isopurjeen vaihtaminen kahvelipurjeeseen mataloittaa sitä parilla metrillä. Kutteri kiinnostaisi lähinnä ulkonäkösyistä.
Tuollaninen sprii-purje on yleinen perinneveneissä, mutta lukemani mukaan selvästi huonompi (ainakin luovimiseen) kuin kahveli. Kahveli yläpurjeella ei juuri enää eroa sluupin isopurjeesta. Nämä siis nettiviisaudella. :)
Vielä sellainen kysymys, että mikä ero on käytännössä kapealla ja korkealla purjeella (sluuppi) ja matalalla je leveällä purjeella (kahveli), jos pinta-alat ovat samat?
Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo sluupin isopurje on parempi vastatuulessa kun taas kahveli parempi sivu/myötätuulessa?- valmiiksi mietitty
Jerzy Pieśniewski on suunnitelut 6.5m pitkän 650kg matkapurren.
https://www.youtube.com/watch?v=8E2XloVk_uE
http://www.skippi-yachts.pl/skippi-650-racer.en.html valmiiksi mietitty kirjoitti:
Jerzy Pieśniewski on suunnitelut 6.5m pitkän 650kg matkapurren.
https://www.youtube.com/watch?v=8E2XloVk_uE
http://www.skippi-yachts.pl/skippi-650-racer.en.htmlEn huomannut tuota kahvelipurjetta. Missä kohtia se on?
- valmiiksi mietitty
retkivene kirjoitti:
En huomannut tuota kahvelipurjetta. Missä kohtia se on?
Logiikka menee siten, että jos kahvelikutteri nykyaikana olisi jotenkin hyvä, niin vor65 olisi sellainen.
- xx-yy-zz
Jos englanti sujuu edes jotenkin, niin hanki ihmeessä itsellesi kirja:
Principles of Yacht Design Hardcover – January 3, 2014
by Lars Larsson (Author), Rolf Eliasson (Author), Michal Orych (Author)
http://www.amazon.com/Principles-Yacht-Design-Lars-Larsson/dp/0071826408
Se on selkeä, kokonaisvaltainen ja helposti ymmärrettävä kirja veneen suunnittelusta. Antaa kattavan vastauksen tähän korkea/matala kysymykseen ja melkein kaikkiin muihinkin kysymyksiisi :). Suosittelen lämpimästi! xx-yy-zz kirjoitti:
Jos englanti sujuu edes jotenkin, niin hanki ihmeessä itsellesi kirja:
Principles of Yacht Design Hardcover – January 3, 2014
by Lars Larsson (Author), Rolf Eliasson (Author), Michal Orych (Author)
http://www.amazon.com/Principles-Yacht-Design-Lars-Larsson/dp/0071826408
Se on selkeä, kokonaisvaltainen ja helposti ymmärrettävä kirja veneen suunnittelusta. Antaa kattavan vastauksen tähän korkea/matala kysymykseen ja melkein kaikkiin muihinkin kysymyksiisi :). Suosittelen lämpimästi!Englanti taipuu kyllä, ja tilasinkin jo tuon opuksen, mutta kestää tovin ennen kuin on täällä härmässä. Samoin pari muutakin alan kirjaa purjeista rungon rakentamiseen, jotta ei tule ihan mutulla tehtyä itselleen venettä.
valmiiksi mietitty kirjoitti:
Logiikka menee siten, että jos kahvelikutteri nykyaikana olisi jotenkin hyvä, niin vor65 olisi sellainen.
Voihan se logiikka mennä niinkin, että kahvelikutteri on hyvä, koska on perinteinen ja kaunis. En ole tekemässä kilpa- vaan retkipurtta.
xx-yy-zz kirjoitti:
Jos englanti sujuu edes jotenkin, niin hanki ihmeessä itsellesi kirja:
Principles of Yacht Design Hardcover – January 3, 2014
by Lars Larsson (Author), Rolf Eliasson (Author), Michal Orych (Author)
http://www.amazon.com/Principles-Yacht-Design-Lars-Larsson/dp/0071826408
Se on selkeä, kokonaisvaltainen ja helposti ymmärrettävä kirja veneen suunnittelusta. Antaa kattavan vastauksen tähän korkea/matala kysymykseen ja melkein kaikkiin muihinkin kysymyksiisi :). Suosittelen lämpimästi!Tällainenkin on jossain matkalla tänne. Sitä odotellessa kyselen täällä typeriä. :)
http://www.amazon.co.uk/The-Gaff-Rig-Handbook-Developments/dp/1408114402- valmiiksi mietitty
retkivene kirjoitti:
Voihan se logiikka mennä niinkin, että kahvelikutteri on hyvä, koska on perinteinen ja kaunis. En ole tekemässä kilpa- vaan retkipurtta.
Näin muutama kesä sitten puolalaisporukan, 5 henkeä, retkipurjehtimassa skippy 650 veneellä Ahvenanmaan saaristossa. Ilmeisesti olivat autolla tuoneet veneen.
valmiiksi mietitty kirjoitti:
Näin muutama kesä sitten puolalaisporukan, 5 henkeä, retkipurjehtimassa skippy 650 veneellä Ahvenanmaan saaristossa. Ilmeisesti olivat autolla tuoneet veneen.
Eipä kai tämän kokoluokan veneitä ole enää mitään järkeä tehdä muuta kuin traileriveneiksi, ellei satu olemaan hyvin innostunut perinneveneistä.
retkivene kirjoitti:
Englanti taipuu kyllä, ja tilasinkin jo tuon opuksen, mutta kestää tovin ennen kuin on täällä härmässä. Samoin pari muutakin alan kirjaa purjeista rungon rakentamiseen, jotta ei tule ihan mutulla tehtyä itselleen venettä.
Hienoa! Kerropa meille muillekin tiedoksi mitä kirjoja olet löytänyt :)
retkivene kirjoitti:
Englanti taipuu kyllä, ja tilasinkin jo tuon opuksen, mutta kestää tovin ennen kuin on täällä härmässä. Samoin pari muutakin alan kirjaa purjeista rungon rakentamiseen, jotta ei tule ihan mutulla tehtyä itselleen venettä.
Jollei itse suunniteltu & tehty vene ole itseisarvo - se on sinänsä oikein hienoa, kannusta projektia! - niin helpommalla, nopeammalla ja halvemmalla pääsee ostamalla halvan käytetyn veneen ja modifioimalla sitä. Puuvenettä on paljon helpompi modifoida kuin lasikuituista, joten itse ostaisin puuveneen. Jos pääpointti on purjehduksessa, niin purjehdukseen suunnitellun. Moottoriveneiden muuttaminen purjehtiviksi on aina vähän niin ja näin.
Voisin suositella Windmill-venettä, sellainen purjehtii hyvin ja on kevyt (120 kg) vedellä rannalle/trailerille. Lähtee alla tuhannella eurolla jos on vähän tuuria. On kyllä selaisenaan aika räväkkä purjevene, sitä voisi kesyttää pienentämällä purjealaa ja/tai lisäämällä painolastia(ja sivule leeboardit W:n oman kölin tilalle, vahvistusta pohjaan karilleajoa varten, 2 mastoa, vähän rinkoa leventämällä vakaammaksi jne....
Jos Windmill on liian pieni, niin Vikal ja Liti (Lightnig) voisivat olla vaihtoehtoja, joskin Liti taitaa olla usein aika kallis.
Ja voihan sitä tehdä niinkin, että kokeilee ideoita tämmöisessä valmisveneessä ja sitten kun tietää mikä toimii ja mikä ei suunnittelee& tekee sen oman veneen...xx-yy-zz kirjoitti:
Jollei itse suunniteltu & tehty vene ole itseisarvo - se on sinänsä oikein hienoa, kannusta projektia! - niin helpommalla, nopeammalla ja halvemmalla pääsee ostamalla halvan käytetyn veneen ja modifioimalla sitä. Puuvenettä on paljon helpompi modifoida kuin lasikuituista, joten itse ostaisin puuveneen. Jos pääpointti on purjehduksessa, niin purjehdukseen suunnitellun. Moottoriveneiden muuttaminen purjehtiviksi on aina vähän niin ja näin.
Voisin suositella Windmill-venettä, sellainen purjehtii hyvin ja on kevyt (120 kg) vedellä rannalle/trailerille. Lähtee alla tuhannella eurolla jos on vähän tuuria. On kyllä selaisenaan aika räväkkä purjevene, sitä voisi kesyttää pienentämällä purjealaa ja/tai lisäämällä painolastia(ja sivule leeboardit W:n oman kölin tilalle, vahvistusta pohjaan karilleajoa varten, 2 mastoa, vähän rinkoa leventämällä vakaammaksi jne....
Jos Windmill on liian pieni, niin Vikal ja Liti (Lightnig) voisivat olla vaihtoehtoja, joskin Liti taitaa olla usein aika kallis.
Ja voihan sitä tehdä niinkin, että kokeilee ideoita tämmöisessä valmisveneessä ja sitten kun tietää mikä toimii ja mikä ei suunnittelee& tekee sen oman veneen...Mukava nähdä, että joku muukin rekisteröi nimimerkkinsä. :)
Mulle itse tekeminen ja suunnitteleminen on osin itseisarvo, mutta ei ihan loputtomiin asti. Esim. rungon voisin ostaa valmiina, jos löydän sopivan, kunhan suunnitelmani ovat valmiina ja tiedän, mitä rungolta edellyttää.
Mutta sitten on nippu asioita, kuten tämä halu kokeilla ja ymmärtää veneitä, niiden toimintaa ja mm. sähkömoottoritekniikkaa sekä kiinnostus perinteisiin veneisiin, joita tuohon voi olla vaikea yhdistää, elle tee itse.
Olennaista veneilyssä minulle lienee retkeily, mutta toki purjehtiminen, kalastaminen ja tuo itserakentaminenkin ovat mukana kuvioissa.
Parin ihan veneensuunnitteluun keskittyvän kirjan ja tuon kahvelipurjekirjan lisäksi tilasin tällaisen:
http://www.amazon.co.uk/Sails-Home-Boat-Builder-Including/dp/1898909164/ref=sr_1_cc_1?s=aps&ie=UTF8&qid=1417709658&sr=1-1-catcorr&keywords=Sails for the Home Boat Builder- Bossu
Olet ymmärtänyt. Purjeiden muodon kannattaa suunnilleen vastata vedenalaisen rungon muotoa. Jos on tarkoitus tehdä luovitykki, niin sitten tulee syvä ja painava köli ja korkeat purjeet, koska molemmat on luovilla hyviä. Ei kannata laittaa korkeita lyhyitä purjeita, jos oikaiseva momentti on pieni, rungon tehoton muoto vie purjeiden tuoman edun silloin luovilla. Silloin kannattaa laittaa matala riki, jotta kallistava voima jää pienemmäksi. Avotuulilla kahveliriki on yhtä hyvä tai parempi kuin bermuda, paitsi jos bermudarikissä on käytössä spinnut tai genaakkerit. Ne saa bermudarikissä isommiksi ja tehokkaammiksi, koska masto on korkeampi. Pukströötillä saa rikiä leveämmäksi ja matalammaksi.
Bossu kirjoitti:
Olet ymmärtänyt. Purjeiden muodon kannattaa suunnilleen vastata vedenalaisen rungon muotoa. Jos on tarkoitus tehdä luovitykki, niin sitten tulee syvä ja painava köli ja korkeat purjeet, koska molemmat on luovilla hyviä. Ei kannata laittaa korkeita lyhyitä purjeita, jos oikaiseva momentti on pieni, rungon tehoton muoto vie purjeiden tuoman edun silloin luovilla. Silloin kannattaa laittaa matala riki, jotta kallistava voima jää pienemmäksi. Avotuulilla kahveliriki on yhtä hyvä tai parempi kuin bermuda, paitsi jos bermudarikissä on käytössä spinnut tai genaakkerit. Ne saa bermudarikissä isommiksi ja tehokkaammiksi, koska masto on korkeampi. Pukströötillä saa rikiä leveämmäksi ja matalammaksi.
Tulee jonkinlainen kiinteä köli(puu) ja sitten erikseen vielä nostoköli luovimista varten. Tuo oikaiseva momentti taitaa olla pääosin kiinni rungon leveydestä, kun on kevyt vene ja varsinainen kölipaino puuttuu.
Mihin tuo purjeiden leveys vaikuttaa? Kahvelipurje on helposti tuplasti leveämpi kuin sluupin isopurje, vaikka tilaa siellä olisi pidemmälle puomille?- fågeli
retkivene kirjoitti:
Tulee jonkinlainen kiinteä köli(puu) ja sitten erikseen vielä nostoköli luovimista varten. Tuo oikaiseva momentti taitaa olla pääosin kiinni rungon leveydestä, kun on kevyt vene ja varsinainen kölipaino puuttuu.
Mihin tuo purjeiden leveys vaikuttaa? Kahvelipurje on helposti tuplasti leveämpi kuin sluupin isopurje, vaikka tilaa siellä olisi pidemmälle puomille?Kiva hanke! Oletko ajatellut pitää blogia tms. edistymisestä. Olisi mukava nähdä! Ehkäpä itsekin innostuisi vastavasta :)
fågeli kirjoitti:
Kiva hanke! Oletko ajatellut pitää blogia tms. edistymisestä. Olisi mukava nähdä! Ehkäpä itsekin innostuisi vastavasta :)
Jos realisoituu suunnitelmasta ihan veneeksi asti, niin voisihan tuon nettiin laittaa. Blogeja en oikein tunne, mutta omat nettisivut minulla on.
- Joakim1
Käytäntö on osoittanut sluuppitakilan ylivoimaiseksi ratkaisuksi ominaisuuksiltaan. Mataluus on suuri haitta niin kevyellä tuulella kuin yleisemminkin luovilla. Korkealla tuulee enemmän ja korkea kapea on huomattavasti tehokkaampi kuin matala ja leveä luovilla. Toisin sanoen suurempi eteenpäin vievä voima suhteessa sivuttaisvoimaan.
Vaikea kuvitella, että takilaratkaisusta olisi mitään parempaa kuin sluupissa ko. tapauksessa, joten valinta tapahtuu puhtaasti ulkonäön perusteella, jos siihen päädyt.En epäile, etteikö sluuppi olisi se teknisesti paras valinta, mutta mulla vaakakupissa painaa tuon ulkonäön lisäksi tuo maston pituus, joka tuo mukanaan monta etua:
- helppo säilytys, kun ei ole paljoa venettä pidempi
- ohuempi ja kevyempi masto , joka on helpompi pystyttää ilman nosturia. (Mahdollisesti puumasto.)
- Vähäisempi kallistusvoima => vähemmän kölipainoa ja/tai leveyttä.
Kysymys onkin hieman niin päin, että tuleeko 6m kahvelikutterista sellainen, jolla viitsii purjehtia täysin purjein siellä, missä tuon kokoluokan veneellä purjehditaan. Vai tuoko tuollainen takila jotain erityispiirteitä veneen kulkuun?retkivene kirjoitti:
En epäile, etteikö sluuppi olisi se teknisesti paras valinta, mutta mulla vaakakupissa painaa tuon ulkonäön lisäksi tuo maston pituus, joka tuo mukanaan monta etua:
- helppo säilytys, kun ei ole paljoa venettä pidempi
- ohuempi ja kevyempi masto , joka on helpompi pystyttää ilman nosturia. (Mahdollisesti puumasto.)
- Vähäisempi kallistusvoima => vähemmän kölipainoa ja/tai leveyttä.
Kysymys onkin hieman niin päin, että tuleeko 6m kahvelikutterista sellainen, jolla viitsii purjehtia täysin purjein siellä, missä tuon kokoluokan veneellä purjehditaan. Vai tuoko tuollainen takila jotain erityispiirteitä veneen kulkuun?Retkivene, sinä kun olet tuollainen pelle-peloton luonne, niin tutustupa dzonkki-rikiin, engl. junk rig. Enkä tarkoita vanhoja kiinalaisia vaan sen moderneja sovelluksia. Lisätietoa vaikka http://www.junkrigassociation.org/
>>Käytäntö on osoittanut sluuppitakilan ylivoimaiseksi ratkaisuksi ominaisuuksiltaan
Miltä ominaisuuksiltaan - ominaisuuksia kun voi olla niin kovin monenlaisia ;)
Ja tarkoitatko nyt sluuppitakilaa yleensä vai bermudasluuppia? Harvoinhan muita sluuppeja näkee kuin bermudoita.
[Bermuda]sluuppi ei varmaan ole tehokkain [jokaisella tuulensuunnalla], ei halvin rakentaa/ylläpitää, ei helpoin purjehtia, ... varsin yleispätevä se varmaan on, kelpaa vähän joka paikkaan vaikka ei ole paras missään ;)
Suurin syy [bermuda]sluupin yleisyyteen lienee 1900-luvun kilpapurjehdussäännöt....xx-yy-zz kirjoitti:
Retkivene, sinä kun olet tuollainen pelle-peloton luonne, niin tutustupa dzonkki-rikiin, engl. junk rig. Enkä tarkoita vanhoja kiinalaisia vaan sen moderneja sovelluksia. Lisätietoa vaikka http://www.junkrigassociation.org/
Onpa erikoinen. Pysyn vielä tuossa kahvelissa, kunnes saan sen kirjan ja totuus valkenee minulle. :)
- Kahvelipurjeessa
On myös etunsa. Practical Boat Owner takavuosina vertasi kahta samanrunkoista venettä, toinen bermudatakilalla, toisessa kahvelipurje. Venemalli tosin taisi olla eväkölinen, mutta kyllä tulokseksi saatiin, että bermudatakila oli tehokkaampi sekä kryssillä että myötäisellä. Erot eivät suuria olleet, mutta samalla todettiin myös kahvelitakilan etuna helpompi käsiteltävyys, pienempi alituskorkeus ja tuulensieto. Pitkäkölisessä runkomuodossa erot suorituskyvyssä ilmeisesti vielä kaventuisivat elleivät kääntyisi toisin päin.
- Bossu
Kahvelipurjeessa kirjoitti:
On myös etunsa. Practical Boat Owner takavuosina vertasi kahta samanrunkoista venettä, toinen bermudatakilalla, toisessa kahvelipurje. Venemalli tosin taisi olla eväkölinen, mutta kyllä tulokseksi saatiin, että bermudatakila oli tehokkaampi sekä kryssillä että myötäisellä. Erot eivät suuria olleet, mutta samalla todettiin myös kahvelitakilan etuna helpompi käsiteltävyys, pienempi alituskorkeus ja tuulensieto. Pitkäkölisessä runkomuodossa erot suorituskyvyssä ilmeisesti vielä kaventuisivat elleivät kääntyisi toisin päin.
Mä olen lukenut samansuuntaisen arvion kahdesta eririkisestä veneestä, joilla ajettiin muutama avotuulipainoitteinen kilpailu. Isolla taitavalla miehistöllä ja laajalla purjevarastolla luulisi bermudasluupin olevan nopein myös avotuulilla. Viime vuosikymmeninä vene- ja purjesuunnittelussa on paukut laitettu bermudasluuppeihin, joka on sitä auttanut menestymään. Muita tehdään vain satunnaisesti avotuulikäyttöön avomerelle.
- Kahvelikutteri retkivene
Miellyttääkö tällainen vene silmää. Tässä pitäisi olla kaikki kohdallaan. Kevyt traileroitava, kippiköli, kahvelikutteri ja perämoottorille kaivo.
http://www.dixdesign.com/inspir19.htmKivan näköinen vene, kieltämättä. Mä en vain halua kantta viemään tilaa, tai ahdasta kajuuttaa. Eli kyseessä puhdas avovene ja yöpyminen sitten teltassa.
- seppomartti
retkivene kirjoitti:
Kivan näköinen vene, kieltämättä. Mä en vain halua kantta viemään tilaa, tai ahdasta kajuuttaa. Eli kyseessä puhdas avovene ja yöpyminen sitten teltassa.
Älä yövy teltassa vaan veneessä puomiteltassa. Vanhan vallan Puolan Gdyniassa tapasin englantilaisen opettajapariskunnan matkalla Bundesrepublikista Puolan eteläosan järville Viklallaan. Yöpyivät kumpikin kölilaatikon vieressä puolellaan ja aamupalalle purkivat telttavarustuksen ja kokkailivat Trangiaa huonommalla irtokeittimellä. Kun koetin kehua pohjoisempia reviirejä niin olivat purjehtineet saaristomeren Suomesta Ruotsiin, Göta kanavan ja käyneet Norjassa. Lykkyä tykö avoveneprojektille!.
seppomartti kirjoitti:
Älä yövy teltassa vaan veneessä puomiteltassa. Vanhan vallan Puolan Gdyniassa tapasin englantilaisen opettajapariskunnan matkalla Bundesrepublikista Puolan eteläosan järville Viklallaan. Yöpyivät kumpikin kölilaatikon vieressä puolellaan ja aamupalalle purkivat telttavarustuksen ja kokkailivat Trangiaa huonommalla irtokeittimellä. Kun koetin kehua pohjoisempia reviirejä niin olivat purjehtineet saaristomeren Suomesta Ruotsiin, Göta kanavan ja käyneet Norjassa. Lykkyä tykö avoveneprojektille!.
Puomiteltta on hyvä asunto. Edesmennyt veljeni, joka oli aloittanut purjehdusharrastuksensa jo 1940-luvun lopulla mutta "unohtanut" sen sittemmin, innostui uudelleen ja hankki ensin Lightningin, ei pelkästään päivä- vaan myös matkapurjehduksiin. Hän mm. kiersi Ahvenanmaan ympäri yöpyen aina veneessä puomiteltan alla. Ja hän oli siinä vaiheessa jo sentään viisissäkymmenissä.
Lyhyt keulakansi kuten Lightningissa auttaa pitämään varusteet kuivina sekä purjehduksen aikana että yövyttäessä.Hakro kirjoitti:
Puomiteltta on hyvä asunto. Edesmennyt veljeni, joka oli aloittanut purjehdusharrastuksensa jo 1940-luvun lopulla mutta "unohtanut" sen sittemmin, innostui uudelleen ja hankki ensin Lightningin, ei pelkästään päivä- vaan myös matkapurjehduksiin. Hän mm. kiersi Ahvenanmaan ympäri yöpyen aina veneessä puomiteltan alla. Ja hän oli siinä vaiheessa jo sentään viisissäkymmenissä.
Lyhyt keulakansi kuten Lightningissa auttaa pitämään varusteet kuivina sekä purjehduksen aikana että yövyttäessä.Joo tokihan puomiteltta on aina vaihtoehto. Tilojen puolesta ja leirimukavuuden, niin teltta nuotio kyllä voittaa 6-0, mutta ei ehkä ole yhtä nostalginen. Ja puuttuu se kehtovaikutus. :)
- nostalgian illuusio
retkivene kirjoitti:
Joo tokihan puomiteltta on aina vaihtoehto. Tilojen puolesta ja leirimukavuuden, niin teltta nuotio kyllä voittaa 6-0, mutta ei ehkä ole yhtä nostalginen. Ja puuttuu se kehtovaikutus. :)
Onkohan retkiveneen suunnittelijan ajatukset liiankin nostalgisia? "Kahveliriki, teltta nuotio, kehtovaikutus" jne.
Omilta nuoruusvuosiltani muistan, että hyvin harvoin purjehdusretkillä sittenkin laitettiin ruokaa nuotiolla. Joskus kyllä, kun oli lämmin poutapäivä, aikainen maihintulo ja nuotiopaikan mahdollisuus. Telttaa ei edes otettu mukaan, koska oli pienempi vaiva levittää puomiteltta ja lämmittää ruoka retkikeittimellä veneessä eikä maissa. Se onnistui sateessakin.
Tietysti iltanuotio on yhä kiva, vaikka nykyisessä veneessäni on hyvät asumistilat. Nostalgia ei kuitenkaan lämmitä sateessa ja tuulessa eikä avotulen etko ole kaikkialla sallittua.
Vaikka avovene on nostalginen, mielestäni retkiveneeseen kannattaisi suunnitella edes keulakansi, jonka alla varusteet pysyisi kuivina. nostalgian illuusio kirjoitti:
Onkohan retkiveneen suunnittelijan ajatukset liiankin nostalgisia? "Kahveliriki, teltta nuotio, kehtovaikutus" jne.
Omilta nuoruusvuosiltani muistan, että hyvin harvoin purjehdusretkillä sittenkin laitettiin ruokaa nuotiolla. Joskus kyllä, kun oli lämmin poutapäivä, aikainen maihintulo ja nuotiopaikan mahdollisuus. Telttaa ei edes otettu mukaan, koska oli pienempi vaiva levittää puomiteltta ja lämmittää ruoka retkikeittimellä veneessä eikä maissa. Se onnistui sateessakin.
Tietysti iltanuotio on yhä kiva, vaikka nykyisessä veneessäni on hyvät asumistilat. Nostalgia ei kuitenkaan lämmitä sateessa ja tuulessa eikä avotulen etko ole kaikkialla sallittua.
Vaikka avovene on nostalginen, mielestäni retkiveneeseen kannattaisi suunnitella edes keulakansi, jonka alla varusteet pysyisi kuivina.Veneen tyyppi on valikoitunut avoveneeksi, koska pieneen veneeseen ei saa mahtumaan fiksua kajuuttaa ilman, että tekisi siitä liian ahtaan. Avoimesta keulasta on myös hyötyä esim. verkkoja laskettaessa tai tavaroiden siirtelyssä veneeseen ja sieltä pois.
Onhan tuota nostalgiaa hieman mukana, mutta kyllä suunnittelussa on ihan nykyaikainen vene niin rungon, kölin, takilan kuin moottorinkin osalta. Samoin vesitiiviit säilytystilatkin on tulossa, mutta ne voi tehdä erillisiin laatikoihin ja penkkien alle, ei tarvitse välttämättä kantta. Mutta tuon keulakannen ajattelin kyllä ottaa huomioon suunnittelussa optiona, eli jos sille tulee joskus tarvetta, voi tehdä jälkeenpäin.
Pienellä retkiveneellä homma toimii niin, että purjehditaan kun paistaa aurinko ja möllötetään teltassa, kun sataa kaatamalla tai tuulee liikaa. Kun ei ole varsinaisesti mihinkään menossa, ei ole pakko lähteä huonoon keliin.- 20+20
retkivene kirjoitti:
Veneen tyyppi on valikoitunut avoveneeksi, koska pieneen veneeseen ei saa mahtumaan fiksua kajuuttaa ilman, että tekisi siitä liian ahtaan. Avoimesta keulasta on myös hyötyä esim. verkkoja laskettaessa tai tavaroiden siirtelyssä veneeseen ja sieltä pois.
Onhan tuota nostalgiaa hieman mukana, mutta kyllä suunnittelussa on ihan nykyaikainen vene niin rungon, kölin, takilan kuin moottorinkin osalta. Samoin vesitiiviit säilytystilatkin on tulossa, mutta ne voi tehdä erillisiin laatikoihin ja penkkien alle, ei tarvitse välttämättä kantta. Mutta tuon keulakannen ajattelin kyllä ottaa huomioon suunnittelussa optiona, eli jos sille tulee joskus tarvetta, voi tehdä jälkeenpäin.
Pienellä retkiveneellä homma toimii niin, että purjehditaan kun paistaa aurinko ja möllötetään teltassa, kun sataa kaatamalla tai tuulee liikaa. Kun ei ole varsinaisesti mihinkään menossa, ei ole pakko lähteä huonoon keliin."Veneen tyyppi on valikoitunut avoveneeksi, koska pieneen veneeseen ei saa mahtumaan fiksua kajuuttaa ilman, että tekisi siitä liian ahtaan. "
Skippy 650 kajuutta on ihan fiksu ja asuttava.
http://jachty-zaglowe.pl/wp-content/gallery/skippi-650-race/46a7456db743d.jpeg
http://www.nauticsupply.com/images/tresfjord/skippi650cruiser/Skippy 650C_int_002.jpeg - aina aurinkoa+kivaa?
retkivene kirjoitti:
Veneen tyyppi on valikoitunut avoveneeksi, koska pieneen veneeseen ei saa mahtumaan fiksua kajuuttaa ilman, että tekisi siitä liian ahtaan. Avoimesta keulasta on myös hyötyä esim. verkkoja laskettaessa tai tavaroiden siirtelyssä veneeseen ja sieltä pois.
Onhan tuota nostalgiaa hieman mukana, mutta kyllä suunnittelussa on ihan nykyaikainen vene niin rungon, kölin, takilan kuin moottorinkin osalta. Samoin vesitiiviit säilytystilatkin on tulossa, mutta ne voi tehdä erillisiin laatikoihin ja penkkien alle, ei tarvitse välttämättä kantta. Mutta tuon keulakannen ajattelin kyllä ottaa huomioon suunnittelussa optiona, eli jos sille tulee joskus tarvetta, voi tehdä jälkeenpäin.
Pienellä retkiveneellä homma toimii niin, että purjehditaan kun paistaa aurinko ja möllötetään teltassa, kun sataa kaatamalla tai tuulee liikaa. Kun ei ole varsinaisesti mihinkään menossa, ei ole pakko lähteä huonoon keliin."...purjehditaan kun aurinko paistaa…"
Miten pitkä kokemus sinulla on retkipurjehduksista? Viime heinäkuu oli toki lämmin ja aurinkoinen, mutta Suomen kesä voi yhtä hyvin olla hyvinkin sateinen ja pilvinen: purjehditaan sateessa, rantaudutraan kaatosateessa, ukkosmyräkkä nousee yllättäen jne. Huonoon keliin ei tietenkään ole pakko lähteä, mutta huonoon keliin joudutaan ennemmin tai myöhemmin ja mereltä on pakko tulla pois! Jos sunnittelet retkivenettä, ajattele muutakin kuin aurinkoa ja keveitä, lämpimiä kesätuulia. Rakenna yksinkertainen ja luotettava vene, jossa voi yöpyä puomipeitteen alla (koska olet päätynyt avoveneeseen). - miksei sulka?
retkivene kirjoitti:
Veneen tyyppi on valikoitunut avoveneeksi, koska pieneen veneeseen ei saa mahtumaan fiksua kajuuttaa ilman, että tekisi siitä liian ahtaan. Avoimesta keulasta on myös hyötyä esim. verkkoja laskettaessa tai tavaroiden siirtelyssä veneeseen ja sieltä pois.
Onhan tuota nostalgiaa hieman mukana, mutta kyllä suunnittelussa on ihan nykyaikainen vene niin rungon, kölin, takilan kuin moottorinkin osalta. Samoin vesitiiviit säilytystilatkin on tulossa, mutta ne voi tehdä erillisiin laatikoihin ja penkkien alle, ei tarvitse välttämättä kantta. Mutta tuon keulakannen ajattelin kyllä ottaa huomioon suunnittelussa optiona, eli jos sille tulee joskus tarvetta, voi tehdä jälkeenpäin.
Pienellä retkiveneellä homma toimii niin, että purjehditaan kun paistaa aurinko ja möllötetään teltassa, kun sataa kaatamalla tai tuulee liikaa. Kun ei ole varsinaisesti mihinkään menossa, ei ole pakko lähteä huonoon keliin.Tietysti aivan uuden veneen suunnittelu on innostavaa niinkuin se on sitä ollut aina. Jotkut suunnitelmat ovat käytännössä olleet niin onnistuineita, että venetyyppi on jäänyt elämään – alle 6-metrisestä purresta esimerkkinä sulka, ving (alkujaan tähti 100 v. sitten).
Tässä muutama kuva sulkaveneestä (pituus 5.5m, lev. 1.6m, purjeala 15m2, uppouma 500 kg)
http://personal.inet.fi/perhe/jussi/
http://www.salpaus.fi/kuvakaruselli/Puualakuviasulkaveneenvalmistuksesta/023-salpaus-puuala-sulkavene.jpg
http://stjarnbat.wordpress.com/about/
Siinä toteutuu keulakajuutta ja nukkumistila puomiteltan suojassa alle 6-metrisessä purressa! Jos sulkaa ei halua rakentaa, eikö ajatusta voisi soveltaa? miksei sulka? kirjoitti:
Tietysti aivan uuden veneen suunnittelu on innostavaa niinkuin se on sitä ollut aina. Jotkut suunnitelmat ovat käytännössä olleet niin onnistuineita, että venetyyppi on jäänyt elämään – alle 6-metrisestä purresta esimerkkinä sulka, ving (alkujaan tähti 100 v. sitten).
Tässä muutama kuva sulkaveneestä (pituus 5.5m, lev. 1.6m, purjeala 15m2, uppouma 500 kg)
http://personal.inet.fi/perhe/jussi/
http://www.salpaus.fi/kuvakaruselli/Puualakuviasulkaveneenvalmistuksesta/023-salpaus-puuala-sulkavene.jpg
http://stjarnbat.wordpress.com/about/
Siinä toteutuu keulakajuutta ja nukkumistila puomiteltan suojassa alle 6-metrisessä purressa! Jos sulkaa ei halua rakentaa, eikö ajatusta voisi soveltaa?Onpa kaunis vene! Tuollaisen runko voisi olla hyvä lähtökohta omalle veneelle. Mieltymykseni kansirakennelmia ja takilaa kohtaan on erilainen, mutta siinäkin riittäisi suunnittelemista ja tuunaamista.
aina aurinkoa+kivaa? kirjoitti:
"...purjehditaan kun aurinko paistaa…"
Miten pitkä kokemus sinulla on retkipurjehduksista? Viime heinäkuu oli toki lämmin ja aurinkoinen, mutta Suomen kesä voi yhtä hyvin olla hyvinkin sateinen ja pilvinen: purjehditaan sateessa, rantaudutraan kaatosateessa, ukkosmyräkkä nousee yllättäen jne. Huonoon keliin ei tietenkään ole pakko lähteä, mutta huonoon keliin joudutaan ennemmin tai myöhemmin ja mereltä on pakko tulla pois! Jos sunnittelet retkivenettä, ajattele muutakin kuin aurinkoa ja keveitä, lämpimiä kesätuulia. Rakenna yksinkertainen ja luotettava vene, jossa voi yöpyä puomipeitteen alla (koska olet päätynyt avoveneeseen).Eipä ole juuri kokemusta purjehtimisesta, muutaman kerran kyydissä olen ollut. Retkeilystä melomalla ja patikoiden paljonkin, joten tuo maapuoli on hyvin hallinnassa.
Suunnittelen venettä lähinnä sisävesikäyttöön, jossa olosuhteet ja etäisyydet rantaan ovat hyvin erilaiset kuin merellä. Samoin suojaisia leiripaikkoja on ihan eri määrä tarjolla kuin Itämeren saaristossa.
Tuo puomiteltta on toki yksi vaihtoehto, mikä pitää pitää mielessä, kun veneen sisustaa suunnittelee. Lähtökohtaisesti kutenkin teltta, koska pieni vene ei ole kovin mukava majoittumiseen. En näe myöskään mitään itseisarvoa nukkua veneessä, jos vieressä on paikka teltalle (ja sille nuotiolle. :) )
Onko tapana ollut tehdä erillinen pressu puomitelttaa varten vai viritellä se jotenkin purjeesta?
- seppomartti
Nuotion tekeminen rantakalliolle on minulle kauhistus. Miksi tuhota kallioita ikuisiksi ajoiksi paistaakseen pätkän makkaraa?. En ole itse raaskinut koskaan tehdä nuotioita mutta nuotioihmiset voisivat valita paikan paremmin. Samaan hengenvetoon sitten kehoitus käyttää kalliokoukkuja eikä veneitä kiinni eläviin puihin. No ehkä kuitenkin Saimaan ja muiden sisäjärvien puihin yötyvenellä. Ja jäkälän päällä jalanjälki säilyy vuosikausia tai vuosikymmeniä.
Hyvä pointti tuossakin, mutta leiripaikan voi valita myös sieltä, missä on tehty nuotiopaikka tai sitten vain käyttää keitintä. melontakokemukseni perusteella sanoisin, ettei tämä ole todellinen ongelma, jos yöpyjällä on oikea asenne ja kunnioitus luontoa kohtaan.
- puut pysyy
Eipä näytä rantamännyt tai -koivut paljoa kärsineet edes niissä luonnonsatamissa, joissa on 1950-luvulta saakka retkeilty ja kiinnitetty köydet puihin....
Nuotiosta olen samaa mieltä, kalliolla vain paikkaan jossa on jo aiemmin ollut. Båtnyttissä taannoin murheellinen rantatontin omistaja kertoi, miten veneporukka – moottori- vai purjevene, sitä ei mainittu – oli ruotsalaisen jokamiehenoikeuden mukaisesti tullut mökkirantaan, kiinnittynyt mökin laituriin ja sitten tehnyt nuotion rantakalliolle, jonka jääkausi oli silottanut 10 000 vuotta sitten. Kun notskia oli koko ilta poltettu, kallio ei sen jäljiltä enää ollut sileä vaan rosoiseksi murentunut.
- Bossu
Nuotion voi tehdä rantakivikkoon, johon ei jälkiä jää. Kallioon ei tietenkään koskaan.
- .. ..
Jotakin vanhaa retkikirjaa joskus selailin. Siellä neuvottiin, että kun veneilijä on rannalla nuotiolla ehtoollisensa tehnyt ja syönyt, se panee nuotiosta kekäleet siihen pataan, vie sen lämmityslaitteeksi veneeseensä ja levittää purjeensa teltaksi puomin päälle.
Mitä rikiin ja takilaan tulee, yks lysti. Kunhan on veneeseen päässyt, on jo perillä, kuten jo monesti on sanottu. Maisemia voi tarkkailla sitä paremmin, mitä pienempi on vauhti. Kiireellisillä on kiire takaisin rannalle.Taisi olla kyseessä viimeinen ehtoollinen. Palavat hiilet kun ovat erinomainen häkälähde. :)
Tuosta kiireestä olen täysin samaa mieltä. Mutta on se silti kiva, että jos rakentaa veneen, että se toimii edes likimain toivotulla tavalla.- seppomartti
retkivene kirjoitti:
Taisi olla kyseessä viimeinen ehtoollinen. Palavat hiilet kun ovat erinomainen häkälähde. :)
Tuosta kiireestä olen täysin samaa mieltä. Mutta on se silti kiva, että jos rakentaa veneen, että se toimii edes likimain toivotulla tavalla.Hiilet avotilassa eivät ole hiilimonoksidin eli hään tuottajia
- Hiillos purjeella
seppomartti kirjoitti:
Hiilet avotilassa eivät ole hiilimonoksidin eli hään tuottajia
Katetussa avotilassa, jos on tarpeeksi tiivis voi olla kohtalokas. Eihän siitä ole montaa kesää kun telttaileva nuorisoporukka menehtyi häkään, telttaan oli laitettu hiiligrilli lämmittimeksi.
Voimakkaasti hehkuvassa hiilloksessa näkee pientä sinistä liekkiä, osa häkäkaasusta syttyy ja palaa sinisellä liekillä. Hiilloksen hiipuessa lämpötila laskee niin ettei osakaan muodostuvassa hiilimonoksidista syty vaan vapautuu, jos suljettuun tilaan niin happipitoisuus alenee, hään tuotto jatkuu ja pahimmillaan tilassa oleskelevat menehtyvät hapenpuutteeseen:-( - Evoluutio pelaa?
Hiillos purjeella kirjoitti:
Katetussa avotilassa, jos on tarpeeksi tiivis voi olla kohtalokas. Eihän siitä ole montaa kesää kun telttaileva nuorisoporukka menehtyi häkään, telttaan oli laitettu hiiligrilli lämmittimeksi.
Voimakkaasti hehkuvassa hiilloksessa näkee pientä sinistä liekkiä, osa häkäkaasusta syttyy ja palaa sinisellä liekillä. Hiilloksen hiipuessa lämpötila laskee niin ettei osakaan muodostuvassa hiilimonoksidista syty vaan vapautuu, jos suljettuun tilaan niin happipitoisuus alenee, hään tuotto jatkuu ja pahimmillaan tilassa oleskelevat menehtyvät hapenpuutteeseen:-(Olisiko se jonkinlaista evoluutiota ja luonnonvalintaa, jos pitää suljetuissa tiloissa tuli sytyttää tai grillata?
Amerikassa varmaan etsittäisiin grillinvalmistaja korvausvastuuseen.
- Kahveli-Haber
Näitä on ollut venemessuillakin.
http://youtu.be/NVhZbh7qErI - blogista
Lue tämäkin tarina. Runkovalmiiseen itserakennettuun pitkäköliveneeseen laitettiin kahveliriki, ja perustelut.
http://www.zartmancruising.com/building-a-kitboat/a-modern-gaff-rig/ - huomattava
Isommassa Haberissa mahtavat tilat 34-jalkaiseksi.
http://youtu.be/cfeIFRdjo_s
http://haber-yachts.com/index.php?page=en-haber-34c4g- Haa-
Tekee muuten todistettavasti vastakäännöksen videon kohdassa 3.30 min.
Syväys on kölit ylhäällä ainoastaan 0,70 m. Itseohjaus toteutettu neljällä säädettävällä alas laskettavalla kölillä. Kahvelirikin laskee yksi kätevästi. Tuosta Haberin linkistä löytyy Båtnyttin ja muiden lehtien testiraportteja.
http://haber-yachts.com/index.php?page=en-haber-34c4-t Olipas mukava oloinen veve. Ehkä hankintaliostalla 10v päästä. :)
Mutta jos oikein ymmärsin, niin (matalla) kahvelikutteri-takiloinnilla ja leveällä rungolla on pystytty pitämään köliosasto matalana, mikä mahdollistaa mm tuollaiset rantautumiset.
Varmasti erinomainen vene isoine sisätiloineen rannikkopurjehduksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533895- 623071
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242432- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197