Olen viime aikoina kaupungilla nähnyt useita autoja pimeän aikaan missä sisävalot päällä ajon aikana? onko jokin uusi villitys vähän niinkuin päivävalot, vai mistä johtuu.
ennen ainakin oli niin että nimenomaan sisävaloja ei pidetä ajon aikana päällä jotta nähdään ulos paremmin?
Sisävalot päällä ajaminen
20
4755
Vastaukset
- Alex S.
Eihän selfietä voi pimeässä ottaa.
- Viisaat autoilijat..
Päiväajovaloilla ajettaessa mittarivalot on pimeänä.
Sisävalolla tai taskulampulla valaistaan tällöin nopeusmittaria...- näin autossa
Ei muuten ole, palaa jopa kirkkaammin kuin ajovaloilla.
- äläpäs viisastele!
näin autossa kirjoitti:
Ei muuten ole, palaa jopa kirkkaammin kuin ajovaloilla.
No kyllä mulla on mittarit pimeenä päiväsaikaan. Illalla pitää pyöräyttää katkaisijasta.
Hämärätunnistin on ohitettu huollossa.
- luonnollinen syy
Minä pidän niin näkee paremmin jos pitää vaikka etsiä tai lukea jotain liikennevaloissa tms. maantiellä sammutan sisävalon mutta kaupungissa pidän siellä ei haittaa koska ulos näkee hyvin katuvalaistuksen ansiosta.
Aijaa, tuliko dejvu ilmiö kun lapsena et saanut pitää sisävaloa autossa päällä
- Must! mullakin on
Se vaan on NIIN COOL!
- näkee paremmin
...apukuski ottaa suikkiin.
- uusin innovaatio
Kehitys kehittyy. Viitisen vuotta sitten oli tapana ajella sumuvalot päällä pimeällä. Tavoitteena oli, että nähdään mahdollisimman hyvin se kohde, johon törmätään. Kauemmas toki nähdään entistä huonommin, kun näköaisti sopeutuu siihen kirkkaasti valaistuun 20 m länttiin ihan auton edessä. Mutta se on vain hyvä, näin on suurempi todennäköisyys törmätä johonkin.
Sisävalon käyttö on vielä edistyneempi versio samasta. Esim. hirven näkee tosin hyvin sitten, kun se tulee tuulilasista sisään.- outoa..
Miksi tuijotat toisten sumuvaloja ja käännät sitten eteen 20 metrin päässä kun häikäistyt?
Kerropa miten kauas näkee huonommin, jos lähialue on hyvin valaistu.
Päivällä et kai näe juuri mitään, kun valoa tulee ihan konepellille asti, ja ohjaamoonkin- valoa homoille
outoa.. kirjoitti:
Miksi tuijotat toisten sumuvaloja ja käännät sitten eteen 20 metrin päässä kun häikäistyt?
Se homovalojen kirkkaasti valaisema läntti peilaa kivasti märästä tai jäisestä tien pinnasta.
Noo, eihän sitä tarvitse tuijottaa. Niinpä minäkin voin vailla tunnon tuskia laittaa pitkät valot päälle. Sumarihomo ei häikaisty, kun ei tuijota minun valojani. - homoille valoa
pankkiautomaatti kirjoitti:
Kerropa miten kauas näkee huonommin, jos lähialue on hyvin valaistu.
Päivällä et kai näe juuri mitään, kun valoa tulee ihan konepellille asti, ja ohjaamoonkin> Kerropa miten kauas näkee huonommin, jos lähialue on hyvin valaistu.
Ihmissilmässä on säädettävä valotus (himmenninaukko eli iris itse istinsoluissakin on "säädettävä ISO arvo", jotka tietenkin säätyvät ympäristön valoisuuden mukaan. Siispä se kirkas läntti saa valotusmittarin säätämään valotusta sen kirkkaan läntin mukaan -> ajovalojen kantaman rajoille näkee huonommin.
Kun olet itse kirkkaasti valaistussa sisätilassa, niin näkeekö ulos hyvin. Siis pimeän aikaan... pakko käyttää runsaasti rautalankaa, kun ollaan vajakin kanssa tekemisissä! homoille valoa kirjoitti:
> Kerropa miten kauas näkee huonommin, jos lähialue on hyvin valaistu.
Ihmissilmässä on säädettävä valotus (himmenninaukko eli iris itse istinsoluissakin on "säädettävä ISO arvo", jotka tietenkin säätyvät ympäristön valoisuuden mukaan. Siispä se kirkas läntti saa valotusmittarin säätämään valotusta sen kirkkaan läntin mukaan -> ajovalojen kantaman rajoille näkee huonommin.
Kun olet itse kirkkaasti valaistussa sisätilassa, niin näkeekö ulos hyvin. Siis pimeän aikaan... pakko käyttää runsaasti rautalankaa, kun ollaan vajakin kanssa tekemisissä!Jos autossa on sisävalot päällä, ja ulkona todella pimeää niin näen ulos huonommin, koska näen ikkunasta oman heijastuksen
- se sinä olet
pankkiautomaatti kirjoitti:
Jos autossa on sisävalot päällä, ja ulkona todella pimeää niin näen ulos huonommin, koska näen ikkunasta oman heijastuksen
Kuinka sinusta idiootti voi heijastusta tulla, sinullahan ei säteile yhtään. Olet täysin pimee äpärä.
- wedwedwwwww
Miten sitä karttaa muuten näkee lukea jos ei ole valot päällä?
- valoa kansalle
Monissa autoissahan on ollut jo vaikka kuinka pitkään ns. ambiente- ts. tunnelma valot, jotka voi kyllä kytkeä pois åäältäkin ja kirkkautta voi säätää.
- Kuuhk
Itse pidän sen takia, että tytöt näkee mut. Oon ihan hyvännäköinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1662169
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu152156- 1091642
- 1301576
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4741340- 871125
- 54961
- 49911
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä234834Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa361832