Nyt neuvokaa mitä kummaa säilykepurkissa tapahtuu, apuva!
Ostin meheviä isokyntisiä suomalaisia valkosipuleita ja päätin säilöä ne öljyyn. En halunnut niiden alkavan homehtua tai mädäntyä (teen matkatöitä, kotona ei ketään syömässä sinne hankittuja ruokia) joten kuorin kynnet ja laitoin lasipurkkiin kera chilisen soijaöljyn (sellaista punaista, ostin itämäisestä kaupasta on thaimaalainen tuote). Lasipurkki on sellainen, jonka lasisen kannen ympärillä on kumirengas tiivisteenä ja se suljetaan purkin reunaa ympäröivällä metallirenkaalla, kuten jotkut vanhan tyyliset juomapullotkin. Sisään ei siis ilma pääse tuotetta pilaamaan.
2 viikkoa purkissa ne kerkesivät olla kun kotiuduin ja päätin nauttia niitä. Purkki aukesi kyllä ihan hyvin, huomasin pientä painetta ja sepä päästikin poksahduksen. Mieleen tuli, että entäs jos olisin ollut kauemmin poissa, olisikohan tuo poksahtanut jossain vaiheessa itsekseen jääkaapissa....
No, sitten olin taas pari viikkoa poissa ja kotiuduttuani päätin tehdä tacoja ja tarvitsin v.sipulia mukaan jauhelihamassaan. Taas oli kansi piukassa, poksahdus hieman kovempi ja tällä kertaa öljy alkoi yllättäin kuplia. Ei mitään isoa kuplaa vaan semmoista vaahtomaista. Hetken päästä se katosi, kaikki oli ok.
Heräsi kysymys, että mitä ihmettä tämä nyt oikein on? Olen käsitellyt tuotteet ja purkin hygieenisesti, joten ei vaikuta bakteerikasvustolta. Sitäpaitsi, mahtaisko ne elääkään chilin ja valkosipulin kanssa....
Onko kellekään tuttu ilmiö tuommoinen paine lasipurkissa ja poksahtelu ja kupliminen?
Säilöin v-sipulia: purkki poksahtaa?
Äimän käkenä
2
377
Vastaukset
- Munkkila
Purkkiin saattoi päästä paljon ilmaa kun suljit kannen ja ne vapautuivat heti kun aukaisit purkin, josta poksahdus kuului.
- rexpurkkinen
http://www.martat.fi/ruoka/ruokanurkka/2006-01-24-09-57-24valkosipulien-sailominen/
purkki nk rex purkki ja niin se poksahtelee http://files.kotisivukone.com/paulaniittynen.tarinoi.fi/hillopurkit.jpg
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986138KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495597Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522649Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042056Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071768- 1241707
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191613Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1801267- 731187
Nuoret hakevat eläkkeelle, vaikka eivät ole olleet vielä töissäkään
hyvin menee. Pieni vastoinkäyminen elämässä, ja heti masennutaan. Monet alle 30-vuotiaat hakevat työkyvyttömyyseläkettä188998