Olen seurannut nyt ohjelmaa kultakuume ja minua on alkanut kiinnostaa kullan esiintyminen maailmalla, mistä ja miten kulta on siis päätynyt maapallon rakenteisiin? Onko olemassa varsinaista ns kullan emäkalliota jossain maan uumenissa?
Miten ja mistä kulta on tullut maapallolle?
3
285
Vastaukset
Kulta on ainakin toistaiseksi vallitsevan käsityksen mukaan syntynyt supernovalähtöisessä nukleosynteesissä kuten muutkin rautaa raskaammat alkuaineet. Sitä on aurinkokuntamme lopullista muotoutumista edeltäneessä protoplanetaarissa kiekossa esiintynyt yleisen kosmisen alkuaineiden jakautumisen mukainen suhteellinen määrä.
Planeettallemme päätyneestä määrästä valtaisa osa ilmeisesti upposi raudan ja sensellaisten alkuaineiden joukossa ytimeen planeettamme vielä käydässä läpi prosesseja, jotka johtivat nykyisen rakenteen muodostumiseen. Osan planeetamme kullasta kuitenkin kai esitetään saapuneen myöhemmin meteoriittien mukana.
Malmigeologisessa mielessä kultaa esiintyy esim. kvartsin ja rikkikiisun yhteydessä, mikä ilmeisesti selittyy sen fysiko-kemiallisilla ominaisuuksilla suosia sellaisia faaseja magmaattisissa prosesseissa. Kullalla ilmeisesti on tapana rikastua jäännössuliin ja myös hydrotermisten prosessien seurauksena sivukiven rakoihin.- Eksoottisempaa
Teoreettisten laskelmien mukaan kultaa on täällä ylenmääräisesti tavallisten supernovien tuottamaksi. Vallitsevan kultamäärän synnyttämiseksi tarvitaan eksoottisempia ilmiöitä. Olen muistelevinani, että teorioissa on pyöritelty supertiiviiden möykkyjen kuten valkoisten kääpiöiden tai neutronitähtien yhteensulautumisissa tapahtuneita supernovaräjähdyksiä.
Kopioin tänne joskus tieteellisen artikkelin jonkin lehden nettisivulta, missä asiaa oli selvitetty tarkemmin, mutta juttu jäi kirkon sensuroiman palstan kadonneisiin aarteisiin.Tuossa on ainakin eräs selkeä uutisartikkeli aiheesta, mutta itse se tiedeartikkeli mihin uutinen viittaa, on ainakin meikäläiselle liian deeppiä:
http://www.newscientist.com/article/dn23886-cosmic-collisions-spin-stellar-corpses-into-gold.html#.VJFVuCusVqV
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 305587
- 1862179
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus92085Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1621669Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan691399Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike321374Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141344En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701214- 941175
viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2171134