Miten ja mistä kulta on tullut maapallolle?

Vaskoolilla jokeen :

Olen seurannut nyt ohjelmaa kultakuume ja minua on alkanut kiinnostaa kullan esiintyminen maailmalla, mistä ja miten kulta on siis päätynyt maapallon rakenteisiin? Onko olemassa varsinaista ns kullan emäkalliota jossain maan uumenissa?

3

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulta on ainakin toistaiseksi vallitsevan käsityksen mukaan syntynyt supernovalähtöisessä nukleosynteesissä kuten muutkin rautaa raskaammat alkuaineet. Sitä on aurinkokuntamme lopullista muotoutumista edeltäneessä protoplanetaarissa kiekossa esiintynyt yleisen kosmisen alkuaineiden jakautumisen mukainen suhteellinen määrä.

Planeettallemme päätyneestä määrästä valtaisa osa ilmeisesti upposi raudan ja sensellaisten alkuaineiden joukossa ytimeen planeettamme vielä käydässä läpi prosesseja, jotka johtivat nykyisen rakenteen muodostumiseen. Osan planeetamme kullasta kuitenkin kai esitetään saapuneen myöhemmin meteoriittien mukana.

Malmigeologisessa mielessä kultaa esiintyy esim. kvartsin ja rikkikiisun yhteydessä, mikä ilmeisesti selittyy sen fysiko-kemiallisilla ominaisuuksilla suosia sellaisia faaseja magmaattisissa prosesseissa. Kullalla ilmeisesti on tapana rikastua jäännössuliin ja myös hydrotermisten prosessien seurauksena sivukiven rakoihin.

• Eksoottisempaa

Teoreettisten laskelmien mukaan kultaa on täällä ylenmääräisesti tavallisten supernovien tuottamaksi. Vallitsevan kultamäärän synnyttämiseksi tarvitaan eksoottisempia ilmiöitä. Olen muistelevinani, että teorioissa on pyöritelty supertiiviiden möykkyjen kuten valkoisten kääpiöiden tai neutronitähtien yhteensulautumisissa tapahtuneita supernovaräjähdyksiä.

Kopioin tänne joskus tieteellisen artikkelin jonkin lehden nettisivulta, missä asiaa oli selvitetty tarkemmin, mutta juttu jäi kirkon sensuroiman palstan kadonneisiin aarteisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5587
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      186
      2179
    3. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      9
      2085
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      162
      1669
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      69
      1399
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      32
      1374
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1344
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1214
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1175
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      217
      1134
    Aihe