Onko niin, että aivokudoksessa ei ole tuntoa?
Jos näin on, miten pääkipu on ymmärrettävissä? Eli miten / miksi päässä tuntuu kuitenkin kipua. Osaako joku selittää?
Mitä kipu on, ja pystytäänkö sitä millään nykyisillä keinoilla mittaamaan? Tunnustaako nykyfysiikka, että kipu on todellinen ilmiö?
Aivokudos ja tunto?
4
422
Vastaukset
Siellä sitä tuntoa vasta löytyykin. Pelkkää hermokudosta.
Kysy lääkäripalstalta.- ygyig
Aivot on tosiaan tunnoton elin. Päänsäryistä en mitään tiedä.
- ihtehk
Aivoissa kulkevilla verisuonissa on tunto. Jos itse aivokudoksessa olisi näitä tuntoreseptoreita, sotkisi se aivotoimintaa. Evoluutiossa on valikoitunut tälläinen tunnoton versio paremmin toimivaksi joten se siitä.
- al jabr
Olen jostakin lukenut, vaan en muista mistä, että päänsärky asuisi aivoverisuonten lisäksi pääkopassa, luustossa ja pehmeissä kudoksissa. Itse aivot eivät tuntisi mitään.
Sain seitsemän vuotta sitten aivoverenvuodon, joka todettiin aivokuvassa melko suureksi. Lääkärit kysyivät vuorollaan, oliko minulla päänsärkyä. Ei ollut pienintäkään. Kertoivat, että tilaan yleensä littyy voimakas päänsärky.
Jos näin kerran on yleensä, itsekin ihmettelen, miten päänsärky selittyisi. Aivonesteen paine ei ollut noussut. Senhän voisi kuvitella välittyvän muihin kudoksiin ja antavan päänsärkyä.
Onhan tämä vähän väärä palsta, mutta täällä keskustelu alkoi. Hyvää Joulun jatkoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi674222Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D863804- 433296
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192598Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!232469Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562313- 482135
- 471828
- 361770
- 301596