Kuorma-auton koneet traktoreissa

turbomies

Kertokaapas nyt traktorivelhot, mitä kuorma-auton koneita olette asentaneet tai nähneet vanhoissa traktoreissa esim. 50-70 lukuisissa?

26

22904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne69

      Ford Traderin 4- ja 6-sylinteriset koneet käyvät suoraan Fordson Power ja Super-Majoreihin. Jonkinlainen apurunko on tehtävä kuusisylinteriseen, sillä kuorma-auton koneessa on alumiininen öljypohja/kytkinkopan alaosa, joka halkeaa ja traktori saattaa katketa keskeltä. Sitäpaitsi kopan alaosa on sen verran eri muotoinen, ettei pultteja saa kiinni. Neljäsylinteriseen käy suoraan traktorikoneen öljypohja. Ei taida muuta eroa 4-sylinterisissä olla, kuin traktoriversiossa on säädetty maksimikierrosluku alhaisemmaksi. 4-sylinteristä on myös bensakäyttöisenä.

      Tiedän kaksi tapausta, jossa Ford 5000:seen on laitettu kuorma-auton 6-sylinterinen kone. Toinen on jostain Fordista otettu kytkinkopaltaan Majoriin sopiva, mutta uudempi, kuin Traderin kone. Kuitenkin pystymallinen kone, ei kallistettu. Toinen on jostain Mersusta. Siitä en sen enempää tiedä. Oikeastaan tämä mersuversio on Ford 7000:sesta rakennettu, mutta vaihteisto ja perä ovat samat kuin 5000:sessa.

      • Veli

        Fordson Super Majoriin laitettu Manuelin nelivedon ulosotto, Volvo k-a vetävä etuakseli (jenkkiläinen) ylösalaisin käännettynä ja koneeksi Ford D-1000 k-a VeeKasi. Kone kehitti muistaakseni noin 150 heppaa.
        Sovituslaippa oli tehtävä mutta muuten oikein helppo projekti.
        K-a servo sopii mutta sylinterin pää sojottaa vähän eteenpäin.
        Eteen 10.00-20 ja taakse 14-30 renkaat niin välitys oli sopiva. Tyhjänä ajaessa sai nelivedon pois ja päälle sujuvasti.
        Metjakka peli.


      • turbomies

        Majori on hyvä aihio asentaa isompia koneita. Vanhan 140-sarjan Scanian DS14 eli 350hv:n 14-litrainen V8:a on ollut myöskin Majorissa, tosin asentaja sitten kuoli itse tällaisen omatehdyn ison Majorinsa kaaduttua asfalttipihalla, kun hän otti myyntihetkellä vielä viimeiset "tyypit" ennen kuljetusrekkaan ajoa!


      • Mikkelissä
        turbomies kirjoitti:

        Majori on hyvä aihio asentaa isompia koneita. Vanhan 140-sarjan Scanian DS14 eli 350hv:n 14-litrainen V8:a on ollut myöskin Majorissa, tosin asentaja sitten kuoli itse tällaisen omatehdyn ison Majorinsa kaaduttua asfalttipihalla, kun hän otti myyntihetkellä vielä viimeiset "tyypit" ennen kuljetusrekkaan ajoa!

        näyttelyssä tämä kone?


      • turbomies
        Mikkelissä kirjoitti:

        näyttelyssä tämä kone?

        Ei varmaankaan, sillä tämä Scania/Majori näki päivänvalon jo yli 20v sitten ja olisi huhujen mukaan purettukin jo ajat sitten.
        Oliskohan siellä Mikkelissä ollut se Fordson Clubissakin paljon keskusteltu Peterin hieno V8-Majori 8,36-litran Perkins koneella?


      • sorakuski

        Yksi melkoisen kova MF35:n fergu oli tuolla länsirannikon pojilla muutama vuosi sitten Leylandin 6.54-litran 170hv:n turbokoneella mutta purkivat sen kuulemma liian vaarallisena. Otti kuulemma vajaassa kolmessa sekunnissa täyden nopeuden suurimmallakin vaihteella lähdettäessä!

        Nuffield traktoreihin on asennettu myöskin paljon Austinin ja Morriksen kuorma-autoissa käytettyjä koneita. Nämä kutoskoneet ovat pikkuisen päälle 100-heppaisia.


      • Sakke

        Noita Kuutostrader-Majoreita on tässäkin kylällä jokunen ollut. Viistonnisestahan tehtiin vastaavaa versiota ihan myyntiinkin, nimellä OK-6.

        Naapuurustosta löytyy Majori, jossa on Mersun kuutoskone, teho turbolla luokkaa 150 hv. Lisäksi löytyy teollisuusmallinen JD 3020, jonka ajosuunta on käännetty, asennettu kuormaaja ja moottorina on samanmoinen Mersun kone.


      • turbomies
        Sakke kirjoitti:

        Noita Kuutostrader-Majoreita on tässäkin kylällä jokunen ollut. Viistonnisestahan tehtiin vastaavaa versiota ihan myyntiinkin, nimellä OK-6.

        Naapuurustosta löytyy Majori, jossa on Mersun kuutoskone, teho turbolla luokkaa 150 hv. Lisäksi löytyy teollisuusmallinen JD 3020, jonka ajosuunta on käännetty, asennettu kuormaaja ja moottorina on samanmoinen Mersun kone.

        Joo, Mersun kuormureitten koneita on ollut Nuffeissakin, samoinkuin Kontio-Sisun 170hv:n "pikku-Leylandia".
        Nuffi on muuten yksi kaikkein helpoimpia traktoreita asentaa vieraita koneita alkuperäisen tilalle, kun sen omakin moottori on jo rungon päällä.


    • Heka

      Eikös noissa volvon 2654 ja valmet 2105/2005 ole jo laitettu tehtaalla volvon TD 60, mikä löytyy aika monesta kuoma-autosta. Mutta tietääko joku kenen valmistama laatikko niissä on ?
      Ja onko samaa laatikkoa käytetty jossain muualla ?

      • isot pojat puhuivat...

        jotain juttua oon joskus kuullut etta ursuksen kone olis scanian koneesta kopioitu, siis jostain 70 lukusen scanian 6koneesta. samojen aarettoman luotettavien lahteiden mukaan jonkun urkissa olisi 350 heppanen scanian kone.


      • kiertää issekseen!
        isot pojat puhuivat... kirjoitti:

        jotain juttua oon joskus kuullut etta ursuksen kone olis scanian koneesta kopioitu, siis jostain 70 lukusen scanian 6koneesta. samojen aarettoman luotettavien lahteiden mukaan jonkun urkissa olisi 350 heppanen scanian kone.

        Ei mitään samaa Urkeissa vanhempien Scanioitten koneitten kanssa.


      • teeep
        kiertää issekseen! kirjoitti:

        Ei mitään samaa Urkeissa vanhempien Scanioitten koneitten kanssa.

        On ollut eteläsuomessa kanian kone urkissa. Joskus vetelikin sillä kilpaa


    • ............

      Kuinkas tollasissa kestää perät yms. jos niihin laitetaan 100hv lisää. Meinaan jos oikeen kauheeseen vääntöön joutuu, niin alkaako laatikossa palaset lentelemään?

    • Majoristi

      Minulla on vanha Majuri josta on kone hajalla. Näitä lukiessa heräsi ajatus ,että jospa minäkin. Eli miten se käytännössä tehdään tuo 8 koneen asennus. Olisiko jollain lähempää tietoa.

      • TKH

        www.masinistit.com ja keskustelu,siletä tullee tieto siitä V8 majorista mikä on ollut jossain näyttelyissä.Komeet tuplaputket siinä ainakin oli.


    • rattorihullu

      Volvo Busteriin menee 180 hv. vanhojen linja-autojen moottori. Ohjeet antaa Asko Kallojärvi Kallojärven kylästä, jossa tällainen traktori on.
      Volvollsa on pillarin perä, joten kestää ja kestää.
      Fordson Majoriin on laitettu Ford-kuorma-auton moottoreita V-8
      Valmet-terraan on laitettu Nalle-Sisun moottori

      • kestää

        ehkä parhaita aihioita isommalle moottorille on majuri sen voimansiirto kestää mitä vain on huomattavasti lujempi kuin esim: nuhvi


      • Kaivaaja
        kestää kirjoitti:

        ehkä parhaita aihioita isommalle moottorille on majuri sen voimansiirto kestää mitä vain on huomattavasti lujempi kuin esim: nuhvi

        En tiedä, ainakin Ukkomestareitten kaivureitten 3T ja 4T alle useimmiten hyytyi juuri Majori, joista katkesi taka-akseleita yhtenään. Yhdestäkään Nuffista ei meillä koskaan ole katkenut taka-akseleita!


      • vaan
        Kaivaaja kirjoitti:

        En tiedä, ainakin Ukkomestareitten kaivureitten 3T ja 4T alle useimmiten hyytyi juuri Majori, joista katkesi taka-akseleita yhtenään. Yhdestäkään Nuffista ei meillä koskaan ole katkenut taka-akseleita!

        Jotain vanhoja juttuja lueskelin jossa sanottiin etta majoreiden periin ja laatikoihin laitettiin samoja osia joita oli kaytetty panssarivaunujen valmistukseen. Eli siis sodan jalkeen kun oli jaanyt ylenbalttisesti vaunujen vaihteisto ym osia yli tarpeen engelsmanneilla. Kaipa sellanen pera kestaa. Ajoivat tuolloin kuulemma uusia ford thames ja sussex kuorkkeja jorpakkoon kun niita oli tullu tehtya liikaa... Eikos suomipullingin alkumetreilla jollain ollu majoripohjainen vetokone jossa oli jotain 450-500hv


      • Riukuvammasmies
        vaan kirjoitti:

        Jotain vanhoja juttuja lueskelin jossa sanottiin etta majoreiden periin ja laatikoihin laitettiin samoja osia joita oli kaytetty panssarivaunujen valmistukseen. Eli siis sodan jalkeen kun oli jaanyt ylenbalttisesti vaunujen vaihteisto ym osia yli tarpeen engelsmanneilla. Kaipa sellanen pera kestaa. Ajoivat tuolloin kuulemma uusia ford thames ja sussex kuorkkeja jorpakkoon kun niita oli tullu tehtya liikaa... Eikos suomipullingin alkumetreilla jollain ollu majoripohjainen vetokone jossa oli jotain 450-500hv

        Ei se kovin kivaa ole tosiaan vaihtaa Majorin taka-akselia esim. vilkasliikenteisellä tiellä, tai jossain paskaisessa kuraojassa, se katkeaminen ei nimittäin osu juuri koskaan omalle pihalle! Mutta, kun homman monta kertaa tekee, niin työ opettaa pitämään vara-akselia ja sopivia työkaluja aina mukana kaivurin painolaatikossa ja mikäli nostolaitekopan päällä on ns. tasainen kansi, niin homman tekee yksinkin jo tunnissa, mikäli takapyörä/paripyörät ei ole mennyt esim. läheiseen jokeen, josta sen onkiminen on jo aika työläs juttu.


      • Riukuvammasmies kirjoitti:

        Ei se kovin kivaa ole tosiaan vaihtaa Majorin taka-akselia esim. vilkasliikenteisellä tiellä, tai jossain paskaisessa kuraojassa, se katkeaminen ei nimittäin osu juuri koskaan omalle pihalle! Mutta, kun homman monta kertaa tekee, niin työ opettaa pitämään vara-akselia ja sopivia työkaluja aina mukana kaivurin painolaatikossa ja mikäli nostolaitekopan päällä on ns. tasainen kansi, niin homman tekee yksinkin jo tunnissa, mikäli takapyörä/paripyörät ei ole mennyt esim. läheiseen jokeen, josta sen onkiminen on jo aika työläs juttu.

        se akseli joutuukin kaivurissa paljon kovemmalle rasitukselle kuin mitä pelkästään suuremman mootorin aiheuttama rasitus katkesihan niitä valmetissakin ei ainakaan lujempaa tekoa kuin majori


      • Ollut
        Kaivaaja kirjoitti:

        En tiedä, ainakin Ukkomestareitten kaivureitten 3T ja 4T alle useimmiten hyytyi juuri Majori, joista katkesi taka-akseleita yhtenään. Yhdestäkään Nuffista ei meillä koskaan ole katkenut taka-akseleita!

        60-luvulla olen ollut vaihtamassa Nuhviin taka-akselia. Oli mettäkärry perässä vielä ja joutsalainen. Mainittakoon vielä, että uudehkolta näytti Nuhvi mutta kärry oli omatekoinen. Veli oli Keskolla asentamassa.


    • rattori

      meillä on pihassa kylläkin uudempi rakennelma..traktori on valmet 1203 johon on vaihdettu kone jostain sisun kuorma-autosta..ostettiin viljakärryn vetoon ja on todettu että on melko riski veturi..kulkee isompikin paskatankki siinä missä uudemmalla 8750 mikä on kans jo ruuvattu..n.250konia..1203 taitaa olla jotain 250-280 heppaa..

      • jussi88

        1203 ja 250-280 heppa. On tuossa 100 heppaa liikaa. Mistä siihen on kytkin otettu. Ei alkuperäinen kytkin noita tehoja kestä kauaa. Eikä muukaan voimansiirto. On tuossa varmaan vääntöäkin melko paljon sille voimansiirrolle.
        Onko ollut dynamometrissä?


      • jussi88 kirjoitti:

        1203 ja 250-280 heppa. On tuossa 100 heppaa liikaa. Mistä siihen on kytkin otettu. Ei alkuperäinen kytkin noita tehoja kestä kauaa. Eikä muukaan voimansiirto. On tuossa varmaan vääntöäkin melko paljon sille voimansiirrolle.
        Onko ollut dynamometrissä?

        kytkin on asennettu silloin kun on kone myös vaihdettu..vaihtestosta on poistettu pikavaihde..
        en tiedä tarkempia tietoja kytkimestä kun on kierot savolaiset kyseisen "mörön" rakentaneet..
        edellinen omistaja on käyttänyt jossain penkissä ja tulos oli luokkaa 250 ulosottoakselin päästä..on jo toinen akseli meillä menossa..laatikko on muuten kestänyt mutta tuo pikavaihde ei..


    • ruottalainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3527
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2664
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      79
      2528
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2378
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2307
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      224
      1868
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      42
      1863
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1739
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1441
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      148
      1390
    Aihe