Ymmärtääkö kukaan, miksi otsikossa mainitussa kunnassa halutaan pitää Tl -kirjainlyhenne kunnan nimessä, vaikka se on aikoja sitten jäänyt tarpeettomaksi? Läänit on lopetettu ja Koski Hl muutti nimensä Hämeenkoskeksi 90-luvulla.
Vastaukset 2
- ....,,,,
Älä vaivaa pientä päätäsi moisilla asioilla, kunta vain on päättänyt, ettei ole syytä vanhaa perinteistä nimeä muuttaa.
Koskella Tl -liite on päätetty säilyttää kunnan nimessä, vaikka Koski Hl:n nimenmuutoksen ja lääniuudistusten myötä sen alkuperäinen merkitys onkin poistunut. Vanhoillisuudella voidaan tietysti selittää paljon, ja kieliasioissa vanhoillisuus on yleensä hyvästä: vakiintuneeseen älköön koskettako.
Tosin vakiintuneisuus on hiukan kyseenalaista, kun lainsäädännössä kirjoitusasu on vaihtelevasti ”Koski Tl” ja ”Koski TL” ja kun vanhan hyvän ajan kielenhuolto paheksui moisia teennäisiä ilmauksia. Tässähän lyhenne ei ole järkevästi luettavissa avattuna, ja kielen yleisten periaatteiden mukainen ilmaus olisi pikemminkin ollut ”Tl. Koski” = ”Turun ja Porin läänin koski”. Tällaista on esitetty Kielikellossa vielä vuonna 2011, vieläpä ikään kuin kunnasta käytetty nimi olisi oikeasti sellainen, ja käyttäen outoa lukutapaa ”Turun läänin” (sen nimistä lääniä ei Suomessa ole koskaan ollu: sen sijaan vuoteen 1634 asti oli Turun linnalääni). http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=2338
Käytännössä Kosken kunta lienee säilyttänyt Tl-merkinnän nimessään siksi, että ”koski” on tavallinen yleisnimi, joten on pelätty, että pelkkää Koski-sanaa ei heti tunnistettaisi kunnan nimeksi.
Melkoiseen kökköyteenhän tuollainen lisuke johtaa. Kosken kunnan sivuilla on muun muassa kunnan johtajan tervehdys, jossa toivotetaan ”Kosken Tl kuntalaisille oikein hyvää vuoden alkua!” (nimittäin vuodeksi 2014 ☺).
http://www.koski.fi/palvelut?page=406
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3991525- 71798
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et38737Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri29694- 54659
- 44635
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht387622- 63543
- 88527
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle21474