V.sipulipuristin

hömötiainen

Miten saa helposti puristimen puhtaaksi, siis niistä reijistä pois?

8

1326

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puristaja

      Kyllä lähtee ihan helposti heti käytön jälkeen kuumalla vedellä pesemällä ja tiskiharjalla tökkimällä reikiin.

    • sow68

      kovamuovinen "läppä" päällä, jossa on pienet piikit, jotka menevät reikiin. Sen jälkeen kuumaa vettä ja tiskiharjaa ja puhdas on.

      • hömötiainen

        juu! Taijanpas itekkin hankkia sellaisen läppämallisen. Ei oo kiva aina tökkiä reikiin :)


    • Jasse

      Moi! Unohda koko puristin ja ala käyttämään valkosipulia viipaleina tai kokonaisena !!
      Näin saat paljon paremmin valkosipulin maun esille. Myös kitkerämpi maku katoaa sen myötä!!

      • Kyllähän

        se maku irtoaa juuri silloin kun valkosipulin raastaa tai murskaa. Ruoanvalmistustapa kannattaa huomioida; keittääkö kauan jne. Jos vaikka paistaa öljyssä niin viipaleistakin irtoaa maku hyvin, murskatuista tietysti nopeammin. Kauan paistettaessa/haudutettaessa/keitettäessä raa'an valkosipulin maku häviää ja muuttuu pehmeäksi.

        Siinä olen ihan samaa mieltä että unohda puristin! Helpoin ja nopein tapa on murskata kynsi isolla veitsellä, esim. kokkiveitsellä. Jos haluaa pientä mössöä niin murskatun kynnen voi samalla veitsellä pilkkoa. Koko operaatio kestää minulla n. 3s eikä tarvitse ihmetellä millä saa vehkeet puhtaaksi.


      • veitsellä
        Kyllähän kirjoitti:

        se maku irtoaa juuri silloin kun valkosipulin raastaa tai murskaa. Ruoanvalmistustapa kannattaa huomioida; keittääkö kauan jne. Jos vaikka paistaa öljyssä niin viipaleistakin irtoaa maku hyvin, murskatuista tietysti nopeammin. Kauan paistettaessa/haudutettaessa/keitettäessä raa'an valkosipulin maku häviää ja muuttuu pehmeäksi.

        Siinä olen ihan samaa mieltä että unohda puristin! Helpoin ja nopein tapa on murskata kynsi isolla veitsellä, esim. kokkiveitsellä. Jos haluaa pientä mössöä niin murskatun kynnen voi samalla veitsellä pilkkoa. Koko operaatio kestää minulla n. 3s eikä tarvitse ihmetellä millä saa vehkeet puhtaaksi.

        Ei kannata käyttää puristinta. Se aika minkä käytät puristimen etsimiseen, tyhjentämiseen ja pesemiseen, saat veitsellä silpottua monta valkosipulia.
        Itse käytin ennen puristinta ja nyt ihmettelen itsekin, miksi. Nyt puristin on heitetty veslinnuille. Turhat rojut pois keittiökaapeista !


    • Signora

      Mitään valkosipulinpuristimia ei tarvita! Joko marmorimörserissä tai keramiikkaesineellä murretaan kynnet. Perusajatus siis, että valkosipuli ja teräs eivät kosketa toisiaan...
      Tämän jälkeen valkosipulin annetaan "hengittää" laudalla 20 min. jotta eteeriset öljyt vapautuvat ja niiden vaikutus on optimaalinen. Valkosipulia ei koskaan paisteta, siitä tulee kitkerää. Hyvin varovasti kuullottaa sopii. Jos valkosipuli on päässyt vähän vanhenemaan, halkaise kynsi ja poista keskeltä vihertynyt osa.
      Laita kuorineen 30-40 kynttä pieneen uunivuokaan ja pari tuoretta rosmariinin oksaa joukkoon ja tiputa näiden päälle ruokalusikallinen öljyä. Peitä alupaperilla ja esilämmitettyyn 200 asteiseen uuniin n. 20 min. Purista tahna ulos kynsistä ja levitä leivälle tai sekoita johonkin ruokaan. Näin kynnet säilyvät parikin viikkoa tupperissa jääkaapissa. Salve!

      • Volitans

        Itseäni jo naurattaa tämä tv:ssäkin käytävä "näin se pitää" keskustelu, jota käydään valkosipulin pilkkomisesta.

        Ainakaan itse en huomaa mitään makueroa, jos murskaan samasta sipulista kynnen puristimella tai kokkiveitsellä samankokoiseksi leikattuna. Mitään väitettyä kitkerää makua en ole huomannut. Tuo kitkeryys voi tulla valkosipulista itsestään. Esim. keväällä itävät vihreät osat voivat olla kitkeriä.

        Itse en kuitenkaan enää puristinta käytä siitä yksinkertaisesta syystä, että homma käy nopeammin kokkiveitsellä. Kynsi laudalle ja veitsi päälle kyljelleen ja kämmenellä napakka lyönti. Kuoret irtoavat ja tästä kynnen voi pilkkoa samassa ajassa kun laatikon aukasee ottaakseen sieltä puristimen. Ja tiskiä tulee vähemmän.
        Veitsellä voi myös pienentää kynnen haluamallaan tavalla. Jättää isommiksi tai sitten veitsen lappeella hieron tehdä tahnaa. Oikein hienoa tahnaa kun halua, niin hienonan kynnet vielä huhmareessa.

        Valkosipuliin tulee pähkinämäinen aromi kun sitä paistaa. Mutta jos se vähänkään palaa, tulee kitkerä epämiellyttävä maku. Itse yleensä en paista valkosipulia - puhdas valkosipulin maku on mielestäni parempi kuin paahdetun.

        Suosittelen kaikille tuota veitsellä pilkkomista. Tarvitset siihen vain hyvän kokkiveitsen. Eikä tuosta veitsenkäytön opiskelusta muutenkaan haittaa ole. Sipulitkin saa sillä hienonnettua nopeammin kun erillaisilla sipulihakkureilla tms. patenttivirityksillä. Kerran muuten en voinut nakkikioskilla ostaakaan mitään, kun nainen siellä pienensi sipulia sellaisella kammalla, jonka avulla veitsen terän sai pysymään linjassa. Pelkällä veitsellä homma sujuisi noin 50 kertaa nopeammin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      266
      2647
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      205
      1710
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1444
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1191
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      230
      1053
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      79
      1005
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      44
      910
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      64
      768
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe