Kysymys sydämen ympärileikatuille ja ympärileikkaamattomille.
Totteletko vai oletko tottelemton koittaen käyttää sanaa tulkinta salliaksesi itsellesi tekosyyn olla tottelematon vaika sydämessäsi tiedät tekeväsi sitä mikä väärää on?
" Parempi vähä vanhurskaudessa kuin suuret voitot vääryydessä. "
Snl. 16:8
Millainen painoarvo Jumalan tahdolla on elämässäsi?
72
69
Vastaukset
- 00000000
Olen varma siitä, että mitä rehellisemmin tuota kysymystä pohtii, sitä varmemmin jokainen joutuu myöntämään olevansa tottelematon: tekevänsä tahallaan asioita, mitä ei pitäisi - ja jättävänsä tekemättä paljon sellaista, mitä pitäisi tehdä.
Sehän juuri on ihmisen syntisyyden peruspiirre, ja meissä kaikissa se on. Jos joku kokee, ettei hänessä ole tuota piirrettä, hän valehtelee tai ei ole tutkinut itseään vielä tarpeeksi rehellisesti.
Otsikkosi kysymykseen vastaan: Jumalan tahdon painoarvon pitäisi olla minun elämässäni suurempi kuin mitä se on. Pyrin tekemään töitä asian kanssa, mutta kovin laiskasti ja vähäisin tuloksin.- 00000000
Mitä ihmettä taas oikein kuvittelet? Missä minä muka olen "antautunut tottelemattomuudelle"? Juurihan sanoin, että taisteluni tuossa asiassa on jatkuvaa, vaikka tulokset jäävätkin vähäisiksi!
Ja sinäkö olet mielestäsi "lähestynyt Jumalaa"? Sinähän pidät omia tekojasi niin täydellisinä, ettet tarvitse Jeesuksen kärsimystä, kuolemaa ja ylösnousemusta enää mihinkään!! Olet omalla, itse kirjoittamallasi todistuksella KIISTÄNYT Jeesuksen sovittaneen ketään meistä!!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/13313694#comment-76967310-view
- Opetusta vähän
"Olen varma siitä, että mitä rehellisemmin tuota kysymystä pohtii, sitä varmemmin jokainen joutuu myöntämään olevansa tottelematon: tekevänsä tahallaan asioita, mitä ei pitäisi - ja jättävänsä tekemättä paljon sellaista, mitä pitäisi tehdä."
Tämä lienee ajatusrakennelta, minkä kautta kirkon papit pyrkii turvaamaan sen, että saa tehdä syntiä myös jatkossa. Kirkonmenoissa synnintunnustus on rakennettu sitä silmälläpitäen että syntien tekeminen jatkossa turvataan. Parannuksen teosta omasta syntisyydestä ei ole puhettakaan. Myös Paavali roomalaiskirjeessa kiinnitti tähän ihmisen luontaiseen taipumukseen huomiota. Me emme saa tehdä paljon syntiä, että armo tätä kautta suuremmaksi tulisi. Jos ihminen pyrkii turvaamaan synnintekimisen niin hän on synnin orja.
Mutta Jeesus vapautti meidät tästä orjuudesta. Tämä merkitsee, että meillä on jatkuva sota syntiä ja itsessäolevaa syntisyyttä vastaan. Me emme saa antaa synnille mitään valtaa ja jos lankeamme, niin tunnustamme syntimme ja aloitamme uuden taistelun syntiä vastaan. Synti ei ole siis hyödyke - synti tuhoaa ihmisen mieltä ja fysiikkaa.- 00000000
"Tämä lienee ajatusrakennelta, minkä kautta kirkon papit pyrkii turvaamaan sen, että saa tehdä syntiä myös jatkossa"
Yrittäisit nyt edes selittää, millä käsittämättömällä logiikalla ihmisen syntisyytensä myöntäminen muka etsii hänelle lupaa tehdä niin jatkossakin! Eihän tuossa ole päätä eikä häntää!
"Parannuksen teosta omasta syntisyydestä ei ole puhettakaan."
Niinkö? Niinkö minä sanoin, kun kirjoitin: "Pyrin tekemään töitä asian kanssa"?
Opettelisit nyt "hyvä" ihminen edes lukemaan, mitä sinulle on sanottu!!! Et tunne minua millään tavalla, etkä tiedä yhtään mitään siitä, millä tavalla minä elän ja mitä asioita teen. Syyttäminen on niin helppoa. Missä on oman syntisyytesi myöntäminen? Vai eikö sitä ole enää lainkaan, niinkuin ei ainasojallakaan? - niin että
00000000 kirjoitti:
"Tämä lienee ajatusrakennelta, minkä kautta kirkon papit pyrkii turvaamaan sen, että saa tehdä syntiä myös jatkossa"
Yrittäisit nyt edes selittää, millä käsittämättömällä logiikalla ihmisen syntisyytensä myöntäminen muka etsii hänelle lupaa tehdä niin jatkossakin! Eihän tuossa ole päätä eikä häntää!
"Parannuksen teosta omasta syntisyydestä ei ole puhettakaan."
Niinkö? Niinkö minä sanoin, kun kirjoitin: "Pyrin tekemään töitä asian kanssa"?
Opettelisit nyt "hyvä" ihminen edes lukemaan, mitä sinulle on sanottu!!! Et tunne minua millään tavalla, etkä tiedä yhtään mitään siitä, millä tavalla minä elän ja mitä asioita teen. Syyttäminen on niin helppoa. Missä on oman syntisyytesi myöntäminen? Vai eikö sitä ole enää lainkaan, niinkuin ei ainasojallakaan?Kuinka paljon sinuun jää sitä syntiä kun olet ensin antanut Jeesuksen pestä jalkasi ja pääsi?
kerro milloin taivaan saippua kävi tehottomaksi!
vai oletko kenties jättänyt pesuvuorosi väliin, et suinkaan ole niin tehnyt ja jos niin miksi? - 00000000
niin että kirjoitti:
Kuinka paljon sinuun jää sitä syntiä kun olet ensin antanut Jeesuksen pestä jalkasi ja pääsi?
kerro milloin taivaan saippua kävi tehottomaksi!
vai oletko kenties jättänyt pesuvuorosi väliin, et suinkaan ole niin tehnyt ja jos niin miksi?Nämä ovat aivan perusasioita. Jeesuksen veri on pessyt meidät puhtaaksi, mutta ei se meidän lihaamme ole pois ottanut! Lihamme on yhä syntinen, ja meissä se on kuolemaamme saakka.
Gal. 2:20
"ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni." - 00000000
00000000 kirjoitti:
Nämä ovat aivan perusasioita. Jeesuksen veri on pessyt meidät puhtaaksi, mutta ei se meidän lihaamme ole pois ottanut! Lihamme on yhä syntinen, ja meissä se on kuolemaamme saakka.
Gal. 2:20
"ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."Jeesuksen veren ansiosta Jumala ei enää katso meidän syntisyyttämme meidän tuomioksemme, koska Jeesus on tuon tuomion jo sovittanut.
Tottakai meidän tulee pyrkiä eroon syntisen lihamme houkutuksista, sillä jos emme siihen pyri, lopulta emme enää tunnista lihamme syntisyyttä, emmekä tarvitse Jeesuksen sovitustyötä mihinkään. Tällöin lunastus ei myöskään enää koske meitä.
Yhtälailla; jos kuvittelemme jo päässeemme eroon lihamme houkutuksista ja niihin lankeamisista, silloinkaan emme enää ymmärrä tarvitsevamme Jeesusta mihinkään. Tällöinkään lunastus ei enää koske meitä. - onko niin
00000000 kirjoitti:
Nämä ovat aivan perusasioita. Jeesuksen veri on pessyt meidät puhtaaksi, mutta ei se meidän lihaamme ole pois ottanut! Lihamme on yhä syntinen, ja meissä se on kuolemaamme saakka.
Gal. 2:20
"ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."Mitä luulet Paavalin tuossa olevan sanomassa kun sitä lainaat?
sitäkö että Paavalin liha oli rehevässä kunnossa vaiko että se oli ristille naulittuna kuten opetus kuuluu toisessa formaatissa!
miten on? - pieni varmennus
00000000 kirjoitti:
Jeesuksen veren ansiosta Jumala ei enää katso meidän syntisyyttämme meidän tuomioksemme, koska Jeesus on tuon tuomion jo sovittanut.
Tottakai meidän tulee pyrkiä eroon syntisen lihamme houkutuksista, sillä jos emme siihen pyri, lopulta emme enää tunnista lihamme syntisyyttä, emmekä tarvitse Jeesuksen sovitustyötä mihinkään. Tällöin lunastus ei myöskään enää koske meitä.
Yhtälailla; jos kuvittelemme jo päässeemme eroon lihamme houkutuksista ja niihin lankeamisista, silloinkaan emme enää ymmärrä tarvitsevamme Jeesusta mihinkään. Tällöinkään lunastus ei enää koske meitä.meinaatko että tauno tavallinen kaljakärryä kiskoessaan tekee sitä verellä pestyin sydämin, vaiko ihan ihmisen luonnollisessa langenneessa tilassa?
Siis ilman uudestisyntymistä ihmisyksilö ion täysin erillään siitä kokonaisuudesta mitä Jeeesus hankki Golgatalla, se kaiketi lienee selviö sekin. PAAVALIN sanoin: "Sitä hyvää mitä tahdon tehdä, sitä minä en tee. Mutta sitä pahaa mitä en halua tehdä, sitä minä teen".
Tämä on siis ollut jo alusta asti hyvin vaikea asia. On siis paras vain turvautua Jeesuksen tekoon, omat tekemisemme eivät taida kestää Jeesuksen edessä. Näin taisi olla Paavalinkin kohdalla. Jo ajatukset ja katseet ovat pantu synnin alle.helsinkijokkeri kirjoitti:
PAAVALIN sanoin: "Sitä hyvää mitä tahdon tehdä, sitä minä en tee. Mutta sitä pahaa mitä en halua tehdä, sitä minä teen".
Tämä on siis ollut jo alusta asti hyvin vaikea asia. On siis paras vain turvautua Jeesuksen tekoon, omat tekemisemme eivät taida kestää Jeesuksen edessä. Näin taisi olla Paavalinkin kohdalla. Jo ajatukset ja katseet ovat pantu synnin alle.Naulan kantaan! Ytimekkäämmin tätä ei voisi sanoa.
- 00000000
pieni varmennus kirjoitti:
meinaatko että tauno tavallinen kaljakärryä kiskoessaan tekee sitä verellä pestyin sydämin, vaiko ihan ihmisen luonnollisessa langenneessa tilassa?
Siis ilman uudestisyntymistä ihmisyksilö ion täysin erillään siitä kokonaisuudesta mitä Jeeesus hankki Golgatalla, se kaiketi lienee selviö sekin.Ilman uudestisyntymistä ihminen ei kykene edes tunnustamaan Jeesusta!!
15 "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?"
16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika."
17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
"meinaatko että tauno tavallinen kaljakärryä kiskoessaan tekee sitä verellä pestyin sydämin, vaiko ihan ihmisen luonnollisessa langenneessa tilassa"
En ota kantaa siihen, onko kaljakärryn kiskominen syntiä vai ei, mutta mikäli Tauno Tavallinen on tullut tuntemaan ja tunnustamaan syntisyytensä, anonut sitä Jumalalta anteeksi ja ottanut vastaan Jumalan hänelle lupaaman sovituksen Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä, silloin Tauno vaeltaa vaelluksensa Jeesuksen verellä pestyin sydämin, eikä Jumala enää lue hänen syntisyyttään hänen tuomiokseen. Muussa tapauksessa Tauno vaeltaa ihmisen luonnollisessa langenneessa tilassa. - sokeusko se vaivaa
ajan_merkit kirjoitti:
Naulan kantaan! Ytimekkäämmin tätä ei voisi sanoa.
Tarkoitatteko että Paavalin aika meni kaljkärryn vetämiseen vai mitä päättelette lukemastanne joka niin teitä ihastutti kovasti ?
- ei syntiä
""Olen varma siitä, että mitä rehellisemmin tuota kysymystä pohtii, sitä varmemmin jokainen joutuu myöntämään olevansa tottelematon: tekevänsä tahallaan asioita, mitä ei pitäisi - ja jättävänsä tekemättä paljon sellaista, mitä pitäisi tehdä."
Tämä lienee ajatusrakennelta, minkä kautta kirkon papit pyrkii turvaamaan sen, että saa tehdä syntiä myös jatkossa. "
Kirkossa tosiaan "synninpäästön" kautta turvataan ikäänkuin jatkuva lupa tehdä syntiä. Parannuksenteko ei ole se juttu, vaan se, että saa vapaasti tehdä syntiä. - ateistille
helsinkijokkeri kirjoitti:
PAAVALIN sanoin: "Sitä hyvää mitä tahdon tehdä, sitä minä en tee. Mutta sitä pahaa mitä en halua tehdä, sitä minä teen".
Tämä on siis ollut jo alusta asti hyvin vaikea asia. On siis paras vain turvautua Jeesuksen tekoon, omat tekemisemme eivät taida kestää Jeesuksen edessä. Näin taisi olla Paavalinkin kohdalla. Jo ajatukset ja katseet ovat pantu synnin alle.Ateistin ajatuksia ei kaivata täällä!
- Paavo Pottuloora
helsinkijokkeri kirjoitti:
PAAVALIN sanoin: "Sitä hyvää mitä tahdon tehdä, sitä minä en tee. Mutta sitä pahaa mitä en halua tehdä, sitä minä teen".
Tämä on siis ollut jo alusta asti hyvin vaikea asia. On siis paras vain turvautua Jeesuksen tekoon, omat tekemisemme eivät taida kestää Jeesuksen edessä. Näin taisi olla Paavalinkin kohdalla. Jo ajatukset ja katseet ovat pantu synnin alle.Miten ateisti turvautuu Jeesuksen tekoon?
- 00000000
Paavo Pottuloora kirjoitti:
Miten ateisti turvautuu Jeesuksen tekoon?
Ei mitenkään. Ateismista on ensin luovuttava. On otettava totuutena vastaan se, mitä Jumala itsestään ilmoittaa, ja tunnustettava, että Jumalan vaatimukset ovat oikeita, ja että itse ei ole noudatettu niitä. Vasta sitten voi edes teoriassa haluta uskoa, että edes tarvitsee Jeesusta mihinkään.
ateistille kirjoitti:
Ateistin ajatuksia ei kaivata täällä!
Ateistin ajatukset ovat tässä sitä mitä on Raamatussa ajatukset. Ota tai jätä; kaikki on kuitenkin joskus edessäsi, jos Raamattuun on uskominen.
- 00000000
ei syntiä kirjoitti:
""Olen varma siitä, että mitä rehellisemmin tuota kysymystä pohtii, sitä varmemmin jokainen joutuu myöntämään olevansa tottelematon: tekevänsä tahallaan asioita, mitä ei pitäisi - ja jättävänsä tekemättä paljon sellaista, mitä pitäisi tehdä."
Tämä lienee ajatusrakennelta, minkä kautta kirkon papit pyrkii turvaamaan sen, että saa tehdä syntiä myös jatkossa. "
Kirkossa tosiaan "synninpäästön" kautta turvataan ikäänkuin jatkuva lupa tehdä syntiä. Parannuksenteko ei ole se juttu, vaan se, että saa vapaasti tehdä syntiä.On se kyllä säälittävää, että vaikka teille miten selittäisi asioita, silti vaan jatkatte tuota samaa paskapuhetta :D.
JUURIHAN MINÄ SANOIN, ETTÄ EI OLE MISSÄÄN ANNETTU LUPAA "VAPAASTI TEHDÄ SYNTIÄ".
Miten ihmeessä tuollaiset ihmiset edes osallistuvat keskusteluun, kun ette edes ymmärrä tai huomioi sitä, mitä on jo sanottu!!!!!!! - 00000000
onko niin kirjoitti:
Mitä luulet Paavalin tuossa olevan sanomassa kun sitä lainaat?
sitäkö että Paavalin liha oli rehevässä kunnossa vaiko että se oli ristille naulittuna kuten opetus kuuluu toisessa formaatissa!
miten on?No ei hän ainakaan sitä ole sanomassa, etteikö ihminen enää olisi vastuussa teoistaan, pölöjä!! :D
- Sanasta miestä
ateistille kirjoitti:
Ateistin ajatuksia ei kaivata täällä!
Paavaliko ateisti? Keneen voi enää luottaa? Toisaalta Jeesushan on samalla kannalla Paavalin kanssa, joten miten lienee hänen ajatustensa laita tällä palstalla.
- 00000000
Sanasta miestä kirjoitti:
Paavaliko ateisti? Keneen voi enää luottaa? Toisaalta Jeesushan on samalla kannalla Paavalin kanssa, joten miten lienee hänen ajatustensa laita tällä palstalla.
Ookkonä pölijä? Nimimerkki "helsinkijokkeri":han tässä ateisti on - tai ainakin on näihin päiviin saakka ollut. HÄNEN viestiinsähän nimim. "ateistille" vastasi!!
Sanasta miestä kirjoitti:
Paavaliko ateisti? Keneen voi enää luottaa? Toisaalta Jeesushan on samalla kannalla Paavalin kanssa, joten miten lienee hänen ajatustensa laita tällä palstalla.
Jaa "Sanasta miestä". Pisti silmään, että missä asiassa Jeesus oli "samalla kannalla Paavalin kanssa"? Itse en muista yhtään asiaa, joista he olisivat kertoneet samalla lailla. Voisit ehkä valaista asiaa, jos olet sen asian asiantuntija.
- kuka onkaan Jumala
helsinkijokkeri kirjoitti:
Jaa "Sanasta miestä". Pisti silmään, että missä asiassa Jeesus oli "samalla kannalla Paavalin kanssa"? Itse en muista yhtään asiaa, joista he olisivat kertoneet samalla lailla. Voisit ehkä valaista asiaa, jos olet sen asian asiantuntija.
Paavali oli samalla kannalla Jeesuksen kanssa.
- niin minustakin
00000000 kirjoitti:
Ei mitenkään. Ateismista on ensin luovuttava. On otettava totuutena vastaan se, mitä Jumala itsestään ilmoittaa, ja tunnustettava, että Jumalan vaatimukset ovat oikeita, ja että itse ei ole noudatettu niitä. Vasta sitten voi edes teoriassa haluta uskoa, että edes tarvitsee Jeesusta mihinkään.
Ateisti jokkeri kuitenkin puhuu Jeesuksen turvautumisesta ja häneltä kysyttiin....
kuka onkaan Jumala kirjoitti:
Paavali oli samalla kannalla Jeesuksen kanssa.
Oli aika huono vastaus: Jos kerran olet "asiantuntija", niin kerro hyvä ihminen minulle joku asia, josta Jeesus ja Paavali kertovat eli opettavat samalla lailla.
- vesiperä
helsinkijokkeri kirjoitti:
Oli aika huono vastaus: Jos kerran olet "asiantuntija", niin kerro hyvä ihminen minulle joku asia, josta Jeesus ja Paavali kertovat eli opettavat samalla lailla.
Ei täällä jankkaajille tarvitse vasta yhtään mitään.
vesiperä kirjoitti:
Ei täällä jankkaajille tarvitse vasta yhtään mitään.
Pitäisi kyllä VASTATA, jos on esittänyt jotain varmana. Nyt tuli jollekin vesiperä ja umpikuja, muttei mulle.
Ainoastaan nimim. 00000000 on tässä ketjussa kirjoittanut oikein, niinkuin asia kristinopin mukaisesti on ymmärrettävä.
Meidän tulee, kuten 00000000 totesi, -olla rehellisiä ja tunnustaa Jumalan ja itsemme edessä syntisyytemme, mutta vääristelijöiden vöitteillä ei ole loppua sillä koko heidän olemassaolonsa perustuu siihen, etteivät he sulje suutaan.
Jumalan lapset pysyvät uskon yksinkertaisuudessa.
"Ja lukekaat meidän Herran Jesuksen Kristuksen pitkämielisyys teidän autuudeksenne, niinkuin myös meidän rakas veljemme Paavali siitä viisaudesta, joka hänelle annettu on, teille on kirjoittanut,
Joka myös jokaisessa kirjassansa näistä puhuu, joissa muutamat ovat työläät ymmärtää, jotka taitamattomat ja huikentelevaiset turmelevat, niinkuin muutkin Raamatut, omaksi kadotukseksensa. " (2.Piet. 3:15-16)- siinä sitä on
Et näköäjään ymmärrä aiheesta mitään sen enempää kuin tuo nollarivikään.
- puskajussille
siinä sitä on kirjoitti:
Et näköäjään ymmärrä aiheesta mitään sen enempää kuin tuo nollarivikään.
Sinä et ole mitään kirjoittanut. Miten voit muiden ymmärrytä puskista huudella?
- teksti kertoo
puskajussille kirjoitti:
Sinä et ole mitään kirjoittanut. Miten voit muiden ymmärrytä puskista huudella?
Ihan vaan kuten opettajakin alakoulussa punakynää käyttäen tutki mitä tuli kirjoittetua ja kuinka pieleen meni mikäkin asia.
siten vaan kirjoitetun tekstin perusteella.
voimmehan Paavaliakin arvioida ihan sen mukaan mitä hän kirjoittaa, vai oletko käynyt kylässä hänellä? - puskajussille
teksti kertoo kirjoitti:
Ihan vaan kuten opettajakin alakoulussa punakynää käyttäen tutki mitä tuli kirjoittetua ja kuinka pieleen meni mikäkin asia.
siten vaan kirjoitetun tekstin perusteella.
voimmehan Paavaliakin arvioida ihan sen mukaan mitä hän kirjoittaa, vai oletko käynyt kylässä hänellä?Sinä et ole mitään kirjoittanut. Miten voit muiden ymmärrytä puskista huudella?
Kristityitä ei vaivata ainoastaan ainoastaan meidän heikon lihamme ja syntiemme tähden, joka tapahtuu oikeutetusti, vaan kritystyn päälle kannetaan myös syyttömästi.
Maailma ja P.erkele vaivaa seurakuntaa oikealta ja vasemmalta. Oikealla on jumalankieltäjät ja suruttomat, vasemmalla on farisealainen tekopyhyys, lakihenki, lahkolaiset ja hurmahenget.
Näinhän Jumalan sana opettaakin meitä:
"Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet. " (Matt. 7:13-15)- saanen kuulla
No oletkos mennyt ahtaasta portista sisälle ja miten se mahtoi tapahtua, kerrotko?
- saisi oppia
Laiatko tähän taas sen Paavalin kommentin jota niin ihastelit toisaalla, laitatko, se niin sopisi ajatteluunne eikö vain?
vai laitatko vaikka sen opetuksen kuinka lihan paikka kuuluu ristille, voit senkin laittaa eikö vain.
vai eikö se olekkaan suosittu opetus kirkossanne, miksi ei kerrotko? - miksi ei ole
Eikö siellä kirkossann ekalliissa siis ole koskaan opetettu että Uudestisyntymässä ihminen saa VOIMAN ensinkin tulla Jumalan lapseksi ja sitten myös VOIMAN elää palvelematta syntiä ja sen herraa?
eikö ole opetettu vaikka Raamatun opetus on juuri sellainen. - Opetusta vähän
"15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."
Tässä kohdin Paavali oikein kädestäpitäen opettaa miksi ihminen Kristuksen hengessä ei enää tee syntiä, vaikka lihassa tekeekin.
Mikä on tuo "kuoleman ruumis" mistä Paavali puhuu?
Jos ymmärtää tämän "kuoleman ruumiin", niin itseasiassa ymmärtää koko tämän Paavalin opetuksen.
Tämä "kuoleman ruumis " liittyy roomalaiseen oikeuskäytäntöön, jonka Paavali hyvin roomalaisena tunsi. Jos ihminen tappoi jonkun, niin oikeus määräsi, että tämän tapetun ruumis sidotaan köysillä tappajan selkään kunnes mätäni niin että putosi pois. Tappaja joutui kantamaan tätä ruumista selässään vankilassa ollessaan ja tuntemaan sen tuoksut. "Kuoleman ruumis" oli hänen selässään muistuttamassa mitä oli tehnyt.
Tämä on hyvin osuva vertaus, mitä se synti joka meissä asuu, tarkoittaa. Meissä roikkuu vielä tämä "kuoleman ruumis" eli synti, joka joskus saattaa meidät tekoihin, joita vihaamme. Tekijä en siis enää ole "minä", vaan synti joka minussa asuu. Voin tehdä tehdä syntiä lihassa, mutta Kristuksen hengessä, joka nyt edustaa sitä todellista minuutta, niin en tee enää syntiä. Voitto synnistä ja siis myös kuolemasta on saatu Jeesuksen sovitustyön kautta. Tästä on uskovien kohdalla aina vääjäämätön seuraus, että tunnemme olevamme jatkuvassa kiitollisuuden velassa Jeesukselle ja antaa siis voiman tehdä evankeliumin työtä ja lähimmäistyötä vaikka henki menisi.
Tässä näin lyhyesti opetusta syntikysymyksestä uskovien kohdalla. Minusta tässä on ajateltava niin, että mitä tarkoitetaan synnittömyydellä. Sitäkö että ihminen itsessään olisi synnitön, vai sitä että Jeesuksen sovitustyön tähden olemme pestyt synneistämme.
Sanotaan, että Jeesus oli kaikessa kiusattu kuin me muutkin, mutta kuitenkin ilman syntiä. Joten ihmisessä itsessään kyllä tämä syntisyys on.- Opetusta vähän
"Minusta tässä on ajateltava niin, että mitä tarkoitetaan synnittömyydellä. Sitäkö että ihminen itsessään olisi synnitön, vai sitä että Jeesuksen sovitustyön tähden olemme pestyt synneistämme."
Juuri näin!
Ihminen itsessään eli siis lihassaan on syntinen. Näinhän Paavali tuo esiin. Mutta Jeesuksen sovitustyön tähden eli siis hengessä olemme synnittömiä. Tätäkin Paavali opettaa, että suu vaan vaahtoaa :))
Maallinen ihminen katselee vain syntisyyttään - edellyttäen ottaa edes vähän tosissaan kristinuskoa. Uskovat katselee miten Jumala näkee meidät Jeesuksen sovitustyön kautta eli Jeesuksen veren kautta kuten vapaissa suunnissa sanotaan. Emme tuijota sitä syntiä tekevää lihaa, vaan katsomme sitä mitä olemme Kristuksen hengessä.
Ei tämä avaudu helposti. Kaikille uskovillekaan tämä ei avaudu koskaan. Mutta eihän tämän ymmärtäminen ole pelastuskysymys. Pelastuskysymys on aito ja elävä usko Jeesukseen ja siinä eläminen. Kyllä Jumala sitten meitä opettaa omaa viisauttaan elinikämme emmekä varmaan koskaan tule valmiiksi tässä ajassa. - Unelias myrkkykäärme
Jumalan tahdon kautta haluan elää ja arvioida tekemisiäni useat kerrat päivän aikana.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211861
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1431741Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561562Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671382Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191055