suomen nykykirjallisuus ja slangi

Katja

Luen suomea Venäjällä. Haluaisin keskustella suomalaisien opiskelijoiden kanssa… nyt mulla on hyvin paljon tehtäviä, joissa on slangi, koska, esimerkiksi, me käännetään nykysuomen kirjallisuutta (Rosa Liksom jne), eikä ole henkilöa, joka voisi selittää niitä… :) no tietysti se ei ole pääsyy… Olen 21-vuotias tyttö, asun Petrostoissa, opiskelen valtionyliopistossa. Katja.

8

1059

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joita et ymmärrä?

Annahan kuule vaan tulla! Kyllä täällä vastaillaan!!

• Katja

Nyt mulla on nimenoman Lisa Liksomin Tyhjän tien parotiisit -teoksesta pätkä kääntää.
        Melkein kaikki on selvää, mutta on seuraavat vaikeutkset... (WSOY 1989, sivut 20-22)
        ` Mä tapasin sen (pojan) Pampamissa ku oltiin duunikavereiden kanss iltapäiväkaljoilla ` mikä on Pampam?
        ` Loppuillassa mä menin sen pöytään ja sanoin, että haista jätkä paska. ` no, suorassa tarkoituksessa se kuulee hassulta, mitä sillä tarkoitetaan?
        ` Häät pidettiin Savoyssa... ` onko se jokin ravintola?
        ` ... jätkä täytteli ristisanoja ja haisi... ` ???
        ` Okei, mä olin ekan avioliittoviikon jälkeen hermoraunio ja kelasin, että mitä mä teen tollaisella jätkällä joka valuu ku räkä...`ekan? valuu ku räkä?
        ` mä yritin raahata sen rappukäytävään, mut se oli niin saatanan klesa ett en mä saanut sitä mihkään ` rappukäytävä? klesa?
        ` Mä soitin Hesperiaan ... ` Hesperia?
        ` ... jätkän oma vika ku jää pykiin tollai ja jumalauta ruikuttaa kaikkee paskaa. ` koko virke?
        `... tuo fyrkkaa asuntovelkaan... ` raha?

e-mail: [email protected]

• Sinne päin?
        Katja kirjoitti:

Nyt mulla on nimenoman Lisa Liksomin Tyhjän tien parotiisit -teoksesta pätkä kääntää.
        Melkein kaikki on selvää, mutta on seuraavat vaikeutkset... (WSOY 1989, sivut 20-22)
        ` Mä tapasin sen (pojan) Pampamissa ku oltiin duunikavereiden kanss iltapäiväkaljoilla ` mikä on Pampam?
        ` Loppuillassa mä menin sen pöytään ja sanoin, että haista jätkä paska. ` no, suorassa tarkoituksessa se kuulee hassulta, mitä sillä tarkoitetaan?
        ` Häät pidettiin Savoyssa... ` onko se jokin ravintola?
        ` ... jätkä täytteli ristisanoja ja haisi... ` ???
        ` Okei, mä olin ekan avioliittoviikon jälkeen hermoraunio ja kelasin, että mitä mä teen tollaisella jätkällä joka valuu ku räkä...`ekan? valuu ku räkä?
        ` mä yritin raahata sen rappukäytävään, mut se oli niin saatanan klesa ett en mä saanut sitä mihkään ` rappukäytävä? klesa?
        ` Mä soitin Hesperiaan ... ` Hesperia?
        ` ... jätkän oma vika ku jää pykiin tollai ja jumalauta ruikuttaa kaikkee paskaa. ` koko virke?
        `... tuo fyrkkaa asuntovelkaan... ` raha?

e-mail: [email protected]

Lisa Liksom => Rosa Liksom??
        (kirjailija Rosa Liksom on oikealta nimeltään Anni Ylävaara; syntynyt Pohjois-Suomessa Ylitorniolla 1958)

Pampam taisi olla oikealta nimeltään Pam-Pam. Oli joskus ravintola Helsingissä.

Haista paska => Fuck yourself! [haistaa = нюхать (понюхать), paska = дерьмо]

Savoy on korkeatasoinen ruokaravintola Helsingissä.

Täytettävät ristisanat (ristisanatehtävät) ovat sanoma- ja aikakauslehdissä esiintyviä ajanvietetehtäviä. Vihjeiden mukaisia sanoja kirjoitetaan ruudukon vaaka- ja pystysuorille riveille niin että samat kirjaimet käyvät kummankin suuntaisiin sanoihin.

haisi: haista = пахнуть (вонять)

ekan = ensimmäisen

räkä = сопля (сопли)

rappukäytävä = подьезд

klesa = sairas, huonokuntoinen

Hesperia = sairaala Helsingissä (mielenterveyspotilaille)

fyrkka = raha

"Jätkän oma vika ku jää pykiin tollai ja jumalauta ruikuttaa kaikkee paskaa":
        (Ajatus:) Mies saa syyttää itseään omasta saamattomuudestaan, hänen on turha valittaa.

• Katja
        Sinne päin? kirjoitti:

Lisa Liksom => Rosa Liksom??
        (kirjailija Rosa Liksom on oikealta nimeltään Anni Ylävaara; syntynyt Pohjois-Suomessa Ylitorniolla 1958)

Pampam taisi olla oikealta nimeltään Pam-Pam. Oli joskus ravintola Helsingissä.

Haista paska => Fuck yourself! [haistaa = нюхать (понюхать), paska = дерьмо]

Savoy on korkeatasoinen ruokaravintola Helsingissä.

Täytettävät ristisanat (ristisanatehtävät) ovat sanoma- ja aikakauslehdissä esiintyviä ajanvietetehtäviä. Vihjeiden mukaisia sanoja kirjoitetaan ruudukon vaaka- ja pystysuorille riveille niin että samat kirjaimet käyvät kummankin suuntaisiin sanoihin.

haisi: haista = пахнуть (вонять)

ekan = ensimmäisen

räkä = сопля (сопли)

rappukäytävä = подьезд

klesa = sairas, huonokuntoinen

Hesperia = sairaala Helsingissä (mielenterveyspotilaille)

fyrkka = raha

"Jätkän oma vika ku jää pykiin tollai ja jumalauta ruikuttaa kaikkee paskaa":
        (Ajatus:) Mies saa syyttää itseään omasta saamattomuudestaan, hänen on turha valittaa.

Tietysti Rosa Liksom :)
        Kiitos!

• Katja

Siitäkin Rosa Liksomin kirjasta ja sivuista (20-22) on vielä seuraava:
        "Se saatanan paskiainen tarras sen yhden yön perusteella muhun." mitä tarkoittaa tarras ja perusteella muhun?
        "Mä kelasin ett saadan duunikavereiden kanssa syytä juhlia, sama se mikä äijä, mä meen naimisiin ja okei." mikä merkitys on fraasalla "sama se mikä äijä"?
        Siinä kaikki :)

• minäkin tätä
        Katja kirjoitti:

Siitäkin Rosa Liksomin kirjasta ja sivuista (20-22) on vielä seuraava:
        "Se saatanan paskiainen tarras sen yhden yön perusteella muhun." mitä tarkoittaa tarras ja perusteella muhun?
        "Mä kelasin ett saadan duunikavereiden kanssa syytä juhlia, sama se mikä äijä, mä meen naimisiin ja okei." mikä merkitys on fraasalla "sama se mikä äijä"?
        Siinä kaikki :)

tarras = takertui / tarttui / otti kiinni (ts. koko lauseen ajatus ilmeisesti: tulkitsi vakavamman tai jatkuvamman suhteen alkaneeksi)

perusteella = vuoksi / takia / johdosta
        muhun = minuun

sama se mikä äijä = ei ole merkitystä kuka ja millainen tämä mies on... tässä: en välitä millainen se mies on

• erkkiperkki696969

olen erkki perkki, ja olen 21 kans slangi on kiva juttu :D hehhehehehehe, olen oikea ekspertti( koska olen pertti). mulla on iso reppu ja sulla vitun läski peppu !

• ???

Et todellakaan vaikuta 21-vuotiaalta. Oletkohan edes 12-vuotias?

Katja Petroskoissa lienee täyttänyt jo 27 vuotta, koska kyseessä on 6 vuoden takainen keskustelu. Vaikea kuvitella hänen kiinnostuvan keskusteluyhteydestä kanssasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79