sulattaminen

Johdot irti

Moi

Minulla on pihalla jouluvaloja ja johdot ovat puolivälin kohdalla maassa jäätyneenä. Vähän on luntakin päällä. Valot toimivat, mutta haluan johdot irti.
Voisin varovasti lapiolla kaivella ne pois, mutta nehän voisivat rikkoutua.
Entä, jos kaadan ongelmakohdan päälle lämmintä vettä, mikä sitten sulattaisi jään ja lumen pois johtojen päältä. Olisiko tämä nopein ja turvallinen keino, että saisin johdot ehjänä irti?

8

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+12

      olis

    • zzzzzzzzz

      Pane kumirukkaset käteen. Muuten voit saada sätkyn, jos johdon muovikuoressa on murtumia.

    • 20 + 10

      Muista että vesi ei saa olla kuumaa, eli ei kiehuvaa, koska useimmat eristeet eivät niin kuumaa kestä. Muista irrottaa johdot sähköstä ennen operaatiota. Varmista, että käytettävissä on tarpeeksi paljon lämmintä vettä sulatukseen, jää ei sula ihan pienellä määrällä.
      Jos on tarvetta sulatella isompia määriä, niin suolaus auttaa huomattavasti ja tulee paljon halvemmaksi kuin valtavan vesimäärän kuumentaminen. Valitset vain sään puolesta tarkotuksenmukaisimman ajankohdan, eli paukkupakkasilla ei kannata yrittää eikä heti niiden jälkeen.

    • Johdot irti

      Kiitoksia teille! Ajattelin perjantaina kokeilla, kun pakkasta on vähemmän.
      Laitan kumihanskat.

      Mutta yksi jouluvalo onkin helpompi irrottaa, se on paristoilla toimiva, siinä on laatikkokytkin. Eli sen johto ei ole maassa. Mutta koska tämä kytkin on maassa hieman kiinni, niin aloitankin irrotuksen siitä,
      Laitan sangolla lämmintä vettä, en kuumaa.

      • Irrotettu on

        Kyllä ne kaapelit normaalin, hanasta tulevan lämpimän veden kestävät, jos vesi on korkeintaan 60-asteista, kuten rakentamismääräykset edellyttävät.

        Harjaa kuitenkin kaapelin päältä irtolumi ensin pois, ettei tarvitse aivan koko pihan lumia sulatella.

        Itse olen irrotellut jouluvalojen jatkokaapeleita poistamalla ensin lumen kaapeleiden päältä, niin että näen tarkasti kaapelin reitin. Sitten olen jääpetkeleellä lohkonut jäätä kaapelin vierestä, että olen saanut irti maasta kaapelin jäälohkareineen, ja vienyt sen lämpimään sulamaan.


    • jää odottamaan

      Odota kevättä. Kyllä se aikanaan lähtee irti kun ilmat lämpenee. Ei niitä kannata väkivalloin alkaa kiskomaan tai sulattelemaan. Aiheutat enemmän vahinkoa kuin hyötyä.

      • Tapani4

        Kaada suolaa johtojen, niin kyllä sulaa.


    • fvguhbnjmk,

      Säädettävällä virtalähtellä sopivasti virtaa johtoon niin kyllä sulaa irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe