jos joltakin löytyy hyvä karjalanpaistin ohje sekä hedelmäkakun ohje en pistisi pahakseni vaikka antaisit ne minullekkin
karjalanpaisti
4
1519
Vastaukset
KARJALANPAISTI K-KAUPAN OHJEELLA;
http://www.pirkkatori.com/0078.html
Ja sama tässä;
n.1,5 kg karjalanpaistilihaa (puolet possua, puolet nautaa)
1 l. vettä
2 lihaliemikuutiota
2 laakerinlehteä
4 sipulia lohkoina
2 porkkanaa paloina
muutama pippuri
Kuumenna vesi ja ja laita sinne lihaliemikuutiot. Laita kaikki ainekset pataan ja sekoita. Hauduta uunissa kannen alla 175 asteessa 2,5- 3 tuntia. Tarkista suolaisuus. Tarjoile keitinperunoiden kera.
Oma vihjeeni; alkuperäistä karjalanpaistia EI sitten tehty laatulihasta, vaan juuri siitä läskisestä ja luisesta... Njam... =b
Ole hyvä ja herkkuhetkiä!- amatörköksa
En edes tiedä, mistä tämä ohje on aluksi otettu muistivihkoon, mutta kauan on mukan pysynyt:
Possunlihaa, lampaan lihaa ja naudanlihaa kaikkia suunnilleen yhtä paljon. Panen aina itse uuniin joulualusöinä matalaan lämpöön ja pitkäksi aikaa.
Lihat melko isoina paloina uunivuokaan, possunliha päällimäiseksi. Vettä päälle, niin että juuri ja juuri peittyvät. Ja joukkoon suolaa, maustepippuria ja sipulia.
Lapsien niuhottelun jälkeen olen alkanut suurustamaan liemen, samoin olen lisännyt porkkanoita, joskus herkkusieniäkin mukaan. Mutta silloin ruoka onkin jo joku muu kuin alkuperäinen karjalanpaisti.- tarja
monia.Meidän karjalanpaistin nimellä kulkevaan ruokaan ei tule kuin porsaanlihaa,sipulia,suolaa,lihaliemi ja pippuria.
Kun lisään sinne porkkanaa tai mitä muuta tahansa meillä puhutaan jo lihapadasta.
-1,5kg possua
-1,5kg nautaa
kuutioi varsinkin nauta mahdollisimman pieniksi suupaloiksi, kypsyy nimittäin hitaammin kuin possu. Lihat vuokaan 200´C uuniin ruskistumaan ilman kantta, kääntele kauhalla välillä, kunnes kaikki kuutiot ovat pinnalta sopivan ruskistuneita, pata uunista pois. Uuni 150´C.
-4 isohkoa porkkanaa viipaloituna
-2 isohkoa sipulia puolirenkaina, tai maun mukaan
-pallonmuotoinen, teräksinen "teesihti"
mauste/valko/mustapippuria maun mukaan n.1/2 sihdillistä, tekeleessä se hyvä puoli, että voi välillä maistaa ja ottaa pippurit pois jos meinaa tulla väkevää!
Laita porkkanat ja sipulit lihojen sekaan, lisää kuumaa tai kiehautettua vettä niin, että lihat peittyvät, lisää suola ja sihti pippureineen ja kansi päälle. Hauduta lihat kunnes lihassyyt irtoilevat toisistaan ja ovat siis mureita, myös naudanliha! Loppuvaiheessa kannattaa tarkistaa vielä suola ja lisätä tarpeen mukaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131208
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1181047- 130930
- 96792
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten295746Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81666Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504