karjalanpaisti

jos joltakin löytyy hyvä karjalanpaistin ohje sekä hedelmäkakun ohje en pistisi pahakseni vaikka antaisit ne minullekkin

4

1503

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KARJALANPAISTI K-KAUPAN OHJEELLA;

http://www.pirkkatori.com/0078.html

Ja sama tässä;

n.1,5 kg karjalanpaistilihaa (puolet possua, puolet nautaa)
      1 l. vettä
      2 lihaliemikuutiota
      2 laakerinlehteä
      4 sipulia lohkoina
      2 porkkanaa paloina
      muutama pippuri

Kuumenna vesi ja ja laita sinne lihaliemikuutiot. Laita kaikki ainekset pataan ja sekoita. Hauduta uunissa kannen alla 175 asteessa 2,5- 3 tuntia. Tarkista suolaisuus. Tarjoile keitinperunoiden kera.

Oma vihjeeni; alkuperäistä karjalanpaistia EI sitten tehty laatulihasta, vaan juuri siitä läskisestä ja luisesta... Njam... =b

Ole hyvä ja herkkuhetkiä!

• amatörköksa

En edes tiedä, mistä tämä ohje on aluksi otettu muistivihkoon, mutta kauan on mukan pysynyt:

Possunlihaa, lampaan lihaa ja naudanlihaa kaikkia suunnilleen yhtä paljon. Panen aina itse uuniin joulualusöinä matalaan lämpöön ja pitkäksi aikaa.

Lihat melko isoina paloina uunivuokaan, possunliha päällimäiseksi. Vettä päälle, niin että juuri ja juuri peittyvät. Ja joukkoon suolaa, maustepippuria ja sipulia.

Lapsien niuhottelun jälkeen olen alkanut suurustamaan liemen, samoin olen lisännyt porkkanoita, joskus herkkusieniäkin mukaan. Mutta silloin ruoka onkin jo joku muu kuin alkuperäinen karjalanpaisti.

• tarja

monia.Meidän karjalanpaistin nimellä kulkevaan ruokaan ei tule kuin porsaanlihaa,sipulia,suolaa,lihaliemi ja pippuria.
        Kun lisään sinne porkkanaa tai mitä muuta tahansa meillä puhutaan jo lihapadasta.

• -1,5kg possua
      -1,5kg nautaa
      kuutioi varsinkin nauta mahdollisimman pieniksi suupaloiksi, kypsyy nimittäin hitaammin kuin possu. Lihat vuokaan 200´C uuniin ruskistumaan ilman kantta, kääntele kauhalla välillä, kunnes kaikki kuutiot ovat pinnalta sopivan ruskistuneita, pata uunista pois. Uuni 150´C.

-4 isohkoa porkkanaa viipaloituna
      -2 isohkoa sipulia puolirenkaina, tai maun mukaan
      -pallonmuotoinen, teräksinen "teesihti"
      mauste/valko/mustapippuria maun mukaan n.1/2 sihdillistä, tekeleessä se hyvä puoli, että voi välillä maistaa ja ottaa pippurit pois jos meinaa tulla väkevää!

Laita porkkanat ja sipulit lihojen sekaan, lisää kuumaa tai kiehautettua vettä niin, että lihat peittyvät, lisää suola ja sihti pippureineen ja kansi päälle. Hauduta lihat kunnes lihassyyt irtoilevat toisistaan ja ovat siis mureita, myös naudanliha! Loppuvaiheessa kannattaa tarkistaa vielä suola ja lisätä tarpeen mukaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      43
      2238
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      27
      2040
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      195
      1587
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      65
      1579
    5. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      84
      1349
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      0
      1290
    7. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1271
    8. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      13
      1234
    9. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1184
    10. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      15
      1131
    Aihe