Pirkan minttusuklaapallo-kakku

Jepy

Tämä kyseinen kakku oli kuulemma -96 niin suosittu, että minttusuklaa-pallot loppuivat useimmista K-kaupoista kesken. Kaikki leipoivat ja puhuivat silloin tästä herkusta.

Mutta millaisia kokemuksia teille on jäänyt tästä suklaakakusta?
Itsekin kävin tänään ostamassa pari pussia näitä Pirkan Minttusuklaapalloja ja ajattelin kokeilla tätä kuuluisaa leivonnaista. Haluaisinkin siksi kuulla jo vähän etukäteen mielipiteitä siitä.

13

5447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikku

      Hyvää tuli. Sain kakun juuri valmiiksi. Tein kakun suorakaiteen muotoiseen vuokaan, ei tarvinnut paistaa tuntiakaan, n. 45 min riittää. Kakku on mielestäni maukas.

      • Jepy

        Täytyy sanoa että oikein mainiota tuli minunkin kakustani. Tein itse myös suorakaiteen muotoiseen vuokaan, paistoaika oli juuri sopiva, tuo 45 minuuttia nimittäin.


      • antismoking senters
        Jepy kirjoitti:

        Täytyy sanoa että oikein mainiota tuli minunkin kakustani. Tein itse myös suorakaiteen muotoiseen vuokaan, paistoaika oli juuri sopiva, tuo 45 minuuttia nimittäin.

        Voisitteko laittaa ohjeen? Kuulostaa hyvältä. Kiitän jos jaksatte. Kiitos.


      • shokolaade
        antismoking senters kirjoitti:

        Voisitteko laittaa ohjeen? Kuulostaa hyvältä. Kiitän jos jaksatte. Kiitos.

        itsekin olen tehnyt tätä monta kertaa ja ei parempaa kakkua ole mielestäni:) tätä ohjetta olen itse käyttänyt.

        http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/1389.aspx


    • Emilia virtanen

      Olisiko mahdollista saada tosiaan tuo resepti tänne keskusteluunkin?

      • Emilia virtanen

        Linkki ei vie perille, ilmeisesti resepti on poistettu Pirkka-sivustolta.


      • äiti leipoo
        Emilia virtanen kirjoitti:

        Linkki ei vie perille, ilmeisesti resepti on poistettu Pirkka-sivustolta.

        Löysin googlettamalla tällaisen Pirkan ohjeista,mutta tässä on mintturakeita,ei palloja
        olisiko sama asia ??

        Helppo minttusuklaakakku


        Ainekset
        150 g Pirkka leivontamargariinia
        3 dl sokeria
        3 dl vehnäjauhoja
        2 tl Pirkka leivinjauhetta
        1 tl Pirkka vanilliinisokeria
        1 tl Pirkka kanelia
        2 rkl Pirkka kaakaojauhetta, tummaa
        2 Pirkka Parhaat Omega -kananmunaa
        1/2 dl Pirkka vispikermaa
        1 dl vahvaa kahvijuomaa
        Kuorrutus
        1 ps (200 g) Pirkka minttusuklaarakeita
        2 rkl maitoa
        Koristeeksi
        Pirkka kookoshiutaleita


        1. Voitele ja leivitä noin 1,8 litran rengasvuoka korppujauhoilla (tai
        kookoshiutaleilla).
        2. Sulata margariini ja anna sen jäähtyä. Sekoita sokeri, vehnäjauhot,
        leivinjauhe, vanilliinisokeri, kaneli ja kaakaojauhe kulhossa.
        3. Lisää jauhoseoksen joukkoon kananmunat, kerma, hieman jäähtynyt
        kahvi sekä sulatettu rasva. Sekoita taikina tasaiseksi esimerkiksi
        puuhaarukalla,älä vatkaa.
        4. Kaada taikina kakkuvuokaan ja paista 175 asteessa 50 – 60 minuuttia.
        Kumoa kakku hieman jäähtyneenä.
        5. Kuorrutusta varten sulata minttusuklaarakeet pinnoitetussa
        kattilassa miedolla lämmöllä. Lisää maito ja sekoita tasaiseksi.
        Jäähdytä hieman. Valuta kuorrutus jäähtyneen kakun päälle. Koristele
        halutessasi kookoshiutaleilla.


    • Minttusuklaan ystävä

      Mielestäni tuo ei ole sama ohje. Silloin joskus muinoin tein kyseistä kakkua ja ajattelin, että netistähän tuo löytyy, mutta eipä vaan enää löydykään. Silloin kakkutaikinaan laitettiin niitä rakeita/pallukoita (sama asia), eikä siinä ollu mitään kahveja tai kaneleita!

      Pitää vissiin kirjoitella pirkalle, josko ohjeen sais takasi :)

    • mmm

      Olisko tämä?
      Linkki ohjeeseen http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/127950-minttusuklaakakku

      Minttusuklaakakku

      Ainekset n. 25 palaa

      200 g Pirkka meijerivoita tai leivontamargariinia
      1/2 ps (à 200 g) Pirkka minttusuklaarakeita
      1/2 dl maitoa
      2 dl sokeria
      3 kananmunaa
      3 dl vehnäjauhoja
      1/2 dl Pirkka kaakaojauhetta (tummaa)
      2 tl leivinjauhetta
      2 tl vanilliinisokeria

      Vuokaan
      Pirkka meijerivoita tai leivontamargariinia
      Pirkka kookoshiutaleita

      1. Voitele (1,8 l) kakkuvuoka ja jauhota se kookoshiutaleilla.
      2. Rouhi minttusuklaarakeet. Kuumena rouhetta ja maitoa kattilassa miedolla lämmöllä koko ajan sekoittaen, kunnes suklaa on sulanut, noin 5 minuuttia.
      3. Vaahdota huoneenlämpöinen rasva ja sokeri. Vatkaa munat yksitellen joukkoon.
      4. Sekoita keskenään vehnäjauhot, kaakao- ja leivinjauhe sekä vanilliinisokeri. Lisää jauho- ja suklaaseosta vuorotellen taikinaan varovasti sekoittaen.
      5. Kaada taikina kakkuvuokaan. Paista 175 asteessa uunin alaosassa noin 50 minuuttia. Kumoa hieman jäähtyneenä.

      Ravintosisältö / 100g
      Energiaa 411 kcal / 1720 kJ
      Proteiinia 6 g
      Hiilihydraatteja 43 g
      Rasvaa 23 g

      • lkjlkjdf

        Pätkis kakku myös hyvää.
        Muistan kyllä pirkkalehdestä jostain aikojen takaa tuollaisen minttusuklaa tortun jossa oli kuvassa noita pyöreitä suklaapalloja koristeena, mutta saako noita palloja edes enää.


    • maikki

      Tämä on se aito vanha ohje.
      Taikain on vaalea.
      Nykyisiä pieniä Pirkan minttusulkaarakeita en halkaise vaan laitan kokonaisena.

      Minttusuklaakakku
      1,8 litran vuokaan

      200g voita
      2 dl sokeria
      3 kananmunaa
      1 ½ tl leivinjauhetta
      2 tl van.sokeria
      3 ½ dl vehnäjauhoja
      1 pss minttusuklaapalloja (Pirkka)

      Vaahdota voi ja sokeri, vatkaa munat yksitelleen joukkoon.
      Sekoita keskenään kuivat aineet. Lisää taikinaan ja sekoita. Lisää minttusuklaapallot.
      Kaada voideltuun ja jauhotettuun vuokaan. Paista 175 asteessa alaosassa noin 1 tunti. Jos teet pieniä kakkuja, lyhempi aika riittää esim. 40min. Piaston jälkeen anna hetki jäähtyä (esim. muutama min). (Ei kannata jäähdyttää pitempään vuuassa, sillä karkit voivat tarttua vuokaan - näin kerran kävi.). Kumoa. Voit halutessasi koristella siivilöimällä kaakaojauhetta ja tomusokeria.

      • Anonyymi

        Tämä on se vanha alkuperäinen resepti. Mulla ikivanha joulu ohje lehti Pirkasta jossta tämä ohje on. Hyvää Joulua !


    • Nam

      Rakkaat leipurit, olette väärässä. TÄMÄ on aito ohje. (Minulla on vanha joululehti nimittäin tallella ja vertasin ohjeita).

      Kakun nimi muuttui Ruusuritarikunnan minttusuklaakakuksi , kun pallojen valmistus loppui. Löytyy tällä nimellä Pirkan reseptihausta. Fazerminttien tilalla käy myös Pandan minttusuklaa-levy ja itse vatkaan munat ja sokerin ensin (en erottele) ja sitten lisään loput aineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe