Volumi vai volyymi, mitä mieltä olette?
uu vai yy
5
392
Vastaukset
- Tom
Volumi? Olenkohan koskaan nähnyt moista muotoa kirjoitettuna? Olen 'volyymin' kannalla, jos sanalla tarkoitetaan määrää yleensä tai vaikkapa äänenvoimakkuutta. Suomalaista vokaalisointua se tietenkään ei noudata, vaan kuuluu tuohon surullisenkuuluisaan 'olympia'-sarjaan.
- K.k.
Enpä ole pahemmin edes ajatellut ensimmäistä tarjoamaasi vaihtoehtoa. Minulle volyymi on aina ollut volyymi ja varmaan on jatkossakin.
Sen synonyymejä (ei sunonuumeja) toki sopii käyttää aina tarpeen mukaan.- Niinpä...
Kiitos vastauksista. Olen kyllä nähnyt ja kuullut tätä volumi-muotoa, ja siksi kyselenkin. Sana on peräisin latinasta 'volumen' ja sen saksalainen muoto on 'das Volumen' ja englantilainen 'volume'. Kun ranskalais/ruotsalainen 'volyymi' ei oikein istu suomen kieleen, voisi olla paikallaan hyväksyä tämä rinnakkaismuoto. MIltä tuntuu?
- vm-38
Niinpä... kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olen kyllä nähnyt ja kuullut tätä volumi-muotoa, ja siksi kyselenkin. Sana on peräisin latinasta 'volumen' ja sen saksalainen muoto on 'das Volumen' ja englantilainen 'volume'. Kun ranskalais/ruotsalainen 'volyymi' ei oikein istu suomen kieleen, voisi olla paikallaan hyväksyä tämä rinnakkaismuoto. MIltä tuntuu?
Pikku lapsus, anteeksi.
Niinpä... kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olen kyllä nähnyt ja kuullut tätä volumi-muotoa, ja siksi kyselenkin. Sana on peräisin latinasta 'volumen' ja sen saksalainen muoto on 'das Volumen' ja englantilainen 'volume'. Kun ranskalais/ruotsalainen 'volyymi' ei oikein istu suomen kieleen, voisi olla paikallaan hyväksyä tämä rinnakkaismuoto. MIltä tuntuu?
Miksi suomen kieleen pitäisi lainata sanoja juuri latinasta eikä esimerkiksi ruotsista? Pitääkö sentitkin muuttaa kenteiksi?
Ja jos latinasta lainataan, niin sittenhän sanan pitäisi olla "volumen", missä u-vokaali on pitkä ja painollinen ja alkukonsonantti on englannin w:n tapainen, jos haluamme olla aitoja ja alkuperäisiä (useimpien tutkijoiden käsityksen mukaan). :-)
Jos "volyymi" ei kelpaa, niin voi käyttää suomalaisempaa sanaa - esimerkiksi "äänenvoimakkuus", jos sitä tarkoitetaan, tai "tilavuus" tai "laajuus", tai mitä nyt milloinkin tarkoitetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18639Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 68577
- 98566
- 54537
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47437