fobioiden synty?

AnteroXXX69

Mistäköhän syystä joillain ihmisillä on psyykkisiä fobioita eli kammoja? Tulee mieleen esim. aukean paikan kammo. Pätevin selitys, mitä osaan ajatella, on sellainen, että se on evoluution sivutuote siihen, että muinaiset esieläimemme kuten nykyiset lajitoverimme ovat olleet taipuvaisia hakeutumaan suojaan avoimelta paikalta piiloutuakseen saalistajilta. Toinen tapaus on kammo viattomia sammakoita kohtaan. Mahtaako tämä liittyä siihen, että sammakon kamalan näköinen iho muistuttaa jonkin saalistajan esim. krokotiilin nahkaa? Sekin kammo olisi lajin säilymiseen liittyvä sivutuote.

24

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8legsfear

      Fobiat tuskin on evoluution sivutuotteita. Fobiaan liittyy aina jokin traumaattinen henkilökohtainen kokemus. Fobiaan ei siis saa sellaisenaan sekoittaa pelkoa ja ahdistuta tai vastenmielisyyden tunnetta.

      • Fobiat liittyvät monikerroksiseen aivorakenteeseemme. Ihmisen aivoissa on embryologisia myös osia kala-ja sammakko vaiheestamme evoluution alkuajoilta.
        Olimme saaliseläimiä. Dinosaurusten aikoihin myös nelijalkaisia pikkunisäkkäitä.
        On ollut syytä pelätä kautta kehityshistoriamme.


      • ErilainenEvoluutio
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Fobiat liittyvät monikerroksiseen aivorakenteeseemme. Ihmisen aivoissa on embryologisia myös osia kala-ja sammakko vaiheestamme evoluution alkuajoilta.
        Olimme saaliseläimiä. Dinosaurusten aikoihin myös nelijalkaisia pikkunisäkkäitä.
        On ollut syytä pelätä kautta kehityshistoriamme.

        Embryologia on populistista arvailuleikkiä. Ihmisessä ei ole mitään sammakkoa eikä kalaa. Kyllä nuo fobiat on kaikkea muuta kuin evoluution oikkuja.


    • Foobikko

      Hyvä kysymys. Minulla on lievä ahtaan paikan kammo ja samoin lievä korkean paikan kammo, eikä niihin liity mitään traumaattista kokemusta. Voisi ajatella, että ne palvelevat eloonjäämistä samoin kuin käärmeiden/hämähäkkien kammo. Mutta aika monet fobiat ovat kyllä sellaisia, että niistä ei ole eloonjäämiselle hyötyä, ehkä enemmän haittaa.

    • iuytgyhj

      Tässä on myös jotakin erikoisuuden tavoittelua ilmassa. Onhan esim. niin, että vaikkapa korkeanpaikankammo tulee useimmilla ihmisillä jossakin vaiheessa 200 metriseen mastoon kiivetessä. Erikoisia ovat ne joilla ei kammoa tule.

      • Rariomiäs

        Se, että jännittää korkeita paikkoja, on vähän eri asia kuin korkeanpaikan kammo. Mastotöissä jos kykenee kiipeämään puunlatvojen yläpuolelle, kykenee menemään periaatteessa miten ylös hyvänsä. Ylemmäs noustessa alhaalla olevat esineet vain pienenevät, mutta korkeus ei jännitä oikeastaan yhtään enempää.
        Jos taas ihmisellä on aito korkean paikan kammo, hän ei kykene nousemaan mastoon, vaikka mitä tekisi. Olen monivuotisena mastotyöjohtajana tavannut pari kaveria, joista ei vaan ollut kiipeämään kovasta yrityksestä huolimatta.


      • jhgffrtgh
        Rariomiäs kirjoitti:

        Se, että jännittää korkeita paikkoja, on vähän eri asia kuin korkeanpaikan kammo. Mastotöissä jos kykenee kiipeämään puunlatvojen yläpuolelle, kykenee menemään periaatteessa miten ylös hyvänsä. Ylemmäs noustessa alhaalla olevat esineet vain pienenevät, mutta korkeus ei jännitä oikeastaan yhtään enempää.
        Jos taas ihmisellä on aito korkean paikan kammo, hän ei kykene nousemaan mastoon, vaikka mitä tekisi. Olen monivuotisena mastotyöjohtajana tavannut pari kaveria, joista ei vaan ollut kiipeämään kovasta yrityksestä huolimatta.

        Kyllä kaikki pelkäävät. Osa vain pystyy torjumaan pelon tehokkaasti taka-alalle.
        Toiset taas heittäytyvät pelon valtaan ja ovat toimintakyvyttömiä.


      • Raariomän
        jhgffrtgh kirjoitti:

        Kyllä kaikki pelkäävät. Osa vain pystyy torjumaan pelon tehokkaasti taka-alalle.
        Toiset taas heittäytyvät pelon valtaan ja ovat toimintakyvyttömiä.

        Kun on aikansa tehnyt mastohommia, ei todellakaan pelkää. Liika tottuminen korkeuteen on itse asiassa riski siinä työssä. Voi käydä huolimattomaksi. Vaikka ei itse putoaisi, niin työkalun pudottaminen voi pahimmillaan tappaa alhaalla olijan. Tiedän lähes parinkymmenne vuoden kokemuksella, mitä mastotyö on.
        Kyse ei myöskään ole heitäytymisestä pelon valtaan fobian ollessa kyseessä. Fobian syyt ovat paljon syvemmällä ja niitä on erittäin vaikeaa jos ei mahdotonta hallita tahdonalaisesti.


      • nekäsitteet
        Raariomän kirjoitti:

        Kun on aikansa tehnyt mastohommia, ei todellakaan pelkää. Liika tottuminen korkeuteen on itse asiassa riski siinä työssä. Voi käydä huolimattomaksi. Vaikka ei itse putoaisi, niin työkalun pudottaminen voi pahimmillaan tappaa alhaalla olijan. Tiedän lähes parinkymmenne vuoden kokemuksella, mitä mastotyö on.
        Kyse ei myöskään ole heitäytymisestä pelon valtaan fobian ollessa kyseessä. Fobian syyt ovat paljon syvemmällä ja niitä on erittäin vaikeaa jos ei mahdotonta hallita tahdonalaisesti.

        Olet pian entinen mastomies, jos et pelkää. On eri asia vakuuttaa itselleen ja muille ettei pelkää.
        Se on kuitenkin siellä takaraivossa. On toki myös sellainen sairaudentila missä ihminen ei tunne lainkaan pelkoa ja se on hyvin vaarallista.


      • R-man

        Olen ollut entinen jo pitkään. Tuli ikä vastaan.
        Ei mastotyön ammattilaisen kenellekään mitään tarvitse vakuuttaa. Tosiasia on, että pelon tunne häviää liikaakin, kun korkealla työskentelystä tulee rutiinia. Minulla on siitä työstä parinkymmenen vuoden kokemus ja olen kouluttanut kavereita mastotöihin, joten tuskin sinusta on minua neuvomaan.
        Sekoitat pahasti normaalin jännittämisen korkealla ja korkean paikan kammon. Kammo on ja pysyy, jännittämiseen tottuu liikaakin.


    • Lapset alkaa tietyssä iässä aivan itsestään pelätä outoja ihmisiä (vierastaminen). Tässäkin on aivan selvästi joku biologinen vaisto takana.

    • Aikoinaan kun uskallettiin tehdä epäeettisiäkin psykologisia kokeita, onnistuttiin lapsia ehdollistamaan fobioille.

      Eräässä tapauksessa taaperoikäinen lapsi jätettiin yksikseen ja hänen seuraansa ohjattiin koira. Pian tämän jälkeen lapsi säikäytettiin kovalla pamauksella. En tiedä toistettiinko tapahtumia useasti tai kertaakaan, mutta lapsi inhosi koiria lopun ikäänsä, eli kärsi jonkin asteisesta koirafobiasta.

      Tässä tapauksessa yksin jäämisen avuttomuus, pelko ja äkillinen säikähtäminen liittyivät lapsen mielessä koiran näkemiseen.

      Vaikea sanoa, minkälaista turvattomuutta sylilapsen pitää kokea ja mitä hänen tulee samalla nähdä, että lopputulos painuu tunnetasolla mieleen loppiäksi, ilman että tapahtumaa muistaa itse lainkaan. Joillakin saattaa tällainen ominaisuus olla herkemmässä kuin muilla. Kysymys voi olla myös kaikilla ihmisillä olevasta psyykkisestä mekanismista joka sattumalta - kun olosuhteet ovat otollliset - altistaa ihmiset fobioille.

      Luonnollisesti tällaisella mekanismilla on käyttöä luonnonoloissa, jolloin on opittava paljon vaaroista heti pienestä pitäen, ilman että edes tietoisesti muistaa tai ymmärtää mistä on kysymys. Ominaisuus on siten tuonut etua selviytymisen ja lisääntymisen kannalta ja säilynyt nykypäivään asti.

    • iwufih

      Ateistievokeille tuli fobia koska he syvällä alitajunnassaan tietävät että Jumala on ja evoluutioteoria on valhetta.

      • Älä-itse-ressu

        Kressulla on tiedefobia, koska hänen aukkojenjumalansa ajautuu yhä ahtaammalle. Edes patamusta valehtelu ei enää pelasta nuoren maan kreationismia. Viimeiset kressut kaatunevat saappaat jalassa, mutta uusia tuskin enää tulee kyseisen opin koettua totaalisen tappion tieteelle.


      • uwyg
        Älä-itse-ressu kirjoitti:

        Kressulla on tiedefobia, koska hänen aukkojenjumalansa ajautuu yhä ahtaammalle. Edes patamusta valehtelu ei enää pelasta nuoren maan kreationismia. Viimeiset kressut kaatunevat saappaat jalassa, mutta uusia tuskin enää tulee kyseisen opin koettua totaalisen tappion tieteelle.

        Evokit pelkää tiedettä koska tiede on kaatanut koko evoluutioteorian.


    • asian_ytimessä

      Ateisteilla ja nihilisteillä on monia fobioita. He pelkäävät aivan tosissaan sitä, että Jumala on olemassa ja on olemassa myös todellisia ja ikuisia ARVOJA.
      Molemmat pelkäävät "arvojen olemassaoloa" siksi he kieltävät kaiken ja olettavat olemassaolon syntymisen tulleen tyhjästä ilman tarkoitusta.

      • Fobioivat-lahkot

        Ateistit eivät kuitenkaan taida pelätä ikuista tulijärveä tai despoottista henkeä, joka suuttuu milloin mistäkin syystä ja jonka suuttumuksen syistä sitä palvovat lahkot ovat useinkin aivan eri mieltä. Myöskään silua uhkaaviin demoneihin eivät aten fobiat kohdistu. Muutenkin yliluonnollisiin entiteetteihin liittyvät fobiat puuttuvat ateilta kokonaan, toisin kuin kristiyiltä.
        Useilla ateisteilla on arvoja, jotka joiltain kristityiltä tuntuvat puuttuvan kokonaan.
        Ihmisten välinen tasa-arvo, uskontoon, etniseen alkuperään tai sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta.
        Monet atet arvostavat koulutusta ja tietoa toisin kuin eräät kristityt.
        Useimmille perhe ja sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä. Karttamissääntöjä ei ole.


    • Kressun aloittamaan ketjuun on väärin ja turmiollista puuttua muuten kuin piilovittuilemalla.

    • tiede ei ole totta ja evoluutio on Saatanan valhetta. Tämä EI ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on MAALLISTA, SIELULLISTA, RIIVAAJIEN viisautta. Jaak. kirj. 3:15 täten tiedemiesten viisaus on demonien viisautta tuomitsematta tiedemiehiä.

      • Tarvitset-apua

        Sama uskonnollista paatosta sisältävä kommentti viiten kertaan aamuyön tunteina. Hyvä Roivopaulin, henkinen tasapainosi ei ole kunnossa. Sinun pitäisi nukkua yösi ja ottaa ongelmasi puheeksi jonkun luotettavan seurakuntalaisen kanssa. Mieeluummin sinun pitäisi ottaa yhteyttä paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, mutta tiedän, että teitä uskiksia on vaikea ammattiauttajalle saada.


      • Tarvitset-apua kirjoitti:

        Sama uskonnollista paatosta sisältävä kommentti viiten kertaan aamuyön tunteina. Hyvä Roivopaulin, henkinen tasapainosi ei ole kunnossa. Sinun pitäisi nukkua yösi ja ottaa ongelmasi puheeksi jonkun luotettavan seurakuntalaisen kanssa. Mieeluummin sinun pitäisi ottaa yhteyttä paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, mutta tiedän, että teitä uskiksia on vaikea ammattiauttajalle saada.

        uskovassa voi olla demoneita, miksi nainen joka selvästi aiemmin uskoi, hän oli selvästi oli uskovainen, koska oli sapattina kirkossa ja noudatti juutalaisten tapoja. Hänessä oli silti demoni.

        Ja hän oli opettamassa eräässä synagoogassa SAPATTINA. Ja katso, siellä oli nainen, jossa oli ollut HEIKKOUDEN HENKI kahdeksantoista vuotta, ja hän oli koukistunut ja täydelleen kykenemätön oikaisemaan itseänsä.

        Hänet nähdessään Jeesus kutsui hänet luoksensa ja sanoi hänelle: "Nainen, SINÄ OLET PÄÄSSYT HEIKKOUDESTASI", ja pani kätensä hänen päälleen. Ja heti hän oikaisi itsensä suoraksi ja ylisti Jumalaa. Luuk. 13:10-13 miten demoni lähti VASTA kun Kristus karkoitti sen vaikka jo aikaisemmin uskoi? Ja lisäksi Kristus sanoi että demonit

        Hän sanoi heille: "Tätä lajia ei saa lähtemään ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla". Mark. 9:29 täten vaikka uskoo demonit pysyisivät sisällä.


      • Pönttö-sekaisin
        Toivopaulin kirjoitti:

        uskovassa voi olla demoneita, miksi nainen joka selvästi aiemmin uskoi, hän oli selvästi oli uskovainen, koska oli sapattina kirkossa ja noudatti juutalaisten tapoja. Hänessä oli silti demoni.

        Ja hän oli opettamassa eräässä synagoogassa SAPATTINA. Ja katso, siellä oli nainen, jossa oli ollut HEIKKOUDEN HENKI kahdeksantoista vuotta, ja hän oli koukistunut ja täydelleen kykenemätön oikaisemaan itseänsä.

        Hänet nähdessään Jeesus kutsui hänet luoksensa ja sanoi hänelle: "Nainen, SINÄ OLET PÄÄSSYT HEIKKOUDESTASI", ja pani kätensä hänen päälleen. Ja heti hän oikaisi itsensä suoraksi ja ylisti Jumalaa. Luuk. 13:10-13 miten demoni lähti VASTA kun Kristus karkoitti sen vaikka jo aikaisemmin uskoi? Ja lisäksi Kristus sanoi että demonit

        Hän sanoi heille: "Tätä lajia ei saa lähtemään ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla". Mark. 9:29 täten vaikka uskoo demonit pysyisivät sisällä.

        Mitä tekemistä uskonnollisilla horinoilla on tiedepalstalla?


      • Pönttö-sekaisin kirjoitti:

        Mitä tekemistä uskonnollisilla horinoilla on tiedepalstalla?

        Periaatteessa joko uskoo tai ei usko. Jumala ei hyväksy vaillinaista uskoa. Oli 10 morsiusneitoa, viisi viisasta ja sitten viisi tyhmää. Viisi viisasta pelastuivat, viisi tyhmää joutuivat Helvetin tuleen. Samoin oli hiekalle rakennettu talo, ja kalliolle rakennettu talo, ei ollut muuta taloa tässä väliltä. Hiekalle rakennettu talo sortui, ja kalliolle rakennettu säilyi ehjänä. Lisäksi Joh. Ilm. 3:14-16 ”Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku: ”Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.”


      • Väärä-palsta
        Toivopaulin kirjoitti:

        Periaatteessa joko uskoo tai ei usko. Jumala ei hyväksy vaillinaista uskoa. Oli 10 morsiusneitoa, viisi viisasta ja sitten viisi tyhmää. Viisi viisasta pelastuivat, viisi tyhmää joutuivat Helvetin tuleen. Samoin oli hiekalle rakennettu talo, ja kalliolle rakennettu talo, ei ollut muuta taloa tässä väliltä. Hiekalle rakennettu talo sortui, ja kalliolle rakennettu säilyi ehjänä. Lisäksi Joh. Ilm. 3:14-16 ”Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku: ”Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.”

        Mitä tekemistä saarnallasi on evoluutioteorian kanssa? Etkö voisi ensin katsoa keskustelupalstan aihetta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1907
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1277
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1214
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      979
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      858
    9. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      851
    Aihe