Puolustetaanko vastustajaa?

Sudeettisavolainen

Radion urheiluselostuksissa on yleistynyt "puolustaa"-sanan käyttö omituisessa merkityksessä.

"X:n Ryynänen lähtee hyökkäykseen, mutta Y:n Römppäinen puolustaa häntä agressiivisesti".

Käsittääkseni puolustaja Römppäinen kyllä mieluummin vastustaa kuin puolustaa hyökääjä Ryynästä. Vai onko hänet lahjottu?

6

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No jaa, urheiluselostajain kielen omaksuttuaan ei enää koskaan läpäisisi mitään äidinkielentaidon tenttiä.

      Lätisevät mitä ja miten lätisevätkin, kannattaneeko noista niin välittää.

    • Pimeää_rahaa

      "Vai onko hänet lahjottu?"

      Mahdollisesti. Sitä esiintyy urheilussa aika paljon...

      • Menestyäkseen urheilussa ei pelkkä kova treeni riitä, pitää olla myös lahjakas.


    • 10-14

      Samaa mieltä, siinä on merkitystä lavennettu aika oudosti. Hieman samantapainen "käännetty" ilmaus toiselta aihealueelta: joskus vuosia sitten, kun tuohon Suomenlahden merivartioaseman ja passintarkastuspisteen eteläpuolelle merkittiin veneilijöitä varten suora reitti etelään, jottei tarvitsisi kulkea laivaväylillä, huomasin jossain lehdessä reitin kuvauksessa maininnan "länsiviitan suojaamasta matalikosta". Tuntui vähän oudolta, minä kun olen aina luullut, että merimerkeillä suojataan merenkulkijoita matalikoilta eikä päinvastoin :D

    • Outo_tapaus

      Samoin urheilutoimittajat käyttävät johtaa-verbiä kummassa merkityksessä, esimerkiksi "HIFK johtaa Kärppiä", vaikka jokainen vähänkin liigajääkiekkoa seurannut tietää, että Kärppiä johtavat toimitusjohtaja Juha Junno ja päävalmentaja Lauri Marjamäki.

      Lisäksi en keksi yhtään hyvää syytä, miksi Kärppien johtaminen pitäisi antaa edes väliaikaisesti kilpailevalle joukkueelle, HIFK:lle.

      • 88888

        Tuossa ei kuitenkaan ole ongelmaa merkityksen ymmärtämisessä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe