512MB- Is..."/> 512MB- Is..."/>

Kalliita ovata macit...

tumppu

...edelleen. Tuttavani - ei nörtti - halusi uutta kannettavaa seuraavin speksein:

- 14" näyttö hyvällä resolla
- DVD-poltin sisäisesti
- Muistia >512MB
- Iso kiintolevy
- edullinen hinta

Ihan kokeeksi suosittelin macin halvinta mallia. Ei ihan osunut 'raameihin'
t
-

37

5703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimismies

      Jo pelkkä polttava DVD tuo lisää hintaa koneeseen kuin koneeseen, PC-kannettavissa yleensä normi 256 muistia ja pieni kiintolevy. Tuohon kun ottaa samat kamat kuin Maciin niin hinta aikalailla sama ellei kalliimpi. Ja se tietoturva...

      • tumppu

      • 1stMacFinn
        tumppu kirjoitti:

        ...'kallis' pc:

        http://www.pcsuperstore.fi/tuote.html?product_id=FUJ-FIN-03X-M001&category_id=1_3

        Tietoturvan saa kohdalleen tietourvapäivityksillä, palomuurilla ja virustorjunnalla. Tästä aiheesta on turha jauhaa, kyllä jossain vaiheessa maceissakin kolisee.

        -T

        "Tietoturvan saa kohdalleen"... mihin sä unohdit Adawaren, spybotin, hijackthisin jne.

        Kyllähän sen tietoturvan saa kohdalleen kun näkee vaivaa. Mutta miksi, kun pääsee vähemmälläkin.

        Ehkä jossain vaiheessa joku onnistuu OS X:n murtamaan, mutta kummallisen kauan siihen menee, 3,5 vuotta ja tilanne: 0.


      • tumppu
        1stMacFinn kirjoitti:

        "Tietoturvan saa kohdalleen"... mihin sä unohdit Adawaren, spybotin, hijackthisin jne.

        Kyllähän sen tietoturvan saa kohdalleen kun näkee vaivaa. Mutta miksi, kun pääsee vähemmälläkin.

        Ehkä jossain vaiheessa joku onnistuu OS X:n murtamaan, mutta kummallisen kauan siihen menee, 3,5 vuotta ja tilanne: 0.

        ...unohtanut. Tiesin, että joku minua viisaampi niistä muistaa mainita.

        Minua lähinnä harmittaa macin kalleus(niin juuri, kalleus). Itse laitetta tai käyttöjärjestelmää en huonona pidä.

        Kalleuden perustelen juuri noilla aloittamillani spekseillä, mm. näytön koolla ja resoluutioilla ja LAITEvarustelulla. Jotta ne saa kohtulliselle tasolle, joutuu latomaan ison nipun rahaa tiskiin.

        Tuosta murtamisesta: tuskin siinä mistään mahdottoman edistyksellisestä teknisestä ylivoimaisuudesta on kyse. Minunkin tuttavapiirini kuuluu koodariguruja, jotka hallitsevat assembler -tasoisen ohjelmoinnin.

        -T


      • jason-blue
        tumppu kirjoitti:

        ...'kallis' pc:

        http://www.pcsuperstore.fi/tuote.html?product_id=FUJ-FIN-03X-M001&category_id=1_3

        Tietoturvan saa kohdalleen tietourvapäivityksillä, palomuurilla ja virustorjunnalla. Tästä aiheesta on turha jauhaa, kyllä jossain vaiheessa maceissakin kolisee.

        -T

        40 gigaa? onko tossa disketti kovon tilalla. 80 minimi.

        XP home, saiskohan ton Fedoralla tai SUSElla?

        1100 € on kiskontaa tollasesta romusta, etenkin kun saa käyttää aikaa tietoturvan kanssa pelleilyyn.

        14" iBook 1739€: 768 megasella muistilla, ilman polttavaa DVD:tä ja 80 gigasella levyllä.

        tolla voi jo tehdä töitä, 4200rpm vaan kiusaa.


      • Hyvinriippunut
        tumppu kirjoitti:

        ...unohtanut. Tiesin, että joku minua viisaampi niistä muistaa mainita.

        Minua lähinnä harmittaa macin kalleus(niin juuri, kalleus). Itse laitetta tai käyttöjärjestelmää en huonona pidä.

        Kalleuden perustelen juuri noilla aloittamillani spekseillä, mm. näytön koolla ja resoluutioilla ja LAITEvarustelulla. Jotta ne saa kohtulliselle tasolle, joutuu latomaan ison nipun rahaa tiskiin.

        Tuosta murtamisesta: tuskin siinä mistään mahdottoman edistyksellisestä teknisestä ylivoimaisuudesta on kyse. Minunkin tuttavapiirini kuuluu koodariguruja, jotka hallitsevat assembler -tasoisen ohjelmoinnin.

        -T

        "Minua lähinnä harmittaa macin kalleus(niin juuri, kalleus). Itse laitetta tai käyttöjärjestelmää en huonona pidä."

        Joo. Minuakin harmitti Mersuni kalleus ostohetkellä. Aina kun ajan vanhempieni Toyotalla niin olen entistä tyytyväisempi valintaani.

        Tohon Fujitsuun ei kyllä PowerBook 15" -laitetta voi suoraan verrata, Fujitsusta puuttuu kokonaan FireWire-portit. Ilman niitä kannettava on hyödytön. Eikä siinä ole Bluetoothiakaan, skin pitäisi hankkia kännykkäsynkkaa varten. Gigabitin Ethrenetikn puuttuu, puhumattakaan iLife Garagebandista, joka tulee PB:n mukana ilmaiseksi. Miten editoin elokuviani Fujutsussa? Pitäisi hankkia joku B.tason ohjelma ja uusi kovalevykin. 40 MB on joke.


        "Tuosta murtamisesta: tuskin siinä mistään mahdottoman edistyksellisestä teknisestä ylivoimaisuudesta on kyse. "

        Itseasiassa on. Mac OS X -tapaan viritettyyn UNIXiin on aika turvallista satsata. En ole hankkinut virusvaikeuksien takia edes töihin PC:tä, Virtual PC on turvallisempi. Ja kauniimpi.


      • tumppu
        jason-blue kirjoitti:

        40 gigaa? onko tossa disketti kovon tilalla. 80 minimi.

        XP home, saiskohan ton Fedoralla tai SUSElla?

        1100 € on kiskontaa tollasesta romusta, etenkin kun saa käyttää aikaa tietoturvan kanssa pelleilyyn.

        14" iBook 1739€: 768 megasella muistilla, ilman polttavaa DVD:tä ja 80 gigasella levyllä.

        tolla voi jo tehdä töitä, 4200rpm vaan kiusaa.

        ...juuri mistään, juuri mitään. Millä perusteella tuota romuksi väität?

        Käyttiksistä: Saahan nuo linuxit tuohon.

        Taitaa iskä maksaa sun lelusi, noissa on hintaeroa 639€. Sillä rahalla saa aika kivasti lisärautaa tuohon Fujitsuun. Ja tuossa 'romussa' dvd-poltin on mukana ilman lisähintaa.

        Sitten levyn nopeudesta. Mitä 'töitä' mahdat tehdä, jos normaali levynopeus 'työn' tekoa haittaa.


      • tumppu
        Hyvinriippunut kirjoitti:

        "Minua lähinnä harmittaa macin kalleus(niin juuri, kalleus). Itse laitetta tai käyttöjärjestelmää en huonona pidä."

        Joo. Minuakin harmitti Mersuni kalleus ostohetkellä. Aina kun ajan vanhempieni Toyotalla niin olen entistä tyytyväisempi valintaani.

        Tohon Fujitsuun ei kyllä PowerBook 15" -laitetta voi suoraan verrata, Fujitsusta puuttuu kokonaan FireWire-portit. Ilman niitä kannettava on hyödytön. Eikä siinä ole Bluetoothiakaan, skin pitäisi hankkia kännykkäsynkkaa varten. Gigabitin Ethrenetikn puuttuu, puhumattakaan iLife Garagebandista, joka tulee PB:n mukana ilmaiseksi. Miten editoin elokuviani Fujutsussa? Pitäisi hankkia joku B.tason ohjelma ja uusi kovalevykin. 40 MB on joke.


        "Tuosta murtamisesta: tuskin siinä mistään mahdottoman edistyksellisestä teknisestä ylivoimaisuudesta on kyse. "

        Itseasiassa on. Mac OS X -tapaan viritettyyn UNIXiin on aika turvallista satsata. En ole hankkinut virusvaikeuksien takia edes töihin PC:tä, Virtual PC on turvallisempi. Ja kauniimpi.

        ...et sinäkään nyt oikein tainnut ymmärtää, että kaikille ei pappa koneita kustanna. Tuolla kokoonpanolla normaalikäyttäjä tulee erinomaisesti toimeen.

        "Fujitsusta puuttuu kokonaan FireWire-portit. Ilman niitä kannettava on hyödytön"

        - Siinä on 3 USB 2.0 porttia, noita firewirelaitteita on toistaiseksi inhimilliseen hintaan aika vähän markkinoilla.

        "Eikä siinä ole Bluetoothiakaan, skin pitäisi hankkia kännykkäsynkkaa varten"

        - Eiköhän normaalit synkat onnistu IrDa:llakin.

        Tämä kyseinen ystäväni editoi ohjelmansa Windowsin omalla tuotteella, kun ei ole mikään Ere Kokkonen.

        Levyn koko kyllä riittää, jollei ole tarkoituksena varastoida tolkuttomasti kamaa p2p -käyttöön.

        "Itseasiassa on. Mac OS X -tapaan viritettyyn UNIXiin on aika turvallista satsata"

        - En arvostellut unixien tietoturvaa, mainitsin vain, etteivät nekään murtamattomia ole.

        -T


      • 1stMacFinn
        tumppu kirjoitti:

        ...et sinäkään nyt oikein tainnut ymmärtää, että kaikille ei pappa koneita kustanna. Tuolla kokoonpanolla normaalikäyttäjä tulee erinomaisesti toimeen.

        "Fujitsusta puuttuu kokonaan FireWire-portit. Ilman niitä kannettava on hyödytön"

        - Siinä on 3 USB 2.0 porttia, noita firewirelaitteita on toistaiseksi inhimilliseen hintaan aika vähän markkinoilla.

        "Eikä siinä ole Bluetoothiakaan, skin pitäisi hankkia kännykkäsynkkaa varten"

        - Eiköhän normaalit synkat onnistu IrDa:llakin.

        Tämä kyseinen ystäväni editoi ohjelmansa Windowsin omalla tuotteella, kun ei ole mikään Ere Kokkonen.

        Levyn koko kyllä riittää, jollei ole tarkoituksena varastoida tolkuttomasti kamaa p2p -käyttöön.

        "Itseasiassa on. Mac OS X -tapaan viritettyyn UNIXiin on aika turvallista satsata"

        - En arvostellut unixien tietoturvaa, mainitsin vain, etteivät nekään murtamattomia ole.

        -T

        ja minä olen se pappa.

        Siis vertaat USB 2.0 Firewireen. Siinä meni sun uskottavuutesi.

        Ja sitten vielä lisäät että synkkaaminen onnistuu IrDA:llakin. Olen tuonkin ihmeen nähnyt, tuttu käytti irDA:ta GPRS yhteyteen. 9600 vs 56000 (jonka saan Bluetoothilla samalla kännyllä).

        Win XP:n Movie Maker, sillähän näitä tulevia coppoloita ja spielbergejä syntyy...

        Ja sulla on siis skriptipentuja tuttuina. On muillakin, mutta eipä ole OS X:ä murrettu. Ja taitaa mennä vielä jonkun aikaa ennenkuin murretaan.

        Koko tän homman pointti on kai siinä, että yrität todistaa (itselles?) että kyllä Windowsillakin saa hommat toimimaan. Ja siinä olet oikeassa, ei siinä mittään.

        Kokemukseni vaan sanoo, että se vaatii vaan enemmän työtä, että hommat saa toimimaan. Ja joskus aika paljon enemmän. Siihen mun aikani on liian kallista (ja rajallista).


      • tumppu
        1stMacFinn kirjoitti:

        ja minä olen se pappa.

        Siis vertaat USB 2.0 Firewireen. Siinä meni sun uskottavuutesi.

        Ja sitten vielä lisäät että synkkaaminen onnistuu IrDA:llakin. Olen tuonkin ihmeen nähnyt, tuttu käytti irDA:ta GPRS yhteyteen. 9600 vs 56000 (jonka saan Bluetoothilla samalla kännyllä).

        Win XP:n Movie Maker, sillähän näitä tulevia coppoloita ja spielbergejä syntyy...

        Ja sulla on siis skriptipentuja tuttuina. On muillakin, mutta eipä ole OS X:ä murrettu. Ja taitaa mennä vielä jonkun aikaa ennenkuin murretaan.

        Koko tän homman pointti on kai siinä, että yrität todistaa (itselles?) että kyllä Windowsillakin saa hommat toimimaan. Ja siinä olet oikeassa, ei siinä mittään.

        Kokemukseni vaan sanoo, että se vaatii vaan enemmän työtä, että hommat saa toimimaan. Ja joskus aika paljon enemmän. Siihen mun aikani on liian kallista (ja rajallista).

        ...liirata uhkaavasti. Lähtökohta - kohtuuhintainen kone tavalliselle käyttäjälle - karkasi aikaa sitten käsistä.

        USB 2.0 riittää ihan mainiosti tavalliselle tallaajalle. Kerropa uskottavuutensa menettäneelle ihan juurta jaksaen, mitä siinä FireWiressä on niin erinomaista, ettei USB riitä?

        Ystävälläni on laajakaistaliittymä eikä tarvitse kännykkää nettiyhteyteen. Hidasta olisi (ja kallista) käyttää gerpsiä, vaikka olisi sinihammaskin.

        Tuosta Movie Makerista: ystäväni totesi sen itselleen riittäväksi.

        Tietoturvasta totesin jota kuinkin niin, ettei kannata tuudittautua siihen luuloon(tai ainakin ajauts oli tämä), että mikään ihmisen suunnittelema systeemi ei ole murtamaton.

        Todistelemisesta: jo aiemmissa vastauksissani totesin, että olen kohtuullisen avarakatseinen, mitä näihin vempeleisiin tulee, macit vaan ovat kalliita. Oliko tuossa jotain, mitä et ymmärrä.

        Toimimaan saamisesta: valmispaketeissa on minun vajavaisen käsitykseni mukaan kaikki olennainen tavalliselle käyttäjälle asennettuna ja konffattuna. Korjaa, jos olen väärässä.

        Loppukaneettina: jos ystävälläni olisi se 2-3 k€ käytössään, niin toki hänet omenakauppaan marssittaisin.

        -T


      • radikaali
        1stMacFinn kirjoitti:

        ja minä olen se pappa.

        Siis vertaat USB 2.0 Firewireen. Siinä meni sun uskottavuutesi.

        Ja sitten vielä lisäät että synkkaaminen onnistuu IrDA:llakin. Olen tuonkin ihmeen nähnyt, tuttu käytti irDA:ta GPRS yhteyteen. 9600 vs 56000 (jonka saan Bluetoothilla samalla kännyllä).

        Win XP:n Movie Maker, sillähän näitä tulevia coppoloita ja spielbergejä syntyy...

        Ja sulla on siis skriptipentuja tuttuina. On muillakin, mutta eipä ole OS X:ä murrettu. Ja taitaa mennä vielä jonkun aikaa ennenkuin murretaan.

        Koko tän homman pointti on kai siinä, että yrität todistaa (itselles?) että kyllä Windowsillakin saa hommat toimimaan. Ja siinä olet oikeassa, ei siinä mittään.

        Kokemukseni vaan sanoo, että se vaatii vaan enemmän työtä, että hommat saa toimimaan. Ja joskus aika paljon enemmän. Siihen mun aikani on liian kallista (ja rajallista).

        Itselläni kummassakin koneessa on Firewire ja bluetooth, Enkä ole kumpaakaan käyttänyt kertakaan. Yhtään FireWire laitetta kotona ole, ja vaikka kännykässä on bluetooth, en ole vielä keksinyt miksi se pitäisi liittää koneeseen.

        Joten ainakin minun käytössäni, nämä lisälaitteet ovat olleet täysin hyödyttömiä.


      • Hyvinriippunut
        tumppu kirjoitti:

        ...et sinäkään nyt oikein tainnut ymmärtää, että kaikille ei pappa koneita kustanna. Tuolla kokoonpanolla normaalikäyttäjä tulee erinomaisesti toimeen.

        "Fujitsusta puuttuu kokonaan FireWire-portit. Ilman niitä kannettava on hyödytön"

        - Siinä on 3 USB 2.0 porttia, noita firewirelaitteita on toistaiseksi inhimilliseen hintaan aika vähän markkinoilla.

        "Eikä siinä ole Bluetoothiakaan, skin pitäisi hankkia kännykkäsynkkaa varten"

        - Eiköhän normaalit synkat onnistu IrDa:llakin.

        Tämä kyseinen ystäväni editoi ohjelmansa Windowsin omalla tuotteella, kun ei ole mikään Ere Kokkonen.

        Levyn koko kyllä riittää, jollei ole tarkoituksena varastoida tolkuttomasti kamaa p2p -käyttöön.

        "Itseasiassa on. Mac OS X -tapaan viritettyyn UNIXiin on aika turvallista satsata"

        - En arvostellut unixien tietoturvaa, mainitsin vain, etteivät nekään murtamattomia ole.

        -T

        "..et sinäkään nyt oikein tainnut ymmärtää, että kaikille ei pappa koneita kustanna. Tuolla kokoonpanolla normaalikäyttäjä tulee erinomaisesti toimeen."

        Mistä sä nyt puhut? Hinta-laatusuhteesta oli kyse.

        "Siinä on 3 USB 2.0 porttia, noita firewirelaitteita on toistaiseksi inhimilliseen hintaan aika vähän markkinoilla."

        Täh? Joka iPodissa ja kunnon kamerassahan sellainen portti on. Kovalevyt ja nauhavarmentimet yms kannattaa aina hankkia Firewire-liitännällä epäluotettavan ja hitaan resurssisyöpön USB:n sijaan.

        " Eiköhän normaalit synkat onnistu IrDa:llakin."

        Onko uusissa kännyköissä infraa? Mun Symbian-Nokiassa ei ainakaan ole. Kyse on myös nopeudesta.

        "Tämä kyseinen ystäväni editoi ohjelmansa Windowsin omalla tuotteella, kun ei ole mikään Ere Kokkonen."

        No on sulla juntit vertaukset. Olisit sanonut että Thelma Schoonmaker. Mikä muuten on "Windowsin oma tuote" DV-leikkauksessa?

        "Levyn koko kyllä riittää, jollei ole tarkoituksena varastoida tolkuttomasti kamaa p2p -käyttöön."

        Ihan sulle tiedoksi, tuollainen levy tulee täyteen justiinsa digikuva/DV käytössä.

        "En arvostellut unixien tietoturvaa, mainitsin vain, etteivät nekään murtamattomia ole."

        Et nyt näe pointtia. Se on 500 000 virusta vastaan 0 virusta. Arjessa tällä on merkitystä.


      • hyvinriippunut
        radikaali kirjoitti:

        Itselläni kummassakin koneessa on Firewire ja bluetooth, Enkä ole kumpaakaan käyttänyt kertakaan. Yhtään FireWire laitetta kotona ole, ja vaikka kännykässä on bluetooth, en ole vielä keksinyt miksi se pitäisi liittää koneeseen.

        Joten ainakin minun käytössäni, nämä lisälaitteet ovat olleet täysin hyödyttömiä.

        "Itselläni kummassakin koneessa on Firewire ja bluetooth, Enkä ole kumpaakaan käyttänyt kertakaan. Yhtään FireWire laitetta kotona ole, ja vaikka kännykässä on bluetooth, en ole vielä keksinyt miksi se pitäisi liittää koneeseen."

        Jos sulla ei ole IPODia, kameraa, videokamreaa, kovalevyä, nauha-asemaa yms niin käytä sitä vaikka verkon rakentamiseen, sillä saa kaksi Macciä kätsysti kiinni toisiinsa. Bootatakin voi, USB:llä ei oikke.

        Sinihammas kannattaa ottaa heti käyttöön iSyncin kanssa synkkaa hyvin iCal-kalenterin ja osoitekirjan


      • tumppu
        Hyvinriippunut kirjoitti:

        "..et sinäkään nyt oikein tainnut ymmärtää, että kaikille ei pappa koneita kustanna. Tuolla kokoonpanolla normaalikäyttäjä tulee erinomaisesti toimeen."

        Mistä sä nyt puhut? Hinta-laatusuhteesta oli kyse.

        "Siinä on 3 USB 2.0 porttia, noita firewirelaitteita on toistaiseksi inhimilliseen hintaan aika vähän markkinoilla."

        Täh? Joka iPodissa ja kunnon kamerassahan sellainen portti on. Kovalevyt ja nauhavarmentimet yms kannattaa aina hankkia Firewire-liitännällä epäluotettavan ja hitaan resurssisyöpön USB:n sijaan.

        " Eiköhän normaalit synkat onnistu IrDa:llakin."

        Onko uusissa kännyköissä infraa? Mun Symbian-Nokiassa ei ainakaan ole. Kyse on myös nopeudesta.

        "Tämä kyseinen ystäväni editoi ohjelmansa Windowsin omalla tuotteella, kun ei ole mikään Ere Kokkonen."

        No on sulla juntit vertaukset. Olisit sanonut että Thelma Schoonmaker. Mikä muuten on "Windowsin oma tuote" DV-leikkauksessa?

        "Levyn koko kyllä riittää, jollei ole tarkoituksena varastoida tolkuttomasti kamaa p2p -käyttöön."

        Ihan sulle tiedoksi, tuollainen levy tulee täyteen justiinsa digikuva/DV käytössä.

        "En arvostellut unixien tietoturvaa, mainitsin vain, etteivät nekään murtamattomia ole."

        Et nyt näe pointtia. Se on 500 000 virusta vastaan 0 virusta. Arjessa tällä on merkitystä.

        ..debatointi tästä aiheesta. Oletin macci-uskovaisistakin löytyvän avarakatseisesti ajattelevia, mutta erehdyin. On aika turhauttavaa väitellä, kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Tähän vielä kuitenkin vastaan.

        "Mistä sä nyt puhut? Hinta-laatusuhteesta oli kyse."

        - Alkuperäisessä kysymyksessäni puhuin nimenomaan käytettävän rahan määrästä ja mitä sillä saa

        "Täh? Joka iPodissa ja kunnon kamerassahan sellainen portti on. Kovalevyt ja nauhavarmentimet yms kannattaa aina hankkia Firewire-liitännällä epäluotettavan ja hitaan resurssisyöpön USB:n sijaan."

        - USB 2.0:n nopeus on 480 Mbps, joka kyllä on ihan kohtuullinen nopeus. Pari asiaa jäi vähän hämärän peittoon: mitä tavallinen tallaaja tekee nauhavarmistimella? Epäluotettavuus, annatko esimerkkejä? Resurssisyöppö? Mihin verrattuna? Anna faktaa, kiitos.

        "Onko uusissa kännyköissä infraa? Mun Symbian-Nokiassa ei ainakaan ole. Kyse on myös nopeudesta."

        - Useimmissa, ainakin nokialaisissa on. Symbian-käyttöjärjestelmä ei ole este infrapunan olemassaololle. Nopeus infrapunalla on ihan riittävä synkkaukseeen. Todista väitteesi faktatiedolla, jos eri mieltä olet.

        Nuo aiemmat jonkun muun heitot 9.6k vs. 56k eivät millään muotoa ole kiinni infrapunasta vaan liittymästä. Jos on high speed, niin sitten maksimit ovat 43.2k. 3G-malleilla päästään sitten jo yli 200...

        "No on sulla juntit vertaukset. Olisit sanonut että Thelma Schoonmaker. Mikä muuten on "Windowsin oma tuote" DV-leikkauksessa?"

        - Olen ilmeisesti juntti(ja tuttavapiirinikin on), kun emme tarvitse ammattilaistuotteita kotivideoidemme kanssa näperrellessämme

        "Ihan sulle tiedoksi, tuollainen levy tulee täyteen justiinsa digikuva/DV käytössä."

        - Kuten jo sanottua, kaikki meistä eivät ole kaltaisiasi kuva- tai videoeditoinnin tehokäyttäjiä. Kyllä mekin väliaikaisesti levyä täytämme mm. leffoilla, mutta hyvin pikaisesti ne kärähtävät dvd-levyille tilaa viemästä.

        "Et nyt näe pointtia. Se on 500 000 virusta vastaan 0 virusta. Arjessa tällä on merkitystä"

        - Arjessa on merkitystä sillä, miten hyvin yksilön oma kone on turvattu, ei uhkien lukumäärällä.

        -T


      • Mikko__
        tumppu kirjoitti:

        ..debatointi tästä aiheesta. Oletin macci-uskovaisistakin löytyvän avarakatseisesti ajattelevia, mutta erehdyin. On aika turhauttavaa väitellä, kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Tähän vielä kuitenkin vastaan.

        "Mistä sä nyt puhut? Hinta-laatusuhteesta oli kyse."

        - Alkuperäisessä kysymyksessäni puhuin nimenomaan käytettävän rahan määrästä ja mitä sillä saa

        "Täh? Joka iPodissa ja kunnon kamerassahan sellainen portti on. Kovalevyt ja nauhavarmentimet yms kannattaa aina hankkia Firewire-liitännällä epäluotettavan ja hitaan resurssisyöpön USB:n sijaan."

        - USB 2.0:n nopeus on 480 Mbps, joka kyllä on ihan kohtuullinen nopeus. Pari asiaa jäi vähän hämärän peittoon: mitä tavallinen tallaaja tekee nauhavarmistimella? Epäluotettavuus, annatko esimerkkejä? Resurssisyöppö? Mihin verrattuna? Anna faktaa, kiitos.

        "Onko uusissa kännyköissä infraa? Mun Symbian-Nokiassa ei ainakaan ole. Kyse on myös nopeudesta."

        - Useimmissa, ainakin nokialaisissa on. Symbian-käyttöjärjestelmä ei ole este infrapunan olemassaololle. Nopeus infrapunalla on ihan riittävä synkkaukseeen. Todista väitteesi faktatiedolla, jos eri mieltä olet.

        Nuo aiemmat jonkun muun heitot 9.6k vs. 56k eivät millään muotoa ole kiinni infrapunasta vaan liittymästä. Jos on high speed, niin sitten maksimit ovat 43.2k. 3G-malleilla päästään sitten jo yli 200...

        "No on sulla juntit vertaukset. Olisit sanonut että Thelma Schoonmaker. Mikä muuten on "Windowsin oma tuote" DV-leikkauksessa?"

        - Olen ilmeisesti juntti(ja tuttavapiirinikin on), kun emme tarvitse ammattilaistuotteita kotivideoidemme kanssa näperrellessämme

        "Ihan sulle tiedoksi, tuollainen levy tulee täyteen justiinsa digikuva/DV käytössä."

        - Kuten jo sanottua, kaikki meistä eivät ole kaltaisiasi kuva- tai videoeditoinnin tehokäyttäjiä. Kyllä mekin väliaikaisesti levyä täytämme mm. leffoilla, mutta hyvin pikaisesti ne kärähtävät dvd-levyille tilaa viemästä.

        "Et nyt näe pointtia. Se on 500 000 virusta vastaan 0 virusta. Arjessa tällä on merkitystä"

        - Arjessa on merkitystä sillä, miten hyvin yksilön oma kone on turvattu, ei uhkien lukumäärällä.

        -T

        Muutama kommentti, jotka ovat tulleet eteen Windowsilla ja Macillä harraste-videoita editoidessa.

        1) USB 2.0:n _teoreettinen_ maksiminopeus on 480 Mbps, käytännössä kuitenkin jää jälkeeen Firewirestä (max. 400 Mbps). Tämä tieto perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja lukemiini testeihin (esim. Googlella "usb 2 vs firewire"). Omassa käytössä USB 2:n nopeus on osoittautunut myös hyvin vaihtelevaksi. DV-kamerat liitetään FW:llä, joka tekee sen olemassaolosta välttämättömän.

        2) Jo yksi DV-kasetillinen videota täyttää 40 gigan levyltä ison siivun... päälle vielä muut projekti-tiedostot. 80 gigaa on minimi, mutta hommaisin joka tapauksessa ulkoisen >120 gigan levyn. Itselläni ovat pienetkin projektit yleensä paisuneet yli 20 gigan kokoisiksi.

        3) 7200rpm kovalevy nopeuttaa kaikkea niin uskomattoman paljon ettet uskokaan. Niinikään videoiden editoinnissa miltei välttämätön.

        Ottamatta kantaa siihen, kumpi parempi Mac vai PC, kannattaa ottaa nämä asiat huomioon, jos koneella aikoo videon tai äänen editointia edes pienessä mittakaavassa tehdä. Itselläni vaaka kallistuu Macin puolelle paremman softan takia...


      • tumppu
        Mikko__ kirjoitti:

        Muutama kommentti, jotka ovat tulleet eteen Windowsilla ja Macillä harraste-videoita editoidessa.

        1) USB 2.0:n _teoreettinen_ maksiminopeus on 480 Mbps, käytännössä kuitenkin jää jälkeeen Firewirestä (max. 400 Mbps). Tämä tieto perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja lukemiini testeihin (esim. Googlella "usb 2 vs firewire"). Omassa käytössä USB 2:n nopeus on osoittautunut myös hyvin vaihtelevaksi. DV-kamerat liitetään FW:llä, joka tekee sen olemassaolosta välttämättömän.

        2) Jo yksi DV-kasetillinen videota täyttää 40 gigan levyltä ison siivun... päälle vielä muut projekti-tiedostot. 80 gigaa on minimi, mutta hommaisin joka tapauksessa ulkoisen >120 gigan levyn. Itselläni ovat pienetkin projektit yleensä paisuneet yli 20 gigan kokoisiksi.

        3) 7200rpm kovalevy nopeuttaa kaikkea niin uskomattoman paljon ettet uskokaan. Niinikään videoiden editoinnissa miltei välttämätön.

        Ottamatta kantaa siihen, kumpi parempi Mac vai PC, kannattaa ottaa nämä asiat huomioon, jos koneella aikoo videon tai äänen editointia edes pienessä mittakaavassa tehdä. Itselläni vaaka kallistuu Macin puolelle paremman softan takia...

        ...nuo testit tsekannut. Tämä threadi on karannut jo aika paljon alkuperäisestä aiheesta sivuun.

        En kyseenalaista mitään noista väitteistä, mutta pysyn alkuperäisessä kannassani.

        -T


      • jason-blue
        tumppu kirjoitti:

        ...juuri mistään, juuri mitään. Millä perusteella tuota romuksi väität?

        Käyttiksistä: Saahan nuo linuxit tuohon.

        Taitaa iskä maksaa sun lelusi, noissa on hintaeroa 639€. Sillä rahalla saa aika kivasti lisärautaa tuohon Fujitsuun. Ja tuossa 'romussa' dvd-poltin on mukana ilman lisähintaa.

        Sitten levyn nopeudesta. Mitä 'töitä' mahdat tehdä, jos normaali levynopeus 'työn' tekoa haittaa.

        Käyttökokemuksessa on myös eroa kuin yöllä ja päivällä. 640 € on pieni hinta siitä että pääsee eroon säätämisestä ja kikkailusta.

        En kuulu "pappa betalar"-tyyppeihin, jos kuuluisin, niin kattelisin PowerMacciä eMacin sijaan.

        4200 normaali? , sanoisin että 5400 on normaali(läppäreissä). Videoeditointia, äänenkäsittelyä ja verkkomultimediaa.


      • tumppu
        jason-blue kirjoitti:

        Käyttökokemuksessa on myös eroa kuin yöllä ja päivällä. 640 € on pieni hinta siitä että pääsee eroon säätämisestä ja kikkailusta.

        En kuulu "pappa betalar"-tyyppeihin, jos kuuluisin, niin kattelisin PowerMacciä eMacin sijaan.

        4200 normaali? , sanoisin että 5400 on normaali(läppäreissä). Videoeditointia, äänenkäsittelyä ja verkkomultimediaa.

        ...koko ketju, niin ehkä koet valaistumisen, sinäkin poikaseni...

        640€ = 3800 mummoa, ehkä vähän sinulle...

        Mitä säätämistä tai kikkailua on valmispaketoidulla pc:llä, kertoisitko vähän tarkemmin?

        Levynopeudesta edelleen: alkuperäisen kysymykseen mukaiseen käyttöön tuolla ei ole paskan vertaa merkitystä.

        -T


      • Mäkkihöperö
        tumppu kirjoitti:

        ...liirata uhkaavasti. Lähtökohta - kohtuuhintainen kone tavalliselle käyttäjälle - karkasi aikaa sitten käsistä.

        USB 2.0 riittää ihan mainiosti tavalliselle tallaajalle. Kerropa uskottavuutensa menettäneelle ihan juurta jaksaen, mitä siinä FireWiressä on niin erinomaista, ettei USB riitä?

        Ystävälläni on laajakaistaliittymä eikä tarvitse kännykkää nettiyhteyteen. Hidasta olisi (ja kallista) käyttää gerpsiä, vaikka olisi sinihammaskin.

        Tuosta Movie Makerista: ystäväni totesi sen itselleen riittäväksi.

        Tietoturvasta totesin jota kuinkin niin, ettei kannata tuudittautua siihen luuloon(tai ainakin ajauts oli tämä), että mikään ihmisen suunnittelema systeemi ei ole murtamaton.

        Todistelemisesta: jo aiemmissa vastauksissani totesin, että olen kohtuullisen avarakatseinen, mitä näihin vempeleisiin tulee, macit vaan ovat kalliita. Oliko tuossa jotain, mitä et ymmärrä.

        Toimimaan saamisesta: valmispaketeissa on minun vajavaisen käsitykseni mukaan kaikki olennainen tavalliselle käyttäjälle asennettuna ja konffattuna. Korjaa, jos olen väärässä.

        Loppukaneettina: jos ystävälläni olisi se 2-3 k€ käytössään, niin toki hänet omenakauppaan marssittaisin.

        -T

        >Loppukaneettina: jos ystävälläni olisi se 2-3 k€ käytössään, niin toki >hänet omenakauppaan marssittaisin.

        Noilla rahoilla saa jo pari iBookia! Hinnat alk. n. 1100€
        Ymmärsin että ollaan hankkimassa vain yhtä konetta...


      • jason-blue
        tumppu kirjoitti:

        ...koko ketju, niin ehkä koet valaistumisen, sinäkin poikaseni...

        640€ = 3800 mummoa, ehkä vähän sinulle...

        Mitä säätämistä tai kikkailua on valmispaketoidulla pc:llä, kertoisitko vähän tarkemmin?

        Levynopeudesta edelleen: alkuperäisen kysymykseen mukaiseen käyttöön tuolla ei ole paskan vertaa merkitystä.

        -T

        640 € on perkeleesti rahaa, mutta kun lähdetään vaihtaan tohon PC:hen kovalevyä ja ostaan päivityksiä palomuureihin ja antiviruksiin niin kyllä siinä rahaa palaa pitkässä juoksussa.

        Itselläni tärkeimmät syyt pitää Mac seuraavana koneena ovat vakaus, toimivuus ja tietoturva, suoraan paketista.

        Säätämistä ja kikkailua: yleinen tietoturva, yleinen toimimattomuus: leikkaa kansiosta tavarat toiseen kansioon ja koita poistaa alkuperäinen kansio: ei voida poistaa, jotkin kansion tiedostot saattavat olla käytössä. Välillä kun tallentaa työn, niin näppis vaihtuu jenkiks, softasta riippumatta ja vaihtuu takasin kun sulkee ko. softaan.

        Kyllä PC-koneella voi tehdä töitä, mutta OS X työskentelystä kummasti helpompaa.

        Itse haluan koneesta mahdollisimman helppokäyttöisen.

        Se että joku päätyy windowsiin ei ole minun ongelmani: niin makaa kuin petaa.

        End of discussion.


      • tumppu
        Mäkkihöperö kirjoitti:

        >Loppukaneettina: jos ystävälläni olisi se 2-3 k€ käytössään, niin toki >hänet omenakauppaan marssittaisin.

        Noilla rahoilla saa jo pari iBookia! Hinnat alk. n. 1100€
        Ymmärsin että ollaan hankkimassa vain yhtä konetta...

        ...mutta tuossa muutamaa riviä ylempänä kaveri puhuu 15" Powerbookista, jonka hinnat käsitykseni mukaan tuossa haarukassa ovat.

        Mikäli olen oikein päätellyt, ei tuo macin halvin malli oikein näitä guruja lämmitä ja siihen minä tuota samanhintaista Fujitsua alun perin vertasinkin.

        -T


      • Hyvinriippunut
        tumppu kirjoitti:

        ..debatointi tästä aiheesta. Oletin macci-uskovaisistakin löytyvän avarakatseisesti ajattelevia, mutta erehdyin. On aika turhauttavaa väitellä, kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Tähän vielä kuitenkin vastaan.

        "Mistä sä nyt puhut? Hinta-laatusuhteesta oli kyse."

        - Alkuperäisessä kysymyksessäni puhuin nimenomaan käytettävän rahan määrästä ja mitä sillä saa

        "Täh? Joka iPodissa ja kunnon kamerassahan sellainen portti on. Kovalevyt ja nauhavarmentimet yms kannattaa aina hankkia Firewire-liitännällä epäluotettavan ja hitaan resurssisyöpön USB:n sijaan."

        - USB 2.0:n nopeus on 480 Mbps, joka kyllä on ihan kohtuullinen nopeus. Pari asiaa jäi vähän hämärän peittoon: mitä tavallinen tallaaja tekee nauhavarmistimella? Epäluotettavuus, annatko esimerkkejä? Resurssisyöppö? Mihin verrattuna? Anna faktaa, kiitos.

        "Onko uusissa kännyköissä infraa? Mun Symbian-Nokiassa ei ainakaan ole. Kyse on myös nopeudesta."

        - Useimmissa, ainakin nokialaisissa on. Symbian-käyttöjärjestelmä ei ole este infrapunan olemassaololle. Nopeus infrapunalla on ihan riittävä synkkaukseeen. Todista väitteesi faktatiedolla, jos eri mieltä olet.

        Nuo aiemmat jonkun muun heitot 9.6k vs. 56k eivät millään muotoa ole kiinni infrapunasta vaan liittymästä. Jos on high speed, niin sitten maksimit ovat 43.2k. 3G-malleilla päästään sitten jo yli 200...

        "No on sulla juntit vertaukset. Olisit sanonut että Thelma Schoonmaker. Mikä muuten on "Windowsin oma tuote" DV-leikkauksessa?"

        - Olen ilmeisesti juntti(ja tuttavapiirinikin on), kun emme tarvitse ammattilaistuotteita kotivideoidemme kanssa näperrellessämme

        "Ihan sulle tiedoksi, tuollainen levy tulee täyteen justiinsa digikuva/DV käytössä."

        - Kuten jo sanottua, kaikki meistä eivät ole kaltaisiasi kuva- tai videoeditoinnin tehokäyttäjiä. Kyllä mekin väliaikaisesti levyä täytämme mm. leffoilla, mutta hyvin pikaisesti ne kärähtävät dvd-levyille tilaa viemästä.

        "Et nyt näe pointtia. Se on 500 000 virusta vastaan 0 virusta. Arjessa tällä on merkitystä"

        - Arjessa on merkitystä sillä, miten hyvin yksilön oma kone on turvattu, ei uhkien lukumäärällä.

        -T

        "- Alkuperäisessä kysymyksessäni puhuin nimenomaan käytettävän rahan määrästä ja mitä sillä saa"

        Eli mikä on ongelma? Se että sulle ei ole rahaa kunnon laitteisiin? Älä valita, mene töihin tai osta se puusee. Tai käytetty.

        "mitä tavallinen tallaaja tekee nauhavarmistimella?"

        Varmistaa että housut eivät valahda nilkkoihin?

        "Epäluotettavuus, annatko esimerkkejä? Resurssisyöppö? Mihin verrattuna? Anna faktaa, kiitos."

        USB käyttää prossua. FW ei. USB ei takaa tasanopeutta, FW takaa. FW:llä voi buutata, verkottaa, monta kertaa nopeampi, parempi liitettävyys, daisy chain -ketjutettava yms yms. selvitä itse, jooko.

        "Nopeus infrapunalla on ihan riittävä synkkaukseeen. Todista väitteesi faktatiedolla, jos eri mieltä olet"

        IR on poistuva tekniikka. Millä softalla olet yrittänyt synkata ja mitä? Minulla yhteys katkeili ja oli surkean hidas. IR porttia ei ole edes enää Maceissä, ei ole ikävä jäänyt.


        "Olen ilmeisesti juntti(ja tuttavapiirinikin on), kun emme tarvitse ammattilaistuotteita kotivideoidemme kanssa näperrellessämme"

        Näin hieman näyttää olevan. Näen Applen missiona juuri pro-työkalutasoisten värmeiden tuottamisen massoille. Vaikka ei iMovie ole ammattilaistyökalu. Final Cut on. Kumpikin pyörii kannettavassani, mutta ei Fujitsussa.


      • -ö-
        radikaali kirjoitti:

        Itselläni kummassakin koneessa on Firewire ja bluetooth, Enkä ole kumpaakaan käyttänyt kertakaan. Yhtään FireWire laitetta kotona ole, ja vaikka kännykässä on bluetooth, en ole vielä keksinyt miksi se pitäisi liittää koneeseen.

        Joten ainakin minun käytössäni, nämä lisälaitteet ovat olleet täysin hyödyttömiä.

        "itselläni kummassakin koneessa on Firewire ja bluetooth, Enkä ole kumpaakaan käyttänyt kertakaan. Yhtään FireWire laitetta kotona ole, ja vaikka kännykässä on bluetooth, en ole vielä keksinyt miksi se pitäisi liittää koneeseen. "

        Ja minulla taas seuraavasti,

        Bluetooth:
        - Päivitän kännykän allakan ja osoitekirjan (ja toisinpäin)
        - Käytän kännykkää modeemina (matkalla)
        - Käytän langatonta BT-näppistä

        Firewire:
        - MiniDV-kamera
        - Ulkoinen Maxtor OneTouch kiintolevy

        USB:
        - Web-kamera
        - hiiri
        - ulkoinen DVD-poltin
        - USB muistitikku

        Käytän kaikkia edellä mainittuja usein ja joitain jatkuvasti :)


      • linuxukko
        1stMacFinn kirjoitti:

        "Tietoturvan saa kohdalleen"... mihin sä unohdit Adawaren, spybotin, hijackthisin jne.

        Kyllähän sen tietoturvan saa kohdalleen kun näkee vaivaa. Mutta miksi, kun pääsee vähemmälläkin.

        Ehkä jossain vaiheessa joku onnistuu OS X:n murtamaan, mutta kummallisen kauan siihen menee, 3,5 vuotta ja tilanne: 0.

        http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=36586


      • vesku
        linuxukko kirjoitti:

        http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=36586

        Mitäs haavetta tuossa on? Digiyesterdayn artikkeli LOKAKUULTA jossa tietoturhayhtiö Sophos yrittää epätoivoisesti pelotella OSX-käyttäjiä windowsmaisilla kauhukuvilla.

        Tuohan ammuttiin alas, ja sitäpaitsi mikä tahansa järjestelmä voi haavoittua jos itse ajaa soopaohjelmia. Macissa ne siis eivät missään vaiheessa itsekseen käynnisty, saati että leviäisivät muihin koneisiin. Tietysti Linux on sikäli turvallisempi että siinä ei mikään ohjelma toimi vaikka yrittäisi.

        Yrittäähän aina soppii.


      • iiX

      • Repe Ruutikallo
        radikaali kirjoitti:

        Itselläni kummassakin koneessa on Firewire ja bluetooth, Enkä ole kumpaakaan käyttänyt kertakaan. Yhtään FireWire laitetta kotona ole, ja vaikka kännykässä on bluetooth, en ole vielä keksinyt miksi se pitäisi liittää koneeseen.

        Joten ainakin minun käytössäni, nämä lisälaitteet ovat olleet täysin hyödyttömiä.

        En ole kertaakaan käyttänyt F-Securea, Avastia, Antiviriä, Pandaa, Zonealarmia, Ad-awarea, Spybotia, CWshredderiä tai Hijackthisiä, joten ne ovat täysin turhia.


    • iiX

      kallista touhua ja hyvästä joutuu aina maksamaan enemmän, niin se vaan on.
      Mutta ei se pc-kaan nyt niin absoluuttinen paha oo, tekeehan toi 95% maailmasta (toki, hämärä puolikas) kaiken noilla kirotuilla pc-koneilla.
      Sehan todistaa, että onhan noikin silti ihan kelvollisia koneita.

    • Maccari

      Itse olen ostanut kaksi konetta noin vuosi sitten. Yhden pc-kannettavan sukulaiselle (piti olla pc) ja yhden ibookin itselleni. Molemmat olivat lähes saman hintaisia, joten vertailua on ollut helppo tehdä lähes vuoden ajan.

      Itse olin täysin kyllästynyt pc-koneen ongelmiin. Winkkari puolella oli jatkuvaa uudelleen asennusta, tietoturvaongelmia ja yleistä toimimattomuutta. Aina kun oli jotain tärkeää tehtävää, niin koneen kanssa oli ongelmia (siltä se ainakin alkoi tuntumaan).

      Linuxiin taas ei saanut sellaisia ohjelmia, joita itse tarvitsin ja lisäksi se säätäminen ja uusien oheislaitteiden toimimattomuus alkoi kypsyttämään.

      Hankittuani mielestäni halvan iBookin, en ole Linuxia säätänyt. Ihan siksi, että ei huvita. iBook on toiminut kuin unelma. Kone oli alle 20 minuutissa täysin käyttövalmis, kun otin sen laatikosta. Mitään ei ole tarvinnut asentaa uudelleen. Ulkoinen dvd-poltin toimii koneen kanssa hienosti ja kone ei ole kaatunut kertaakaan.

      Sukulaisen kannettavaan on asennettu winkkari kertaalleen uudelleen (piti auttaa hitauteen?). Alkuperäinen Norton virussuoja hidasti konetta aivan liikaa, sekä aiheutti (ilmeisesti) kaatuilua. Ilman sitä kone toimii paremmin, mutta taustalla on koko ajan pelko, että koneessa on pöpöjä.

      PC-kannettavassa on toki suurempi ja jopa kirkkaampi näyttö, kuin omassa 12" iBookissa. Resoluutio on kuitenkin sama!

      Lopputulos:

      Lyhyesti sanoisin, että PC-kannettava on kilon painavampi, isompi, epävakaampi, turvattomampi, siinä ei ole Firewireä (jota itse tarvitsen), siinä ei ole mukana hyviä ohjelmia (vrt. iLife) ja se pitää lopuksi vielä ärsyttävää suhinaa.

      Oma iBook oli mielestäni halpa ja ihan pienellä rahalla en vaihtaisi sitä pc-kannettavaan.

      Viimeaikoina Macceja on kehuttu ainakin Helsingin Sanomissa, Mikrobitissä ja TM:ssä. Lisäksi aika harva Macciin siirtynyt vaihtaa takaisn pc-koneeseen, vaikka käytetystä ehjästä macista saa yleensä ihan kohtuullisen hinnan (vrt. käytetty pc). Miksiköhän?

    • Tyytyväinen

      Ostin viisi vuotta sitten käytetyn macin. Se oli hinnaltaan kalliimpi kuin lähes kaikki windows koneet. Samaan aikaan työpaikalle ostettiin uudet PC-koneet, ne oli siis halvempia kuin oma maccini.

      Nyt viiden vuoden jälkeen käytän edelleen sitä samaa maccia niihin töihin, joihin silloinkin, kun sen hankin.

      Nyt viiden vuoden jälkeen tuli pöydälle viides PC. Mielestäni se on aika mones. Kuitenkin varsinaiset työtehtävät ovat edelleen samat kuin silloin viisi vuotta sitten.

      Yksi johtopäätös on, että yrityksellä on varaa (poistoihin ja vähennyksiin perustuen) hankkia koneita, mutta minulla ei. Toiseksi koneen vaihtaminen tuntuu siinä mielessä isolta hommalta jopa macissakin, että en haluaisi siihen käyttää juurikaan aikaa. Töissähän aikaa on yllinkyllin, varsinkin, kun tuki hoitaa koneen vaihdon ja ylläpidon.

      Kokonaisuudessahan hankintahinta on vain pieni osa koko koneen "budjettia". "Tuottava" kone voi siis olla hankintahinnaltaan kalliskin, kunhan sen kokonaiskulut tasoittuvat käytön aikana.

      • qwer1

        Yllä monia näkökohtia kannettava pc vs ibook (powerbook) keskusteluun. Minulla aivan parhaillaan juuri tuo valinta ajankohtainen.
        Kieltämättä mac hinnat vaikuttavat kovemmilta, kannattaneeko sitten satsaus?
        Fujitsun koneisiin tulee 3 v virusturva, mutta onko tuo Norton sitten niin huono/konetta hidastava että sillä ei tee mitään. Noihin FS koneisiinhan saa myös 2 jopa 3 vuoden takuun ostopaikasta riipuen.
        Käsittääkseni kannattavan koneen huolto/korjaus on todella kallista, kannattamatontakin. Onko siinä sitten eroa ibookin ja FS Amilon välillä ?
        12" näyttö, onko se aivan liian pieni, 14" maksaa taas selvästi enemmän. Pitäisi kone nähdä mutta näyttää mac myynti painottuvan eteläsuomen suurkaupunkeihin.


      • 1stMacFinn
        qwer1 kirjoitti:

        Yllä monia näkökohtia kannettava pc vs ibook (powerbook) keskusteluun. Minulla aivan parhaillaan juuri tuo valinta ajankohtainen.
        Kieltämättä mac hinnat vaikuttavat kovemmilta, kannattaneeko sitten satsaus?
        Fujitsun koneisiin tulee 3 v virusturva, mutta onko tuo Norton sitten niin huono/konetta hidastava että sillä ei tee mitään. Noihin FS koneisiinhan saa myös 2 jopa 3 vuoden takuun ostopaikasta riipuen.
        Käsittääkseni kannattavan koneen huolto/korjaus on todella kallista, kannattamatontakin. Onko siinä sitten eroa ibookin ja FS Amilon välillä ?
        12" näyttö, onko se aivan liian pieni, 14" maksaa taas selvästi enemmän. Pitäisi kone nähdä mutta näyttää mac myynti painottuvan eteläsuomen suurkaupunkeihin.

        Kyllä laatuun satsaaminen kannattaa aina.

        Vietin eilisillan putsaamassa tuttavan konetta. Nortonin AV ja palomuuri. Päällä koko ajan, silti roskaa täynnä. Olisko p2p ohjelmilla osuutta...

        iBookin 12" näytössä on sama reso kun saman hintaluokan PC kannettavissa. Eikä ole kokemukseni mukaan liian pieni.

        Ja saat iBookiin kolmen vuoden takuun, toki perustakuu on 1 vuosi ja ne kaksi lisävuotta maksavat. Sen laajennuksen voi ottaa koska tahansa ennen takuuajan umpeutumista.

        Toi on yksi suurimmista esteistä Maccimyynnissä, niitä ei ole joka marketissa ja tietsikkakaupassa nähtävillä.

        Ja nyt joulumyynnissä on kovia tarjouksia PC läppäreistä, se vääristää hintakuvaa jonkun verran. Joten itse se on päätettävä haluaako tapella koneensa kanssa vai vaan käyttää. Ja paljonko siitä ilosta on valmis maksamaan.


      • Dino
        qwer1 kirjoitti:

        Yllä monia näkökohtia kannettava pc vs ibook (powerbook) keskusteluun. Minulla aivan parhaillaan juuri tuo valinta ajankohtainen.
        Kieltämättä mac hinnat vaikuttavat kovemmilta, kannattaneeko sitten satsaus?
        Fujitsun koneisiin tulee 3 v virusturva, mutta onko tuo Norton sitten niin huono/konetta hidastava että sillä ei tee mitään. Noihin FS koneisiinhan saa myös 2 jopa 3 vuoden takuun ostopaikasta riipuen.
        Käsittääkseni kannattavan koneen huolto/korjaus on todella kallista, kannattamatontakin. Onko siinä sitten eroa ibookin ja FS Amilon välillä ?
        12" näyttö, onko se aivan liian pieni, 14" maksaa taas selvästi enemmän. Pitäisi kone nähdä mutta näyttää mac myynti painottuvan eteläsuomen suurkaupunkeihin.

        > Pitäisi kone nähdä mutta näyttää mac myynti painottuvan eteläsuomen suurkaupunkeihin.

        Osittain totta, mutta yksi voluumiltaan Suomen suurimpiin kuuluva Apple jälleenmyyjä on Jyväskylässä...

        http://www.mustapekka.fi/

        Oulusta löytyy mm:
        http://www.oulunsystema.fi/
        http://www.y-daatta.fi/
        jne...

        http://www.apple.com/fi/buy/

        Se miten Applen koneita myymälöissä on esillä onkin sitten toinen juttu. Ne yleensä viedään käsistä demokoneita myöten :)


    • Simo

      Toivottavasti asiantuntemuksesi tasoa suosittelijana ei osoita, että kumpikaan iMac tai eMac eivät ole "kannettavuudestaan" huolimatta varsinaisia kannettavia koneita. Noille oikeille kannettaville olisi ollut ihan 'PowerBook ja iBook' -palstansa. Mutta sattuuhan näitä.

    • Keeko

      mutta saisivat olla kalliimpiakin. Kyllä laadusta maksaa ihan mielellään.

    • laadusta

      saahan sitä hyvän ja edullisen fujitsun kannettavan 1099 eurolla. kaupan päälle saat rekkakuormallisen viruksia, windowsin käyttiksen, sekä tervetuloa ensi vuonna uudelleen - huudon.
      LAADUSTA PITÄÄ MAKSAA

    • Huh huh

      Päivänä erään kuljetin iBookini työpaikalle.. siellähän oli myös uusi PC läppärini, HP sellainen.. Kun laitoin Macin puuceen viereen, niin muistui taas mieleen miksi Macit ehkä ovat hieman kalliimpia kuin PC:t. Jos iBook on melkein kaksi kertaa pienenempi, niin osat sellaisen tekemiseen voi olla hieman kalliimmat :). Joo, eikä tartte kauheesti mitään tietoturvahässäköitä mietiskellä. ..ja voidaan puhua "kannettavasta" tietokoneesta..

      Päivittäin tulee käytettyä PC:tä ja Macciä.. ja jos päättää sais, niin työpaikallekin hankittais MAC! ..vaikka sitten joutuis Virtual PC:n iskemään sisään, ihan sama..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      260
      2832
    2. 197
      2822
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2395
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      207
      1886
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1348
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1162
    Aihe