Lukihäiriö?

Lukihäiriöinenkö

Oon aina menestynyt hyvin, mutta oon tehnyt aina enemmän hommia numeroideni eteen kuin muut. Koen oireikseni:
-pitkien sanojen hahmottamisen
-kielissä sanojen järjestys
-ääntäminen vieraissa kielissä
-kuullun ymmärtäminen, jos en nää puhujaa (kirjallisten ohjeiden ymmärtäminen helpompaa)
-kirjoitan opiskelutovereita hitaammin (en osaa aina muodostaa ajatuksestani lausetta ja mietin yhtä lausetta viisikin minuuttia) ja olen kokeissa melkein aina viimeinen (mutta opettajat laittavat senkin menestyksen piikkiin)
-hiljaa lukiessani en lue vaan katson sanat joista muodostan päässäni omat lauseet ja ääneen lukiessa takkuilen sanoissa ja luen ne väärin


Kirjoitan kuitenkin pääosin suomeksi virheetöntä tesktiä ja koen, että ongelmat ovat ns. sisäisiä eikä muut ihmiset huomaa vaikeuttani, koska "menestynhän hyvin" (numerot 8-10 lukion 2., kokeista numeroita 7- ja 10 välillä). En tiedä, onko kukaan opettajistani huomannut vaikeuksiani.

Olen yrittänyt kauan päästä lukitesteihin, mutta en ole päässyt hyvän menestykseni takia. Nyt kuitenkin vanhan yläasteeni erityisopettaja suostuisi testaamaan minut (sillä todistus ylppäreihin tulisi olla huhtikuun puolessa välissä eikä koulupsykologilla ollut enää aikaa "turhiin tapauksiin"). Sain siis mahdollisuuden, mutta pelkään hirveästi, että tämä opettaja joutuu käyttämään turhaa aikaa minuun, jos minulla ei olekaan lukihäiriötä tai tarpeeksi vakavaa. Samalla uskon tietenkin, että minulla on vaikeuksia edellä mainituissa asioissa.

1. Miltä ongelmani kuulostavat ulkopuolisen (mahdollisesti lukihäiriöstä kärsivän) silmin?
-
2. Millainen lukitesti on ja mitä asioita se sisältää? Onko se helppo vai vaikea?
-
3. Jos sinulla on lukihäiriö, onko "oireeni" sinulle tuttuja vaiko ihan vieraita?
-
4. Ideoita, pitäisikö mennä testeihin (ja ottaa riski, että olen "terve") vai kieltäytyä?
-

4

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukihöiriökp

      Upp

    • Kalypso

      Minä olen testattu lukihäiriöinen. Testistä on useampi vuosi aikaa mutta muistelisin sen olleen aika pitkä ja siinä käydään lävitse kaikki osa-alueet kuullun ja luetun ymmärtämisestä. Itselläni tökkii oikein kirjoitus ja numeroiden hahmottaminen visuaalisesti. Miellän tekstin ikäänkuin kuvaksi. Kun luen asiatekstiä joudun usein sen ikääkuin "kääntämään" itselleni. Viralliset asiakirjat pyydän puolisoni aina selostamaan, en usein hahmota oleellista niistä.
      Suosittelen testaamaan itsensä jos asia vaivaa. Taustalla voi olla muitakin neurologispohjaisia ominaisuuksi, niiden tiedostaminen auttaa huomioimaan asiaa ja pienentää mahdollista haittaa jota se voi tuoda.

    • aivoverenvuoto

      Olen poikkeuksellisen lahjakas sekä koulumenestyksen, älykkyystestin, että yliopistomenestyksen perusteella. Kahdeksisen vuotta sitten sain aivoverenvuodon. Aluksi olin kokonaan halvautunut, mutta osittain kuntouduin.

      Saan välillä täydellisiä afasiakohtauksia, mutta muutenkin kielelliset vaikeudet ovat minulle nykyisin erittäin tuttuja, myös luettelossasi mainitut. Harrastuksekseni olin opetellut kahta vierasta kieltä, toista yliopistossa, toista ulkomaan lähetystössä. Niistä jouduin luopumaan.

      Sen sijaan älyllinen kapasiteetti ei tunnu häiriytyneen lukuunottamatta hidastumista. Teoreettisen ajattelun muuhun laatuun se ei tunnu vaikuttaneen. En varmaan kuitenkaan menestyisi nykyisin älykkyystesteissä, sillä niissähän kilpaillaan aikaa vastaan.

      Ennen olin hyvä puhuja, nykyisin haen sanoja ja korvaan puuttuvia lähimerkityksisillä. Kuulijat eivät sano huomaavansa puheessani mitään outoa, mutta itse havaitsen valtavan eron entiseen.

      Oman kokemukseni perusteella näyttää siltä, että korkealla intelligenssillä voi merkittävästi kompensoida kielellistä vajavuutta. Ehkä olet oikeilla jäljillä. Kannattaa testata.

    • sohfion

      1.Perus.
      2.Ei kannata ressata.
      3.Tuttuja, mutta lukihäiriöisillä on myös paljon Kognitiivisiä kykyjä.
      4.Kannataa mennä niin saat mielenrauhan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe