Koulujen ja oppilaitosten uskonnollinen/katsomuksellinen tunnustuksettomuus
Uskonnonvapaus on vapausoikeus. Julkisen vallan tulee turvata tuo vapaus. Eikö vapauden käyttäminen ole kuitenkin yksilön, perheen ja uskonnollisten yhdyskuntien asia?
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuissa on selkeästi korotettu julkisen vallan neutraliteettiperiaatetta. Valtion tai kunnan ei siten tule ottaa kantaa minkään ateistisen tai uskonnollisen katsomusjärjestelmän puolesta tai sitä vastaan. Tältä pohjalta on syytä kysyä seuraavaa:
Onko jo aika siihen, että peruskoulussa ja esiopetuksessa voidaan luopua virallisen toiminnan osaksi merkitystä uskonnon harjoittamisesta (jumalanpalvelukset, aamuhartaudet) ja henkilökunnan johtamista uskonnollisista toimituksista (kuten ruokarukoukset)?
Tässä kysymyksessä ei nyt puututa koulun yhteisiin juhliin, kuten kevätjuhlaan tai joulujuhlaan. Niiden ohjelman mahdollisesti sisältyvä yksittäinen virsi on eri asia kuin nyt kysytty asia, vaikka julkisuudessa ja myös poliittisessa retoriikassa asia usein sotketaankin.
Voidaan kysyä, kun opetussuunnitelman mukaan opetuksen tulee olla tunnustuksetonta ja sitoutumatonta, eikö koulun muunkin toiminnan tulisi olla sellaista, tunnustuksetonta ja sitoutumatonta? Minkään uskonnon harjoittamisen, kuten hartaustilaisuuksien järjestäminen ja uskonnollisten toimitusten, kuten ruokarukousten ohjaaminen eivät kuuluisi koulun ja sen henkilökunnan lakisääteisiin tehtäviin.
Julkisen koululaitoksen ei tule ottaa hoitaakseen uskonnollisten yhdyskuntien omia ydintehtäviä. Henkilökunnan työaika ja voimavarat tulee suunnata koulun yhteisen toiminnan kehittämiseen eikä esimerkiksi kahteen tai useampaan rinnakkaiseen toimintaan (tai yhteen) oppilaiden ja perheiden uskonnollisen tai katsomuksellisen jaottelun perusteella.
Koulujen ja oppilaitosten tunnutuksettomuus
30
<50
Vastaukset
- Et-opelta
Apulaisoikeuskanslerin vuosi sitten tekemä päätös viime vuodelta on edelleen merkittävä ratkaisu ja samalla myös puheenvuoro:
http://www.okv.fi/media/uploads/ratkaisut/ratkaisut_2014/okv_230_1_2013.pdf Helsingissä kirkkoon kuulumisen vähemmistökaupunginosien koulut (Paavalin ja Kallion srk-alueet) voisivat näyttää mallia tarpeettomista koululaisten jakamisesta eritteleviin ryhmiin kouluajalla järjestettävien hartauksien ja muiden kirkollisten tilaisuuksien ajaksi. Ehkä Vapaa-ajattelijat voisivat olla aloitteellisia näiden koulujen suuntaan?
Rehellisyyden nimissä lie todettava, että peruskouluikäisistä silti tuollakin enemmistö on vielä kirkon jäseniä. Tilanne tuskin muuttuu pariin vuoteen ainakaan.
- miksisittenkään
jori.mantysalo kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä lie todettava, että peruskouluikäisistä silti tuollakin enemmistö on vielä kirkon jäseniä. Tilanne tuskin muuttuu pariin vuoteen ainakaan.
Njoo, mutta tarvitseeko niillekään kouluaikana järjestää taikamenoja, etenkin jos ko. taikausko on jo muutenkin vähemmistössä alueella? Onhan se pakollinen uskonnon opetus jo kuitenkin.
- Et-opelta
miksisittenkään kirjoitti:
Njoo, mutta tarvitseeko niillekään kouluaikana järjestää taikamenoja, etenkin jos ko. taikausko on jo muutenkin vähemmistössä alueella? Onhan se pakollinen uskonnon opetus jo kuitenkin.
Ei tarvitse. Siis ei minkään OPH:n ohjeenkaan mukaan tarvitse. Korkeintaan "voi".
Eli ajatus rehtorien puoleen kääntymisestä on hyvä. Mieluiten tietysti että vanhemmat... Et-opelta kirjoitti:
Ei tarvitse. Siis ei minkään OPH:n ohjeenkaan mukaan tarvitse. Korkeintaan "voi".
Eli ajatus rehtorien puoleen kääntymisestä on hyvä. Mieluiten tietysti että vanhemmat...Tämä on tietysti kiistaton tosiasia. Nykyinen laki ei VAADI järjestämään jumalanpalveluksia tms. Tilanne on ollut tämä jo yli kymmenen vuotta: virallisesti tunnustuksellinen uskonnon opetus loppui 2003, päivänavausten liittyminen uskontoon "myönteisellä tavalla" jo 1999.
Yhtä kiistatonta on sekin, ettei Suomessa ole kirkon ja valtion välillä muuria, joten koulu VOI järjestää hartaustilaisuuksia ym.miksisittenkään kirjoitti:
Njoo, mutta tarvitseeko niillekään kouluaikana järjestää taikamenoja, etenkin jos ko. taikausko on jo muutenkin vähemmistössä alueella? Onhan se pakollinen uskonnon opetus jo kuitenkin.
Ei tarvitse, mutta en oikein tiedä voiko argumentoida mahdollisesti pienenkin alueen uskonnollisen tilanteen perusteella. Ja koulun tapauksessa näkisin merkittävämmäksi tulevaisuuden: on selvää, että Suomi maallistuu edelleen kovaa vauhtia. Todellista Suomalaiseen uskonnolliseen kulttuuriin tutustuttamista olisi viedä lapset hautajaisiin: sehän on se osa uskontoa, joka tullee säilymään merkittävänä vielä kymmeniä vuosiakin.
- korjaussarja
Et-opelta kirjoitti:
Ei tarvitse. Siis ei minkään OPH:n ohjeenkaan mukaan tarvitse. Korkeintaan "voi".
Eli ajatus rehtorien puoleen kääntymisestä on hyvä. Mieluiten tietysti että vanhemmat...Vanhemmat tapaavat olla melko passiivisia tällaisissa asioissa. Ei haluta leimautua tai hankkia ns. hankalan vanhemman mainetta siinä pelossa, että lapsi joutuu silmätikuksi jne. Niitä, joiden lapset ei kirkkoon kuulu, asia ei niin isosti edes häiritsekään, mutta niissa perheissä joissa toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon, toinen ei, ja lapsi luultavsti on liitetty tavan, perinteiden, tietämättömyyden tms takia, asia voi olla eri. Välttämättä se kirkkoon kuuluva vanhempikaan ei niin kovin uskonnollinen ole, mutta niinpä vain lapsen on osallistuttava koulun jumalanpalveluksiin halusi tai ei.
Vanhempien olisi varmaan helpompi tehdä aloitteita koulujen suuntaan, jos tietäisi ettei oikeasti ole yksin asian kanssa. Jokin mallipohja tai perustellut argumentit omien ajatuksien tueksi voisi helpottaa sitä aktviiviisuutta? korjaussarja kirjoitti:
Vanhemmat tapaavat olla melko passiivisia tällaisissa asioissa. Ei haluta leimautua tai hankkia ns. hankalan vanhemman mainetta siinä pelossa, että lapsi joutuu silmätikuksi jne. Niitä, joiden lapset ei kirkkoon kuulu, asia ei niin isosti edes häiritsekään, mutta niissa perheissä joissa toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon, toinen ei, ja lapsi luultavsti on liitetty tavan, perinteiden, tietämättömyyden tms takia, asia voi olla eri. Välttämättä se kirkkoon kuuluva vanhempikaan ei niin kovin uskonnollinen ole, mutta niinpä vain lapsen on osallistuttava koulun jumalanpalveluksiin halusi tai ei.
Vanhempien olisi varmaan helpompi tehdä aloitteita koulujen suuntaan, jos tietäisi ettei oikeasti ole yksin asian kanssa. Jokin mallipohja tai perustellut argumentit omien ajatuksien tueksi voisi helpottaa sitä aktviiviisuutta?Näinhän se on.
Onko missään tehty järjestelyä, jossa yksinkertaisesti ilmoitetaan että lapsille on järjestetty käynti museoon tai jumalanpalvelukseen, ja pyydetään vanhempia valitsemaan kumpi? Ilman mitään biasta, liittymää uskontokuntiin kuulumiseen tms. Olisi mielenkiintoista nähdä miten silloin käy.- Et-opelta
jori.mantysalo kirjoitti:
Näinhän se on.
Onko missään tehty järjestelyä, jossa yksinkertaisesti ilmoitetaan että lapsille on järjestetty käynti museoon tai jumalanpalvelukseen, ja pyydetään vanhempia valitsemaan kumpi? Ilman mitään biasta, liittymää uskontokuntiin kuulumiseen tms. Olisi mielenkiintoista nähdä miten silloin käy.OPHn uuden ohjeen mukaan - sikäli jos jumalanpalvelus on koulupäivän ohjelmaan ympätty - uskonnollisesti tunnustuksettomasta ohjelmasta tulisi tiedottaa oppilaita ja heidän huoltajiaan ja lukiolaisia ajoissa ja hyvin.
Hyvian tarkoittaa ohjleman konkreettista kuvausta, ei vain epämääräistä mainintaa että on joku vaihtoehto...
Jorin kyselemä järjestely tulisi olla joka koulussa, jossa vielä on jäänteenä jumalanpalvelus koulupäivän ohjelmassa.
Miten tätä parannusta on alettu käytännössä toteuttaa, se tulisi selvittää koulu koululta. Parhaat käytännöt tulisi välittää hitaammin kehittyville. Et-opelta kirjoitti:
OPHn uuden ohjeen mukaan - sikäli jos jumalanpalvelus on koulupäivän ohjelmaan ympätty - uskonnollisesti tunnustuksettomasta ohjelmasta tulisi tiedottaa oppilaita ja heidän huoltajiaan ja lukiolaisia ajoissa ja hyvin.
Hyvian tarkoittaa ohjleman konkreettista kuvausta, ei vain epämääräistä mainintaa että on joku vaihtoehto...
Jorin kyselemä järjestely tulisi olla joka koulussa, jossa vielä on jäänteenä jumalanpalvelus koulupäivän ohjelmassa.
Miten tätä parannusta on alettu käytännössä toteuttaa, se tulisi selvittää koulu koululta. Parhaat käytännöt tulisi välittää hitaammin kehittyville.Paikallinen koulu muisti infota toukokuun lopulla olevasta kevätkirkosta näinkin runsassanaisesti ja seikkaperäisesti: " kevätkirkko ...... kirkolla. Oppilaille, jotka eivät tule kirkkoon, järjestetään omaa ohjelmaa. Koulupäivän pituus on 9-12"
- ajnhnki
jimmyogg kirjoitti:
Paikallinen koulu muisti infota toukokuun lopulla olevasta kevätkirkosta näinkin runsassanaisesti ja seikkaperäisesti: " kevätkirkko ...... kirkolla. Oppilaille, jotka eivät tule kirkkoon, järjestetään omaa ohjelmaa. Koulupäivän pituus on 9-12"
Eikös tuo ole jo räikeässä ristiriidassa OPH:n ohjeidenkin kanssa?
- palautettapakkiin
jimmyogg kirjoitti:
Paikallinen koulu muisti infota toukokuun lopulla olevasta kevätkirkosta näinkin runsassanaisesti ja seikkaperäisesti: " kevätkirkko ...... kirkolla. Oppilaille, jotka eivät tule kirkkoon, järjestetään omaa ohjelmaa. Koulupäivän pituus on 9-12"
Olisiko koululle korjaavan palautteen paikka? Enemmän ja yksityiskohtaisempaa tietoa ainakin, jos tuollaisesta menneisyyden jäänteestä edes täytyy pitää kiinni..
ajnhnki kirjoitti:
Eikös tuo ole jo räikeässä ristiriidassa OPH:n ohjeidenkin kanssa?
Ks. esim. http://www.uskonnonvapaus.fi/2014/ei-uskontoa-koulussa.html
"Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa."
Tämä ei ole niin selvä kuin OPH:n ohje ilmoittaa vaihtoehtoisen tilaisuuden sisällöstä, mutta toisaalta ohjeen antaja on tässä tavallaan korkeinta mahdollista tasoa.jori.mantysalo kirjoitti:
Ks. esim. http://www.uskonnonvapaus.fi/2014/ei-uskontoa-koulussa.html
"Perustuslakivaliokunnan mielestä on kaiken kaikkiaan olennaista, että oppilaalle tai hänen huoltajalleen jää todellinen ja aito vapaus valita, osallistuuko oppilas uskonnollista ainesta sisältäviin koulun tilaisuuksiin. Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa."
Tämä ei ole niin selvä kuin OPH:n ohje ilmoittaa vaihtoehtoisen tilaisuuden sisällöstä, mutta toisaalta ohjeen antaja on tässä tavallaan korkeinta mahdollista tasoa.Ehkä tässä täytyy olla se hankala vanhempi, ja ihan periaatteestakin pyytää julkaisemaan täsmällisempiä tietoja tuosta "omasta ohjelmasta".
jimmyogg kirjoitti:
Ehkä tässä täytyy olla se hankala vanhempi, ja ihan periaatteestakin pyytää julkaisemaan täsmällisempiä tietoja tuosta "omasta ohjelmasta".
Jaahas, kevätkirkkoon puolisentoista viikkoa aikaa, eikä vieläkään näy mitään tietoa kirkolle vaihtoehtoisen ohjelman sisällöstä, vaikka muistutin rehtoria OPH:n ohjeesta.
Luokanopettajan omassa tiedotteessakin puhuttiin vain kirkkoon lähtijöiden (= "käytänössä ue-oppilaat") poikkeusaikataulusta koulupäivään, mutta ei mitään lisäinfoa vaihtoehdoista, puhumattakaan siitä että olisi tiedusteltu mihin kukin oppilas osallistuu; uskononnon opetuksessa olevat ohjataan oletuksena kirkkoon vaihtoehtoja esittämättä.- huhhuhjahuhhuh
jimmyogg kirjoitti:
Jaahas, kevätkirkkoon puolisentoista viikkoa aikaa, eikä vieläkään näy mitään tietoa kirkolle vaihtoehtoisen ohjelman sisällöstä, vaikka muistutin rehtoria OPH:n ohjeesta.
Luokanopettajan omassa tiedotteessakin puhuttiin vain kirkkoon lähtijöiden (= "käytänössä ue-oppilaat") poikkeusaikataulusta koulupäivään, mutta ei mitään lisäinfoa vaihtoehdoista, puhumattakaan siitä että olisi tiedusteltu mihin kukin oppilas osallistuu; uskononnon opetuksessa olevat ohjataan oletuksena kirkkoon vaihtoehtoja esittämättä.Uskomatonta... Tuohan on ihan tahallista ja tarkoituksellista toimintaa OPH:n ohjeita vastaan. Voiko tuolle asialle vielä tehdä jotain?
- OnSeKummallista
huhhuhjahuhhuh kirjoitti:
Uskomatonta... Tuohan on ihan tahallista ja tarkoituksellista toimintaa OPH:n ohjeita vastaan. Voiko tuolle asialle vielä tehdä jotain?
Palaute koulun rehtorille ja kantelu koulutuksen järjestäjälle eli kunnalle.
Ovatkohan kunnat edes toimittaneet OPH:n ohjetta kouluille, kun se tuli vasta kun lukuvuosi oli jo alkanut? - korjaussarja
OnSeKummallista kirjoitti:
Palaute koulun rehtorille ja kantelu koulutuksen järjestäjälle eli kunnalle.
Ovatkohan kunnat edes toimittaneet OPH:n ohjetta kouluille, kun se tuli vasta kun lukuvuosi oli jo alkanut?Kai rehtorien pitäisi ihan virkansakin puolesta pysyä ajantasalla tuollaisista ilman että kunnan virasto kiikuttaa paperin pöydälle.
korjaussarja kirjoitti:
Kai rehtorien pitäisi ihan virkansakin puolesta pysyä ajantasalla tuollaisista ilman että kunnan virasto kiikuttaa paperin pöydälle.
Nojaa. Lakeja, asetuksia ja muita säädöksiä on paljon ja ne muuttuvat jatkuvasti. Kyllä homman täytyy niin mennä, että Opetushallitus tiedottaa kuntia, ne kouluja ja koulun sisällä rehtori opettajia.
Karrikoiden: Ei voi käytännössä olettaa, että rehtori selaa Finlexiä nähdäkseen onko laki muuttunut.
Tietysti teoriassa rehtorin on noudatettava lakia. Jos esim. joku vanhemmista osoittaisi ristiriidan lain ja asetuksen välillä, rehtorin periaatteessa tulee jättää asetus noudattamatta riippumatta siitä mitä OPH on ohjeistanut.
- Et-opelta
Tässä päätöksessä korostetaan tunnustuksettomuutta, vaikkakin hieman väärässä yhteydessä, koska asianahan on kirkon jäsenyyden aiheuttama vapaudenrajoitus:
http://www.oikeus.fi/hallintooikeudet/ita-suomenhallinto-oikeus/fi/index/hallintooikeusratkaisut/hallintooikeusratkaisut/1430809507979.html - ET-opelta
Jos koulu vielä järjestää jumalanpalveluksia koulupäivän osna, sen tulisi tiedottaa vaihtoehtoisesta, tunnustuksettomaa ohjelmasta hyvissä ajoin oppilaille ja perheille. Kaikille, ei suinkaan vain ET-oppilaille.
- korjaussarja
Mitä voidaan pitää hyvissä ajoin ilmoittamisena? Vanhemmilla täytyy olla aikaa harkita vaihtoehtoja sekä ilmoittaa koululle tai opettajalle huollettavansa ohjelmavalinnasta. Koulullekin täytynee jättää aikaa suunnitella siirtymiset, valvonta yms eri vaihtoehtoihin osallistuvien lukumäärien mukaan jne.
Viikkoa aiemmin tiedottaminen tuskin on riittävän hyvissä ajoin, jotta kaikki voivat oikeasti tehdä valintansa rauhassa ja koululle jää riittävästi aikaa suunnitelma toiminta loppuun. - Et-opelta
korjaussarja kirjoitti:
Mitä voidaan pitää hyvissä ajoin ilmoittamisena? Vanhemmilla täytyy olla aikaa harkita vaihtoehtoja sekä ilmoittaa koululle tai opettajalle huollettavansa ohjelmavalinnasta. Koulullekin täytynee jättää aikaa suunnitella siirtymiset, valvonta yms eri vaihtoehtoihin osallistuvien lukumäärien mukaan jne.
Viikkoa aiemmin tiedottaminen tuskin on riittävän hyvissä ajoin, jotta kaikki voivat oikeasti tehdä valintansa rauhassa ja koululle jää riittävästi aikaa suunnitelma toiminta loppuun.Noin kyllä, suurin piirtein.
OPH:n ohje tuli kesken päättyvän lukuvuoden. Voisi sanoa, että vasta ensi lukuvuosi 2015-16 on täytenä, alkavana lukuvuotena uuden ohjeen juurruttamisvuosi.
Siihen liittyy myös oppilaitoksen yhden vertaisuussuunnitelman laatiminen.
Asiaa sivuaa myös uusi opetusuunnitelma, ops, joka tulee voimaan elokuussa 2016. - oppilaidentiedoksi
Et-opelta kirjoitti:
Noin kyllä, suurin piirtein.
OPH:n ohje tuli kesken päättyvän lukuvuoden. Voisi sanoa, että vasta ensi lukuvuosi 2015-16 on täytenä, alkavana lukuvuotena uuden ohjeen juurruttamisvuosi.
Siihen liittyy myös oppilaitoksen yhden vertaisuussuunnitelman laatiminen.
Asiaa sivuaa myös uusi opetusuunnitelma, ops, joka tulee voimaan elokuussa 2016.Pitäisikö koulujen infota ohjelmavaihtoehdoista oppilaitakin, vai vain huoltajia? Ja jos oppilaita, mistä luokka-asteesta lähtien?
- Et-opelta
Kouujen yhdenvertaisuussuunnitelmiin tule saada tämä asia mainittua selvästi.
- Et-opelta
Myös kuntien opetusuunnitelmatyöllä voi olla merkitystä. Kyse on siitä, että koulun ovat ja ikkunat tulee olla auki muuallekin kuin kirkonmäelle päin. Koulujen ja kansalaisjärjstöjen yhteistyöllä voidaan ainakin vähentää kirkon usein jopa täysin monopolistista asema koulussa.
- SattumanKauppaako
Kumma kun oksentajatrollit harvemmin kirjoitavat asiallisten otsikoien alla...
- ihmettelen
opetussuunnitelman mukaan virsien laulaminen/laulattaminen uskontotunneille kuuluu kuulemma jatkossakin uskonnon opetukseen. pitääkö tälläinen paikkansa?
- Huhhahheijaaa
Kyllä joillakin on vaikeaa erottaa a) opetusta, b) koulun yhteisiä juhlia ja c) tunnustuksellista uskonnonharjoitusta toisistaan.
Jos puhutaan c:stä, joku kuitenkin alkaa jankkaamaan a:sta tai b:stä.
Ks. esim. keskustelua: http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/777332/Uskonnonharjoitusta kouluissa tarkasteltava kriittisesti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663235
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272293Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681859Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281775Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161411- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291261Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631177