Miksi arabialaiset numerot kirjoitetaan vasemmalta oikealle, vaikka arabiaa kirjoitetaan oikealta vasemmalle? Esimerkiksi 14 on arabialaisilla numeroilla ١٤ eikä ٤١.
Arabialaiset numerot
8
377
Vastaukset
- 00019
Ehkäpä siitä syystä että intialaisia kieliä kirjoitetaan vasemmalta oikealle ja numeroiden mukana lainattiin kirjoitussuunta.
- J..44
Eikös Arabinumerot ole juuri samat kuin meidän käyttämät ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/NumeroKäytämme länsiarabialaisten numeroiden modernia varianttia, kyllä, mutta kyse onkin siitä, että arabian kirjoituksessa numerot kirjoitetaan samassa järjestyksessä kuin länsimaissa, vaikka arabiaa luetaan oikealta vasemmalle.
Arabiassa luetaan siis pienin numero ensimmäisenä, kun länsimaissa suurin. Tämähän ei välttämättä vaikuta siihen, kuinka luku lausutaan, lausutaanhan suomessakin esim. luvun 14 pienin tekijä ensimmäisenä.- luvuntoukka
Kollimaattori kirjoitti:
Käytämme länsiarabialaisten numeroiden modernia varianttia, kyllä, mutta kyse onkin siitä, että arabian kirjoituksessa numerot kirjoitetaan samassa järjestyksessä kuin länsimaissa, vaikka arabiaa luetaan oikealta vasemmalle.
Arabiassa luetaan siis pienin numero ensimmäisenä, kun länsimaissa suurin. Tämähän ei välttämättä vaikuta siihen, kuinka luku lausutaan, lausutaanhan suomessakin esim. luvun 14 pienin tekijä ensimmäisenä.Aivan niin, kuten esim. 76 on seitsemänkymmentä kuusi.
- Lukua_laskenut
luvuntoukka kirjoitti:
Aivan niin, kuten esim. 76 on seitsemänkymmentä kuusi.
Saksalaiselle tuo 76 onkin sitten sechsundsiebzig eli meikäläisittän miellettynä kuusi-ja-seitsemänkymmentä. Takaperoista meininkiä?
Mitenkäs esim. 99 ranskaksi? Quatre-vingt-dix-neuf (menikö oikein?) Minä olen löytävinäni tuosta pienen laskutoimituksenpoikasen tyyliin 4 × 20 10 9.
Nykyisessä Venäjän federaatiossa ja Pietarissa en ole käynyt koskaan. Neukkulanmaan Leningradissa olen käynyt kerran ja siitäkin on aikaa yli 42 vuotta. Majapaikkana oli hotellintapainen osoitteessa Курская улица (”Kurskinkatu”) 40. Kun kaupungilta piti illalla ennen Nevan siltojen yöllistä sulkemista ehättää sinne taksintapaisella, oli minulta päässyt venäjän lukusanaa 40 merkitsevä lukusana сорок unohtumaan ja sopertelin kuskille jotakin sellaista kuin ”kurskaja uulitsa tšetyirtsatj”. Mitä lienee mies miettinyt, mutta perille päästiin silläkin. - lakualukenut
Lukua_laskenut kirjoitti:
Saksalaiselle tuo 76 onkin sitten sechsundsiebzig eli meikäläisittän miellettynä kuusi-ja-seitsemänkymmentä. Takaperoista meininkiä?
Mitenkäs esim. 99 ranskaksi? Quatre-vingt-dix-neuf (menikö oikein?) Minä olen löytävinäni tuosta pienen laskutoimituksenpoikasen tyyliin 4 × 20 10 9.
Nykyisessä Venäjän federaatiossa ja Pietarissa en ole käynyt koskaan. Neukkulanmaan Leningradissa olen käynyt kerran ja siitäkin on aikaa yli 42 vuotta. Majapaikkana oli hotellintapainen osoitteessa Курская улица (”Kurskinkatu”) 40. Kun kaupungilta piti illalla ennen Nevan siltojen yöllistä sulkemista ehättää sinne taksintapaisella, oli minulta päässyt venäjän lukusanaa 40 merkitsevä lukusana сорок unohtumaan ja sopertelin kuskille jotakin sellaista kuin ”kurskaja uulitsa tšetyirtsatj”. Mitä lienee mies miettinyt, mutta perille päästiin silläkin.Suomeksikin on aikoinaan sanottu kuusi kahdeksatta, mikä tietysti on loogista kun ajattelee lukua 14.
- Lukua_laskenut
lakualukenut kirjoitti:
Suomeksikin on aikoinaan sanottu kuusi kahdeksatta, mikä tietysti on loogista kun ajattelee lukua 14.
Aivan. Loogisuudesta en mene takuuseen, mutta toisaalta:
»Ol' yhdesneljättä – mä muistan sen –
Ol' yhdesneljättä – mä muistan sen –
ja elokuuta,
Kun annoit suuta
Sa mulle pauhatessa aaltojen.»
Sen verran olen muistaakseni minäkin joskus kannella fregattanut, vaikka kanteleminen ei minusta niin fiksua olekaan.
- Silloin_silloin
"Saksalaiselle tuo 76 onkin sitten sechsundsiebzig eli meikäläisittän miellettynä kuusi-ja-seitsemänkymmentä. Takaperoista meininkiä?
Nykyisessä Venäjän federaatiossa ja Pietarissa en ole käynyt koskaan. Neukkulanmaan Leningradissa olen käynyt kerran ja siitäkin on aikaa yli 42 vuotta. Majapaikkana oli hotellintapainen osoitteessa Курская улица (”Kurskinkatu”) 40. Kun kaupungilta piti illalla ennen Nevan siltojen yöllistä sulkemista ehättää sinne taksintapaisella, oli minulta päässyt venäjän lukusanaa 40 merkitsevä lukusana сорок unohtumaan ja sopertelin kuskille jotakin sellaista kuin ”kurskaja uulitsa tšetyirtsatj”. Mitä lienee mies miettinyt, mutta perille päästiin silläkin."
Näin ajat ja tavat muuttuvat. Kun minä Leningradissa kävin ja vielä Pietarissakin, sanottiin, että Nevan ylittävät sillat avataan yöllä muutamaksi tunniksi. Takaperoista ilmeisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257037Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451305Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291118- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49885Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96846Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753