Ajan skaalan ymmärtäminen

käpy2

Itse osaan ymmärtää, ainankin jotenkin. aikadimensioita miljoonista vuosista sekunnin osiin ja itse nautin kävellessäni Etelä-Suomalaisessa maisemassa siitä, että voin nähdä miltä maisema suunnilleen näytti 10 000 vuotta sitten, Siinä huomaa oman pienuutensa ja miten lyhyt jakso 100 vuotta on.

5

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo 10 000 vuotta sitten osuu juuri siihen dramaattiseen ajanjaksoon, jolloin glasiaalinjälkeinen Baltian jääjärvi sai uoman Atlantille ja alkoi purkautua, jonka aikana järvenpinnan taso vajosi geologisella aikataululla katsottuna hetkessä lähes 30 metriä.

Ainakin ennen yo. purkausta olisit 10 000 vuotta sitten nykyisen Etelä-Suomen alueella seilannut järven aavalla ulapalla, järven, jonka rantavesi loiski pohjoisessa suunnilleen Rovaniemen tienoilla. Ellei ollut jäätä.

• n4dgt7xsw3vch

Jääkausisyklihän on n. 21,000 vuotta. Se johtuu Maapallon perihelikiertymästä, jonka Albert Einstein osoitti todeksi yleisen suhteellisuusteorian avulla. Lähtökohtanahan oli kummeksunta liittyen Merkuriuksen periheliin, joka oli ristiriidassa Newtonin klassisen mekaniikan kanssa.

• Ohman

Roskaa!

Katsokaa esim. Wikipedia: Ice Age.

Ohman

• ellei_nenässä

Olisko selän alla?

• itsekkyydenkukkanen

Minä olen ainakin keskivertoa tyhmempi ja ymmärtämättömämpi.
      Skaalasta en tiedä mitään ja ihmettelen miksi puhutaan valovuosista. Miksi matkaa ei mitata tavallisen ihmisen tajuun menevillä ilmaisuilla. Vaikka ihmisen kehon kestämällä vauhdilla siirtyä paikasta toiseen halki avaruuden, joka luo omat rasitteensa.

Muille palnetoille matkustelu ei onnistu matkaajan elinaikana jo matkan vuoksi sitä vain ei valovuosina puhuttuna matkana kukaan ymmärrä.

Nyt ollaan muutamassa ulkoavaruuteen koska maa saastuu pilaantuu ja myrkytetään. Ja he jotka lyövät rahaa ympäristön tuhoamisella, eivät edes tajua etteivät saa rahaa mukaansa, eikä sillä osteta aikaa jokainen kokee loppunsa säälittä tai voimatta lisätä omaa aikaansa lopettamalla muiden ajan käytön.

Josku ihmiskunnan menneesä oli uskomus, kun tapetaan nuoria ihmisiä saa itselleen heidän nuoruutensa. Kyläpääliköt uhrasivat alaisiaan jopa saivat uhrit uskomaan etuoikeuteen tulla uhratuksi.
      Nykyään elinsiirto on eräänlainen askel tähän tavoiteeseen. Mikä alkuperäisestä on jäljellä tunteena ajatuksena, kun kaikki mahdolliset ruumiinosat ovat vaihdettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2872
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1629
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe