Taikinakiisseli

Ruokamuistoja

Löysin netistä penkkivellin ja hapanlohkon mm., mutta taikinakiisselistä vain yhdessä otsikossa sana, vaan sisällössä ei otsikon taikinakiisseliin palattu.

Penkkivelliä söivät meillä veljeni, joka ei keitettyä kaurapuuroa pystynyt syömään ilman pahoinvointia ja isäukko. Kaurahiutaleita ja kylmää maitoa. Siinä se. Sen ajan mysli.

Joskus äiti teki taikinakiisseliä ruisleivän juuresta. Maidon kanssa tosi herkullista, kun yleensä ei mitään makeaa saatu. Miten äiti kiisselin teki, jäi salaisuudeksi.
Kaiketi otti taikinanjuurta minkä raatsi. Sekoitti kai veteen ja keitti kiisselimäiseksi. Pantiinko siihen mitä makeutusainetta, makeaa se ainakin oli. Entä perunajauhoa, vai sakesiko ilman?

3

659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tallimesterinkiisseli
    • Taikinamämmi

Meil sanotoa taikinamämmiks tuota. Se teheä taikinas = taikinapytyssä. Tai tehtiin vielä parikyt vutta sitten, nyt ei tehdä missän kun ei enää kotona leipää leivota.

Se käy näin: Ensin imellytetään liedellä ruisjauhoista velli, kun se on sopivasti jäähtynyt se kaadetaan taikinapyttyyn, jossa tietysti tahdasta (taikinanjuurta) pohjalla ja seinissä, siellä saa imelävelli sitten hapata päivän tai yön yli ja hapanimelä mämmi/kiisseli on valmis.

Sama onnistuu ilman taikinanjuurta hiivanokareellakin.

• Solikka

Nyt itse olen hurahtanut taikinanjuuri leivontaan ja minulla on 100 vuotta vanhaa taikinanjuurta. Kotonani Elimäellä aina ruisleivän leipomispäivänä tehtiiin taikinakiisseliä. Itsekin opettelin sen pari viikkoa sitten. Eli ota hyvin hapantunutta taikinanjuurta 1-2 dl kattilaan, lisää kylmää vettä noin litra ja lämmitä koko ajan sekoittaen. Näet pian miten se käy kiisseliksi kuin itsestään. Juuri täytyy olla kunnolla kuplivaa. Jos kiisseli on liian paksua, lisää vettä. Mausta sokerilla ja siinä se on. Olemme sisareni kanssa yrittäneet kartoittaa aluetta jolla tätä tehtiin ja tulimme siihen tulokseen että hyvin pienellä alueella. Itse olemme kotoisin Pohjois-Kymenlaaksosta. Tässä on perinneruoka joka tulisi säilyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Eikös se mene niin että Jumala loi maailman ihmisille eikä päinvastoin

joten saatana yrittää vääristää ja jota nyt vouhotetaan??? https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/bovaer-tutkimuksissa-
      Maailman menoa
      88
      444
    3. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    4. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    5. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    6. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    7. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    8. 0
      90
    9. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    10. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    Aihe