Raamatun mukainen laki vai ns. "10 käskyn laki" ?

Exadventistiparka

Taas tällä palstalla tuodaan jälleen toistuvasti esille adventistista myyttiä "10 käskyn laki".

Totuus "10 käskyn laista" on kuitenkin se, että koko myyttinen termi oli täysin tuntematon UT:n kirjoittamisen aikoihin. Kun Jumala toi Israelin pois Egyptistä, Hän antoi Mooseksen kautta Israelilaisille LAIN, joka koostuu koko siitä määräyskokoelmasta, joka Mooseksen kautta Israelilaisille Jumala noudatettavaksi antoi. Tämän voi lukea 2Moos 20 - 5 Moos.

Tämä laki oli vain Israelille, ei edes ympäröiville kansoille noudatettavaksi.

Asia on sanottu monasti, tässä esimerkkinä 5 Moos 4:
"1 "Ja nyt, ISRAEL, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä TEILLE opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa.
2 Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä TEILLE määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä TEILLE annan."

Kaikki sen jälkeiset VT:n ja UT:n kirjoitukset viittaavat tähän lakiin, eikä sen johonkin osaan.

Raamatusta ei löydy mitään tukea adventistiselle mytologialle, eli esimerkiksi:
- Laki olisi muka annettu kaikille ihmisille
- "10 käskyä" tarkoittaisi samaa kuin "laki"
- osa laista olisi kumottu Jeesuksen toimesta, eli vain nämä 10 jäisivät voimaan.

Näin ollen, se joka katsoo olevansa velvollinen noudattamaan sapattikäskyä - on yhtä velvollinen noudattamaan koko tätä lakia, mukaan lukien esim. ympärileikkausta. Sanoohan sen terve järki. Joko noudattaa lakia tai sitten ei.

Olisin kiinnostunut kuulemaan, jos mainittu mytologia "10 käskystä", tai "seremonialakien" kumoaminen tai mitätöinti - voidaan jotenkin perustella Raamatulla.

36

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkivalaki

Taitaa tulla advareille pikkuylläri, kun tutkivalla tuomiolla havaitaan, ettei ollutkaan noudatettu lakia, vaan oli ympärileikkaus jäänyt tekemättä.

Herätyskello ei sitten soikaan, kun tulee muuhun tupaan eka herätys.

Joka lakiin tarttuu, se lakiin hukkuu vai miten se menikään.

• kerettiläinen--

Minä en käsitä tätä sinun ristiretkeäsi kymmenen käskyn lakia vastaan. Kutsuttiinpa sitä millä nimellä tahansa, niin nämä kymmenen käskyä Jumala itse kirjoitti omalla sormellaan lain tauluihin, kun taas muut käskyt Mooses kirjoitti lain kirjaan. Kymmenen käskyä laitettiin lain arkin sisälle, kun taas Mooseksen laki laitettiin arkin sivulle, joten jotakin merkitystähän tällä täytyi olla, että ne erotettiin toisistaan tällä tavoin. Lain taulut ovat vertauskuva sydämestä, johon Jumala kirjoittaa lakinsa uudessa liitossa. Minun mielestäni kymmenen käskyn lakia ei edes arvosteta tarpeeksi...ei edes Adventtikirkossa, joka väittää "pitävänsä kaikki käskyt". Jos se todellakin pitäisi kaikki käskyt, niin siitä olisi todisteena RAKKAUS, sillä "käskyn päämäärä on rakkaus" ja "kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus". Minä en ole huomannut Adventtikirkossa tätä rakkauden ilmenemistä yhtään sen enempää kuin missään muuallakaan, joka on ainoa todellinen todiste siitä, että joku todellakin pitää kaikki käskyt. Käskyjen pitämistä ei siis ole se, että itse väittää niin tekevänsä, eikä sapattikäskyn noudattamista ole se, että menee sapattina "ainoaan oikeaoppiseen" Adventtikirkkoon. Kun Raamattu kirjoitettiin, niin kirkkolaitosta ei ollut edes olemassa, eikä Raamattu tunne tällaista "jumalanpalvelusta", joka on jotakin kirkonmenoja eli muotomenoja ja rituaaleja.

• Exadventistiparka

Miksi 10 sanan korottamisella rakkaus ei lisäänny tai ilmeenny ? Koska ne 10 sanaa jotka kirjoitettiin laintauluihin, ovat "älä" tai "muista".

Niitä voi noudattaa 100% ilman mitään armoa tai laupeutta toisia kohtaan - ja täysin rakastamatta toista. Laupias samarialainen -vertauksen kaikki henkilöt noudattivat kertomuksessa "10 sanaa", mutta eivät "lakia".

Ihminen voi jopa katsoa noudattavansa niitä ja olevansa siten "synnitön" omilla ansioillaan, mikä tuo ylpeyden omasta itsestä ja omasta vaelluksesta, ja vie huomiomme tuon 10 sanan noudattamiseen, eikä Kristuksen esimerkkiin rakkaudesta.

Uskoisitko, että Paavali noudatti elämässään "10 sanaa" ? Varmasti. Ja kuitenkin hän kirjoittaa olevansa syntisistä suurin. Hän myös kertoo että me emme ole lain alla. Miten nämä eri kohdat Roomalaiskirjeessä voidaan edes tulkita jos ymmärretään "10 sanaa" samaksi kuin "laki" ? Ei mitenkään.

Kieltääkö "10 sanaa" avoliitot tai homoliitot ? Ei... jos se on muka ainoa voimassa oleva laki. Mutta oikea laki, Mooseksen kautta tullut laki, kyllä kieltää.

Jos haluat ajatella 10 sanan merkitystä kivitauluihin kirjoitettuna, liiton arkin sisällä, voit verrata sitä vaikka Room 2:14-15.

Mutta "Rakkauden kaksoiskäsky" yksinään kattaa myös kaiken sen, mitä nämä "10 sanaa".

Raamatun mukaan meidät tunnetaan Hänen opetuslapsikseen siitä että meillä on keskinäinen rakkaus. Ei siis siitä että noudatamme "10 sanaa".

Jos sekoittaa "lain" ja "10 sanaa" (tai pitää niitä samana asiana), menee myös koko Paavalin opetus lakiin nähden näennäisesti täysin solmuun ja sitä on vaikea ymmärtää. Pelkkä Room 7 tulkinta menee aikamoiseksi akrobatiaksi... kokeile vaikka tätä "10 sanan" tulkinnalla:
        "1 Vai ettekö tiedä, veljet-minä puhun lain tunteville-että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista."

• mentäisköTässä

Miksi Paavali sanoi olleensa syntisistä suurin?? Mietipä! Katso henkilöhistoriaa, niin ymmärrät.

Uudessaliitossa Jumala panee lakinsa sydämeen ja Pyhä Henki on, joka täyttää Kristuksen kautta tämän rakkauden lain meissä.

Turhaa sitä lakia vastaan puhuu, koska Siinailla helluntaina annettiin laki ja kelle?
        Kansalle, josta tuli Jumalan kansa. Osa rypisteli sitä vastaan ja raamattuun on muistiinmerkitty lopun ajan kansalle siitä varoitus.

Siis meille. Mitä varoitettiin?? Epäuskosta. Johtopäätös, älkäämme olko epäuskoisia.
        Mitäpä vielä katsottavaa. ?? Rakennettiin perinnäissääntöjä, joilla Jumalan laki tehtiin tyhjäksi, siis Henki puuttui. Nyt puhuin siitä Apostolisesta ajasta, kun Jeesus teki tämän mittauksen ja tulkitsi sen meille Sanaan taas muistiin katsottavaksi.

Siis meitä sanassa kehotetaan tekemään opetuksen mukaan, mutta ei tekojen mukaan, mitä he lihassa tekivät. Siis laki on Hengellinen, vanhurskas ja Pyhä, on Uudessaliitossa sydämessä, vuodatettiin taas helluntain aikaan ja Henki toteuttaa sen meissä ja näin ollemme Uuden Aadamin Kristuksen Hengessä seuraamassa Jumalaa ja Hänen sanaansa.

Taas laittomuudenhenki, joka kylmentää useimpien rakkautta, on kieltämässä sydämestä Jumalan tahtoa, joka on paimensauvana, tiedottamassa Jumalan tahtoa.
        Laittomuudenhenkilöt ottavat perinnäisoppeja mukaan, kuten langenneet juutalaiset, opettavat ja tekevät tyhjäksi Jumalanlain, eli tahdon.
        Siksi he puhuvat lakia vastaan, koska se vanhassa aatamissa voimistelevat sen ääressä.
        Eiväthän he voikaan sitä täyttää, koska se on vanhurskas ja Pyhä ja sen täyttymys on isolla H-lla Hengessä.
        Eikä laki pelasta, vaan ohjaa Hengessä tuntemaan kirjoitukset.
        Kristus on uhrikaritsa ja tämä pelastaa ja seremonialaki on taas loppunut.

Siis laki on, se on Pyhä, sen tehtävä on ohjata, ja kuka heittää kruununsa Herran valtaistuimelle, niin Jumala täyttää Pyhällä Hengellä ja tämä Henki meissä toteuttaa rakkauden mittoja ja näin Jumalan Valtakunta tässä ajassa toteutuu.

Ja Hengen armolahjatkin on isolla H-lla. Ne on lahjoja, jonka avulla Henki kirkastaa Kristusta ja rakentaa Kristuksen morsiusruumista, eli srk.taa.

Laki ei katoa, Se osoittaa, ettemme kumarra ja palvo muita jumalia jne.
        sekä lähimmäinen "meissä" kohtaa Kristuksen kasvot siinä rakkaudessa.
        ja tämä lähtee sydämestä.

• Exadventistiparka

"Uudessaliitossa Jumala panee lakinsa sydämeen ja Pyhä Henki on, joka täyttää Kristuksen kautta tämän rakkauden lain meissä."

No, tuo ajatuksena kuulostaa järkevältä, mutta ei ole aivan oikein.

Kristus on se joka on täyttänyt lain meidän puolestamme; kokonaan, kertakaikkisesti ja ainiaaksi.

Pyhä Henki tekee meissä työtään, mutta rakkauden toteuttaminen elämässämme ei ole Pyhän Hengen vastuulla, vaan meidän. Mutta on paljon vaikeampi rakastaa toista, kuin noudattaa "10 sanaa" toisia kohtaan. Jopa mahdotonta.

Rakkaus kasvaa meissä, ja se ON Pyhän Hengen hedelmää.

Laki osoittaa synnin ruumiissamme, jossa synti asuu. Ja synnin voima on laki - ilman lakia ei ole syntiä.

MUTTA: me emme ole lain alla - meitä ei myöskään tuomita lain mukaan. Me emme siis tee syntiä - emme, kertakaikkiaan emme, kun pysymme asemassamme Jumalan lapsena, pelastettuna.
        1. Joh. 3:6 "Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut."

Miksi sitten emme tee syntiä ? Koska "syntiä ei lueta, missä lakia ei ole".

Nyt tulemme tärkeään kysymykseen: elämmekö asemamme Jumalan puhtaana lapsena todeksi, vai elämmekö ikäänkuin "vanhassa Aatamissa", "lain alla",

Jos kiellämme sen, että ole lunastetut lain alaisuudesta ja kertakaikkisesti lunastetut kaikista synneistämme, entisistä ja tulevista, silloin tämä toteutuu kohdallamme:
        "jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;"

Miten voimme ajatella, että samanaikaisesti olemme lain alla, ja toisaalta emme ole lain alla ? Ei mitenkään. Olemme joko tai.

Gal 3:
        "16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla."

UUSI liitto on kokonaan uusi:
        2. Kor. 5:17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
        Hepr. 7:12 "Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos."
        Joh. 13:34 "Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne"

• kerettiläinen--

>>Nyt tulemme tärkeään kysymykseen: elämmekö asemamme Jumalan puhtaana lapsena todeksi, vai elämmekö ikäänkuin "vanhassa Aatamissa", "lain alla",<<

No tämän asian minäkin ymmärrän samoin eli koska olen lapsen asemassa ja Kristus on täyttänyt lain minun puolestani, niin saan lapsen asemassa elää kasvavana, oppivana ja erehdyksiäkin tekevänä, koska eihän lapsikaan syntyessään ole valmis, eikä kykene juuri muuhun kuin olemaan hoidettavana ja syötettävänä. Pikku hiljää kasvaessaan harjoittelemalla, yrityksen ja erehdyksen kauttakin lapsi sitten oppii uusia asioita ja taitoja ja vahvistuu, eikä normaali vanhempi ole heti rankaisemassa lasta siitä, että tämä ei osaa esimerkiksi heti kävellä, vaan kaatuilee. Vanhempi seuraa ja suojelee lasta ja antaa hänen opetella uusia taitoja sekä sallii myös erehdyksienkin tekemisen, koska käytäntö on usein myös paras opettaja. Ja lohduttaa lasta, jos tämä loukkaa itsensä. Ainoastaan narsistinen vanhempi rankaisee lasta siitä, kun tämä esimerkiksi uusia asioita opetellessaan loukkaa itsensä, koska ei kestä lapsen vajavaisuutta, eikä tämän itkua, koska ne muistuttavat häntä hänen omasta vajavaisuudestaan. Jumala ei ole tällainen narsistinen vanhempi, vaan on myötätuntoinen ja sääliväinen, eikä suhtaudu lapsiinsa niin kuin he olisivat hänen oman vääristyneen egonsa jatkeita. Jumalan lapseus ei siis ole riippuvainen lapsen täydellisyydestä, eikä siitä, että lapsen pitäisi pystyä Hengessä täyttämään laki, sillä laki on jo täytetty. Kristus on sen täyttänyt ja me saamme elää lapsen asemassa vajavaisina luottaen Hänen täytettyyn työhönsä.

• Exadventistiparka
        kerettiläinen-- kirjoitti:

>>Nyt tulemme tärkeään kysymykseen: elämmekö asemamme Jumalan puhtaana lapsena todeksi, vai elämmekö ikäänkuin "vanhassa Aatamissa", "lain alla",<<

No tämän asian minäkin ymmärrän samoin eli koska olen lapsen asemassa ja Kristus on täyttänyt lain minun puolestani, niin saan lapsen asemassa elää kasvavana, oppivana ja erehdyksiäkin tekevänä, koska eihän lapsikaan syntyessään ole valmis, eikä kykene juuri muuhun kuin olemaan hoidettavana ja syötettävänä. Pikku hiljää kasvaessaan harjoittelemalla, yrityksen ja erehdyksen kauttakin lapsi sitten oppii uusia asioita ja taitoja ja vahvistuu, eikä normaali vanhempi ole heti rankaisemassa lasta siitä, että tämä ei osaa esimerkiksi heti kävellä, vaan kaatuilee. Vanhempi seuraa ja suojelee lasta ja antaa hänen opetella uusia taitoja sekä sallii myös erehdyksienkin tekemisen, koska käytäntö on usein myös paras opettaja. Ja lohduttaa lasta, jos tämä loukkaa itsensä. Ainoastaan narsistinen vanhempi rankaisee lasta siitä, kun tämä esimerkiksi uusia asioita opetellessaan loukkaa itsensä, koska ei kestä lapsen vajavaisuutta, eikä tämän itkua, koska ne muistuttavat häntä hänen omasta vajavaisuudestaan. Jumala ei ole tällainen narsistinen vanhempi, vaan on myötätuntoinen ja sääliväinen, eikä suhtaudu lapsiinsa niin kuin he olisivat hänen oman vääristyneen egonsa jatkeita. Jumalan lapseus ei siis ole riippuvainen lapsen täydellisyydestä, eikä siitä, että lapsen pitäisi pystyä Hengessä täyttämään laki, sillä laki on jo täytetty. Kristus on sen täyttänyt ja me saamme elää lapsen asemassa vajavaisina luottaen Hänen täytettyyn työhönsä.

Juuri näin.

Ja lapsi saa olla kuin lapsi, koska hänellä on lapsen asema, eikä orjan asema.

Vanhemmallekin on paljon arvokkaampaa lapsen kasvun kannalta, että lapsi oppii rakkauden, eli sen, miksi ei saa viedä veljensä rahoja, kuin että lapsi vain orjallisesti noudattaisi kieltoa: "älä vie veljesi rahoja".

Jumala kutsuu meitä elämään siinä asemassa, joka meillä on; ja jossa meillä on lepo.

• 10.pistettä.sulle
        kerettiläinen-- kirjoitti:

Hyvä kerettiläinen. :) Olen samaa mieltä .. niin käskyjen tärkeydestä ja Jumalan lapsena kulkemisesta..

• SSSSSSSSS
        Exadventistiparka kirjoitti:

"Uudessaliitossa Jumala panee lakinsa sydämeen ja Pyhä Henki on, joka täyttää Kristuksen kautta tämän rakkauden lain meissä."

No, tuo ajatuksena kuulostaa järkevältä, mutta ei ole aivan oikein.

Kristus on se joka on täyttänyt lain meidän puolestamme; kokonaan, kertakaikkisesti ja ainiaaksi.

Pyhä Henki tekee meissä työtään, mutta rakkauden toteuttaminen elämässämme ei ole Pyhän Hengen vastuulla, vaan meidän. Mutta on paljon vaikeampi rakastaa toista, kuin noudattaa "10 sanaa" toisia kohtaan. Jopa mahdotonta.

Rakkaus kasvaa meissä, ja se ON Pyhän Hengen hedelmää.

Laki osoittaa synnin ruumiissamme, jossa synti asuu. Ja synnin voima on laki - ilman lakia ei ole syntiä.

MUTTA: me emme ole lain alla - meitä ei myöskään tuomita lain mukaan. Me emme siis tee syntiä - emme, kertakaikkiaan emme, kun pysymme asemassamme Jumalan lapsena, pelastettuna.
        1. Joh. 3:6 "Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut."

Miksi sitten emme tee syntiä ? Koska "syntiä ei lueta, missä lakia ei ole".

Nyt tulemme tärkeään kysymykseen: elämmekö asemamme Jumalan puhtaana lapsena todeksi, vai elämmekö ikäänkuin "vanhassa Aatamissa", "lain alla",

Jos kiellämme sen, että ole lunastetut lain alaisuudesta ja kertakaikkisesti lunastetut kaikista synneistämme, entisistä ja tulevista, silloin tämä toteutuu kohdallamme:
        "jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;"

Miten voimme ajatella, että samanaikaisesti olemme lain alla, ja toisaalta emme ole lain alla ? Ei mitenkään. Olemme joko tai.

Gal 3:
        "16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla."

UUSI liitto on kokonaan uusi:
        2. Kor. 5:17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
        Hepr. 7:12 "Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos."
        Joh. 13:34 "Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne"

Hepr. 10:16
        "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä"; ..

Etkö sinä muka ymmärrä asiaa ? Taidat olla vain itsepäisesti vastaan .. selvää asiaa. Kysymys onkin MIKSI? Siksikö että olet entinen adventisti ? ja nyt yrität todistaa heidän ajatuksensa vääräksi? Minä en ole entinen tai nykyinen adventisti, mutta tämä asia on niin selvä että siitä ei kannata alkaa väittelemään.

• pyhpyh

Puhut täyttä potaskaa ja vääristelet Raamattua. Sinä et missään tapauksessa ole adventisti. Jos olet kirkon kirjoissa, sinut pitää erottaa kirkosta Jumalan vastustajana.

• kuisOlisijärjestysSrk

Mitäpä ne kirkonkirjat merkitsee?? Elämänkirjalla on jotain sanottavaa, mutta jos kirkkokuria pidätte, niin ehtoollisyhteys olisi merkityksellinen jos sen kieltää, ensin past. srktalaisen välisen keskustelun jälkeen, ja asia sitten ilmoitetaan srk.lle jne.
        Eli ei pidä tehdä väärin srk. kuriasioita, sillä väärinteolla saa päänsä pölkylle itse.

Kirjoitusten mukaan, kirjoitusten mukaan, paljossa rakkaudessa.

• Mene.ja.katso

Eikö aloittaja tiedä että käskyt ovat voimassa jokaisessa kirkossa. Jos et usko niin mene kirkkojenb kotisivuille katsomaan.

• Exadventistiparka

Moniko kirkko sitten opettaa kymmentä käskyä oppinsa pääkohdissa ? Moniko kirkko tulkitsee lepopäiväkäskyn olevan voimassa kristityille sen mukaisena, kun Jumala sääti sen Israelille ?

On kaksi aivan eri asiaa sanoa, että meidän on tehtävä tili Jumalalle, kuin väittää, että jossakin myyttisessä tutkivassa tuomiossa meidät tuomitaan tekojemme mukaan - tai että sen vuoksi meidän olisi noudatettava sapattia sen mukaisesti, kuin Jumala sen Israelilaisille antoi, jotta meitä ei hylättäisi siinä tuomiolla esimerkiksi sapatin vietosta tai sen viettämättä jättämisestä.

Otetaanpa esimerkkinä Lutherin iso katekismus:
        "Mikäli tämä käsky otetaan ulkoisen levon kannalta, se on annettu pelkästään juutalaisille." ...
        "Minun mielestäni ei kuitenkaan ole aikaan sidottua, kuten juutalaisten keskuudessa, niin että sen pitäisi tapahtua juuri määräpäivänä, sillä tässä asiassa ei mikään päivä ole toista parempi. Pikemminkin se tulisi tapahtua joka päivä."...
        "Meidän kristittyjen on tosiaankin alituisesti vietettävä tällaista lepopäivää, harrastettava pelkästään pyhiä asioista eli askarreltava päivittäin Jumalan sanan parissa, päästettävä se sydämeen ja suuhun."

Tarkennuksena: itse en tätä isoa katekismusta pidä mitenkään absoluuttisena tai ainoana oikeana totuutena. Se on erään henkilön näkemys uskomme pääasioista.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan että kymmentä sanaa tai käskyä opetetaan. Se on ihan hyvä. Mutta se ei ole se "laki" josta UT puhuu ja joka on edelleen kokonaisuudessaan voimassa: Laki on annettu Israelilaisille, ja se osoittaa synnin.

Näin uudestisyntyntkin, jos vaikka Rakkauden lain perusteella ei ymmärrä, että ei pidä elää avoliitossa, voi aina laista tarkistaa, mikä on oikein ja mikä ei. 10 sanaa ei esimerkiksi tätä asiaa kerro. "Huorin tekeminen" on sellaisenaan tulkintakysymys. Mutta luepa laki, niin Jumalan kanta asiaan kyllä selviää.

1. Tim. 1:8 "Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään"

• everyone

Moniko kirkko sitten opettaa kymmentä käskyä oppinsa pääkohdissa ? Moniko kirkko tulkitsee lepopäiväkäskyn olevan voimassa kristityille sen mukaisena, kun Jumala sääti sen Israelille ?

On kaksi aivan eri asiaa sanoa, että meidän on tehtävä tili Jumalalle, kuin väittää, että jossakin myyttisessä tutkivassa tuomiossa meidät tuomitaan tekojemme mukaan - tai että sen vuoksi meidän olisi noudatettava sapattia sen mukaisesti, kuin Jumala sen Israelilaisille antoi, jotta meitä ei hylättäisi siinä tuomiolla esimerkiksi sapatin vietosta tai sen viettämättä jättämisestä.

Otetaanpa esimerkkinä Lutherin iso katekismus:
        "Mikäli tämä käsky otetaan ulkoisen levon kannalta, se on annettu pelkästään juutalaisille." ...
        "Minun mielestäni ei kuitenkaan ole aikaan sidottua, kuten juutalaisten keskuudessa, niin että sen pitäisi tapahtua juuri määräpäivänä, sillä tässä asiassa ei mikään päivä ole toista parempi. Pikemminkin se tulisi tapahtua joka päivä."...
        "Meidän kristittyjen on tosiaankin alituisesti vietettävä tällaista lepopäivää, harrastettava pelkästään pyhiä asioista eli askarreltava päivittäin Jumalan sanan parissa, päästettävä se sydämeen ja suuhun."

Tarkennuksena: itse en tätä isoa katekismusta pidä mitenkään absoluuttisena tai ainoana oikeana totuutena. Se on erään henkilön näkemys uskomme pääasioista.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan että kymmentä sanaa tai käskyä opetetaan. Se on ihan hyvä. Mutta se ei ole se "laki" josta UT puhuu ja joka on edelleen kokonaisuudessaan voimassa: Laki on annettu Israelilaisille, ja se osoittaa synnin.

Näin uudestisyntyntkin, jos vaikka Rakkauden lain perusteella ei ymmärrä, että ei pidä elää avoliitossa, voi aina laista tarkistaa, mikä on oikein ja mikä ei. 10 sanaa ei esimerkiksi tätä asiaa kerro. "Huorin tekeminen" on sellaisenaan tulkintakysymys. Mutta luepa laki, niin Jumalan kanta asiaan kyllä selviää.

1. Tim. 1:8 "Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään"

Kysyt : "Moniko kirkko sitten opettaa kymmentä käskyä oppinsa pääkohdissa ? Moniko kirkko tulkitsee lepopäiväkäskyn olevan voimassa kristityille sen mukaisena, kun Jumala sääti sen Israelille ?"

Sanoisin että joka ainut kirkko opettaa 10:ntä käskyä - kaikenlaisista lahkoista en tietenkään mene sanomaan mitään, mutta käyhän katsomassa eri kirkkojen kotisivuja niin näet ..

• Exadventistiparka
        everyone kirjoitti:

Kysyt : "Moniko kirkko sitten opettaa kymmentä käskyä oppinsa pääkohdissa ? Moniko kirkko tulkitsee lepopäiväkäskyn olevan voimassa kristityille sen mukaisena, kun Jumala sääti sen Israelille ?"

Sanoisin että joka ainut kirkko opettaa 10:ntä käskyä - kaikenlaisista lahkoista en tietenkään mene sanomaan mitään, mutta käyhän katsomassa eri kirkkojen kotisivuja niin näet ..

No, olen senkin tehnyt, enkä kyllä löydä opin pääkohdista vastaavaa painotusta kuin adventtikirkon opinkohdista. Ehkä Luterilaisen kirkon opetus tuo esille eniten kymmentä käskyä, mutta sekään ei opeta sapatin pyhittämistä kristityille - vaan päinvastoin Luther toi esiin "lepopäivää" Jumalan kanssa vietettäväksi vietettäväksi mieluiten joka päivä; ja sunnuntaina ainakin.
        Vastaavasti, en ole sanonut enkä sano, että 10 käskyä olisi vastoin lakia - sehän on osa sitä.
        Adventtikirkon opinkohta on kuitenkin räikeässä ristiriidassa Raamatun kanssa väittäessään, että
        "Jumalan LAIN suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin. NIISSÄ ILMENEE Jumalan rakkaus sekä se, mikä ihmisen käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa on Jumalan tahdon ja tarkoituksen mukaista, ..."
        - yksinkertaisesti siitä syystä että Jumalan lain TÄRKEIMMÄT käskyt jotka Jeesus itse kutsui tärkeimmäksi, eli Rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen, puuttuvat kokonaan "10 käskystä".
        Tällaista tai vastaavaa ristiriitaa Raamatun kanssa en ole nähnyt muiden kirkkojen opinkohdista.
        Jos kerran on ollut 150 vuotta aikaa miettiä ja hioa opinkohtien sananmuotoa ja niissä on edelleen kiistämätön ristiriita Raamatun kanssa, niin ei sitä voi pitää "vahinkona". Kyse on silloin harhaopista, 10 käskyn painottamisesta yli sen mitä Jeesus sanoi tärkeimmäksi.
        Se ei muuksi muutu vaikka siihen tueksi lainaisi 100 Raamatunjaetta.

• Ylpeyskäyjne

No, olen senkin tehnyt, enkä kyllä löydä opin pääkohdista vastaavaa painotusta kuin adventtikirkon opinkohdista. Ehkä Luterilaisen kirkon opetus tuo esille eniten kymmentä käskyä, mutta sekään ei opeta sapatin pyhittämistä kristityille - vaan päinvastoin Luther toi esiin "lepopäivää" Jumalan kanssa vietettäväksi vietettäväksi mieluiten joka päivä; ja sunnuntaina ainakin.
        Vastaavasti, en ole sanonut enkä sano, että 10 käskyä olisi vastoin lakia - sehän on osa sitä.
        Adventtikirkon opinkohta on kuitenkin räikeässä ristiriidassa Raamatun kanssa väittäessään, että
        "Jumalan LAIN suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin. NIISSÄ ILMENEE Jumalan rakkaus sekä se, mikä ihmisen käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa on Jumalan tahdon ja tarkoituksen mukaista, ..."
        - yksinkertaisesti siitä syystä että Jumalan lain TÄRKEIMMÄT käskyt jotka Jeesus itse kutsui tärkeimmäksi, eli Rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen, puuttuvat kokonaan "10 käskystä".
        Tällaista tai vastaavaa ristiriitaa Raamatun kanssa en ole nähnyt muiden kirkkojen opinkohdista.
        Jos kerran on ollut 150 vuotta aikaa miettiä ja hioa opinkohtien sananmuotoa ja niissä on edelleen kiistämätön ristiriita Raamatun kanssa, niin ei sitä voi pitää "vahinkona". Kyse on silloin harhaopista, 10 käskyn painottamisesta yli sen mitä Jeesus sanoi tärkeimmäksi.
        Se ei muuksi muutu vaikka siihen tueksi lainaisi 100 Raamatunjaetta.

Vaikka adventtikirkolla olisi toiset 150 vuotta aikaa miettiä opinkohtia, niin se ei sitä tule tekemään - ei ainakaan siinä merkityksessä, että jotain liikahdusta lähemmäs Raamattua tapahtuisi. Adventismi on jämähtänyt harhaoppiensa suonsilmään ja juuttunut sinne.

Adventismin noidankehä on sen perusteleminen itse itsellään eli omilla opeillaan. Objektiivinen tarkastelu Raamatun valossa on tuntematon käsite. Kaiken yllä leijuu oman ylpeyden ja oman, itse sepitellyn, erityisroolin kitkerä savuverho. Sen läpi ei nähdä ulos. Joten on tyytyminen vain siihen pikkuruiseen Ellen-valoon, joka ei muuhun riitä kuin adventismikirjallisuuden lukemiseen.

• Exadventistiparka

Miksi on tärkeä ymmärtää ero näiden kahden käsitteen välillä, eli "laki" ja "10 käskyä" ?

Virallinen opinkohta: 19. Jumalan laki
      "Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin."

Lauseen loppuosa on totta, mutta ennen "ja"-sanaa oleva on valhetta. 10 käskyä eivät sisällä lainkaan Rakkautta. Jumala on rakkaus. Jeesus itse opetti, mikä on tärkein käsky laissa, ja se ei sisälly 10 käskyyn. Nimenomaan PÄINVASTOIN; Jeesuksen antamiin kahteen suurimpaan käskyyn sen sijaan kyllä sisältyy 10 käskyn periaatteet.

Seuraava lause: " Niissä ilmenee Jumalan rakkaus sekä se, mikä ihmisen käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa on Jumalan tahdon ja tarkoituksen mukaista, ja ne velvoittavat kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina."

Valhetta. 10 käskyssä ei ilmene se mitä Jeesus itse sanoi olevan tärkeintä ihmissuhteissa: Rakasta lähimmäistäsi. 10 käskyn perusteella voit aivan hyvin jättää ihmisen käsimään ojan pohjalle ja kulkea ohi. Sitä ei yksikään 10 käskystä kiellä, eikä 10 käskyä edes kehota harkitsemaan lähimmäisen auttamista. Siksi ne eivät myöskään yksinään ilmennä Jumalan rakastavaa suhdetta meihin.

Näin, jos opinkohdan 19 lauseet olisi kirjoitettu koskemaan lakia, sitä mitä Jeesuskin laiksi kutsui, eikä vain 10 käskyä, ne olisivat harmoniassa Raamatun kanssa.

"Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu laissa, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin."

Valitettavasti lause kuitenkin menee liian triviaaliksi, joten jotta lauseessa olisi jotakin merkitystä, näin muutettuna se todella kertoisi jotakin oleellista:

"Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu rakkauden kaksoiskäskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin. Niissä ilmenee Jumalan rakkaus sekä se, mikä ihmisen käyttäytymisessä ja ihmissuhteissa on Jumalan tahdon ja tarkoituksen mukaista, ja ne velvoittavat kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina."

Tuota pitäisin oikeana oppina, kun siis vain pudotetaan pois valheellinen 10 käskyn korottaminen yli rakkauden kaksoiskäskyn.

• sydämentuntija

Jumalan laki on rakkaus. Siksi sellainen adventisti, joka noudattaa lakia on pyhä, oikea ja hyvä ihminen, kuten oli Jeesus ihminenkin. Uskoon tullut vahvistaa, että laki kertoi mikä on syntiä, ja hän meni , ja palautti toisen miehen vaimon, jota hän oli pitänyt synnin orjuudessa kauan, ja teettänyt orjantyötä tällä omaksi hyväkseen, ja meni vanhurskaampana kotiin, kuin se, joka sanoi pitävänsä lain, mutta ei pitänyt, vaan työnsi sen arkielämällään kumoon.

• oletkoilmanopetusta

En tiedä miksi se exadventistiparalle on outoa Jumalan 10. käskyn laki?
      Lueterilaisille ne on opetettu viimeistään rippikoulussa, että silleen.
      Ehkä vapaat suunnat ovat niistä ukona,koska eivät ole saaneet opetusta.

• Exadventistiparka

No, ehkä siksi että sitä ei Isossa Katekismuksessakaan ole - vai onkohan jäänyt huomaamatta ?
        On kymmenen käskyä, kyllä - muttei 10 käskyn lakia.
        Kerro toki missä se on siellä - jos se sieltä löytyy.

• RakkaudenLaki

No, ehkä siksi että sitä ei Isossa Katekismuksessakaan ole - vai onkohan jäänyt huomaamatta ?
        On kymmenen käskyä, kyllä - muttei 10 käskyn lakia.
        Kerro toki missä se on siellä - jos se sieltä löytyy.

Kymmenkäskyä kutsutaan nimeltä rakkauden laki. Kymmenen käskyä eli dekalogi ilmaisee elämän peruslain. Sori, kymmenen käskyä ei tarvitse lakia itselleen. Huonosti kerroin, kun poimin aloittajalta sanonnan "kymmenen käskyn laki"
        1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        3. Pyhitä lepopäivä. selitykseen
        4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        5. Älä tapa.
        6. Älä tee aviorikosta.
        7. Älä varasta. selitykseen
        8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

(2 Moos. 20:2–17; 5 Moos. 5:6–21)

Rakkauden laki

• sydämentuntija

Minä benkku, lukiessani ex-adv. paran kirjoitusta ihmettelin hänen tyhmyyttään.
      Eikö tämä ex- parka, käsitä että Jumalan laki on Jumalan puhuma 5 Moos 4. 12, 13. Ja Mooseksen laki säädöksineen Mooseksen puhuma. 3 Moos 1. 1, 2, ja myös Mooseksen kirjoittama 5 Moos 31. 9, Se on säädösten ja määräysten laki Ef 2. 15

Jumalamme kirjoitti lakinsa kivitauluun 5 Moos 10. 1 - 4, ja se kirjoitettiin Jumalan, eikä Mooseksen sormella 2 Moos 31. 8. En osoita ex ää sormella, koska kolme sormea osoittaisi itseäni. Osoitan koko kädellä häntä, ja sanon ´Hanki viisautta ja ymmärrystä

• Exadventistiparka

"Eikö tämä ex- parka, käsitä että Jumalan laki on Jumalan puhuma 5 Moos 4. 12, 13. Ja Mooseksen laki säädöksineen Mooseksen puhuma. 3 Moos 1. 1, 2, ja myös Mooseksen kirjoittama 5 Moos 31. 9, Se on säädösten ja määräysten laki Ef 2. 15"
        Valitan, en todellakaan käsitä, koska uskon Raamattua enkä siitä väkisin väärentämällä tehtyjä harhaoppeja. Luetaanpa tuo 5 Moos 4:
        "12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
        13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
        14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne."
        "10 käskysanaa" ei ole sama kuin "laki". Jos maltat lukea tästä vielä eteenpäin, löydät kyllä aivan selvästi sieltä senkin, mikä on "laki".
        Laki kirjoitettiin lain kirjaan. Siitä voit lukea 2 Moos 24:stä.
        "3 Ja Mooses tuli ja kertoi kansalle kaikki Herran sanat ja kaikki hänen säädöksensä. Niin koko kansa vastasi yhteen ääneen ja sanoi: "Kaiken, mitä Herra on puhunut, me teemme".
        4 Sitten Mooses kirjoitti kaikki Herran sanat. Ja hän nousi varhain seuraavana aamuna ja rakensi alttarin vuoren juurelle sekä pystytti kaksitoista patsasta Israelin kahdentoista sukukunnan mukaan.
        5 Ja hän lähetti israelilaisten joukosta nuoria miehiä uhraamaan polttouhreja ja teurastamaan härkiä yhteysuhriksi Herralle.
        6 Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille.
        7 Ja hän otti liitonkirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme".
        8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella"."
        Laki ei kadonnut mihinkään - kuten ei myöskään lain kirja, liiton kirja.
        5. Moos. 31:26 ""Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan."

Voimme vahvistuksen laista ja lain kirjasta lukea myös Hepr 9:
        "18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
        19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
        20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt"."

Mutta tärkein asia koko laista ovat ne kaksi tärkeintä käskyä - jotka tosin eivät löydy kivitauluihin kirjoitettuna. Matt 22:
        "36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.""
        Benkku, opetat kahden SUURIMMAN käskyn purkamista laista... muistathan lukea myös tämän ja ajatella asiaa uudelleen hieman ?
        Matt. 5:19 "Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."

• kansasi

"Eikö tämä ex- parka, käsitä että Jumalan laki on Jumalan puhuma 5 Moos 4. 12, 13. Ja Mooseksen laki säädöksineen Mooseksen puhuma. 3 Moos 1. 1, 2, ja myös Mooseksen kirjoittama 5 Moos 31. 9, Se on säädösten ja määräysten laki Ef 2. 15"
        Valitan, en todellakaan käsitä, koska uskon Raamattua enkä siitä väkisin väärentämällä tehtyjä harhaoppeja. Luetaanpa tuo 5 Moos 4:
        "12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
        13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
        14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne."
        "10 käskysanaa" ei ole sama kuin "laki". Jos maltat lukea tästä vielä eteenpäin, löydät kyllä aivan selvästi sieltä senkin, mikä on "laki".
        Laki kirjoitettiin lain kirjaan. Siitä voit lukea 2 Moos 24:stä.
        "3 Ja Mooses tuli ja kertoi kansalle kaikki Herran sanat ja kaikki hänen säädöksensä. Niin koko kansa vastasi yhteen ääneen ja sanoi: "Kaiken, mitä Herra on puhunut, me teemme".
        4 Sitten Mooses kirjoitti kaikki Herran sanat. Ja hän nousi varhain seuraavana aamuna ja rakensi alttarin vuoren juurelle sekä pystytti kaksitoista patsasta Israelin kahdentoista sukukunnan mukaan.
        5 Ja hän lähetti israelilaisten joukosta nuoria miehiä uhraamaan polttouhreja ja teurastamaan härkiä yhteysuhriksi Herralle.
        6 Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille.
        7 Ja hän otti liitonkirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme".
        8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella"."
        Laki ei kadonnut mihinkään - kuten ei myöskään lain kirja, liiton kirja.
        5. Moos. 31:26 ""Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan."

Voimme vahvistuksen laista ja lain kirjasta lukea myös Hepr 9:
        "18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
        19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
        20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt"."

Mutta tärkein asia koko laista ovat ne kaksi tärkeintä käskyä - jotka tosin eivät löydy kivitauluihin kirjoitettuna. Matt 22:
        "36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
        37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.""
        Benkku, opetat kahden SUURIMMAN käskyn purkamista laista... muistathan lukea myös tämän ja ajatella asiaa uudelleen hieman ?
        Matt. 5:19 "Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."

3Moos. 19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

• Exadventistiparka
        kansasi kirjoitti:

3Moos. 19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

En suinkaan vihaa adventisteja, vaan päinvastoin. Toivon että jokainen heistä tutkisi Raamattuaan päivittäin ja löytäisi sieltä totuuden, jota 1844 muutaman pettyneen yksilön muodostama ryhmä alkoi oman häpeänsä peittelemiseksi muuntamaan.

10 käskyn tuominen korkeimmaksi ohjeeksi elämään tai sen korottaminen yli Jeesuksen itsensä antaman opetuksen Rakkaudesta kaikkein tärkeimpänä ohjeena on saanut monet ihmiset kovettamaan sydämensä ja keskittymään oman "vanhurskauden" noudattamiseen.
        Paraskin sapatinvietto on Hänen edessään kuin likainen vaate.

Hän on sen sijaan kutsunut meitä lapseuteen, lunastamalla meidät lain alaisuudesta ja sovittamalla kertakaikkisesti ja ikuisesti syntimme, eli sen mikä erottaa meidät Jumalasta. Näin olemme pois "kasvattajan" (lain) alaisuudesta eli "orjuudesta" ja lunastetut "lapseksi", lapsen asemaan.
        Hän on myöskin luvannut meille levon. Ei vain joka seitsemäs päivä, vaan joka päivä ja joka hetki. Levon myös omasta yrittämisestä muuntaa luonnettamme paremmaksi, minkä sijaan antaudumme Hänen armoonsa ja annamme Pyhän Hengen tehdä kauttamme niitä tekoja, joista meille ei kuulu mitään vähäistäkään kunniaa - mukaanlukien meidän muuttamisen Kristuksen kaltaisuuteen.
        Levon, jossa Pyhä Henki tekee meissä työtään, ja tekee Hengen hedelmää: EI meidän hedelmäämme. Me olemme se maa, johon on kylvetty siemen, ja kasvu ei ole meidän kasvuamme, vaan se tulee ylhäältä. Me saamme levätä ja nähdä sen työn jonka Hän meissä tekee. Ei missään nimessä niin, että yritämme itse omassa voimassamme, jolloin väsymme.

Tärkein kysymys on se, elämmekö siinä totuudessa johon Hän meidät lunasti, vai siinä vanhassa Aatamissa, jossa tekojen kautta yritämme ansaita Hänen hyväksyntäänsä. Tätähän vaikkapa tutkivan tuomion julistaminen kristityille juuri on - noudata 10 käskyä ja pelastut ???

Mitä Jeesus sanoi tähän ajatukseen ? Luuk 18:
        "20 Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
        21 Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
        22 Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "YKSI sinulta vielä puuttuu: ..."

Niin, onko se yksi sitten sympatia-keräys, johon seurakuntalaiset pyritään mobilisoimaan - eli keräämään muilta rahaa, jotta tuo jae 22 tulisi täytettyä ?

Valitettavasti, adventtikirkon oppi on ihmisoppeja. Unohdetaan se, mihin Jeesus meitä kutsuu, ja täytetään tuo "kolo" sillä mihin meitä ei ole kutsuttu.
        Jeesus varoitti erityisesti ulkokultaisuudesta - erottumisesta "paremmaksi" (Matt 6). Eikö sapatilla erottuminen ja sitä "tosiuskovien" merkiksi julistaminen ole juurikin sitä ?

Suuri osa adventisteista on jo hylännyt nuo valheopit, joita minäkin olen tuonut esille. Kuinka monen pitää hylätä koko seurakunta, ennen kuin suostutaan myöntämään, etteivät ne ole Raamatun mukaisia ?

• pyhpyh1

Kyllä tämä exadventistiparka on päästään sekaisin, jos hän väittää, että rakkauden kaksoiskäsky on jotain muuta kuin 10 käskyä. Paavalihan sanoo, että ne ovat sama asia.

• Jonkun aiemman sapattiin liittyvän keskustelun jätin kesken, kun oli muita kiireitä ja myös siksi, että veli exadventistiparan keskustelutapa alkoi vaihtua savolaistyyliseksi, hän on kirjoittaa kantansa ja selvästi odottaa vastuun täysin siirtyneen lukijalle. Hän kirjoitta kuin se, joka kaiken Raamatusta tietää ja joka ei voi nähdä edes mahdollisena muuta tulkintaa kuin omansa. Silloinhan ei keskustelua synny.

Vaikka en kunnon keskustelua odotakaan, viittaan seuraavassa muutamaan aloituskirjoituksessa mainittuun asiaan.

Tämä väite on todella outo. Esimerkiksi Timo Veijola kirjassaan Dekalogi (s. 29) toteaa, että Jeesuksen ajan juutalaisuudessa dekalogista oli tullut varsin keskeinen teksti. Hän viittaa tämän todisteena niin juutalaisten Petuchowskin kuin Ben-Chorinin teksteihin kuin Nash-papyrukseen (yli sata vuotta eKr), jossa aamuin illoin luettuun shema rukoukseen liitettiin kymmenen käskyn teksti. Kymmenen käskyä nimenomaan nähtiin Jeesuksen aikana omana kokonaisuutenaan ja lain keskeisten tärkeiden periaatteiden ilmauksena.

Jos adventisteilla on kymmenen käskyn myytti, niin veli exadventistiparalla on kokonaisen yhtenäisen ja vain juutalaisille annetun lain myytti.

Lakihan on monimutkainen kokonaisuus. Ei sen ymmärtämistä tule tällaisella ylimalkaisella heitolla hämärtää. Ei tarvitse olla teologiselta kannaltaan liberaali todetakseen, että laissa on paljon sellaista, jonka alkuperää Mooseksen kirjat eivät selitä. Tarvitsee vain pitää silmät auki. Annan yhden esimerkin. Samat lait esiintyvät useita kertoja eri osissa Pentateukkia. Jotkut lait löytyvät viisi, kuusi ja jopa seitsemän kertaa Mooseksen kirjoista. Tämähän ei sellaisenaan olisi ongelma. Ongelma on se, että toistuessaan monet näistä laeista muuttuvat, parikymmentä lakia muuttuu niin, että alkuperäinen laki ja uusi laki ovat ristiriidassa keskenään, eikä niitä voi yhtä aikaa noudattaa. Joku laki muuttuu vielä kolmannenkin kerran niin, että uusi laki ei ole noudatettavissa lain ensimmäisen tai toisen vaihtoehdon kanssa.

Osa näistä muutoksista selittyy sillä, että yksi laki sopii erämaahan, toinen pysyvään asutukseen. Osa sillä, että uusi laki edustaa humaanimpaa tai inhimillempää näkökulmaa ja suojelee ihmisiä (esim. naisia) paremmin. Mutta eivät nämä syyt selitä kaikkia muutoksia. Lakien muuttuminen merkitsi myös sitä, että edes juutalaiset eivät yrittäneet (eivätkä olisi voineet) kaikkia lakeja missään yhdessä tilanteessa seurata. Samalla laki avaa tärkeän näköalan Raamatun ymmärtämiseen ja tulkintaan. Rabbit käsittelevät kirjoituksissaan tätä ongelmaa.

Mitä tulee lain pysyvään arvoon, sitä ei ratkaista VTn teksteillä, joilla Israel velvoitettiin lakia noudattamaan ja jotka liittyivät vanhaan liittoon. On kuitenkin suuri eksegeettinen virhe olla huomioimatta sitä kehyskertomusta, joka liittyy kymmenen käskyn antoon, niin kutsuttua Siinai perikooppia. Exadventistiparka on kyllä jo ilmoittanut, ettei hän näe sillä mitään merkitystä sille, että Kymmenelle käskylle annetaan aivan eri kehykset kuin muille laeille. Mieli tekisi kysyä, mikä Vanhassa testamentissa sitten on merkityksellistä?

Kymmenen käskyn lain Jumala puhuu kansalle ja kirjoittaa itse kiveen, muut lait kerrotaan Moosekselle ja kirjoitetaan kääröön. Kymmenen käskyä asetetaan liitonarkun keskelle, muut käskyt sivuun hyllylle jne.

Totean kuitenkin exadventistiparan olevan oikeassa yhdessä asiassa. Kymmenestä käskystä puhutaan aika vähän niin VTn kuin UTnkin tekstissä. Paljon vähemmän kuin voisi olettaa, jos perinteinen adventistinen käsitys laista täysin kohdallaan. Meillä on vielä paljon opittavaa. Ehkä vähäiset viitteet lakiin kertovat siitä, että lailla on aina ollut sivurooli, se ei nouse eikä saa nousta evankeliumin, armon ja rakkauden rinnalle niiden kanssa tasavertaiseksi, vaan se on kasvattaja (=yksi kasvattaja) ohjaamassa uskovaa Kristuksen luo.

Lain merkitys täytyy ratkaista UTn teksteillä.

Erittäin tärkeä havainto UTn lakia koskevissa teksteissä on niiden kaksinaisuus. Useassa tekstissä Jeesus kritisoi lakia, mutta useassa tekstissä hän myös vahvistaa lakia. Sama koskee Paavalia. Hänkin useassa tekstissä kirjoittaa lakia vastaan, mutta yhtä lailla vielä useammassa tekstissä hän kirjoittaa lain puolesta.

Tämä haastaa miettimään mitä lakia tai millaista lain käyttöä Jeesus kritisoi ja myös, millaisen lain merkityksen hän vahvistaa. Sitten sama Paavalille. Vasta, kun tämä on tehty, ollaan päästy alkuun lain kristillisen merkityksen ymmärtämisessä. Tämä nostaa Kymmenen käskyn lain yhdeksi niistä laeista, jolla vielä on merkitystä myös kristillisyydessä. Tällä perusteella tätä ei tietenkään voi eika tulkaan hyväksyä. Nyt ei kuitenkaan enää mahdu tekstejä ja esimerkkejä. Katsotaan, miten keskustelu jatkuu, ja voin, jos innostun, laittaa vähän tätä Jeesuksen kuin Paavalinkin lakiopetusta tännekin. Armo kuitenkin on se, mikä kantaa.

Kai :)

• Exadventistiparka

Moi Kai,

En kritisoi kymmentä käskyä vastaan, ja olet aivan oikeassa siinä että se oli UT:n kirjoittamisen aikaan tunnettu. Tietysti oli.
        Sanoin vain sen mikä on faktaa: UT ei tunne "10 käskyn LAKIA". Kun lakiin viitataan, sillä tarkoitetaan jotakin suurempaa kokonaisuutta. Näin asian ymmärsivät Jeesus ja lainopettajat - Luuk 10:
        "25 Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, JOTTA SAISIN OMAKSENI iankaikkisen elämän?"
        26 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä LAISSA sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
        27 Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
        28 Jeesus sanoi: "OIKEIN VASTASIT. TEE NÄIN, niin saat elää.""

Toinen asia jota olen tuonut esille on se, ettei 10 käskyä ole milloinkaan sisältänyt Lain tärkeintä osaa eli rakkautta, jonka lainopettajakin tässä toi esille.
        Lisäksi, luethan että TÄSSÄ Jeesuksen mukaan "kymmentä käskyä" ei tarvita siihen että perii iankaikkisen elämän. Kääntäen - 10 käskyä ei riitä !

Juuri siksi voi jopa kutsua rienaavaksi, että opinkohta 19 alkaa sanoin "Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä,". Vähimmilläänkin, se on räikeästi ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa, jopa Jeesuksen omien sanojen kanssa.

Niin kauan kuin tuo lause on opinkohdassa 19, se on siis harhaoppia, valhetta, tai millä nimellä sitä nyt haluaakin nimittää. Oletko samaa mieltä ? Jos et, miten itse kutsuisit tuota ristiriitaa ?

• OsuiVääräänHenkilöön

Kai_A kirjoitti mielenkiintoisen kuvauksen: "Hän kirjoittaa kuin se, joka kaiken Raamatusta tietää ja joka ei voi nähdä edes mahdollisena muuta tulkintaa kuin omansa." Tässä on nyt vaan se vika, että kuvaus ei sovi henkilöön (exadventistiparkaan), jolle hän sen tarkoitti. Mutta sopii kuin naulan kantaan adventistiteologi Timo Flinkiin varsinkin kuin myös valtaosaan adventistiteologeista muutoinkin ja etunenässä Ted Wilsoniin. Hyvä analyysi, vain kohde oli väärä.

• IhmetyttääSuuresti
        OsuiVääräänHenkilöön kirjoitti:

Kai_A kirjoitti mielenkiintoisen kuvauksen: "Hän kirjoittaa kuin se, joka kaiken Raamatusta tietää ja joka ei voi nähdä edes mahdollisena muuta tulkintaa kuin omansa." Tässä on nyt vaan se vika, että kuvaus ei sovi henkilöön (exadventistiparkaan), jolle hän sen tarkoitti. Mutta sopii kuin naulan kantaan adventistiteologi Timo Flinkiin varsinkin kuin myös valtaosaan adventistiteologeista muutoinkin ja etunenässä Ted Wilsoniin. Hyvä analyysi, vain kohde oli väärä.

Adventistipastoreilla on useinkin ns. pallo hukassa ja sitä kautta kohde eli maali myös.
        Hyvin ymmärretty ja todistettu "OsuiVääräänHenkilöön".
        Mistä kuitenkin johtuu se adventtikirkon pastoreiden omaviisaus, jota he viljelevät kuin se olisi Jumalan viisautta? Se ihmetyttää kyllä suuresti.

• OsuiVääräänHenkilöön
        IhmetyttääSuuresti kirjoitti:

Adventistipastoreilla on useinkin ns. pallo hukassa ja sitä kautta kohde eli maali myös.
        Hyvin ymmärretty ja todistettu "OsuiVääräänHenkilöön".
        Mistä kuitenkin johtuu se adventtikirkon pastoreiden omaviisaus, jota he viljelevät kuin se olisi Jumalan viisautta? Se ihmetyttää kyllä suuresti.

Se johtuu osittain siitä adventistien itselleen sepittämästä erityisroolista Jumalan silmissä. Ollaan olevinaan ns. pyhä jäännöskansa. ME adventistit, ME olemme valitut, MEILLÄ on erityistehtävä, MEILLÄ on oma 'adventtitotuus' jne. Tämä väärentynyt omakuva pistää - kun sitä tarpeeksi kauan hoetaan ja päihin taotaan - kulkemaan adventistinen rinta rottingilla, ja paisumaan ja pöhöttymään. Mutta kuinkas Paavali varoitti: "Jotkut heistä ovat paisuneet pöyhkeiksi..."

Reaaliteettien katoaminen kulkee käsi kädessä oman "profeetan" harhanäkyihin luottamisen kanssa. Siksi adventismissa on raamatullisuuden rinnalla paljon epäraamatullisuutta. Vaarallinen sekoitus ja eksytys. Sitten tätä eksytystä saarnataan "Jumalan sanana", vaikka se on heidän ihmisoppiensa hapattamaa taikinaa. Taikina paisuu ja ympyrä sulkeutuu...

• Exadventistiparka kirjoitti:

Moi Kai,

En kritisoi kymmentä käskyä vastaan, ja olet aivan oikeassa siinä että se oli UT:n kirjoittamisen aikaan tunnettu. Tietysti oli.
        Sanoin vain sen mikä on faktaa: UT ei tunne "10 käskyn LAKIA". Kun lakiin viitataan, sillä tarkoitetaan jotakin suurempaa kokonaisuutta. Näin asian ymmärsivät Jeesus ja lainopettajat - Luuk 10:
        "25 Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, JOTTA SAISIN OMAKSENI iankaikkisen elämän?"
        26 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä LAISSA sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
        27 Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
        28 Jeesus sanoi: "OIKEIN VASTASIT. TEE NÄIN, niin saat elää.""

Toinen asia jota olen tuonut esille on se, ettei 10 käskyä ole milloinkaan sisältänyt Lain tärkeintä osaa eli rakkautta, jonka lainopettajakin tässä toi esille.
        Lisäksi, luethan että TÄSSÄ Jeesuksen mukaan "kymmentä käskyä" ei tarvita siihen että perii iankaikkisen elämän. Kääntäen - 10 käskyä ei riitä !

Juuri siksi voi jopa kutsua rienaavaksi, että opinkohta 19 alkaa sanoin "Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä,". Vähimmilläänkin, se on räikeästi ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa, jopa Jeesuksen omien sanojen kanssa.

Niin kauan kuin tuo lause on opinkohdassa 19, se on siis harhaoppia, valhetta, tai millä nimellä sitä nyt haluaakin nimittää. Oletko samaa mieltä ? Jos et, miten itse kutsuisit tuota ristiriitaa ?

Mikä osuu ja mikä ei - jääköön itsekunkin mietittäväksi. En ole koskaan ollut kovin tarkkasilmäinen ampuja. :)

Sana laki [νομος] on yksi UTn avainsanoista. Sitä käytetään useassa eri merkityksessä, tekstejä, joissa sana esiintyy on vajaat 200.

1. Laki voi tarkoittaa Vanhan testamentin tekstiä, osaa tai kaikkea.

Heprealaisessa VTssa on kolme osaa, Laki, Profeetat ja Kirjoitukset. Joskus, kun UT käyttää termiä laki, se viittaa lakiin, viiteen Mooseksen kirjaan, esimerkkinä Lk 24.44, jossa Jeesus toteaa, että kaiken, mikä oli ”Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa” piti käydä toteen. Usein Jeesus kuitenkin lyhentää ja puhuu joko laista ja profeetoista tai pelkästään laista tarkoittaen koko VTn tekstiä, eikä pelkkää Pentateukkia tai siitä löytyvää lakia. Esimerkki löytyy vaikkapa Mt 11.13 tai ehkä parempi esimerkki on Jh. 10.34, jossa Jeesus kysyy, ”eikö teidän laissanne sanota:’…Te olette Jumalia kaikki tyyni…’” Jeesus viittaa lakiin, mutta teksti on Psalmeista. Tällaisesta sanan laki käytöstä löytyy useita esimerkkejä.

2. Laki voi tarkoittaa juutalaisen yhteiskunnan oikeuskäytäntöä. Esim. Jh 7.51 sanotaan, ettei ”meidän lakimme mukaan” voi tuomita ilman, että syytettyä kuullaan. Tämä ei ole viittaus Mooseksen lakiin vaan myöhempään juutalaiseen käytäntöön. (Vrt. Jh 18.31, 19.7) Vastaavasti löytyy viittauksia roomalaiseen lakiin.

3. Kun siirrytään miettimään lain merkitystä kristitylle ja samalla lain ja evankeliumin suhdetta nähdään, että sanalla laki on edelleen hyvin moninainen käyttö. Se voi tarkoittaa Pentateukin lakeja tai kymmentä käskyä tai jotakin muuta. Sanan yhteydessä käytetään monenlaista terminologiaa: Mooseksen laki, Jumalan laki, puhutaan myös Kristuksen laista jne. Jokaisessa tapauksessa, kun laista puhutaan, pitää kontekstista katsoa, mistä laista on kysymys. Tekstejä on kuitenkin paljon - 195 kaikkiaan, miinus ne parikymmentä tai kolmekymmentä tekstiä, joissa laki tarkoittaa VTn tekstiä tai ajan lakeja.

Jutun ydin on siis etsiä niin Jeesukselta kuin Paavalilta, mitä he laista sanovat. Molemmilta löytyy runsaasti tekstejä, joissa he ovat kriittisiä suhteessaan lakiin tai lain vääriin sovellutuksiin. Mutta molemmilta löytyy myös runsaasti tekstejä, joissa niin he puhuvat lain tärkeydestä ja vahvistavat lain. Vasta, kun kokonaisuus nähdään voidaan alkaa katsoa, mikä kristityn suhde eri lakeihin on, mikä on kumottu ja mikä voimassa.

Onneksi selkeitä tekstejä löytyy runsaasti, eikä kenenkään tarvitse olla epävarmuudessa. UTssä lain ja evankeliumin suhde on selkeä, mutta omalta osaltani palaan asiaan toiste, kun kiireet taas painavat päälle. :)

Kai

• Exadventistiparka
        Kai_A kirjoitti:

Mikä osuu ja mikä ei - jääköön itsekunkin mietittäväksi. En ole koskaan ollut kovin tarkkasilmäinen ampuja. :)

Sana laki [νομος] on yksi UTn avainsanoista. Sitä käytetään useassa eri merkityksessä, tekstejä, joissa sana esiintyy on vajaat 200.

1. Laki voi tarkoittaa Vanhan testamentin tekstiä, osaa tai kaikkea.

Heprealaisessa VTssa on kolme osaa, Laki, Profeetat ja Kirjoitukset. Joskus, kun UT käyttää termiä laki, se viittaa lakiin, viiteen Mooseksen kirjaan, esimerkkinä Lk 24.44, jossa Jeesus toteaa, että kaiken, mikä oli ”Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa” piti käydä toteen. Usein Jeesus kuitenkin lyhentää ja puhuu joko laista ja profeetoista tai pelkästään laista tarkoittaen koko VTn tekstiä, eikä pelkkää Pentateukkia tai siitä löytyvää lakia. Esimerkki löytyy vaikkapa Mt 11.13 tai ehkä parempi esimerkki on Jh. 10.34, jossa Jeesus kysyy, ”eikö teidän laissanne sanota:’…Te olette Jumalia kaikki tyyni…’” Jeesus viittaa lakiin, mutta teksti on Psalmeista. Tällaisesta sanan laki käytöstä löytyy useita esimerkkejä.

2. Laki voi tarkoittaa juutalaisen yhteiskunnan oikeuskäytäntöä. Esim. Jh 7.51 sanotaan, ettei ”meidän lakimme mukaan” voi tuomita ilman, että syytettyä kuullaan. Tämä ei ole viittaus Mooseksen lakiin vaan myöhempään juutalaiseen käytäntöön. (Vrt. Jh 18.31, 19.7) Vastaavasti löytyy viittauksia roomalaiseen lakiin.

3. Kun siirrytään miettimään lain merkitystä kristitylle ja samalla lain ja evankeliumin suhdetta nähdään, että sanalla laki on edelleen hyvin moninainen käyttö. Se voi tarkoittaa Pentateukin lakeja tai kymmentä käskyä tai jotakin muuta. Sanan yhteydessä käytetään monenlaista terminologiaa: Mooseksen laki, Jumalan laki, puhutaan myös Kristuksen laista jne. Jokaisessa tapauksessa, kun laista puhutaan, pitää kontekstista katsoa, mistä laista on kysymys. Tekstejä on kuitenkin paljon - 195 kaikkiaan, miinus ne parikymmentä tai kolmekymmentä tekstiä, joissa laki tarkoittaa VTn tekstiä tai ajan lakeja.

Jutun ydin on siis etsiä niin Jeesukselta kuin Paavalilta, mitä he laista sanovat. Molemmilta löytyy runsaasti tekstejä, joissa he ovat kriittisiä suhteessaan lakiin tai lain vääriin sovellutuksiin. Mutta molemmilta löytyy myös runsaasti tekstejä, joissa niin he puhuvat lain tärkeydestä ja vahvistavat lain. Vasta, kun kokonaisuus nähdään voidaan alkaa katsoa, mikä kristityn suhde eri lakeihin on, mikä on kumottu ja mikä voimassa.

Onneksi selkeitä tekstejä löytyy runsaasti, eikä kenenkään tarvitse olla epävarmuudessa. UTssä lain ja evankeliumin suhde on selkeä, mutta omalta osaltani palaan asiaan toiste, kun kiireet taas painavat päälle. :)

Kai

Luen kirjoituksesi kohdista 1 ja 2 suoraan vahvistuksen sille, mitä olen itsekin esittänyt. Kumpikaan näistä kohdista ei tarkoita "lailla" viittausta 10 käskyyn.

Mutta sitten taas jatkat:
        "Kun siirrytään miettimään lain merkitystä kristitylle ja samalla lain ja evankeliumin suhdetta nähdään, että sanalla laki on edelleen hyvin moninainen käyttö. SE VOI tarkoittaa Pentateukin lakeja tai KYMMENTÄ KÄSKYÄ tai jotakin muuta."

No etkö juuri itse sanonut kohdissa 1 ja 2, että laki EI TARKOITA missään kohdassa VAIN kymmentä käskyä, eikä sanalla "laki" ymmärretä missään vain kymmentä käskyä. Kuten olen toistanut, 10 käskyä kuuluu lakiin, Mooseksen lakiin, Mooseksen kautta tulleeseen lakiin, yms. mutta se ei ole SAMA kuin laki.

Näin ollen, väite että 10 käskyä olisi sama kuin laki, on myös sinun todistuksesi kohtien 1 ja 2 mukaan harhaoppia.

Edellisestä seuraa suoraan, että opinkohdan 19 ensimmäinen lause on myös harhaoppia, koska Jumalan lain SUURIN ja TÄRKEIN periaate - eli rakkaus - puuttuu kokonaan.
        "Jumalan lain suuret periaatteet on ilmaistu kymmenessä käskyssä, ja niiden noudattamisesta Kristus antoi elämässään esimerkin."

• armoavaan

Ymmärtääkseni 10 käskyä on: Wikipedia Kymmenen käskyä tai dekalogi (hepreaksi ‏עשרת הדברים‎, Aseret ha-Dvarîm) ovat juutalais-kristillisen uskon mukaan Jumalan ihmiselle Mooseksen välityksellä Siinain vuorella antamat käskyt. Kristinuskon eri suunnissa käytetään hiukan erilaista numerointia käskyistä. Käskyistä käytetään myös nimeä Dekalogi, joka tulee kreikan sanasta δεκάλογος tai "dekalogos", suomeksi kymmenen lausetta, kymmenen lausuntoa, kymmenen puheenvuoroa tai kymmenen tiedonantoa. Käskyä-muodon lausunnot saavat Raamatusta, kymmenen käskyä, aseret had'varim[1][2] Raamatusta käskyt löytyvät Toisesta Mooseksen kirjasta (2 Moos. 20:1–17) sekä Viidennestä Mooseksen kirjasta (5 Moos. 5:6–21).

ja nämä 10 käskyä ovat ERI kuin Mooseksen laki Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/613_käskyä
        Juutalaisten oppineiden laskelmien mukaan laissa on kaikkiaan 613 käskyä, joista 248 on positiivisia käskyjä, loput 365 kieltoja.

Jeesus on kumonnut Mooseksen lain, koska uusi liitto astui voimaan Jeesuksen veressä ja vanha liitto Mooseksen lakineen loppui.10 käskyä ei ole kumottu ja ne on annettu kaikille ihmisille ohjeeksi.Älä tapa, varasta jne. on yhtätärkeää noudattaa kuin lepopäivän pyhittäminen. Tulee levätä niin ei rasitu liikaa ja elämänilo säilyy sekä hiljentyä rukoukseen ja Jumalaa kuulemiseen ja etsimiseen.Sielun pelastuminen ei perustu 10 käskyn noudattamiseen, vaan armoon.Armosta te olette palastetut, ette itsenne kautta, ei tekojen kautta.Pelastus on Jumalan lahja meille ja se saadaan ilman omia ansioita.Kukaan ei voi täysin pitää 10 käskyä, vaan on rikkonut, rikkoo tai tulee rikkomaan jotakin niistä, koska ihminen on vajavainen ja heikko. Vilpittömästi katuvalle Jumala antaa anteeksi ja vahvistaa, jotta pystymme elämään mahdollisimman oikein Jumalan voimasta.Täydellisiä ihmisistä tulee vasta taivaassa, mutta pääsemme vajavaisina armosta perille Taivaaseen. Vain Jumala on täydellinen ja ihminen vajavainen.

• Exadventistiparka
        armoavaan kirjoitti:

Ymmärtääkseni 10 käskyä on: Wikipedia Kymmenen käskyä tai dekalogi (hepreaksi ‏עשרת הדברים‎, Aseret ha-Dvarîm) ovat juutalais-kristillisen uskon mukaan Jumalan ihmiselle Mooseksen välityksellä Siinain vuorella antamat käskyt. Kristinuskon eri suunnissa käytetään hiukan erilaista numerointia käskyistä. Käskyistä käytetään myös nimeä Dekalogi, joka tulee kreikan sanasta δεκάλογος tai "dekalogos", suomeksi kymmenen lausetta, kymmenen lausuntoa, kymmenen puheenvuoroa tai kymmenen tiedonantoa. Käskyä-muodon lausunnot saavat Raamatusta, kymmenen käskyä, aseret had'varim[1][2] Raamatusta käskyt löytyvät Toisesta Mooseksen kirjasta (2 Moos. 20:1–17) sekä Viidennestä Mooseksen kirjasta (5 Moos. 5:6–21).

ja nämä 10 käskyä ovat ERI kuin Mooseksen laki Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/613_käskyä
        Juutalaisten oppineiden laskelmien mukaan laissa on kaikkiaan 613 käskyä, joista 248 on positiivisia käskyjä, loput 365 kieltoja.

Jeesus on kumonnut Mooseksen lain, koska uusi liitto astui voimaan Jeesuksen veressä ja vanha liitto Mooseksen lakineen loppui.10 käskyä ei ole kumottu ja ne on annettu kaikille ihmisille ohjeeksi.Älä tapa, varasta jne. on yhtätärkeää noudattaa kuin lepopäivän pyhittäminen. Tulee levätä niin ei rasitu liikaa ja elämänilo säilyy sekä hiljentyä rukoukseen ja Jumalaa kuulemiseen ja etsimiseen.Sielun pelastuminen ei perustu 10 käskyn noudattamiseen, vaan armoon.Armosta te olette palastetut, ette itsenne kautta, ei tekojen kautta.Pelastus on Jumalan lahja meille ja se saadaan ilman omia ansioita.Kukaan ei voi täysin pitää 10 käskyä, vaan on rikkonut, rikkoo tai tulee rikkomaan jotakin niistä, koska ihminen on vajavainen ja heikko. Vilpittömästi katuvalle Jumala antaa anteeksi ja vahvistaa, jotta pystymme elämään mahdollisimman oikein Jumalan voimasta.Täydellisiä ihmisistä tulee vasta taivaassa, mutta pääsemme vajavaisina armosta perille Taivaaseen. Vain Jumala on täydellinen ja ihminen vajavainen.

"Jeesus on kumonnut Mooseksen lain, koska uusi liitto astui voimaan Jeesuksen veressä ja vanha liitto Mooseksen lakineen loppui.10 käskyä ei ole kumottu ja ne on annettu kaikille ihmisille ohjeeksi."

Ensimmäisen lauseesi mukaan Mooseksen laki eli Mooseksen kautta tullut laki on kumottu, ja kymmenen käskyn sisältyessä tähän, myös 10 käskyä olisi kumottu. Toisen lauseesi mukaan 10 käskyä ei taas ole kumottu. Jompi kumpi lause siis on väärin.

Lyhyestä virsi kaunis: Jeesuksen omien sanojen mukaan yksikään piirto laista ei häviä - eikä Hän tullut lakia kumoamaan.

Näinollen, Mooseksen lakia ei sinänsä ole kumottu; mutta uudessa liitossa emme ole sen lain alla. Lain tarkoitus on osoittaa synti, mutta meitä ei sen mukaan tuomita. Näin laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään.

Hepr 7:12 opettaa meille että uuteen liittoon liittyy uusi laki. Jeesus selvensi tätäkin asiaa Matt 9:
        "16 Ei kukaan pane vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan, sillä semmoinen täytetilkku repii palasen vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
        17 Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät.""
        Ja tämähän suoraan viittaa vanhan liiton sääntöihin ja uuden liiton sääntöihin: Ei vanhasta viitasta (tai laista) oteta PALASTA ja laiteta uuteen, koska me emme ole vanhurskaita tekojemme perusteella, kuten vanhassa liitossa, vaan armon.
        "Vanhurskauden viitta meidät suojaa kokonansa, Jeesus antoi sen... " lauletaan vanhassa kauniissa laulussakin. Jeesuksen antama viitta, ei itse paikkailtu.

Jeesus antoi meille hyvin yksinkertaisen uuden käskyn: Joh. 13:34
        "Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne."
        Tai lue Matt 5:48
        "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.""
        Isä on Rakkaus - onko 10 käskyn noudattaminen rakkautta ? Ei totisesti. Se on tottelemista. Voit hampaat irvessäkin noudattaa 10 käskyä, ilman rakkautta.
        Jeesus ei kymmentä käskyä sinänsä ole uuteen liittoon laiksi "uudistanut"; eikä yhtään sen käskyistä. Sapatin viettoa ei UT anna yhtään kertaa ohjeeksi kristityille, vaikka miltei 100 kertaa muiden käskyjen (10 käskystä) sisältö kyllä annetaan ohjeeksi - huomaa, että nimenomaan "sisältö" ja "ohjeeksi" - itse vanhan liiton käskyjä ei anneta noudatettavaksi.
        Jeesus itse korosti sitä mikä on laissa tärkeintä: Rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä - koska näihin sisältyy KAIKKI mikä oli vanhan liiton laissa oleellista ja tärkeää.

Miksi ihmisen on niin vaikea luopua 10 käskystä ? Vastaus on yksinkertainen: 10 käskyä pystymme ainakin jossakin määrin noudattamaan, jolloin meille tulee sellainen olo että olemme ehkä "melkein" täyttäneet lain... ilman että meidän täytyy astua mukavuusalueemme ulkopuolelle ja "joutua" vaikkapa RAKASTAMAAN niitä jotka meille tekevät pahaa - eli sitä mitä Jeesus meille opetti. Kun otamme ITSE 10 käskyä normiksemme, meille sisäisesti riittää ettemme mottaa vihollisiamme kuonoon tai vaikkapa sano hänestä pahaa. Näin ylpeytemme ei koe kolausta, kun suljemme enemmän tai vähemmän alitajuisesti pois Jeesuksen tärkeimmät ohjeet.

• Taidan tällä kertaa päästä pitkän kaavan kautta asiaan. Aihe koskee kymmentä käskyä ja minä kirjoittelen kaikesta muusta. Jatkankin Paavalista, koska minulla on siitä vanha tännekin kirjoitettu juttu. Jeesus ja kymmenen käskyn juttu vielä odottaa. Ne kiireet...

Jaottelin paavalin lakitekstit (sanat laki tai käskyt) kolmeen ryhmään: A) Tekstit lakia vastaan; B) Tekstit lain puolesta; C) Neutraalit tekstit. Jaotellessani tekstejä otin mukaan myös Paavalin sanoja Apostolien tekojen loppuluvuista, joten tekstien yhteissumma yli 140. Tein haun alkuun kreikankielisistä sanoista, mutta lajittelussa iski laiskuus ehkä lukenut kaikkia tekstejä kuin hakusanakirjasta ja olen varma siitä, että tarkempi lukeminen siirtäisi useampia tekstejä johonkin toiseen ryhmään. Tämä kuitenkin riittänee antamaa pohjaa sille, mitä Paavali todella laista opetti.

Kategoria A), tekstit, joissa Paavali kirjoitaa (tai näyttää kirjoittavan) lakia vastaan. Tyypillisiä esimerkkejä ovat:
      ”...sillä te ette ole lain alla vaan armon alaisia” (Room 6.14)
      ”Kristus on näet lain loppu...” (Room 10.4);
      ”Kristus on meidän rauhamme... hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen” (Ef 2:14);
      ”Saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?” (Gal 3.2);
      ”Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta” (Gal 3.13)
      Löysin tähän kategoriaan kuuluvia tekstejä 33 kappaletta. Ne kuuluvat Paavalin lakikäsityksen ytimeen ja heijastavat sitä vapauden henkeä, joka on kaikissa UTn kirjoituksissa. Ne osoittavat, ettei minkään lain noudattaminen pelasta ketään ja muutamat tekstit myös osoittavat, että ainakin joku tai jotkut lait on kumottu.

Mielestäni jokainen kunnon adventisti sanoo näihin teksteihin amen, tai jos sille päälle sattuu vaikka hallulja. Nehän vahvistav at sen, että pelastus ei perustu ihmisen tekoon vaan Kristuksen vanhurskauteen. Todellakin, kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi.

Tässä ei kuitenkaan ole kaikki, mitä Paavali laista sanoo. Yllättäen löytyy sarja vahvoja tekstejä, joissa laki ei olekaan loppunut vaan Paavali puhuu lain tai käskyjen tärkeydestä. Karkea laskuni löysi 59 tällaista tekstiä, eli ei mikään perifeerinen osa Paavalin teologiaa.
      Esimerkkejä: ”On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen” (1Kor 7.19)
      ”Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä... Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain...” (Room 7.12,22)
      ”Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin...” (Room 8.7)
      ”Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.” (Room 3.31)
      ”Ne, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla” (Room 2.12)
      ”Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.” (1Ti 1.8)

Kolmas ryhmä C on neutraaleja lakitekstejä, jotka eivät millään tavoin kerro lain merkitystä Uuden liiton kristitylle. Esimerkiksi:
      ”...neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan... vahvistamaa testamenttia.” (Gal 3.17)
      ”Israel tavoitteli vanhurskautta lakia noudattamalla” (Room 9.31)
      Näitä tekstejä laskussani oli noin 49.

Kuinka nämä erilaiset yhden ihmisen kirjoittamat näkökulmat lakiin pitäisi sitten ymmärtää? Selitysmahdollisuuksia on monia. Liberaali tulkinta voisi olla, että Paavali sekoilee, ei tiedä, mistä puhuu ja siksi väliin vastustaa ja väliin puolustaa lakia.

Tarkempi analyysi alkaisi selventää eri kategorioita laissa ja vastauksesta herkäsi tulisii monimutkainen. Ei ole mitään yhtä lakia, jota hän kieltää ja toista jota hän puoltaa. Esimerkiksi dekalogi on tekstiyhteydessä molemmilla puolilla – sen aika on päättynyt vanhurskauden tuojana ja pelastustienä, mutta vieläkin se osaltaan näyttää, mikä on syntiä (Esim. Room 7).

Niin A kuin B ryhmissä on kuitenkin myös viitteitä muihinkin käskyihin.
      Sen lisäksi, että laki osoittaa synnin, ja antaa siksi kristitylle elämänohjetta ja perustusta uskon elämään ja kristilliseen etiikkaan. Luulen, että vastaus lopulta on sittenkin aika selkeä. Nyt alkaa kuitenkin merkkikiintiö tulla täyteen.

Luther osoittautuu viisaaksi lain tulkitsijaksi niin Galatalaiskirjeen selityksessään kuin vaikkapa Ison Katekismuksen lakikommenteissaan. Hän on viisas myös korostaessan uskon vanhurskautta, vapautta, iloa ja Pyhän Hengen uudistavaa voimaa Uuden Liiton perustana, mutta kirjoitan tästä ja erityisesti kymmenen käskyn roolista myöhemmin. Tämä alkupalaksi.

Kai

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      632
      2732
    2. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2170
    3. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      425
      2144
    4. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      88
      1894
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      20
      1769
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      67
      1570
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1332
    8. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1240
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      23
      1130
    10. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      25
      1114
    Aihe