Joku oli laskellellut, että voi sitä 3000-5000 tonniin vuosittain kertyä. Noin häviävän pienellä lisäyksellä ei tietenkään ole merkitystä.
Maapallo saa lisä massaa joka vuosi.
7
95
Vastaukset
Joku toinen (tai kenties sama) oli laskeskellut, että planeettamme myös menettää massaa kaasukehämme erodoituessa avaruuteen. Esim. heliumia kuulemma sujahtaa pakoon magneettikentän suuntaviivoja pitkin.
puhaltaako aurinkomyrsky Maapallon ilmakehän avaruuteen, jos vielä magneettinen napa on sopivassa asennossa? Venuksen magneettihan on heikko ja siellä lähinnä painavia kaasuja.
Aloittajan esittämä massa lienee tulevan ja poistuvan massan erotus. Itse muistan nähneeni vähintään kertaluokkaa suurempia lukuja tulevan massan suhteen.
Tiede lehden keskustelupalstalta löytyi seuraava kommentti: "Mutta maapallon massa kasvaa kyllä johtuen avaruudesta jatkuvasti tulevasta pölystä sekä meteoriiteista. On arvioitu, että tämä massan lisäys olisi luokkaa 50.000 tonnia vuodessa."
Hesan kaupunginkirjaston kyselypalstalla on vastaus, joka noudattaa omaa mielikuvaani, eli 100 000 kg/pv.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCYQFjAB&url=http://www.kysy.fi/kysymys/onko-maapallon-paino-vakio-eli-painoiko-maapallo-esim&ei=yHU4VazjNMOnsgHIvYGYDw&usg=AFQjCNEv2DncsOtZYKMinxd_hc4LgytUNQ&bvm=bv.91427555,d.bGg&cad=rja
Wiki kertoo meteoriittiartikkelissaan seuraavaa: "Maan ilmakehään osuu päivittäin enimmäkseen pieninä hitusina 100–400 tonnia meteoriittiainetta."DoQu kirjoitti:
puhaltaako aurinkomyrsky Maapallon ilmakehän avaruuteen, jos vielä magneettinen napa on sopivassa asennossa? Venuksen magneettihan on heikko ja siellä lähinnä painavia kaasuja.
No ainakin Marsin tapauksesta olen lukenut, että juuri avuton pääasiassa laikuittainen remanentti magneettikenttä ei riitä suojaamaan aurinkotuulen energeettiseltä tykitykseltä, ja näin ollen kai yhdessä Marsin alhaisen painovoiman takia on sen kaasut pitkälti karanneet. Venus on jo huomattavasti suurempi kappale. Otaksuisin, että senkin kaasukehä kuluu, mutta tavaraa siellä sitten riittääkin niin pirusti.
Olettaisin, että meidän kaasukehämme pysyy stabiilina vielä niin pitkään kun ulkoytimen pärinä ylläpitää pääasiallisesti dipoloidaalista kenttäämme ja kunnes Aurinko alkaa keittää meriä taivaalle. Käsittääkseni olemme myöhemmin menossa ennemminkin Venuksen kuin Marsin suuntaan.
- mummon.pöksyt
Miten sä oikein luulet maapallon syntyneen?
Tietenkin jatkuvan massan lisääntymisen kautta. Aika pieneksi olis jääny koko poltsi jos ei olis ollut ensin muutamaa miljardia vuotta jatkunutta meteoripommitusta.
Laskuissa on varmaankin otettu huomioon ihmisen avaruuteen lähettämä massakin. Tulevaisuudessa maan massa taitaa alkaa vähitellen vähenemään, kun aletaan rakentaa oikein tosissaan avaruusasemia ja -aluksia.mikä on Maan massaa? kivet, kalliot, meret, jäätiköt, ilmakehä, satelliitit...
Eipä taida paljoa olla ihmisen lähettämää tavaraa Maan vaikutuspiirin ulkopuolella.- kiertorata_pitenee
Voi se massan lisäys vaikuttaa pitkällä aikavälillä siihen, että maapallon kiertorata tai pyörimisnopeus muuttuu. esim. joissain tiedelehdissä , ja mm. wikipediassa on arvioitu, että noin 600 miljoonaa vuotta sitten Maan vuorokausi oli 21 h, ja vuodessa oli 423 vuorokautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832