Apua ympyrän yhtälön kanssa!

Matikkalapsi

Määritä sen ympyrän yhtälö, joka sivuaa suoraa 2x y=0 pisteessä (1,-2) ja joka kulkee pisteen (4,1) kautta?

Voisiko joku auttaa tämän pulman kanssa?

20

1015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinkkaaja

      Voin auttaa. Mitä olet yrittänyt ja mihin jäit jumiin?

    • matikkalapsi

      Olen piirtänyt tilanteesta mallikuvan. Kyseinen tangenttihan menee origon kautta ja on laskeva. Kokeilin laskea kahden ympyrällä olevan pisteiden välisen etäisyyden. (=3 neliöjuuri 2). Minun pitäisi laskea keskipiste ja säde, niihin olen jäänyt jumiin...

      • Vinkkaaja

        Nopeasti katsottuna seuraava voisi auttaa: Jos ympyrä sivuaa suoraa 2x y=0 pisteessä (1,-2), niin saat selville sen suoran, joka on eräs ympyrän halkaisija. Onko (4,1) tällä halkaisijalla? Jos A ja B ovat halkaisijan päätepisteet, niin kuinka suuri on kulma A(4,1)B?


    • Matikkalapsi

      Periaatteessa jos onnistuisin laskemaan yhden pisteen lisää, ilmeisesti sitäkin kautta saisin yhtälöryhmällä vastausken

      • nokikana234

        Sinun täytyy käyttää sitä tietoa, että ympyrä sivuaa suoraa. Kuinka saat tangentin kulmakertoimen arvon ympyrän yhtälöstä (x_x0)^2 (y-y0)^2 = r?
        (Vinkki: se on y')


      • matikkalapsi

        En pysy kärryillä, mitä tällä haet.Laskin että sivuamispisteen halkaisijan yhtälö on y=½x-5/2, eikä piste (4,1) ole tällä suoralla...


      • nokikana234
        matikkalapsi kirjoitti:

        En pysy kärryillä, mitä tällä haet.Laskin että sivuamispisteen halkaisijan yhtälö on y=½x-5/2, eikä piste (4,1) ole tällä suoralla...

        Laitoin uuden kommentin, toivottavasti se selventää.
        "sivuamispisteen halkaisijan yhtälö", täh. Hmmmm.....
        Ai, nyt tajuan kuinka yrität ratkaista ongelmaa. Koska siinä on tangentti, niin se lähtee kohtisuorasti siitä. No sittenhän tiedät että keskipiste on säteen päässä tästä pisteestä ja sitä kauttakin tuo ratkeaa, mutta mielestäni tuo derivaatan kautta tehty ratkaisu on helpompi.

        Eipä tullut kyllä kysyttyä, että onko derivaatta vielä edes kysyjälle tuttu(?) Saattaa myös tuo implisiittinen derivointi vähän hämätä...


      • matikkalapsi

        Niin, derivointi on vielä tuntematonta. Mutta säteen kohdalla jään jumiin, enkä tiedä mistä sen saisin. kahden pisteen etäisyyden kaavalla osaisin, mutta kun ei pisteitä vain ole tiedossa...


      • nokikana234

        On siis kolme muuttujaa keskipiste P = (x0, y0) ja säde r.
        Lisäksi kaksi yhtälöä siitä, että pisteet A = (1, 4) ja B = (1, -2) ovat ympyrällä.
        Kolmannen yhtälön saat, siitä, että keskipiste P on tuolla suoralla y=1/2x-5/2.

        (On tämä sittenkin yhtä helppo tapa kuin derivointikin, samaan yhtälöön päädytään siinä :D)


      • Anonyymi

        en osaa auttaa


    • Iisijuttu

      Tiedät ympyrän keskipisteen ja säteen noiden kahden pisteen etäisyytenä. Muuta et tarvitse.

    • matikkalapsi

      Omien laskujen mukaan piste (4,1) ei ole halkaisijan päätepiste. Vastausta kirjan takaa vilkaisten se olisi (5,0) hahmoteltuani kuvan ja keskipiste (3,-1).

    • matikkkalapsi

      Sain laskettua halkaisijan yhtälön, mutta kuinka saisin sen toisen päätepisteen?

      • nokikana234

        Tässä ei minun mielestäni kannata mitään halkaisijoita alkaa miettimään. Tangentin kulmakerroin on kohdassa (1, -2) suuruudeltaan -2, sillä suora y = -2x sivuaa ympyrää tässä kohden.

        Ympyrän yhtälöstä (y-y0)^2 = r^2 - (x-x0)^2 derivoimalla saat

        (y-y0)y' = -(x-x0)

        Sijoita arvot ja saat x0:n ja y0:n välille uuden yhtälön. Nyt niitä on tarpeeksi.

        PS. kaksi pistettä ei riitä määrittämään ympyrää yksikäsitteisesti vaan tuo tieto, että se sivuaa suoraa tuossa toisessa pisteessä on oleellinen. Tämä on erikoistapaus ns. Apolloniuksen ongelmasta ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Special_cases_of_Apollonius'_problem#Type_4:_Two_points.2C_one_line (Tämä on erikoistapaus tästäkin tapauksesta, koska toinen piste on suoralla.)


      • nokikana234

        Niin siis tuolla "kohtisuoruuspäättelyllä". Älä ota halkaisijaa, ota pelkkä säde. Se vie keskipisteeseen.


      • matikkalapsi

        Se on kyllä selvää, mutta "ei pelkkää sädettä pysty ottamaan". Ainakaan tietääkseni


      • Faktanpaikka

        Implisiittinen derivointi ei muuten kuulu lukion pitkän matematiikan oppimäärään.


    • matikkalapsi

      Kiitos avusta, mutta olen vasta käymässä Maa4 kurssia, joten en osaa vielä derivoida. Tähän ilmeisesti on jokin toinenkin ratkaisu

      • aeija

        Yhden yhtälön saa pisteen etäisyys sorasta kaavalla , ja siitä tulee 2Xo Yo=sqrt(5)*R

        Se kaava on (A*Xo B*Yo C)/sqrt(A^2 B^2)= tässä tapauksessa R

        A , B ja C tulevat suoran yhtälöstä 2x y=0, eli A=2, B=1 ja C=0. Xo ja Yo ovat ympyrän keskipisteen koordinaatit.

        (Ehdin tekemään vähän toisella lailla, laitetaan sekin: http://aijaa.com/Sh1e0p)


    • matikkalapsi

      Kiitos tuhannesti avustasi! Kesti hetken tajuta selostuksesi, mutta nyt tehtävä saatiin valmiiksi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe