Onko jokin erityinen syy ettei ole pystytty kehittämään akkua, joka ladattaisiin yksinkertaisesti ja nopeasti, vain vaihtamalla akkuun nesteet. Akun elektrodit olisivat pysyvät ja muuttumattomat ja eivätkä osallistuisi latautus/purkaus-tapahtumaan, siis pelkät virrankeräimet.
Tälle akulle olisi tilausta nimenomaan sähköautoissa.
Akkukemiaa
11
67
Vastaukset
- fyllytdhj
Onko jokin erityinen syy, että sähköautossa pitäisi olla akku? Miksi sähköautossa pitää olla sähkömoottori? Eikö tupakansytytin riitä?
- toroidion
On siihen syy, jos niitä ei olisi, se ei olisi sähköauto.
- Patteriauto
Vai olisiko paristo helpompi toteuttaa tankattavalla ektrolyytillä kuin akku. Kuitenkin vanha litku pitäisi ensin imeä pois, helppous kyllä kärsii siitä.
- Arvauksempi
Polttokennotekniikka on kai lupaavampi, kuin elektrolyyteillä läträäminen.
Ei ainakaan synny mitään jätettä. - metsäveli
Onhan näitä olemassa ja kovassa käytössä varsinkin Japanissa.
Tähän mennessä onnistunein tyyppi perustuu vanadiinin eri hapetus-asteisiin
rikkihappo liuoksessa.
Tällainen virtausakku eli flow redox battery voi perustua erittäin lukuisiin
reaktioihin aineisiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery- visio
Tämä virtausakku vaikuttaa olevan kuin luotu sähköautoja varten. Kotona latauksen voi suorittaa perinteisesti sähköllä ja matkalla ollessaan tankkaamalla huoltoasemilla.
- keksijätutkija
Kysymys on hyvä. Vaihdettava osa voisi olla neste. Näinhän oikeastaan toimii virtausakut. Elektrodiosa on erillään ja yhdistetty letkuilla nestesäiliöihin. Toisen säiliön neste on reagoinut elektrodiosassa. Neste virtaa elektrodien läpi "ladatusta" nesteestä energiansa antaneeseen nesteeseen. Ladattaessa virtausakkua nesteen suunta on päinvastainen.
Nesteen sijasta voidaan vaihtaa myös kiinteä kappale. Vaikka hiilivetyjen lämpöarvo on hyvin korkea (muista hiileen sitoutunut vety), on puhtaalla alumiinilla vieläkin korkeampi polttoarvo. Alumiiniakkua ei ole oikein pystytty lataamaan (vaikka keksijä Partanen lupasi sen tehdä). Mutta alumiiniparisto toimii. Bensan sijasta voidaan vaihtaa paristoon alumiinilevyt. Israel luvannut toimittaa markkinoille parin vuoden sisällä auton, joka yhdellä alumiinilevypakkauksella kulkisi jopa 1500 kilometria. Alumiinin reagoidessa ilman hapen kanssa syntyy alumiinioksidia, joka voidaan uudelleen muuttaa teollisesti alumiiniksi. Alumiinioksidi on luonnollista maa-ainesta. Rahtilaivan upotessa Itämerellä pohjaan joutuisi alumiinioksidia, joka sitoo fosforia ja siten parantaisi meriveden laatua. Ei tarvittaisi mitään öljyntorjuntakalustoa. Tämä on ratkaistu jo -80 luvulla Utahin yliopistossa prof. Pons ja Fleischman ratkaisivat asian.
- mileage
Aivan unohdin kylmäfuusion. Sehän toimii siinä missä nykyinen fuusioreaktorikin.
Zalmanin tökkää vaan kylkeen :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1172595
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2551138- 861094
- 81044
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791001Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12930Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63913- 28881
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku41822Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie33782