Minulta kielletään liha!

Kasvisongelmanuori

Olen 17-vuotta vanha nuori. Minulla on ongelma, joka liittyy pääasiassa äitiini. Olen tavallinen liahnsyöjä, sekasyöjä, miksi ikinä sitä normaalia ruokavaliota toteuttavaa kutsutaan. Äitini on kasvissyöjä ja tuputtaa ruokaansa myös minulle noin 3 krt viikossa. Se on raivostuttavaa ja oksettavaa samalla. Miten voin saada hänet ymmärtämään, että en halua syödä sitä shaissea. Isäni pitää lihasta ilman muuta, mutta on niin tohvelieläin, että puolustaa äitiä. Siskoni nuolee persettä ja kehuu ruokaa vaikka äiti laittaisi puhdasta etanolia lautaselle.
En tahdo vastausta, jossa kehotetaan vain totuttelemaan, koska kolmen vuoden "buumin" aikana en ole siihen tottunut.

32

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BLOODisLIFE

      Mä tykkään myös enemmän lihasta ja usein jos on pelkkää kasvista ilman lihaa niin se ei maistu niin hyvältä, myös jotkut kasvikset vaikka parsakaali ei me alas vaan tulee ennemmin ylös koska se on niin karvas! Pystytkö sä syömään parsakaalia tai jotain muuta karvasta?

      • jos itse ostat lihat kaupasta ja valmistat niin ennäe estettä


    • makunsakullakin

      Ei sinun tarvitse tottuakkaan. Ihminen on sekaravinnon syöjä. Kaikki sopii. Ota ilman huonoa omaatuntoa lautasellesi mitä haluat.
      Satunnainen kasvisten syönti ei haittaa,se voi olla jopa hyväksi.
      Itse syön sujuvasti kaikkea,kunhan siinä ei ole vahvoja mausteita.
      Itse nimittäin vihaan sitä,että ciliä ja väkeviä mausteita tungetaan joka ruokaan.

      Tämä rajoittaa jopa ravintolaruokailua.

      Ravintoloissa pitäisi mielestäni olla vain perusmaustettua ruokaa,jonka jokainen saisi maustaa mieleisekseen sopivalla maustepatterilla,joka olisi tarjolla.

      Mausteiden pakkotyrkytys on törkeää asiakkaan aliarviointia.

    • junnijannukka

      Asut kotona?
      Silloin et voi muuta kuin yrittää päästä neuvotteluteitse perille toiveissasi.

      Useimmat ihmiset syövät liikaa lihaa.
      Itsekkin kuulun heihin,mutten osaa muuta keinoa.

      Normi olisi kai maks kolme kertaa viikossa.
      Itselleni normi on joka päivä!

      Huono asia jos kulutusta ei ole vaan lihan energia päätyy vyötärölle.
      Olen ylipainoinen.
      Kasviksia pitäisi syödä puoli kiloa päivässä,sanoo suositus.

      No kasvikset saataisi itseltäni onnistua,mutta salaatti!
      Siitä ei seuraa kuin korkeintaan ripuli.........

      • Lihaa max kolmasti viikossa mitähäh? Kyllä lihaa voi syödä ihan joka aterialla, se on kuitenkin lähinnä proteiinia, joka itsessään ei lihota.


    • mulkullapäähän

      Heitä ämmän mätöt ikkunasta pihalle, nyrkkiä pöytää ja vaadit tomerasti kunnon evästä, ei se hyssyttelyllä mihinkään muutu.

    • Sekasyöjä

      No eipä voi vaatia äitiä laittamaan ruokaa tuon ikäisenä, mutta itse voi tietysti omat soppansa keittää. Siinä tulee sitten sellainen kysymys, että kuka maksaa. Aika usein se vaan menee niin, että "kenen leipää syöt sen lauluja laulat."

    • Sekasyöjä

      Voisikohan tuosta tehdä lastensuojeluilmoituksen? Olet kasvuikäinen nuori ja haluat syödä monipuolisesti. Monipuoliseen ruokavalioon kuuluu kasvikset, LIHA, kala, kananmunat, maitotuotteet, öljyt, pähkinät, siemenet, marjat, sienet ja hedelmät. Mene juttelemaan vaikka koulukuraattorille tai muuta kotoa, jolloin saat opintorahaa ja lainaa. Tällöin voit ainakin ostaa JOSKUS lihaa.

      • kaikkeavielä

        Lastensuojeluilmoituksen? Jos nelihenkinen perhe on ja yhdelle 17-vuotiaalle ei kelpaa sama ruoka kuin muille, niin pitäisi osata jo kokata itse eväänsä. Ei tuon ikäisestä voi lastensuojeluilmoitusta tehdä. Monet käyvät jo töissäkin tuon ikäisenä, eivätkä valita. Pitäisi tuollaisen mankujan mennä vähäksi aikaa maahan, jossa todella nähdään nälkää eikä ole juuri edes sitä kasvisruokaa. Ei ihmisen ole pakko syödä lihaa. Syö vain kiltisti äitisi pöperöitä se 3 kertaa viikossa ja lopeta tuo mankuminen. Et varmasti edes itse maksa ruokiasi. Eikä 17-vuotias ole enää mikään lapsi. Tuon ikäisethän haluaisivat äänioikeudenkin. Eikö ajatus ole että jo 16-vuotias voisi äänestää. joten 17-vuotias on nuori aikuinen. Tässä tapauksessa kyllä hyvin lapsellinen vielä. Kannattaisi ehkä ottaa jokin työpaikka ja käydä päivittäin grilliltä sitä makkaraa tai käydä ravintolassa pihviaterialla. Kehtaakin täällä valittaa. Mutta ehkä tuo aloitus on kuitenkin trolli.


      • Sekasyöjä
        kaikkeavielä kirjoitti:

        Lastensuojeluilmoituksen? Jos nelihenkinen perhe on ja yhdelle 17-vuotiaalle ei kelpaa sama ruoka kuin muille, niin pitäisi osata jo kokata itse eväänsä. Ei tuon ikäisestä voi lastensuojeluilmoitusta tehdä. Monet käyvät jo töissäkin tuon ikäisenä, eivätkä valita. Pitäisi tuollaisen mankujan mennä vähäksi aikaa maahan, jossa todella nähdään nälkää eikä ole juuri edes sitä kasvisruokaa. Ei ihmisen ole pakko syödä lihaa. Syö vain kiltisti äitisi pöperöitä se 3 kertaa viikossa ja lopeta tuo mankuminen. Et varmasti edes itse maksa ruokiasi. Eikä 17-vuotias ole enää mikään lapsi. Tuon ikäisethän haluaisivat äänioikeudenkin. Eikö ajatus ole että jo 16-vuotias voisi äänestää. joten 17-vuotias on nuori aikuinen. Tässä tapauksessa kyllä hyvin lapsellinen vielä. Kannattaisi ehkä ottaa jokin työpaikka ja käydä päivittäin grilliltä sitä makkaraa tai käydä ravintolassa pihviaterialla. Kehtaakin täällä valittaa. Mutta ehkä tuo aloitus on kuitenkin trolli.

        Anteeksi vaan, mutta äitini on jo kuollut ja teen itse pöperöni ja teen myös perheelleni monipuolista ruokaa. Eikä todellakaan 17-vuotiaan kotona asuvan nuoren tarvitse itse maksaa ruokiaan! Jos ei ole rahaa ruokkia lapsiaan aikuisiksi asti, ei kakaroita pidä edes alkaa tekemään!!!

        "Syö vain kiltisti äitisi pöperöitä se 3 kertaa viikossa ja lopeta tuo mankuminen. Et varmasti edes itse maksa ruokiasi."


      • tdejy
        kaikkeavielä kirjoitti:

        Lastensuojeluilmoituksen? Jos nelihenkinen perhe on ja yhdelle 17-vuotiaalle ei kelpaa sama ruoka kuin muille, niin pitäisi osata jo kokata itse eväänsä. Ei tuon ikäisestä voi lastensuojeluilmoitusta tehdä. Monet käyvät jo töissäkin tuon ikäisenä, eivätkä valita. Pitäisi tuollaisen mankujan mennä vähäksi aikaa maahan, jossa todella nähdään nälkää eikä ole juuri edes sitä kasvisruokaa. Ei ihmisen ole pakko syödä lihaa. Syö vain kiltisti äitisi pöperöitä se 3 kertaa viikossa ja lopeta tuo mankuminen. Et varmasti edes itse maksa ruokiasi. Eikä 17-vuotias ole enää mikään lapsi. Tuon ikäisethän haluaisivat äänioikeudenkin. Eikö ajatus ole että jo 16-vuotias voisi äänestää. joten 17-vuotias on nuori aikuinen. Tässä tapauksessa kyllä hyvin lapsellinen vielä. Kannattaisi ehkä ottaa jokin työpaikka ja käydä päivittäin grilliltä sitä makkaraa tai käydä ravintolassa pihviaterialla. Kehtaakin täällä valittaa. Mutta ehkä tuo aloitus on kuitenkin trolli.

        Ja voi tehdä ilmoituksen alaikäisestä. Itseasiassa pitääkin tehdä.


      • kaaleeppikumi
        kaikkeavielä kirjoitti:

        Lastensuojeluilmoituksen? Jos nelihenkinen perhe on ja yhdelle 17-vuotiaalle ei kelpaa sama ruoka kuin muille, niin pitäisi osata jo kokata itse eväänsä. Ei tuon ikäisestä voi lastensuojeluilmoitusta tehdä. Monet käyvät jo töissäkin tuon ikäisenä, eivätkä valita. Pitäisi tuollaisen mankujan mennä vähäksi aikaa maahan, jossa todella nähdään nälkää eikä ole juuri edes sitä kasvisruokaa. Ei ihmisen ole pakko syödä lihaa. Syö vain kiltisti äitisi pöperöitä se 3 kertaa viikossa ja lopeta tuo mankuminen. Et varmasti edes itse maksa ruokiasi. Eikä 17-vuotias ole enää mikään lapsi. Tuon ikäisethän haluaisivat äänioikeudenkin. Eikö ajatus ole että jo 16-vuotias voisi äänestää. joten 17-vuotias on nuori aikuinen. Tässä tapauksessa kyllä hyvin lapsellinen vielä. Kannattaisi ehkä ottaa jokin työpaikka ja käydä päivittäin grilliltä sitä makkaraa tai käydä ravintolassa pihviaterialla. Kehtaakin täällä valittaa. Mutta ehkä tuo aloitus on kuitenkin trolli.

        Nyt olet kylläkin pahasti väärässä!

        Lihaa pitää syödä. Ei ole terveellistä olla ilman.

        Vanhemmat ovat vastuussa, koska on alaikäinen. Kyllä sen lastensuojeluilmoituksen voi tehdä ja kannattaakin ehdottomasti tehdä.

        Aikuisella naisella on kuitenkin läski päällä ja sen takia haluaa elää siten kuin elää, eli ilman oikeaa ruokaa. Miksi yleensä pitää tehdä lapsia, jos ei halua heitä
        ruokkia kunnon ruoalla?

        Kannattaa puhua koulussa terveydenhoito henkilöstön kanssa. He puuttubat asiaan yleensä välittömästi.


    • Huom_hiilijalanjälki

      Olen 60-vuotta nuori 'vanha'. Sinulla on ongelma, joka liittyy asenteeseesi, ei äitiisi ja hänen ruokavalioonsa. Normaaliin "sekaruokavalioon" pitää nykypäivän suositusten mukaan kuulua puoli kiloa kasviksia ja vihanneksia joka päivä. Nykyaikaisen ihmisen luulisi tällaisen asian tietävän, kun on jo "17-vuotta vanha nuori".

      Jos et todellakaan ole vielä iästäsi huolimatta keksinyt miksi lihaa kannattaa vähentää ja vihannespuolta lisätä, niin alapa ottaa selvää, jotta ikäännyt terveesti ja terveemmin kuin tähänastiset sukupolvet.

      • Lihakasvismies

        Lihaa ja kasviksia, se on terveellistä.
        Pelkillä kasviksilla ihminen ei elä, ja ei ole edes terveellistä.
        Ihminen on lihansyöjä ollut aina ja tulee aina olemaan mutta monipuolisuus on tärkeää.


      • Eiköniin

        Jos immeinen olisi luonnostaan lihansyöjä, niin ihmisellä olisi raateluhampaat.


      • raaseriäijä
        Eiköniin kirjoitti:

        Jos immeinen olisi luonnostaan lihansyöjä, niin ihmisellä olisi raateluhampaat.

        Jos immeinen olisi luonnostaan kasvissyöjä, niin ihmisellä olisi kaniininhampaat.

        Kyllä asia on niin että sekaravinnon syöntiin sopivat hampaat löytyy ihmiseltä, vaikka kuinka kasvissyöjät koittaa mustaa vääntää valkoiseksi.


      • huom_ite

        Se ei muuten ole se ravintosuositus puoli kiloa kasviksia päivässä, siihen kuuluu ihan perkeleesti kaikkea muutakin. Lue aloitus ennen vastaamista.


      • kaikennähnykkö

        Nii just! Puoli killoo pottaatia? Onko se "suositus"? Jokainen saa itte päättää, miten sen puoli killoo rehuja ja kanin ewwäitä syä. Mun entinen AKKA näykkii viel 40 vuoden jälkeen rehuja! Ei oo pötsiä, jonka läpi net rehut menee. Pitää hoitaa B12 saanti piikillä jne. Lihonukkin on. YÄK! Olis luullu, ett läskiä ei nahan alla ole, mutkun on! Ei ole mikään autuus eikä onni olla syämät oikeeta ruakaa!


    • kodinruoat

      Kasvikset ovat tärkeitä ja monipuolisuus on tärkeää.
      Jos kysyjän äiti on jo kolme vuotta elänyt pelkällä kasvisruoalla, niin todennäköisesti siinä on myös papuja ja pähkinöitä ym. tarpeellista. Sen lisäksi 17-vuotias käy todennäköisesti koulua ja saa sielläkin eri lähteistä proteiineja.

      Kun muutat omillesi, syöt ihan mitä itse tahdot.

    • muorinmörkö

      Ymmärsin, että tässä valittaa vielä kasvava nuorimies, jonka kaloritarve on suuri. Äiti tarjoaa sinänsä hyvinkin terveellistä kasvisruokaa mutta se ei riitä tämän nuoren tarpeeseen. Minusta jokainen syö mahansa ja makunsa mukaan, se ei kuitenkaan tarkoita, että tämän kasvavan nuoren tulisi perheessä maksaa oma ruokansa. Ei hän ole pyytänyt syntyä, vaan vanhemmilla on velvollisuus ruokkia hänet. Ruokapöydän tarjoomusten pitäisi olla ilon ja nautinnon asia, ei riitelyä ja tuputtamisen pakkoa.

      • Sekasyöjä

        Kasvisruoka on useinkin epäterveellisempää kuin normaali monipuolinen ruokavalio, johon kuuluu liha, kala, kananmuna ja maitotaloustuotteet kasvisruokien LISÄKSI.

        Ei aina tarvitse pitää oletusarvona, että kasvisruoka "on hyvinkin terveellistä".

        Otappa esimerkiksi vaikka "vegaaanimajoneesi" ja kotona tehty perusmajoneesi ja vertaa. Tulet huomaamaan, että vegaaniversio on 10 kertaa epäterveellisempi näistä kahdesta vaihtoehdosta. Tämä sama pätee myös moneen muuhun "vegereseptiin". Kasvissyönti on mukamas eettistä, mutta ei aina niin terveellistä.


    • Ei sinulta sitten liha olekaan kielletty. Kunhan vain mariset, kun äitisi laittaa terveellistä sapuskaa. Ja kyllähän minäkin marisin aikanaan, kun äiti laittoi milloin mitäkin. Mariseminen kuuluu lapsuuteen, joo.

    • sipulisiira

      Kyllähän on selvää, että lapsen ja nuoren syömisen kontrollilla (tuollaisella liiallisella) saadaan aikaan juuri päinvastainen reaktio. Omani sai täyttä eines- ja pikaruokaa ihan estoitta, ja nyt on just päinvastoin, ei ne einestä suuhunsa laita. Ja isoksi kasvoivat silti.

      • Tietotaitoa

        Lapset kasvavat vaikka eivät saisi suuhunsa mitään. Tiijätkö miksi? Mutta sori että sanon; einesruualla kasvatettu lapsi ei ole kasvanut terveesti / terveeksi, koska hän ei ole saanut elimistön tarvitsemia ravintoaineita. Tätä juttua ei valitettavasti hiffaa, jos puuttuu tiedot sekä ihmisen anatomiasta että ravintoaineista, jotka ovat ihmisen rakennusaineita. Onneksi munastasi on tullut viisaampi kuin kana.


    • lihaakansalle

      Sano äidillesi, että vain lesbot ja muut älyltään vajaat ovat kasvissyöjiä.

    • NäinOnVain

      Meillä on uskonnon vapaus, kasvissyönti on uskonto... siihen ei ole kenenkään pakko mennä mukaan...

      • tyhmiäihmisiätäällä

        No ei todellakaan ole uskonto vaan terveelinen ruokavalio!


    • Facepalm123

      Mitä jos jo noin vanhana menisit itse kauppaan, ostaisit omilla rahoillasi sitä ruokaa mikä mielyttää ja itse kokkailisit itsellesi? Etkä pakottaisi vegaani äitiäsi koskemaan lihaan mikä varmasti ällöttää häntä yli kaiken.

      • ÄidinPuolella

        Kun olin 17- ja siitä on pitkä aika, olin palkkatöissä, parisuhteessa ja raskaana, enkä todellakaan hyvätuloinen. Tää nykypentukuvio- pitää olla hesee, mäkkärii,subii, pizzeriaa.. ihan mitä vaan mitä ei tarvia itse tehdä ja helpolla saa.
        Jos se ap nyt on NIIIIN epätoivooinen että ei ite ruokaa saa suuhunsa niin suosittelen käyntiä vaikka sossussa tai mtt:llä.
        Ongelma on pelkästään laiskuudessa, ja äiti tuputtaa... voin kuvitella minkälainen läskiperse paksureisi velttokäsi siellä sohvalla makaa ja vinisee.
        Luuletko joskus vielä perheen perustavasi noilla taidoilla jos et kerran ruokaa saa suuhusi lapettua.
        Äidilläsi on varmaan ihan perustetlu syy kasvisruokaan, ja sehän ei ole sun asias. Varmaan koittaa saada sut laihtumaan, läskimössö.


    • Antti-32

      Helvetti perkele meidän talossa ei jäniksenruokaa syödä! Akat saa rauhassa purra lanttua pihamaalla mutta miehet syövät lihaa!!

      • sammahäär

        Hahaaa, juhuu hyvä Antti!


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe