Skeptiset kannanotot ostosuosituksina

Skepsis-on-tarpeellinen

Onko jokin tiedottamisen kanava, joka saa sinut ainakin kokeilemaan jotakin tuotetta, jota et muuten edes harkitsisi ostavasi? Minulla on, Skepsis ry:n jäsenten harjoittama propaganda.

Olen esimerkiksi tyytyväisenä käyttänyt Himalaya-suolaa jo useamman vuoden. Alkuperäinen syy, miksi tulin kokeilleeksi sitä, oli se, että näin parin skeptikon parjaavan sitä huuhaaksi. Kokeilin sitä, ja suola oli mitä mainioimman ja pehmeimmän makuista. Sitä entistä keittosuolaa en nykyään enää viitsisi käyttää sen maun vuoksi, vaikka Himalaya-suola onkin muutaman kerran kalliimpaa. Jos Himalaya-suolaa verrataan lähdeveteen, niin tavallinen keittosuola on kuin tulilientä.

Joitakin muitakin asioita olen hankkinut ja kokeillut vain siksi, että skeptikot ovat sitä vastustaneet, ja hyviksi ovat tuotteet useimmiten osoittautuneet. Asioista tiedottamisen mielessä Skepsis ry. on tarpeellinen järjestö.

7

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-terveysvaikutuksia

      Skeptikkojen kannanotot eivät ole tainneet koskea kyseisen suolan makua, vaan väitettyjä terveysvaikutuksia. Terveysvaikutuksista alaa tutkiva professori näyttää olevan samaa mieltä skeptikkojen kanssa.

      "Lääketieteen professori Juhani Knuuti tyrmää trendikkääksi nousseen Himalajan vuorisuolan terveysvaikutukset."

      http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDIQFjAC&url=http://www.ruokala.net/uutiset/professori-tyrmaa-trendisuolan-humpuukia/1427168206262&ei=yElpVdelNcG0sAHBoIGABQ&usg=AFQjCNGfKnhmZyF1pRlfK5TAjOYoUkj8fw&bvm=bv.94455598,d.bGg&cad=rja

      • Skepsis-on-tarpeellinen

        Nyt kyllä sait hyvän kommentoijan tuonne! Juuri tuollaiset jyrähtelijät ovat niitä, jotka ohjaavat ainakin minua toimimaan aivan päinvastoin kuin mitä jyrähtelijä suosittelee. Saatan saada heidän jyrähdyksistään jopa ylimääräisen plasebo-buustin. Siksi luenkin mielelläni Skepsiksestä lähtöisin olevia vastustavia kommentteja.

        Lisätään vielä, että pelkästä makuasiasta ei tuossa suola-asiassa ollut kyse, vaan myös suolan vaikutuksesta mieleen. Tavallisen "tuliliemisen" suolan käytön yhteydessä mieli on myös hieman "tuliliemisemmän" oloinen kuin mitä se on lempeän ja rauhoittavan himalajansuolan käytön yhteydessä. Fysiologisista mittareista sen sijaan en osaa sanoa mitään.

        Linkin professori sanoo myös, että anemiaa ei voi parantaa paistamalla ruokaa valurautapannussa. Jälleen en tiedä fysiologisista mittareista mitään, mutta tiedän sen, että olen aikoinani parantanut sitkeän heikotuksen tunteen siirtymällä juomaan vettä rautamukista, sanoopa skeproffa sen mahdottomuudesta sitten mitä tahansa. Syy voi olla plasebo (eli mieli) tai ei, mutta toimii. Kehon numeroarvot eivät ylipäätään minua kauheasti kiinnosta vaan vain se, millaiseksi olo muodostuu. Numerot saavat puolestani olla aivan pohjalukemissa, jos olo tuntuu paremmalta. Tiedän kyllä, että Skepsis ry:ssä usein ajatellaan aivan päinvastoin; numeroiden täytyy olla huippuja, ja mitään painoa ei panna sille miltä tuntuu.

        Jatkakaamme kukin edelleen omassa disipliinissämme.


      • proffa-puhui-asiaa
        Skepsis-on-tarpeellinen kirjoitti:

        Nyt kyllä sait hyvän kommentoijan tuonne! Juuri tuollaiset jyrähtelijät ovat niitä, jotka ohjaavat ainakin minua toimimaan aivan päinvastoin kuin mitä jyrähtelijä suosittelee. Saatan saada heidän jyrähdyksistään jopa ylimääräisen plasebo-buustin. Siksi luenkin mielelläni Skepsiksestä lähtöisin olevia vastustavia kommentteja.

        Lisätään vielä, että pelkästä makuasiasta ei tuossa suola-asiassa ollut kyse, vaan myös suolan vaikutuksesta mieleen. Tavallisen "tuliliemisen" suolan käytön yhteydessä mieli on myös hieman "tuliliemisemmän" oloinen kuin mitä se on lempeän ja rauhoittavan himalajansuolan käytön yhteydessä. Fysiologisista mittareista sen sijaan en osaa sanoa mitään.

        Linkin professori sanoo myös, että anemiaa ei voi parantaa paistamalla ruokaa valurautapannussa. Jälleen en tiedä fysiologisista mittareista mitään, mutta tiedän sen, että olen aikoinani parantanut sitkeän heikotuksen tunteen siirtymällä juomaan vettä rautamukista, sanoopa skeproffa sen mahdottomuudesta sitten mitä tahansa. Syy voi olla plasebo (eli mieli) tai ei, mutta toimii. Kehon numeroarvot eivät ylipäätään minua kauheasti kiinnosta vaan vain se, millaiseksi olo muodostuu. Numerot saavat puolestani olla aivan pohjalukemissa, jos olo tuntuu paremmalta. Tiedän kyllä, että Skepsis ry:ssä usein ajatellaan aivan päinvastoin; numeroiden täytyy olla huippuja, ja mitään painoa ei panna sille miltä tuntuu.

        Jatkakaamme kukin edelleen omassa disipliinissämme.

        Jos uskot vuorisuolan vaikuttavan, kuten kuvailit, niin kyllä sinä sen vaikutuksen varmaan koet. Ei siinä mitään arveluttavaa ole. Jos taas toimit joka asiassa päin vastoin kuin asiantuntijat sanovat ,ihmettelen, mihin sen perustat. Vastustus vastustuksen vuoksi itse asiaa tuntematta ei vaikuta kovin järkevältä elämänasenteelta.

        Vuorisuolan myyminen terveysvaikutuksiin vedoten ei kuitenkaan ole korrektia, eikä enää edes laillista. Vähintäänkin näytön virallisen puute pitäisi mainita. Nykyisen lainsäädännön mukaan elintarvikkeita ei saa mainostaa terveysvaikutteisina, jos vaikutuksesta ei ole näyttöä. Täåtä useat luontaistuotemyyjät valitettavasti vieläkin rikkovat.


      • hehehhehhehheh
        Skepsis-on-tarpeellinen kirjoitti:

        Nyt kyllä sait hyvän kommentoijan tuonne! Juuri tuollaiset jyrähtelijät ovat niitä, jotka ohjaavat ainakin minua toimimaan aivan päinvastoin kuin mitä jyrähtelijä suosittelee. Saatan saada heidän jyrähdyksistään jopa ylimääräisen plasebo-buustin. Siksi luenkin mielelläni Skepsiksestä lähtöisin olevia vastustavia kommentteja.

        Lisätään vielä, että pelkästä makuasiasta ei tuossa suola-asiassa ollut kyse, vaan myös suolan vaikutuksesta mieleen. Tavallisen "tuliliemisen" suolan käytön yhteydessä mieli on myös hieman "tuliliemisemmän" oloinen kuin mitä se on lempeän ja rauhoittavan himalajansuolan käytön yhteydessä. Fysiologisista mittareista sen sijaan en osaa sanoa mitään.

        Linkin professori sanoo myös, että anemiaa ei voi parantaa paistamalla ruokaa valurautapannussa. Jälleen en tiedä fysiologisista mittareista mitään, mutta tiedän sen, että olen aikoinani parantanut sitkeän heikotuksen tunteen siirtymällä juomaan vettä rautamukista, sanoopa skeproffa sen mahdottomuudesta sitten mitä tahansa. Syy voi olla plasebo (eli mieli) tai ei, mutta toimii. Kehon numeroarvot eivät ylipäätään minua kauheasti kiinnosta vaan vain se, millaiseksi olo muodostuu. Numerot saavat puolestani olla aivan pohjalukemissa, jos olo tuntuu paremmalta. Tiedän kyllä, että Skepsis ry:ssä usein ajatellaan aivan päinvastoin; numeroiden täytyy olla huippuja, ja mitään painoa ei panna sille miltä tuntuu.

        Jatkakaamme kukin edelleen omassa disipliinissämme.

        " ohjaavat ainakin minua toimimaan aivan päinvastoin kuin mitä jyrähtelijä suosittelee."
        Kesällä nastat ja talvella suvikumit. Onnea valitsemallesi asenteelle.


      • huvittavaa

        Tuolla tasollahan ne skeptismin vastustajat tuppaavat olemaan.


    • Hyvääsuolaa

      Missäs on tämän "jyrähtelijän" mainostaman niin hyvän suolan tutkimusten tulokset?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe