Hei! Osaisiko joku auttaa muutamassa laskussa?
1. Jos ibuprofeiinia on 0,500mmol/l , niinkuinka monta milligrammaa ibuprofeiinia on silloin millilitrassa?
2. Kuinka paljon asetoni eli propanoni sisältää happea massaprosentteina?
3. Mistä johtuu, että pH=1 -> pH=2:seen oksonium-ionien konsentraatio muuttu enemmän kuin esim. pH=2 -> pH=3?
Ratkasuja tehtäviin!!!
3
101
Vastaukset
- Pääsykokeisiinkertaaja
Lisäys 1 tehtävään: M(ibuprofeiini)=206g/mol
- jepjepkemiaaXX
Heippa
1) Sijoitat tuon 500 mmol (huom! mmol=millimoolia) kaavaan m = n * M, jolloin saat vastaukseksi paljonko ibuprofeenia on litrassa. Jaat tämän luvun tuhannella, jolloin sinulla on vastaus paljonko ibuprofeenia on millilitrassa, koska 1000 ml = 1l.
2) Lasket, montako happiatomia on asetonissa. Sitten jaat hapen molekyylimassalla koko yhdisteen molekyylimassan eli M(O) / M (Kaikki atomit)
3) Johtuu logaritmisesta asteikosta. Voit vaikka laskea pH:n määritelmän avulla:
pH 1 vastaa 10^-1 mol/l oksoniumioneita, kun taas pH 2 vastaa 10^-2 mol/l oksoniumioneita jne.
Nyt siirtymä 10^-1 --> 10^-2 on suurempi
kuin siirtymä 10^-3 ---> 10^-4 (Huom, oksoniumionikonsentraatio PIENENEE kun pH kasvaa). Tuo pitää vain laskea itse tai ajatella huolella. En valitettavasti osaa matikkaa niin hyvin että voisin auttaa. Mutta tein teitäkin varten ilmaisen tietovisan, siis teille, jotka ymmärrätte jotain kemian ja fysiikan perusteita:
http://www.jumalaoppia.com/tietovisat-muut/tietovisa-kemian-ja-fysiikan-perusteet.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1395174
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253426Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1142700- 472388
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2611807Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471739- 321587
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201556- 281520
- 201386