Olisin ostamassa itselle ensimmäistä hybridipyörää työmatka pyöräilyyn, mutta mieltäni kaivertaa, että kestääkö tuollainen käytössä miten?
Esimerkiksi huollossa saatetaan vaihtaa kuluneisuuden takia takavaihtaja ja etuvaihtaja eikö tuollaisten osien vaihtaminen tule aika kalliiksi, kun pyörää käytetään huollossa? Kun otetaan, muut osat vielä esim renkaat.
Kuitenkin meinaan pyöräillä noin 6 kuukautta vuoden aikana.
Kannattaako siis hybridin ostaminen, jos työmatkaa kertyy noin yhteensä 35km päivässä?
Viikossa se tekee 175km ja 10vk:ssa 1750 eli kyllä kuluvia osia tulisi hybridiin aika paljonkin vaihdettavaksi, jos tuon puolivuottakin pyöräilen töihin.
Vai pitäisikö ostaa vaan kunnon peruspyörä esim helkaman kulkuri, jossa ei takavaihtajia yms muita kuluvia osia ei ole.
Hybridin kestävyys?
12
<50
Vastaukset
- hybridikin_kestää
Minulla on tuollainen aikoinaan 200€:n hybridi, vuonna 2004 ostettu. Olen ajellut sillä noin reilu 1000km vuodessa. Etu ja takavaihtaja on alkuperäiset.
Ensimmäiset 8 kesää en tehnyt kuin pieniä juttuja tarvittaessa, jarrupaloja, renkaat jne.. sitten piti vaihtaa takavanne, kun katkesi pinnoja, samalla meni takavaihdevipu vaihtoon, kun taakse tuli 7-vaihteinen pakka entisen 6-vaihteisen tilalle, ketjut katkesi samoihin aikoihin. Renkaat on vaihdettu pari kertaa, kannattaa panostaa hyviin kestäviin renkaisiin jos enempi ajaa, ei mitään markettikamaa.
Paljoa tuolle ei ole tarvinnut tehdä, senkin olen tehnyt itse, siinä korjatessa olen homman opetellut. Huolettomana kaverina ajelen niin kauan kun joku paikka leviää ja korjaan sitten. Halpa oli ja mielestäni hyvin kestänyt.
Ajat kumminkin hiukan enemmän ja päivittäin niin mielestäni hyvään pyörään kannataisi hiukan panostaa. Siis takavaihtajaa ei tarvitse vaihtaa kuin harvoin, jos se on kunnollinen. Siihen ehkä voisi vaihtaa ne rissapyörät, jos kulumista on (ja ei ole kolhittu kieroon). Niiden hinnat lähtee 10e luokasta. Helppo vaihtaa itse.
Ketjut ja rattaat on kulutus osia. Niitä menee enemmän ja omien työkalujen hankkiminen maksaa hintansa. Lisäksi voi tilata varaosat edullisesti. Vaatii hiukan tekniikkaan perehtymistä, jotta saa oikeat kerralla.
Puhtaus ja oikein tehty voitelu auttaa (koulukuntia tuohon sitten löytyy enemmänkin, mutta puhtaus on tärkeintä). Pidentää ketjujen vaihtoväliä.
Monissa halvemmissa kammissa eturatas on kiinteästi ja sen vaihdossa tulee uudet kammet. Lisää kuluja sellaiseen nähden jossa kaikki eturattaat saa vaihdettua yksitellen. Kohtuullisesti kumminkin tulee kilometrejä siihen mennessä kun suurin eturatas menee vaihtoon. Samalla vaihtaa keskiönkin, jos kammet... Suhteellisen edullinen (itse vaihtaa). Työläin osa on selvittää mikä sopii ja hankkia työkalut. Vaihto on helppo :)
Kumminkin siisti kaveri ajaa yksillä ketjuilla voi ajaa jopa 5000km. Ketjuja sopivasti kierrättämällä takapakan ikää voi kasvattaa. Osat 5000km matkalle on 50..100e kumminkin vaikka olisi XT:tä (hybrideissä harvemmin on sitä tai parempaa). Ei musta kovin kallista.- huoltaja_mies
Takavaihtaja halvasakin hybridissä kestää sellaiset 20 tuhatta kilometriä, joten älä murehdi turhia. Uusi Shimanon takavaihtaja maksaa Motonetissa esimerkiksi 17 euroja ja sen vaihtoon kuluu tumpeloltakin aikaa n 10 min, joten älä edelleenkään murehdi turhia.
Eturattaat ja vaihtaja sitten kestääkin helposti 50 tuhatta kilometriä,joten siitäkään ei kannata yö unia menettää.
Kerran viikossa, kun rätillä putsaa ketjut ja hiukan voitelee niitä, niin saa nukkua siltä osin levollisesti yönsä pää tyynyllä sikiö asennossa kädet munissa. - ytfhgfh
Suosittelen, että ostat pyörän, jossa on hieman laadukkaammat osat niin kestävät pidempään. Ei kannata mennä siihen kikkaan, että ostaa pyörän, jota markkinoidaan hyvällä takavaihtajalla muiden osien ollessa paskoja. Kannattaa ostaa pyörä, jonka osat ovat tasaisesti hyviä. Yleensä se, että kaikkien osien mallit on mainittu kertoo siitä, että kyseessä ei ole mitkään merkittömät osat, jotka hajoavat heti.
Suosittelen, että ostat pyörän, jossa on kromiset kiekot, jolloin ruostuminen ei ole ongelma. Kannattaa myös varmistaa, että pyörässä on kiinteä etuhaarukka eli ei joustokeulaa, joka tuo vain lisää painoa ja hajoaa helposti.
Mielestäni esimerkiksi tämä pyörä voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei tarvitse ainakaan maksaa merkistä turhaa. Tärkeintä tietenkin on, että pyörä tuntuu hyvältä ja on sopivan kokoinen.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/white-sc-lite-ff-hybridipyora-15/p/1095674_1_style- NäinMeillä
"Suosittelen, että ostat pyörän, jossa on kromiset kiekot, jolloin ruostuminen ei ole ongelma."
Lähes kaikki kunnolliset vanteet ovat nykyään kyllä alumiinia... - hipheip
NäinMeillä kirjoitti:
"Suosittelen, että ostat pyörän, jossa on kromiset kiekot, jolloin ruostuminen ei ole ongelma."
Lähes kaikki kunnolliset vanteet ovat nykyään kyllä alumiinia...Joo, alumiini kiekot ruostuukin niin kovasti, heh. Halpakin vaihtaja kestää muutaman kymppitonnin kilometrejä.
- helekama
Osta saman tien se Helkaman Oiva ajat sillä sen satatonnia et suhahtaa. Ja ILMAN VIKOJA.
- NäinMeillä
Vähän ihmetyttää jos pelätään joidenkin kymppien tai maksimissaan reilun satasen huoltokuluja vuodessa pyörässä jos auton käyttäminen työmatkoihin maksaa vuodessa vaikka kuinka monta tonnia...
- simopekkaseppä
elä osta hybridiä!!!tuonkin verran päivässä niin ilman muuta keveämpi...nopeampi...ketterämpi...monipuolisempi :cyclo crossari. Minullakin alkuun oli hybridi vaan ei ole enää eikä tule
- hybridivsperus
Mites tuollaisella peruspyörällä esimerkiksi crescentin peruspyörä kuinka paljon sillä ajaisi ennen kuin se olisi kaatopaikka kamaa? Tarkoitan siis peruspyöriä, joissa vaihteita 7 tai alle.
Itsellä päävaatimus pyörälle, että on luotettava ja joka päivä olisi päästävä töihin, jos tuollaisen hybridin ostaisin saisin melko usein olla kynimässä pyörää, joten kiinnostus ei siihen oikein riitä ja huollossa pyörä saattaa viipyä kauankin.
Kilometrejä kuitenkin tulee paljon vuoden aikana ja saattaisin myös ajaa talvella,joten eiköhän jäätyminenkin olisi hybridille vähän liikaa.- Hybridi_laatu
Onko hybridi joku laatutaso?
Kauppojen ilmoituksissa voi olla, että hybrideihin kelpuutetaan vain valikoidusti heikompi tasoiset osat maastopyöristä (osasarjoista). Kun ostat pyörää, katso ettei siinä ole käytetty samoja osia kuin käytetään hybrideissä -- saat kestävän :) - eikallista
Itse kurvailen kesät hybridillä noin 3500km ja talvella Trekin 29" nastoilla varustettuna. Trekillä tulee ajeltua kesäisinkin maastossa ja sorateillä.
Hybridissä meni voimansiirto uusiksi noin 12000km kohdalla ja maksoi muistaakseni 80-90 egee tehtynä alanliikkeessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta812077Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt231788- 161654
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin211480Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu651413hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo201344- 761338
Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61292En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121274Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää111245