Vinkkejä stemmin, eli ohjainkannattimen valintaan

pituus_mietityttää

Ongelma on että kädet tuppaavat puutumaan pidemmillä lenkeillä?

Yhdessä liikkeessä sanottiin että jos etupyörän navan kiinnitykset näkyvät ohjaustangon alta, on syytä lyhentää stemmiä juuri sen verran että menevät ohjaustangon alle piiloon. Käsien puutuminen johtuu liian pitkästä ajoasennosta. Tämä tarkoittaisi omalla kohdallani noin 1,5 - 2 cm lyhyempää stemmiä.

Kyseessä 53 kokoa oleva "Trekking" pyörä jossa on tällä hetkellä 90mm stemmi jossa 17 asteen kulma. Fillariliikkeestä saadun ohjeen mukaan tuo tarkoittaisi sitten 75 - 70mm stemmiä.

Olenko ihan hakuteillä jos hommaan 70mm stemmin tarkoitusta varten tai onko muilla vinkkejä ja neuvoja asiaan liittyen?

Onko muilla

25

11579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppukeppi

      Stemmin lyhentäminen voi auttaa asiaa. Tämä selviää vain kokeilemalla. Toinen mahdollisuus sen lisäksi on vähän eri muotoinen ohjaustanko joka muuttaa vähän käsien asentoa.
      Joillakin puutumista aiheuttaa myös hermon puristus kämmenessä ja sitä voi joskus olla vaikea estää pienillä muutoksilla ajoasennossa. Itsekin olen aina kärsinyt jonkin verran siitä eikä se ole oikein ollut riippuvainen ajoasennosta tai tangon tyypistä.
      Geelitopatut ajohanskat ovat helpottaneet jonkun verran. Myös selän lihasten vahvistaminen voi auttaa sillä silloin selkä kantaa enemmän ylävartalon painosta ja vähemmän jää käsille.

    • Pp_as

      Kunnollisessa pyöräliikkeessä olisi asennettu ns säätöstemmi, eli säädettävä ohjainkannake. Säätöstemmejä on eri pituisia myöskin. Pyörämyyjä opastaa oikean pituisen säätöstemmin valinnassa ja asennuksessa huomioiden turvallisuus seikat ja säädökset.

      • abcd-efgh

        Ei löydy kovinkaan lyhyttä säätöstemmiä. Tässä yksi esimerkki jonka pituus tosin on sama 90 mm joka aloituksessa mainittiin. http://www.bikester.fi/379192.html. Saahan tuolla etäisyyttä toki lyhyemmäksi nostamalla säätöstemmiä pystymmäksi mutta samalla tangon korkeus nousee ja sitä ei ehkä haluta.

        Kuten tuossa ylempänä mainittiin, niin etäisyyttää saadaa myös muutettua eri muotoisella ohjaustangolla. Kunnollinen pyöräliike osaa asiansa ja auttaa ja neuvoo. Ratkaisuja on usein monenlaisia ja kunnon pyöräliike osaa kertoa ne kaikki ekä heti tyrkytä säätöstemmiä, joka ei ole se paras ratkaisu.


    • PitkäJaHölmö

      Asenna jopon sarvet niin voit ajaa selkä suorana. Jos ei auta niin takahaarukassa on vikaa. Nuo liikkeen miehet hassuttavat hölmöä.

    • kyllä-toimii

      Stemmiä ei pidä lyhentää enemmän kuin juuri tuo mainitsemasi 1,5-2 cm. Omalla kohdallani lyhyempi stemmi auttoi asiaan. Jos tuntuu siltä että ohjaus muuttuu sen jälkeen vähän levottomammaksi, auttaa siihen hivenen leveämpi ohjaustanko.

      Hyvä tiedostaa että "Trekking/hybrid" tyyppisissä pyörissä on yleensä vähän lyhyempi stemmi kuin maantie tai cyclocross pyörissä. Joidenkin neuvot saattavat tästä syystä olla sitä luokkaa että alle 100 mm stemmiä ei pidä käyttää. Heillä taitaa tällöin olla maantie tai cyclocross tyyppinen pyörä.

      • Pomppukeppi

        Toimiva stemmin pituus riippuu hyvin paljon pyörän ohjausgeometriasta. Toisessa pyörässä voi toimia niinkin lyhyt kuin 50 mm, toisessa alle 100 mm on jo liian lyhyt. Eikä tämä mene edes pelkästään pyörätyypin mukaan. Hyvin "kisakireässä" maantiepyörässä ohjaus voi olla herkkä jo aika pitkälläkin stemmillä kun taas kuntoilijalle tarkoitetussa maantiepyörässä voi reilusti alle 100 mm stemmi olla ihan ok. Etuhaarukan taivutuksella ja eturenkaan sijainnilla ohjausakselin suhteen voidaan saada isot erot ohjauksen herkkyyteen.


      • Kiitos-tiedoista
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Toimiva stemmin pituus riippuu hyvin paljon pyörän ohjausgeometriasta. Toisessa pyörässä voi toimia niinkin lyhyt kuin 50 mm, toisessa alle 100 mm on jo liian lyhyt. Eikä tämä mene edes pelkästään pyörätyypin mukaan. Hyvin "kisakireässä" maantiepyörässä ohjaus voi olla herkkä jo aika pitkälläkin stemmillä kun taas kuntoilijalle tarkoitetussa maantiepyörässä voi reilusti alle 100 mm stemmi olla ihan ok. Etuhaarukan taivutuksella ja eturenkaan sijainnilla ohjausakselin suhteen voidaan saada isot erot ohjauksen herkkyyteen.

        Löytyykö tuohon jotain kaaviota tai kuvia selventämään miten mikäkin osa vaikuttaa ohjattavuuteen? Olisi kiva tietää ennen kuin alkaa vaihtelemaan osia.


      • Pomppukeppi
        Kiitos-tiedoista kirjoitti:

        Löytyykö tuohon jotain kaaviota tai kuvia selventämään miten mikäkin osa vaikuttaa ohjattavuuteen? Olisi kiva tietää ennen kuin alkaa vaihtelemaan osia.

        En tiedä onko tuohon mitään suoraa kaaviota olemassa. Nyrkkisääntö kuitenkin on että mitä enemmän etupyörä on ohjausakselin linjaa edempänä, sitä rauhallisempi ohjaus on. Ja mitä rauhallisempi ohjaus on, sitä lyhempi stemmi voidaan laittaa ilman että ohjauksesta tulee kiikkerä. Esim. ns. mummopyörissä haarukka on reilusti taivutettu eteenpäin ja ohjaus on siksi hyvin hyvin rauhallinen ja stemmi voi olla lyhyt. Sporttisemmissa pyörissä haarukka voi olla kokonaankin suora mutta silti se menee jonkin verran eteenpäin ohjausakselin linjasta ja jo pieni ero renkaan navan paikassa haarukassa eteen ja taaksepäin voi tehdä ison eron.
        Ja ehkä toisenä nyrkkisääntönä voisi sanoa että jos ohjaus tuntuu nykyisellä stemmillä hyvältä, siinä on varaa pidentää tai lyhentää noin max. 1/3 nykyisen pituudesta. Lopullista vaikutusta ei kuitenkaan ole mahdollista koskaan täysin ennakoida ja nämä ovat myös aina jonkin verran makuasioita.
        Joku palveleva pyöräliike voisi antaa sinulle mukaan muutaman eri pituisen stemmin joita voisit kokeilla.


      • sattumaltatänneeksynyt
        Pomppukeppi kirjoitti:

        En tiedä onko tuohon mitään suoraa kaaviota olemassa. Nyrkkisääntö kuitenkin on että mitä enemmän etupyörä on ohjausakselin linjaa edempänä, sitä rauhallisempi ohjaus on. Ja mitä rauhallisempi ohjaus on, sitä lyhempi stemmi voidaan laittaa ilman että ohjauksesta tulee kiikkerä. Esim. ns. mummopyörissä haarukka on reilusti taivutettu eteenpäin ja ohjaus on siksi hyvin hyvin rauhallinen ja stemmi voi olla lyhyt. Sporttisemmissa pyörissä haarukka voi olla kokonaankin suora mutta silti se menee jonkin verran eteenpäin ohjausakselin linjasta ja jo pieni ero renkaan navan paikassa haarukassa eteen ja taaksepäin voi tehdä ison eron.
        Ja ehkä toisenä nyrkkisääntönä voisi sanoa että jos ohjaus tuntuu nykyisellä stemmillä hyvältä, siinä on varaa pidentää tai lyhentää noin max. 1/3 nykyisen pituudesta. Lopullista vaikutusta ei kuitenkaan ole mahdollista koskaan täysin ennakoida ja nämä ovat myös aina jonkin verran makuasioita.
        Joku palveleva pyöräliike voisi antaa sinulle mukaan muutaman eri pituisen stemmin joita voisit kokeilla.

        Eli jos tulkitsin oikein, niin kuvassa (http://goo.gl/o1snSh) näkyvän haarukkaan jossa etunapa on ohjausakselin linjaa edempänä, voisi sentin parin lyhyempi stemmi vielä toimia?


      • pientä--viilaamista

        Minun cyclocross pyörässä tuli vakiona 90mm stemmi. Laitoin tilalle 80mm stemmin ja nyt on ajo-asento itselleni sopivampi.


    • San-Marco-Rolls

      Ennen kuin ostaa uutta stemmiä, voi kokeilla siirtää satulaa pari senttimetriä eteenpäin. Löysentää vain satulan kiinnikettä /muttereita ja liu'uttaa satulaa hieman eteenpäin (muista myös kiristää kiinnike / mutterit) ja siinä se.

      Siten saa liian pitkän ajoasennon hieman lyhemmäksi. Voi myös kokeilla nostaa stongaa ja tällöin ajoasento ei ole liian makaava. Myöskin stongamallin vaihto hieman korkeampaan ja hieman leveämpään voisi tuoda jotain apua. Leveämpi stonga on ajon hallittavuuden kannalta parempi.

      • tässä-vaihtoehdot

        Ei pidä ihan paikkansa. Satulan paikka on itse asiassa aika tarkka. Katso tämä video.

        Polkupyörän satulan oikea paikka
        https://youtu.be/lc45xcN8K8Y

        Ohjainkannattimella, eli stemmillä voi sitten yrittää pidentää/lyhentää ajoasentoa. Stemmillä voi pelata vähän eli muutamia senttejä joko pidemmäksi tai lyhyemmäksi. Jos homma ei stemmin avulla saada toimimaan, on pyörän koko todennäköisesti väärä.

        Maantiepyörän ajoasennon säätö
        https://youtu.be/yGGk3ALky_E


      • hmmmmm
        tässä-vaihtoehdot kirjoitti:

        Ei pidä ihan paikkansa. Satulan paikka on itse asiassa aika tarkka. Katso tämä video.

        Polkupyörän satulan oikea paikka
        https://youtu.be/lc45xcN8K8Y

        Ohjainkannattimella, eli stemmillä voi sitten yrittää pidentää/lyhentää ajoasentoa. Stemmillä voi pelata vähän eli muutamia senttejä joko pidemmäksi tai lyhyemmäksi. Jos homma ei stemmin avulla saada toimimaan, on pyörän koko todennäköisesti väärä.

        Maantiepyörän ajoasennon säätö
        https://youtu.be/yGGk3ALky_E

        Tuo polven ja poljinakselin suhde (pystysuora viiva/luotilanka alaspäin) ei ole mitään tarkkaa tiedettä vaan pikemminkin lähtökohta josta lähteä liikkeelle.

        Jossain toisessa videossa sanotaan lisäksi että inseam pitää kertoa 0,887jotta saadaan satulan korkeus selville, joten tässäkin on ilmeisesti eri koulukuntia.


      • polviakseli
        hmmmmm kirjoitti:

        Tuo polven ja poljinakselin suhde (pystysuora viiva/luotilanka alaspäin) ei ole mitään tarkkaa tiedettä vaan pikemminkin lähtökohta josta lähteä liikkeelle.

        Jossain toisessa videossa sanotaan lisäksi että inseam pitää kertoa 0,887jotta saadaan satulan korkeus selville, joten tässäkin on ilmeisesti eri koulukuntia.

        Tässä on yksi video jossa tuo KOPS myytti mainitaan.

        How to set Saddle Fore Aft | Bike Fit Tip
        https://youtu.be/SZhWVZq2qUc


    • pituus_mietityttää

      Ongelma on se että satula on jo niin edessä kun vain voi. Stemmi ja tanko ovat enää ne jolla voi yrittää pelata. Lyhyempi stemmi on nyt paikalla ja ensituntuma on ihan OK. En tiedä pitäisikö vielä kokeilla leveämpää tankoa. Vanhassa tangossa ei ole nostomahdollisuutta, sillä se on aika suora ja käännetty siten että on jo niin ylhäällä kun vain voi.

      Runko on ilmeisesti juuri sen sentin pari liian iso itselleni. Uusi stemmi kustansi 23 € joten oli aika halpa kokeilu verrattuna uuteen pyörään/runkoon. Uusi ohjaustanko kenties 30-40 € jos sellaiseen päädyn. Uuden stemmin myötä asia korjaantui jo hivenen. Kiitokset kaikille vinkeistä.

    • hyvä-video

      Oikean kokoinen pyörä (runko) on kaiken A ja O. Tässä vaikuttaa siltä että on hankittu liian iso pyörä. Kaikki lähtee liikkeelle satulan oikeasta paikasta. Satulan vaakasäädöllä ei pidä säätää ohjaamon pituutta. Tässä hyvä video aiheesta.

      https://youtu.be/lc45xcN8K8Y

      • mikä_totta_mikä_ei

    • erikdekker

      Satulan paikkoja on kullekin ajajalle valittavissa se yksi, mutta ohjainkannattimen pituus ei ole niin helppo. Samallekin kuskille sitä täytyy muuttaa niin, että heti ei voida mennä siihen "oikeaan" lopulliseen asentoon. Kroppa kehittyy ja keskivartalon lihakset vahvistuvat vuosien mittaan.
      ...että tällaista tuli mieleen.

      • missä-se-paikka-on

        Sanot että "Satulan paikkoja on kullekin ajajalle valittavissa se yksi." Tämä on varmasti totta. Eri asia miten tämän yhden oikean paikan löytää. Paikka saattaa myös muuttua jos vaihtaa toiseen satulaan.

        Tässäkin keskustelussa on muutama linkki videoihin jossa kumotaan se asia että polvi (tai sen osa) pitää olla tismalleen poljinakselin yläpuolella kun kammet ovat vaakasuorassa asennossa.


    • erikdekker

      Eurosportin selostaja on maininnut useaan kertaan erään tunnetun ammattilaisen satulan olevan ihan liian matalalla. Yksi asia on ihan varmaa: satula ei ole liian matalalla. Hän valmentajansa kanssa on ihan varmasti säätänyt sen millilleen oikeaan paikkaan. Se oikea paikka on yksilöllisiin mittasauhteisiin perustuvaa säätämistä.

      • Alkup_maa

        Asia on tismalleen juurikin noin. Olen määränyt valmennettavieni säätämään satulan asennon ja korkeuden juurikin siihen stabiiliin asentoon, johon sen tiedän kunkin urheilijan kohdalla olevan neutraalein ja stabiilein asento. Minkäänlaista selostajien takarivistä huutelua en yleensä ole sietänyt ja olen käskenyt heidän olemaan puutumatta meidän alan huippu ammattilaisten asioihin ja tietotaitomme tuotoksiin.


      • Pomppukeppi

        "Yksi asia on ihan varmaa: satula ei ole liian matalalla. "

        Voi se kyllä ollakin. Monilla pitkänlinjan urheilijoilla on omia pinttyneitä tapojaan jotka eivät ehkä ole ihan optimaalisia suorituskyvyn kannalta mutta koska he ovat niihin niin tottuneita, niistä ei kannata enää "vanhalla iällä" yrittää oppia pois koska haitta voi olla isompi kuin hyöty kun koko kroppa on jo niin totutettu toimimaan tietyssä asennossa.


    • Anonyymi

      Jostain syystä jollain mennyt tunteisiin tuo ohje polvesta polkimen päällä tässä keskustelussa.
      No mua ei myytit kiinnosta, en ollut niistä kuullutkaan, mutta huomasinpa vain kuinka uudella pyörällä oli nihkeää polkea, kun polvi meni selvästi polkimen etupuolelle. Etureisi rasittui, eikä tuntunut, että saa voimaa polkemiseen samalla tavalla. Säädin satulan aivan taakse, niin helpotti.

      Jollain muulla voi olla toisin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ihmiset ovat yksilöitä. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toisille. Mitat ja säädöt ovat hyviä lähtökohtia, joita voi sitten lähteä muokkaamaan ja tuunaamaan sopivammiksi.

        Riippuu myös pyörän mallista ja käyttötarkoituksesta. Alla olevassa kuvassa polvi on aika paljonkin polkimen etupuolella.

        https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2021/04/GettyImages-1314796289-dc64628.jpg?webp=true&quality=90&resize=620,413

        Ns. riser-ohjaustangolla voi lyhentää otepituutta ja paljon enemmän kuin stemmillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe