kuivakalakeitto ja kitsukalakeitto. Kalana on käytetty mieluiten ahvenia, jotka on perkaamisen jälkeen pantu mietoon suolaan vuorokauden ajaksi. Sen jälkeen ne on kuivattu uunissa pellillä välillä käännellen. Jäähtyneenä kalat on pantu kangaspussiin, jota Soanlahdella on säilytetty aitassa.
Kun kuivatut kalat otettiin käyttöön, ne liotettiin ensin vedessä ja joskus paloiteltiinkin. Sen jälkeen kalat kiehautettiin vedessä, lisättiin perunat ja sipuli (ehkä myös lanttua) ja maito. Kun perunat kypsyivät, tarkistettiin suola.
Kokeilla voi ,ostamalla kuivattua kalaa Kalinka Itis Helsinki
Virossa jo ammoin kuivattiin sintit naruun pujottamalla räystään alla ikkunan edessä
kitsukalakeitto
kuivakaija
1
253
Vastaukset
- aalak
Kyllä savolaisetkin kuivasivat kalaa uunissa ei se Soanlahtelaisten yksinoikeus ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 352156
- 841283
- 561258
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...321172- 631151
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39864Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122749- 27694
Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55555Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi20541