Mahatma Gandhi:
"Uskomuksistasi tulee ajatuksiasi."
"Ajatuksistasi tulee sanojasi."
"Sanoistasi tulee tekojasi."
"Teoistasi tulee tapojasi."
"Tavoistasi tulee arvojasi."
"Arvoistasi tulee kohtalosi."
.....
Tuossa ylläolevassa on viisautta ja ajatonta filosofiaa muutamassa lauseessa.
Uskomukset muuttuvat todellisuudeksi
28
258
Vastaukset
- etsinkokoajan
lohduttavia sanoja minulle joka olen eksynyt itsestäni ja luojastani...........
- keepitsimple
Pierustasi tulee hajusi.
- ohhiiyv
Höpsis, monet ajatukset ei johda tekoihin.
- fdfdggf
"Höpsis, monet ajatukset ei johda tekoihin."
Monia tekoja edeltää ajatus. Unohditko ajatella ennen tänne kirjoittamista? - ohhijyv
fdfdggf kirjoitti:
"Höpsis, monet ajatukset ei johda tekoihin."
Monia tekoja edeltää ajatus. Unohditko ajatella ennen tänne kirjoittamista?Teetkö kaiken mitä mieleesi pulpahtaa.
- asdlökfjaäsdj
"Ajatuksistasi tulee sanojasi.
missä vaiheessa se ajatus tekoihin pomppas? - harkittu_uskomus
asdlökfjaäsdj kirjoitti:
"Ajatuksistasi tulee sanojasi.
missä vaiheessa se ajatus tekoihin pomppas?Tuo Gandhi sanoma on lähinnä varoitus uskomuksista eikä siis tarkoita että kaikista ajatuksista tulee aina sanoja tai kaikista sanoista sitten aina tekoja. Kannattaa valita hyvin omat uskomuksensa ja mieluiten oman harkinnan jälkeen eikä omaksua niitä uskomuksia sellaisenaan muilta. Uskomuksilla on usein seurauksia.
- hmmhmm
Minusta se on enemmän, että ajatuksistasi tulee uskomuksiasi. ajatus on lyhykäinen, uskomus pitkäkestoinen, ja ajattelemalla voi muokata uskomuksiaan.
- kyökkivilosoohvi
Miten voi olla uskomus ennen ajatusta? Uskomus on joukko ajatuksia, joiden uskoja olettaa kuvaavan todellisuutta joltakin osin. Esim. uskomus, että mustan kissan näkeminen ylittämässä tietä tuottaa onnettomuutta. Sen täytyy sisältää joukon ajatuksia ollakseen olemassa. Täytyy olla ajatus, mikä on musta kissa, ajatus mitä ovat onnettomuudet, mitä on ylittää tie jne.
- fdfdgddddd
"Miten voi olla uskomus ennen ajatusta?"
Ajatuksilla on taipumus seurata kunkin omia uskomuksia varsinkin suhteessa toimintaan. Tuskin kovin usein ajattelet sellaisia asioita joihin et usko tai toimit omien uskomuksiesi vastaisesti.
Kyllä tuo aloituksen periaate pätee monissa tapauksissa kunhan ei yritä väkisin ajatella sitä väärin. Kyse on todennäköisyyksistä eikä mistään absoluuttisista periaatteista. Ajattele vaikka hypnoosikokeita tai placebo vaikutusta lääketieteessä. Propaganda ja mainonta toimii samalla periaatteella eli ensin pyritään muokkaamaan uskomuksia ja niistä sitten seuraa helposti ajatuksia ja toimintaa esim. shoppailua tai äänestyskäyttäytymistä politiikassa yms. - sohvafilosoohvi
fdfdgddddd kirjoitti:
"Miten voi olla uskomus ennen ajatusta?"
Ajatuksilla on taipumus seurata kunkin omia uskomuksia varsinkin suhteessa toimintaan. Tuskin kovin usein ajattelet sellaisia asioita joihin et usko tai toimit omien uskomuksiesi vastaisesti.
Kyllä tuo aloituksen periaate pätee monissa tapauksissa kunhan ei yritä väkisin ajatella sitä väärin. Kyse on todennäköisyyksistä eikä mistään absoluuttisista periaatteista. Ajattele vaikka hypnoosikokeita tai placebo vaikutusta lääketieteessä. Propaganda ja mainonta toimii samalla periaatteella eli ensin pyritään muokkaamaan uskomuksia ja niistä sitten seuraa helposti ajatuksia ja toimintaa esim. shoppailua tai äänestyskäyttäytymistä politiikassa yms.Niin ajatukset seuraavat uskomuksia usein, mutta hänen pointti oli ettei uskomukset ilmesty aivoihin itsestään tyhjästä. Ulkoapäin tulevat ja mieleen jäädäkseen ne tarvitsevat ajatuksia. Ei usko Jeesukseen tule raamattua katsomalla ajattelematta(vaikka siltä heidän meno lute palstalla näyttää).
- kyökkivilosoohvi
Tätä tarkoitin, tajusit pointin. Ymmärrän kyllä mitä Gandhi mahdollisesti tarkoitti, mutta silloin parempi suomennos olisi aatteitasi, eikä ajatuksiasi. Silloin se toimii ja ymmärretään oikein. Aatteet ja ajatukset sanoilla on osittain samanlainen merkitys.
- grfghww
“Your beliefs become your thoughts,
Your thoughts become your words,
Your words become your actions,
Your actions become your habits,
Your habits become your values,
Your values become your destiny.”
http://www.goodreads.com/quotes/50584-your-beliefs-become-your-thoughts-your-thoughts-become-your-words - kyökkivilosoohvi
Sanalla thought on myös merkitys aate/aatos, idea.
- hilpertti
Aika moni asia seuraa yleisistä asioista, tuossa on privatisoitu kaikki.
- ryhmäuskomus
"Aika moni asia seuraa yleisistä asioista, tuossa on privatisoitu kaikki."
Sama periaate pätee myös ihmisryhmiin joilla yhteiset uskomukset. - Kaikkikvanttori
Oikeastaanhan siinä on esitetty nimenomaan "yleisiä asioita", eli universaaliväite, joka on vain puettu "sinä"-muotoon.
- ryhmäuskomus
Kaikkikvanttori kirjoitti:
Oikeastaanhan siinä on esitetty nimenomaan "yleisiä asioita", eli universaaliväite, joka on vain puettu "sinä"-muotoon.
Yhtä hyvin sen voisi laittaa "minä", "me" tai "te" muotoon. Kyse on kuitenkin uskomuksista ja ajatuksista jotka ovat tietoisuuteen kuuluvia asioita eivätkä ole ulkoapäin havaittavissa aistein ts. ne ovat aina kunkin omia subjektiivisia kokemuksia.
En sitten tiedä mikä sinun pointtisi on mutta tuo Gandhin lausuma on mielekäs ainakin minulle. Oikeastaan tuohon pitäisi lisätä että ihmisellä on taipumus tehdä noin - ei se mikään deterministinen asia ole. - Kaikkikvanttori
ryhmäuskomus kirjoitti:
Yhtä hyvin sen voisi laittaa "minä", "me" tai "te" muotoon. Kyse on kuitenkin uskomuksista ja ajatuksista jotka ovat tietoisuuteen kuuluvia asioita eivätkä ole ulkoapäin havaittavissa aistein ts. ne ovat aina kunkin omia subjektiivisia kokemuksia.
En sitten tiedä mikä sinun pointtisi on mutta tuo Gandhin lausuma on mielekäs ainakin minulle. Oikeastaan tuohon pitäisi lisätä että ihmisellä on taipumus tehdä noin - ei se mikään deterministinen asia ole."En sitten tiedä mikä sinun pointtisi on"
Se oli vastaus hilpertille, joka sanoi: 'Aika moni asia seuraa yleisistä asioista, tuossa on privatisoitu kaikki.'
"mutta tuo Gandhin lausuma on mielekäs ainakin minulle."
Kuin myös.
"Oikeastaan tuohon pitäisi lisätä että ihmisellä on taipumus tehdä noin - ei se mikään deterministinen asia ole."
Niinpä. Se on huomioon otettava asia.
- vituttaa132
Parasta olisi olla eristetyssä ympäristössä, missä ei tulisi liikaa ajatuksia ja kaikki tukisi päämäärään menemistä.
- tosi-uskomus
>>Omaksumamme uskomukset " ohjaa kohtaloamme .
>> Uskomusten levittäjät ohjaavat kohtaloamme.- ryhmäuskomus
"Uskomusten levittäjät ohjaavat kohtaloamme."
Aivan niin. Sen sijaan että itse valitsisimme itse uskomuksemme niin seuraamme poliitikkoja, tieteilijöitä, vanhempiamme, kavereitamme eli kaikkia muita paitsi itseämme ja kuitenkin me itse joudumme kokemaan omien uskomustemme seuraukset.
Me emme ajattele vaan ympäristömme ajattelee meissä. (Yrjö Kallinen) - tosi-uskomus
ryhmäuskomus kirjoitti:
"Uskomusten levittäjät ohjaavat kohtaloamme."
Aivan niin. Sen sijaan että itse valitsisimme itse uskomuksemme niin seuraamme poliitikkoja, tieteilijöitä, vanhempiamme, kavereitamme eli kaikkia muita paitsi itseämme ja kuitenkin me itse joudumme kokemaan omien uskomustemme seuraukset.
Me emme ajattele vaan ympäristömme ajattelee meissä. (Yrjö Kallinen)Niinpä niin, teemme uskomustemme valinnan yhteisönä, paljolti ympäristömme ehdoilla.
Vaikka itse valitsemalla valitsisimme uskomuksemme niin valintamme ei ole meidän oma. Ei ole hyvän ja pahan tiedon (uskomuksen) puuta josta voimme valita.
On vain yksi menneiden sukupolvien rakentama "tiedon puu" joka sisältää hyvän ja pahan tiedon. Ympäristö jossa elämme sekä henkinen perintömme antaa meille "ohjeet" mitä tietoa valitsemme tästä "tiedon puusta" uskomuksiimme ja sitä myöten rakennamme myös tulevaisuutta, omaa ja yhteiskuntamme kohtaloa. - 98u0fd
tosi-uskomus kirjoitti:
Niinpä niin, teemme uskomustemme valinnan yhteisönä, paljolti ympäristömme ehdoilla.
Vaikka itse valitsemalla valitsisimme uskomuksemme niin valintamme ei ole meidän oma. Ei ole hyvän ja pahan tiedon (uskomuksen) puuta josta voimme valita.
On vain yksi menneiden sukupolvien rakentama "tiedon puu" joka sisältää hyvän ja pahan tiedon. Ympäristö jossa elämme sekä henkinen perintömme antaa meille "ohjeet" mitä tietoa valitsemme tästä "tiedon puusta" uskomuksiimme ja sitä myöten rakennamme myös tulevaisuutta, omaa ja yhteiskuntamme kohtaloa.Mutta ei ole mitään yhtä menneiden sukupolvien sanelemaa vaihtoehdotonta puuta. Se menneiden sukupolvien rakentama tiedon (tai paremminkin tunnettujen propositioiden) puu sisältää lukuisia toisilleen vastakkaisia vaihtoehtoja valittaviksi.
- tosi-uskomus
98u0fd kirjoitti:
Mutta ei ole mitään yhtä menneiden sukupolvien sanelemaa vaihtoehdotonta puuta. Se menneiden sukupolvien rakentama tiedon (tai paremminkin tunnettujen propositioiden) puu sisältää lukuisia toisilleen vastakkaisia vaihtoehtoja valittaviksi.
Vaihtoehtoja, etenkin nettiaikana, riittää tässä kaiken kattavassa tiedon puussa, sitä en kieltänyt. Valinnan vaikeus, erottaa oikea tieto väärästä, on se ongelma jonka kanssa ihmiskunta yksilöiden kautta kompuroi jatkuvasti.
- ryhmäuskomus
tosi-uskomus kirjoitti:
Vaihtoehtoja, etenkin nettiaikana, riittää tässä kaiken kattavassa tiedon puussa, sitä en kieltänyt. Valinnan vaikeus, erottaa oikea tieto väärästä, on se ongelma jonka kanssa ihmiskunta yksilöiden kautta kompuroi jatkuvasti.
"Valinnan vaikeus, erottaa oikea tieto väärästä, on se ongelma jonka kanssa ihmiskunta yksilöiden kautta kompuroi jatkuvasti."
Aika usein voi olla myös niin että kaikki tarjolla olevat vaihtoehtoiset uskomukset voivat olla ainakin osittain vääriä eikä sitä oikeaa ole edes vielä olemassa tai siitä ole mitään tietoa tai sitten voi olla useita vaihtoehtoisia erilaisia toimivia uskomuksia.
Kaikista uskomuksista seuraa kyllä aika paljon asioita. Oikeastaan tieteessä ja matematiikassakin aina on pakko aloittaa joistain uskomuksista (matematiikassa aksioomat, tieteessä hypoteesit ja uskonnoissa dogmit tai ns. pyhät kirjoitukset). Yksi keino on seurata minkälaisia tekoja tietynlaisista uskomuksista seuraa ja valita sen mukaan oma uskomuksensa. Hedelmistään puu tunnetaan.
Elämä on oikeastaan nimenomaan jatkuvaa valintojen tekemistä ja niitä valintoja ohjaavat kunkin omat uskomukset ja päämäärät elämässä. - jäikö_vielä
tosi-uskomus kirjoitti:
Niinpä niin, teemme uskomustemme valinnan yhteisönä, paljolti ympäristömme ehdoilla.
On vain yksi menneiden sukupolvien rakentama "tiedon puu" joka sisältää hyvän ja pahan tiedon. Ympäristö jossa elämme sekä henkinen perintömme antaa meille "ohjeet" mitä tietoa valitsemme tästä "tiedon puusta" uskomuksiimme ja sitä myöten rakennamme myös tulevaisuutta, omaa ja yhteiskuntamme kohtaloa.Ei pidä paikkaansa. Itse olisin halunnut rakentaa oman talon jo teini ikäisenä. Eipä vain ole onnistunut. Maailma ei ole seurannut omia uskomuksiani, vaan minä olen seurannut maailman uskomuksia, ja vittuunkaan siitä ei pääse lässyttämällä paskaa.
Jotain epäselvää?
- dddffffjjjj
Uskomukset eivät ole (välttämättä) hyvä asia vaikka ilman niitä voi olla vaikea toimia. Parempi pitää sekä mielensä avoimena että olla skeptinen koko ajan kaiken suhteen. Siinäkin on tietysti hyvä olla kohtuullinen eikä mennä äärimmäisyyksiin.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663