Kesän aikana tulee poimituksi satoja litroja marjoja omaan käyttöön, säilöttäviksi pakkaseen. Ongelmana on se, että pakastimet eivät riitä. Tietenkin niitä voisi ostaa lisää, mutta ne vievät asunnosta tilaa, niitä kun ei voi ulkoilmaan sijoittaa.
Onko joku muu samanlaisessa asemassa?
Kysyisin nyt, onko kenelläkään tiedossa sellaisia kylmäsäilytystiloja, joissa tavallinen tallaaja maksusta voisi pitää pakkasessa poimimiaan ja säilömiään marjoja ja hakea sieltä niitä tarpeen mukaan. (Googlella hakeminen ei tuottanut tyydyttävää tulosta.)
Kyseeseen tulisivat tässä Mikkelin tienoo ja Tampere.
missä säilyttää marjoja pakkasessa
6
134
Vastaukset
- kuivausjasurvos
Riippuu, mitä marjoja keräät.
Mustikkaa voi myös kuivata.
Puolukka ei tarvitse kuin viileän tilan. Välillä saa mennä jäähänkin. Se vain survotaan. Jos haluaa, survokseen voi laittaa vähän sokeria. Olen kuullut myös vesipuolukoista eli kokonaiset puolukat laitetaan kylmään veteen ja astia säilytetään viileässä. - marjakko
Kuten edellinen mainitsi niin marjoja voi myös kuivata jos asunnon neliöt ei enää uutta pakastinta tiloihinsa mahduta.
- marjoja_poimiva_pena
Kiitos vastauksista. Kuivaus on tosiaan yksinkertainen keino , mutta vaatii toimenpiteitä ennen kuivattujen marjojen käyttöönottoa.
Täsmennän vielä, mistä marjoistaon kyse: (puutarha)mansikoista, mustikoista, mustaherukoista ja karviaismarjoista.
Jos marjoja rupeaa kuivaamaan, pitääkö niitä mitenkään käsitellä ennen kuivausta?Pitääkö halkoa, litistää jne,, vai riittääkö, että pienen erän marjoja kuivurin ritilöille ja annan hurista tunnista toiseen? Voiko ja kannattaako mansikkaa yleensäkään kuivata? - säilörikkö
Marjat voi myös mehustaa ilman sokeria. Mahtuu enemmän pakastimeen. Mehut voi käyttää sellaisenaan, jälkiruokiin tai keittää hilloiksi tarpeen mukaan.
Olen myös kuullut, että joillakin on pakastin parvekkeella tai ulkovarastossa. Kai se toimii kylmässäkin. - Marja_rakas
Osta toinen kämppä marjoille. Testamenttaa kuitenkin marjat, muuten valtio voi viedä ne ja sitten harmittaa. Nimim. mulle kävi niin
- BLOODisLIFE
Mä tiiän joitakin jotka vie mökille pakkaseen. Onko sulla mökkiä voisitko viedä sinne?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1576354
- 501806
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381464- 481064
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241019Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48941Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13929Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384898Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14877Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75875