Kaste - VL oma Kasteoppi

Uskon_oppi_ihmeellinen

Ensinnäkin Jeesuksen kastekäskyllä ei ole merkitystä heille. (VL-uskoville)

He opettavat että jokainen lapsi jo syntyy uskovaisena, eli vanhoillislestadiolaisena. Hän on jo saanut lahjana uskon. Ja kaste on vain tämän valmiina ihmisessä jo olevan uskon vahvistamista.

Tätä selitetään Vapahtajan lunastuksen avulla, että Jeesuksen kärsimyksellä ja kuolemalla on jo lunastettu kaikki ihmiskunnan jäsenet automaattisesti, välittämättä Jeesuksen käskystä: ”Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni opettamalla heitä ja kastamalla…” jne.

Kaikki ihmiset ovat siis heidän oppinsa mukaan jo syntyistään uskossa. He eivät usko minkäänlaiseen perisyntiin. Eli luterilainen perisyntioppi on heille vieras.

VAIKKA NÄIN SE ON:

Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo, että joka uskoo evankeliumin ja saa kasteen, pelastuu (Mark. 16:16). Siksi luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan kaste on ”välttämätön pelastukseen ja Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä.” (Augsburgin tunnustus, artikla 9).

Kristus on itse asettanut pyhän kasteen (Matt. 28:18–20).

70

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täyttä_valhetta

      Valheoppia julistavat omilla nettisivuillaankin

      "Uskonpuhdistuksen periaatteen mukaan Raamattu on korkein auktoriteetti uskoa ja elämää koskevissa kysymyksissä."

      Vaikka näin ei ole. Seurakunta on ylin ja siitä ylin on SRK...

      http://rauhanyhdistys.fi/nain-me-uskomme/

    • asiaatässäää

      Raamatullinen ja luterilainen usko?

      SRK väittää oppinsa perustuvan Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen. Liike väittää edustavansa ”oikeaa luterilaisuutta” ja ”Lutherin luterilaisuutta”. Tosiasiassa SRK käyttää sekä Raamattua että luterilaista tunnustusta valikoiden, ja sen oppi perustuu 1800-luvulla syntyneisiin ja 1900-luvulla kehittyneisiin yksittäisten luterilaisten ajatuksiin, joista on ihmisvoimin tehty sitovia autuuden ehtoja.

      Sen lisäksi, ettei kukaan ei-lestadiolainen päätyisi pelkästään Raamattua tai luterilaisia tunnustuskirjoja lukemalla pitämään vanhoillislestadiolaisuutta ainoana pelastavana liikkeenä, SRK:n oppi on monessa kohdin Raamatun ja tunnustuskirjojen kanssa selvästi eri linjoilla. Erityisiä esimerkkejä ovat 1960-luvun pappiseriseurassa kiistaksi nousseet kysymykset perisynnistä ja sakramenteista. (Ruokanen s. 142-168)

      • ulkokuori

        "--heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta." (2. Tim. 3:5).


    • valikoiva_oppi

      Vanhoillislestadiolaisuus on hylännyt ikivanhan kristillisen näkemyksen perisynnistä ja kasteen pelastavasta ja uudestisynnyttävästä voimasta. Näillä opeilla on vahva pohja Raamatussa, luterilaisessa tunnustuksessa ja kirkkoisien tulkintatraditiossa, mutta vanhoillislestadiolaisuus on päätynyt aivan uudenlaiseen käsitykseen: kaikki lapset syntyvät luonnostaan uskovina. Tämä käsittämätön väite merkitsee sitä, että me kaikki olemme joskus olleet hyviä vanhoillislestadiolaisia. Harmi vain, ettemme muista moisesta mitään!

      http://hyviauutisia.net/2010/04/26/vanhoillislestadiolaisuuden-vaarat/

      • etsivä-xx

        Vanhoillislestadiolaisuus ei kiellä perisyntiä. Niin ei opeteta kasteopetuksen yhteydessäkään. Tämä lainaus on Valde Palolan netistä luettavissa olleesta artikkelista joka oli julkaistu lehden numerossa : Artikkeli Kuopion seurakunnan lehdessä Kirkko&Koti Nro 13 8.8.2012.
        Tätä näköislehden sähköistä versiota ei enää ole ko seurakunnan nettisivuilla joten ette enää pääse lukemaan artikkelia sieltä.

        "Adamin ja
        Kristuksen perinnöt
        Adamin perintöä on Palolan mukaan
        se, että jokainen ihminen syntyy perisynnissä
        ja on syntinen ja tekee väistämättä
        syntiä. Hän ansaitsee Adamin
        tavoin päällensä Jumalan vihan
        eli iankaikkisen kuoleman. Kristuksen
        perintöä on armo ja elämä. Sen kautta
        ihminen on perisynnistä huolimatta
        kelvollinen Jumalalle.
        ”Tulkitsen niin, että Adamin ja
        Kristuksen vastakohtaiset perinnöt,
        viha ja armo koskevat jokaista ihmistä
        jo sikiämisessä. Ne siis vuodatetaan
        kaikkiin ihmisiin. Kristuksen
        ansaitseman armon tähden viha
        ei kuitenkaan merkitse äidin kohdussa
        sikiävälle lapselle hengellistä
        kuolemaa. Armo on kumonnut
        tämän vihan ja tuonut lapselle elämän”,
        Valde Palola kokoaa.
        Tässä yhteydessä voisi puhua
        myös käsitteestä ”rekapitulaatio” eli
        elämän palauttaminen. Lunastuksessa
        Kristus korjaa synnittömällä
        sikiämisellä, elämisellä, kuolemalla
        ja ylösnousemuksella syntiinlankeemuksen
        vahingon eli nostaa – lunastaa
        – ihmiskunnan takaisin Jumalan
        osallisuuteen:
        ”Synti ei katoa, mutta Kristuksen
        lunastustyön vuoksi ihmisen
        osallisuus vanhurskaudesta on palautettu.
        Tähän palautettuun tilaan
        syntyy jokainen lapsi, ja siksi
        hän on osallinen Jumalasta ja hänen
        vanhurskaudestaan. Siksi hänellä
        on myös usko”, Valde Palola
        hahmottelee.
        Hän painottaa, että Kristuksen
        armo ei ole kuitenkaan poistanut
        synnin todellisuutta ihmisestä. Se
        merkitsee, että ilman tätä armoa ja
        sitä seuraavaa lahjaa eli kasteen armoa
        ihminen joutuu tässä elämässä
        perisynnistä osallisena lain kuolettamaksi
        ja tuomion alaiseksi."

        Lestadiolainen pitää lapsen kastamista välttämättömänä eikä lestadiolaisia lapsia jätetä kastamatta kuten evl kirkossa nykyisin paljon jätetään kastamatta. Evl kirkon vanhemmista moni on siirtynyt ajattelemaan että lapsi sitten aikuisena valitsee tuleeko kastetuksi vai ei. Evl kirkkomme ei ole enää osannut kuvata kasteen merkitystä niin että sen merkitys pienelle lapselle elämän taipaleelle tulisis ymmärretyksi. Evl kirkko on siirtymässä yhä enemmän aikuiskasteisiin tai rippikouluikäisten kastamiseen. Tämä mielestäni edellyttäisi uutta keskustelua siitä mikä on kasteen teologia, edellyttääkö se uskoa vai kuten weha esittää että ennen kastetta ihmisellä ei voi olla uskoa ja Pyhää Henkeä, Väisäsen opetus kasteesta ei ole evl kirkossa yleisesti hyväksytty kasteen kuvaus, siis aikana jolloin hän sen kirjoitti ja oli vielä evl kirkon pappi. Väisäsen teologia ei ole sama kuin yleisemmin evl kirkon papiston keskuudessa luettu kirja (etsin nimen sitten myöhemmin kun ehdin).


    • lissääää

      Koska lapset ovat jo valmiiksi pelastettuja, ei kaste pelasta ketään. Näin ollen eräs lestadiolainen puhujainkokous huusi kerran voimakkaasti jonkun lukiessa nikealais-konstantinopolilaista uskontunnustusta (”uskomme — kasteen syntien anteeksiantamiseksi”): ”Väärää oppia!” (Ruokanen s. 157-158) Kasteen armon tunnustaminen hämärtäisi SRK:n srk-opin: ”Jos me menemme siihen, että kaste on uudestisyntymisen peso, niin kaikki maailman hengellisyydet lyövät rauhankättä meidän kanssamme.” (s. 160)

      • etsivä-xx

        Nikea. Kasteen syntien anteeksi antamiseksi.

        Kastetta ei olisi jos ei olisi tätä kastetta mistä Jeesus puhui:


        Mark. 10:38
        Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, jonka minä juon? Voitteko te ottaa sen kasteen, jolla minut kastetaan?" [Mark. 14:36 | Luuk. 12:50]

        Luuk. 12:50
        Mutta minut on kasteella kastettava -- ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! [Mark. 10:38, Mark. 14:34; Joh. 12:27]

        Joh 12:27
        "Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä, pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt. [Mark. 14:35,36; Luuk. 12:50; Hepr. 5:7]

        Tämä on se yksi kaste minkä me uskomme. On siis vain yksi kaste.
        Room. 6:3
        Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.

        1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        Perisynti tuo ihmiselle syntisen lihan kuten Paavali sanoo mutta Kristuksen sovitustyö tuo meille myös lahjavanhurskauden. Kristuksen kaste sisältää "peson"
        Biblia 1776 tekstistä:
        Tit. 3:5
        Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

        1933/38
        1. Kor. 6:11
        Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

        Tit. 3:5
        pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

        Toisalla Jeesus sanoo "kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista"

        44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
        45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. [Luuk. 2:50 ]
        46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, [Ap. t. 17:3]
        47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. [Ap. t. 2:38, Ap. t. 3:19, Ap. t. 10:43, Ap. t. 13:38,39, Ap. t. 22:16]
        48 Te olette tämän todistajat. [Joh. 15:27; Ap. t. 1:8, Ap. t. 2:32, Ap. t. 10:41; 1. Kor. 15:15]

        Lähetyskäskyssä:
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen [Mark. 13:10 | 2. Kor. 13:13; 1. Piet. 1:2]
        20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

        Ja kuitenkin Paavali sanoo:
        1. Kor. 1:17
        Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä. [1. Kor. 2:1; Gal. 1:15,16]

        Onko Paavalin sanojen pohjalta vanhoillislestadiolainen tulkinta väärin.


      • etsivä-xx

        Ei tässä ole mitään syytä ylipäätään irrottaa lestadiolaisuutta luterilaisesta perinteestä. Kirkolliseen perinteeseen kuuluu kaksi eri suuntausta, toinen korkeakirkollinen sakramentteja korostava ja toinen pietistisen perinteen laaja herätysliikkeiden perinne missä sana on keskeinen armonväline. Tällä hetkellä evl kirkossa eletään sakramentalismin suuntausta kun itse muistan ajan jolloin ehtoollinen tarjottiin noin kerran kuukaudessa ja muuloin oli vain sanajumalanpalvelus. Ovatko tämän minunkin elinaikanani vallinnen seurakunnan opin mukaisesti "sanan kirkossa" eläneet nyt sitten taas nykysuuntausten mukaisesti "väärin uskovia".


      • etsivä-xx, älä viitsi valehdella. Sana luo kasteen ts. kasteessa on Jumalan sana. "Kun sana yhtyy aineeseen syntyy sakramentti". Vl-oppi, ei ole uskonpuhdistuksen, Lutherin ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen oppi. Todella röyhkeetä valehtelemista.


      • weha kirjoitti:

        etsivä-xx, älä viitsi valehdella. Sana luo kasteen ts. kasteessa on Jumalan sana. "Kun sana yhtyy aineeseen syntyy sakramentti". Vl-oppi, ei ole uskonpuhdistuksen, Lutherin ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen oppi. Todella röyhkeetä valehtelemista.

        Miten Weha voit syyttää XX:ää törkeästä valehtelusta, Hänhän käytännössä kopioi onnistuneesti juuri Jumalan Sanaa?

        Jeesus pyysi, että ottaisitte sen kasteen, jolla Hänet kastettiin, ilman sitä jäät vaille osallistumista Jeesuksen pelastustyöhön.

        Itse laitat näitä sekulaarien omia mantorja, jotka ovat aivan tuulesta temmatut?
        - "Kun sana yhtyy aineeseen syntyy sakramentti.

        Tämän kirjoitti aikoinaan saatana, se on ihmisoppia.

        Kes.


      • Taas VL- uudestikastaja sotkua. Meitä ei ole kastettu sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta, vaan uudenliiton kasteella Jeesuksen kuolemaan (Room.6:3). Vasta ylösnousemuksen jälkeen Jeesus sääti kasteen kaikille kansoille (Matt.28:18-29). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste kaikille kansoille (Joh.19:1-6). Johanneksen kaste oli vain juutalaisille tarkoitettu (apt.13:24). Raamatusta vissisti löytyy myös kasteen sakramentti, vaikka itse sanaa ei esiinny.


      • Etsivä-xx
        weha kirjoitti:

        etsivä-xx, älä viitsi valehdella. Sana luo kasteen ts. kasteessa on Jumalan sana. "Kun sana yhtyy aineeseen syntyy sakramentti". Vl-oppi, ei ole uskonpuhdistuksen, Lutherin ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen oppi. Todella röyhkeetä valehtelemista.

        mitähän veha nyt oikein tarkoittaa. En todellakaan ymmärrä?
        Mitä hän höpisee kasteesta jossa ei olisi sanavedessä? Sana mikä on vedessä on juuri se minkä on tässä jakeessa:
        Room. 6:3
        Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        1. Piet. 3
        Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

        Oletko sinä weha ollenkaan ymmärtänyt mitään niinä vuosina kun olit vanhoillislestadiolainen.
        Ero ei ole siinä ettei sana olisi vedessä.
        Ero ei ole missään minkä vauvan kastamisessa olisi vanhempien vakaumukselle haittaa, koska lopputulos on vauvan kasteessa periaatteessa sama riippumatta siitä uskooko että lapsi tartuu kasteen sakramenttiin uskolla joka on hänellä syntyessään tai tarttuuko hän siihen uskolla jonka kaste synnyttää. Eikä se vauvan usko riipu mitenkään siitä mitä minä uskon, ei siitä mitä Weha uskoo, ei siitä mitä Luther säätiö opettaa. Eiköhän Wehan kasteristiretken oikea kohde ole muu kuin evl kirkon vauvakaste.

        Ero tulee siitä mitä ajatellaan tapahtuvan aikuisen kastamisessa. Tämä kaste synnyttää uskon sellaisessa joka ei usko on miekalla käännyttäjän teologiaa.

        Sanalla synnytetään usko ja tällä uskolla tartutaan kasteeseen, kun on kyse aikuisesta. Minä en ole löytänyt Raamatusta yhtäkään kohtaa missä kastamalla synnytettäisiin usko. Minusta Paavalin sanat tarkoittavat juuri sitä että julistataan evankeliumin sanomaa. Kaste on Jumalan liiton ja armon merkki. Lupaus ja yhteys Kristukseen.


      • Etsivä-xx, vaikka teille reformoiduille kuinka antaa kohtia Raamatusta, te ei usko mitään. Itse aion lähteä pois Vaasasta, kun tänne tulee VL-seurat. On niin paljon porukkaa, että huh, huh ja oppi on mikä on. Yritetään nyt vielä sinulle Raamatusta ottaa kohtia, vaikka turha se taitaa olla. Sinulle ja kaikille hurmahengille kaste on vain symbolinen toimitus, jolla ei siis ole suurempaa merkitystä. Luterilaisille, sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteessa on voima antaa myös usko:
        Kol.2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista." weha: "Kasteessa synti haudataan hengellisesti, ja kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa Jumala vaikuttaa myös uskon". Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu" (Room.6:3). Kaste ei siis ole uskovien kaste, vaan merkitykseltään uskoon tulevien kaste:
        apt.2:37 "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
        Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        weha: "Voiko selvempää kohtaa olla? Ihmiset olivat lain alla. He kyselivät apostolilta, mitä heidän tulisi tehdä, että pelastuisivat? Pietari vastasi: Tehkää parannus ja ottakaa kaste, jotta teidän synnit annetaan anteeksi ja kasteessa luvataan myös Pyhän Hengen lahja. Myös heidän lapsilleen kuului kasteen lupaus" Voiko selkeämpää kohtaa olla? Te vanhoillislestadiolaiset yhdessä uudelleenkastajien myötä selitätte kaikki pois. Te ette ole luterilaisia."


    • Luterilainen

      Raamatun sanoo näin:

      1.Piet.3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

      weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!!. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, ettei syntiä enää lueta (apt.22:16). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen merkitys ja perustus on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.

      • voihuutojasyksyynasti

        No siinä on taas luterilaista roskaa heti alusta asti eikä loppukaan siitä poikkea!

        vauvan kaste ei ole koskaan pelastanut ensimmäsitäkään sielua tällä pallolla.

        sillä ei ole minkäänlaista hengellsitä merkitystä mutta se onjohtanut pimeille kinttupoluille miljoonat ihmiset, koska ankkuri on aivan väärässäpaikassa.

        se on kuin laiva jossa ankkuri on kannella ja kettinki heiluu vedessä ja kansa tanssii iloisesti kun nyt olalan niin pelastuneita ja uskovaisia.

        Raamatussa ei ole sanaakaan pyhästä kasteesta, ymmärtäkää nyt jo sekin fakta.


      • voihuutojasyksyynasti , lue vaan Raamattua raamatusta ja hylkää nuo uudelleenkastajien opit, eli myös vanhoillislestadiolainen kasteoppi, joka on merkitykseltään sama- Joh.3:5:

        Lutherin opetus kirkkopostilla 3:sesta., Joh.3:5:teen.

        yksi ote s. 33: ”Meidän täytyy siis vähän tarkemmin kiinnittää huomiota näihin sanoihin. Mitä vedestä ja Hengestä syntyminen siis on?

        Ota ensiksi huomioosi: hän johdattaa osoittaa Nikodeemuksen seurakuntansa ulkonaiseen virkaan, saarnaan ja kasteeseen, sanoessaan, sanoessaan, että ihmisen täytyy syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Näin hän puhuu siitä virasta, jonka Johannes Kastaja Kristuksen edeltäkävijänä ja palvelijana oli pannut alulle, niin kuin fariseukset ja Nikodeemus tarkoin tiesivät ja olivat nähneet. Hän tahtoo osoittaa hänet siihen, näin vahvistaen Johanneksen saarnan ja kasteen: se virka on täydessä arvossaan, ja Jumala on määrännyt sen sitä varten, että sen kautta uudestisynnytään, ja että kukaan ei ole pääsevä taivaaseen, joka ei sitä omaksu tai sitä halveksii.

        s.34: Näillä sanoilla: ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä” ilmaistaan siis seuraava hänen ajatuksensa: Ihmisen täytyy uudestisyntyä evankeliumin saarnan ja kasteen viran kautta, jossa Pyhä Henki vaikuttaa…”

        s.35 Vieläpä Kristus tässä panee sanat siihen järjestykseen, että asettaapi alkuun, ensimmäiseksi veden ja sen jälkeen Hengen, siten osoittaaksensa , ettei Henkeä saa etsiä ilman ulkonaista merkkiä tai sen ulkopuolelta, vaan on se tiedettävä: Henki tahtoo vaikuttaa ulkonaisessa merkissä ja virassa, niiden kautta ja niiden yhteydessä. Molempien on pysyttävä yhteydessä toistensa kanssa, ja ihmisen on synnyttävä uudesti Vedestä Pyhän Hengen kautta, eli Hengestä, joka on veden kanssa ja sen yhteydessä…ei siis ole kysymys vain vedestä syntymisestä, vaan myös veden ohella ja veden yhteydessä tapahtuvasta Hengestä syntymisestä. Henki on miehenä ja vesi on vaimona ja äitinä.

        Kirkkopostilla 3:

        s.35:

        Tästä huomaat edelleen: kaste ei ole mikään tarpeeton asia, miksi kasteenuusijoiden joukko sitä häpäisee: sitä vailla voidaan muka olla ja jättää tai säästää se siksi, kunnes tullaan vanhoiksi-, tai ettei pienten lasten kastaminen hyödytä koska niin raivoavat, eivätkä uudestikastajat sitä voi käsittää, sillä tässä on suora sana, joka koskee yleisesti kaikkia ja joka on Jumalallinen järjestys; kaikkien, jotka tahtovat päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, täytyy syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Ei sovi siis sitä hyljätä. eikä lykätä toistaiseksi, sillä se on Jumalan järjestyksen jääräpäistä halveksimista ja syrjäyttämistä. Ei siinä varmastikkaan Pyhä Henki ole.

        Kristus ei todellakaan tahdo, että pienet lapset tästä suljetaan pois, vaan että nekin käsitetään kuuluviksi tämän lausuman piiriin, mikäli heidän on päästävä sisälle Jumalan valtakuntaan: Heillekkin annettakoon ja vietäköön kaste; tahtoohan hän saada heidätkin uudestisyntyneiksi ja heissä vaikuttaa. Toisessa paikassa hän käskee heitä luoksensa tuotaviksi, sanoen, että sellasiten, jotka hänen luokseen tuodaan, on taivasten valtakunta oleva. Jos siis heidän on tultava Kristuksen tykö, ei heiltä saa riistää niitä välineitä ja merkkejä, joilla Kristus heissä vaikuttaa.


      • totuustotuus
        voihuutojasyksyynasti kirjoitti:

        No siinä on taas luterilaista roskaa heti alusta asti eikä loppukaan siitä poikkea!

        vauvan kaste ei ole koskaan pelastanut ensimmäsitäkään sielua tällä pallolla.

        sillä ei ole minkäänlaista hengellsitä merkitystä mutta se onjohtanut pimeille kinttupoluille miljoonat ihmiset, koska ankkuri on aivan väärässäpaikassa.

        se on kuin laiva jossa ankkuri on kannella ja kettinki heiluu vedessä ja kansa tanssii iloisesti kun nyt olalan niin pelastuneita ja uskovaisia.

        Raamatussa ei ole sanaakaan pyhästä kasteesta, ymmärtäkää nyt jo sekin fakta.

        Vauva on syntyessään taivaskelpoinen eli uskossa. Siksi vauva voidaan kastaa ja vähäsyntisenä vauva on enempi kastamisen arvoinen kuin aikunen.


      • eimitääntietoa
        totuustotuus kirjoitti:

        Vauva on syntyessään taivaskelpoinen eli uskossa. Siksi vauva voidaan kastaa ja vähäsyntisenä vauva on enempi kastamisen arvoinen kuin aikunen.

        olet lapsellinen etkä tajua mitään koko asiasta !

        oletko koskaan lukenut mitään Raamatusta etkä ainakaan mitään tajunnut siitä, siihen tulokseen tulee kommenttisi perusteella.

        vai että oiken on vauva vähäsyntinen ... hehehehehe voi taivahan isä tätä suomailasta kritillisyyden tasoa.


    • tarkkaaja

      Tuo wehan mainitsema kohta kasteen pelastavasta voimasta, on siis raamatussa. Väärät hengellisyydet hylkää raamatun sanan.

      • vesihukuttaa

        Vesi "pelasti" Nooan perhekunnan senaikaisesta jumalattomasta menosta, mutta vain siksi, että he olivat menneet vapaaehtoisesti pelastuksen arkkiin. He uskoivat Jumalan varoituksen.
        Ne, jotka luottivat vain veden "pelastavaan voimaan", hukkuivat.
        Samoin käy sille, joka luottaa vain kasteeseensa.


      • Mallorcalta
        vesihukuttaa kirjoitti:

        Vesi "pelasti" Nooan perhekunnan senaikaisesta jumalattomasta menosta, mutta vain siksi, että he olivat menneet vapaaehtoisesti pelastuksen arkkiin. He uskoivat Jumalan varoituksen.
        Ne, jotka luottivat vain veden "pelastavaan voimaan", hukkuivat.
        Samoin käy sille, joka luottaa vain kasteeseensa.

        #Ne, jotka luottivat vain veden "pelastavaan voimaan", hukkuivat.#

        Ei Raamatussa tuollaista sanottu sen ajan ihmisistä että he olisivat luottaneet veden pelastavaan voimaan.

        Jeesus sanoi, että joka uskoo ja kastetaan pelastuu (siis molemmat) mutta joka ei usko kadotetaan. Uskomatotonta ei tulekaan kastaa.


      • vesihukuttaa
        Mallorcalta kirjoitti:

        #Ne, jotka luottivat vain veden "pelastavaan voimaan", hukkuivat.#

        Ei Raamatussa tuollaista sanottu sen ajan ihmisistä että he olisivat luottaneet veden pelastavaan voimaan.

        Jeesus sanoi, että joka uskoo ja kastetaan pelastuu (siis molemmat) mutta joka ei usko kadotetaan. Uskomatotonta ei tulekaan kastaa.

        Vesi ei pelasta ketään synniltä!!!
        Vain usko Herraan Jeesukseen pelastaa. Jos ihminen luottaa vain kasteeseensa, hän hukkuu.
        Nooan ajan ihmiset hukkuivat siksi, että eivät uskoneet Nooan saarnaa eivätkä olleet kuuliaisia Jumalan käskylle.

        Mutta vauva on tukevasti Jumalan kädessä eikä tarvitse pelastusta.
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta."

        Kirkkolaitos kastaa vauvan, joka ei kykene vielä uskomaan, sillä ihmisen täytyy tietää, mihin hän uskoo. Sitähän vauva ei tiedä. Raamattu ei tunne mitään syntymäuskoa.
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei julisteta" Room 10


    • Valheenhenki

      Tämä nimimerkki etsivä-xx, lainailee kohtia, jotka puhuvat aivan muuta. Esim. 1.piet.3:21, jossa selvästi sanotaan, että kaste pelastaa. Eihän ketkään väärinopettavat voi mitään tunnustaa...Luulisi, että omaatuntoa painaa. Epärehlinen kaveri..

      • lyhyestä-virsi-kaunis

        Uudessa Testamentissa on vain yksi kaste ja se on parannuksen kaste.


      • etsivä-xx

        Nimimerkki valheenhenki. Väitätkö sinä että usko syntyy kasteesta ja että uskoa ei voi olla ilman kastetta. Ja vielä kysyn ajatteletko että usko ilman kastetta ei tuo syntien anteeksiantamusta.

        Lutherkin opettaa, että kasteen puuttuminen ei ole kadottavaa, jos kaste evätään tai sitä ei ole saatavilla. Kasteen halveksiminen sen sijaan on Jumalan vanhurskaan tahdon rikkomista. Weha voisi luke muutaman toisenkin kohdan kirkkopostillasta, ne kohdat missä Luther kästittelee tätä asiaa. Kristitty otta kasteen merkkinä osallisuudesta Jumalan kuolemaan, joka toi meille elämän koska me yhdessä hänen kanssaan nousimme haudasta.
        Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. (Room. 6:3–4)

        MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:

        Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

        (Vähä Katekismus)


    • Täällä tuntuu menevän sekaisin kasteet niin uudelleenkastajilla kuin vanhoillislestadiolaisilla. Jeesus siis sai kasteen Johannekselta. Meitä ei ole kastettu sillä kasteella, minkä Jeesus sai Johannekselta, vaan vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti Kristillisen uudenliiton kasteen kaikille kansoille (Matt.28:18-20). Ennen tuota Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste (apt.19:1-6). Johanneksen kaste oli tarkoitettu vain juutalaisille (apt.13:24). Kaste sai uuden sisällyksen uudessaliitossa (Room.6:3,5; Joh.3:5). "Tulee toinen, joka kastaa Pyhällä Hengellä."

      • Quatzecoatl

        Jeesus sitten ymmärsi viimein, että Johannes oli väärinkastaja. Mutta nyt ovat kansat kastettu uudelleensyntymisen merkiksi, kuten on tehty niin monessa muussakin kulttuurissa. On hyvä huolehtia tradition jatkumisesta.


      • oikea-oppi

        Weha sekoilee taas oman harha-oppinsa kanssa ja yrittää mitätöidä Jeesuksen elämää ja kastetta. Jeesus oli Uuden liiton alkaja ja sen täyttäjä, eikä Hän muuttunut siksi vasta kuolemasa jälkeen:
        "Hän on sama eilen, tänää ja iankaikkisesti."
        Jeesuksen kaste EI OLLUT JOHANNES KASTAJAN PARANNUKSEN KASTE, VAAN ENSIMMÄINEN UUDEN LIITON KASTE, kun läsnä olivat konkreetisesti Isä, Poika ja Pyhä Henki.

        Jeesus ei säätänyt myöhemmin mitään kastetta vauvoille, vaan Hän sanoi:
        "Hän antoi teille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiään."

        Lisäksi Raamattu sanoo, että kirjoituksia ei saa muuttaa minkään kirkon oppiin sopivaksi, vaan 1. Kor 15
        "1. Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
        2. ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. "

        Usko tulee kuulemisesta eikä kasteesta tai syntymästä!!!


      • etsivä-xx

        Kerrankin voin sanoa olevani Wehan kanssa samaa mieltä. Jeesus kastettiin Jordan virralla siihen tehtävään mihin hän tuli maanpäällä.
        Matt. 3:15
        Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon." Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä. [Ps. 40:9]

        Luuk. 12:50
        Mutta minut on kasteella kastettava -- ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! [Mark. 10:38, Mark. 14:34; Joh. 12:27]

        Meidän kasteemme on Kristuksen kuolemaan
        Room. 6:3
        Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.

        Sitten voisimme keskustella siitä miksi kaste ei tuonut Pyhää Henkeä.
        Apostolien teot 8
        16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]

        Apostolien teot 19
        Paavali Efesoksessa
        1 Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia [Ap. t. 18:24]
        2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, Ap. t. 10:44]
        3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." [Ap. t. 1:5 ]
        4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." [Matt. 3:11 ]
        5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
        6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. [Ap. t. 8:17, Ap. t. 9:17]

        Miksi Jeesuksen nimeen kastaminen ei toisessa kohden tuonut Pyhää Henkeä, mutta Jeesuksen nimeen kastaminen toisessa kohden toi Pyhän Hengen.


    • ettiedämitään

      "He eivät usko minkäänlaiseen perisyntiin."

      Vl:t uskovat kuin uskovatkin perisyntiin. Heille vauva "syntinen ja vanhurskas". Perisynti siis on vauvoissa vl:ienkin mukaan.

      • Tälläistä se VL usko on.
        Se ei kestä tarkempaa tarkistelua.
        Ensinnäkin perisynti ei ole Raamatunmukainen käsite. Sitä ei ole Raamatussa.
        Toisaalta, kukaan ei joudu perikatoon toisen synneillä, ei ylipäätään synneillä, vaan uskon puutteella ja tunnutuksella Jeesukseen Herrana.

        Vauva, joka ei tajua mitään tämän maailman päälle, ei ole tehnyt mitään syntiä, ja ei erota oikeaa väärästä, joten Hän ei ole Jumalan edessä syypää mihinkään, ennekuin alkaa tajuta Jeesuksen merkityksen.

        Sen jälkeen, koska ihminen on taipuvainen syntiin, tulee tehdä uskonratkaisu ja ottaa Jeesus vastaan Messiaana.

        Sen jälkeenkään ei - synnit anteeksi, vie mihinkään, ainoastaan usko Häneen pelastaa.

        Kukaan ei voi uskoa, eikä kukaan sitä tiedä, ennkuin se ääneen julistetaan; Matt 10:
        32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.
        33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

        Vauva ei sitä tee, mutta on Jumalan sylissä, kuten eräs kirjoittaja sanoi, mutta kuka on kuullut VL ihmistä, joka kadulla kertoo, että uskoo Jeesukseen.

        Niitä ei ole vielä siellä syntynyt.

        Kes.


    • lutterinjäljissä

      minkälainen puupää pitää ihmisenolla että käyttää tuolaisia lauseita ja termejä että vauva on syntyesssään uskovainen !!!

      voiherrantähen millaista typeryyttä aikuisilta, ei voi muuta sanoa !

      kun vauva ei tiedä mistään mitään ei uskoista eikä Jumalasta eikä vähän vähää veeällistä, eikä tarvitse tietää hän on viattomassa tilassa jossa ihminen ei koskaan ole siitä hetkestä kuolemaansa asti samassa puhtaudessa!

      ja näitä sitten kirkon väki kummeineen ja taikoineen on mukamas pönkäämässä jumalan syliin!

      ei jaksa edes nauraa näille hölmöläisten asioille.

      • oikeausko

        Raamattuhan ei tunne kuin kaksi tapaa, jolla Jumala vaikuttaa uskon ihmiseen.
        1. "Usko tulee kuulemisesta"

        2. Usko syntyy lukemalla "Nämä ovat kirjoitetut, että uskoisitte.."

        Raamattu ei tunne mitään syntymäuskoa, joka on vain vl:lien keksintö. Lutherkin opetti, että vauva saa uskon vasta kasteessaan kummien ja seurakunnan esirukouksen kautta!
        Raamattu ei tunne tuollaistakaan uskon saantia.

        Mihin vauva tarvitsee uskoa, koska hän elää jo sitä todeksi, Jumalan yhteydessä. Raamattu ei myöskään tunne mitään perisyntiä, vaan jokainen on itse vastuussa teoistaan.

        "Heidät tuomittiin tekojensa mukaan..." Ilm 20
        "12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan."
        Ei siis myöskään synninpäästön perusteella.


    • Kesitakselle on turhaa mitään kertoa. Uudelleenkastaja on ratkaisukristitty. Perisyntiin olevia Raamatun kohtia:
      Room.5:12 "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-"

      Room.3:10 "Ei ole ketään vanhurskasta ei ainoataakan"

      "Olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin" (Ef2:3).

      Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."

      Raamattu, Alkukirkko, kirkon perimätieto, uskonpuhdistus, Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat opettavat kohtaa (J0h.3:5), tulevana kristillisenä uudenliiton kasteena kaikille kansoille.

    • Kesitakselle ratkaisunteosta: Matti väisänen opetti aika hienosti, kun hän tarkensi näin: "Kaste ei ole uskon varassa, vaan usko Jumalan sanan ja kasteen varassa." Entinen synergistihän Matti Väisänen oli. Asenne on nykyisin nöyrempi ja hänhän tekikin pesäeron. viidesläiseen ratkaisukristillisyyteen. Ihan vain asiatietona.

      On totta, että ihmsellä on vapaata tahtoa maallisissa asioissa, mutta hengelliseen ratkaisuun hän ei ikipäivänä kykene luonnollisessa tilassaan.. Uskonpuhdistaja Martti Luther taisteli oppia ihmisen tahdonratkaisua vastaan kirjassaan "sidottu ratkaisuvalta".

      Uskovaiset hylkäävät ihmisen oman ratkaisun mitä perkeleellisempänä oppina, kun monet puolustaa tuota turmiollista oppia.

      Ei hengellisesti kuollut ihminen, voi tuota hengellistä ratkaisua tehdä (1.kor.2:14; room.3:10-11).
      En minäkään ole sitä ratkaisua koskaan tehnyt, enkä tule koskaan sitä ratkaisua tekemäänkään, sillä ratkaisunteko on perkeleestä; Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa.

      Ihminen on perisynnin turmelema, lihasta syntynyt tähän maailmaan (Joh.3:6; room.5:12,18).Perisynti on äärettömän syvä turmellus ihmisen lihassa, ettei sitä voi ihmisen luuloteltu vapaa tahto poistaa (Joh.6:63), vaan Kristuksen työ (room.5:18).

      On kolme oppia, joista pidän luterilaisena kiinni, nimittäin perisyntiopista, Jumalan lain ja evankeliumin oikeasta erottamisesta, sekä Lutherin kirjasta "sidottu ratkaisuvalta", unohtamatta oppia ihmisen vanhurskauttamisesta.

      Turha meidän on perustaa uskoontuloamme turmeltuneisiin kokemuksiimme.
      Kyllä meidän tunteemme ja kokemuksemme saavat synnin rotat ja hiiret järsiä. Silloin kun ihminen muuta väittää, hän ei ole nähnyt omaa syntisyyttään, kun laki ei ole sitä hänelle näyttänyt, eikä voi ymmärtää kuinka perisynnin turmelema on. Sillä me olemme luonnostamme läpeensä kyyn myrkyttämiä, eikä meissä asu mitään hyvää, sillä olemme luonnostamme perisyntiin kuolleita. Apostolit eivät koskaan sanoneet pelastuksestaan, näin minä koen tai näin minä tunnen, vaan näin sanoo Herra.

      Kaiken Jumalan työn perustan, Jumalan Pojan perustamaan työhön, enkä turmiolliseen ihmisen vapaaseen tahtoon. On turha puhua kasteesta, ellei ensin selvitetä perisyntioppia ts. turmiollista ihmisen vapaata tahtoa. Oppia laista ja evankeliumista, on selvitettävä ensin. Emme voi vähätellä perisyntiä, pakenemalla, Kristuksen sovitustyöhön, vaan perisyntioppi on selvitettävä pohjaan saakka. Perisynnistä sikiävät myös tekosynnit.

      Todellinen evankeliumi ilmenee Jeesuksen sovitustyössä ja veljien keskinäisenä lohdutuksena. Jeesus vanhurskauttaa meidät syntiset ihmiset, ilman lain tekoja yksin uskon kautta. Sillä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on, vanhurskas on elävä uskosta. Vanhurskauttamisesta käsin lähtee oikea pyhitys. Oikea pyhitys, ei ole muuta kuin syvenevää synnin ja armon tuntemista. Epäuskoiselle sanotaan, että Joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Pelastus on kokonaan armosta, eikä meistä itsestämme, eikä meidän teoistamme. Pyhä kristillinen kaste on Jumalan tekemä armoliitto, eikä siedä rinnalleen mitään ihmistekoja, eikä ihmisoppeja. Jumala on hyvin tarkka kunniastaan.

    • Etsivä-xx, vielä senverran, kun mielikuvituksesi tekee oppeja, jolla koitat vääristellä oikea raamatun opetuksen. Eihän kukaan opeta mitään pakkokastetta, sellainenhan on ihan turhaa höpötystä ja ajan haaskausta.

      Puhun siitä, kuinka synnintuntoiset menevät kasteelle ts. sellaiset jotka haluavat ottaa vastaan kasteen lahjan. Tämä kaikkihan on yksin Pyhän Hengen työtä. Näinhän kasteesta kerrotaan raamatussa. Oikeenhan ne luterilaisen kirkon tunnustuskirjat Raamatusta opettaa: " Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä".

    • Vielä etsivä-xx, kun Lutheri opettaa, että kuinka kasteen tahaton puuttuminen ei kadota, on ymmärrettävä oikeassa yhteydessä. Tottakai uskovainen haluaa kasteen, että hän pelastuisi, mutta ellei hän sitä voi saada, vaan kuolee sitä ennen, niin häntä voi pitää kastettuna. Halveksiko tai hylkäsikö hän muka kasteen? Sitten astuu kasteen halveksiat ja kertovat, ettei kastetta tarvita, eikä se pelasta. Näitä halveksioita ovat juuri vanhoillislestadiolaiset yhdessä uudelleenkastajien kanssa, puhuen ihan samaa kieltä ja oppia. Mitä opettaa uskonpuhdistajamme luterilaisissa tunnustuskirjoissa, joita sin etsivä-xx vääntelet kieroon?
      Luterilaiset tunnustuskirjat:
      "Olemme nyt käyneet lävitse yhteisen kristillisen opin kolme pääkohtaa. Niiden lisäksi on vielä puhuttava kahdesta sakramentistamme, jotka Kristus on asettanut ja joiden sisältö on myös opetettava ainakin lyhyesti ja helppotajuisesti kaikille kristityille, koska ilman niitä kukaan ei voi olla kristitty."

      Lisäksi meille on annettu vakava ja ankara käsky suostua kastettaviksi, sillä muutoin emme voi pelastua." (Iso Katekismus, Neljäs osa, Kaste." http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)

      "Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Ne tuomitsevat uudelleenkastajat, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta" (Augsburgin uskontunnustus, IX Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html)

      Weha: "Voi lisätä, että ne tuomitsevat vanhoillislestadiolaiset, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta." Jne. jne.

      • etsivä-xx

        Lestadiolaisen kastekäsityksen minä uskon, Vähäkatekismuksen kastekaavaa en pidä oikeiana. Vauvan kastaminen on oikein kun ajattelee että vauva on luotu Jumalan yhteyteen osallisuuteen Kristuksen sovituksesta. Kun Raamatun sanotaan näin ei lasta ole luotu Perkeleen kautta joskin meillä on taipumus kuunnella perkeleen puheita:

        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:1

        Mikään mikä on syntynyt ei ole syntynyt ilman häntä ei siis lapsikaan ole syntynyt ilman Kristusta. On paljon enemmän sanoa että tästä syystä Kristuksen elämää synnyttävän voiman takia lapsi syntyy niin että hänellä on myötäsyntyinen salattu yhteys Jumalaansa, hän uskoo.

        En usko mitenkän tähän vähän katekismuksen kastekaavaan ja sen teologiaan. Millä perusteella tässä syntyisi usko vauvaan jolla ei sitä ole.

        Vähä katekismus:
        Kun kastetut ihmiset usein turmeltuvat niin kelvottomiksi, se saattaa mielestäni johtua siitä, että kaste on toimitettu kylmän välinpitämättömästi ja että kastettavan puolesta on toimituksen aikana rukoiltu täysin vailla tosi tarkoitusta.

        Kastaja lausuu:
        "Lähde ulos, sinä saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle." Sitten hän tekee ristinmerkin kastettavan otsaan ja rintaan ja lausuu: "Ota pyhän ristin merkki otsaasi ja rintaasi.
        Rukoilkaamme. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, sinua minä huudan avuksi tämän palvelijasi (nimi) tähden, joka pyytää sinun kasteesi lahjaa ja tahtoisi hengellisessä uudestisyntymässä saada sinun iankaikkisen armosi. Herra, ota hänet vastaan. Niin kuin itse olet sanonut: Matt. 7:7 'Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan', niin ojenna nyt lahjasi sille, joka pyytää, avaa ovi sille, joka kolkuttaa, jotta hän saisi tämän taivaallisen pesun iankaikkisen siunauksen ja pääsisi lupaamaasi armon valtakuntaan Kristuksen, meidän HerTamme kautta. Aamen

        jne
        Minä manaan sinua, sinä saastainen henki Isän (ristin merkki) ja Pojan (ristin merkki) ja Pyhän Hengen (ristin merkki) nimeen, että sinä poistut tästä Jeesuksen Kristuksen palvelijasta (nimi) ja väistyt hänen luotaan. Aamen.

        jne

        Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: Ps. 121:8
        "Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti."

        Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
        "(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
        "Luovun."

        "Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
        "Luovun."

        "Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
        "Luovun."

        Sen jälkeen pappi kysyy:
        "Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
        "Uskon."

        "Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
        "Uskon."

        "Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
        "Uskon."

        "Tahdotko, että sinut kastetaan?"
        "Tahdon."

        Silloin pappi ottaa lapsen, kastaa hänet kastealtaaseen ja lausuu:
        "Niin minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

        Minä en oikein tähän Jumalan manaamiseen usko Raamatun mukaisena kasteena.


    • cccccvb

      """ Pelastus on kokonaan armosta, eikä meistä itsestämme, eikä meidän teoistamme. Pyhä kristillinen kaste on Jumalan tekemä armoliitto, eikä siedä rinnalleen mitään ihmistekoja, eikä ihmisoppeja. Jumala on hyvin tarkka kunniastaan. ""

      Miten weha sitten tuon perusteella suhtautuu ihmisen julistamaan synninpäästöön, jossa Jeesus Kristus on todellinen syntien anteeksiantaja, mutta vaatii välttämättömän synninpäästön julistajan suun, niinkuin täällä jotkut väittävät.

    • Miksi Jeesuksen nimeen kastaminen ei toisessa kohden tuonut Pyhää Henkeä, mutta Jeesuksen nimeen kastaminen toisessa kohden toi Pyhän Hengen.

      Raamatussa on kaksi poikkeustapausta, joissa ei tullut varsinaisesti kasteessa Pyhä Henki. Toinen taisi olla se Korneliuksen tapaus, jossa Jumala osoitti Pietarille ja juutalaisille, että pelastus kuuluu myös pakanoille,/toisille kansoille antamalla heille näkyvästi Pyhän Hengen.

      Toinen lienee se kohta Samarialaisista, joiden kerrotaan olevan uskovia ja kastettuja, mutta eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä. Paikalle tulivat apostolit, jotka panivat kätensä Samarialaisten päälle, ja he saivat Pyhän Hengen. Näin he (seurakunta) tulivat apostoliselle perustalle, jonka kulmakivenä on Jeesus.

    • Etsivä-xx, vaikka teille reformoiduille kuinka antaa kohtia Raamatusta, te ei usko mitään. Itse aion lähteä pois Vaasasta, kun tänne tulee VL-seurat. On niin paljon porukkaa, että huh, huh ja oppi on mikä on. Yritetään nyt vielä sinulle Raamatusta ottaa kohtia, vaikka turha se taitaa olla. Sinulle ja kaikille hurmahengille kaste on vain symbolinen toimitus, jolla ei siis ole suurempaa merkitystä. Luterilaisille, sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteessa on voima antaa myös usko:

      Kol.2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista." weha: "Kasteessa synti haudataan hengellisesti, ja kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa Jumala vaikuttaa myös uskon". Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu" (Room.6:3). Kaste ei siis ole uskovien kaste, vaan merkitykseltään uskoon tulevien kaste:

      apt.2:37 "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

      Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

      weha: "Voiko selvempää kohtaa olla? Ihmiset olivat lain alla. He kyselivät apostolilta, mitä heidän tulisi tehdä, että pelastuisivat? Pietari vastasi: Tehkää parannus ja ottakaa kaste, jotta teidän synnit annetaan anteeksi ja kasteessa luvataan myös Pyhän Hengen lahja. Myös heidän lapsilleen kuului kasteen lupaus" Voiko selkeämpää kohtaa olla? Te vanhoillislestadiolaiset yhdessä uudelleenkastajien myötä selitätte kaikki pois. Te ette ole luterilaisia."

      • etsivä-xx

        Weha kirjoittaa:
        "Etsivä-xx, vaikka teille reformoiduille kuinka antaa kohtia Raamatusta, te ei usko mitään. "

        Väisäsen poppoo siis irtisanoutuu reformaatiosta, mielenkiintoista koska en ole koskaan lukenut että esim Vaahtoranta olisi kirjoittanut niin.

        Reformaation merkkivuodesta evl kirkossamme:

        Martti Luther julkaisi 95 teesiään 31.10.1517.Vuonna 2017 siitä tulee kuluneeksi 500 vuotta.

        Reformaation merkkivuotena muistetaan Lutherin työtä ja kirkkojen historiaa sekä reformaation merkitystä Suomessa ja maailmalla.


    • Mistä usko syntyy? "Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä", sanovat luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Raamattu sanoo myös näin vastaavasti:
      Ef.5:25 "Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
      26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta"

      "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." (Room.10:17).

      • yksinkertaista

        Weha oikoo taas Jumalan Sanaa ja selittää sitä päin honkia. Tuossa Ef 2:25 Paavali kirjoittaa SEURAKUNNALLE, joka on jo aikaisemmin kastettu. Jumalan Sana puhdistaa ja pyhittää seurakuntaa, eikä siinä puhuta mitään kasteesta. Vai opettaako Weha, että seurakuntaa pitää kastaa uudelleen ja uudelleen.

        Ap 2:39 taas kertoo, että lupaus Pyhästä Hengestä on tarkoitettu kaikille lopun ajan uskoville.
        "39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Tuo lupaushan tarkoitta Pyhää Henkeä, jonka Jeesus lupasi opetuslapsille ja vain niille, jotka Jumala kutsuu eikä niille, joiden otsalle pappi heittä vettä!
        Ap 1:
        ". Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
        5. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."

        Raamattu ei tunne mitään kasteen lupausta!

        Weha joutuu keksimään poikkeustilanteita kun ei muuten saa harha-oppiaan sopimaan Raamattuun. Hän ei tajua, että vesikaste on eri asia kuin Pyhän Hengen kaste!!!
        Korneliuksen tapaus ja samarialaisten tapaus osoittaa sen selvästi, että heidät kastettiin Pyhällä Hengellä eri aikaan kuin vedellä!

        Wehalla tuntuu olevan sekoittamisen armolahja.


      • yksinkertaista kirjoitti:

        Weha oikoo taas Jumalan Sanaa ja selittää sitä päin honkia. Tuossa Ef 2:25 Paavali kirjoittaa SEURAKUNNALLE, joka on jo aikaisemmin kastettu. Jumalan Sana puhdistaa ja pyhittää seurakuntaa, eikä siinä puhuta mitään kasteesta. Vai opettaako Weha, että seurakuntaa pitää kastaa uudelleen ja uudelleen.

        Ap 2:39 taas kertoo, että lupaus Pyhästä Hengestä on tarkoitettu kaikille lopun ajan uskoville.
        "39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Tuo lupaushan tarkoitta Pyhää Henkeä, jonka Jeesus lupasi opetuslapsille ja vain niille, jotka Jumala kutsuu eikä niille, joiden otsalle pappi heittä vettä!
        Ap 1:
        ". Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
        5. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."

        Raamattu ei tunne mitään kasteen lupausta!

        Weha joutuu keksimään poikkeustilanteita kun ei muuten saa harha-oppiaan sopimaan Raamattuun. Hän ei tajua, että vesikaste on eri asia kuin Pyhän Hengen kaste!!!
        Korneliuksen tapaus ja samarialaisten tapaus osoittaa sen selvästi, että heidät kastettiin Pyhällä Hengellä eri aikaan kuin vedellä!

        Wehalla tuntuu olevan sekoittamisen armolahja.

        Pitääkö kaikki selkeätkin opetukset Raamatusta kieltää, sanomalla, ettei siinä puhuta kasteesta mitään? Näin menettelevät esim. uudelleenkastajat ja vanhoillislestadiolaiset, samoin oppiperustein. Kun Raamatussa lukee, että kaste pelastaa, niin se silloin pelastaa, eikä sitä tarvitse selitellä ja kieltää.

        Raamatun sanoo näin:

        1.Piet.3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!!. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, ettei syntiä enää lueta (apt.22:16). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen merkitys ja perustus on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.
        Kun uskot Kristukseen, uskot oman kasteesi sisällön (Room.6:3,5).

        Apt.2:

        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (kol.2:12).

        Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]


    • xxxxxzx
      • KastajaTässä

      • Aivan niin lupaus tarkoittaa kasteessa luvattua Pyhää Henkeä, joka kuuluu lapsillekin: Apt.2:

        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."


      • wehaeitiedä
        weha kirjoitti:

        Aivan niin lupaus tarkoittaa kasteessa luvattua Pyhää Henkeä, joka kuuluu lapsillekin: Apt.2:

        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        mene kuules täältä matkoihisi hoperoimaan muualle noita pöljiä tarujasi vauvojen uskomisista ja kääntymisistä!

        typeryskin tietää että vauva ei kykene muuhun kuin paskomaan housuihinsa ja huutamaan sen päälle!


    • rrtghjk

      """ Apt.2:

      38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." ""

      Weha sanoo, minkä Raamattu lupaa, sen se lupaa. Niin lupaa näissäkin jakeissa. Siinähän sanotaan kenelle: "Kääntykää ja ottakaa" eli niille, jotka haluavat kääntyä ja ottaa. Pystyykö tähän vauva? Lapset kylläkin jossakin iässä.

    • Jeesus on kuollut myös vauvojen puolesta (synnin palkka on kuolema), vauvakin kuolee. Siksi vauvallekin kuuluu kaste Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen(Room.6:3,5). Vauvat ottavat vastaan, sen sanan lupauksen tähden, joka kasteessa on.
      Jeesus ottaa vastaan lapset

      Luuk.18:15. Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,

      16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

      17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."

      weha: Tässä luukkaan käyttämä sana on mielenkiintoinen "prefos", äskensyntynyt vauva...Jeesus sanoo esteliöille; "Antakaa lasten tulla, älkäkää estäkö heitä".

      Jumalan sana ei näet tyhjänä palaja. Evankeliumi kuuluu imeväisellekin.

      • yksinkertaista

        Miksihän Weha ei tajua yksinkertaistakaan kohtaa Jumalan Sanasta: Ap 2:
        "38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi.

        1. KÄÄNTYKÄÄ
        2. OTTAKAA ITSEKUKIN KASTE

        Käskikö Pietari hakea myös vauvat kastettavaksi väksisin????

        Vauvat eivät osaa "kääntyä" eivätkä osaa vastaanottaa mitään lupausta!! Mutta miksihän Weha koettaa julmalla opillaan estää lapsia olemasta Jeesuksen omia?

        Weha kertoo satuja!


      • Olet vanhoillislestadiolainen tai uudestikastaja yhtä kaikki, teillä on sama oppi kasteesta; molemmille teille se on uskovien kaste. Kohta puhuu selkeästi, kuinka kaste antaa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Kasteen lupaus koskee lapsiakin. Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta.


      • KysyväinenSisar
        weha kirjoitti:

        Olet vanhoillislestadiolainen tai uudestikastaja yhtä kaikki, teillä on sama oppi kasteesta; molemmille teille se on uskovien kaste. Kohta puhuu selkeästi, kuinka kaste antaa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Kasteen lupaus koskee lapsiakin. Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta.

        Muutama vuosi sitten Weha kirjoitit kuten nuo nuhtelemasi vl:t nyt.

        Mikä muutti mielesi ? Silloinkin esitit jopa vielä fanaattisemmin vl:ien kantoja


    • Siinäpä oikein kasturien teko-oppi. Lapsi ei osaa uskoa, näinpä olet tehnyt uskosta ihmisen oman suorituksen sekoittaen kohtalokkaasti lain ja evankeliumin (Joh.6:63). Kaste ei ole Raamatussa lakia, eikä mikään uskovien kaste, vaan kaste on Raamatussa merkitykseltään pikemminkin uskoontulevien kaste. Kaste on evankeliumia, eikä siihen tule sekoittaa lakia.

      • turhateko

        Kuvitteleekohan Weha, että joku uskoisi noihin hänen satuihinsa, vai miksi hän riehuu täällä???
        Raamatullinen kaste on uskovien kaste, mutta Wehan markkinoima kirkon keksintö on uskoon tulemattomien kaste!!
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu"!!
        Veden avulla ei kukaan pelastu.
        Lutherkin vakuuttaa, että kaste ilman uskoa on turha. Vauvahan ei usko, joten hänen kastamisensakin on turhaa.

        Luther:
        "Uskon pitää löytymän jo ennen tai ainakin kasteessa, sillä muutoin ei lapsi pääse vapaaksi synnistä ja perkeleestä. Jos nyt heidän mielipiteensä olisi oikea, olisi paljasta valhetta ja ilvettä kaikki se, mitä lapsille kasteessa tehdään.

        Kastaja näet kysyy, uskooko lapsi, johon lapsen puolesta vastataan "uskon", tahtooko hän tulla kastetuksi, johon hänen puolestaan suostutaan! Nyt ei kuitenkaan ketään lapsen asemasta kasteta, vaan lapsi itse kastetaan; sen vuoksi täytyy sen itse evankeliumia uskoa tai sitten kummien valheella sanoessaan lapsen puolesta: "minä uskon", sitten vielä kastaja lukee lapsen uudestisyntyneen, saaneen synnit anteeksi ja olevan vapahdettu perkeleen vallasta; merkiksi siitä puetaan lapsi valkeaan paitaan ja käsitellään häntä kaikin puolin uutena pyhänä Jumalan lapsena. Tämän kaiken täytyy olla petosta, ellei lapsella omaa uskoa olisi, ja parempi olisi olla yhtäkään lasta kastamatta, kuin tuolla tavoilla ilvehtiä ja leikitellä Jumalan sanan ja sakramenttien kanssa, ikään kuin Jumala olisi joku narri"! (Kaste ja usko. Martti Luther).


    • ihmeellinenkansa

      weha on raukka täysin eksynyt lammasparka nuolukivikin on hukassa ja silmillä sellainen kaihi että mitään ei näe eikä kuule sen enempää.

      Jopa lutteri itse kirkkaina päivinään kauhistua omia sepustuksiaan kuten jokainen voilukea toinen sunnuntai loppiasesta saarnansa josta edellä hiukan mallia!

      ja näihin hullutuksiin tämä jääräpääkansa on juurruttanut itsensä ja taistelee niistä viimeiseen mieheen tokitottakai mitens muuten!

      ennen tupa siirretään kuin pascva siivotaan- periaatteella, el iparannusta ei tehdä vaikka henki menis kuin se mneekin lopulta vihollisen nauraessa kavioihinsa!

      • kirkoista

        Weha on varmasti terävä akateeminen tekstien tutkija, joka järjen erittelyiden kautta on tullut siihen tulokseen kuin on tullut ottaen huomioon hänen taustansa lapsuudesta lähtien luterilaisen kirkon jäsenenä. Täytyy kyllä todeta, että varhaisilla kristityillä olisi tainnut tulla suuret eppäelykset omasta uskostaan, jos heidän olisi aina pitänyt ymmärtää mennä sellaisen kastajan luokse, joka Wehalle näin hänen omien tutkimustensa mukaan kelpaa. Luterilaisten kirkkojen nykytila maailmassa panee kyllä epäilemään pahemman kerran, onko nuo Wehan opetusten mukaan tehdyt kirkolliset toimitukset kohdallaan säilyttämään elävää uskoa ja Hengen yhteyttä vähitellen maailmaan mukautuvan luterilaisen kirkon piirissä. Tuttu teologianopiskelija saarnasi hiljan siitä, mitä maailma teki Jeesukselle Kristukselle, kun se tuomitsi hänet ristiinnaulittavaksi. Sopii kysyä, miten sellaisen maailman kanssa elävä Jumalan seurakunta voi olla sellaisessa yhteistoiminnassa kirkon käytäntöjen ja opetusten kehittämisessä kuin on nähty viimeisten vuosikymmenien aikana. Tarve oman uskonnollisen yhdyskunnan perustamiseen kasvaa, kun maailman paine harhautuneiden piispojen ja kirkolliskokousten kautta kasvaa. Ei Lutherillekaan kirkolliskokoukset olleet ehdoton auktoriteetti, vaan ne olivat tehneet virheitä: ihmiskäskyjä oli alettu vaatia kuin Jumalan sanaa. Samalla tavalla maailma yrittää tänä päivänä pakottaa omia Jumalan sanan vastaisia käskyjä kirkon sisälle. Se onnistuu tehokkaasti niin kauan kuin kirkko on kytköksissä julkisen vallan kanssa. Kristillinen esivalta on antanut suojaa kirkolle. Mutta esivallan maallistuessa kaikki kääntyy päälaelleen ja maallisesta esivallasta tulee väistämättä myös rasite, jos sillä on liikaa valtaa sekaantua kirkon opetukseen ja uskonnon harjoitukseen, siis sisältöön. Onneksi laki sallii muodostaa omankin kirkon. Tämä kannattaa pitää mielessä näinä aikoina.


      • lapsellista
        kirkoista kirjoitti:

        Weha on varmasti terävä akateeminen tekstien tutkija, joka järjen erittelyiden kautta on tullut siihen tulokseen kuin on tullut ottaen huomioon hänen taustansa lapsuudesta lähtien luterilaisen kirkon jäsenenä. Täytyy kyllä todeta, että varhaisilla kristityillä olisi tainnut tulla suuret eppäelykset omasta uskostaan, jos heidän olisi aina pitänyt ymmärtää mennä sellaisen kastajan luokse, joka Wehalle näin hänen omien tutkimustensa mukaan kelpaa. Luterilaisten kirkkojen nykytila maailmassa panee kyllä epäilemään pahemman kerran, onko nuo Wehan opetusten mukaan tehdyt kirkolliset toimitukset kohdallaan säilyttämään elävää uskoa ja Hengen yhteyttä vähitellen maailmaan mukautuvan luterilaisen kirkon piirissä. Tuttu teologianopiskelija saarnasi hiljan siitä, mitä maailma teki Jeesukselle Kristukselle, kun se tuomitsi hänet ristiinnaulittavaksi. Sopii kysyä, miten sellaisen maailman kanssa elävä Jumalan seurakunta voi olla sellaisessa yhteistoiminnassa kirkon käytäntöjen ja opetusten kehittämisessä kuin on nähty viimeisten vuosikymmenien aikana. Tarve oman uskonnollisen yhdyskunnan perustamiseen kasvaa, kun maailman paine harhautuneiden piispojen ja kirkolliskokousten kautta kasvaa. Ei Lutherillekaan kirkolliskokoukset olleet ehdoton auktoriteetti, vaan ne olivat tehneet virheitä: ihmiskäskyjä oli alettu vaatia kuin Jumalan sanaa. Samalla tavalla maailma yrittää tänä päivänä pakottaa omia Jumalan sanan vastaisia käskyjä kirkon sisälle. Se onnistuu tehokkaasti niin kauan kuin kirkko on kytköksissä julkisen vallan kanssa. Kristillinen esivalta on antanut suojaa kirkolle. Mutta esivallan maallistuessa kaikki kääntyy päälaelleen ja maallisesta esivallasta tulee väistämättä myös rasite, jos sillä on liikaa valtaa sekaantua kirkon opetukseen ja uskonnon harjoitukseen, siis sisältöön. Onneksi laki sallii muodostaa omankin kirkon. Tämä kannattaa pitää mielessä näinä aikoina.

        En nyt olisi kanssasi samaa mieltä Wehan "terävyydestä"!!
        Itsepäisyys ei ole terävyyttä.
        En ole kuullut häneltä yhtään itsenäistä ajatusta kaste-oppinsa puolustamiseksi. Hänhän kopioi vain noita keski-aikaisia käsityksiä, jotka uusi Raamatun tutkimus on osoittanut useilta kohdilta virheellisiksi. Hän toimii lähinnä papukaijan tavoin.

        Surullista on se, että hän vaihtaa nä'kemyksiään ja aina samalla paatoksella hyökkää toisinajattelevia vastaan. Luulisi, että paljolla lukemisella hänessä näkyisi edes hieman Hengen hedelmää, eli laupeutta ja toisten kunnioittamista, mutta kun ei.
        Tuollaista käytöstä sanotaan lapsellisuudeksi.


      • Anonyymi
        lapsellista kirjoitti:

        En nyt olisi kanssasi samaa mieltä Wehan "terävyydestä"!!
        Itsepäisyys ei ole terävyyttä.
        En ole kuullut häneltä yhtään itsenäistä ajatusta kaste-oppinsa puolustamiseksi. Hänhän kopioi vain noita keski-aikaisia käsityksiä, jotka uusi Raamatun tutkimus on osoittanut useilta kohdilta virheellisiksi. Hän toimii lähinnä papukaijan tavoin.

        Surullista on se, että hän vaihtaa nä'kemyksiään ja aina samalla paatoksella hyökkää toisinajattelevia vastaan. Luulisi, että paljolla lukemisella hänessä näkyisi edes hieman Hengen hedelmää, eli laupeutta ja toisten kunnioittamista, mutta kun ei.
        Tuollaista käytöstä sanotaan lapsellisuudeksi.

        1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        Perisynti tuo ihmiselle syntisen lihan kuten Paavali sanoo mutta Kristuksen sovitustyö tuo meille myös lahjavanhurskauden. Kristuksen kaste sisältää "peson"
        Biblia 1776 tekstistä:
        Tit. 3:5
        Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

        weha: Minusta tuo selitys ei vastaa yhtään, mitä kohta Raamatusta, kasteesta kertoo. Eli siinä sanotaan, että kaste pelastaa! Ai miksikö pelastaa? Kohdan mukaan kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, niin ettei syntiä enää lueta (apt.22:16).


      • Anonyymi
        lapsellista kirjoitti:

        En nyt olisi kanssasi samaa mieltä Wehan "terävyydestä"!!
        Itsepäisyys ei ole terävyyttä.
        En ole kuullut häneltä yhtään itsenäistä ajatusta kaste-oppinsa puolustamiseksi. Hänhän kopioi vain noita keski-aikaisia käsityksiä, jotka uusi Raamatun tutkimus on osoittanut useilta kohdilta virheellisiksi. Hän toimii lähinnä papukaijan tavoin.

        Surullista on se, että hän vaihtaa nä'kemyksiään ja aina samalla paatoksella hyökkää toisinajattelevia vastaan. Luulisi, että paljolla lukemisella hänessä näkyisi edes hieman Hengen hedelmää, eli laupeutta ja toisten kunnioittamista, mutta kun ei.
        Tuollaista käytöstä sanotaan lapsellisuudeksi.

        1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        Perisynti tuo ihmiselle syntisen lihan kuten Paavali sanoo mutta Kristuksen sovitustyö tuo meille myös lahjavanhurskauden. Kristuksen kaste sisältää "peson"
        Biblia 1776 tekstistä:
        Tit. 3:5
        Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

        weha: Minusta tuo selitys ei vastaa yhtään, mitä kohta Raamatusta, kasteesta kertoo. Eli siinä sanotaan, että kaste pelastaa! Ai miksikö pelastaa? Kohdan mukaan kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, niin ettei syntiä enää lueta (apt.22:16).


      • Anonyymi
        lapsellista kirjoitti:

        En nyt olisi kanssasi samaa mieltä Wehan "terävyydestä"!!
        Itsepäisyys ei ole terävyyttä.
        En ole kuullut häneltä yhtään itsenäistä ajatusta kaste-oppinsa puolustamiseksi. Hänhän kopioi vain noita keski-aikaisia käsityksiä, jotka uusi Raamatun tutkimus on osoittanut useilta kohdilta virheellisiksi. Hän toimii lähinnä papukaijan tavoin.

        Surullista on se, että hän vaihtaa nä'kemyksiään ja aina samalla paatoksella hyökkää toisinajattelevia vastaan. Luulisi, että paljolla lukemisella hänessä näkyisi edes hieman Hengen hedelmää, eli laupeutta ja toisten kunnioittamista, mutta kun ei.
        Tuollaista käytöstä sanotaan lapsellisuudeksi.

        1. Piet. 3:21
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        Perisynti tuo ihmiselle syntisen lihan kuten Paavali sanoo mutta Kristuksen sovitustyö tuo meille myös lahjavanhurskauden. Kristuksen kaste sisältää "peson"
        Biblia 1776 tekstistä:
        Tit. 3:5
        Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

        weha: Minusta tuo selitys ei vastaa yhtään, mitä kohta Raamatusta, kasteesta kertoo. Eli siinä sanotaan, että kaste pelastaa! Ai miksikö pelastaa? Kohdan mukaan kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, niin ettei syntiä enää lueta (apt.22:16).


    • Anonyymi

      Sitä voisi oppia foorumilla laukomaan ajatuksiaan vain yhteen kertaan ettei ihan kolmea samaa lähetä peräkkäin vai mitä?

    • Anonyymi

      Miten voii kukaan täysillä valoilla ajava edes teoriassa ajatella ja kauheaa...jopa puhua että lapsi syntyy uskovaisena, voiko olla typerämpää ajatusta, kun luulis jokaisen tajuavan että vastasyntynyt ei tiedä yhtään mitään mistään uskoista eikä jumalasta sen enempää!!?

      mutta kun ihmisellä on uskonnollinen peritty suuri sairaus hokea fraaseja, niin kai sitä sitten täytyy ollauskollinen saamalleen kasvatukselle vai mitä?

      • Anonyymi

        Mark. 10:14 Mutta kuin Jesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: sallikaat lasten tulla minun tyköni, ja älkäät kieltäkö heitä; sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Joh. 6:37 Kaikki, mitä minun Isäni antaa minulle, se tulee minun tyköni: ja joka minun tyköni tulee, sitä en minä heitä ulos.
        Joh. 6:44 Ei taida kenkään minun tyköni tulla, ellei Isä, joka minun lähetti, vedä häntä, ja minä herätän hänen viimeisenä päivänä.

        Markuksen jae osittaa, että Jeesukselle lapset ovat aivan esikuvia armahdetusta syntisestä uskovaisesta ihmisestä, koska hän sanoo "sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta".
        Markuksen evankeliumi on varhaisin ja ilmeisesti silminnäkijä opetuslapsi Pietarilta saatua ja siten tieteellisestikin kaikkein luotettavimpana pidettyä lähdettä.

        Johannes osoittaa, miten Jeesuksen mukaan juuri Isä Luoja Jumala antaa hänelle kaikki, siis lapset, joita Jeesus ei heitä ulos. Jeesuksen tykö tulevat vain ne, jotka Isä vetää hänen tykönsä - usko on Jumalan lahja alusta loppuun ja siksi se ylittää aikuisten ihmisten järjen kyvyn pelastuksen ihmettä varsinkin lasten kohdalla. Lapsilla on lapsen usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mark. 10:14 Mutta kuin Jesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: sallikaat lasten tulla minun tyköni, ja älkäät kieltäkö heitä; sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Joh. 6:37 Kaikki, mitä minun Isäni antaa minulle, se tulee minun tyköni: ja joka minun tyköni tulee, sitä en minä heitä ulos.
        Joh. 6:44 Ei taida kenkään minun tyköni tulla, ellei Isä, joka minun lähetti, vedä häntä, ja minä herätän hänen viimeisenä päivänä.

        Markuksen jae osittaa, että Jeesukselle lapset ovat aivan esikuvia armahdetusta syntisestä uskovaisesta ihmisestä, koska hän sanoo "sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta".
        Markuksen evankeliumi on varhaisin ja ilmeisesti silminnäkijä opetuslapsi Pietarilta saatua ja siten tieteellisestikin kaikkein luotettavimpana pidettyä lähdettä.

        Johannes osoittaa, miten Jeesuksen mukaan juuri Isä Luoja Jumala antaa hänelle kaikki, siis lapset, joita Jeesus ei heitä ulos. Jeesuksen tykö tulevat vain ne, jotka Isä vetää hänen tykönsä - usko on Jumalan lahja alusta loppuun ja siksi se ylittää aikuisten ihmisten järjen kyvyn pelastuksen ihmettä varsinkin lasten kohdalla. Lapsilla on lapsen usko.

        Muuten tosi hyvä, mutta teksti ei ole Raamatusta.

        r


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten tosi hyvä, mutta teksti ei ole Raamatusta.

        r

        Pikkasen on vapari sekaisin harhoineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkasen on vapari sekaisin harhoineen.

        Etkö tunne tekstiä, oletko juonut jälleen.
        Jos et ole, kerro mistä se on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tunne tekstiä, oletko juonut jälleen.
        Jos et ole, kerro mistä se on?

        On siinä alkupalat Raamatusta mutt aselitykset tulee sekavasta mielestä jossa ei ole mitään Raamatusta.

        tajusitko joo varmaankin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      145
      6318
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4422
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2958
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2917
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1496
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1475
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      32
      1290
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1191
    Aihe