1 Moos 15: 6 ”Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.”
Jokaisen kristityn olisi hyvä ymmärtää Aabrahamia ja hänen vanhurskauttamistaan uskon kautta, mikä oli yksi Paavalin suurista ilmestyksistä siitä, miten uskovat voivat olla vanhurskaita Jumalan edessä. Tämä uskon vanhurskaus oli ilmoitettu ennen lakia, mutta Israelille rikkomusten tähden annettu laki – jota useat Israelilaiset uskoivat siunaukseksi – muodostuikin heille kiroukseksi, koska he lain noudattamisellaan pyrkivät saavuttamaan Jumalan mielisuosion, joka lain noudattamisella oli mahdotonta saavuttaa.
Room 4: 16 ”Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä”
Tämän tekee merkittäväksi ei ainoastaan se, että Jumala julisti Aabrahamin vanhurskaaksi vain uskon perusteella, vaan myös se että tämä tapahtui satoja vuosia ennen lakia, sapattia tai koko Siinailla tehtyä ”vanhaa liittoa”. Lisäksi, uudessa liitossa Jumala julistaa meidät Aabrahamin LAPSIKSI, perillisiksi sen lupauksen kautta joka annettiin Aabrahamille.
Tullessaan tähän johtopäätökseen vanhurskauttamisen todellisesta luonteesta Paavali tajusi myös sen, että Mooseksen kautta tullut liitto kokonaisuudessaan ja erityisesti rikkomusten tähden annettu Jumalan laki jota Israel oli korottanut noin puolitoista tuhatta vuotta, ei ainoastaan ollut kyvytön vanhurskauttamaan, sovittamaan tai pelastamaan ketään, vaan jopa itse asiassa ESTI ihmistä tulemaan vanhurskaaksi tai edes pysymään vanhurskaana Jumalan edessä, koska ihminen oli kyvytön noudattamaan tuota Jumalan antamaa kuuliaisuuden standardia johtuen langenneesta luonnostaan – ja tuo langennut luonto sai VOIMAA laista kapinaansa Jumalaa vastaan.
Hänen loppupäätelmänsä laista olivatkin:
- Synti vallitsee ihmistä lain avulla (Room 6:14)
- Laki herätti synnin himot (Room 7:5,7)
- Laki jonka piti olla elämäksi olikin kuolemaksi (Room 7:10)
- Laki on synnin voima (1 Kor 15:56)
Miksi laki sitten annettiin ? 5 Moos 32:20 ”Hän sanoi: 'Minä peitän heiltä kasvoni, minä katson, mikä heidän loppunsa on; sillä he ovat nurja suku, lapsia, joissa ei ole uskollisuutta.”
Gal 3:19 ” Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.”
Paavali näki miten koko Israelin historia oli surkea ja varottava esimerkki ihmisen väärästä suhteesta Jumalaan – eli omien tekojen kautta – toisin kuin heidän esi-isänsä Aabraham, joka oli oikea esimerkki ihmisen suhteesta Jumalaan ja vanhurskaudesta joka TULEE Jumalalta.
Koko Israel etsi Jumalaa tottelemisen kautta luullen vanhurskauden tulevan käskyjen noudattamisen kautta – eikä uskon ja luottamuksen kautta kuten Aabrahamille. Ja kuitenkin Israelille oli kirjoituksissa koko ajan Aabrahamin esimerkki tarjolla – mutta he kääntyivät siitä pois ja hakivat itsetehtyä vanhurskautta.
Room 10:3 ”sillä kun he eivät tunne JUMALAN VANHURSKAUTTA, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet JUMALAN VANHURSKAUDEN ALLE.”
Roomalais- ja Galatalaiskirjeissä, Paavali korostaa Aabrahamia esimerkkinä meille uuteen liittoon. Aabraham ei ollut lain alla, eikä viettänyt sapattia, vaan saavutti vanhurskauden yksin uskosta, täysin ilman Israelille annettuja käskyjä, sääntöjä ja lakia, ja oli uskon kautta Jumalan mielen mukainen; vieläpä niin rakas että hänelle annettiin lupaus Vapahtajasta ja tulemisesta kansojen paljouden isäksi.
ME olemme Aabrahamin lapsia, osalliset samasta uskonvanhurskaudesta ja lupauksesta.
Olen tässä pyrkinyt tuomaan esiin Paavalin suhtautumista koko Mooseksen kautta tulleeseen lakiin ja toisaalta uskon vanhurskauteen; siihen vanhurskauteen joka tulee lahjana Jumalalta. Koska jos vanhurskaus tulisi teoista tai käskyjen noudattamisesta, se ei enää tulisi uskosta vaan teoista.
Room 10: 4 ”Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.”
Aabraham, uskomme esikuva
21
<50
Vastaukset
- mietensOlisitäävapaus
Oliko se Israelin kohdalla niin, että he eivät Hengessä toteuttaneet Jumalan tahtoa, avan lihassa. Siksihän se 5. Moos. kirjan mukaan joka arkinsivulle pantiin kirjakääröksi heitä vastaan, toteutui.
Ja näin on meille varoittavana esimerkkinä.
Sekö sitten olisi kristillisyydessä autuaampi osa, että hyljätään Jumalan laki, tyhjänpäiväisenä ja armonriittävyyksien rajaamina levitetään maailma eteen ja ryvetään armon alla kaikessa saastaisuudessa, koska laki on kumottu.
ja tämä pieni henki hallyyjattaa täällä suu korviamyöten auki vaupautta.
Katsos, minä yli 40- vuotta vapaissa suunnissa olen katsellut oikein livenä täät vapaata vaellusta ja uskovissa. Ei sido laki, koska se on kumottu.
Siinä on papit eronneet akoistaan ja vaihtanut ehompiin ja nuorempiin armosta.
Siellä on vilunkiveljien seurakunnat eri nimisenä vappaana kilikuttelemassa saarnaasi ja hallelujaa päälle, ja muutama olalletaputus, Jeesuksen nimessä ja veressä ja Jeesuksen nimessä ja veressä ole vapaa.
Vapaa sitten esim. varastaessaan sisarensä häälahja-astiat on todella armon alla, eikä lain alla, koska sitä ei ole.
Tai tummarommaani niin valkeena käy vaappaassa suunnassa, teettää remppaa ja jättää oharit, eli maksamatta. Pitää pyssyä tyynynalla, kun se hallelyyjä armo on suuri ja laki kumottu.
Sehän se sinun saarnasi on noin arjenkielelle kristittyjen valelluksesta esiinpantu.
Olkaahan vapaat Jumalan tahdonmitasta ja senllainen on teitin valtakuntanne herrassanne.- Exadventistiparka
Toin esille sen mitä Paavali on asiasta mieltä, ja minä uskon Raamattua. Jos joku haluaa rakentaa aivan oman tavan tulla, olla tai pysyä vanhurskaana, niin tietäköön ettei omavanhurskaus ole Jumalasta.
"Sehän se sinun saarnasi on noin arjenkielelle kristittyjen valelluksesta esiinpantu."
Tämä on Paavalin näkemys, ja Paavali puhuu meille sillä auktoriteetilla jonka hän sai Jeesukselta. Jos mielestäsi Paavali jossakin kohden puhuu ITSE tätä esilletuomaani vastaan, niin tuo toki esille.
Mutta muutoin: ÄLÄ tee erehtyvästä ihmisluonnosta muka-todistetta RAAMATUN SANAA vastaan ! Olen myös ollut paljon vapaissa suunnissa, ja tiedän tasan tarkkaan, että kuvailemasi asiat esiintyvät kaikissa kirkoissa, MYÖS adventtikirkossa, mutta ovat sitä harvinaisempia, mitä enemmän ihmiset antautuvat Pyhän Hengen johtamiksi, ja lopettavat turhan muodollisen jumalanpalvelun ja omavanhurskauden tekojen kautta.
Mitä tulee synnin tekemiseen uskosta vanhurskautettuna, siitä Paavali sanoo muun muassa näin:
Room 6:"11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
13 Älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
16 Ettekö tiedä, että KENEN PALVELIJOIKSI, ketä tottelemaan, TE ANTAUDUTTE, SEN PALVELIJOITA TE OLETTE, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
18 ja että te SYNNISTÄ VAPAUTETTUNA olette tulleet VANHURSKAUDEN palvelijoiksi!" - Galattalaisittainko
Jumala kyllä puhuu sanassa istuvansa valtaistuimella. Siis valta perustuu johonkin, mikä on nyt kristillisyyteen pistetty ihmisenlihaan hallittavaksi, kun sanaa synti , joka on Jumalan tahdon rikkomista, sitä ei saa sanoa ääneen. Ääneen siksi, että se menee lakihenkiseksi.
Sitten lähdetään lakihenkisyydessä mittailemaan Jumalan lain mittaa. Viitataan Galattalaiskirjeeseen ja Paavaliin jne.
No, ensin Galattalaisissa Paavali kertoo kuinka hän kiivaili, eli kovastipa hän kiivaili --missä--??
14 Menin juutalaisuudessa pidemmälle kuin monet samanikäiset maanmieheni, sillä olin ylen innokas kiivailemaan esi-isien perinnäissääntöjen puolesta.
Siis siinä on yksi vastaus. Lihassa ja perinnäissäännössä.
Ei siis Hengessä ja Jumalan lainpuolesta armonkansalaisena.
ts. lukien riitoja ja syitä niin Antiokiassa, jossa Barnapaskin pakkasi menemään juutalaisuuteen mukaan, niin kyse oli isien- perinnäisoppien kohtaan, aivankuin meillä luterilaisten perinnäisoppien mukaan.
Kuinka niihin lähdetään mukaan ja kiivaillaan, eikä Hengessä uudestisyntyneenä sydämestä Kristuksessa tahdota elää Jumalan lain mukaan. Siksi kun ne perinnäisopit on vahvoja ja aletaan saarnaamaan siltä pohjalta toisille galttalaisittain, ymmärtämättä sitä Hengen kautta toteutuvaa Jumalan tekoa, jossa lainvanhurskaus meissä täytettäisiin.
Siksi se kristillinen porsastelu saappaat jalassa kirkoissa, kun sitä halpaa armoa lopsitaan Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi , mutta liha ei taivu. Ei vaikka laki kumottaisiin. Perinnäisopit astuu kopittelijoitten mukana kehiin, opettamaan maailmallisen muotojumalista armoa, näin suomeksi sanottuna.
Siis eläminen juutalaisten tavoin, on juuri perinnäisoppirakenteiden kulisseissa ja meillä luterilaisperinnäisoppirakenteidenkulisseissa.
Siis muistakaa ------- taivaassa ON valtaistuin----- muuta läksyä teille ei voi panna. Se kruununne heitto tuolle valtaistuimelle vaatiikin pitkän Hengenssä annettavan opetuksen taivaasta, että kopittelijatkin alkavat ymmärtää, missä tarpovat ---- kengät jalassa ---- pyhissä paikoissa ja luulevat olevansa opettajia ----- armosta .... Ei pojat.
Ei hän ymmärrä eikä hoksaa vaan .... ne perinnäisopit. Vanhurskautukaa oikein, jossa Jumalan tahto astuukin eläväksi Hengessä sydämeen.
Mutta, kun ootte ansassa adventismissa, niin vapauteen ette pääse.
Ainakin tämä Aleksi asian nähneenä on yrittänyt sen esiin tuoda.
Eihän täällä kukaan pelastusta hae teoilla, mutta kun ON pelastunut, Henki Kristuksessa johtaa tämä VALTAISTUIMESTA johtuen oikealle tielle, ei perinnäisoppiin, ei juutalaiseen, eikä luterilaiseen, eikä muuhunkaan muotomenoon. Ristiinnaulittu Kristus, juuri vapauttaa elämään tämän Hengen kautta siinä Jumalan tahdossa, jonka kopittelijakin on heittänyt nurkkaan, kanssasi väittäen, että perinnäisoppi- sunnuntai - esim. on tämä autuus. Sen kun täyttää on autuas. Eipojat. Opetelkaahan uudelleen raamattua.
Toivo ei ole laintäyttäminen, vaan se, että Kristus on täyttänyt lain.
Ja juuri sentähden kun Hän on valtaistuimella Hänen tahtonsa ja lakinsa on tosi. Ei perinnäisopit. Ja siksi juuri kun Kristuksen valtistuin ON ja on saanut Hengen, pakanana, jonka Jumala on luvannut, tämä on Jumalan työ.
Laki pitää olla osoittamassa Jumalan tahto ja myös, kuinka paljon ihmiset on poispoikenneet Jumalan tahdosta. Siksikun tämä välimies on korjannut vian, niin emmehän me vikaan enää tahdota mennä, vaan Hengessä kuljetaan osoitettua tietä.
Se on sitä Aabrahamin uskoa ja uskoa lupaukseen Hänessä.
Sentähden Kristus tuli, että me voimme vapaina vaeltaa juuri tässä tiessä, minkä Henki osoittaa. Eikä Henki riko itseään vastaan.
Mutta, tämä pikkuhenki kyllä, varsinkin kun se niin mielellään heittää nurkkaan perinnäisopilla sen, millä Jumala osoittaisi tiensuoruuden ja rakkautensa. Eikä se pikkuhenki luterilaisittan taivu lihassa tämän tietoisuuden alle. Ei taivu, ei. Ei ole Aabrahamin uskoa, vaan vilahtaa kuolemassa sinne helmoihin.
Siis kun tämä Kristuksen työn kautta olemm Hänen omat, siinä olemme Aabrahamin jälkeläisiä ja elämänperillisiä, niinkuin Jumalan on luvannut.
Siis uskomme siihen. Senjälkeen elämme siinä Hengen osoittamisen avulla, joka osoittaa Jumalan tahdon, eli lain sydämessä.
Galattalaisittain ihmiset alistuvat takaisin palvelemaan niitä kultapatsaita, maailman alkeisvoimia ja siitäse ongelma tuli.
Ei siitä, että he olisivatkin palvelleet Jumalan lakia. Tässä se perinnäisopin vinksaussanoma on kotoisin. Käännetään valkea mustaksi.
Mutta ei hoksata, että se olikin alkeisvoima, johon ongelma kilpistyi.
Jumalan laki ei ole alkeisvoima, että sopii pohtia sekin.
Orjuus oli galatalaisilla tuo alkeisvoima, kultapatsaat ts.
Siinä pojat antoi merkityksensä päiville ja kk. ja ajoille ja vuosille.
Aivankuin tänään luterilaisittain perinnäisopissa kirkkovuosien pyhille.
Ne juuri ovat tämänpäivän galattalaista perinnäisoppia, jolle kopittelijakin sitoo uskonsa, alkeisvoimia.
Taitaa olla turhaa nähdä vaivaa, kuten Paavali sanoi aikoinaan.
Siinäpä pohditte ja kumoilkaahan laki. - Exadventistiparka
Galattalaisittainko kirjoitti:
Jumala kyllä puhuu sanassa istuvansa valtaistuimella. Siis valta perustuu johonkin, mikä on nyt kristillisyyteen pistetty ihmisenlihaan hallittavaksi, kun sanaa synti , joka on Jumalan tahdon rikkomista, sitä ei saa sanoa ääneen. Ääneen siksi, että se menee lakihenkiseksi.
Sitten lähdetään lakihenkisyydessä mittailemaan Jumalan lain mittaa. Viitataan Galattalaiskirjeeseen ja Paavaliin jne.
No, ensin Galattalaisissa Paavali kertoo kuinka hän kiivaili, eli kovastipa hän kiivaili --missä--??
14 Menin juutalaisuudessa pidemmälle kuin monet samanikäiset maanmieheni, sillä olin ylen innokas kiivailemaan esi-isien perinnäissääntöjen puolesta.
Siis siinä on yksi vastaus. Lihassa ja perinnäissäännössä.
Ei siis Hengessä ja Jumalan lainpuolesta armonkansalaisena.
ts. lukien riitoja ja syitä niin Antiokiassa, jossa Barnapaskin pakkasi menemään juutalaisuuteen mukaan, niin kyse oli isien- perinnäisoppien kohtaan, aivankuin meillä luterilaisten perinnäisoppien mukaan.
Kuinka niihin lähdetään mukaan ja kiivaillaan, eikä Hengessä uudestisyntyneenä sydämestä Kristuksessa tahdota elää Jumalan lain mukaan. Siksi kun ne perinnäisopit on vahvoja ja aletaan saarnaamaan siltä pohjalta toisille galttalaisittain, ymmärtämättä sitä Hengen kautta toteutuvaa Jumalan tekoa, jossa lainvanhurskaus meissä täytettäisiin.
Siksi se kristillinen porsastelu saappaat jalassa kirkoissa, kun sitä halpaa armoa lopsitaan Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi , mutta liha ei taivu. Ei vaikka laki kumottaisiin. Perinnäisopit astuu kopittelijoitten mukana kehiin, opettamaan maailmallisen muotojumalista armoa, näin suomeksi sanottuna.
Siis eläminen juutalaisten tavoin, on juuri perinnäisoppirakenteiden kulisseissa ja meillä luterilaisperinnäisoppirakenteidenkulisseissa.
Siis muistakaa ------- taivaassa ON valtaistuin----- muuta läksyä teille ei voi panna. Se kruununne heitto tuolle valtaistuimelle vaatiikin pitkän Hengenssä annettavan opetuksen taivaasta, että kopittelijatkin alkavat ymmärtää, missä tarpovat ---- kengät jalassa ---- pyhissä paikoissa ja luulevat olevansa opettajia ----- armosta .... Ei pojat.
Ei hän ymmärrä eikä hoksaa vaan .... ne perinnäisopit. Vanhurskautukaa oikein, jossa Jumalan tahto astuukin eläväksi Hengessä sydämeen.
Mutta, kun ootte ansassa adventismissa, niin vapauteen ette pääse.
Ainakin tämä Aleksi asian nähneenä on yrittänyt sen esiin tuoda.
Eihän täällä kukaan pelastusta hae teoilla, mutta kun ON pelastunut, Henki Kristuksessa johtaa tämä VALTAISTUIMESTA johtuen oikealle tielle, ei perinnäisoppiin, ei juutalaiseen, eikä luterilaiseen, eikä muuhunkaan muotomenoon. Ristiinnaulittu Kristus, juuri vapauttaa elämään tämän Hengen kautta siinä Jumalan tahdossa, jonka kopittelijakin on heittänyt nurkkaan, kanssasi väittäen, että perinnäisoppi- sunnuntai - esim. on tämä autuus. Sen kun täyttää on autuas. Eipojat. Opetelkaahan uudelleen raamattua.
Toivo ei ole laintäyttäminen, vaan se, että Kristus on täyttänyt lain.
Ja juuri sentähden kun Hän on valtaistuimella Hänen tahtonsa ja lakinsa on tosi. Ei perinnäisopit. Ja siksi juuri kun Kristuksen valtistuin ON ja on saanut Hengen, pakanana, jonka Jumala on luvannut, tämä on Jumalan työ.
Laki pitää olla osoittamassa Jumalan tahto ja myös, kuinka paljon ihmiset on poispoikenneet Jumalan tahdosta. Siksikun tämä välimies on korjannut vian, niin emmehän me vikaan enää tahdota mennä, vaan Hengessä kuljetaan osoitettua tietä.
Se on sitä Aabrahamin uskoa ja uskoa lupaukseen Hänessä.
Sentähden Kristus tuli, että me voimme vapaina vaeltaa juuri tässä tiessä, minkä Henki osoittaa. Eikä Henki riko itseään vastaan.
Mutta, tämä pikkuhenki kyllä, varsinkin kun se niin mielellään heittää nurkkaan perinnäisopilla sen, millä Jumala osoittaisi tiensuoruuden ja rakkautensa. Eikä se pikkuhenki luterilaisittan taivu lihassa tämän tietoisuuden alle. Ei taivu, ei. Ei ole Aabrahamin uskoa, vaan vilahtaa kuolemassa sinne helmoihin.
Siis kun tämä Kristuksen työn kautta olemm Hänen omat, siinä olemme Aabrahamin jälkeläisiä ja elämänperillisiä, niinkuin Jumalan on luvannut.
Siis uskomme siihen. Senjälkeen elämme siinä Hengen osoittamisen avulla, joka osoittaa Jumalan tahdon, eli lain sydämessä.
Galattalaisittain ihmiset alistuvat takaisin palvelemaan niitä kultapatsaita, maailman alkeisvoimia ja siitäse ongelma tuli.
Ei siitä, että he olisivatkin palvelleet Jumalan lakia. Tässä se perinnäisopin vinksaussanoma on kotoisin. Käännetään valkea mustaksi.
Mutta ei hoksata, että se olikin alkeisvoima, johon ongelma kilpistyi.
Jumalan laki ei ole alkeisvoima, että sopii pohtia sekin.
Orjuus oli galatalaisilla tuo alkeisvoima, kultapatsaat ts.
Siinä pojat antoi merkityksensä päiville ja kk. ja ajoille ja vuosille.
Aivankuin tänään luterilaisittain perinnäisopissa kirkkovuosien pyhille.
Ne juuri ovat tämänpäivän galattalaista perinnäisoppia, jolle kopittelijakin sitoo uskonsa, alkeisvoimia.
Taitaa olla turhaa nähdä vaivaa, kuten Paavali sanoi aikoinaan.
Siinäpä pohditte ja kumoilkaahan laki.Tahdot taistella Paavalin sanoja vastaan. Ole siis niin ystävällinen että näytät Paavalin tai Jeesuksen sanat jotka kuomoavat tämän Paavalin opetuksen.
Tuo ihmisviisaus jota osoitat, perustuu siihen että ihmisellä on tarve NÄYTTÄÄ Jumalalle olevansa kelvollinen tai vanhurskas.
Juuri sitä VASTAAN Paavali voimakkaasti varoittaa.
Gal 3:"1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
4 Niin paljonko olette turhaan kärsineet? -jos se on turhaa ollut.
5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen."
1 Tim 1:"6 Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,
7 tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.
8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan-
11 autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu."
Room 3:21 "Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,"
Elämme Jumalan tahdossa, kun rakastamme lähimmäistämme. Jeesus on meille käskyn antanut uuteen liittoon, ja Paavali käyttää sivutolkulla mustetta tehdäkseen meille selväksi että Mooseksen kautta tehty liitto ei suinkaan ole se mihin meidät on kutsuttu, vaan Aabrahamin lapsiksi, vapaiksi siitä laista joka annettiin satoja vuosia Aabrahamin jälkeen.
Asiallinen ja hyvä kirjoitus taas Exadventistiparalta ! :)
***
Ja nimimerkille "mietensOlisitäävapaus"
Armon alla oleminen vapaana ei tarkoita "synnissä rypemistä" !
.
Vrt Joh 8:34 "Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
8:35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi"
.
Jeesus Pyhän Henkensä kautta vapauttaa meidät synnin orjuudesta eikä meidän enää tarvitse roikkua siinä eikä missään muussakaan mikä sitoo ja hallitsee haitallisesti meitä ! :)))
Jeesus tuntee sinut paremmin kuin sinä itse itsesi ja tietää kaiken ! :)))
.
Vrt 1 Joh 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja PUHDISTAA meidät kaikesta vääryydestä.- Exadventistiparka
Paavali kirjoittaa Galatalaiskirjeessä selkein sanoin:
Gal 3:"5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7 TIETÄKÄÄ SIIS, ETTÄ NE, JOTKA USKOON PERUSTAUTUVAT, OVAT AABRAHAMIN LAPSIA.
8 JA KOSKA RAAMATTU EDELTÄPÄIN NÄKI, ETTÄ JUMALA VANHURSKAUTTAA PAKANAT USKOSTA, JULISTI SE AABRAHAMILLE EDELTÄPÄIN TÄMÄN HYVÄN SANOMAN: "SINUSSA KAIKKI KANSAT TULEVAT SIUNATUIKSI".
9 NIINMUODOIN NE, JOTKA PERUSTAUTUVAT USKOON, SIUNATAAN USKOVAN AABRAHAMIN KANSSA."
Tämä siis on Raamatun totuus asiasta - me OLEMME Aabrahamin lapsia, ja meidät siunataan uskovan Aabrahamin kanssa; eli samoin kuin Aabraham, samoilla ehdoilla kuin Aabraham, eli ilman Mooseksen kautta tullutta liittoa ja lakia. Yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Jeesuksen Kristuksen kautta.
"10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä"."
Näin näemme, että uuteen liittoon ei todellakaan sisälly lakia, dekalogia tai vaikkapa sapattia - jotka annettiin Israelille satoja vuosia myöhemmin.
Mitään niistä ei annettu Aabrahamille, ja meidät siunataan Aabrahamin kanssa, Aabrahamin lapsina; vapaina, ei orjina. - Hengenjohtosauva
Lukekaahan koko Galattalaiskirje uudelleen ja uudelleen.
Miettikää perinnäisoppien kirjoa, niistä kiivailua. Alekisvoimia, eli kultajumalia. Miettikääs, kun heittelette Jumalan tahdon nurkkaan ja kiellätte sen, Se ei ole Aabrahamilaisuutta, vaan kierotutunutta käsitettä Aabrahamilaisuudesta, jossa yritetään paukuttaa neliskanttista kristillisyyttä pyöreästä reiästä sisään.
Jos Hengessä palvelette Jumalaa, niin Henki täyttää teissä Hänen tahtonsa ja lakinsa. Ja rakkaus on laintäyttymys silloin.
Lain päämäärä on se rakkaus eikä sitä pidä rakkautta nurkkaan heittää.
Sanotaanko palikkalielellä, että Laki on Hengen käden osoitin, mihin mennä ja mitä tehdä.
Armeijan soittokunnassakin on kapelimestarilla marssilla sauva, jolla hän osoittaa kaikille soittajille tahdin, kuinka käydä ja soittaa.
Siis sen pitää näkyä. Se voi olla kauniisti kirjailtu hopeinen pää ja näkyvä.
Hieman vastaavana esitän tämän Jumalan tahdon, että näkisimme sen Hengen rytmin ja kulkemisen tahdin jokainen, ettei sitä rämpimistä ja sekoilua olisi Hengellisissä riveissä. - Exadventistiparka
Hengenjohtosauva kirjoitti:
Lukekaahan koko Galattalaiskirje uudelleen ja uudelleen.
Miettikää perinnäisoppien kirjoa, niistä kiivailua. Alekisvoimia, eli kultajumalia. Miettikääs, kun heittelette Jumalan tahdon nurkkaan ja kiellätte sen, Se ei ole Aabrahamilaisuutta, vaan kierotutunutta käsitettä Aabrahamilaisuudesta, jossa yritetään paukuttaa neliskanttista kristillisyyttä pyöreästä reiästä sisään.
Jos Hengessä palvelette Jumalaa, niin Henki täyttää teissä Hänen tahtonsa ja lakinsa. Ja rakkaus on laintäyttymys silloin.
Lain päämäärä on se rakkaus eikä sitä pidä rakkautta nurkkaan heittää.
Sanotaanko palikkalielellä, että Laki on Hengen käden osoitin, mihin mennä ja mitä tehdä.
Armeijan soittokunnassakin on kapelimestarilla marssilla sauva, jolla hän osoittaa kaikille soittajille tahdin, kuinka käydä ja soittaa.
Siis sen pitää näkyä. Se voi olla kauniisti kirjailtu hopeinen pää ja näkyvä.
Hieman vastaavana esitän tämän Jumalan tahdon, että näkisimme sen Hengen rytmin ja kulkemisen tahdin jokainen, ettei sitä rämpimistä ja sekoilua olisi Hengellisissä riveissä."Lain päämäärä on se rakkaus eikä sitä pidä rakkautta nurkkaan heittää."
Missä kohdin Raamattua sanotaan että lain päämäärä olisi rakkaus ? Jos viittaat 1 Tim 1 niin luepa se uudelleen, siellä ei tuollaista väitetä.
Totuus on juuri päinvastainen. Room 4:
"13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.15 SILLÄ LAKI SAA AIKAAN VIHAA; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan."
1 Joh 3:23 "Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut."
Room 13:8 "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä JOKA TOISTANSA RAKASTAA, SE ON LAIN TÄYTTÄNYT."
Room 13:10 "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. SENTÄHDEN ON RAKKAUS LAIN TÄYTTÄMYS."
Me emme ole lain alla, mutta rakastamalla lähimmäisiämme olemme samalla myös täyttäneet koko lain.
- Jumalan.Laki.On.Hyvä
Muutamat teistä tekevät paljon työtä mitätöidäksenne Jumalan lakia, mikä selvästi osoittaa että te ette oikein tiedä mistä "Jumalan laissa" on kysymys.
Aabraham teki Jumalan tahdon ja siksi Jumala kutsui Aabrahamia ystäväkseen.
Jumalan laki on Jumalan tahdosta ja teet ainakin minun mielestäni väärin kun alat mitätöimään Jumalan tahtoa. Jumalan lakiko saisi aikaan vihaa Jumalan lasten keskuudessa. Ei suinkaan - vain ne jotka vihaavat Jumalan lakia ottavat siitä itseensä - Jeesus piti Jumalan lain viimeistä piirtoa myöten - kenessä se sai aikaan vihaa? Jumalan lapsissa? Ei - vaan Jumalan vihollisissa.- Exadventistiparka
"Muutamat teistä tekevät paljon työtä mitätöidäksenne Jumalan lakia, mikä selvästi osoittaa että te ette oikein tiedä mistä "Jumalan laissa" on kysymys."
Paavali kirjoittaa Jeesukselta saamallaan auktoriteetilla siitä mikä on totuus.
Meidät on kutsuttu uuteen liittoon, joka EI OLE sellainen kuin Mooseksen kautta tullut, vaan meidät on kutsuttu Aabrahamin lapsiksi.
Room 3:21 "Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,"
1 Joh 3:"21 Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan,
22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut."
Jos olet eri mieltä kuin Jeesus, Paavali tai Johannes, valitan: olet silloin väärässä.
Kirjoittamasi edustaa sitä ihmisoppia jonka mukaan meidän tulisi jotenkin lain noudattamisella voida osoittaa olevamme pelastuksen arvoisia. Mutta näin ei ole. Meille on annettu käsky rakastaa, ja sen kautta täytämme Hänen tahtonsa. Uudessa liitossa armo ja vanhurskaus on ilmoitettu ja annettu ilman sitä lakia jota haluat korottaa.
Näissä pohdinnoissa on vain sellainen pieni ongelma, että Aabrahamia ei ole koskaan ollut olemassakaan, vaan hän on myyttinen legenda, jollaisen varhaiset heprealaiset olisivat halunneet olla kansansa "kantaisä", joten he keksivät sellaisen.
Jos nämä Tanakin henkilöt olisivat todellisia henkilöitä, jotka ovat oikeasti olleet olemassa, niin heistä löytyisi edes yksi maininta niiden heprealaisten ympärillä eläneiden kulttuurien tiedetystä ja laajalti tutkitusta aineistosta, joita maailman museot pullistelevat.
Hassu yksityiskohta on se, että raamatun mukaan heprealaisten kulttuurin pitäisi olla olla maailman laajin ja tunnetuin kulttuuri tänä päivänä, mutta todellisuudessa tiedämme huomattavasti paljon niistä kulttuureista, jotka on raamatussa mainittu vain sivulauseissa parilla sanalla tai jopa ei ollenkaan, mutta näistä raamatun kuvailemista massiivisista tapahtumista ei ole säilynyt mitään todisteita ja joistain vain jokin yksittäinen ruukun siru jossain, ei mitään muuta. EI merkkiäkään niistä huimaavista rikkauksien täyttämistä kuningaskunnista, joista raamattu maalailee loistokkaita kuvia. Vaikka etenkin amerikkalaiset fundamentalistit ovat etsineet niitä merkkejä tiheällä kammalla jo vuosikymmeniä, jotta he voisivat osoittaa satunsa todeksi.
Jokaiselle loogiseen ajatteluun taipuvaiselle tuo kertoo aika paljon, mutta saahan niitä jumaliaan pitää elossa, jos se elämään jotain sisältöä tuo.
Aabraham on täysin yhtä todellinen kuin Väinämöinen tai Joukahainen tai joku muu suomalaisten varhaisten ihmisten keksimä hahmo, jollaisia he halusivat aikoinaan olleen olemassa.
Juutatalaiset tietävät tämän itse oikein hyvin, eli heille nämä Tanakin sivuilla seikkailevat henkilöt eivät ole todellisia, vaan niistä on tehty todellisia henkilöitä fundamentalistien pakon sanelemien maailmankuvallisten harhojen vuoksi, jonka kuopan he ovat itse itselleen kaivaneet ja jopa sinne kuoppaan itse hypänneet.
Tarinoiden mukaan Aabraham oli sekopäinen hullu, joka olisi ollut valmis tappamaan jopa oman lapsensa vielä hullumman jumalansa käskyn johdosta ja mm. tämän johdosta hän sitten pääsi historian kirjoihin "suurena" miehenä. Lapsentappajia ilmeisesti arvostettiin menneisyydessä, toisin kuin nykyään.
Tänä päivänä tuollaiset henkilöt laitettaisiin psykiatriseen hoitoon, niin se lienee yksi syy, että juutalaiset eivät mielellään pidä näitä henkilöitä todellisina, vaan he ovat vain myyttisia hahmoja, keksittyjä, heprealaisten kulttuurin menneisyydessä, joilla ei ole mitään annettavaa nykypäivän heprealaisille.Tätä huomiota siitä, että yhdestäkään heprealaisten varhaisimpien pyhien kirjoitusten henkilöistä ei löydy edes yhtä todistetta joko suoraan, tai välillisesti muiden ympärillä vaikuttaneiden kulttuurien historiasta, voi pohtia myös seuraavasta kulmasta:
Osaako kukaan sanoa, että miksi suomalaisten mytologian henkilöistä tai tapahtumista tai asioista, kuten Väinämöisestä, Joukahaisesta, Sammosta, tai Marjatasta, joka tulee raskaaksi syömästää puolukasta, ei löydy konkreettisia todisteita mistään, vaikka Ior Bock etsi niitä vuosikymmeniä kiivaasti ja jopa ilmoitti löytäneensä Lemminkäisen temppelin mahdollisen sijantipaikan?
Miksi varhaisten suomalaisten ympärillä vaikuttaneiden kansojen historiasta ei ole löydetty merkintöjä Väinämöisestä, Joukahaisesta, Sammon ryöstöstä yms yms yms?
Syy on sama kuin se, että miksi heprealaisten varhaisten henkilöiden tekosista ei löydy edes yhtä viitettä niiden muiden kansojen historiasta, jotka elivät samalla alueella samaan aikaan ja olivat tekemisissä heprealaisten kanssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lähi-idän_historia
Tutkimus on tuonut esiin aivan päinvastaisen asia, eli että heprealaiset kirjoittivat omaan historiaansa tapahtumia, jotka olivat myyttisinä tapahtumina olleet jonkin toisen kulttuurin legendaa, kuten heprealaiset tekivät sumerilaisten vedenpaisumusmyytistä oman versionsa.
Heprealaiset kirjoittivat itselleen sellaisen historian, että he olisivat näyttäytyneet yhtä hienossa valossa kuin ne muut kulttuurit, jotka näyttäytyvät hienoina ja mahtavina kulttuureina sen mytologian pohjalta, jonka avulla heprealaiset muodostivat kuvan heistä.
Jos toisella kulttuurilla oli ollut legendan mukaan hienoja palatseja ja suunnattomia rikkauksia, piti heprealaisillakin olla. Jos joillakin oli niin mahtava jumala, että se tuhosi koko luomansa maailman vedenpaisumuksella, piti heprealaisillakin olla, koska eivät he halunneet olla kansana tai kulttuurina yhtään huonompia kuin muutkaan ympärillä eläneet kansat ja kulttuurit.
Lähi-Idässä samaan aikaan vaikuttaneiden kulttuurien hyvin säilyneessä historiassa ei ole mitään viitteitä Tanakissa mainituista tapahtumista siksi, että ne ovat täsmälleen samanlaista mytologiaa kuin mitä Kalevala on.
Siksi esim. Egyptin hyvin tallennetusta historiasta faaraoiden ajalta ei löydy edes yhtä merkintää, että siellä olisi ollut pakkotyössä orjina kymmeniä tuhansia heprealaisia.
- Exadventistiparka
Laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään. Paavali selkeästi tuo esiin lain tarkoituksen: osoittaa synti ja syntisyys; osoittaa ettei kukaan ole Jumalalle kelvollinen omien tekojen perusteella.
Se on lain tarkoitus. Siksi laki on kasvattaja Kristukseen - kun näemme kyvyttömyytemme elää täydellisesti Jumalan tahdossa, käännymme Kristuksen puoleen, ja silloin kasvattaja on tehtävänsä tehnyt ja ohjannut meidät armoon, joka ilmoitetaan ilman lakia - ja siellä missä lakia ei ole ei ole rikkomustakaan.
Gal 3:"21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 MUTTA USKON TULTUA EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN ALAISIA.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan."
Joka uskoo Jeesuksen nimeen jarakastaa veljeänsä, on Jumalan tahdon mukainen ja otollinen - ja elää silloin täysin Jumalana tahdossa, vajavaisena mutta armossa. Ja sellaisille ei lakia ole alun perinkään pantu !
Aabrahamille Mooseksen kautta tullutta liittoa tai lakia EI OLTU edes ilmoitettu ! - Historia
Herätyssaarnaaja D.L. Moody Kymmenet käskyt eivät alkaneet Mooseksella,eikä niitä kumottu silloin kun Mooseksen laki tuli täytetyksi Kristuksessa,jolloin sen monet seremoniat ja säännökset poistettiin. Moody, Weighed and Wanting. ss.15
- Exadventistiparka
On viisaampi uskoa Raamattua. 10 käskyä oli osa lakia, joka annettiin Raamatun mukaan Israelille.
Satusetien jutut voi jättää omaan arvoonsa.
- Historia
Metodismin perustaja John Wesley Seremonialain,jonka Mooses antoi Israelin lapsille, ja joka sisältää kaikki ne käskyt ja säännöt,jotka koskivat noita vanhoja uhreja ja temppelipalvelusta,tuli Vapahtajamme todella päästämään,kumoamaan ja poistamaan. Apt. 15:5, Kol. 2:14 Siveellisellä lailla on kokonaan toinen perustus kuin seremoniallisella eli temppelipalvelusta koskevalla lailla,joka oli aiottu olemaan ainoastaan satunnaisena ohjeena totelemattomille ja uppiniskaiselle kansalle,kun sitävastoin tämä oli olemassa maailman alusta. Wesleyn Saarnoja, 1,ss,405,406.
Martin Luher Matt. 5:17 johdosta: Valheesta sentähden syttävät Jeesusta ne,jotka sanovat,että hän tarkoitti Mooseksen lakia,kun hän Matt. 5:18 sanoo,ettei laki tule katoamaan. Meidän Herramme Jeesus ei puhu tässä ympärileikkauksen säännöstä,Mooseksen eli temppelipalveluksen laista,vaan kuten jokainen voi itse nähdä,kymmenestä käskystä. Guds kag består evinnerligen,s.3.- Exadventistiparka
No, enemmän kuin mitä Martti Luther sanoi, minua kiinnostaa mitä Raamattu sanoo. Ja laki oli vähimmilläänkin koko tooran 613 käskyä... Jeesushan ottaa tuosta "laista" esimerkkejä ja tarkentaa niitä; kuten "älä tee huorin", "joka hylkää vaimonsa antakoon hänelle erokirjan", tai "älä vanno väärin". Ovatko nämä muka 10 käskystä kaikki ??? No ei tietenkään. Laki on laki, eikä muuksi muutu. Se ei ole edes osittain kumottu, vaikka adventistit niin haluaisivatkin.
Paavali sanoo ettemme ole lain alla. Ja Jeesus Matt 5:17 käyttää termiä "laki ja profeetat" - tarkoittaen "suomeksi" etteivät pentateukin lisäksi profeettojenkaan kirjoitukset katoa - vaan täyttyvät.
Jeesus myös täytti lain ja profeetat - eli kaiken mitä profeetoissa oli hänestä kirjoitettu.
- Exadventistiparka
Johannes Kastaja ja Jeesuskin viittasi Aabrahamiin, mm. sanoessaan
Matt 3:9 "älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille."
Matt 8:11 "Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;"
Matt 22:32 "'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
Luuk 13:28 "Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos."
Jeesuskin viittasi suoraan Aabrahamiin, Iisakiin ja Jaakobiin, ja totesi heidät eläviksi, ja selkeästi sanoi heidän olevan Jumalan valtakunnassa. Hän myös viittasi itse "Aabrahamin helmaan", kertomuksessaan Lasaruksesta.
Joh 8:56 "Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi.""
Tässä Jeesus selkeästi sanoo että Aabraham on NÄHNYT Jeesuksen maan päällä - hän sanoo "minun päiväni".
Aabraham on selkeästi Jumalan valtakunnassa merkittävä henkilö, ja meillä on Aabrahamin lapsina pääsy Jumalan yhteyteen, jonne meidät on valittu ja kutsuttu - vaeltamaan Aabrahamin tavoin: Uskossa, ilman lakia.EAP Kirjoittaa:
"Matt 22:32 "'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
Jeesuskin viittasi suoraan Aabrahamiin, Iisakiin ja Jaakobiin, ja totesi heidät eläviksi, ja selkeästi sanoi heidän olevan Jumalan valtakunnassa. Hän myös viittasi itse "Aabrahamin helmaan", kertomuksessaan Lasaruksesta."
___________________________________________
Niinpä... Näin tämä menee... jos uskoo Jeesukseen niin pitää myös uskoa Jeesuksen omia sanoja !
Aabrahamin sielu elää tietoisessa tilassa "Aabrahamin helmaksi" kutsutussa paikassa Tuonelassa ! :)Kopittelija007 kirjoitti:
EAP Kirjoittaa:
"Matt 22:32 "'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
Jeesuskin viittasi suoraan Aabrahamiin, Iisakiin ja Jaakobiin, ja totesi heidät eläviksi, ja selkeästi sanoi heidän olevan Jumalan valtakunnassa. Hän myös viittasi itse "Aabrahamin helmaan", kertomuksessaan Lasaruksesta."
___________________________________________
Niinpä... Näin tämä menee... jos uskoo Jeesukseen niin pitää myös uskoa Jeesuksen omia sanoja !
Aabrahamin sielu elää tietoisessa tilassa "Aabrahamin helmaksi" kutsutussa paikassa Tuonelassa ! :)Ps. Ja jos asia ei näin olisi niin sittenpähän pääsen oikein Raamatulla Jeesukselle näyttämään kohdat ja sanomaan, että itseppä näin minulle kerroit !
Että turha rutista ! ;)
...ja näin se menee AP
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594703
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2133241- 1143061
- 482894
- 232558
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2482003- 1081872
- 361865