Pyöritystekniikka

jth_12

Kun on niin paljon noista säännöistä keskustelua, niin miksi ei keskustelisi pyörityksestä markettihybridillä.

http://kunnollahanna.blogspot.co.uk/2015/06/oikeaoppinen-pyoritystekniikka.html

Kun kerran sillä "takajalalla" ei tarvitse poljinta nostaa, niin oikean pyöritystekniikan osaaminen auttaa myös flateillä polkiessa (eli peruspolkimilla ja vaikka paljain jaloin). Omassa käytössä on lukot polkimissa.

Oman tuntuman mukaan ajo tuntuu vähemmän jälkeenpäin sopivan nopean pyörityksen jälkeen. ( matka ehkä taittuu nopeammin) Saisi itsekin kiinnittää enemmän huomiota tuohon helpon tuntuiseen pyörittämiseen. Tämän hetken ajot on lähinnä ollut työmatka-ajoa (melkein tunti suuntaansa silloin kun auto vaihtuu pyörään).

6

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laatutietoinen_

      Halpoja market hybridejä polkea runnotaan ja laadukkaita sekä samalla ikävä kyllä hintavia urheilupyöriä pyöritetään.
      Muistakaa ihmeessä laittaa niihin market romuihinne lokasuojat ja maahan asti yltävä roiskeläppä, tarakka ja säätöstemmillä säädät ajoasentosi todella pystyksi (lue juntiksi).

    • Alkup_maantiepyöräi

      Tekniikka auttaa, oli pyörä mikä tahansa. Niin pyöritysteknikka kuin pyörän hallintakin. Sen takia tämän hetken huippukuskeilla on lähes kaikilla taustaa sekä maastosta tai BMX:stä ja radalta tai maantieltä. Eri lajit kehittävät eri osa-alueita.

      Vaikka olisi hölmöyksissään mennyt ostamaan epämukavan markettihybridin, kannattaa siihen laittaa kadenssianturi ja lukkopolkimet, koska ne auttavat aloittelijaa pyöritystekniikan omaksumisessa ja siten myös vammojen välttämisessä.

      • markettipyöräilijä

        Miksi lukkopolkimet? Tuossa linkin jutussahan asiantuntija mainitsi "tehokkain pyöritystekniikka on vain työntää alaspäin ei nostaa ylöspäin.Että kaikki me todennäköisesti poljettaisiin tehokkaimmin lenkkareissa".
        Miksi omaksua tehottomia ja vääriä tapoja ja hankkia tarpeettomia varusteita vain markkinamiesten iloksi.


      • markettipyöräilijä kirjoitti:

        Miksi lukkopolkimet? Tuossa linkin jutussahan asiantuntija mainitsi "tehokkain pyöritystekniikka on vain työntää alaspäin ei nostaa ylöspäin.Että kaikki me todennäköisesti poljettaisiin tehokkaimmin lenkkareissa".
        Miksi omaksua tehottomia ja vääriä tapoja ja hankkia tarpeettomia varusteita vain markkinamiesten iloksi.

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.


      • Alkup_maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.

        Harjoitteluvaiheessa on juuri päinvastoin, eli lukot estävät vammojen syntyä. Oikea kadenssi on helpompi saavuttaa lukoilla. Sykemittari tai puhelin, johon on yhdistetty kadenssianturi, tukee harjoittelua.


      • round_n_round_n_round
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.

        Paras pyöritys arkikäytössä ilman lukkoja saavutetaan säätämällä satulan korkeus oikeaksi (polkimen ala-asennossa jalka on polvesta hieman koukussa), polkeminen tehdään päkijöillä (ei jalan keskikohdalla) nilkkaa ojentaen riittävän pienellä vaihteella (usein näkee ihmisten survovan liian suurella vaihteella) noin 80 kierrosta minuutissa - ehkä vähän enemmän http://www.polkupyoraily.net/wiki/Pyöritystekniikka. Näin polkeminen on mukavan kevyttä ja pyöräilijä käyttää monipuolisesti eri lihaksia rasittamatta mitään liikaa.

        Itselle pyöritys on automaatio käyttäeni niin nilkkoja, pohkeita, reisiä kuin pakaroitakin eteenpäin vievää momentumiin. Toki joillekin "runttaaminen" isoilla vaihteilla sopii paremmin vaikka ihmettelenkin asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe