Pyöritystekniikka

Kun on niin paljon noista säännöistä keskustelua, niin miksi ei keskustelisi pyörityksestä markettihybridillä.

http://kunnollahanna.blogspot.co.uk/2015/06/oikeaoppinen-pyoritystekniikka.html

Kun kerran sillä "takajalalla" ei tarvitse poljinta nostaa, niin oikean pyöritystekniikan osaaminen auttaa myös flateillä polkiessa (eli peruspolkimilla ja vaikka paljain jaloin). Omassa käytössä on lukot polkimissa.

Oman tuntuman mukaan ajo tuntuu vähemmän jälkeenpäin sopivan nopean pyörityksen jälkeen. ( matka ehkä taittuu nopeammin) Saisi itsekin kiinnittää enemmän huomiota tuohon helpon tuntuiseen pyörittämiseen. Tämän hetken ajot on lähinnä ollut työmatka-ajoa (melkein tunti suuntaansa silloin kun auto vaihtuu pyörään).

6

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laatutietoinen_

      Halpoja market hybridejä polkea runnotaan ja laadukkaita sekä samalla ikävä kyllä hintavia urheilupyöriä pyöritetään.
      Muistakaa ihmeessä laittaa niihin market romuihinne lokasuojat ja maahan asti yltävä roiskeläppä, tarakka ja säätöstemmillä säädät ajoasentosi todella pystyksi (lue juntiksi).

    • Alkup_maantiepyöräi

      Tekniikka auttaa, oli pyörä mikä tahansa. Niin pyöritysteknikka kuin pyörän hallintakin. Sen takia tämän hetken huippukuskeilla on lähes kaikilla taustaa sekä maastosta tai BMX:stä ja radalta tai maantieltä. Eri lajit kehittävät eri osa-alueita.

      Vaikka olisi hölmöyksissään mennyt ostamaan epämukavan markettihybridin, kannattaa siihen laittaa kadenssianturi ja lukkopolkimet, koska ne auttavat aloittelijaa pyöritystekniikan omaksumisessa ja siten myös vammojen välttämisessä.

      • markettipyöräilijä

        Miksi lukkopolkimet? Tuossa linkin jutussahan asiantuntija mainitsi "tehokkain pyöritystekniikka on vain työntää alaspäin ei nostaa ylöspäin.Että kaikki me todennäköisesti poljettaisiin tehokkaimmin lenkkareissa".
        Miksi omaksua tehottomia ja vääriä tapoja ja hankkia tarpeettomia varusteita vain markkinamiesten iloksi.


      • markettipyöräilijä kirjoitti:

        Miksi lukkopolkimet? Tuossa linkin jutussahan asiantuntija mainitsi "tehokkain pyöritystekniikka on vain työntää alaspäin ei nostaa ylöspäin.Että kaikki me todennäköisesti poljettaisiin tehokkaimmin lenkkareissa".
        Miksi omaksua tehottomia ja vääriä tapoja ja hankkia tarpeettomia varusteita vain markkinamiesten iloksi.

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.


      • Alkup_maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.

        Harjoitteluvaiheessa on juuri päinvastoin, eli lukot estävät vammojen syntyä. Oikea kadenssi on helpompi saavuttaa lukoilla. Sykemittari tai puhelin, johon on yhdistetty kadenssianturi, tukee harjoittelua.


      • round_n_round_n_round
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.

        Paras pyöritys arkikäytössä ilman lukkoja saavutetaan säätämällä satulan korkeus oikeaksi (polkimen ala-asennossa jalka on polvesta hieman koukussa), polkeminen tehdään päkijöillä (ei jalan keskikohdalla) nilkkaa ojentaen riittävän pienellä vaihteella (usein näkee ihmisten survovan liian suurella vaihteella) noin 80 kierrosta minuutissa - ehkä vähän enemmän http://www.polkupyoraily.net/wiki/Pyöritystekniikka. Näin polkeminen on mukavan kevyttä ja pyöräilijä käyttää monipuolisesti eri lihaksia rasittamatta mitään liikaa.

        Itselle pyöritys on automaatio käyttäeni niin nilkkoja, pohkeita, reisiä kuin pakaroitakin eteenpäin vievää momentumiin. Toki joillekin "runttaaminen" isoilla vaihteilla sopii paremmin vaikka ihmettelenkin asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7716
    2. 108
      5901
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2908
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe