Mitä tarkoittaa kautta rantain?

hämhämhäm

Tai kautta rannan? Vai onko ne eri asioita?

Siis itselle on aina tarkoittanut 'kaikki' tyylillä "Kautta rannan ihmiset olivat samaa mieltä asiasta", mutta ilmeisesti tarkoittaa jollekkin jotakin muuta?

6

4905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KauttaRantain

Kautta rantain tarkoittaa epäsuorasti. Ei souda suoraan järven yli vaan kulkee rantojen kautta. Voi kuulla jonkin asian kautta rantain eli välikäsien kautta. Tai tytölle voi tehdä ehdotuksia kautta rantain testatakseen tämän suostuvaisuutta.

• Vettenranta

Kautta rantain = kierrellen ja kaarrellen, peitellyn epäsuorasti tms.

Rantaviivan pituus on kovin epämääräinen juttu. Veden ja maan rajaviivan pituutta voidaan mitata kovin vaihtelevilla tarkkuuksilla ja vaihtelua esiintyy myös veden pinnankorkeuden vaihteluiden, aallokon jne. mukaan.

Fraktaaliteoreetikoilla voisi olla tähän asiaan jotain sanomista.

”Kautta rannan” ei tunnu minun korvissani kovinkaan vakiintuneelta tai yleiseltä sanonnalta.

• Anonyymi

Kautta rantain. Esim. juoruämmien suusta kuulee monesti, miten joku on sinua kommentoinut, sinusta puhunut. Vittumainen tyyli laittaa joku toinen sanomaan toiselle mielipiteen asiaan, kun ei itsellä ole selkärankaa mennä itse sanomaan. Samalla puhutaan toisen asioista henkilöille, joille kyseiset asiat eivät kuulu millään muotoa. Sitten saa kautta rantain kuulla, mitä on kuka missäkin sinusta sanonut. Jos jollain on jollekulle jotain asiaa, niin menköön itse sen hänelle sanomaan päin naamaa. Sen voi sitten sanoa asiallisesti, ettei tarvi huutaa tukka pystyssä suupielet vaahdossa.

• Anonyymi

Joku kiertää ja kaartaa sanoissa, ettei sano suoraan. Yrittää olla kohtelias. Tai välttää joitakin kriittisiä asioita joista joku voisi suuttua. Joku kävelee rantojen kautta, kautta rantain, ettei mene suoraan pihaan, tietä pitkin tai järveä, niin että näkyy kaikille. Eli menee vähän peitossa perille.

• Anonyymi

Tuttu sanonta.
      Minusta tuon on sama kuin kiertäen kaartaen. Esitetään laveasti, ympäri pyöreästi, eikä aina täysin totuuden mukaan.

Asialla voi olla muitakin merkityksiä, mutta olen tuohon törmännyt vain puhuttaessa, kun joku selittää jotakin vähän turhan monimutkaisesti.

Emännän sisar puhuu usein hukkasuolle menemisestä, kun keskustelu menee "sivuraiteille"

• Anonyymi

Kautta rantain = rannalta rannalle, lähiympäristössä, alueellisesti. Yleensä viittaa lähiympäristössä juoruiluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe