Luther: Kirkon Baabelin vankeudesta:
"Sakramentteja ei täytetä niitä toimittamalla, vaan niihin uskomalla. (l. Sakramentti otetaan olemassa olevalla uskolla vastaan) Ei siis voi myöskään olla totta että sakramenteissa asuisi vanhurskauttava voima tai että ne olisivat armon vaikuttavia merkkejä..."
"... Sillä jos Sakramentti suo minulle armon siksi,että otan sen vastaan, silloin saan armon oman tekoni perusteella enkä uskosta... Huomaat siis selvästi ettei sakramenttidogmaatikot ole ensinnäkään ymmärtäneet Sakramentteja koska he eivät ole kiinnittäneet mitään huomiota uskoon eivätkä Sakramentin lupaukseen. He siis takertuvat pelkkään merkkiin ja sen käyttöön ja työntävät meidät uskosta tekoihin ja sanasta merkkiin. Mutta siten he eivät ainoastaan ole vanginneet sakramenttia vaan kerrassaan tuhonneet sen sisällön." "...On siis turhaa ponnistelua ja kadotukseen kulkemista etsiä sakramentin voimaa sivuuttamalla lupaus ja usko. Kristushan sanoo: joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen! Täten hän osoittaa uskon olevan sakramentissa niin välttämätöntä, että se voi pelastaa jopa ilman sakramenttejakin ja sen tähden Kristus ei tahtonut lisätä: joka ei usko eikä tule kastetuksi."
Näin kirjoittaa Luther. Eritavalla kuin harhautuneet evankeliset wehan suulla.
Augsburgin tunnustuksen kohta sakramenttien käytöstä:
" Sakramentit eivät ole asetetut ainoastaan merkeiksi joista kristityt ulkonaisesti voidaan tuntea vaan meihin kohdistuvan Jumalan tahdon merkeiksi ja todistuksiksi että uskomme niistä heräisi ja vahvistuisi. Sen tähden NE VAATIVAT USKOA JA NIITÄ KÄYTETÄÄN OIKEIN SILLOIN KUN USKOSSA OTETAAN VASTAAN JA NIILLÄ USKO VAHVISTETAAN."
Tämä on luterilainen, ainoa oikea kasteoppi.
Yhtenevä lestadiolaisen kasteopin kanssa.
On siis oltava ensin usko ja sitten sakramentti joka uskossa otetaan vastaan. Muuten sakramentti ei mitään hyödytä.
Luterilainen kasteoppi
56
361
Vastaukset
- sama.m
Ja lisää
Augsburgin tunnustuksen puolustus:
"Me hylkäämme skolastisen jumaluusoppineiden joukon, joka opettaa, että sakramentit vain sen tähden että niitä käytetään (ex opere operato), tuovat mukanaan armon niille, jotka eivät asetu vastustavalle kannalle, edellyttämättä mitään oikeaa mielentilaa. Ajatus että meidät vanhurskautetaan uökonaisen toiminnan voimasta (kaste tai ehtoollinen) - - - toisin sanoen siis ilman uskoa - - - Tätä turmiollista käsitystä opetetaan varsin arvovaltaisesti kaikkialla paavikunnassa. - - Sakramentit taas ovat lupauksen merkkejä. NIITÄ NAUTTIESSA TÄYTYY SIIS USKON OLLA MUKANA." - frghyjk
"" On siis oltava ensin usko ja sitten sakramentti joka uskossa otetaan vastaan. Muuten sakramentti ei mitään hyödytä. "" Sakramentit taas ovat lupauksen merkkejä. NIITÄ NAUTTIESSA TÄYTYY SIIS USKON OLLA MUKANA."
Näin helluntaisena myös uskon! Tuoss ei ole mitään Lutherin ja tunnustuskirjojen vastaista, mutta Vl-selitys noissa ontuu. Usko tietysti tulee olla kasteessa mukana. Kasteessa on sana mukana ja sillä on voima antaa usko (Kol.2:12; apt.2:38; Joh.3:5-6 jne.). Kun uskonpuhdistaja puhuu siitä, että usko voi pelastaa ilman kastetta, on se ymmärrettävä oikeassa yhteydessä, eli kun kastetta ei halveksita ja hyljätä ja puhuta väheksyvästi, kuten VL-oppi tekee, vaan on halu kasteelle, vaikka kuolisi ennen sitä.
Kaste – Jumalan asettama
Herramme Jeesus Kristus sanoo: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää (Matt. 28:19-20); joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16)
Pyhä tohtori Martti Luther kirjoittaa katekismuksessa kasteessa: "Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Kaste ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Yksin usko tekee ihmisen kelvolliseksi ottamaan vastaan tämän pelastavan, jumalallisen veden niin, että siitä on hyötyä."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html- TehkääParannus
" Kaste – Jumalan asettama "
- kyllä, muttei lapsikaste ole Jumalan asettama.
Herramme Jeesus Kristus sanoo: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää (Matt. 28:19-20);
- väärin käännetty.
Pitää olla:
" menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia; kastakaa heitä (siis opetuslapsia) Jeesuksen nimeen"
Ei siis edes Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen, vaan ainoastaan Jeesuksen nimeen. Tuo kolmeen nimeen kaste on katolilaisuuden harha.
Apostolit kastoivat VAIN JEESUKSEN NIMEEN.
- kaste ei tee opetuslapsia, vaan Sanan saarna. Sitten uskovat, siis opetuslapset kastetaan Jeesuksen nimeen.
" joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16) "
- tuo on suurinpiirtein oikein käännetty
" Pyhä tohtori Martti Luther kirjoittaa katekismuksessa kasteessa: "Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Kaste ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Yksin usko tekee ihmisen kelvolliseksi ottamaan vastaan tämän pelastavan, jumalallisen veden niin, että siitä on hyötyä."
- täyttä puppua koko tuo Lutherin sepustus
Kaste ja vesi ei pelasta, vaan ja ainoastaan usko Jeesukseen Kristukseen.
Lapsikaste otettiin käyttöön 300 -luvulla, jotta kirkkon saataisiin enemmän jäseniä, eli veronmaksajia.
Täyttä valhetta evlut julistaa, kun se sanoo Lutheria matkien, että, kaste pelastaa, saadaan Pyhä Henki ja Jumalan lapseus.
Evlutin oppi on paha, ellei pahin hapatus, mitä saata.na on aikaansaanut sumentamalla Jumalan Sanan, tehden tyhjäksi uudestisyntymisen, ja kasteen Pyhässä Hengessä.
Tee"weha" parannus, ja pyydä Jumalalta anteeksi sitä, että olet harhaanjohtanut monta sielua muitten harhaisten opettajien kanssa lapsikasteen valheen kautta. - ap.m
Weha: Missä vl-selitys ontuu kun tuo kirjoitus on suoraa lainausta Lutherilta ja tunnustuskirjoista?
- ap.m
Ja mistä päättelet että vl-oppi muka hylkää ja väheksyy kastetta??? En ole koskaan tuollaista kuullut.
- ap.m
Ja tuo on luterilaisuudelle harhaoppi että kaste antaisi uskon. Juuri lainaamasi katekismuksenkin kohta sen sanoo että kaste vaikuttaa vain kun se uskolla otetaan vastaan. Ei siis sakramentissa oleva sana pelasta(eikä anna uskoa) ellei sitä ennen ole uskoa. Ensin usko sitten kaste. Roomalaiskirjeen mukaisesti usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan julistuksen kautta. Sen jälkeen kasteella on pelastava voima Lutherin ja tunnustuskirjojen mukaan.
Raamattu, Luther ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat opettavat toisin, kuin VL-oppi. VL-selitys ontuu siten, että se ottaa vain osan Lutherin opetuksia ja selittää niitä väärin. VL-opetus kasteesta on sama, kuin helluntailaisilla ja uudelleenkastajilla. Laitan tukun helppoja perusteita. Aloitetaan Raamatusta, vain kahdella kohtaa:
Kol.2:12"ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
weha: "Kasteessa synti hengellisessä mielessä haudataan ja siten kasteessa hengellisesti kuollut herää eloon. Kasteessa Jumala antaa uskon, kohdan mukaisesti".
Luther: Ymmärrä siis, mikä ero tässä on. Kaste on aivan eri asia kuin muu vesi. Tämä ei johdu veden luonnollisesta olemuksesta, vaan siitä, että veteen tulee jotain jalompaa. Jumala itse luovuttaa siihen kunniansa ja panee siihen valtansa ja voimansa. Siksi se ei olekaan pelkkää luonnollista vettä, vaan jumalallista, taivaallista, pyhää ja pelastavaa vettä tai jotain vielä ylistettävämpää. Kaikki tämä johtuu sanasta, taivaallisesta ja pyhästä sanasta, jota kukaan ei pysty kyllin ylistämään. Tässä sanassa on kaikki, ja se voi kaiken, mitä Jumala on ja voi. Myös kasteen olemus eli se, että se on sakramentti, on juuri tästä peräisin. Pyhä Augustinuskin opettaa näin: Accedat verbum ad elementum et fit sacramentum, eli: "Kun sana liittyy aineeseen, syntyy sakramentti", mikä on pyhä, jumalallinen toimitus ja merkki.
Esim. Reinikainen kirjassaan "usko ja kaste", opettaa eritavalla, kun rakas, sanassa rehlinen uskonpuhdistajamme. Esim. Tiit.3:5, Reinikainen selittää ihan uudelleenkastajien tavoin, ettei kohta puhu kasteesta mitään. Sensijaan Lutheri ja siis luterilaisuus opettaa ihan toisin luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa:
Kuinka vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita?
Vesi tosin ei niitä vaikuta, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden mukana, ja usko, joka uskoo veteen yhdistetyn Jumalan sanan. Sillä ilman Jumalan sanaa vesi on tavallista vettä eikä mikään kaste. Mutta Jumalan sanaan yhdistyneenä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä, niin kuin apostoli Paavali kirjeessään Tiitukselle sen kolmannessa luvussa sanoo:
Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma. (Tit.3:5).
Selkeä kohta tunnustuskirjoista myös, missä vanhoillislestadiolaisuus opettaa toisin, yhdessä uudelleenkastajien kanssa, samassa rintamassa ja opissa:
IX Kaste
"Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta."
weha: Siis tuo tunnustus luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista koskee myös vanhoillislestadiolaisia: "Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta."
weha: "Kaikki osoittaa siis, että on ihan turha väittää, että VL-oppi olisi luterilaisuutta ja että Lutheri ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat opettaisi samoin. Olkaa rehlisiä."- TuomasEmpiväinen
#weha: "Kaikki osoittaa siis, että on ihan turha väittää, että VL-oppi olisi luterilaisuutta ja että Lutheri ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat opettaisi samoin. Olkaa rehlisiä."#
Muutama vuosi väitit kiivaasti vl-opin olevan oikeaa ja luterilaista. Kumpaa wehaa minun pitäisi uskoa ? Luterilaisen opin löytää Luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista.
"Olemme nyt käyneet lävitse yhteisen kristillisen opin kolme pääkohtaa. Niiden lisäksi on vielä puhuttava kahdesta sakramentistamme, jotka Kristus on asettanut ja joiden sisältö on myös opetettava ainakin lyhyesti ja helppotajuisesti kaikille kristityille, koska ilman niitä kukaan ei voi olla kristitty."
"Lisäksi meille on annettu vakava ja ankara käsky suostua kastettaviksi, sillä muutoin emme voi pelastua."
(Iso Katekismus, Neljäs osa, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)
"Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä."
(Augsburgin uskontunnustus, IX Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html)
Jatkan hieman tuosta:
weha: Siis tuo tunnustus luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista koskee myös vanhoillislestadiolaisia: "Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta."
weha: "Kaikki osoittaa siis, että on ihan turha väittää, että VL-oppi olisi luterilaisuutta ja että Lutheri ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat opettaisi samoin. Olkaa rehlisiä."
-kaikki on siis VL, valheoppia luterilaisuutena, hylkäätte lapsikasteen siten, että annatte sille toisen merkityksen kuin luterilaisuudessa, eli tietynlaista kasteen halveksuntaa ja hylkäämistä opillisesti. Väitätte oppinne mukaan lasten pelastuvan ilman kastetta. Luterilaisuus opettaa toisin, mutta ei niin kuin te väitätte. Luterilaisuus tunnustaa Raamatusta, että kasteessa liitetään Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemukseen osalliseksi ja, että kaste pukee Kristuksen päällemme". Kun lapsi on heikko, hänet kastetaan viivyttelemättä. Kasteen tahaton puuttuminen ei kadota, kun näin vakaasti uskomme ja opetamme. Vanhassaliitossa eivät nekään poikalapset , jotka kuolivat ennen kahdeksannetta päivää, ennen ympärileikkausta joutuneet kadotukseen, jos kuolivat ennen sitä (tytöt tulivat liittoon poikien ympärileikkauksen kautta). Samoin on kasteen laita, jos sitä ei tarpeettomasti viivytellä ja halveksita. jijh Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen opetus kasteesta on selvä.Kastamattomana kuolleet
”Mitä meidän on sanottava (Meidän) kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”
Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).
Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.
Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.- surkeatapaus
weha kirjoitti:
Kastamattomana kuolleet
”Mitä meidän on sanottava (Meidän) kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”
Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).
Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.
Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.Saatko nukuttua ilman että on katkismus ja baskeri kainalossa häh ?
- aivopestykö
weha kirjoitti:
Kastamattomana kuolleet
”Mitä meidän on sanottava (Meidän) kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”
Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).
Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.
Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.Weha lyö taas päätään seinään. Hän on ilmeisesti jonkunlaisessa transsitilassa, sillä ei muuten voi kirjoittaa noin pimeää tekstiä.
- ap.m
Nyt et weha ymmärrä tunnustuskirjoja ollenkaan samaistaessasi luterilaisen opetuksen uudestikastajaliikkeen opetuksiin. Eroa on kuin yö päivällä. Uudestikastajat vaativat uutta kastetta kun aiemmin kastettu palaa parannuksessa takaisin kasteen armoliittoon. Siksi luterilaisuus tuomitsee uudestikastamisen ei minkään muun takia kuten tarkoituksellisesti yrität väittää. Luterilaisuuden ja raamatun mukaan kaste on armoliitto, liitto Jumalan kanssa kuten ympärileikkaus oli liitto Jumalan kanssa. Ympärileikkauskaan ei tuonut uskoa kuten ei kaste mutta oli uskovaiselle liiton merkki Jumalan kanssa.
Harhaopiksi menee myös tuo wehan "tyttö tuli liittoon pojan ympärileikkauksen kautta". Sille ei ole mitään raamatullista perustetta päin vastoin. Sama kuin väittäisi samaa kasteesta.
- näin
Kyllä Weha on oikeassa.
- ap.m
Wehalle: Edustat siis Lutherin Kirkon Baabelin vankeudesta kirjoituksessa varoittamaa harhaoppia että usko syntyisi kasteessa. Sillä ei ole mitään tekemistä aidon alkuperäisen luterilaisuuden kanssa se sijaan se on paluuta paavilaiseen sakramenteilla eli teoilla autuuttamiseen. Kauas on jäänyt ajatus "yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden". Tuossa paavilaisessa kastekäsityksessä aitoluterilainen ja alkukristillinen ymmärrys on muuttunut käsitykseksi "yksin kasteesta, yksin sakramentin toimittamisesta" ajatukseksi.
- ap.m
Juuri tuon "usko syntyy kasteessa" paavinkirkon harhaopin loogisena jatkumona syntyi miekkalähetys, ristiretket ja pakkokaste jonka seurauksena sadat tuhannet ehkä miljoonatkin kuolivat keskiajalla ennen uskon puhdistusta. Ihme että edelleen tuon opin kannattajia on jopa luterilaisen kirkon jäseninä...
Vieläkö pitää väittää, vaikka VL-opetus on jotakin muuta kun luterilaisuus.
Näin selkeät ovat tunnustuskirjat:
IX Kaste
"Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta."
weha: "Vanhoillislestadiolaiset opettavat kasteen pelastavasta vaikutuksesta jotain aivan muuta, kuin Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. He siis väittävät helluntailasten ja uudelleenkastajien tavoin ihan samaa, kaste ei pelasta, eivätkä he kasta lasta sitä varten." Raamatun opetus myös on selvä kasteen pelastavasta vaikutuksesta. Raamatun sanoo näin:
1.Piet.3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!!. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, ettei syntiä enää lueta (apt.22:16). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen merkitys ja perustus on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (vertaus: Room.6:3,5).
.Lutherin opetus Joh.3:5:
Lutherin opetus kirkkopostilla 3:sesta., Joh.3:5:teen.
yksi ote s. 33: ”Meidän täytyy siis vähän tarkemmin kiinnittää huomiota näihin sanoihin. Mitä vedestä ja Hengestä syntyminen siis on?
Ota ensiksi huomioosi: hän johdattaa osoittaa Nikodeemuksen seurakuntansa ulkonaiseen virkaan, saarnaan ja kasteeseen, sanoessaan, sanoessaan, että ihmisen täytyy syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Näin hän puhuu siitä virasta, jonka Johannes Kastaja Kristuksen edeltäkävijänä ja palvelijana oli pannut alulle, niin kuin fariseukset ja Nikodeemus tarkoin tiesivät ja olivat nähneet. Hän tahtoo osoittaa hänet siihen, näin vahvistaen Johanneksen saarnan ja kasteen: se virka on täydessä arvossaan, ja Jumala on määrännyt sen sitä varten, että sen kautta uudestisynnytään, ja että kukaan ei ole pääsevä taivaaseen, joka ei sitä omaksu tai sitä halveksii.
s.34: Näillä sanoilla: ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä” ilmaistaan siis seuraava hänen ajatuksensa: Ihmisen täytyy uudestisyntyä evankeliumin saarnan ja kasteen viran kautta, jossa Pyhä Henki vaikuttaa…”
s.35 Vieläpä Kristus tässä panee sanat siihen järjestykseen, että asettaapi alkuun, ensimmäiseksi veden ja sen jälkeen Hengen, siten osoittaaksensa , ettei Henkeä saa etsiä ilman ulkonaista merkkiä tai sen ulkopuolelta, vaan on se tiedettävä: Henki tahtoo vaikuttaa ulkonaisessa merkissä ja virassa, niiden kautta ja niiden yhteydessä. Molempien on pysyttävä yhteydessä toistensa kanssa, ja ihmisen on synnyttävä uudesti Vedestä Pyhän Hengen kautta, eli Hengestä, joka on veden kanssa ja sen yhteydessä…ei siis ole kysymys vain vedestä syntymisestä, vaan myös veden ohella ja veden yhteydessä tapahtuvasta Hengestä syntymisestä. Henki on miehenä ja vesi on vaimona ja äitinä.
Kirkkopostilla 3:
s.35:
Tästä huomaat edelleen: kaste ei ole mikään tarpeeton asia, miksi kasteenuusijoiden joukko sitä häpäisee: sitä vailla voidaan muka olla ja jättää tai säästää se siksi, kunnes tullaan vanhoiksi-, tai ettei pienten lasten kastaminen hyödytä koska niin raivoavat, eivätkä uudestikastajat sitä voi käsittää, sillä tässä on suora sana, joka koskee yleisesti kaikkia ja joka on Jumalallinen järjestys; kaikkien, jotka tahtovat päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, täytyy syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Ei sovi siis sitä hyljätä. eikä lykätä toistaiseksi, sillä se on Jumalan järjestyksen jääräpäistä halveksimista ja syrjäyttämistä. Ei siinä varmastikkaan Pyhä Henki ole.
Kristus ei todellakaan tahdo, että pienet lapset tästä suljetaan pois, vaan että nekin käsitetään kuuluviksi tämän lausuman piiriin, mikäli heidän on päästävä sisälle Jumalan valtakuntaan: Heillekkin annettakoon ja vietäköön kaste; tahtoohan hän saada heidätkin uudestisyntyneiksi ja heissä vaikuttaa. Toisessa paikassa hän käskee heitä luoksensa tuotaviksi, sanoen, että sellasiten, jotka hänen luokseen tuodaan, on taivasteb valtakunta oleva. Jos siis heidän on tultava Kristuksen tykö, ei heiltä saa riistää niitä välineitä ja merkkejä, joilla Kristus heissä vaikuttaa.Haluan vielä muutamaan väitteeseen vastata, kristillinen pyhä kaste ei ole alhaalta, van ylhäältä ja evankeliumia, täyttä armoa. Ihmiset kun eivät ole keksineet kastetta omasta päästään, vaan se on todella Jumalan sana ja asetus. Kaste ei ole ihmisen teko Jumalalle, vaan Jumalan teko ihmiselle. Ihminen on kasteessa saavana osapuolena ja Jumala antavana osapuolena. Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste tuon kaiken hyvän välittäjä. Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).
Ympärileikkauksesta sen verran, että kun pojat ja miehet ympärileikattiin, tytöt ja naiset tulivat sitä kautta liitosta osalliseksi. 1.Moos.17:7 "Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,
10 Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.
11 Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän..14 Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."."Tutkailin tuota aloitusta ja onkin väitetty, että vanhoillislestadiolaisuudessakin, kuten uudelleenkastajatkin pätkivät tekstejä sopivasti, että sopisi omaan oppiin.
Eli puutun tuohon aloitukseen hieman.
-On ihan oikein ja totta, ettei sakramentteja ja niiden hyötyä saa ilman uskoa. Näinhän luterilaisuudessa aina opetetaan. Oman teon perusteella kaste ei vaikuta mitään, mutta uskon kautta, kaste antaa, mitä sana siinä lupaakin.
Todettakoon kaikille lestadiolaisille, että Lutheri opettaa Joh.3.5 kohtaa kasteena. Sensijaan Erkki Reinikainen kirjassaan "usko ja kaste", opettaa kasteesta uudelleenkastajien tavoin, ettei kyse olisi olleenkaan kasteesta. Itse pitäydyn uskonpuhdistajan opetuksessa, sillä perusteella, että kohdassa puhutaan äitistä syntyneestä, lihasta syntyneestä ja kuinka ihmisen on synnyttävä uudelleen ylhäältä, kasteessa vedestä ja Hengestä.
Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'Tämä on niin selvä asia, kuin aurinko taivaalla paistaa. Aiheetta enempään kirjoitteluun.
- fghjnmk
Totta! Joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja kastetaan, se pelastuu. Ei tämän helpompaa ohjetta voi olla!
Sinä saat omasta päästä keksiä logiikkasi mukaan oppia, mutta tuossa mainitaan vesi ensin. Voidaan se noinkin sanoa, mutta arvaan ja miellän sinut uudelleenkastajaksi. En väitä, että tietäisin hirveän paljon Raamatullisesta ja luterilaisesta perusteluista kaste opetukseen, mutta nämä väitteet joita täällä on esitetty niin VL:ien kuin uudestikastajien leireistä, kaatuvat kyllä mielestäni helposti, ilman edes minkäänlaista avun ja kysymysten hakemista papeilta/pastoreilta. Ei ole esiintynyt mitään vaikeita ja uusia asioista. Usein miten vasta perustelut ovat olleet varsin kepposia ja helposti vastattavia.
Minulla on tietoa kasteesta, vain pintaraapaisu, mitä on joillain todellisilla luterilaisilla opettajilla; olisi vielä antaa. Tämän voin varmasti todeksi sanoa, hyvällä omallatunnolla.
- Arvasihan_sen
että kun etusivulle ilmestuu KASTELUKETJU, Weha on heti paikalla.
Kasteleminen onkin ainoa asia, johon Wehalla (omasta mielestään) on sanottavaa. - ap.m
Edelleen sekavammaksi muuttuu wehan perustelut. Nyt lopulta vihdoin ensimmäisen kerran weha suostuu myöntämään että kaste otetaan uskolla vastaan kun se on nyt Lutherinkin sanoin osoitettu. Eli kasteessa ei siis tule uskoa vaan evankeliumin saarnassa kuten wehakin siteeraa Lutheria. Näin on aina opetettu.
Tämä on lestadiolainen-luterilainen ja raamatullinen oppi.
Room. 10 kertoo sen vielä tarkemmin ja Lutherin ja tunnustuskirjojen oppi ripistä kertoo miten siihen kasteen armoliittoon aina palataan kun ihminen perisynnistä johtuen aina joutuu syntiin elämänsä aikana.Lapsikaste opettaa, ettei ihmistä vanhurskauteta hänen uskonsa perusteella, vaan ihminen uskoo, koska Jumala vanhurskauttaa hänet Kristuksessa. ”Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät” (Jh 15:16). Kasteeseen sisältyy kuitenkin uskon kuuliaisuuden velvoitus. Kristityn koko elämä ja erityisesti parannus ja rippi on palaamista kasteeseen; se on kuin jokapäiväinen puku, johon pukeudutaan yhä uudelleen (Iso Katekismus 4).
- harha-opettaja
weha kirjoitti:
Lapsikaste opettaa, ettei ihmistä vanhurskauteta hänen uskonsa perusteella, vaan ihminen uskoo, koska Jumala vanhurskauttaa hänet Kristuksessa. ”Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät” (Jh 15:16). Kasteeseen sisältyy kuitenkin uskon kuuliaisuuden velvoitus. Kristityn koko elämä ja erityisesti parannus ja rippi on palaamista kasteeseen; se on kuin jokapäiväinen puku, johon pukeudutaan yhä uudelleen (Iso Katekismus 4).
Weha on täysin hakoteillä:
"Lapsikaste opettaa, ettei ihmistä vanhurskauteta hänen uskonsa perusteella"
Raamattu opettaa juuri päin vastoin:
Room 3
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Kuinkahan kauan Weha jatkaa harhaoppiaan ja ihmisten pettämistä?
Siis, kun puhutaan aikuisesta ihmisestä, tottakai hänelle kerrotaan evankeliumin sanaa ja neuvotaan kasteelle, jotta hän saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Tästä voidaan ottaa esimerkki jälleen:
apt.2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
weha: "Lain alla olevat synnintuntoiset ihmiset kyselivät apostolilta, mitä heidän tulisi tehdä, että he pelastuisivat. Pietari vastasi, että heidän tulisi muuttaa mielensä, kääntyä ja ottaa kaste syntiensaamiseksi, niin he saisivat Pyhän Hengen lahjan. Myös heidän lapsilleen apostoli sanoin kasteen lupauksen kuuluvan, ilman mitään rajoitusta, iästä tai mistään muustakaan ei rajoituksia (Tekna)".
Lutherin opetusta tilaan uudestisyntynyt pääsemisestä:
"Hengestä syntymiseen ei kuulu muuta kuin vedellä kastaminen ja ottaminen vaarin huminasta, se on, Jumalan sanasta, sekä sen uskolla vastaanottaminen. Siten synnytään uudesti Jumalan valtakuntaan, mutta ei millään muulla tavalla. Missä ovat nyt nuo röyhkeät lahkolaiset ja haaveksijat, jotka eivät osaa muuta kuin hengestä kerskaten hokea? Paha henki, itse perkele on kuin onkin heidät ihan riivannut, ... " (Martti Luther: Huonepostilla, (SLEY, 1902), s. 478)
Varhaiset kirkkoisät kertovat näin: IRENAEUS (140-202 kuoli marttyyrina)
Hän oli Polykarpoksen oppilas, joka taasen oli Johanneksen oppilas.
Ireneaus kirjoittaa: ”Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. RINTALAPSIA, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia” Hän viittaa kastekäskyyn Mt 28:18-20.
Irenaeus oli arvostettu teologi- lähetyssaarnaaja, ja opettaja.
Hän puhuu lapsikasteesta täysin luonnollisena asiana, EIKÄ TIEDÄ mitään lapsikasteen vastustamisesta.
Lähteet:
Nilsen-Gummerus: Kristillisen kirkon historia.
Hammerich: Kirkon historia osa I (v 1881)
Ivar A. Heikel: Eusebiuksen kirkkohistoria
Heikki Koskenniemi: Apostoliset isät
Matti Väisänen: Pyhä kaste RaamatussaTuhlaajapoika vertaus on mielestäni kasteopetusta. Tuhlaajapoika oli osallinen vanhanliiton sakramenteista. Ajatus siitä, että hän oli isän lapsi epäuskoisenakin sopii hyvin kasteen liittoon. Jumalan puolelta hänen nimelleen otettu kasteessa konkreettisesti, johon on uskon kautta voi palata. Kastamaton ei palaa mihinkään.
Helluntaiopin ymmärrän vääränä kokonaisuutena. Kastekysymyksessä Raamattu ja luterilaisuus puhuu lahjasta ja Pyhän Hengen lupauksesta, Jumalan sanasta ja asetuksesta, Jumalan teosta, kun taas uudestikastajat puhuvat kuuliaisuudesta ja ihmisen teosta, vertauskuvallisesta näytelmästä.
siskostani sen verran, että hän oli vuosikymmeniä kansanlähetyksessä, mutta huonon omavanhurskaan kasteopetuksen vuoksi meni uudelleenkasteelle. Tunnen muitakin viidesläisiä, jotka ovat menneet uudelleenkastajien ojaan. Nykyisin hän(siskoni) käy helluntailaisten tilaisuuksissa. Hänhän otti niin raskaasti hernettä nenään perheeni kastetilaisuudessa (saisi hävetä), ja meni papin puheille tilaisuuden jälkeen ja syytti tuosta ky. kasteopista. Tähän pappimme vastasi jotenkin näin, ettei "tässä ole väärin toimittu, vaan kehoitettu ottamaan vastaan kasteessa tapahtuva syntienanteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja". Pappi (Markus Pöyry)Vetosi tähän kohtaan Raamatusta, jolloin siskoni meni ikään kuin lukkoon: "
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."- he_he_heee
weha kirjoitti:
Tuhlaajapoika vertaus on mielestäni kasteopetusta. Tuhlaajapoika oli osallinen vanhanliiton sakramenteista. Ajatus siitä, että hän oli isän lapsi epäuskoisenakin sopii hyvin kasteen liittoon. Jumalan puolelta hänen nimelleen otettu kasteessa konkreettisesti, johon on uskon kautta voi palata. Kastamaton ei palaa mihinkään.
Helluntaiopin ymmärrän vääränä kokonaisuutena. Kastekysymyksessä Raamattu ja luterilaisuus puhuu lahjasta ja Pyhän Hengen lupauksesta, Jumalan sanasta ja asetuksesta, Jumalan teosta, kun taas uudestikastajat puhuvat kuuliaisuudesta ja ihmisen teosta, vertauskuvallisesta näytelmästä.
siskostani sen verran, että hän oli vuosikymmeniä kansanlähetyksessä, mutta huonon omavanhurskaan kasteopetuksen vuoksi meni uudelleenkasteelle. Tunnen muitakin viidesläisiä, jotka ovat menneet uudelleenkastajien ojaan. Nykyisin hän(siskoni) käy helluntailaisten tilaisuuksissa. Hänhän otti niin raskaasti hernettä nenään perheeni kastetilaisuudessa (saisi hävetä), ja meni papin puheille tilaisuuden jälkeen ja syytti tuosta ky. kasteopista. Tähän pappimme vastasi jotenkin näin, ettei "tässä ole väärin toimittu, vaan kehoitettu ottamaan vastaan kasteessa tapahtuva syntienanteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja". Pappi (Markus Pöyry)Vetosi tähän kohtaan Raamatusta, jolloin siskoni meni ikään kuin lukkoon: "
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."he_he_heee :-) DDDDDDDDDDDDDDDDDDD
- ap.m
En näe nyt tässä opetuksessasi mitään eroa siihen mitä lestadiolaisuudessa opetetaan kasteessa. Sanoisin että oppimme on sama. Myös lestadiolaisuudessa ajatellaan että lapset tulee kastaa. Ja perusteena sama lapsen usko jonka Lutherkin toi viitteissäsi esille - lapsikin ottaa kasteen sakramentin olemassa olevalla uskolla vastaan. En näe ajattelussa eroa.
- yksinkertaista
weha kirjoitti:
Tuhlaajapoika vertaus on mielestäni kasteopetusta. Tuhlaajapoika oli osallinen vanhanliiton sakramenteista. Ajatus siitä, että hän oli isän lapsi epäuskoisenakin sopii hyvin kasteen liittoon. Jumalan puolelta hänen nimelleen otettu kasteessa konkreettisesti, johon on uskon kautta voi palata. Kastamaton ei palaa mihinkään.
Helluntaiopin ymmärrän vääränä kokonaisuutena. Kastekysymyksessä Raamattu ja luterilaisuus puhuu lahjasta ja Pyhän Hengen lupauksesta, Jumalan sanasta ja asetuksesta, Jumalan teosta, kun taas uudestikastajat puhuvat kuuliaisuudesta ja ihmisen teosta, vertauskuvallisesta näytelmästä.
siskostani sen verran, että hän oli vuosikymmeniä kansanlähetyksessä, mutta huonon omavanhurskaan kasteopetuksen vuoksi meni uudelleenkasteelle. Tunnen muitakin viidesläisiä, jotka ovat menneet uudelleenkastajien ojaan. Nykyisin hän(siskoni) käy helluntailaisten tilaisuuksissa. Hänhän otti niin raskaasti hernettä nenään perheeni kastetilaisuudessa (saisi hävetä), ja meni papin puheille tilaisuuden jälkeen ja syytti tuosta ky. kasteopista. Tähän pappimme vastasi jotenkin näin, ettei "tässä ole väärin toimittu, vaan kehoitettu ottamaan vastaan kasteessa tapahtuva syntienanteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja". Pappi (Markus Pöyry)Vetosi tähän kohtaan Raamatusta, jolloin siskoni meni ikään kuin lukkoon: "
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."Wehan sokeus jatkuu:
"Tuhlaajapoika vertaus on mielestäni kasteopetusta"
Kertomus tuhlaajapojasta nimenomaa vakuuttaa, että kaikki lapset ovat "Isän kodissa" eivätkä tarvitse mitään seremoniaa pysyäkseen siellä.
Vasta sitten, kun lapsi kasvaa ja lähtee maailman teille, pois Isän kodista, hänen tulee "mennä itseensä", eli tehdä parannus ja palata Isän kotiin. Siellä hänet puetaan eli kastetaan!!!
Lutherin opetusta Gal 3.27 jakeeseen:
"Tämä opinkohta on tarkoin otettava huomioon kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti ja jumalattomasti. Paavali sitä vastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin nimittämällä sitä- Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa- uudestisyntymisen pesuksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi. Tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen. Mutta Paavali ei, niinkuin sanoin, puhu seuraamiseen, vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta. Hän ei sano: Te olette kastettaessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon, - niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin - vaan hän sanoo: "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet", toisin sanoen, teidät on temmattu lainulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen; ette siis enää ole lain alla, vaan olette pukeneet päällenne uuden puvun, nimittäin Kristuksen vanhurskauden. Paavali siis opettaa, että kaste ei ole merkki, vaan se on Kristuksen päällensä pukemista, jopa Kristus itse on pukunamme. Kaste on siis erittäin voimakas ja tehoisa."Usko ei ole järjen asia tai järjellä selitettävä, se on Jumalan voima. tätä eivät lapsikasteen vastustajat näytä tunnustavan, vaikka se on peitteen silmillä pitämistä.
Luther sanoo:"Kristuksen veri on väkevästi sekoittuneena kasteveteen, joten sitä ei saa pitää vain tavallisena vetenä. Se on rakkaan Vapahtajamme kalliin veren punaama ja kaunistama.Kastetta ei siis sanota tavalliseksi, jonka Mooses tai kylvettäjä antaa, vaan se on pelastava verikaste ja verellä peseminen, jonka vain Kristus on valmistanut kuolemallaan". Kastetta sanotaan uuden syntymisen pesuksi (tiit3) siinä meidät puetaan Jeesukseen Kristukseen.(gal 3:27). Kaste ja usko ovat edellytys yhteydelle Kristukseen, jossa on pelastus mark16:16
kastetta ei tarvitse uusia "se joka on kylpenyt ei tarvitse pesua" joh. 13:10
Oikea ja tarkoituksenmukainen kaste on mahdollisimman paljon lapsikasteen kanssa sopusoinnussa. Kasteen pelastava vaikutus toteutuu vain silloin kun kastettavalla on sama mielenlaatu kuin lapsella. "joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle"mark10:15
Luther: "jos mikään kaste, niin ennen kaikkea lasten kaste on varma juuri sen Kristuksen sanan tähden, jolla hän käskee tuoda lapset tykönsä. Aikuisissa saattaa piillä petos kehittyneen ymmärryksen ansiosta, mutta lapsissa ei voi olla petosta vielä uinuvan ymmärryksen tähden, ja heissä Kristus toteuttaa siunauksensa, niin kuin hän myös on käskenyt heidät tykönsä tuomaan nuhdellen estäjiä. Emme kai ole estäjiä?Tunnustan ruumiin ylösnousemisen, yhden apostolisen kirkon ja yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi, niinkuin ihan apostolinen uskontunnustus osoittaa. Tosiasia on, että tämän uudestikastajat kieltävät-
Uudestikastajat jättävät tunnetusti kasteen loppuosan pois, eivätkä voi tosissaan tunnustaa tätä uskontunnustusta":
"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."(apt.22:16).
weha: "Paavalille sanottiin, ettei tule viivytellä, vaan ottaa kaste, että synnit pestään pois. Tämä on siis sanan lupaus"- äläviivyttele
Onko Weha todella noin pimeä??
Eihän tuossakaan Raamatunkohdassa käsketä tuomaan vauvoja kastettavaksi, vaan
"OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."
"Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä pelastuu" Ap 10 ja sen JÄLKEEN tulee ottaa kaste.
Tuo kaste on siis turha seremonia, ellei kastettava ole ottanut pelastusta vastaan uskomalla Herraan Jeesukseen. Siksi pakollinen vauvakaste on turha.
"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, samoin kuin sinun perhekuntasi."
Perkuntakin pelastuu vain uskomalla Jeesukseen!!!
Miksi Weha viivyttelee kasteen ottamisessa?
- rthgjkl
"" Miksi Weha viivyttelee kasteen ottamisessa? ""
Sitä minäkin ihmettelen! Tekisi niinkuin vanginvartija! - ttkkl
KYllÄ LUTHERIN JA LAESTATIOLAISTEN KASTEOPPI ON APOSTOLISTA!
Kastetodistus
Mooseksen Laki:"Kahden eli kolmen todistus on pätevä!"
Uusi Testamentti:"Kaikki asiat pitää kiinnitettämän kahden eli kolmen todistuksen kautta." Kastteen todistajia ovat kummit, joita on kaksi tai kolme.
Tertulianus vanhalla iällään muutti mielensä kasteasiassa montanuslaisen harhan haihduttua ja kehoitti vanhempia viemään lapsensa kasteelle, nuhdellen heitä, 'minkä tähden he lykkäävät lapsiensa kasteen myöhemmäksi'. Löytyy kirjoituksesta Tertulianuksen kirjoituksesta Baptismos, josta löytyy englanninkielinen käännös.
Raamatussa kirjoitettu: "Kahden eli kolmen todistuksella asia pätevä."
Lastenkastamisen apostolisuudesta todistavat: Origenes:'Lastenkastaminen on apostolinen käytäntö.' Ja Augustinus:'Kirkko on saanut apostoleita tavan kastaa lapsia.' Sekä Tertulianus vanhalla iällään nuhteli vanhempia, jotka lykkäsivät lasten kastamista, ja kehoitti heitä viemään lapset pikaisesti kasteelle.
Tuossahan on jo kaksi eli kolme todistusta lastenkastamisen apostolisuudesta.
Joten asiassa ei pitäisi olla enää epäselvyyttä.
Didakhe'ssa(Apostolinen opetus) on mainittu kastekäytännöt, jossa valelukastekkin on mainittu käytännöksi, jos on vähän vettä tai muuten vaikeat olot.
Apostolien suorittamien kasteiden yhteyessä ei ole muuta mainintaa kuin Kuulijan uskoontulo ja Pyhän Hengen saaminen ja kaste. Nuiden järjestyksestä, Pyhän Hengen saaminen ja kaste, on Apostolien teoissa vaihtelua ja siten ei saisi olla riidan aiheena.>>Mooseksen Laki: "Kahden eli kolmen todistus on pätevä!"** Kerrotko kuka vauva ”kastettiin” Vanhassa Testamentissa?
Kerrotko kuka ylipäätään kastettiin Vanhassa Testamentissa?
Jollet osaa vastata, ei Mooseksen Lailla ole mitään sanomista kasteeseen.
>>Uusi Testamentti:"Kaikki asiat pitää kiinnitettämän kahden eli kolmen todistuksen kautta." Kastteen todistajia ovat kummit, joita on kaksi tai kolme. ** Missä kummit ilmenee Uudessa Testamentissa?
>>Lastenkastamisen apostolisuudesta todistavat: Origenes:'Lastenkastaminen on apostolinen käytäntö.' Ja Augustinus:'Kirkko on saanut apostoleita tavan kastaa lapsia. ** Josko jotain Raamatullista.
Ei mitään, ei edes siihen viittaavaa.
Nämä on niitä ”lisälehtiä”.
Häpeä.
- Jos joku pois ottaa tai lisää jotain tähän kirjaan, Hän saa osakseen kuoleman synnin.
Yhtään vauvaa ei kastettu yhdenkään apostolin toimesta.
Näytä paikka, jos epäilet Raamatusta.
>>Apostolien suorittamien kasteiden yhteyessä ei ole muuta mainintaa kuin Kuulijan uskoontulo ja Pyhän Hengen saaminen ja kaste. ** Heikko on kielitaitosi, kaste, alkutekstillä pabtizoo, on aina upottaminen.
Näin teki Jeesuskin, Jordanissa.
Tässä ei ole riidan aihetta, ainoastaan Raamattuun uskovat, sekä epäuskoiset.
Kes.
- vdfghnmjk
"" Tuossahan on jo kaksi eli kolme todistusta lastenkastamisen apostolisuudesta. ""
Ei kukaan olekaan epäillyt lastenkastamista, mutta että vauvoja kastetaan. Siinä se! - On_se_hyvä
että etusivulla aina on jokin kasteluketju... on silloin Wehallakin sisältöä elämässä. Eikä häiritse paljon muita ketjuja.
Kyllä Vl-kasteoppi on epäraamatullinen ja merkitykseltään sama kuin helluntailaisten kaste, eli uskovien kaste. Raamatun ja luterilaisen opin mukaisesti kaste on merkitykseltään pikemminkin uskoon tulevien kaste.
Svebiliuksen katekismus opettaa: Minkätähden kastetta kutsutaan uudestisyntymisen pesoksi? Vastaus: Koska kaikki ihmiset sikiävät ja syntyvät synnissä, ovat luonnostansa vihan lapset Ef.2:3; ps.51:7, mutta kasteen kautta vastauudesti syntyvät ja tulevat Jumalan lapsiksi, puhdistetuiksi ja pestyiksi synnistä ianakaikkiseen elämään.
Minkätähden kastetta kutsutaan Pyhän Hengen uudistukseksi? Vastaus:
Sen tähden, että Pyhä Henki kasteen kautta uudistaa meitä, sekä ymmärryksen ja tahdon puolesta ja antaa meille voimaa uuteen elämään, niin että enemmän ja enemmän vastustamme syntiä, ja tulemme soveliaiksi hyviin töihin, joita kutsutaan Hengen ja uskon hedelmiksi (Gal.4:6; kol.3:10).
Lähetyskäsky kuuluu sanantarkasti näin: "Menkää siis ja opetuslapseuttakaa kaikki kansat kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä olen teille säätänyt". Sana "heitä", ei viittaa opetuslapsiin, vaan kaikkiin kansoihin. Sana "niitä"viittaisi opetuslapsiin.
Uudestikastajat ovat pyrkineet selittämään, ettei matheetevein tarkoita opetuslapseksi tekemistä, vaan opettamista ja tämän tueksi he vetoavat vanhaan Raamatun käännökseen. Verbi matheetevein johtuu substantiivista matheetees= opetuslapsi, ei koskaan opetus. Vanhemmassa suomalaisessa käännöksessä verbi on käännetty opettamiseksi Lutherin mukaan. Luther oli seurannut latinalaista Vulgata käännöstä. Hän ei kuitenkaan tehnyt uudestikastajien johtopäätöksiä, vaan opettaa niinkuin mekin.
Tämän osoittaa todeksi hänen sanansa lähetyskäskystä:
"Mutta koska hän määrää, eli käskee kastamaan kaikkia kansoja, eli pakanoita, hän ei sulje pois lapsia kasteelta. Sillä hän ei mainitse mitään ikiä, olivat he sitten nuoria tai vanhoja, vaan hän käskee muitta mutkitta kastamaan kaikkia kansoja.
Lähde: (Lapsikaste on Raamatullinen)Augustinuksen todistus uudestisyntymisestään on mielenkiintoinen. Selvästikin Augustinus ajatteli ettei ollut tilassa uudestisyntynyt ennen kastamistaan, siis tilassa vedestä ja Hengestä syntynyt ennen kastamistaan, vaikka Augustinus näyttää kertovan itsestään, että uskoi evankeliumin olevan totta jo silloin ennen kastamistaan.
"Niin pian kuin sitten tuli aika, jolloin minun piti ilmoittautua kasteelle, jätimme maatilamme ja palasimme Milanoon. Minun kanssani päätti myös Alypius hakea uudestisyntymistä Sinussa, sitten kun hän oli päässyt siihen nöyryyteen, joka sopii Sinun armosi pyhiin salaisuuksiin, ... " (Augustinus: Tunnustukset, s. 301).
"Ei viipynyt kauan meidän kääntymisemme ja kasteessa tapahtuneen uudestisyntymisemme jälkeen, ennen kuin Sinä vapautit hänetkin lihallisuuden kahleista, ja hänestäkin tuli uskova kristitty ... " (s. 292).
"Mutta etköhän Sinä, armorikas Herra, ole kasteen pyhässä pesussa unohtanut ja antanut anteeksi tätäkin syntiä samalla kuin muutkin kauhistavat ja kuolemanraskaat syntini." (s. 290).Minä olen kyllä sitä mieltä että harhojen ja kapinoiden lietsojat ovat perkeleen riivaamia ja uskoakseni tämä on ihan vanhakirkollinen tapa sanoa asia.
1. Joh. 3:8
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.Vauvojen ja vaarien pelastustie on tällöin sama, uskon kautta.
Mukavaa se on keskustella ja väitelläkin uskonkysymyksistäkin ja ihmetellä, miksi joku voi ymmärtää ja uskoa kovin eritavalla, vaikka samaa kirjaa luetaan. Vaimokin on sanonut, että kaikki (suku) käy eri kirkoissa, ettei ole mitään mieltä. Tuli vielä puhetta, että kuinka se Buddhalaisuus on niin yksimielistä. Se on ilonen uskonto, ainakin pinnallisesti. Olen kuullut mukavia tarinoita tuosta uskonnosta. Matti Väisänen opetti aika hienosti, kun hän tarkensi näin: "Kaste ei ole uskon varassa, vaan usko Jumalan sanan ja kasteen varassa." Entinen synergistihän Matti Väisänen oli. Asenne on nykyisin nöyrempi ja hänhän tekikin pesäeron. viidesläiseen ratkaisukristillisyyteen. Ihan vain asiatietona. On kyllä kummallista opetusta, kun ei kasteta lapsia. Väitetään (ateistien tavoin), että nämä ei osaa uskoa, tehdä ratkaisua, eikä ymmärrä mitään (näin opettaa myös muromalaisuus). Nähdäkseni tuollaiset opit ja suoritukset eivät kuuluu armonevankeliumiin. On siis ero vanhurskauttamisopissa. tulee ymmärtää se, että uudestikaste on sitä laki uskoa jossa on ihmisen omat teot ja kyvyt mukana. Vaikka asia on näin, että yksin armosta ja yksin uskon kautta: "Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28). Hengenluomaan yhteyteen kuuluu Raamatun mukaan yksi kaste:
Ef.4:3 "Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
4 Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
5 Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,
6 Yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa."
Erään kuolevan mummon Raamatun välissä luki näin: "Jos väärin ois turvata kasteeseen, niin kiusaajakin jättäis jo rauhaan, jos Jumala teki mun lapsekseen ja lahjaksi antoi taivaan. Nyt sitä kiusaaja kadehtii, etten taivasta perisi"- säälittävääsekoelämää
olet sekaisin uskonnollisuudesta kuten eräs mummokin noiden lapsellisten raamatunvälitarujen sisältö antaa ymmärtää.
eikö mummolla ollut aikaa elämässä tutkia mitä Raamatussa Apostolit opettavat uskosta ja kasteesta vai mikä oli syy tuollaiseen harhaiseen kuplaan tukeutumisesta.
Kastetilaisuudestamme sisaren muistelma:
Ensimmäinen kevätpäivä! Siksi kevätkukkakuvia! Merivesi jo 2,5 asteista, eli lämmintä ;)
Eilen en jaksanut kirjoittaa ja tänäänkin on niin ja näin. Päivä on ollut monitouhuinen ja ihana joka tapauksessa. Naapurin kissa näyttää istuvan ikkunalla - se lienee samaa mieltä!
Kastejuhla eilen Luther-säätiön messussa oli koskettava. Kyyneleet valuivat muidenkin kuin minun silmistäni, vaikka en henkilökohtaisesti tuntenut kastettavien perhettä. Hetki oli pyhä. Jumalan Henki oli voimallisesti läsnä sanassa ja sakramentissa.
Perheen tyttövauva kastettiin, sekä hänen äitinsä, joka kävi kastekoulua tätä ennen Markus Pöyryn opastuksella perheen kodissa. Heidät liitettiin Luukas-yhteisöön, joka on rekisteröity yhteisö Seinäjoella. Markus Pöyry toimittaa messut Vaasassa joka toinen sunnuntai klo 17. Jossain vaiheessa Vaasaan perustettaneen oma yhteisö, kunhan toiminta on vakiintunut.
Jos Luther-säätiössä kastettava haluaa/halutaan liittää kansankirkkomme jäseneksi, kastetodistus pitää viedä kirkkoherranvirastoon. Suuri osa Luther-säätiön jäsenistä kuuluu ev.lut. kirkkoon.
Itse miellän itseni syvällisesti luterilaiseksi. Tunnen olevani juurillani Luther-säätiön messussa. Opetus perustuu Raamattuun, sitä selitetään ja avataan tavalla, joka on opettanut minulle paljon uutta Jumalan armosta. Messuissa Jumalan pyhyys on läsnä kouriintuntuvasti.
Olen väsynyt suorittajan elämääni. Kaipaan armoa. Itse olen itseäni kohtaan armoton ja vaativa. Tuntuu kuin päälleni valeltaisiin raikasta vettä, kun Pöyry avaa Sanaa niin, etten voi muuta kuin ottaa vastaan. Ei jää sitä vaihtoehtoa, että voisin itse pinnistellä ja yrittää enemmän. Minun ei tarvitse: riitän tällaisena. Se on hyvin lohdullinen syvä tuntemus.
Thaimaalaiset sukulaiset olivat järjestäneet hienot tarjoilut kahvihetkelle messun jälkeen. Annoimme lahjoja kastettaville. Se oli tärkeä hetki heille ja koko läsnäolevalle seurakunnalle...- huonoomatunto
Mistähän mahtaa johtua tuo Wehan raivo raamatullista uskovien kastetta kohtaan?
Historia toistuu taas tänäänhänen kohdallaan.
Johtuisikohan se huonosta omastatunnosta, samoin kuin Jeesuksen aikaan fariseuksilla, jotka eivät halunneet ottaa kastetta, vaan taistelivat Jumalan tahtoa vastaan: Luuk 7
". 30 Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta." - uskojo
huonoomatunto kirjoitti:
Mistähän mahtaa johtua tuo Wehan raivo raamatullista uskovien kastetta kohtaan?
Historia toistuu taas tänäänhänen kohdallaan.
Johtuisikohan se huonosta omastatunnosta, samoin kuin Jeesuksen aikaan fariseuksilla, jotka eivät halunneet ottaa kastetta, vaan taistelivat Jumalan tahtoa vastaan: Luuk 7
". 30 Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta."Weha kirjoittaa:
"Olen väsynyt suorittajan elämääni. Kaipaan armoa"
Ei tuo oikein siltä näytä, kun hän päivästä toiseen kiivailee ja pinnistelee täällä oman harha-oppinsa kanssa.
Usko jo vihdoin Jumalan Sanaa:
"Sillä armosta te olette pelastetut, USKON KAUTTA, ETTE TEKOJENNE KAUTTA, (ei siis vanhempien tai kummien tekojen kautta), ette itsenne kautta, ettei kukaan kerskaisi"!!
- ehdotusta
Eiköhän se jo riitä taas jokisin aikaa tuo riuhtomisesi sen kastekuppisi kanssa pitkin palstoja!
kun mitään asiaa ei ole, pidö taukoa ainakin äläkä kiusaa enempää lukijoita tai ohiylihyppijöitä,kukaanhan ei noita jaksa enää lukea.
Tai sitten tuo esiin jotain todellisesta Raamatun sanomasta, vielä ei ole mitään näkynyt siihen suuntaankaan.- Ehdotusta
Katso peiliin...
Ehdotusta, ehdota itsellesi. Katso tämän palstan juttuja, ne on yleensä potaskaa...pyhä Kaste on sentään opillista asiaa...
- Wpotaskaa
Weha on oikeassa;
"Katso tämän palstan juttuja, ne on yleensä potaskaa.."
Ainakin, mitä tulee noihin Wehan juttuihin ja kopiomiseen!
- Kunhan_Weha
on tarpeeksi keskustellut itsesä kanssa tässä ketjussa uudeelleenkastelemisesta ja kun palsta siis on läpimärkä... ja ketju siirtyy vähitellen toiselle sivulle, niin sitten:
Suosittelen, että joku tekee uuden aloituksen esimerkiksi otsikolla: "Mitä kaste tarkoittaa?" Tai: Mitä mieltä uudelleenkastelemisesta? Tai: "Onko lapsikasteelle perusteita Raamatussa"... ja niitähän voi keksiä vaikka mitä provosoivia otsikoita.
Näin tarjoamme Wehalle mieluista elämää taas moneksi päiväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253