Paavali teki yllättävän kysymyksen muutamille opetuslapsille Efesossa: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" (Apt 19:2). Jos otamme tämän Paavalin kysymyksen irralleen muusta Raamatun opetuksesta, se näyttää viittaavan sellaiseen ahdistavaan ja mielettömään mahdollisuuteen, että olen voinut tulla uskoon ja kuitenkin olen ilman Pyhää Henkeä! Mutta Jeesuksen tuntomerkkihän Johannes Kastajan mukaan oli juuri siinä, että hän kastaa Pyhällä Hengellä (Joh 1:33). Ahdistusta lisää vielä Apostolien tekojen kuvaus siitä, kuinka nämä Johannes Kastajan opetuslapset saivat Pyhän Hengen näkyvällä tavalla ja puhuivat kielillä. Hengen saaminen ja ulkonainen merkki näyttävät kuuluvan yhteen. Meidän on huomattava, että kyseessä oli Johannes Kastajan opetuslapset, ei kristityt.
Raamattu sanoo myös mahdollisimman selkeästi, että "se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room 8:9). Paavali opettaa: "Me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1 Kor 12:13). Jos siis uskon Jeesukseen olen Kristuksen ruumiin jäsen ja olen saanut henkikasteen! Jeesus itse myös vakuutti, että Isä lähettää hänen nimessään opetuslapsille Pyhän Hengen (Joh 14:26). Juuri Pyhässä Hengessä hän on läsnä jokaisen uskovan elämässä ja on meidän kanssamme joka päivä (Matt 28:20). Ei voi olla mahdollista, että Jeesus asuu Pyhässä Hengessä lupauksensa mukaan uskovassa ja kuitenkaan tämä ei muka olisi saanut henkikastetta, jos hänellä ei ole Efeson opetuslasten kaltaista erikoista kokemusta. Uudessa testamentissa jumalallinen lupaus - siis myös Jeesuksen lupaus Pyhästä Hengestä on aina armollisesti suotu lahja eikä neuvotteluteitse saavutettu tulos (Bruner)
http://rovasti.fi/node/305
Oletko hengellä kastettu?
16
<50
Vastaukset
- Westsider-
Rovastilla on ihan hyvä opetus,
- Eiliberaalia
Onhan niitä erilaisia rovasteja olemassa, mutta Peltola on on itse Hengellä kastettu. Armolahjoina mm. kielet.
- apostolienteoista
Kyllä voi olla uskossa ja silti ilman Pyhää Henkeä.
Stefanuksen kivittämisestä alkoi vaino ja Jerusalemin uskovat pakenivat Samariaan ja Juudeaan. Monien voimatekojen ja ihmeiden kautta nämä kaupungit ottivat uskon vastaan. Uudet uskovat kastettiin ja seurakunnat perustettiin, mutta nämä olivat heikkoja. Silloin pyydettiin apostolit Jerusalemista ja heidän kättenpäällepanemisen kautta myös nämä uudet uskovat saivat Pyhän Hengen.
Miksi Jerusalemin uskovat jotka olivat itse saaneet Pyhän Hengen apostolien kättenpäällepanemisen kautta eivät voineet antaa sitä eteenpäin? He pystyivät voimatekoihin ja todistamaan monien ihmeiden kautta Jeesuksesta, kastamaan ja perustamaan seurakuntia mutta eivät antamaan Pyhää Henkeä. Näyttää että Jumala on antanut eri uskoville erilaisia lahjoja ettei kukaan voisi sanoa etten tarvitse tuota ja tuota uskovaa.
Kaikkein halveksutuin ja väheksytyin saattaa kantaa juuri sitä armolahjaa jota itse eniten tarvitsemme. Paavali sanoi, näyttää että meistä apostoleista on tehty vihoviimeisiä, pohjasakkaa. Jeesus kastaa yhdessä Pyhässä Hengessä:
https://www.youtube.com/watch?v=Bb2p-KBPAFA
.
.- Pleace
Linkissä on oman aloituksen ainesta.
Täällä muiden tekstien seassa jää monelta kuuntelematta. Pleace kirjoitti:
Linkissä on oman aloituksen ainesta.
Täällä muiden tekstien seassa jää monelta kuuntelematta.Siitä saa vapaasti tehdä oman aloituksen :)
- n..n...m....l.l.l
Tämä on profetia-palsta.
Aloitus kuuluisi yleistä -palstan alle. - Kristusta.HänOnSullekin
Häpeä siitä riekkumasta.
Kun paholainen tuo omia soopiaan niin olet hiljaa.
Täällä on kristityt Jumalan kasvojen ääressä profetioineen, eikä stanalla ole valtaa, sillä Jeesus on polkenut käärmeenpään.
uskovat ovat voittajan puolella ja kirkastavat Kristusta.
Tee parannus. - husYleiselle
n..n...m....l.l.l kirjoitti:
Tämä on profetia-palsta.
Aloitus kuuluisi yleistä -palstan alle.Niin sinäkin. Hopi hopi yleistä palstalle kun et ymmärrä muusta mitään.
- Risti-riita
Nämä Raamatun paikat menee ristiin. Ap.t.2:38. Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Ap.t.10:47. Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niikuin mekin?
- Alinia
Eivät ne minun mielestäni ristiriidassa ole.
Joh.3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.
Näin Jeesus selitti Nikodemukselle Pyhän Hengen toimintaa. Jumalan Pyhä Henki toimii vapaasti riippumatta ihmisten toimista. Me sidomme Häntä liikaa, annamme monenlaisia ehtoja: Kaste pitää toimittaa tietyssä järjestyksessä ja Pyhä Henki toimii tietyssä järjestyksessä ja tietyssä kirkossa tai seurakunnassa mutta ei toisessa. Hän on toisessa saarnamiehessä mutta ei toisessa. Tämä tällainen ei sovi Hengellä. Hän on kuin tuuli toiminnassaan, mutta lujasti Raamatun sanan mukaan ja Jeesusta kirkastaen. Hän sitoutuu siihen Jeesukseen josta Raamattu kertoo. Hän on rauhan ja järjestyksen henki, ei huudon ja metakan. Hän ei toimiessaan nolaa eikä häpäise ihmisiä eikä saata hämmennyksiin tyhmintäkään vaan selittää Sanaa niin että voit sen ymmärtää oikein.
Kummassakin noissa esimerkissä on kuitenkin usko Jeesukseen se seikka joka kutsuu Hengen paikalle tai Hän on jo siinä. - näkymätön-ninni
Alinia kirjoitti:
Eivät ne minun mielestäni ristiriidassa ole.
Joh.3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.
Näin Jeesus selitti Nikodemukselle Pyhän Hengen toimintaa. Jumalan Pyhä Henki toimii vapaasti riippumatta ihmisten toimista. Me sidomme Häntä liikaa, annamme monenlaisia ehtoja: Kaste pitää toimittaa tietyssä järjestyksessä ja Pyhä Henki toimii tietyssä järjestyksessä ja tietyssä kirkossa tai seurakunnassa mutta ei toisessa. Hän on toisessa saarnamiehessä mutta ei toisessa. Tämä tällainen ei sovi Hengellä. Hän on kuin tuuli toiminnassaan, mutta lujasti Raamatun sanan mukaan ja Jeesusta kirkastaen. Hän sitoutuu siihen Jeesukseen josta Raamattu kertoo. Hän on rauhan ja järjestyksen henki, ei huudon ja metakan. Hän ei toimiessaan nolaa eikä häpäise ihmisiä eikä saata hämmennyksiin tyhmintäkään vaan selittää Sanaa niin että voit sen ymmärtää oikein.
Kummassakin noissa esimerkissä on kuitenkin usko Jeesukseen se seikka joka kutsuu Hengen paikalle tai Hän on jo siinä.Aamen!
- uskonvarmuus
Uskonvarmuus on yksi suurimpia armolahjoja joka saattaa puuttua vaikka olisit kuinka uskossa ja puhuisit kielillä jne. unia näkisit. Uskonvarmuus näyttäytyy uskossa olevalle itselleen anteeksiantamuksessa ja nöyryydessä. Ulkopuolisille uskovarmuutesi on usein ärsyttävää ja nöyryyskin vain ylpeyttä ja anteeksianto tekopyhyyttä. Siksi tämä uskonvarmuudella varustettu usein profetoi ja kaikki ovat tällaista henkilöä vastaan.
- Westsider-
Amen. Sanoitpa totuuden, Se on juuri noin,
- Valotettu
Nuorena, noin viisivuotiaasta kahteenkymmeneen ikävuoteen saakka näin valkoisena valona Pyhän Hengen laskeutumisen niiden päälle, jotka saivat Henkikasteen, ja niiden saarnaajien ympärillä, jotka puhuivat Pyhän Hengen vaikutuksen alaisina.
Minä olin silloin siinä luulossa, että kaikki muutkin näkivät kuten minä. Kun kysyin kaverilta: "Näetkö tuon valon, tuossa papissa, ja sain outoksuvan katseen vastauksena
kysymykseeni. Sen jälkeen en siitä muille puhunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.349104- 374964
- 434823
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1983704- 133093
- 422888
- 312786
- 442503
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise682294- 1722177