Tuolla Häät-palstalla oli ilmeisesti Pohjanmaan murteella otsikko: "häihnä tapella ruukatahan."
Mikä sija on "häihnä"? Tarkoittaa varmaan "häissä", mutta monikon inessiiviltä se ei kuitenkaan vaikuta, ei ehkä oikein monikon essiiviltäkään. Onko se jokin harvinainen lokatiivi, jota muualla suomessa ei esiintyisi?
Samassa jutussa oli myös "häihnännä". Vaikutti synonyymiselta sijalta. Onko se? Oliko murre aitoa.
Mikä sija: häihnä
5
64
Vastaukset
- aaaaaaaaaaaaaa
Inessiivi muodostuu päätteistä -s ja -na (essiivi). Konsonanttiyhdistelmä sn assimiloituu säännöllisesti ss:ksi (vrt. *juosnut -> juossut, *juosnee -> juossee).
S:n muuttumisesta h:ksi on esimerkkejä ainakin vokaalien välissä: mies - miehen, vieras - vieraan (<- vierahan).Parempi olisi sanoa, että inessiivi on kehittynyt kahden päätteen yhteensulautumisesta. Muutoin selitys on kohdallaan.
”Häihnännä” vastaa yleiskielen sanaa ”häissänsä”, siis monikon inessiiviä, johon liittyy ns. omistusliite, jossa on joissakin murteissa tapahtunut taaksepäin vaikuttava assimilaatio ns → nn.
- al_jabr
Kiitos! Vaikutti selvittävästi.
- itte_pohojalaanen
Minoon eteläpohojammaalta ja son oikiasti häis. Ja taipuu jotta:
Mun häisnäni, sun häisnäs, häisnänsä, häisnämmä, häisnännä, häisnänsä
Tai sitte niinku monet jalahjärviset (jalasjärviset) puhuu jotta: häihnäni, häihnäs, häihnänsä, häihnämmä, häihnännä, häihnänsä.
Ja savolaaset äläkää luuluko jotta häisnänsä tarkoottaas härisnänsä, eli 'hädissään". Ja kiriakieliset äläkää luulko jotta 'härisnänsä' tarkoottaas "härjissään". Härjissään on pohojammaaksi häriisnänsä.
”Häihnännä” vastaa yleiskielen sanaa ”häissänsä” <-- Ei pirä paikkaansa vaan se tarkoottaa: häihnännä='häissänne'Kävin intin PohmJP:ssa Vaasassa ja tutustuin moniin eteläpohjalaisiin kavereihin. Useimmat heistä, muutkin kuin jalasjärviset, käyttivät inessiivin päätettä -hna: mihnä, johnakin jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058257- 1125774
- 565246
- 2895206
- 783861
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452501