Kalapuikko mönjä

yxdnxn

Mitä on se valkoinen möhnä mitä sai aikoinaan kalapuikkojen kanssa koulussa?

13

892

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kouluun50luvulla

      Se on erittäin hyvää maitopohjaista kastiketta, nammm. Tulee aina hyvät ajat mieleen kun saa kalapuikkojen kanssa kyseistä namkastiketta.

      • vsmajo

        Olisiko ollut maitopohjainen valkokastike ja kananmunamössöä seassa.
        Itse suosin nykyään Ruovedenherkun valkosipulimajoneesia "pakastekalojen" kanssa.


      • ai.että.oli.hyvää
        vsmajo kirjoitti:

        Olisiko ollut maitopohjainen valkokastike ja kananmunamössöä seassa.
        Itse suosin nykyään Ruovedenherkun valkosipulimajoneesia "pakastekalojen" kanssa.

        Sehän oli pelkkien perunoidenkin kanssa oikein maittavaa, perunat ensin tilsasi ja "mössöä" päälle, ai että oli hyvää, ihan tulee maku suuhun vaikka on varmaan 40 vuotta kun viimeiseksi sellaista saanut.


      • Valko_kastike

        Kotona tehtiin mainitsemanne valkokasti joko tillin tai sipulin kera. Sen voi myös maustaa tilkalla limen mehua ,
        4-5 dl maitoa/kaurakermaa
        n. 4 rkl Maizena vaaleaa suurustetta
        valkopippuri, suola, sitten nuo yllämainitut


      • Anonyymi

        Kananmunakastike perunat ja kalapuikot. Halpaa hyvää.


      • Anonyymi
        vsmajo kirjoitti:

        Olisiko ollut maitopohjainen valkokastike ja kananmunamössöä seassa.
        Itse suosin nykyään Ruovedenherkun valkosipulimajoneesia "pakastekalojen" kanssa.

        Tämä siis stadissa eli ei mitään kastikkeita ollut tarjolla.


    • mrstartar

      Jos on kylmää : tartar kastike. Jos lämmintä : kananmunakastike.
      Molemmat mönjät löytyy gooltettamalla.

      • savontäti

    • Anonyymi

      Ei ollut muuta kuin liian löysää perunamuussia -70 luvulla kalapuikkojen kanssa.

    • Anonyymi

      Se oli smegmaa rehtorin hikisen esinahan alta. Pakko oli kaikkien maistaa, ei saanut jättää lautaselle yhtään.

    • Anonyymi

      Tataristisista kaalinpäistä puristettua muussia.

    • Anonyymi

      Helsingissä aikoinaan sai lusikoitavan löysää perunamuussiksi kutsuttua mönjää kalapuikkojen kanssa ei mitään valkoista mönjää. Tämä -70 luvulla. Tosin lusikoita ei tämän muussin tapaisen vellin kanssa ollut saatavilla, joten söin vain niitä kalapuikkoja, kun siihen aikaan ei vahdittu kuinka monta kukin söi.. Jokaiseen pöytään tuotiin oma astia, josta jokainen itse otti sopivan määrän lautaselleen.

    • Anonyymi

      Valkoinen puikkokalan sisuksista löytyvä möhnä on kalan paras osa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe