Päivällinen

josko_sittenkin

Päivällistähän ei ennen syöty läpi vuoden. Sitä syötiin vain valoisampi aika, koska silloin tehtiin enemmän töitäkin.
Varsinainen ruoka oli siis lounas, jota syötiin päivällä.
Tuleeko sana päivällinen tuosta? Eli syötiin "päivällistä", siis rippeitä siitä varsinaisesta päivällä olleesta ruoasta?
Jos, niin miksi ei?

3

412

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjanmaalta

Lukiessani historiallisia romaaneja olen törmännyt sanaan suurus, jonkunlainen aamupäivän ateria, kun maataloissa oli lehmät ja muut eläimet saatu aamulla hoidettua. Kun kasvoin maatalossa 60-luvulla, lehmille tehtiin suurusta. Se oli heidän lämmin ruokansa. Lämpimään veteen sekoitettiin jauhoja.

• murua-rintaan

Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja:

"Aamiaista tai ruoan saostamiseen käytettävää jauho-, ryyni- tai rouheseosta merkitsevällä suurus-sanalla on vastineita useimmissa lähisukukielissä, esim. inkeroisen, karjalan, vatjan ja viron suurus sekä vepsän surus. Sana on johdos adjektiivista -> suuri, josta on muodostettu myös puuro- tai saostusaineeksi sopivaa rouhetta tai ryynejä merkitsevä -> suurimo. Suomen kirjakielessä suurus on esiintynyt Agricolasta alkaen."

Itse olen tuntenut sanan sekä saostusaineen että ruoan merkityksessä. Kummallakaan merkityksellä ei ole viitattu aikaan, jolloin suurusta on syöty. Suurus on minulle ollut sama kuin mikä tahansa ruoka sekä myös keiton tai kastikkeen saostusjauho.

Isäni oli Pohjois-Karjalasta, äitini Helsingistä, lapsuuteni asuin Savossa. Jostakin niistä siis merkitykset.

• niinkö

Siis päivällinen on oikeasti suurus?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      134
      1457
    2. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      90
      1308
    3. haluaisin paljastaa

Kuka tämä :/ on
      Ikävä
      81
      796
    4. Hyvää yötä kaipaamalleni

Vanhwmmalle naiselle, olet rakas❤️❤️
      Ikävä
      28
      727
    5. Taiteiden yö

Kuhmon taiteiden yössä tapahtui. Tsat satss saaatts... Ja Sammon takoja... Tsat satss saaatts...
      Kuhmo
      11
      720
    6. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      19
      575
    7. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      36
      573
    8. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      47
      553
    9. Mikä kaivatussasi

on pahinta?
      Tunteet
      46
      549
    10. Nainen, onko se nalle hehkuttelija poistunut keskuudestamme?

Ei ole näkynyt, joten onkohan. R.I.P :/
      Ikävä
      115
      519
    Aihe