Päivällistähän ei ennen syöty läpi vuoden. Sitä syötiin vain valoisampi aika, koska silloin tehtiin enemmän töitäkin.
Varsinainen ruoka oli siis lounas, jota syötiin päivällä.
Tuleeko sana päivällinen tuosta? Eli syötiin "päivällistä", siis rippeitä siitä varsinaisesta päivällä olleesta ruoasta?
Jos, niin miksi ei?
Päivällinen
3
376
Vastaukset
- Pohjanmaalta
Lukiessani historiallisia romaaneja olen törmännyt sanaan suurus, jonkunlainen aamupäivän ateria, kun maataloissa oli lehmät ja muut eläimet saatu aamulla hoidettua. Kun kasvoin maatalossa 60-luvulla, lehmille tehtiin suurusta. Se oli heidän lämmin ruokansa. Lämpimään veteen sekoitettiin jauhoja.
- murua-rintaan
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja:
"Aamiaista tai ruoan saostamiseen käytettävää jauho-, ryyni- tai rouheseosta merkitsevällä suurus-sanalla on vastineita useimmissa lähisukukielissä, esim. inkeroisen, karjalan, vatjan ja viron suurus sekä vepsän surus. Sana on johdos adjektiivista -> suuri, josta on muodostettu myös puuro- tai saostusaineeksi sopivaa rouhetta tai ryynejä merkitsevä -> suurimo. Suomen kirjakielessä suurus on esiintynyt Agricolasta alkaen."
Itse olen tuntenut sanan sekä saostusaineen että ruoan merkityksessä. Kummallakaan merkityksellä ei ole viitattu aikaan, jolloin suurusta on syöty. Suurus on minulle ollut sama kuin mikä tahansa ruoka sekä myös keiton tai kastikkeen saostusjauho.
Isäni oli Pohjois-Karjalasta, äitini Helsingistä, lapsuuteni asuin Savossa. Jostakin niistä siis merkitykset. - niinkö
Siis päivällinen on oikeasti suurus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2364016Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232317Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411471
- 77939
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127937Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37930Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770