Olen ikäväkseni ollut eräässä adventtiseurakunnan Jumalanpalveluksessa jossa puhuttiin todella negatiiviseen sävyyn roomalaiskatolisesta kirkosta ja osa täällä lukemistani hyökkäävistä kirjoituksista saman asian tiimoilta saavat minut myös todella surulliseksi.
Minulle yksi rakas raamatun kohta on "älkää tuomitko jottei teitäkään tuomittaisi". Olen pohdiskellut ja tullut siihen tulokseen että on mielestäni täyttä energian haaskausta kenenkään käyttää aikaa toisen kirkon morkkaamiseen. Ajatelkaamme että jokin kirkko ei ole Kristuksen kirkko niin valhe paljastuu ennemmin tai myöhemmin. Toisaalta jos kirkko on Kristuksen kirkko niin arvostelemalla ja tuomitsemalla soditaan häntä vastaan. Olemalla tuomitsematta toisiamme on siis meille kaikille paras ja kristillisin vaihtoehto.
Halusin herättää tällä mietintää ja pohdiskelua, en pahoja tuntemuksia. Olkaamme toisillemme veljiä ja sisaria. Kristuksen rauhaa!
Adventistien suhtautuminen katolisiin
233
400
Vastaukset
No, nyt minä en ole ollut Adventistien Jumalanpalveluksissa mutta Tv:stä olen jotain nähnyt ja jos katolismista uskontona on ollut jotain esillä - niin aina on tehty ero katolisen kirkon opin ja katolisten ihmisten välillä. Ja kuka tahansa joka tutkii Raamattua voi nähdä että katolinen kirkko ja Raamattu ovat kaksi täysin eri asiaa.
alex- RockSolidCatholic
"Ja kuka tahansa joka tutkii Raamattua voi nähdä että katolinen kirkko ja Raamattu ovat kaksi täysin eri asiaa."
Juuri tämmöisiä kannanottoja ihmettelin tuossa alkuperäisessä viestissäni. Minulla ei ole pienintäkään halua käyttää energiaa arvioimaan tai tuomitsemaan yhtäkään seurakuntaa tai ihmistä vaan jätän suosiolla tuomiovallan Kristukselle. Älkää tuomitko jottei teitäkään tuomittaisi.
Jokaisen tulisi antaa iloita oman seurakuntansa puolesta ja antaa sen loistaa kaikessa kirkkaudessaan. - RockSolidCatholic
Tarkoitin että jokaisen tulisi iloita oman seurakuntansa puolesta ja antaa sen loistaa kaikessa kirkkaudessaan. Tuli yksi "antaa" tuohon äskeiseen viestiin liikaa. Näin itse koen että Jumalan tahto toteutuu. Muiden arvostelu tuottaa vaan pahaa mieltä ja pahennusta ja on paholaisen vaikutusta.
- historiaalukenut
RockSolidCatholic kirjoitti:
Tarkoitin että jokaisen tulisi iloita oman seurakuntansa puolesta ja antaa sen loistaa kaikessa kirkkaudessaan. Tuli yksi "antaa" tuohon äskeiseen viestiin liikaa. Näin itse koen että Jumalan tahto toteutuu. Muiden arvostelu tuottaa vaan pahaa mieltä ja pahennusta ja on paholaisen vaikutusta.
Pimeä keskiaika ei jää mielistä pois julmuuksineen, ei sitten millään. Ei jää mielestä pois Hitlerikään. Aina Saksasta tulee mieleen ensimmäisenä Hitleri julmuuksineen.
"Ja kuka tahansa joka tutkii Raamattua voi nähdä että katolinen kirkko ja Raamattu ovat kaksi täysin eri asiaa."
Juuri tämmöisiä kannanottoja ihmettelin tuossa alkuperäisessä viestissäni. Minulla ei ole pienintäkään halua käyttää energiaa arvioimaan tai tuomitsemaan yhtäkään seurakuntaa tai ihmistä vaan jätän suosiolla tuomiovallan Kristukselle. Älkää tuomitko jottei teitäkään tuomittaisi.
Jokaisen tulisi antaa iloita oman seurakuntansa puolesta ja antaa sen loistaa kaikessa kirkkaudessaan.Olen aivan sama mieltä kanssasi - niinkuin jo tuossa sanoin kyse on kirkon opeista - ei niihin uskovista ..Katolisen kirkon oppi ei kestä kriittistä valaistusta ja jos se on mielestäsi ihmisten tuomitsemista niin ei voi kuin valittaa, tarkoitus ei le tuomita ketään sillä siitä päättää Jeesus aivan kuten sanoit.
Minä olen monesti kirjoittanut juuri tästä asiasta - Jeesus on lunastanut maailman - ja siksi hän voi ottaa luokseen kenet tahansa .. katolisen tai vaikka muslimin tai ihan kenet haluaa ... Jeesus päättää ..
Tämä ei kuitenkaan tee katolisuudesta raamatullista uskontoa .. Sitä paitsi katolisen kirkon historia on hirveä .. suoraan sanoen .. niin valitettavaa kuin se onkin .. on se kuitenkin totta ..
alex- RockSolidCatholic
alex.kasi kirjoitti:
Olen aivan sama mieltä kanssasi - niinkuin jo tuossa sanoin kyse on kirkon opeista - ei niihin uskovista ..Katolisen kirkon oppi ei kestä kriittistä valaistusta ja jos se on mielestäsi ihmisten tuomitsemista niin ei voi kuin valittaa, tarkoitus ei le tuomita ketään sillä siitä päättää Jeesus aivan kuten sanoit.
Minä olen monesti kirjoittanut juuri tästä asiasta - Jeesus on lunastanut maailman - ja siksi hän voi ottaa luokseen kenet tahansa .. katolisen tai vaikka muslimin tai ihan kenet haluaa ... Jeesus päättää ..
Tämä ei kuitenkaan tee katolisuudesta raamatullista uskontoa .. Sitä paitsi katolisen kirkon historia on hirveä .. suoraan sanoen .. niin valitettavaa kuin se onkin .. on se kuitenkin totta ..
alexKriittinen valaistus on eri asia kuin toteaminen että katolinen kirkko ja Raamattu ovat kaksi täysin eri asiaa, ei tuommoinen ole mitään kritiikkiä.
Minä käsitän tuolla tuomitsemisella paljon muutakin kuin sen mikä liittyy ylösnousemukseen tai kadotukseen. Ymmärrän sen ihmisten parissa sillä että tuomitaan vääräuskoisia ja näin ollen pyritään menemään Kristuksesta ohi. - omalehmä
>>Ja kuka tahansa joka tutkii Raamattua voi nähdä että katolinen kirkko ja Raamattu ovat kaksi täysin eri asiaa.>>
Tarvitseeko tuon näkemiseen edes Raamattua tutkia. Muutenkin huomaa, että ne ovat kaksi eri asiaa: Raamattu on kirja ja Katolinen kirkko on uskonnollinen instituutio kuten muutkin kirkot. ALOITUKSESSAAN RockSolidCatholic hyökkää rinta rottingilla adventistien jumalanpalvelusta vastaan katolisuuden nimissä, huomaamatta langenneensa siihen kuoppaan, josta muita varoittaa. Alex-kasi aivan oikein korjasi: "aina on tehty ero katolisen kirkon opin ja katolisten ihmisten välillä".
Vaikka Antikristus ei tulekaan paavin Roomasta eikä Italiasta vaan mitä ilmeisimmin bysantin Romasta, sieltä Irakin, Iranin ja Syyrian taholta, niin on katolinen oppi kuit jämähtänyt kauas keskiaikaan, irti ihmisten todellisuudesta. Siksi on lähes mahdotonta käydä opillisia neuvotteluja.
Tämänhetkinen paavi luo persoonallisuudellaan hyvää kuvaa kristnuskosta ja Ulf Ekmankin riensi yhdeltä laidalta toiselle laidalle - voidakseen auttaa "emäkirkkoa" nousemaan arvoiselleen paikalle maailmassa, kokoamaan poikaset yhteen nähtävällä/koettavalla (ei paperilla) tavalla, niin että maailma uskoisi. Vaikeaa on, erityisesti erehtymättömyysopin vuoksi.- tulkintani
Paha tietysti sanoa varmuudella kenenkään tarkoitusperistä, mutta minulle ei ainakaan tullut aloitusta lukiessani semmoista kuvaa että haluttaisiin hyökätä rinta rottingilla adventistien jumalanpalvelusta vastaan.
Kriittinen valaistus on eri asia kuin toteaminen että katolinen kirkko ja Raamattu ovat kaksi täysin eri asiaa, ei tuommoinen ole mitään kritiikkiä.
Minä käsitän tuolla tuomitsemisella paljon muutakin kuin sen mikä liittyy ylösnousemukseen tai kadotukseen. Ymmärrän sen ihmisten parissa sillä että tuomitaan vääräuskoisia ja näin ollen pyritään menemään Kristuksesta ohi.RSC jankuttaa tuomitsemisesta, vaikka alex8 ei tuominnut, ei oppia eikä ihmistä, totesi vain - historia sen todistaa - että roomalaiskatolinen oppi ja Raamatun oppi ovat 2 aivan erilaista asiaa. Kyllä selalinen asia pitää saada julkituoda, vaikka keskininen ytheys ja sopu olisikin. Sitäpaitsi nimenomaan totuus tekee vapaaksi.
- pyhpyh
Katolinen kirkko on eksytystä ja Paavi Saatanan kätyri maan päällä.
- RockSolidCatholic
Tässä nyt tuli sitten jo äärimmäinen esimerkki siitä mitä tarkoitin. Minä sen sijaan haluan toivottaa sinulle kaikesta huolimatta rauhaa ja Jumalan siunausta.
- tutkiensin
Tässä nyt tuli sitten jo äärimmäinen esimerkki siitä mitä tarkoitin. Minä sen sijaan haluan toivottaa sinulle kaikesta huolimatta rauhaa ja Jumalan siunausta.
Tutki itse Raamatulla onko katolilaisen kirkon oppi sitä mitä Jeesus opetti, niin sitten huomaat mitä eroa on esimerkiksi protestaneilla ja katolilaisilla, kummanko oppi on Raamatullisin.
- RockSolidCatholic
tutkiensin kirjoitti:
Tutki itse Raamatulla onko katolilaisen kirkon oppi sitä mitä Jeesus opetti, niin sitten huomaat mitä eroa on esimerkiksi protestaneilla ja katolilaisilla, kummanko oppi on Raamatullisin.
Olen itse entinen protestantti enkä minä vieläkään ala arvostelemaan tai tuomitsemaan mitään oppeja tai keitään ihmisiä tai ala sanomaan kenellekään että "tutki itse..". Aloin vain itse seuraamaan katolista kirkkoa kun koin sen omalla kohdallani omana polkuna. Mielellään tulen toimeen kaikkien ei aggressiivisten/tuomitsevien kristittyjen kanssa edustivat he sitten mitä tahansa seurakuntaa.
- tutkiitse
Olen itse entinen protestantti enkä minä vieläkään ala arvostelemaan tai tuomitsemaan mitään oppeja tai keitään ihmisiä tai ala sanomaan kenellekään että "tutki itse..". Aloin vain itse seuraamaan katolista kirkkoa kun koin sen omalla kohdallani omana polkuna. Mielellään tulen toimeen kaikkien ei aggressiivisten/tuomitsevien kristittyjen kanssa edustivat he sitten mitä tahansa seurakuntaa.
Et ole sitten ollut todellinen protestanttikaan kun olet liittynyt katolilaisuuteen, eihän sitä tarvitse tuomitsemaan alkaa jos sanoo mitä historia kertoo mistäkin kirkkokunnasta.
Ei minulla ole mitään vihaa eikä tuomio henkeä katolilaisuutta vastaan, tosiasiassa he ovat rehellisiä siinä että he sanovat että heillä on ollut valta muuttaa sapattikin sunnuntaille, jota monet protestantitkin seuraa, mutta koettavat hakea sen muutokselle valheellisia selityksiä. - RockSolidCatholic
tutkiitse kirjoitti:
Et ole sitten ollut todellinen protestanttikaan kun olet liittynyt katolilaisuuteen, eihän sitä tarvitse tuomitsemaan alkaa jos sanoo mitä historia kertoo mistäkin kirkkokunnasta.
Ei minulla ole mitään vihaa eikä tuomio henkeä katolilaisuutta vastaan, tosiasiassa he ovat rehellisiä siinä että he sanovat että heillä on ollut valta muuttaa sapattikin sunnuntaille, jota monet protestantitkin seuraa, mutta koettavat hakea sen muutokselle valheellisia selityksiä.Minä koin tuon "Tutki itse Raamatulla onko katolilaisen kirkon oppi sitä mitä Jeesus opetti, niin sitten huomaat mitä eroa on esimerkiksi protestaneilla ja katolilaisilla, kummanko oppi on Raamatullisin." hyökkäävänä ja tuomitsevana. Pyydän anteeksi jos ymmärsin väärin.
Yhtä tuomitsevana koin tuon "Ei minulla ole mitään vihaa eikä tuomio henkeä katolilaisuutta vastaan, tosiasiassa he ovat rehellisiä siinä että he sanovat että heillä on ollut valta muuttaa sapattikin sunnuntaille, jota monet protestantitkin seuraa, mutta koettavat hakea sen muutokselle valheellisia selityksiä." kun mielestäni sanot "ei minulla ole tuomiohenkeä mutta..". Pyydän anteeksi jos ymmärsin väärin.
Sapattia ei katolinen kirkko vietä vaan kristuksen ylösnousemusjuhlaa. Uskomme että sapatti oli vanhassa liitossa juutalaisten egyptin orjuudesta vapautumisen juhla ja uudessa liitossa Kristuksen ylösnousemuksen juhla kun Kristus sanoi viimeisellä ehtoollisella "Tämä on uusi liitto.." Tämän varmasti tiesitkin ja tästä en ala edes kanssasi inttelemään vaan kunnioitan näkemystäsi aivan yhtälailla siitä huolimatta että sanot että katolinen kirkko hakee asialle valheellisia selityksiä.
Voitaisiin palata tuohon alkuperäiseen keskusteluaiheeseen koska tämän alkuperäisen postauksen idea oli aivan toinen. Foorumeilla yleensä käy niin että jos ei keskustelua pidä mitenkään asiapiirissä niin lähtee niin sanotusti juna raiteiltaan. tutkiensin kirjoitti:
Ei kannata verrata kirkkoja keskenään - parempi verrata kirkon oppeja ja tekoja Raamatun sanomaan - jos ne ovat saman linjaisia niin ok . Mutta katolisen kirkon opetukset eivät ole raamatullisia - eikä kirkko edes väitä että näin olisi .
Eikö sitä saisi sanoa mielestäsi? Mutta luterilainen kirkko ei ole paljon lähempänä Raamattua sekään.
Sitä paitsi minä en kuulu mihinkään kirkkoon tai lahkoon (vain tiedoksi).
alex- RockSolidCatholic
alex.kasi kirjoitti:
Ei kannata verrata kirkkoja keskenään - parempi verrata kirkon oppeja ja tekoja Raamatun sanomaan - jos ne ovat saman linjaisia niin ok . Mutta katolisen kirkon opetukset eivät ole raamatullisia - eikä kirkko edes väitä että näin olisi .
Eikö sitä saisi sanoa mielestäsi? Mutta luterilainen kirkko ei ole paljon lähempänä Raamattua sekään.
Sitä paitsi minä en kuulu mihinkään kirkkoon tai lahkoon (vain tiedoksi).
alexEdelleenkin tämäkään ei liity mitenkään alkuperäiseen keskusteluaiheeseen mutta yritän vastata nyt kuitenkin jotakin kun tuosta alkuperäisestä keskusteluaiheesta ei näköjään tällä foorumilla saatu mitään aikaiseksi..
Minulla ei ollut pienintäkään ideaa eikä aikomusta tätä keskustelua luodessani verrata kirkon oppeja keskenään ja mitä tekoihin tulee niin teot tulee ihmisten kautta, ei kirkon opin kautta.
"katolisen kirkon opetukset eivät ole raamatullisia - eikä kirkko edes väitä että näin olisi"
Ja mitenkä niin ei väitä etteikö olisi? Se että väität taas ettei näin ole on tuomitsemista.
"Mutta luterilainen kirkko ei ole paljon lähempänä Raamattua sekään."
Onko tuttu tämä raamatun kohta missä Kristus sanoo että älkää tuomitko jottei teitäkään tuomittaisi ja jos on niin miten ymmärrät tämän kohdan? Minä en itse uskalla sanoa tuolla tavalla yhdestä ainoastakaan kirkosta. - on.myös.eksyttäjiä
Edelleenkin tämäkään ei liity mitenkään alkuperäiseen keskusteluaiheeseen mutta yritän vastata nyt kuitenkin jotakin kun tuosta alkuperäisestä keskusteluaiheesta ei näköjään tällä foorumilla saatu mitään aikaiseksi..
Minulla ei ollut pienintäkään ideaa eikä aikomusta tätä keskustelua luodessani verrata kirkon oppeja keskenään ja mitä tekoihin tulee niin teot tulee ihmisten kautta, ei kirkon opin kautta.
"katolisen kirkon opetukset eivät ole raamatullisia - eikä kirkko edes väitä että näin olisi"
Ja mitenkä niin ei väitä etteikö olisi? Se että väität taas ettei näin ole on tuomitsemista.
Onko tuttu tämä raamatun kohta missä Kristus sanoo että älkää tuomitko jottei teitäkään tuomittaisi ja jos on niin miten ymmärrät tämän kohdan? Minä en itse uskalla sanoa tuolla tavalla yhdestä ainoastakaan kirkosta.En tiedä miksi nimenomaan halusit keskustella adventistien suhteesta katoliseen kirkkoon vaikka katolinen kirkko on monessakin protestanttisessa suuntauksessa samassa asemassa. Katoliseen kirkkoon liittyy valitettavasti hyvin paljon kaikenlaista ikävää kuten anekauppa keskiajalla, lasten seksuaalinen hyväksikäyttö, pappien selibaattikäsky, neitsyt marian ylikorostaminen Jeesukseen verrattuna, Juutalaisten kohtelu. Paavin asema kirkossa Jumalan sijaisena jne. jne. Jos todella vähänkään on todellinen Jeesuksen seuraaja ja tutkii raamattua siitä lähtökohdasta ei voi mitenkään hyväksyä katolisen kirkon oppeja.
- RockSolidCatholic
on.myös.eksyttäjiä kirjoitti:
En tiedä miksi nimenomaan halusit keskustella adventistien suhteesta katoliseen kirkkoon vaikka katolinen kirkko on monessakin protestanttisessa suuntauksessa samassa asemassa. Katoliseen kirkkoon liittyy valitettavasti hyvin paljon kaikenlaista ikävää kuten anekauppa keskiajalla, lasten seksuaalinen hyväksikäyttö, pappien selibaattikäsky, neitsyt marian ylikorostaminen Jeesukseen verrattuna, Juutalaisten kohtelu. Paavin asema kirkossa Jumalan sijaisena jne. jne. Jos todella vähänkään on todellinen Jeesuksen seuraaja ja tutkii raamattua siitä lähtökohdasta ei voi mitenkään hyväksyä katolisen kirkon oppeja.
Päädyin tähän valintaan koska vastakkainasettelu on suurin näiden kahden välillä enkä ehdi kirjoittamaan monelle foorumille yhtä aikaa, ymmärrät varmasti. Jos olisin tiennyt että tämä keskustelu aiheutuu opillisiin äksyilyihin niin en olisi kirjoittanut tännekään sillä se ei ollut idea.
Mielestäni ei ole millään tavalla olennaista miettiä ja vatvoa loputtomiin mitä virheitä ihmiset ovat tehneet vaan se mitä kirkko opettaa mutta kun nyt haluat niin yritän ottaa oman tietämykseni mukaan hieman kantaa.
Anekauppa ei ole niin mustavalkoista kuin annetaan ymmärtää. Tuolloin elettiin aikaa jolloin köyhillä ei ollut esim. samanlaista sosiaaliturvaa kuin mitä nykyään on ja kirkko antoi avustuksia vähempiosaisillekin. Raha ei ollut kuitenkaan ainoa ane katumustyöhön. Anekauppaa on myös käytetty väärin mutta sille ei ole ikinä ollut kirkon hyväksyntää
Lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ja muita kauheuksia tapahtuu valitettavasti ympäri maailmaa. Ei kristityt ole yhtään sen parempia ihmisiä kuin ateistitkaan ja jos katolisia on tuommoinen määrä niin mahtuuhan siihen monenlaista mukaan. En minäkään pidä adventtikirkkoa pahana vaikka toivonlinnan tapauskin löytyy samoilta tiimoilta http://yle.fi/uutiset/adventtikirkon_pedofiliatutkinta_syyteharkintaan/5151779 Sitä en tiedä miten kävi eikä oikeastaan ole minun mielestä oleellistakaan koska en aloittanut tätä keskustelua sitä varten että saisi iskeä piikkiä, aina vain ikävä lukea tuommoisia sattui ne sitten missä vain.
Lopuissa asioista suosittelen tutustumaan katoliseen aineistoon ja ottamaan siihen raamatun mukaan. Tässä ei riitä edes tekstitila jos alkaisin selittämään ja jos aidosti olet kiinnostunut etkä vain halua saada minua loukkuun niin kysy ihmeessä joltakulta katolisen kirkon papilta. Historia ei myöskään ole aina niin mustavalkoinen, riippuu kuka sen on kirjoittanut. - tutkiitse
Minä koin tuon "Tutki itse Raamatulla onko katolilaisen kirkon oppi sitä mitä Jeesus opetti, niin sitten huomaat mitä eroa on esimerkiksi protestaneilla ja katolilaisilla, kummanko oppi on Raamatullisin." hyökkäävänä ja tuomitsevana. Pyydän anteeksi jos ymmärsin väärin.
Yhtä tuomitsevana koin tuon "Ei minulla ole mitään vihaa eikä tuomio henkeä katolilaisuutta vastaan, tosiasiassa he ovat rehellisiä siinä että he sanovat että heillä on ollut valta muuttaa sapattikin sunnuntaille, jota monet protestantitkin seuraa, mutta koettavat hakea sen muutokselle valheellisia selityksiä." kun mielestäni sanot "ei minulla ole tuomiohenkeä mutta..". Pyydän anteeksi jos ymmärsin väärin.
Sapattia ei katolinen kirkko vietä vaan kristuksen ylösnousemusjuhlaa. Uskomme että sapatti oli vanhassa liitossa juutalaisten egyptin orjuudesta vapautumisen juhla ja uudessa liitossa Kristuksen ylösnousemuksen juhla kun Kristus sanoi viimeisellä ehtoollisella "Tämä on uusi liitto.." Tämän varmasti tiesitkin ja tästä en ala edes kanssasi inttelemään vaan kunnioitan näkemystäsi aivan yhtälailla siitä huolimatta että sanot että katolinen kirkko hakee asialle valheellisia selityksiä.
Voitaisiin palata tuohon alkuperäiseen keskusteluaiheeseen koska tämän alkuperäisen postauksen idea oli aivan toinen. Foorumeilla yleensä käy niin että jos ei keskustelua pidä mitenkään asiapiirissä niin lähtee niin sanotusti juna raiteiltaan.Et lukenut hyvin kirjoitustani, en minä sanonut että katolinen kirkko hakee valheellisia selityksiä sunnuntaita pitäessään,sanoin että he ovat rehellisiä kun he sanoo että heillä on valta muuttaa sapatti sunnuntaille.
- RockSolidCatholic
tutkiitse kirjoitti:
Et lukenut hyvin kirjoitustani, en minä sanonut että katolinen kirkko hakee valheellisia selityksiä sunnuntaita pitäessään,sanoin että he ovat rehellisiä kun he sanoo että heillä on valta muuttaa sapatti sunnuntaille.
"...sunnuntaille, jota monet protestantitkin seuraa, mutta koettavat hakea sen muutokselle valheellisia selityksiä..."
Ehkä minä olen liian väsynyt tähän aikaan kun mielestäni sanot tuossa sanatarkasti juuri noin.
Minä lisäksi vastasin että "Sapattia ei katolinen kirkko vietä vaan kristuksen ylösnousemusjuhlaa. Uskomme että sapatti oli vanhassa liitossa juutalaisten egyptin orjuudesta vapautumisen juhla ja uudessa liitossa Kristuksen ylösnousemuksen juhla kun Kristus sanoi viimeisellä ehtoollisella " Tämä on uusi liitto.." uudessa liitossa kristus nousi kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina. Tämä on meidän näkemyksemme.
Tuonne viestiketjun alas kirjoittelinkin jo että vetäännyn takavasemmalle koska tämä ei ollut ihan semmoinen ketju mikä oli alkuperäinen idea eikä minulla ole aikaa eikä halua eikä energiaa jatkaa mutta päätin vielä vastata tähän ennen kuin menen nukkumaan. Huomisesta eteenpäin saatte jatkaa keskenänne tätä ketjua jos haluatte. RockSolidCatholic kirjoitti:
Edelleenkin tämäkään ei liity mitenkään alkuperäiseen keskusteluaiheeseen mutta yritän vastata nyt kuitenkin jotakin kun tuosta alkuperäisestä keskusteluaiheesta ei näköjään tällä foorumilla saatu mitään aikaiseksi..
Onko tuttu tämä raamatun kohta missä Kristus sanoo että älkää tuomitko jottei teitäkään tuomittaisi ja jos on niin miten ymmärrät tämän kohdan? Minä en itse uskalla sanoa tuolla tavalla yhdestä ainoastakaan kirkosta.RockSolidCatholic kommentoi:: #ja mitä tekoihin tulee niin teot tulee ihmisten kautta, ei kirkon opin kautta#...
Valitettavasti tuo ei pidä paikkaansa - sillä juuri katolisen kirkon uskonto on ollut niin monen pahan teon takana - minusta sen tunnustaminen on tärkeää koska se avaa silmät näkemään asioita uudella tavalla..
alex- Yksi-usko
Rakkauden hengessä on tuotava esille Raamatun totuus. Ehkä me adventistit tuomme esille totuutta ja unohdamme rakkauden siinä totuuden innossa. Adventistien on hyvä muistaa, että katolisille Raamattu ei ole se ykköskirja, vaan ne katoliset opit. Adventisteilla taas Raamattu on se yksi ja ainoa.
- Hohoheeohe
Yksi-usko kirjoitti:
Rakkauden hengessä on tuotava esille Raamatun totuus. Ehkä me adventistit tuomme esille totuutta ja unohdamme rakkauden siinä totuuden innossa. Adventistien on hyvä muistaa, että katolisille Raamattu ei ole se ykköskirja, vaan ne katoliset opit. Adventisteilla taas Raamattu on se yksi ja ainoa.
"Adventisteilla taas Raamattu on se yksi ja ainoa."
Johan vitsin murjasit! RockSolidCatholic kirjoitti:
Ulf Ekman myös siirtyi perheineen roomalaiskatoliseen kirkkoon, vaikka taannoin perusti valtavan menestyvän menestysteologisen kirkon yliopistoineen kaikkineen. Hän koki tarvetta siirtyä "äitikirkkoon", kun protestantit kvasti riitelevät keskenään, mutta katoliset pysyvät yhtenäisenä. Adventistit ... niin Raamattu lienee ykköskirja, mutta kyllä sitten Raamatun tulkitsijana on tietty kalassikko ykkösenä vielä monasti. Ainakin epäselvissä kinastelutilanteissa.
- eräs.kirjoittelija
AnttiVKantola kirjoitti:
Ulf Ekman myös siirtyi perheineen roomalaiskatoliseen kirkkoon, vaikka taannoin perusti valtavan menestyvän menestysteologisen kirkon yliopistoineen kaikkineen. Hän koki tarvetta siirtyä "äitikirkkoon", kun protestantit kvasti riitelevät keskenään, mutta katoliset pysyvät yhtenäisenä. Adventistit ... niin Raamattu lienee ykköskirja, mutta kyllä sitten Raamatun tulkitsijana on tietty kalassikko ykkösenä vielä monasti. Ainakin epäselvissä kinastelutilanteissa.
Eipä ole Antti pitkään aikaan kirjoitellut. Kuulin tämän uutisen TVseiskasta kahden pastorin keskusteluissa.
- Exadventistiparka
No, minulla ei ole mitään katolisia vastaan, mutta eipä tuo katolinen kirkko ja paavi kaikkinen Raamatun ulkopuolisine ja -vastaisine oppeineen ole mitenkään esimerkillisessä asemassa kirkkojen joukossa. Perusteltuja kantoja on täällä monta esitetty joissa nuo harhaopit on tuotu esille - ja tässä videossa on taas yksi syy lisää olla kokeilematta katolista messua.
https://www.youtube.com/watch?v=BDkiAeWemlo
Miksi tämä messu on tällaiseksi muutettu vuonna 2012 ??? Haluatko itse toistaa nuo messun sanat omasta suustasi ?Tämä video on kyllä vähän "provokaatio" ja vie harhaan siitä mitä siinä latinaksi puhutaan eli kun latinaksi puhutaan "lusiferista" niin sillä tarkoitetaan varmastikin tässäkin yhteydessä sitä mitä nimi juuri tarkoittaa eli "valonkantajaa", "valontuojaa" (lux = valo; ferre = kantaa, tuoda) ei siis Saatanaa niin kuin vois äkkiseltään ja provokaatiomielessä luulla !
.
Latinankielisessä Vulgatassa tulee vastaan myös erittäin mielenkiintoinen kohta:
2 Piet 1:19 "Et habemus firmiorem propheticum sermonem: cui benefacitis attendentes quasi lucernae lucenti in caliginoso donec dies elucescat, et lucifer oriatur in cordibus vestris: "
Lähde: Vulgata: http://www.drbo.org/lvb/chapter/68001.htm
Sana "Kointähti" käännetään tässä "luciferiksi" ja on kyllä aika helposti harhaanjohtavaa, sillä kukapa haluaisi, että "päivä koittaa ja "Lucifer" valkenee teidän sydämissänne" ! :O
.
Vrt. Kirjoitukseni http://otakoppi.webnode.fi/news/kunnes-kointahti-koittaa-sydamessamme-/Vrt. Ilm 22:16
"Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas KOINTÄHTI."- RockSolidCatholic
Kiitos Kopittelija 007, ehdit ensin ja selitit tuon juuri niinkuin asia on. Ymmärrän kyllä täysin että tämmöisillä videoilla saadaan yhtäkkiä ihmiset jotka eivät osaa latinaa pelästymään. En ymmärrä mitä nautintoa joku moisesta saa... https://en.wikipedia.org/wiki/Exsultet tuolta löytyy vähän oikeanlaisempi käännös jos joku haluaa lukea ja kyllä laulaisin, yksi kauneimpia hymnejä mitä on. :)
- RockSolidCatholic
Täytyy vielä todeta että hivenen tuli hymy kasvoille jo kun ensimmäisen kerran avasin tuon youtube-linkin ja luin "Pope invokes Satan Lucifer again Easter mass 2015" ja naurahdin että voi kamala.. Niin loistava esimerkki siitä miten valkoisesta saadaan musta jos tekemällä tehdään.
Näin se on.... tässä sanotaan videon kääntäjän mukaan näin:
.
"flaming lucifer finds mankind
i say Oh lucifer, who will never set
christ is your son
who came back from hell
shed his peaceful light on mankind
now lives and reigns forever and ever"
eli
Lusifer = Valon tuoja, Kointähti ! eli tässä Jeesus Kristus
ja pappi videossa ei puhu että Jeesus palasi helvetistä !
vaan
Lat. "qui, regressus ab inferis" = Hän palasi haudasta/kuolleista !
.
Eli Jeesus palasi Tuonelasta !Niin tämä wikipedia linkkisi kääntääkin tämän kohdan vähän oikeimmin eikä puhu Helvetistä mitään !
"Christ your Son,
who, coming back from death's domain", eli puhuu kuolleitten tilasta eli Tuonelasta !- Exadventistiparka
Täytyy vielä todeta että hivenen tuli hymy kasvoille jo kun ensimmäisen kerran avasin tuon youtube-linkin ja luin "Pope invokes Satan Lucifer again Easter mass 2015" ja naurahdin että voi kamala.. Niin loistava esimerkki siitä miten valkoisesta saadaan musta jos tekemällä tehdään.
Sitäpä juuri tarkoitinkin. Miksi tämä messu on tällaiseksi muutettu vuonna 2012 ? - eli miksei voida käyttää termiä joka ei sekoittuisi sielunvihollisen kanssa ? Miksi Paavi hyppii ympäriinsä puhuen siitä miten ateistitkin pelastuvat tai että haluaa toivottaa avaruusolennot tervetulleeksi kasteelle ? Miksi neitsyt Maria on julistettu perisynnittömäksi ? Miksi kaikki Raamatun vastainen tai ulkopuolinen opetus ?
... niin ja jos kerran kirkko toimii näin, miksi joku vielä ihmettelee sitä että muu kristikunta vieroksuu tällaista kirkkoa ? - RockSolidCatholic
Exadventistiparka kirjoitti:
Sitäpä juuri tarkoitinkin. Miksi tämä messu on tällaiseksi muutettu vuonna 2012 ? - eli miksei voida käyttää termiä joka ei sekoittuisi sielunvihollisen kanssa ? Miksi Paavi hyppii ympäriinsä puhuen siitä miten ateistitkin pelastuvat tai että haluaa toivottaa avaruusolennot tervetulleeksi kasteelle ? Miksi neitsyt Maria on julistettu perisynnittömäksi ? Miksi kaikki Raamatun vastainen tai ulkopuolinen opetus ?
... niin ja jos kerran kirkko toimii näin, miksi joku vielä ihmettelee sitä että muu kristikunta vieroksuu tällaista kirkkoa ?Jos sinua kiinnostaa nuo opilliset asiat niin on aivan valtavasti materiaalia mistä ottaa selvää enkä sano tätä pahalla. Enkä ala tuomitsemaan mitään seurakuntaa opin suhteen, muut saavat tehdä niin jos haluavat mutta täytyy sanoa että ennen kuin itse tutustuin katoliseen kirkkoon niin minulla oli hyvin paljon samankaltaisia kysymyksiä.
Tämä on kuitenkin adventisti-osio tällä foorumilla eli josko palattaisiin alkuperäiseen postaukseen? Ehkä tämä katolilaisuus "fobia" juontaa tuolta Ellen G Whiten ajoista lähtien kun lapsesta asti on toitotettu että Paavi on Peto jne...jne... ja näin ei nähdä missään mitään hyvää vaikka katolilaisia löytyy saman lailla joka lähtöön kuin muidenkin kirkkokuntien edustajia !
.
Vrt http://keskustelu.suomi24.fi/t/13641114/paavi-ei-ole-ilmestyskirjan-quotpetoquot-!- RockSolidCatholic
Kopittelija007 kirjoitti:
Ehkä tämä katolilaisuus "fobia" juontaa tuolta Ellen G Whiten ajoista lähtien kun lapsesta asti on toitotettu että Paavi on Peto jne...jne... ja näin ei nähdä missään mitään hyvää vaikka katolilaisia löytyy saman lailla joka lähtöön kuin muidenkin kirkkokuntien edustajia !
.
Vrt http://keskustelu.suomi24.fi/t/13641114/paavi-ei-ole-ilmestyskirjan-quotpetoquot-!Katolisia löytyy aivan samalla tavalla joka lähtöön niinkuin muidenkin kirkkokuntien edustajia juuri niinkuin sanoit.
Minun silmissäni me kaikki kristityt ja kaikki ihmiset ylipäänsä olemme yhtä kelvottomia. Jos emme olisi kelvottomia niin Kristuksen pelastustyötä ei olisi tarvittu.
Kanssasi on helppoa olla samaa mieltä ja tämän takia toivoisinkin kirkkojen ekumeniaa ja että kristityt voisivat nähdä toisensa veljinä ja sisarina. - 1234567---
Ehkä tämä katolilaisuus "fobia" juontaa tuolta Ellen G Whiten ajoista lähtien kun lapsesta asti on toitotettu että Paavi on Peto jne...jne... ja näin ei nähdä missään mitään hyvää vaikka katolilaisia löytyy saman lailla joka lähtöön kuin muidenkin kirkkokuntien edustajia !
.
Vrt http://keskustelu.suomi24.fi/t/13641114/paavi-ei-ole-ilmestyskirjan-quotpetoquot-!1700-luvun Luterilaisissa virsikirjoissa toitetaan, että paavi on antikristus peto. Ellenikin on saanut paljon tietoa Lutherilta.
1234567--- kirjoitti:
1700-luvun Luterilaisissa virsikirjoissa toitetaan, että paavi on antikristus peto. Ellenikin on saanut paljon tietoa Lutherilta.
Noh, onneksi Luterilaisuus on pitkälti päässyt tämän kaltaisista harhoista eroon eikä kirkolla ole mitään dogmia vaikka joku olisikin jonkun virren kirjoittanut katkeruuttaan joskus 1700-luvulla samoin kuin Lutherikin kirjoitti vihapuheita juutalaisista aikanaan ! :O
.
Mutta Adventismissa tämmöinen kristittyjen lähentyminen ja ekumenia onkin sitten paljon hankalampaa kun kirkon viralliset opinmääreetkin rajaavat kaiken katolilaisuuden ja Paavin pelastuksen ulkopuolelle... ja samalla myös muutkin vielä protestantitkin sunnuntai pedon merkillään...
.
Sen takia puhunkin ihan "fobiasta" kaikkea katolilaisuutta kohtaan adventismissa !
.
Muilla protestanttisilla kirkoilla on sentään keskusteluyhteys katolilaisen kirkon kanssa tänä päivänä ! :)
Ja on hyvin mahdollista että joskus joitakin epäraamatullisia opinkohtia korjaillaan ja päästään yhteisymmärrykseen !
Sitähän Lutherkin toivoi kun teesejään naulasi !
Luther ei halunnut perustaa uutta kirkkoa vaan korjata epäkohtia !- RockSolidCatholic
Noh, onneksi Luterilaisuus on pitkälti päässyt tämän kaltaisista harhoista eroon eikä kirkolla ole mitään dogmia vaikka joku olisikin jonkun virren kirjoittanut katkeruuttaan joskus 1700-luvulla samoin kuin Lutherikin kirjoitti vihapuheita juutalaisista aikanaan ! :O
.
Mutta Adventismissa tämmöinen kristittyjen lähentyminen ja ekumenia onkin sitten paljon hankalampaa kun kirkon viralliset opinmääreetkin rajaavat kaiken katolilaisuuden ja Paavin pelastuksen ulkopuolelle... ja samalla myös muutkin vielä protestantitkin sunnuntai pedon merkillään...
.
Sen takia puhunkin ihan "fobiasta" kaikkea katolilaisuutta kohtaan adventismissa !
.
Muilla protestanttisilla kirkoilla on sentään keskusteluyhteys katolilaisen kirkon kanssa tänä päivänä ! :)
Ja on hyvin mahdollista että joskus joitakin epäraamatullisia opinkohtia korjaillaan ja päästään yhteisymmärrykseen !
Luther ei halunnut perustaa uutta kirkkoa vaan korjata epäkohtia !Puhut todella viisaasti! Olen jopa ehkä hieman kateellinen kirjallisen ulosannin taidostasi.
Ekumeniaan pitäisi mielestäni tähdätäkin ja pitää avoimesti keskusteluyhteyksiä ja suhteita kirkkojen välillä yllä. Toki jos toisella tai molemmilla osapuolilla on vahvat rajaukset jo valmiina pedon merkkien ja helvettiin tuomitsemisen suhteen niin aika vaikeaahan se silloin on. Vähän sama kuin koittaisi ajaa autolla käsijarru päällä.
Eräs adventtikirkon pastorikin sanoi minulle että hän ei itsekään usko että adventtikirkon oppikaan olisi täysin virheetöntä tai piti sitä vähintäänkin epätodennäköisenä. Hänen nimeään en ala mainitsemaan mutta tämä on totta, vannon sen vaikka käsi raamatulla. - Exadventistiparka
Puhut todella viisaasti! Olen jopa ehkä hieman kateellinen kirjallisen ulosannin taidostasi.
Ekumeniaan pitäisi mielestäni tähdätäkin ja pitää avoimesti keskusteluyhteyksiä ja suhteita kirkkojen välillä yllä. Toki jos toisella tai molemmilla osapuolilla on vahvat rajaukset jo valmiina pedon merkkien ja helvettiin tuomitsemisen suhteen niin aika vaikeaahan se silloin on. Vähän sama kuin koittaisi ajaa autolla käsijarru päällä.
Eräs adventtikirkon pastorikin sanoi minulle että hän ei itsekään usko että adventtikirkon oppikaan olisi täysin virheetöntä tai piti sitä vähintäänkin epätodennäköisenä. Hänen nimeään en ala mainitsemaan mutta tämä on totta, vannon sen vaikka käsi raamatulla."Hänen nimeään en ala mainitsemaan mutta tämä on totta, vannon sen vaikka käsi raamatulla."
Tuo on varmastikin totta, uskon sinua oman kokemuksenikin kautta; tosin parempi kuitenkin olla "vannomatta" yhtään mitään. :)
Olen A-kirkossa ollut kauan, ja tiedän itsekin monia pastoreita ja todella monia adventisteja jotka eivät usko läheskään kaikkeen mitä A-kirkko opettaa.
Itse olen täysin vakuuttunut siitä että adventistimytologian opetus sunnuntaista pedon merkkinä on täyttä huuhaata. Senhän sanoo jo terve järkikin, että "ilman sunnuntaita ei voi ostaa eikä myydä" on asia joka ei voi toteutua; myöskin pedon merkki on pedon nimi tai sen nimen luku, joten miten voisi toteutua sunnuntai=666, tai pedon nimi="Sunnuntai". Pähkähullua. - 1234567---
"Hänen nimeään en ala mainitsemaan mutta tämä on totta, vannon sen vaikka käsi raamatulla."
Tuo on varmastikin totta, uskon sinua oman kokemuksenikin kautta; tosin parempi kuitenkin olla "vannomatta" yhtään mitään. :)
Olen A-kirkossa ollut kauan, ja tiedän itsekin monia pastoreita ja todella monia adventisteja jotka eivät usko läheskään kaikkeen mitä A-kirkko opettaa.
Itse olen täysin vakuuttunut siitä että adventistimytologian opetus sunnuntaista pedon merkkinä on täyttä huuhaata. Senhän sanoo jo terve järkikin, että "ilman sunnuntaita ei voi ostaa eikä myydä" on asia joka ei voi toteutua; myöskin pedon merkki on pedon nimi tai sen nimen luku, joten miten voisi toteutua sunnuntai=666, tai pedon nimi="Sunnuntai". Pähkähullua.Sinulta puuttuu ymmärrys ja viisaus mitä tulee Ilmestykirjan 13. luvun sanomaan
- 1234567---
.
.
.
Luther ei halunnut perustaa uutta kirkkoa vaan korjata epäkohtia !Älä saivartele virret kertoo totuuksia pedosta, nykyajan ihmisenä sinä et ymmärrä, sillä ymmärrys sinulta puuttuu.
1234567--- kirjoitti:
Älä saivartele virret kertoo totuuksia pedosta, nykyajan ihmisenä sinä et ymmärrä, sillä ymmärrys sinulta puuttuu.
Ai satunnaisesta 1700 luvun virren pätkästä ? Vai ?
Salli minun nauraa taas... :D- omalehmä
1234567--- kirjoitti:
1700-luvun Luterilaisissa virsikirjoissa toitetaan, että paavi on antikristus peto. Ellenikin on saanut paljon tietoa Lutherilta.
Joo, kun te nyt Lutheria niin arvostatte niin muistakaa, ettei Luther antanut lauantaisapatille mitään arvoa. Kaitpa se Ellen sai tämänkin Lutherilta. :-)
"Katolisia löytyy aivan samalla tavalla joka lähtöön niinkuin muidenkin kirkkokuntien edustajia juuri niinkuin sanoit.
Minun silmissäni me kaikki kristityt ja kaikki ihmiset ylipäänsä olemme yhtä kelvottomia. Jos emme olisi kelvottomia niin Kristuksen pelastustyötä ei olisi tarvittu.
Kanssasi on helppoa olla samaa mieltä ja tämän takia toivoisinkin kirkkojen ekumeniaa ja että kristityt voisivat nähdä toisensa veljinä ja sisarina."
Aivan ... yhtä .... kel... kelvottomia olemme jokainen, jotta tarvitsisimme Jeesuksen!AnttiVKantola kirjoitti:
"Katolisia löytyy aivan samalla tavalla joka lähtöön niinkuin muidenkin kirkkokuntien edustajia juuri niinkuin sanoit.
Kanssasi on helppoa olla samaa mieltä ja tämän takia toivoisinkin kirkkojen ekumeniaa ja että kristityt voisivat nähdä toisensa veljinä ja sisarina."
Aivan ... yhtä .... kel... kelvottomia olemme jokainen, jotta tarvitsisimme Jeesuksen!Täytyy tunnustaa, että Antti osaa mennä suoraan asian ytimeen. Kaikki ihmiset ovat kelvottomia, kaikki tarvitsevat Jeesusta.
Uusin ajatuksen näistä tässäkin viestiketjuissa paljon puhutuista pedoista sopii tähän. Petovaltoja ovat kaikki sellaiset vallat, jossa ihmisen kelvottomuus unohtuu ja jossa ihmiset alkavat ilman Jeesuksen nöyryyttä, armoa ja rakkautta huseeraamaan niinkuin he olisivat vastuussa siitä, mitä kutsutaan Jumalan työksi.
Kai- itseasiassa.taisi
Kai_A kirjoitti:
Täytyy tunnustaa, että Antti osaa mennä suoraan asian ytimeen. Kaikki ihmiset ovat kelvottomia, kaikki tarvitsevat Jeesusta.
Uusin ajatuksen näistä tässäkin viestiketjuissa paljon puhutuista pedoista sopii tähän. Petovaltoja ovat kaikki sellaiset vallat, jossa ihmisen kelvottomuus unohtuu ja jossa ihmiset alkavat ilman Jeesuksen nöyryyttä, armoa ja rakkautta huseeraamaan niinkuin he olisivat vastuussa siitä, mitä kutsutaan Jumalan työksi.
KaiTaisi olla itseasiassa tuo aloittaja, joka meni tässä suoraan asian ytimeen, AnttiVKantola vain copy-pastetti aloittajan kirjoituksen. AnttiVKantola meni ainoastaan siinä suoraan asian ytimeen, että hänen mielestään aloittaja hyökkää rinta rottingilla Adventtikirkon messua vastaan.
- kukakopioimitä
itseasiassa.taisi kirjoitti:
Taisi olla itseasiassa tuo aloittaja, joka meni tässä suoraan asian ytimeen, AnttiVKantola vain copy-pastetti aloittajan kirjoituksen. AnttiVKantola meni ainoastaan siinä suoraan asian ytimeen, että hänen mielestään aloittaja hyökkää rinta rottingilla Adventtikirkon messua vastaan.
Kopittelija007
12.8.2015 16:09
AnttiVKantola
30.11.2015 19:14
"Katolisia löytyy aivan samalla tavalla joka lähtöön niinkuin muidenkin kirkkokuntien edustajia juuri niinkuin sanoit. - Hohoheeohe
Miten niin muutettu? Exultet on vanhempi kuin koko adventtikirkko ja saat itsesi näyttämään typerältä kun linkkaat propagandavideon joka uppoaa vain tyhmimpiin ihmisiin. Et taida suodattaa kovinkaan harkiten etkä kaikesta päätellen osaa latinaa.
- RockSolidCatholic
Vähän pahalta tuntuu kun tämä meni enemmän tai vähemmän arvostelun puolelle ja ehkä jopa suoraa haukkumistakin ollut ilmassa. Osasin ikävä kyllä tosin odottaakin..
Minun sydäntä särkee kun kristityt eivät voi olla enemmän sovussa keskenään ja kunnioittaa enemmän toinen toisiaan seurakunnasta riippumatta.
Olen sitä mieltä niinkuin sanoin aiemminkin että meidän tulisi olla veljiä ja sisaria toisillemme eikä raatelevia petoja.- historiaalukenut
Sitä tässä toivotaan, että keskiaikaiset julmuudet eivät enää koskaan toistuisi. Nähtäväksi jää !
- pyhpyh
Paavi ja katoliset papit ovat raatelevia petoja. Olet kirottu ja matkalla helvettiin.
- Exadventistiparka
RockSolidCatholic, vaikka kirkkosi ja paavitkin ovat toimineet kaikkea muuta kuin esimerkillisesti, ei se silti tarkoita ettäkö täällä katolisia ihmisinä tai kristittyinä arvosteltaisiin.
- surullistaon
Niinhän sitä pitäisi olla veljiä ja sisaria jos aikoo samaan taivaaseen mennä, mutta täällä palstalla se ei oikein onnistu, jos sanankin sanoo jotain vastaan niin tulee iso parvi sanomaan että et tiedä yhtikäs mitään ja valehtelet, ei sovinnossa voi vastata miten hän sen Asian ymmärtää.
- RockSolidCatholic
pyhpyh kirjoitti:
Paavi ja katoliset papit ovat raatelevia petoja. Olet kirottu ja matkalla helvettiin.
Minä en uskaltaisi sanoa kenellekään että olet kirottu ja matkalla helvettiin.
- RockSolidCatholic
surullistaon kirjoitti:
Niinhän sitä pitäisi olla veljiä ja sisaria jos aikoo samaan taivaaseen mennä, mutta täällä palstalla se ei oikein onnistu, jos sanankin sanoo jotain vastaan niin tulee iso parvi sanomaan että et tiedä yhtikäs mitään ja valehtelet, ei sovinnossa voi vastata miten hän sen Asian ymmärtää.
Näin näyttäisi olevan. Minä olen koittanut mielestäni käydä asiallista ja rauhallista keskustelua kristittyjen ykseydestä eikä mene kuin pieni hetki niin minut ruoskitaan, haukutaan ja tuomitaan alimpaan helvettiin.
- pyhpyh
Valheesi ei hetkauta. Tee parannus tai helvetti odottaa.
- RockSolidCatholic
RockSolidCatholic, vaikka kirkkosi ja paavitkin ovat toimineet kaikkea muuta kuin esimerkillisesti, ei se silti tarkoita ettäkö täällä katolisia ihmisinä tai kristittyinä arvosteltaisiin.
En osaa tätä tämän sinun kommentin yläpuolella olevaa kommenttia johon jo vastasinkin oikein mitenkään muutenkaan mieltää.
- RockSolidCatholic
pyhpyh kirjoitti:
Valheesi ei hetkauta. Tee parannus tai helvetti odottaa.
Olen pahoillani mutta minua ei taasen sinun päätösvaltasi hetkauta vaan Kristuksen päätösvalta mitä tulee minun matkaani helvettiin. Nyt täytyy jo itselläkin olla vähän tyly kun näin paljon aletaan suuta soittamaan.
- pyhpyh
pyhpyh kirjoitti:
Olet nikkivaras!
- 1234567---
Saas nähdä mistä ne raatelevat pedot nousevat, kun peto saa vallan ja voiman yhdeksi hetkeksi, pedon kumartajat mukanaan? Aika näyttää totuuden.
- tyhmästitekevät
Todellakin olen huomannut, että on nikkivarkaita, jotka käyttävät pyhpyh nikkiä väärin omiin tarkoituksiinsa.
pyhpyh kirjoitti:
Olet nikkivaras!
Joku puhui nimimerkkivarkaudesta. Mutta ei ole mahdollista varastaa nimimerkkiä. Juuri siksi vilpittömästi hyvää tarkoittavat ihmiset rekisteröityvät nimimerkeiksi tai oikealla nimellään, että erottuisivat lusteenomaisesta nimettömyydestä. Rekisteröimätön on kuin musta burga kasvoilla.
Hei!
Roomalaisella vallalla on Raamatun historiassa perinteet. Alkuseurakunta oli vaikeuksissa aikansa hallintokulttuurin kanssa. Keisarin nimessä kokoontumiset olivat asianmukaisia ja kaikenlaisia muita väestön kokoontumisia vainoharhaiset johtajat katsoivat karsaasti. Roomalaiset hävittivät Jerusalemin v. 70 jkr; Matt 24:15-20, Dan 7:25.
Sen aikaiseen maalliseen Rooman valtaan yhtyi halukkaasti keskiaikaisen kirkon johtajia.
Tämä on historiallinen totuus.
Kannattaa muistaa että- Adventtikirkossa on yksilöitä joilla on omia käsityksiään ja käyttävät omaa ilmaisutapaa. Roomalaiskatolinen kirkko saattaa historiaa tutkittaessa korostua.
> Kyllä Adventtikirkossa tiedetään että Jumalalle pyhittyneitä vilpittömiä yksilöitä on yksilöinä protestanttisissa ja katolisissa piireissä. Näin minäkin ajattelen. <
Kirkon teologia ei tuomitse muiden seurakuntien yksilöitä. Historiaa ja uskonpuhdistusta tutkitaan ja uskonpuhdistajien kirjoituksia tutkitaan niin ikään.
Jokainen vastaa oman tietomääränsä valon mukaan omantuntonsa asioista Jumalan edessä.
Historian valossa roomalaiskatolisuus voi tarpeettomasti ja tahattomasti korostuakin.
Adventtikirkon teologia pitää tiukasti kiinni Kristus kallion ehdoista eikä Adventtikirkon teologia koskaan maailman synnin puolelle hievahda. Yksilöt ovat aina yksilöitä. Matt 13.
Yksilöitä ei kukaan tuomitse. Korkeintaan polemiikkia on teologiasta suhteessa Raamatun opetukseen.
Ilm 17-18, 13, 14:6-13, kertoo omaa kieltään kuitenkin maailman suurien uskonnollisten kirkkojen maallistumisesta. 1 Joh 2:15-17.
Hebr 12:14, Ilm 14:12, 12:17.
Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä. Joh 14, Ef 2:8-9.
Katolisissa piireissä on ollut aina yksilöitä jotka ovat vilpittömiä ja ovat oman tietonsa valon mukaan tiedossaan ja toimissaan. "Suuria persooniakin" kuten esim. äiti Teresa oli aikoinaan.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- RockSolidCatholic
Kiitos viestistäsi! Tätä lukiessa tuli hyvä mieli ja toivoisin että tällä tavalla toisia kunnioittavia kristittyjä olisi joka seurakunnassa enemmänkin.
En siis sitä väitä etteikö myös katolisessa kirkossa olisi ihmisiä jotka eivät suhtautuisi tuomitsevasti muita kirkkoja kohtaan, en missään nimessä. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä katolisen kirkon oppi että toisia kristittyjä alettaisiin tuomitsemaan vaan kannustetaan ykseyteen vaikka teologisia eroja kirkkojen välillä olisikin.
Tämmöistä keskustelua minä alun alkaen hainkin enkä ole ainakaan tarkoittanut olla missään vaiheessa hyökkäävä tai tuomitseva koska koko keskusteluaiheen ideahan oli päinvastainen.
Idea oli keskustella tästä pahasta kun Kristukselta koitetaan viedä tuomiovaltaa ja senhän nyt jokainen tietää ettei siinä luonnollisesti onnistu kukaan. Koen että tämä jännite on ikävä kyllä suurin adventistien ja katolisten välillä ja itse koitan pyrkiä tässä vastavirtaan.
Ilmaisutapoja on niin paljon kuin on ihmisiäkin, tässä keskustelussa on nyt jo tuomittu minua helvettiin useampaan otteeseen mutta minä en vastaa pahaan pahalla.
Siunauksia myös sinulle!
Ehkä adventtikirkoissa ei puhuta katollisesta kirkosta kaikkein kauneimmin, mutta itse olen kyllä yleensä kuullut, että pitää ymmärtää ero ihmisen ja instituution välillä. Monesti äiti Teresa on otettu hyväksi esimerkiksi, miten upea kristitty hän oli. Mutta historiaa ei pysty muuttamaan, se on mitä se on myös katolisen kirkon osalta. Ja adventtikirkossa uskomme, että historia tulee vielä toistumaan ennen Jeesuksen tuloa ja katolisen kirkon toimesta tullaan maailmanlaajuinen sunnuntailaki vielä laittamaan toimeen ja vainoamaan toisin ajattelevia.
Tuossa linkki, mitä ajattelemme muista uskovista:
http://kirjasto.adventist.fi/nain-uskomme
ja tuossa linkissä on myös katolisesta kirkosta kerrottu:
http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos
Jeesus näkee meidän sydämiimme ja Hän on meidän tuomarimme ja jos olemme Hänen omiaan myös asianajajamme.- RockSolidCatholic
En pistänyt tätä keskusteluaihetta varsinaisesti pystyyn puhuakseni opista koska siinä on jyrkkiä eroja mutta tuon allekirjoitan täysin että pelastuksen ratkaisee yksin sydämen suhde Vapahtajaan eikä johonkin tiettyyn seurakuntaan kuuluminen.
Historiasta näkemykset poikkeavat todella paljon ja täällä kun jo joku rohkeasti uskalsi sanoa suoraan lainaten paavia "saatanan kätyriksi" samalla kun totesi minun joutuvan helvettiin niin me näemme paavin Pietarin seuraajana emmekä ilmestyskirjan petona.
Ainoa syy miksi alunperin pistin tämän keskusteluaiheen pystyyn oli tämä muiden kristittyjen välinen hyväksyntä minkä jo allekirjoitit Jarin kanssa ja mistä olen iloinen. - Exadventistiparka
En pistänyt tätä keskusteluaihetta varsinaisesti pystyyn puhuakseni opista koska siinä on jyrkkiä eroja mutta tuon allekirjoitan täysin että pelastuksen ratkaisee yksin sydämen suhde Vapahtajaan eikä johonkin tiettyyn seurakuntaan kuuluminen.
Historiasta näkemykset poikkeavat todella paljon ja täällä kun jo joku rohkeasti uskalsi sanoa suoraan lainaten paavia "saatanan kätyriksi" samalla kun totesi minun joutuvan helvettiin niin me näemme paavin Pietarin seuraajana emmekä ilmestyskirjan petona.
Ainoa syy miksi alunperin pistin tämän keskusteluaiheen pystyyn oli tämä muiden kristittyjen välinen hyväksyntä minkä jo allekirjoitit Jarin kanssa ja mistä olen iloinen.Niin, virallinen opetushan ei tuomitse katolista kirkkoa tänä päivänä, mutta esim. ilmestyskirjaseminaareissa tehdään kyllä aivan selväksi mikä on portto ja mikä on paavi ja mikä on pedon merkki ja miten edelliset liittyvät toisiinsa. En suosittele kenellekään katoliselle sen vuoksi adventistista ilmestyskirjaseminaaria.
Tosin, koko adventistisen mytologian ilmestyskirjatulkinta on ihan huuhaata ja suoraan Raamatunvastaista - joten tarkalleen ottaen en kyllä suosittele sitä kenellekään. - RockSolidCatholic
Niin, virallinen opetushan ei tuomitse katolista kirkkoa tänä päivänä, mutta esim. ilmestyskirjaseminaareissa tehdään kyllä aivan selväksi mikä on portto ja mikä on paavi ja mikä on pedon merkki ja miten edelliset liittyvät toisiinsa. En suosittele kenellekään katoliselle sen vuoksi adventistista ilmestyskirjaseminaaria.
Tosin, koko adventistisen mytologian ilmestyskirjatulkinta on ihan huuhaata ja suoraan Raamatunvastaista - joten tarkalleen ottaen en kyllä suosittele sitä kenellekään.Katolisella kirkolla ei ainakaan onneksi vielä ole tuommoisia muita kristittyjä tuomitsevia seminaareja. Adventismista vaikka sattuneesta syystä aika paljon tiedänkin tai voidaan sanoa jopa että erittäin paljon niin minullekin tuli uutena tuo että tuommoisia seminaareja järjestetään.
- Kysynvaan
Niin, virallinen opetushan ei tuomitse katolista kirkkoa tänä päivänä, mutta esim. ilmestyskirjaseminaareissa tehdään kyllä aivan selväksi mikä on portto ja mikä on paavi ja mikä on pedon merkki ja miten edelliset liittyvät toisiinsa. En suosittele kenellekään katoliselle sen vuoksi adventistista ilmestyskirjaseminaaria.
Tosin, koko adventistisen mytologian ilmestyskirjatulkinta on ihan huuhaata ja suoraan Raamatunvastaista - joten tarkalleen ottaen en kyllä suosittele sitä kenellekään.Kun sanotaan, älä tee noin tai älä mene sinne niin siloinhan kaikki sinne menevät.
Antaa kaikille vapaus tutkia itse mikä on Jumalasta ja mikä ei. - Exadventistiparka
Kysynvaan kirjoitti:
Kun sanotaan, älä tee noin tai älä mene sinne niin siloinhan kaikki sinne menevät.
Antaa kaikille vapaus tutkia itse mikä on Jumalasta ja mikä ei.Sanoin että en suosittele sitä kenellekään. Toki sinne voi mennä se joka haluaa.
- RockSolidCatholic
Kysynvaan kirjoitti:
Kun sanotaan, älä tee noin tai älä mene sinne niin siloinhan kaikki sinne menevät.
Antaa kaikille vapaus tutkia itse mikä on Jumalasta ja mikä ei.En voisi olla asiasta yhtään enempää samaa mieltä. Kaikkien tulisi mielestäni tutkiskella itse itseään, tutustua eri seurakuntiin ja oppeihin ja sitä rataa. Minä olen tutustunut erittäin laajaan määrään eri seurakuntia ja kannustan ja rohkaisen kaikkia muitakin tekemään niin sillä onhan se myös kristillisesti sivistävää tietää eri seurakunnista kokemalla ja näkemällä itse.
Kristinuskossa ydin on Kristuksen ylösnousemus ja armosta pelastuminen ja vedän mielelläni yhtä köyttä kaikkien kristittyjen kanssa! :) - advariveli
Kiitos sinulle veli,että pyrit rauhaan kaikkien kanssa!
Siunausta sinulle kyllä Jeesus on hyvä! - pyhpyh
Tosin, koko adventistisen mytologian ilmestyskirjatulkinta on ihan huuhaata ja suoraan Raamatunvastaista - joten tarkalleen ottaen en kyllä suosittele sitä kenellekään.Sinä valehtelet, koska vihaat totuutta.
En voisi olla asiasta yhtään enempää samaa mieltä. Kaikkien tulisi mielestäni tutkiskella itse itseään, tutustua eri seurakuntiin ja oppeihin ja sitä rataa. Minä olen tutustunut erittäin laajaan määrään eri seurakuntia ja kannustan ja rohkaisen kaikkia muitakin tekemään niin sillä onhan se myös kristillisesti sivistävää tietää eri seurakunnista kokemalla ja näkemällä itse.
Kristinuskossa ydin on Kristuksen ylösnousemus ja armosta pelastuminen ja vedän mielelläni yhtä köyttä kaikkien kristittyjen kanssa! :)"Kristinuskossa ydin on Kristuksen ylösnousemus ja armosta pelastuminen ja vedän mielelläni yhtä köyttä kaikkien kristittyjen kanssa! :)"
Pitkäperjantain lunastustyössä se ydin kun on, niin oikeassa kurssissa ollaan eli kristinusko pysyy kristinuskona. Kasteessa ja ehtoollisessa muistamme Kristuksen kuolemaa - me ikäänkuin kuolemme Hänen kanssaan. Pääsiäisen ylösnousemusriemu on sitten seurausta ja Kristuksen ylösnousemusvoimassa vaeltaminen.
- RockSolidCatholic
Tämä keskustelu ei valitettavasti lähtenyt käyntiin aivan toivotulla tavalla eikä minulla ole energiaa/halua/aikaa jatkaa joten poistun takavasemmalle. Kiitokset myös muutamista posteista jotka ihan alkuperäiseen aiheeseen liittyivätkin!
Pistäkää lukkoon tai jättäkää auki jos haluatte jatkaa muulla porukalla.
Kristuksen rauhaa kaikille seurakuntaan tai vakaumukseen katsomatta! - pyhpyh
Se on niin, että katolisen kirkon oppi on väärää evankeliumia eikä sitä voi hyväksyä mistään hinnasta. Uskollisuus katoliselle harhaopille on uskottomuutta Jumalaa vastaan. Piste.
- pyhpyhpyh
Ja uskollisuus adventismille on Jumalan pilkkaa ja valheessa elämistä. Piste
- pyhpyh
Mieluummin seuraan Jeesusta kuin katolista harhaa. Piste.
- Satunnainenlukija
Hyvä pyhpyh, Ihan vain tämän keskustelun sivullisena lukijana koen tarvetta kirjoittaa sinulle muutaman sanan. Mainitset kommentissasi, että "Mieluummin seuraan Jeesusta kuin katolista harhaa. Piste." Jeesuksen seuraaminen tosiaakin on paras ja jaloin päämäärä. Oletko koskaan miettinyt mitä se sinulle käytännössä merkitsee? Miten se näkyy suhteessasi toisiin ihmisiin ja siihen miten kohtelet heitä? (Ei tarvitse vastata, kysymykset ovat vain mietittäväksesi) Jeesuksen todellinen seuraaja käyttäytyy ja puhuu hänen tavallaan, toisen ihmisyyttä kunnioittaen. Aina kun puhumme (tai kirjoitamme) räikeitä ja karkeita sanoja toisia loukaten, hyökkäämme niitä vastaan joiden puolesta Jeesus on kuollut ja jotka ovat hänen silmäteränsä. Sellainen käytös haavoittaa sekä Jeesusta että seurakuntaa. Missään Raamatussa emme löydä Jeesusta ruttaamassa ihmisiä tai puhumassa heille halveksivasti. Jeesuksen kovimmat keskustelut käytiin niiden kanssa, jotka kokivat olevansa Jumalan valtakunnan kansalaisia ja halveksivat kaikkia muita (fariseukset). Myös heitä Jeesus pyrki vetämään puoleensa ja herätteli havaitsemaan oman tarpeensa tulla pelastetuiksi. Ole siunattu pyhpyh ja toivottavasti saat sellaisen rauhan, että voit käyttää energiaasi ja voimavarojasi toisten ihmisten rohkaisemiseen. Sellaisille sanoille olisi varmasti tilausta tässä surullisessa maailmassa.
Yst. terveisin,
Kerttuli Giantzaklidis
Pastori
Turun adventtiseurakunta - Voikumpa
Satunnainenlukija kirjoitti:
Hyvä pyhpyh, Ihan vain tämän keskustelun sivullisena lukijana koen tarvetta kirjoittaa sinulle muutaman sanan. Mainitset kommentissasi, että "Mieluummin seuraan Jeesusta kuin katolista harhaa. Piste." Jeesuksen seuraaminen tosiaakin on paras ja jaloin päämäärä. Oletko koskaan miettinyt mitä se sinulle käytännössä merkitsee? Miten se näkyy suhteessasi toisiin ihmisiin ja siihen miten kohtelet heitä? (Ei tarvitse vastata, kysymykset ovat vain mietittäväksesi) Jeesuksen todellinen seuraaja käyttäytyy ja puhuu hänen tavallaan, toisen ihmisyyttä kunnioittaen. Aina kun puhumme (tai kirjoitamme) räikeitä ja karkeita sanoja toisia loukaten, hyökkäämme niitä vastaan joiden puolesta Jeesus on kuollut ja jotka ovat hänen silmäteränsä. Sellainen käytös haavoittaa sekä Jeesusta että seurakuntaa. Missään Raamatussa emme löydä Jeesusta ruttaamassa ihmisiä tai puhumassa heille halveksivasti. Jeesuksen kovimmat keskustelut käytiin niiden kanssa, jotka kokivat olevansa Jumalan valtakunnan kansalaisia ja halveksivat kaikkia muita (fariseukset). Myös heitä Jeesus pyrki vetämään puoleensa ja herätteli havaitsemaan oman tarpeensa tulla pelastetuiksi. Ole siunattu pyhpyh ja toivottavasti saat sellaisen rauhan, että voit käyttää energiaasi ja voimavarojasi toisten ihmisten rohkaisemiseen. Sellaisille sanoille olisi varmasti tilausta tässä surullisessa maailmassa.
Yst. terveisin,
Kerttuli Giantzaklidis
Pastori
Turun adventtiseurakuntaErityisen varovainen sanomisissaan pitäisi olla silloin kun vastapuolena on jonkin toisen kirkkokunnan ihminen ja miettiä minkä kuvan annamme itsestämme. Se ei välttämättä kaikille adventisteille ole yhtä ok kuin toisille esiintyä ja spedeillä miten sattuu ja saada adventisteja huonoon valoon. Ei sillä etteikö tämä koko foorumi olisi räjähtänyt käsiin jo aikoja sitten...
- satunnainenlukija
Niinpä, hyvä Voikumpa! Oikeassa olet. Ja erikoisen vaikeaa on keskustella netissä, jossa vastassa on kasvon nimimerkki. Silloin helposti unohtuu, että ihminenhän se sielläkin on tietskarinsa takana ja häntä tulee kunnioittaa siinä missä ketä tahansa muuta ihmistä. Hyviä öitä sinulle!
Kerttuli
RockSolidCatholic ehti jo vetäytyä keskustelusta, mutta voinen silti laittaa muutaman kommentin aiheesta - kaikki kyllä sellaista, minkä olen täällä aiemminkin todennut.
Ensinnäkin sitä, että katolisuus huomioidaan ja se nähdään profeetallisessa roolissa (niin hyvässä kuin pahassa) nousee siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että katolinen kirkko on ylivoimaisesti suurin ja vaikutusvaltaisin kristillinen yhteisö maailmassa.
Toiseksi, adventtikirkko ei ole ainoa yhteisö, joka opetuksessaan katolisen kirkon menneen ja mahdollisen tulevan roolin huomioi. Monet tässäkin ketjussa olevat kriittiset viestit ovat muiden kuin adventistien kirjoittamia.
Kolmanneksi, keskiajan kirkon toiminnassa on arvosteltavaa, jonka monet katolisetkin näkevät. On tietenkin hullua jatkaa niistä jauhamista - ainakin asioista, joissa katolinen kirkko nyt opettaa tai toimii toisin.
Neljänneksi, Euroopan protestanttisissa maissa oli uskonpuhdistuksen jäljiltä vahva antikatolinen henki - ja tietenkin katolisissa maissa vahva antiprotestanttinen henki. Euroopan maissa tämä antijotakin kulttuuri on viimeisen sadan tai kahdensadan vuoden aikana hävinnyt samalla kun uskonnonvapaus ja suvaitsevaisuus on lisääntynyt. Pohjois-Amerikassa antikatolisuus kuoli myöhemmin.
Amerikkalaisella antikatolisuudella oli selvät sosiologiset syyt. Enemmistö ensimmäisistä siirtolaisista oli protestantteja, jotka muuttivat Pohjois-Amerikkaan vainoja pakoon. 1800 -luvulla Irlannista ja Italiasta tuli suuri määrä katolisia siirtolaisia ja monin paikoin syntyi konflikteja, kun he elättääkseen perheensä suostuvat tekemään työtä halvemmalla ja näyttävät ryöstävän työpaikkoja kunnon protestanteilta tai kun he pyysivät katolista uskonnonopetusta lapsilleen kouluissa. Pohjois-Amerikassa antikatolisuus oli vahvaa aina 1900 -luvun alkuvuosikymmenille asti.
Viidenneksi, Adventtikirkko alusta pitäen seurasi yleistä protestanttista opetusta, jossa keskiajan katolinen kirkko nähtiin petona ja vainoajana ja Raamatun oppien muuttajana. 1900 -luvun vaihteen aikoihin adventistipastori Simpson nosti tämän antikatolisuuden uudenlaiseen kukoistukseen, kun hän teki siitä puheittensa ytimen evankelioinnissa. Koska ilmapiiri oli antikatolinen, hän sai suurta menestystä puhuessaan katolisen kirkon kauheuksista räväkämmin kuin toiset. Katolisuus ei hänen mielestään ollut vain vainoaja vaan kirkko oli muuttanut sapatin sunnuntaille ja vesittänyt liki kaikki Raamatun opit. Simpsonin menestys sai muutkin adventistipastorit ottamaan häneltä mallia.
Levy jäi päälle. Näitä hyökkäyksiä katolisuutta vastaan voi tuskin pitää kristillisinä tai järkevinä vaikka ne tätä taustaa vasten ehkä olivat ymmärrettäviä. Valitettavasti ne jäivät osaksi adventtikirkon toimintaa myös maissa, joissa katolisia tai katolispelkoa ei juurikaan ollut - kuten Suomessa.
Monet järkevät adventistit ovat kuitenkin jo vuosien ajan tajunneet, ettei toisen uskonnollisen yhteisön haukkumisella tai vihapuheella viedä evankeliumia eteenpäin. Vuoden 1914 jälkeen kirkko ei enää julkaissut opinkohtaluetteloaan, jossa paavi mainittiin. Kun uusi opinkohtien kooste valmistui 1931, siinä ei enää ollut hyökkäystä katolisuutta vastaan.
Yksittäiset jäsenet ja pastorit ovat vuosien varrella vähitellen luopuneet katolisuudella ratsastamisesta eikä nuoremmasta pastoripolvesta tai jäsenistöstä taida löytyä montaa, jotka puhuvat katolisuudesta mitään.
Olen usein haastanut niin pastoriksi koulutettavia kuin seurakunnan jäseniä esittämään edes yhden Raamatun profetian, joka heidän mielestään osoittaisi, että katolinen kirkko nyt tai tulevaisuudessa tekee jotakin kauheaa. Liekö muistini huonontunut, mutta väittäisin, ettei kukaan ole vielä tällaista profetiaa esittänyt.
Ilmeisen huonolla menestyksellä, olen myös yrittänyt opettaa, että kun joku paasaa katolista kirkkoa ja paavia vastaan, se ei vain loukkaa katolisia vaan saa jokaisen normaalin järkevän suomalaisen (oli sitten luterilainen, ortodoksi, helluntailainen tai ihan maallistunut ateisti) ajattelemaan, että teidän uskossanne on jotakin vialla, kun täytyy haukkua toisia.
Olisi paljon järkevämpää korostaa Jumalan rakkautta ja armoa ja sitä kuinka jokainen Raamatun opetus tästä rakkaudesta ja armosta kertoo.
Kai- pyhpyh
Lueppa Ilm. 13 uudestaan.
- olisikolammastenvaatteis
pyhpyh kirjoitti:
Ainakin kuolinhaavan parantumisesta mainitaan 13. luvussa 3. Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi IHMETELLEN PETOA.
Niin kuise se noin lempeänä nykyään näyttäytyy ? - Nyttaitaa
pyhpyh kirjoitti:
Nyt taitaa tämä pillerin popsija koittaa haukata vähän turhan isoa suupalaa kun alkaa opettamaan Kai Arasolaa, teologian tohtoria ja adventtikirkon suurta vaikuttajaa.
Ensin haukkuu asiallisesti käyttäytyvän ilmeisesti katolilaisen ja tuomitsee hänet moneen kertaan helvittiin ja sitten tämä. Älä tee itsestäsi enää typerämmän näköistä kuin olet jo tehnyt tai toisaalta, tee vaan. - Kyllätaitaa
IlmestyskirjaTV-sarja olla vähän toista mieltä ja enemmistö adventisteista..... Timo Flink ja Klaus Kalliokoski julistavat vielä kolmen enkelin sanomaa, ilman vesittämistä.
Teologi Kai Arasolan kirjoitus olikin varsin mielenkiintoinen, kiitos siitä.
Niinpä, sopii kysyä Arasolan linjalla, että mikä on vikana adventismin uskossa/opeissa, jos pitää muita kirkkokuntia haukkua ja tuomita ja demonisoida Ilmestyskirjan petona?pyhpyh kirjoitti:
Hyvä veli, olen lukenut luvun 13 moneen kertaan ja suosittelen uutte lukukertaa sinullekin. Mielestäni kaikki luvun tätä aikaa tai tulevaa koskevat "kauheudet" tekee luvun toinen maasta nouseva peto, jota en muista kenenkään adventistin ikinä tulkinnee katoliseksi kirkoksi.
Luvun ensimmäisen pedon monet adventistit tulkitsevat katolisuudeksi, mutta eihän siitä ensimmäisestä pedosta sanota luvun lopussa kuin se, että joku muu tekee siitä kuvan, joka alkaa elää ja puhua ja jota kaikki yritetään pakottaa palvomaan. Ei ihan maatamullistavan kauheaa. Ilmestyskirjan luvut kannattaa lukea huolella ja katsoa kuka siellä mitäkin tekee ja tietenkin myös se, mitä Jumala tekee. Jos tuntuu liian vaikealta, on paras tyytyä siihen, mitä Jeesus opettaa Matt 24 tai sovitella niitä Ilmestyskirjan kappaleita sinne Matteuksen eskatologian perustalle. :)
Kaikki muu, mitä tästä pedosta tässä luvussa sanotaan, sopii parhaiten kuvaamaan keskiajan kirkkoa eivätkä katolisetkaan ole eri mieltä, jos sanomme keskiajan kirkon onnistuneen tekemään aivan kauheita asioita. Voi kuitenkin kysyä, mitä siunausta näistä menneistä puhumisessa on?
Vieläkin luulen olevani oikeassa, kun väitän, että katolisuudesta paasaaminen työntää ihmisiä pois uskon tieltä. Armosta ja rakkaudesta ja siitä kuinka Raamatun totuus kokonaisuudessaan on armoa ja rakkautta, puolestaan vetää ihmisiä evankeliumin piiriin.
Kaitotuusfriikki7678 kirjoitti:
Teologi Kai Arasolan kirjoitus olikin varsin mielenkiintoinen, kiitos siitä.
Niinpä, sopii kysyä Arasolan linjalla, että mikä on vikana adventismin uskossa/opeissa, jos pitää muita kirkkokuntia haukkua ja tuomita ja demonisoida Ilmestyskirjan petona?Ei adventtikirkolla ole mitään oppia, joka antaisi aiheet tuomita tai haukkua toisia, eivätkä adventistit minun kokemukseni mukaan sellaista harrasta. Sitä kyllä tehtiin muutama vuosikymmen sitten, myönnettäköön. Joillakin on tässäkin asiassa jäänyt äänilevy jumiin, ja kun eivät omassa kirkossaan saa vastakaikua toisen mollaamiselle, tekevät sen tällä palstalla.
On siis adventisteja, jotka ansaitsisivat tässä suhteessa nuhteet. Toisaalta on myös kirkon vastustajia, jotkut entisiä adventisteja, jotka ovat niin herkkänahkaisia suhteessa adventismin ja niin innokkaita löytämään adventismissa jotakin vikaa, että he lukevat sisällöltään neutraalitkin tekstit kauheaksi toisten kristittyjen mollaamiseksi. :)
Kai- kolmasenkeli
Kyllätaitaa kirjoitti:
IlmestyskirjaTV-sarja olla vähän toista mieltä ja enemmistö adventisteista..... Timo Flink ja Klaus Kalliokoski julistavat vielä kolmen enkelin sanomaa, ilman vesittämistä.
On se hyvä, että löytyy vielä niitä, jotka eivät kolmannen enkelin sanomaa vesittele. Tunnen paljon adventisteja, jotka pitäytyvät kolmannen enkelin sanomaan pedosta, jonka Lutherikin tunnisti.
Mukavaa, kun Kai vielä tulit vastailemaan. Olen mielenkiinnolla lukenut tolkullisia tekstejäsi tällä palstalla.
Ellet tiedä niin olin adventisti 1984-1989 vuosina ja luin paljon adventistista kirjallisuutta kuten EGW:n tuotantoa. Hei eikös Suuressa taistelussa lue, että katolinen kirkko on suunniteltu kahta ihmisluokkaa varten: niitä, jotka haluavat pelastaa itse itsensä ja niitä jotka haluavat pelastua synneissänsä? Vai muistanko väärin?
Minusta tulisi tuon 1980-luvun adventistisen vaikutuksen johdosta - jota vielä riviadventistit omalla antikatolisuudellaan vahvistivat niinikään tiukka antikatolinen. Heh, muistelen puhuneeni, että haluan vastustaa kaikkea "katolilaista hapatusta".
Mutta sitten kun menin teologiaa opiskelemaan Helsingin yliopistoon minä aloinkin tutkia katolisen teologian alkuperäislähteitä ja katolista teologiaa muutenkin siinä samalla ja luterilaista teologiaa myös ja mielenkiinnolla opiskelin eksegetiikkaa sekä kirkkohistoriaa niin tulin siihen tulemaan, että adventtikirkon teorioissa koskien "paavikuntaa" on jotain vinossa.
Ja muu teologian tutkimiseni ja vertaaminen Raamattuun - joka on minulle Jumalan ilmoitus- johti minut siihen, että päätin erota adventismista ja jättää ne kaikki adventistiset erityisopit, kun en mielestäni löytänytkään niille selkeää tukea Jumalan sanasta.Kai_A kirjoitti:
Ei adventtikirkolla ole mitään oppia, joka antaisi aiheet tuomita tai haukkua toisia, eivätkä adventistit minun kokemukseni mukaan sellaista harrasta. Sitä kyllä tehtiin muutama vuosikymmen sitten, myönnettäköön. Joillakin on tässäkin asiassa jäänyt äänilevy jumiin, ja kun eivät omassa kirkossaan saa vastakaikua toisen mollaamiselle, tekevät sen tällä palstalla.
On siis adventisteja, jotka ansaitsisivat tässä suhteessa nuhteet. Toisaalta on myös kirkon vastustajia, jotkut entisiä adventisteja, jotka ovat niin herkkänahkaisia suhteessa adventismin ja niin innokkaita löytämään adventismissa jotakin vikaa, että he lukevat sisällöltään neutraalitkin tekstit kauheaksi toisten kristittyjen mollaamiseksi. :)
Kai"Ei adventtikirkolla ole mitään oppia, joka antaisi aiheet tuomita tai haukkua toisia, eivätkä adventistit minun kokemukseni mukaan sellaista harrasta. "
Tästä olen iloinen, että kirkossanne on sanojesi perusteella tapahtunut kehitystä verrattuna omaan adventistiaikaani.totuusfriikki7678 kirjoitti:
Mukavaa, kun Kai vielä tulit vastailemaan. Olen mielenkiinnolla lukenut tolkullisia tekstejäsi tällä palstalla.
Ellet tiedä niin olin adventisti 1984-1989 vuosina ja luin paljon adventistista kirjallisuutta kuten EGW:n tuotantoa. Hei eikös Suuressa taistelussa lue, että katolinen kirkko on suunniteltu kahta ihmisluokkaa varten: niitä, jotka haluavat pelastaa itse itsensä ja niitä jotka haluavat pelastua synneissänsä? Vai muistanko väärin?
Minusta tulisi tuon 1980-luvun adventistisen vaikutuksen johdosta - jota vielä riviadventistit omalla antikatolisuudellaan vahvistivat niinikään tiukka antikatolinen. Heh, muistelen puhuneeni, että haluan vastustaa kaikkea "katolilaista hapatusta".
Mutta sitten kun menin teologiaa opiskelemaan Helsingin yliopistoon minä aloinkin tutkia katolisen teologian alkuperäislähteitä ja katolista teologiaa muutenkin siinä samalla ja luterilaista teologiaa myös ja mielenkiinnolla opiskelin eksegetiikkaa sekä kirkkohistoriaa niin tulin siihen tulemaan, että adventtikirkon teorioissa koskien "paavikuntaa" on jotain vinossa.
Ja muu teologian tutkimiseni ja vertaaminen Raamattuun - joka on minulle Jumalan ilmoitus- johti minut siihen, että päätin erota adventismista ja jättää ne kaikki adventistiset erityisopit, kun en mielestäni löytänytkään niille selkeää tukea Jumalan sanasta.Piti siis sanoa, että minusta TULI tuon 1980-luvun adventistisen vaikutuksen johdosta jne.
- pyhpyh
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Ja muu teologian tutkimiseni ja vertaaminen Raamattuun - joka on minulle Jumalan ilmoitus- johti minut siihen, että päätin erota adventismista ja jättää ne kaikki adventistiset erityisopit, kun en mielestäni löytänytkään niille selkeää tukea Jumalan sanasta.Eli menit babylonin huorakirkkojen oppiin ja sen opin nielit Helsingissä. just.
- nytenymmärrä
Kyllätaitaa kirjoitti:
Niin? No se ei ole sama asia kuin katolisten halveksiminen.
- pyhpyh
pyhpyh kirjoitti:
Eli menit babylonin huorakirkkojen oppiin ja sen opin nielit Helsingissä. just.
Tällä ihmisellä täytyy olla joku mielenterveys/vihanhallinta-ongelma.. :D
- pyhpyh
Niin sulla vissiin on, nikkivaras.
- 1234567---
Ja muu teologian tutkimiseni ja vertaaminen Raamattuun - joka on minulle Jumalan ilmoitus- johti minut siihen, että päätin erota adventismista ja jättää ne kaikki adventistiset erityisopit, kun en mielestäni löytänytkään niille selkeää tukea Jumalan sanasta.Paavi on Ilmestyskirjan peto, josta 1700-luvun virret kertovat.
Paavinvalta sai kuolinhaavan Ranskan vallatessa Rooman v.1798 ja vangitessa paavin. Näytti siltä, että se merkitsi loppua paavikunnalle. Englantilainen historioitsija Thomas Carlyne kirjoitti katolisesta kirkosta: Paavikunta ei voi palata takaisin enempää kuin pakanuuskaan. Mutta "kuolinhaava" alkoi parantua. Lateraanisopimuksen mukaan v.1929 Vatikaani sai v. 1870 menettämänsä alueen ja poliittiset oikeutensa takaisin.
Ilm.13:3. Ja minä nääin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maailma seurasi ihmetellen petoa.
Jos ei tunnista petoa ja merkkiä niin jää pedon saaliiksi. Näin tulee käymään suurelle osalle suuria ja pieniä. 1234567--- kirjoitti:
Paavi on Ilmestyskirjan peto, josta 1700-luvun virret kertovat.
Paavinvalta sai kuolinhaavan Ranskan vallatessa Rooman v.1798 ja vangitessa paavin. Näytti siltä, että se merkitsi loppua paavikunnalle. Englantilainen historioitsija Thomas Carlyne kirjoitti katolisesta kirkosta: Paavikunta ei voi palata takaisin enempää kuin pakanuuskaan. Mutta "kuolinhaava" alkoi parantua. Lateraanisopimuksen mukaan v.1929 Vatikaani sai v. 1870 menettämänsä alueen ja poliittiset oikeutensa takaisin.
Ilm.13:3. Ja minä nääin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maailma seurasi ihmetellen petoa.
Jos ei tunnista petoa ja merkkiä niin jää pedon saaliiksi. Näin tulee käymään suurelle osalle suuria ja pieniä."Paavi on Ilmestyskirjan peto, josta 1700-luvun virret kertovat."
Onpa sinulla hyvät "lähteet", jokin 1700-luvun virsi ja sinun näkökulmastasi katsoen vissiin Babylon-porttokirkon luterilaisesta virsikirjasta.- 1234567---
"Paavi on Ilmestyskirjan peto, josta 1700-luvun virret kertovat."
Onpa sinulla hyvät "lähteet", jokin 1700-luvun virsi ja sinun näkökulmastasi katsoen vissiin Babylon-porttokirkon luterilaisesta virsikirjasta.Kyllä vanha Luterilaisuus tiesi kuka on peto 666, josta virret kertovat. Näiltä nykyajan ihmisilta puuttuu ymmärrys ja viisaus mitä Ilmestyskirjan sanomaan tulee. Suuri osa ei tunnista edes petoa 666, vaikka kyllä miehisten miehien pitäisi pedot tunnistaa.
- on.varmasti.ykkönen
1234567--- kirjoitti:
Kyllä vanha Luterilaisuus tiesi kuka on peto 666, josta virret kertovat. Näiltä nykyajan ihmisilta puuttuu ymmärrys ja viisaus mitä Ilmestyskirjan sanomaan tulee. Suuri osa ei tunnista edes petoa 666, vaikka kyllä miehisten miehien pitäisi pedot tunnistaa.
Kyllä löytyy ainakin yksi miehinen mies ja se on ylifariseus_1 ykkönen.
- ei.turhan.lörpöttelijä
on.varmasti.ykkönen kirjoitti:
Kyllä löytyy ainakin yksi miehinen mies ja se on ylifariseus_1 ykkönen.
Niin hän ei ole paljon äänessä, mutta silloin kun on äänessä puhuu täyttä asiaa.
" Ilmeisen huonolla menestyksellä, olen myös yrittänyt opettaa, että kun joku paasaa katolista kirkkoa ja paavia vastaan, se ei vain loukkaa katolisia vaan saa jokaisen normaalin järkevän suomalaisen (oli sitten luterilainen, ortodoksi, helluntailainen tai ihan maallistunut ateisti) ajattelemaan, että teidän uskossanne on jotakin vialla, kun täytyy haukkua toisia.
Olisi paljon järkevämpää korostaa Jumalan rakkautta ja armoa ja sitä kuinka jokainen Raamatun opetus tästä rakkaudesta ja armosta kertoo.
Kai "
Näinhän se on ja tosiaan jo myös V.T:n puolella. Että Raamattu on Jumalan rakkauden ja armon kirja.
- Voikamala
Voi kamala tätä ketjua. Täytyy kyllä joskus käydä tutustumassa adventismiin että näkee minkälaisia ihmisiä siellä oikein on.
- pyhpyh
Ihmisiä, jotka tietävät, että katolinen kirkko on saatanan mestariteos, tehty kahta ihmisryhmää varten. Toiset haluavat pelastua omilla ansioilla ja toiset synneissään. Molemmat joutuvat kadotukseen.
Hei! Jos "kamaluudesta" puhutaan, niin eiköhän tämä koko palsta ole sitä. Mutta jos haluaa saada oikean kuvan adventisteista, niin silloin on paras käydä itse tutustumassa. Media7 lähettää Aitolahdesta ja Annankadulta Jumalanpalveluksia, joten tutustua voi myös netin välityksellä. Tässä Aitolahden tämänpäiväinen jp.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1YuyEp7HU64
Kai_A:n tasapainoisiin käsityksiin on minunkin helppo yhtyä. Uskonsotien ajat ovat takanapäin. Ja hyvä niin. Eikä uusia sotia kannata herätellä.
Niihin aikoihin, kun paavi Johannes Paavali II vieraili Suomessa, elettiin kesäkuuta 1989. Adventtiairuessa tai Nykyajassa kirjoitettiin paljon paavista, paavikunnasta ja katolisesta kirkosta - etupäässä uskonsotien hengessä vastaan. Jokunen katolisia ymmärtävä juttu toki pääsi tiheän seulan läpi. Silloinen kirkon johto oli asiassa eri linjalla kuin Adventtiairuen /Nykyajan silloinen päätoimittaja.
Tähän katolisuuden vastaisuuteen liittyy semmoinenkin kummajainen, että halutaan erottaa toisistaan paavikunta ja katolinen kirkko. Niinpä "Suuren taistelun" luku 35 on muistaakseni otsikoitu "Paavikunnan tarkoitus". Näin ollen siinä luvussa ei puhuttaisikaan katolisesta kirkosta.
Toinen distinktio, joka usein tehdään, erottaa katoliset kristityt katolisesta kirkosta. Eli erotetaan ihmiset laitoksesta. Tällainen erottelu ei kuitenkaan toimi. Jos joku arvostelee katolista kirkkoa tai sen paavia, hän arvostelee myös niitä ihmisiä, jotka tunnustavat katolista uskoa.
Kun sanomaa julistetaan, toimitaan jonkun asian puolesta. Ei ketään vastaan.- Vastakkainasettelu
Tämä ketju huokuu halua herättää vastakkainasettelua. S24 uskontofoorumit on aina viihteellistä luettavaa mutta adventismi on yleensä viihteellisin.
- ätsöniäätsöniä
Vastakkainasettelu kirjoitti:
Tämä ketju huokuu halua herättää vastakkainasettelua. S24 uskontofoorumit on aina viihteellistä luettavaa mutta adventismi on yleensä viihteellisin.
Tämä onkin hyvä, että on vastakkainasettelua. Pelkkä rakkaus rakkaus rakkaus, rakkaus lipevine muotoineen, jota tulee joka tuutista on kyllä välillä ärsyttävää. Tyhjä ei koskaan paukahda, niin ja tyhjän saa pyytämättäkin.
- pyhpyh
Katolista oppia ei voi hyväksyä. Piste.
- Yhtälailla
pyhpyh kirjoitti:
Katolista oppia ei voi hyväksyä. Piste.
Aivan yhtälailla joku katolinen ihminen saattaa ajatella että esim. naispappeutta ei voi hyväksyä muttei siitä huolimatta ala arvostelemaan ja räyhäämään niinkuin täällä näyttää valtaosalla olevan tapana.
- arvostellasaa
Yhtälailla kirjoitti:
Aivan yhtälailla joku katolinen ihminen saattaa ajatella että esim. naispappeutta ei voi hyväksyä muttei siitä huolimatta ala arvostelemaan ja räyhäämään niinkuin täällä näyttää valtaosalla olevan tapana.
Käypäs lukasemassa Raamattu palstalla Teuvo Sunin kirjoituksia, niistä löytyy pontta. Arvostella saa se ei ole räyhäämistä. Tulee kestää arvostelut !
- enmenis
arvostellasaa kirjoitti:
Käypäs lukasemassa Raamattu palstalla Teuvo Sunin kirjoituksia, niistä löytyy pontta. Arvostella saa se ei ole räyhäämistä. Tulee kestää arvostelut !
En menis vertaamaan Teuvo Sunin kirjoituksia tähän palstaan.. Ne ovat älyllisiä kirjoituksia. On hieman erilainen ulosanti kuin esim tällä "painukaa kaikki helvettiin"-pyhpyhillä. Toisaalta tämmöiset rage-tekstit on minulle ja monelle muulle kirkkoon kuulumattomalle mitä parhainta viihdettä. Hyvistä, asiallisista ja toista kunnioittavista väittelyistä ja keskusteluista pidän itsekin.
- Täsmennän
Täsmennän vielä että kiivas ja epäkunnioittava on kaksi aivan eri asiaa. Raivoamalla saa vaan itsensä näyttämään tyhmältä ja muut nauramaan mutta kaikki ei pysty parempaan ulosantiin.
enmenis kirjoitti:
En menis vertaamaan Teuvo Sunin kirjoituksia tähän palstaan.. Ne ovat älyllisiä kirjoituksia. On hieman erilainen ulosanti kuin esim tällä "painukaa kaikki helvettiin"-pyhpyhillä. Toisaalta tämmöiset rage-tekstit on minulle ja monelle muulle kirkkoon kuulumattomalle mitä parhainta viihdettä. Hyvistä, asiallisista ja toista kunnioittavista väittelyistä ja keskusteluista pidän itsekin.
"En menis vertaamaan Teuvo Sunin kirjoituksia tähän palstaan.. Ne ovat älyllisiä kirjoituksia"
Olen käsittänyt tämän Teuvo Sunin väittävän isoa osaa Raamatusta "saatanan valheiksi" ja apostoli Paavalia antikristukseksi ja väittävän, että apostoli Paavalin kirjeissä on Jumalan sanaa jotain 25% vain.
En todellakaan hyväksy mitään tuollaista, että Jumalan sanassa on muka paljon "valheita" ja "eksytystä" ja että Paavali ei olisi Kristuksen valittu ase, kansojen opettaja.
- satunnainenlukija
Hyvä RockSolidCatholic,
Ensiksikin pahoittelen sitä, että olet jumalanpalvelusmatkallasi adventtikirkossa joutunut kuulemaan kielteistä puhetta omasta seurakunnastasi. Monissa adventtiseurakunnissa on nykyään periaatteena se, että jumalanpalveluksissa jokaisen tulee voida tuntea itsensä tervetulleeksi, arvostetuksi ja hyväksytyksi. Ikävää, että näin ei ollut vierailusi yhteydessä. Ehkä suoran palautteen antaminen kyseiseen adventtikirkkoon voisi edesauttaa, että näin ei enää tapahtuisi. Tai ehkä puhuja ei osannut ilmaista itseään niin kuin olisi toivoinut ja mielellään keskustelisi asiasta kanssasi. Sellaisen tilaisuuden ainakin itse toivoisin saavani, jos olisin kyseinen puhuja.
Ymmärsin kirjoituksestasi, että kaipaat kristittyjen yhteyttä. Sitä samaahan myös Jeesus rukoili juuri ennen kuin hänet vietiin ristille. Hän sanoi: "Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut." (Joh. 17:21.) Toiveesi on siis suoraan Jeesuksen sydämestä. Uskon, että Jumalalle tuottaa iloa se, kun hänen omansa voivat olla yhtä huolimatta siitä, että heillä on opillisia eroja. Ykseys ei mielestäni tarkoita opillista samankaltaisuutta, vaan keskinäistä rakkautta ja kunnioitusta. Jeesushan myös sanoi, että hänen seuraajansa tunnetaan nimenomaan keskinäisestä rakkaudesta. Käänteisesti tämä tarkoittaa sitä, että ne joilla on kova, tuomitseva ja vihaava asenne toisia kohtaan eivät ole Jeesuksen todellisia seuraajia kuuluvat he sitten mihin kirkkokuntaan tahansa. Taivaaseen vievä portti/tie ei ole jokin tietty kirkkokunta, vaan Jeesus.
Mikä sitten mahtaa olla jonkin kirkkokunnan rooli? Ja miksi kuulua mihinkään seurakuntaan? Eri seurakunnat/kirkkokunnat määrittelevät toimintasuunnitelmissaan sen syyn miksi he ovat olemassa ja mitkä opit ovat heille oleellisia. Mielestäni seurakuntaan kuuluminen on tärkeää mm. sen vuoksi, että kaikki Jeesuksen seuraajat on kutsuttu viemään sanomaa pelastavasta ja pian palaavasta Jeesuksesta myös niille, joilla ei vielä ole pelastusta. On helpompaa ja käytännöllisempää tehdä se yhdessä kuin yksinäisenä sutena. Me kaikki tarvitsemme myös tukea, opetusta ja ajoittain nuhteluakin, jotta kasvamme hengellisesti. Sinä olet löytänyt kotisi katolisesta kirkosta, minä adventtikirkosta. Ykseyden luominen kovin erillaisten näkemysten keskellä alkaa varmaankin siitä, että etsitään yhtäläisyyksiä ja iloitaan niistä. Päämäärä on kunnioitus, ei oppien samankaltaisuus. Yhteiskristillisissä ja ekumenisissa piireissä toimisessani adventtikirkon edustajana minulle on käynyt yhä selvemmäksi, että aito ykseys syntyy ainoastaan silloin, kun itsellä on selvillä miksi haluaa kuulua tietyyn seurakuntaan ja oma identiteetti on kirkkaana omassa mielessään. Silloin ei tarvitse puhua epäkunnioittavasti muista kirkkokunnista, eikä myöskään pelätä heitä. Tärkeää on myös oppia muilta ja ainoa oikea tapa oppia mitä jokin kirkkokunta opettaa on kuunnella sen omia edustajia, mieluummin vielä virallisia edustajia.
Turussa meillä oli viime syksyn ja kevään aikana Elävä ekumenia-projekti, josta saamme kiittää Turun taidekappelin ihania rouvia. He järjestivät Turun työväenopistolle luoentosarjan: Turun kristilliset yhteisöt. Jokaisella mukaan haluavalla kirkkokunnalla oli mahdollisuus pitää luento ja kertoa omasta uskostaan. Ohjemaan kuului myös mahdollisuus vierailla eri kirkkokuntien jumalanpalveluksessa. Nautin suuresti kyseisestä yhteistyöstä. Oma kokemukseni onkin, että toisia parjaavat ja epäkunnioittavasti muista puhuvat uskovat alkavat olla vähemmistössä. Kaikki, jotka tajuavat maailman hädän, ymmärtävät myös sen, että jokaista kristillistä kirkkokuntaa, jokaista aitoa Jeesuksen seuraajaa, tarvitaan lievittämään kärsimystä ja kertomaan pelastuksesta. Kristinusko on tällä hetkellä maailman suurin uskonto, mutta ei varmaankaan enää kovin kauan. Ja kuinka moni kristityiksi itsensä katsova todellisuudessa tuntee Jumalan? Työtä on siis paljon ja tehtävää jokaiselle...Siunausta sinulle.
Yst. terveisin,
Kerttuli Giantzaklidis
pastori
Turun adventtiseurakunta- Exadventistiparka
Ekumenia ei tuo yhtään uutta Jumalan seurakunnan jäsentä. Se voi olla hauskaa ja mukavaa puuhastelua mutta se ei vie Sanaa eteenpäin. Uskovien yhteys löytyy Kristuksessa ja sen kautta että ihmiset kasvavat Kristuksessa ja Jumalan rakkaus saa heissä sijaa.
" Kristinusko on tällä hetkellä maailman suurin uskonto, mutta ei varmaankaan enää kovin kauan. Ja kuinka moni kristityiksi itsensä katsova todellisuudessa tuntee Jumalan?"
Valhe, emävalhe, tilasto...
Kun asuin Islamilaisessa maassa, näin miten eri tavalla ihmiset suhtautuvat uskontoon Islamissa verrattuna esimerkiksi länsimaiseen kristillisyyteen. Suomessakin valtakirkko ammottaa tyhjyyttään sunnuntaisin, kun taas Islamilaisessa suurkaupungissa lukuisat moskeijoiden edessä kulkevat kadut käytännössä sulkeutuvat perjantaisin jatkuvana koko päivän virtana moskeijaan rukoilemaan pääsyä jonottavista ihmismassoista. Osa ihmisistä jääkin rukoilemaan moskeijan eteen kadulle, kun sisään ei tahdo päästä kuin joitakin satoja kerrallaan. Ja faktahan siellä oli sekin ettei isosta kaupungista paljoa löydy sellaisia paikkoja jossa olisi yli 300m lähimpään moskeijaan, joten puhutaan siis aivan toisenlaisesta suhtautumisesta omaan uskoon kuin esim. Suomessa.
Siksi, olen melkoisen vakuuttunut että kun noista tilastoluvuista karsitaan pois se ehdoton valtaosa "kristityistä", jotka eivät kirkkoon astu kuin häihin tai hautajaisiin, kristinuskon todellinen osuus maailman uskonnoista lienee joko toisella tai kolmannella sijalla, enintään. Vähintäänkin Islam kestää tämänlaisen vertailun kristinuskon kanssa mennen tullen, ja on ehdottomasti todellinen maailman suurin uskonto - vaikka olisikin maailman toiseksi suurin "nimellisuskonto".
Jos vaikkapa Suomessa lasketaan kirkossa edes kerran vuosittain normaalissa Jumalanpalveluksissa käyvät kristityt ja verrataan sitä lukua vaikkapa Ramadania pitäviin muslimeihin (moskeijassa käyntiä kun ei Suomessa kyseisten tilojen puuttumisesta johtuen voida pitää mittana), on kyseenalaista kumpi Suomessa on todellisin luvuin mitattuna suurempi uskonto - kristinusko vai Islam.
"Työtä on siis paljon ja tehtävää jokaiselle"
Niin... itse asiassa työtä on koko ajan enenevässä määrin. Todellisten kristittyjen määrä putoaa jatkuvasti. Sinä saat palkkasi uskonnolliselta yhteisöltä jonka ensisijainen tavoite on - tai ainakin sen pitää olla - Jeesuksen asetuksen mukaisesti pelastettujen määrän kasvu. Sen pitäisi olla ensisijainen prioriteetti, eikä hauskat puuhastelut.
Mitä SINÄ olet ajatellut tehdä tälle asialle ? - Voikumpa
Ekumenia ei ole pelkästään hauskaa ja mukavaa puuhastelua vaan Jeesuksen tahto ennen kuin hänet naulittiin ristiin niinkuin pastori Kerttuli Giantzaklidis tuossa totesi. Hän myös sanoi että ykseys ei hänen niinkuin ei minunkaan mielestä tarkoita opillista samankaltaisuutta, vaan keskinäistä rakkautta ja kunnioitusta.
Totesit että mielestäsi "todellisia" kristittyjä on jo tällä hetkellä vähemmän kuin islamin uskoisia. Eikö sitäkin paremmalla syyllä kannattaisi pysyä yhdessä lujina? Oletetaan että ajat autoa jossa on monen eri valmistajan osia, haluaisitko että ne toimisivat yhdessä hyvin vai haluaisitko että moottori räjähtää, renkaat puhkeavat ja ajat kolarin?
Kysyit aika röyhkeästi että mitä pastori Kerttuli Giantzaklidis on ajatellut tehdä nostaakseen kristittyjen (sanoit pelastettujen mutta ei mennä asioiden edelle) määrää kun vielä palkkaakin saa. Olet tainnut nyt ymmärtää pastorin työkuvan aivan väärin. Lähde itse ihmeessä lähetyssaarnaajan tehtäviin jos koet kutsumusta (ja jos olet aikuinen). Annetaan pastoreiden hoitaa omat työtehtävänsä rauhassa. - Exadventistiparka
Voikumpa kirjoitti:
Ekumenia ei ole pelkästään hauskaa ja mukavaa puuhastelua vaan Jeesuksen tahto ennen kuin hänet naulittiin ristiin niinkuin pastori Kerttuli Giantzaklidis tuossa totesi. Hän myös sanoi että ykseys ei hänen niinkuin ei minunkaan mielestä tarkoita opillista samankaltaisuutta, vaan keskinäistä rakkautta ja kunnioitusta.
Totesit että mielestäsi "todellisia" kristittyjä on jo tällä hetkellä vähemmän kuin islamin uskoisia. Eikö sitäkin paremmalla syyllä kannattaisi pysyä yhdessä lujina? Oletetaan että ajat autoa jossa on monen eri valmistajan osia, haluaisitko että ne toimisivat yhdessä hyvin vai haluaisitko että moottori räjähtää, renkaat puhkeavat ja ajat kolarin?
Kysyit aika röyhkeästi että mitä pastori Kerttuli Giantzaklidis on ajatellut tehdä nostaakseen kristittyjen (sanoit pelastettujen mutta ei mennä asioiden edelle) määrää kun vielä palkkaakin saa. Olet tainnut nyt ymmärtää pastorin työkuvan aivan väärin. Lähde itse ihmeessä lähetyssaarnaajan tehtäviin jos koet kutsumusta (ja jos olet aikuinen). Annetaan pastoreiden hoitaa omat työtehtävänsä rauhassa."Kysyit aika röyhkeästi"
Mikä siinä kysymyksessä oli röyhkeää ? Evankeliumin jakaminen ja ihmisten pelastuminen on todella oleellinen osa seurakunan toimintaa. Pitäisikö mielestäsi adventtikirkon lähettää Turkuun erikseen vielä lähetyssaarnaajiakin kutsumaan ihmisiä parannukseen ja pelastukseen ? Mistä lähtien evankeliumin leviäminen ei ole kuulunut jokaiselle kirkon työntekijälle - varsinkin siis pastorille ? Mistä lähtien se ei ole itse asiassa kuulunut joka ikiselle Jeesuksen seuraajalle ? - nais.p.raamatunvastaista
Naispappeus ei toteutunut ! Yleiskokouksen äänestystulos: Naispappeutta koskeva esitys äänestettiin kumoon. Ei ääniä 1381 kyllä ääniä 977 5 äänesti tyhjää.
Vieläkö naiset kehtaa pitää itsellään pastori titteliä, vaikka hävisivätkin kuin akat äänestyksessä.
Edes katolinen kirkko paaveineen ei hyväksy naispappeutta, joka on häpeällistä. Jumala ei sinetöi näiden naispastoreiden puheita. nais.p.raamatunvastaista kirjoitti:
Naispappeus ei toteutunut ! Yleiskokouksen äänestystulos: Naispappeutta koskeva esitys äänestettiin kumoon. Ei ääniä 1381 kyllä ääniä 977 5 äänesti tyhjää.
Vieläkö naiset kehtaa pitää itsellään pastori titteliä, vaikka hävisivätkin kuin akat äänestyksessä.
Edes katolinen kirkko paaveineen ei hyväksy naispappeutta, joka on häpeällistä. Jumala ei sinetöi näiden naispastoreiden puheita.On hyvä, kun naispappeus ei toteutunut adventtikirkon yleiskokouksessa. Jokin asia teologiassa menee sentään hyvin. Vastustan naispappeutta eikä alkukirkossa oikeastaan mitään pappisvirkaa edes ollut (seurakunnalla oli vanhimmat/kaitsijat), vaan on kaikkien uskovien yleinen hengellinen pappeus.
- Turhaan
"Kysyit aika röyhkeästi"
Mikä siinä kysymyksessä oli röyhkeää ? Evankeliumin jakaminen ja ihmisten pelastuminen on todella oleellinen osa seurakunan toimintaa. Pitäisikö mielestäsi adventtikirkon lähettää Turkuun erikseen vielä lähetyssaarnaajiakin kutsumaan ihmisiä parannukseen ja pelastukseen ? Mistä lähtien evankeliumin leviäminen ei ole kuulunut jokaiselle kirkon työntekijälle - varsinkin siis pastorille ? Mistä lähtien se ei ole itse asiassa kuulunut joka ikiselle Jeesuksen seuraajalle ?Ei sinulle kukaan osaa selittää niin että ymmärtäisit, ihan sama kun hakkais päätä seinään. Turkuun lähetyssaarnaajia? Välillä tuntuu siltä että täällä valtaosa on oikeesti jotai täysin retardeja tapauksia...
- kävikönäin
On hyvä, kun naispappeus ei toteutunut adventtikirkon yleiskokouksessa. Jokin asia teologiassa menee sentään hyvin. Vastustan naispappeutta eikä alkukirkossa oikeastaan mitään pappisvirkaa edes ollut (seurakunnalla oli vanhimmat/kaitsijat), vaan on kaikkien uskovien yleinen hengellinen pappeus.
Kävikö todella näin että jossakin viimeisimmässä kokouksessa ei olisi edes toteutunut? Mikäli pitää paikkansa ja löytyisi vielä jotain julkista lähdemateriaalia niin olisin todella kiinnostunut.
kävikönäin kirjoitti:
Kävikö todella näin että jossakin viimeisimmässä kokouksessa ei olisi edes toteutunut? Mikäli pitää paikkansa ja löytyisi vielä jotain julkista lähdemateriaalia niin olisin todella kiinnostunut.
"Kävikö todella näin että jossakin viimeisimmässä kokouksessa ei olisi edes toteutunut? Mikäli pitää paikkansa ja löytyisi vielä jotain julkista lähdemateriaalia niin olisin todella kiinnostunut."
Niin sain tietää täällä adventismi-palstalla. että viimeisimmässä yleiskokouksessa naispappeus torjuttiin Adventtikirkossa. Aiheesta oli keskustelua ja varmaan linkityskin yleiskokouksen päätökseen aiemmassa ketjussa palstalla, mutta en muista enää, että kenen ja minkänimisessä ketjussa. Haku-toiminnon avulla voinee löytyä vielä.
Naispappeuden kannatus sai toki kovin paljon ääniä, mutta vähemmistöön jäivät.- kävikönäin
Ok. Olen nimittäin joskus aiemminkin kuullut noin käyneen. Adventistit yleensä vaikenevat tästä viimeiseen asti.
- pyhpyh
Ekumenia ei tuo yhtään uutta Jumalan seurakunnan jäsentä. Se voi olla hauskaa ja mukavaa puuhastelua mutta se ei vie Sanaa eteenpäin. Uskovien yhteys löytyy Kristuksessa ja sen kautta että ihmiset kasvavat Kristuksessa ja Jumalan rakkaus saa heissä sijaa.
" Kristinusko on tällä hetkellä maailman suurin uskonto, mutta ei varmaankaan enää kovin kauan. Ja kuinka moni kristityiksi itsensä katsova todellisuudessa tuntee Jumalan?"
Valhe, emävalhe, tilasto...
Kun asuin Islamilaisessa maassa, näin miten eri tavalla ihmiset suhtautuvat uskontoon Islamissa verrattuna esimerkiksi länsimaiseen kristillisyyteen. Suomessakin valtakirkko ammottaa tyhjyyttään sunnuntaisin, kun taas Islamilaisessa suurkaupungissa lukuisat moskeijoiden edessä kulkevat kadut käytännössä sulkeutuvat perjantaisin jatkuvana koko päivän virtana moskeijaan rukoilemaan pääsyä jonottavista ihmismassoista. Osa ihmisistä jääkin rukoilemaan moskeijan eteen kadulle, kun sisään ei tahdo päästä kuin joitakin satoja kerrallaan. Ja faktahan siellä oli sekin ettei isosta kaupungista paljoa löydy sellaisia paikkoja jossa olisi yli 300m lähimpään moskeijaan, joten puhutaan siis aivan toisenlaisesta suhtautumisesta omaan uskoon kuin esim. Suomessa.
Siksi, olen melkoisen vakuuttunut että kun noista tilastoluvuista karsitaan pois se ehdoton valtaosa "kristityistä", jotka eivät kirkkoon astu kuin häihin tai hautajaisiin, kristinuskon todellinen osuus maailman uskonnoista lienee joko toisella tai kolmannella sijalla, enintään. Vähintäänkin Islam kestää tämänlaisen vertailun kristinuskon kanssa mennen tullen, ja on ehdottomasti todellinen maailman suurin uskonto - vaikka olisikin maailman toiseksi suurin "nimellisuskonto".
Jos vaikkapa Suomessa lasketaan kirkossa edes kerran vuosittain normaalissa Jumalanpalveluksissa käyvät kristityt ja verrataan sitä lukua vaikkapa Ramadania pitäviin muslimeihin (moskeijassa käyntiä kun ei Suomessa kyseisten tilojen puuttumisesta johtuen voida pitää mittana), on kyseenalaista kumpi Suomessa on todellisin luvuin mitattuna suurempi uskonto - kristinusko vai Islam.
"Työtä on siis paljon ja tehtävää jokaiselle"
Niin... itse asiassa työtä on koko ajan enenevässä määrin. Todellisten kristittyjen määrä putoaa jatkuvasti. Sinä saat palkkasi uskonnolliselta yhteisöltä jonka ensisijainen tavoite on - tai ainakin sen pitää olla - Jeesuksen asetuksen mukaisesti pelastettujen määrän kasvu. Sen pitäisi olla ensisijainen prioriteetti, eikä hauskat puuhastelut.
Mitä SINÄ olet ajatellut tehdä tälle asialle ?Siellä taas yksi valehtelija urputtaa.
- pyhpyh
nais.p.raamatunvastaista kirjoitti:
Edes katolinen kirkko paaveineen ei hyväksy naispappeutta, joka on häpeällistä. Jumala ei sinetöi näiden naispastoreiden puheita.Valhees ei hetkauta. Äänestys koski sitä, päättävätkö osastot asiasta itsenäisesti. Eivät päätä, joten mikään ei muuttunut. Naiset ovat edelleen pastoreita, mutta eivät vihittyjä pastoreita.
- pyhpyh
On hyvä, kun naispappeus ei toteutunut adventtikirkon yleiskokouksessa. Jokin asia teologiassa menee sentään hyvin. Vastustan naispappeutta eikä alkukirkossa oikeastaan mitään pappisvirkaa edes ollut (seurakunnalla oli vanhimmat/kaitsijat), vaan on kaikkien uskovien yleinen hengellinen pappeus.
Senkun vastustat. Ei hetkauta meitä.
- viisaatymmärtäväiset
pyhpyh kirjoitti:
Valhees ei hetkauta. Äänestys koski sitä, päättävätkö osastot asiasta itsenäisesti. Eivät päätä, joten mikään ei muuttunut. Naiset ovat edelleen pastoreita, mutta eivät vihittyjä pastoreita.
Viisaat adventistit eivät hyväksy naispastoreita koskaan, oli ne vihitty tai ei. Viisaat adventistit eivät mene heidän saarnaamisiaan kuuntelemaan, eikä Jumala sinetöi heidän saarnojaan.
- Mielenkiinnostakysyn
Mielenkiinnosta kysyn että mikä ero adventtiseurakunnassa on pastorilla ja vihityllä pastorilla?
- n.leikkivätpastoria
Mielenkiinnostakysyn kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn että mikä ero adventtiseurakunnassa on pastorilla ja vihityllä pastorilla?
Pastorin/papin virka on miehelle kuuluva virka, oli vihitty tai ei ei siinä mitään eroa ole. Nytkin nämä niinsanotut naispastorit jakavat ehtoollista, vihkivät, hautaansiunaavat jne....
Väärin mikä väärin ! - pyhpyh
viisaatymmärtäväiset kirjoitti:
Viisaat adventistit eivät hyväksy naispastoreita koskaan, oli ne vihitty tai ei. Viisaat adventistit eivät mene heidän saarnaamisiaan kuuntelemaan, eikä Jumala sinetöi heidän saarnojaan.
Jumala ei hyväksy sinun urputustasi.
- pyhpyh
n.leikkivätpastoria kirjoitti:
Pastorin/papin virka on miehelle kuuluva virka, oli vihitty tai ei ei siinä mitään eroa ole. Nytkin nämä niinsanotut naispastorit jakavat ehtoollista, vihkivät, hautaansiunaavat jne....
Väärin mikä väärin !Mitään papin/pastorinvirkaa ei ole eikä tule. Missään ei Raamatussa sanota, että nainen ei saa jakaa ehtoollista tai vihkiä avioliitoon. EI missään.
- näinsemenee
Mielenkiinnostakysyn kirjoitti:
No eipä se iso ole. Muuten sama asia, mutta vain vihitty pastori (mies) voi perustaa uuden seurakunnan, lakkauttaa vanhan ja tulla valituksi kirkon johtajaksi.
- tuollainenolet
viisaatymmärtäväiset kirjoitti:
Eli olet niitä ääliöitä, jotka toimivat näin:
mies sanoo "Jeesus pelastaa -> sinä sanot "aamen!"
nainen sanoo: "Jeesus pelastaa" -> sinä sanot "häivy sieltä alttarilta senkin saatana!" - Jaaeivai
pyhpyh kirjoitti:
Mitään papin/pastorinvirkaa ei ole eikä tule. Missään ei Raamatussa sanota, että nainen ei saa jakaa ehtoollista tai vihkiä avioliitoon. EI missään.
"Minä en salli naisen opettavan"
"Nainen vaietkoon seurakunnassa"
"Seurankunnan kaitsija olkoon yhden vaimon mies" - eipaavithyväksy
tuollainenolet kirjoitti:
Eli olet niitä ääliöitä, jotka toimivat näin:
mies sanoo "Jeesus pelastaa -> sinä sanot "aamen!"
nainen sanoo: "Jeesus pelastaa" -> sinä sanot "häivy sieltä alttarilta senkin saatana!"Näin sanotaan naiset häipykööt pois alttarin takaa. Eihän sitä paavitkaan hyväksy !
- pyhpyh
Jaaeivai kirjoitti:
"Minä en salli naisen opettavan"
"Nainen vaietkoon seurakunnassa"
"Seurankunnan kaitsija olkoon yhden vaimon mies"Raiskaa Raamattua niin paljon kuin haluat, valhees ei mua hetkauta.
- pyhpyh
eipaavithyväksy kirjoitti:
Näin sanotaan naiset häipykööt pois alttarin takaa. Eihän sitä paavitkaan hyväksy !
Paavin mielipiteellä ei ole meille mitään merkitystä.
- 1234567---
pyhpyh kirjoitti:
Paavin mielipiteellä ei ole meille mitään merkitystä.
Paavi on tässä mitä naispappeuteen tulee ihan oikeassa, samoin kuin ne adventistit, jotka eivät naispappeutta hyväksy.
Sinä pyhpyh luotat liikaa kaikessa opettajiisi. Paljossa olet kuitenkin oikeassakin. - eiymmärrä
No miksi sitten vastustat naisten toimimista pastorina, kun kerran itsekin uskot, että oli vain yleinen hengellinen pappeus. Sitähän naispastorit juuri edustavat, yleistä hengellistä pappeutta.
- näkyperusta
Adventismi pysyy hengissä demonisoimalla kaikki muut kirkkokunnat. Jäsenet pysyvät adventtikirkossa, koska he uskovat Ellenin näkyihin siitä, että vain adv. kirkko on Jumalan pyhä jäännös ja paavi on antikristus.
Katolinen kirkko on pysynyt pystyssä jo 2000 vuotta, adventtikirkko 150 ja jo sinä aikana joutunut korjailemaan oppiaan. Adventtikirkko syntyi vasta 1800-luvun lopulla. Sopiikin ihmetellä, miksi Jumala olisi odottanut yli 1800 vuotta ilmoittaakseen oikean, erilaisen totuuden?näkyperusta:"Sopiikin ihmetellä, miksi Jumala olisi odottanut yli 1800 vuotta ilmoittaakseen oikean, erilaisen totuuden?"
Tosi hyvä kysymys :-)- pyhpyh
Valheenne ei hetkauta, koska adventistin totuus on 2000 vuotta apostolinen totuus ja te muut olette vääräuskoisia.
- pyhpyh
Katolinen kirkko on saatanan valtakunta, suuren luopumuksen tulos. Samaa saastaa ovat ortodoksit ja protestantitkin. Babylonin huorakirkkoja kaikki.
- Täytyyvielä
Oli niin hyvä kirjoitus Turun adventtiseurakunnan pastorilta että täytyy kopioida vielä lyhytmuistisemmalle mietittäväksi.
"Hyvä pyhpyh, Ihan vain tämän keskustelun sivullisena lukijana koen tarvetta kirjoittaa sinulle muutaman sanan. Mainitset kommentissasi, että "Mieluummin seuraan Jeesusta kuin katolista harhaa. Piste." Jeesuksen seuraaminen tosiaakin on paras ja jaloin päämäärä. Oletko koskaan miettinyt mitä se sinulle käytännössä merkitsee? Miten se näkyy suhteessasi toisiin ihmisiin ja siihen miten kohtelet heitä? (Ei tarvitse vastata, kysymykset ovat vain mietittäväksesi) Jeesuksen todellinen seuraaja käyttäytyy ja puhuu hänen tavallaan, toisen ihmisyyttä kunnioittaen. Aina kun puhumme (tai kirjoitamme) räikeitä ja karkeita sanoja toisia loukaten, hyökkäämme niitä vastaan joiden puolesta Jeesus on kuollut ja jotka ovat hänen silmäteränsä. Sellainen käytös haavoittaa sekä Jeesusta että seurakuntaa. Missään Raamatussa emme löydä Jeesusta ruttaamassa ihmisiä tai puhumassa heille halveksivasti. Jeesuksen kovimmat keskustelut käytiin niiden kanssa, jotka kokivat olevansa Jumalan valtakunnan kansalaisia ja halveksivat kaikkia muita (fariseukset). Myös heitä Jeesus pyrki vetämään puoleensa ja herätteli havaitsemaan oman tarpeensa tulla pelastetuiksi. Ole siunattu pyhpyh ja toivottavasti saat sellaisen rauhan, että voit käyttää energiaasi ja voimavarojasi toisten ihmisten rohkaisemiseen. Sellaisille sanoille olisi varmasti tilausta tässä surullisessa maailmassa.
Yst. terveisin,
Kerttuli Giantzaklidis
Pastori
Turun adventtiseurakunta" - Toisaalta
Toisaalta jos on epäsopua rakastava mentaalitapaus niin uskoakseni Jumala ymmärtää myös sen.
- Tämätotuus
pyhpyh kirjoitti:
Valheenne ei hetkauta, koska adventistin totuus on 2000 vuotta apostolinen totuus ja te muut olette vääräuskoisia.
Tämä adventistin totuus on nyt ennustanut maailmanloppua 4 kertaa väärin ja se ei ole valhe vaan raaka totuus sanoi siihen kuka mitä hyvänsä. Ensin 1843 vuoden loppuun mennessä, sitten lokakuun 22. päivä, 1844, sitten lokakuun 25. päivänä, 1845, sitten 1851 vuoden loppuun mennessä.
- katse.eteenpäin
Tämätotuus kirjoitti:
Tämä adventistin totuus on nyt ennustanut maailmanloppua 4 kertaa väärin ja se ei ole valhe vaan raaka totuus sanoi siihen kuka mitä hyvänsä. Ensin 1843 vuoden loppuun mennessä, sitten lokakuun 22. päivä, 1844, sitten lokakuun 25. päivänä, 1845, sitten 1851 vuoden loppuun mennessä.
Wikipediasta löytyy pitkä lista näitä maailmanlopun ennustelijoita, ja myöskin nykyään heitä liikkuu profetiat palstalla.
Nykyään adventistit eivät ole päivä ja vuosimääriä ennustaneet maailman lopulle ei koko minun elämäni aikana, itsellänikin ikää on ihan riittästi. - pyhpyh
Tämätotuus kirjoitti:
Valhees ei hetkauta.
- näinsemenee
Tämätotuus kirjoitti:
Sulla on faktat fiktiota. 1843 ja 1844 olivat milleriläisen herätysliikkeen ajattelemia vuosilukuja.
Adventtikirkko perustettiin vasta 1863, joten KIRKKO ei ole ennustanut yhtä ainoaa päivämäärää. - pyhpyh
Valehtele mitä valehtelet.
- näinsemenee
No ei todellakaan ole. Opettele faktat.
- pyhpyh
Tämätotuus kirjoitti:
Valehtelet, koska noin asia ei ole.
- advariveli
Häiriintyneitä ihmispoloisia on joka palstalla. Herra armahda ja anna anteeksi kaikki syntimme Jeesuksen nimessä.
- hyvää__
Katollisen opista löytyy raamatullistakin.
Ei naispappeja, ei abortteja..- Exadventistiparka
... seurakunnan kaitsijan tulee olla naimaton mies, Mariaa rukoillaan ja palvotaan, ... onpa tosi Raamatullista ?
- pyhpyh
Ei muuta mitään. Katolisen kirkon oppi on väärä "evankeliumia" eikä sitä voi hyväksyä. Se on antikristuksen valtakunta. Ja kaikki protestantit, jotka veljeilevät katolista/ortodoksien kanssa, ovat samaa antikristuksen valtakuntaa.
- Pyhpyhosaa
Pyhpyh osaa seuraavat sanat: valhe, babylon, huora, portto, antikristus ja ylivoimaisesti useiten hänen käyttämänsä lausahdukset ovat "valheenne ei hetkauta" tai "valehtele mitä valehtelet"
- hyväälöytyy
"Ei naispappeja, ei abortteja.."
..ei myöskään homoaviota eikä eutanasiaa. Selkeät moraaliset kannanotot ovat minusta ehdottomasti hyvät. Esim. luterilaisessa kirkossa ei tahdo enää saada mitään vastausta noihin kysymyksiin.
"Mariaa rukoillaan ja palvotaan"
Kysyhän katolilaiselta, niin sinulle vastataan, että neitsyt Maria on esirukoilija. Ihan sama on ortodokseilla, kannattaa muistaa. Katolista oppia ei tunneta ja sen tähden sitä vääristellään. - LyyrisLyllerö
Olen kuullut, että katolisessa kirkossa se neitsyt Maria on ikuinen neitsyt, joka sikisi saastattomasti ja on kaiken huipuksi taivaan kuningatar ja kanssalunastaja Kristuksen rinnalla.
- olenkuullut
Olen kuullut että tästä koko keskustelusta olisi tullut älyvapaata vääntöä josta ei tule yhtään sen valmiimpaa. Toki jos joku saa jotakin tyydytystä kirjoittaessaan ellen whitesta tai neitsyt mariasta tai jostain muusta ylläpitääkseen keskustelua ja tätä kautta tuntee itsensä onnistuneeksi niin silloinhan se on pakko.
- pyhpyh
hyväälöytyy kirjoitti:
"Ei naispappeja, ei abortteja.."
..ei myöskään homoaviota eikä eutanasiaa. Selkeät moraaliset kannanotot ovat minusta ehdottomasti hyvät. Esim. luterilaisessa kirkossa ei tahdo enää saada mitään vastausta noihin kysymyksiin.
"Mariaa rukoillaan ja palvotaan"
Kysyhän katolilaiselta, niin sinulle vastataan, että neitsyt Maria on esirukoilija. Ihan sama on ortodokseilla, kannattaa muistaa. Katolista oppia ei tunneta ja sen tähden sitä vääristellään.Maria ei rukoile mitään, koska kuolleet eivät tiedä mitään. Maria esirukoilija-oppi on epäjumalanpalvontaa eikä muuksi muutu.
- Nostanpahan
Tuossa huomattuani että keskustelupalstalla on taas katolilaisvastaista vihaa postit täynnä ja todettuani aiemminkin jossakin keskustelussa että en tämän postauksen aloittajan saappaissa olisi kyennyt hillitsemään itseäni näin hyvin niin päätin herättää tämän postin jälleen eloon koska ei tämä foorumi muutenkaan ole mitään muuta kuin älyvapaata kädenvääntöä. Tässä siis joku ilmeisesti katolilainen ihminen ja adventistien vuoropuhelu kokonaisuudessaan. Miettikääpä itse.
- Karhuvaileijona
Kumpi mielestänne voittaa keskustelun, tämä aloittaja vai adventistit?
Karhuvaileijona kirjoitti:
Kumpi mielestänne voittaa keskustelun, tämä aloittaja vai adventistit?
"Kumpi mielestänne voittaa keskustelun, tämä aloittaja vai adventistit?"
Aloittaja 100:0 adventistien häpeäksi ja heidän pastorikuntansa opastuksella.- pyhpyhpyhpyhpyh
Sanot sinä, koska vihaat adventisteja.
- vaikeatahantuo
pyhpyhpyhpyhpyh kirjoitti:
Sanot sinä, koska vihaat adventisteja.
Vihasta en sano mitään mutta vähän vaikeatahan tuo on tämmöisen keskustelun luettua olla inhoamatta adventisteja.
- Nähnyt.ja.kokenut
vaikeatahantuo kirjoitti:
Vihasta en sano mitään mutta vähän vaikeatahan tuo on tämmöisen keskustelun luettua olla inhoamatta adventisteja.
Inhoan adventisteja sydämeni pohjasta. He ovat saastaista, omahyväistä ja kaksinaamaista porukkaa kaikki. HUOM KAIKKI! Osa adventisteista vain on oppinut peittämään oman saastaisuutensa ja esittää jotain muuta, mitä sydämestään ovat. Mutta pantteri ei voi muuttaa pilkkujaan. Yhtä vähän adventisti voi olla muuta kuin saastainen ja inhottava omahyväisyydessään ja itseriittoisuudessaan.
- vierailijat
Voisitko kertoa oletko ateisti vai mitä edustat?
- pyhpyh
Nähnyt.ja.kokenut kirjoitti:
Inhoan adventisteja sydämeni pohjasta. He ovat saastaista, omahyväistä ja kaksinaamaista porukkaa kaikki. HUOM KAIKKI! Osa adventisteista vain on oppinut peittämään oman saastaisuutensa ja esittää jotain muuta, mitä sydämestään ovat. Mutta pantteri ei voi muuttaa pilkkujaan. Yhtä vähän adventisti voi olla muuta kuin saastainen ja inhottava omahyväisyydessään ja itseriittoisuudessaan.
Tuomitset vain itse itsesi.
Selvä HARHAOPPI: "Ei ole pelastusta kirkon ulkopuolella."
- Nostohommia
Nostetaan nyt sitten tämäkin.
- tunnettu.mies
Joku keskustelijoita purki tuntojaan kirjoittaen mm.
"Inhoan adventisteja sydämeni pohjasta. He ovat saastaista, omahyväistä ja kaksinaamaista porukkaa kaikki. HUOM KAIKKI!"
Uskontokeskusteluissa sanaa "kaikki" pitäisi käyttää hyvin, hyvin varoen.
Ei UT:ssakaan "kaikki" joka yhteydessä välttämättä tarkoita välttämättä "joka ikinen", vaan useinkin "melkein kaikki" tai "kaikki, jotka kynnelle kykenivät" tai "Kaikki, jotka sattuivat olemaan paikan päällä" jne.
Itse olen mielestäni törmännyt ihailtaviin adventisteihin keskimäärin noin kerran kymmenessä vuodessa. Alkaen 40-luvulta. Viimeisten noin 30 vuoden aikana kontaktini siihen suuntaan ovat olleet sen verran niukat, että jätän niiden ajalta arvioinnin tekemättä. - pattimatti
Tämän aloittajan saaman ryöpytyksen jälkeen on vaikeaa suhtautua adventtikirkkoon yhtään mitenkään. Aloittajan RockSolidCatholic merkillä kirjoittajalle sanoisin että et tiedäkään kuinka armoitettu olet vaikka sinua miten lyötäisiin.
- pienetpiirit
Pistipäs tämän langan otsikko silmään. Adventistien katolilaisviha ehkä korostunee verrattuna muihin jos todella on näin että jumalanpalveluksessa on puhuttu negatiiviseen sävyyn katolisesta kirkosta mutta ihan minkä tahansa muunkin modernin ja pienemmän protestanttisen haaran ongelma on se että niillä on pakottava tarve tuomita muita kirkkokuntia ja tämä lähtee ihan johtoportaasta asti. Isommilla (ja vanhemmilla kuin modernit herätysliikeet) katolisen kirkon lisäksi: ortodoksinen, ev lut, anglikaaninen ei ole samanlaista tuomitsemistyyliä toimia kun ei ole tarvetta näyttää mitään tai hakea statusta ja siis tämä on fakta.
- heikot
Olet oikeassa, hyvin sanottu. Toisen kirkkokunnan mustamaalaaminen kertoo vain ja ainoastaan oman kirkkokunnan epävarmuudesta ja rakenteellisesta heikkoudesta ja sitä pyritään paikkaamaan propagandalla ja vastakkain asettelun lietsonnalla.
- pyhpyh
Oma oppinne teidät tuomitsee.
heikot kirjoitti:
Olet oikeassa, hyvin sanottu. Toisen kirkkokunnan mustamaalaaminen kertoo vain ja ainoastaan oman kirkkokunnan epävarmuudesta ja rakenteellisesta heikkoudesta ja sitä pyritään paikkaamaan propagandalla ja vastakkain asettelun lietsonnalla.
Samaa mieltä olen kanssasi ja kyseinen ilmiö näyttää liittyvän nuoriin amerikkalaisperäisiin uskonsuuntiin ja lahkoihin.
- asiat.riitelevät
Adventistit eivät vihaa katolisia, se on varmaa se ! Naapurina on asunut katolinen perhe, eikä meillä ollut koskaan riitoja. Adventistit eivät vihaa katolisia ihmisiä.
- tämän.huomannut
asiat.riitelevät kirjoitti:
Adventistit eivät vihaa katolisia, se on varmaa se ! Naapurina on asunut katolinen perhe, eikä meillä ollut koskaan riitoja. Adventistit eivät vihaa katolisia ihmisiä.
Niin ne ketkä sanovat, että adventistit vihaavat katolisia, syyllistyvät valheeseen. Älä sano väärää todistusta lähimmäisistäsi, on käsky.
Nämä ihmiset omassa vihassaan adventisteja kohtaan, keksivät sanoa: Adventistit vihaavat katolisia.
- Simelius
Ihmettelen yhtä asiaa teissä advareissa. En sano tätä pahalla vaan ihmetyksellä. Puhutte katolisesta kirkosta että se olisi Ilmestyskirjan peto, mutta samalla uskotte kolminaisuusoppiin joka on katolisen kirkon kehittämä oppi. Tähän jos vastaisitte että miksi näin.
- advariveli
Rauhaa veli Simelius! Eräässä adventistien laitoksessa jossa itsekin olin aikoinaan töissä,oli katolilainen lääkäri. Kävin monesti heidän kotona vierailemassa meillä oli oikein hyvät välit, me siunasimme toisiamme. Oletko koskaan keskustellut tästä aiheesta Kai A kanssa. voit ehkä yllättyä,että noinkin voi asiat ymmärtää. Me voimme olla veljiä ja siskoja ja siunata toisiamme, Se, että ymmärämme joitain asioita eri tavalla ei tee meistä vihollisia toisillemme vaan me rakastamme toisiamme jo täällä maan päällä. Kolmiyhteinen Jumala. Vaikka Vanha testamentti ei nimenomaisesti opeta, että Jumala on kolmiyhteinen, se viittaa kuitenkin jumaluuden monipersoonaisuuteen. Toisinaan Jumala käyttää puhuessaan itsestään monikkomuotoja: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme" 1. Moos. 1:26. "Ihminen on nyt kuin me" 1.Moos. 3:22 "Menkäämme" 1.Moos.11:7
Siunausta sinulle! - näin.on
Näin sen pitäisi mennäkin. Minusta tuntuu, advariveli, että sinussa vahva usko ja Jumalan rakkaus on päässyt tekemään työtään jo niin pitkälle että osaat nähdä asiat tällä tavalla.
- KolmiyhteinenJumala
advariveli kirjoitti:
Rauhaa veli Simelius! Eräässä adventistien laitoksessa jossa itsekin olin aikoinaan töissä,oli katolilainen lääkäri. Kävin monesti heidän kotona vierailemassa meillä oli oikein hyvät välit, me siunasimme toisiamme. Oletko koskaan keskustellut tästä aiheesta Kai A kanssa. voit ehkä yllättyä,että noinkin voi asiat ymmärtää. Me voimme olla veljiä ja siskoja ja siunata toisiamme, Se, että ymmärämme joitain asioita eri tavalla ei tee meistä vihollisia toisillemme vaan me rakastamme toisiamme jo täällä maan päällä. Kolmiyhteinen Jumala. Vaikka Vanha testamentti ei nimenomaisesti opeta, että Jumala on kolmiyhteinen, se viittaa kuitenkin jumaluuden monipersoonaisuuteen. Toisinaan Jumala käyttää puhuessaan itsestään monikkomuotoja: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme" 1. Moos. 1:26. "Ihminen on nyt kuin me" 1.Moos. 3:22 "Menkäämme" 1.Moos.11:7
Siunausta sinulle!Kolmiyhteinen Jumala on löydettävissä vaikka ties miten monessa kohtaa kun lukee uutta testamenttia, sen vuoksi uudessa testamentissa että kolmiyhteisen Jumalan kolmas olemus tulee lihaksi ja vereksi uudessa testamentissa eli Jeesus. "Pyhä henki laskeutui hänen yllensä ja hän puhkesi puhumaan", Jeesuksen keskustelut Isän kanssa jne.
- pyhpyh
Emme usko kolminaisuusoppiin samalla tavalla kuin katoliset.
- braindamage
pyhpyh kirjoitti:
Emme usko kolminaisuusoppiin samalla tavalla kuin katoliset.
No kerrotko minulle, aivovammainen apina, että mikä sinun kolminaisuusopissasi poikkeaa Katolisen kirkon kolminaisuusopista? Minusta kun se on tismalleen sama oppi protestanttien ja katolilaisten välillä.
advariveli kirjoitti:
Siunausta sinulle!Sapatin rauha sinulle advariveli ja kiitos hyvästä ja lämminhenkisestä kirjoituksestasi. Pyhä Kolminaisuus on todellakin löydettävissä jo Vanhassa testamentissa.
- aika.kyllä.paljastaa
Ei adventistit ole ainoita, jotka näkevät paavinvallan petovaltana, kuolinhaavoineen.
- pyhpyhpyhpyhpyh
braindamage kirjoitti:
No kerrotko minulle, aivovammainen apina, että mikä sinun kolminaisuusopissasi poikkeaa Katolisen kirkon kolminaisuusopista? Minusta kun se on tismalleen sama oppi protestanttien ja katolilaisten välillä.
Protestantit ja katoliset voivat ollakin samaa mieltä, koska molemmat ovat väärässä. Molempien oppi perustuu kreikkalaiseen filosofiaan eikä Raamattuun. Meidän oppimme on Raamatusta eikä filosofiasta. Turha teille on enempää sanoa.
- agree
pyhpyhpyhpyhpyh kirjoitti:
Protestantit ja katoliset voivat ollakin samaa mieltä, koska molemmat ovat väärässä. Molempien oppi perustuu kreikkalaiseen filosofiaan eikä Raamattuun. Meidän oppimme on Raamatusta eikä filosofiasta. Turha teille on enempää sanoa.
Olen täysin samaa mieltä, on todellakin aivan turhaa sanoa jollakin alle 200 vuotta vanhalla ellenismi-herätysliikkeellä!
- Nikeantunnustus
Uskon yhteen Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyvien ja näkymättömien Luojaan.Ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainosyntyiseen Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt,
Jumala Jumalasta, valkeus valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt eikä luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on tehty.
Meidän ihmisten tähden ja meidän pelastuksemme tähden hän astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja Neitsyt Mariasta ja tuli ihmiseksi;
meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä kirjoitusten mukaan, astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella ja on kunniassa tuleva takaisin tuomitsemaan elävät ja kuolleet ja hänen valtakunnallaan ei ole loppua.
Ja Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka Isästä ja Pojasta lähtee, jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa palvotaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Ja yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon.
Tunnustan yhden kasteen syntien anteeksi antamiseksi, odotan kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Aamen.- pyhpyh
Meitä ei nämä varhaiskirkon harhaoppiset tunnustukset kiinnosta.
- näin.on
pyhpyh kirjoitti:
Niin mutta sinua älykkäämpiä ihmisiä saattaa kiinnostaakin. Onhan Nikealais-konstantinopolilainen uskontunnustus ja sen historian ymmärtäminen jo jokaisen kristityn yleissivistystä.
- omalehmä
pyhpyh kirjoitti:
Eipä tietenkään! Eihän niissä mainita Elleniä, Adventtikirkon valoa!
- pyhpyhpyhpyhpyh
näin.on kirjoitti:
Niin mutta sinua älykkäämpiä ihmisiä saattaa kiinnostaakin. Onhan Nikealais-konstantinopolilainen uskontunnustus ja sen historian ymmärtäminen jo jokaisen kristityn yleissivistystä.
Tiedän sen historian. Se on useissa kohdissa Raamatun opetuksen vastainen. Ei kiinnosta sellainen löpinä.
- Simelius
No eroaako adventistien kolminaisuusoppi katolisten kolminaisuusopista ja millä lailla? Minä nyt kyselen hieman kun asia kiinnostaa. Ei oikein selvinnyt noista vastauksista se asia. Karkea vastaus riittää.
- näin.on
Ei eroa, se on tismalleen sama.
- Simelius
näin.on kirjoitti:
Ei eroa, se on tismalleen sama.
Se kuva minullakin on.
- teologi561
Kyllä eroaa monessakin yksityiskohdassa. Lue adventistien omilta sivuilta http://adventistbiblicalresearch.org/search/site/trinity
- erttkkl
Neitsyt Maria ilmestyksissään ei ole moittinut katolilaisia! Poikkeaa kovin adventistien käsityksestä. Mutta Jeesus käski kristittyjen rakastaa toisiaan! Taitaa olla tuossa vajavaisuutta katolisilla!
- pyhpyhjapyh
Marian ilmestykset ovat paholaisen tekemää harhaa.
- Paaviutta.aina.vihannut
Jos lapseni olisi ilmoittanut menevänsä naimisiin roomalais-katolilaisen kanssa, olisin ilmoittanut tekeväni hänet perinnöttömäksi.
Eikä se olisi jäänyt pelkäksi ilmoitukseksi.- Eionnistuisi
Lasta ei voi suomen lain mukaan tehdä täysin perinnöttömäksi. Toisaalta ei kyllä onnistuisi tuo liittokaan niin että molemmat pysyisivät omissa kirkkokunnissaan.
- lakiasiaavain
Eionnistuisi kirjoitti:
Lasta ei voi suomen lain mukaan tehdä täysin perinnöttömäksi. Toisaalta ei kyllä onnistuisi tuo liittokaan niin että molemmat pysyisivät omissa kirkkokunnissaan.
Kyllä voi.
"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää.
Perinnöttömäksi tekeminen tapahtuu testamentilla, jossa on mainittu perinnöttömäksi tekemisen peruste. Perusteeseen vetoavan on näytettävä peruste toteen. Jos perillinen on tehty perinnöttömäksi, perimysjärjestys määräytyy siten, kuin perinnöttömäksi tehty perillinen olisi kuollut ennen perittävää. Toisin sanoen jos perinnöttömäksi tehdyllä perillisellä on lapsia, nämä tulevat vanhempansa sijaan perimysjärjestyksessä."
- voimannäyte
Paavi on suuri. Paavi on saanut muutoksen lepopäivään (sunnuntaipyhä), jota suuri osa ihmisistä pitää pyhänä.
- kellä.valta
Niin ei joka poika samaan pysty kuin Keisari Konstantinus ja Paavi.
- oletteko.ylpeitä
Selailin adventismikeskusteluja läpi hakutoiminnolla kun keskusteluissa näytetään aina puhuttavan babylonian portosta ym. paavihommista. Tämän ketjun päätin oikolukea läpi kokonaisuudessaan kun näytti kiinnostavalta. Tässä nähdään se sivistyneen ihmisen ero aggressiivisiin lahkolaisiin.
- sivistyneet.aggressiivis
Sivistyneet ovat peittäneet aggressiivisuuden naamion taakse. Ei mikään ole sitä miltä se näyttää !
- Noperustele
sivistyneet.aggressiivis kirjoitti:
Sivistyneet ovat peittäneet aggressiivisuuden naamion taakse. Ei mikään ole sitä miltä se näyttää !
Perustele?
sivistyneet.aggressiivis kirjoitti:
Ahaa, sinusta näyttää siis siltä.
Hei-
Adventtikirkolla ei ole tekemistä katolisen kirkon kanssa. Uskonphdistus on historiaan kirjoitettu, ja vain uskonpuhdistuksen historiasta on kyse ollut. Raamatun profetioita tietenkin tutkitaan, ja kommentoidaan.
Yksilöllisiä ilmaisuja ei pidä ajatella yksilön ilmaisua kummempana asiana.
Adventtikirkkoa ei kiinnosta katolinen kirkko. Adventtikirkossa vietetään ihan omaa uskonelämää.
Adventtikirkko ei tuomitse katolisesta kirkosta yksilöitä sanallakaan koskaan.
Siunauksia!
Jari Laurila
keskustelija- omalehmä
>>Adventtikirkolla ei ole tekemistä katolisen kirkon kanssa.>>
Adventtikirkolla on aivan yhtä paljon tekemistä Katolisen kirkon kanssa kuin muillakin katolisuudesta erkaantuneilla kirkoilla. Samasta "pesueesta" kaikki kirkot ja kristilliset lahkot ovat lähtöisin. - historiikki
omalehmä kirjoitti:
Adventtikirkolla on aivan yhtä paljon tekemistä Katolisen kirkon kanssa kuin muillakin katolisuudesta erkaantuneilla kirkoilla. Samasta "pesueesta" kaikki kirkot ja kristilliset lahkot ovat lähtöisin.Ei muuten ole. Teologisesti adventtikirkon juuret ovat niissä lännen kristityissä, jotka eivät koskaan olleet Rooman piispan alaisia.
omalehmä kirjoitti:
Adventtikirkolla on aivan yhtä paljon tekemistä Katolisen kirkon kanssa kuin muillakin katolisuudesta erkaantuneilla kirkoilla. Samasta "pesueesta" kaikki kirkot ja kristilliset lahkot ovat lähtöisin.Hei_
Keskiajan kirkon ja 1800 luvun uskonpuhdistusliikkeiden välinen ero on n. 1500 vuotta.
Siunauksia!
Jari Laurila
keskustelijaomalehmä kirjoitti:
Adventtikirkolla on aivan yhtä paljon tekemistä Katolisen kirkon kanssa kuin muillakin katolisuudesta erkaantuneilla kirkoilla. Samasta "pesueesta" kaikki kirkot ja kristilliset lahkot ovat lähtöisin.Hei_
Keskiajan kirkon ja 1800 luvun uskonpuhdistusliikkeiden välinen ero on n. 1500 vuotta.
Siunauksia!
Jari Laurila
keskustelija- omalehmä
historiikki kirjoitti:
Ei muuten ole. Teologisesti adventtikirkon juuret ovat niissä lännen kristityissä, jotka eivät koskaan olleet Rooman piispan alaisia.
Saahan niitä juuria kaivella: tietääkseni teillä ja katolisilla on pääosin kuitenkin sama Raamattu, katolisen kirkon hyväksymä ja kirjoitusten osalta lukkoon lyömä.
- omalehmä
jarinhotelli kirjoitti:
Hei_
Siunauksia!
Jari Laurila
keskustelija>>
Keskiajan kirkon ja 1800 luvun uskonpuhdistusliikkeiden välinen ero on n. 1500 vuotta.>>
Ja minun ymmärtääkseni uskonpuhdistusliikkeillä (Hus, Luther, Calvin etc.) on suoraan jatkumo keskiajan kirkkoon.
1800-luvun Amerikan moninaista "herätys-soppaa", jonka "eräs roiske" myös adventistit ovat, tuskin voi kutsua uskonpuhdistusliikkeiksi ja vaikka voisikin, siitäkään keskiajan kirkkoon et saa millään konstilla 1500 vuotta. omalehmä kirjoitti:
>>
Keskiajan kirkon ja 1800 luvun uskonpuhdistusliikkeiden välinen ero on n. 1500 vuotta.>>
Ja minun ymmärtääkseni uskonpuhdistusliikkeillä (Hus, Luther, Calvin etc.) on suoraan jatkumo keskiajan kirkkoon.
1800-luvun Amerikan moninaista "herätys-soppaa", jonka "eräs roiske" myös adventistit ovat, tuskin voi kutsua uskonpuhdistusliikkeiksi ja vaikka voisikin, siitäkään keskiajan kirkkoon et saa millään konstilla 1500 vuotta.Joku kirkkolainen kiusaa minua täällä!__Tiedän kylä nuo nimet uskonpuhdostajiksi,
joilla ei tekemistä katoisen kirkon kanssa.
Luulisi pappiskunnalla olevan parempaa tekemistä, kuin kiusata täällä.
Pappiskunta ei anna paskan arvoa maallikoiden ev. työlle, saattavat kadehtiakin.
Pitää antaa evankeilumin vapaus ja ilo maallikoille, eikä luulla itseänsä toisen hengelliseksi johtajaksi, ja esimieheksi.- Minusta et saa alamaista itsellesi, ja alaiseksi pitää minulla olla työsopimus mistä näen minälaiseen alaistaitoon ollen sopinut vastiketta vastaan orientoituvani. Alamaisia ei saa laillisin keinoin rahalla ja sopimuksillakaan Suomessa. Sinun pitää siis tyytyä toimielimen jäsenyyteen, jos jäsen toimielimessä olet.
Kannataa tehdä jotakin evankeliumin työtä- jotakin omaa- kuin olla täällä kiusaamassa tuollaisella.
Siunauksia!
Jari Laurila
keskustelija- omalehmä
>>Joku kirkkolainen kiusaa minua täällä!__Tiedän kylä nuo nimet uskonpuhdostajiksi,
Luulisi pappiskunnalla olevan parempaa tekemistä, kuin kiusata täällä.>>
Mistä mahdat, Jari-hyvä, oikein puhua? Mikäli viittasit käsityksiini noista uskonpuhdistusliikkeistä, pyydän Sinulta anteeksi jos tulin käsityksilläni kiusanneksi Sinua.
Myöskään puhettasi "kirkkolaisuudesta", alaistaidoista ja toimielimistä en kylläkään ymmärtänyt mutta pidä näitä asioiden ymmärtämättömyyksiäni minun vajavaisuutenani, kaunaa kantamatta. - Yritän tästä lähtien olla ottamatta kantaa kirjoituksiisi koska en ilmeisestikään läheskään aina pysty ymmärtämään "missä mennään " ja mikä rauhaani sopii.
Näin anteeksi pyydellen, omalehmä kirjoitti:
>>Joku kirkkolainen kiusaa minua täällä!__Tiedän kylä nuo nimet uskonpuhdostajiksi,
Luulisi pappiskunnalla olevan parempaa tekemistä, kuin kiusata täällä.>>
Mistä mahdat, Jari-hyvä, oikein puhua? Mikäli viittasit käsityksiini noista uskonpuhdistusliikkeistä, pyydän Sinulta anteeksi jos tulin käsityksilläni kiusanneksi Sinua.
Myöskään puhettasi "kirkkolaisuudesta", alaistaidoista ja toimielimistä en kylläkään ymmärtänyt mutta pidä näitä asioiden ymmärtämättömyyksiäni minun vajavaisuutenani, kaunaa kantamatta. - Yritän tästä lähtien olla ottamatta kantaa kirjoituksiisi koska en ilmeisestikään läheskään aina pysty ymmärtämään "missä mennään " ja mikä rauhaani sopii.
Näin anteeksi pyydellen,Hei!
Se että tunnet uskonpuhdistuksen ko. nimet viittaa siihen että tunnet hyvin asioita.
Ei noita uskonpuhdistuksen nimiä kuule muista ja tiedä mikään muu taho, ja ihminen joka on lukenut keskeisiä adventtiliikkeen perinteisiä teoksia.
Kyllä foorumilla keskustella saa.
Siunauksia!
Jari Laurila- historiikki
omalehmä kirjoitti:
Saahan niitä juuria kaivella: tietääkseni teillä ja katolisilla on pääosin kuitenkin sama Raamattu, katolisen kirkon hyväksymä ja kirjoitusten osalta lukkoon lyömä.
Ei ole sama Raamattukaan. Emme hyväksy apokryfikirjoja. Eikä katolinen kirkko päättänyt mitä kuuluu Raamattuun ja mitä ei. Ei ole olemassa yhtään kirkolliskokousta, joka niin olisi tehnyt, paitsi Trenton vastauskonpuhdistuskokous, joka lisäsi apokryfikirjat kaanoniin. Kaikki varhaiset kirkolliskokoukset vain totesivat, mitkä Raamatun kirjat oli sinne aina hyväksytty.
historiikki kirjoitti:
Ei ole sama Raamattukaan. Emme hyväksy apokryfikirjoja. Eikä katolinen kirkko päättänyt mitä kuuluu Raamattuun ja mitä ei. Ei ole olemassa yhtään kirkolliskokousta, joka niin olisi tehnyt, paitsi Trenton vastauskonpuhdistuskokous, joka lisäsi apokryfikirjat kaanoniin. Kaikki varhaiset kirkolliskokoukset vain totesivat, mitkä Raamatun kirjat oli sinne aina hyväksytty.
Hep-
Apogryfikirjoista on aikoinaan Raamatun kirjoituksia kootessa päätetty, että ne kuuluvat II- luokan kirjoituksiin sellaisessa merkityksessä että ne kirjoitukset joita Raamattuun on jätetty riitävät.
Apogryfikirjoissa saattaa olla sellaista mikä on ristiriidassakin Raamatun I- kirjoituksiin nähden, tai ei löydy tarpeeksi yhtymäkohtia mihin viitata Raamatun kirjoituksiin nähden.-
>>> Mutta apogryfikirjat voi lukea mahdollisena hyödyllisenä lukemisena yksilöllisesti. Jännää voi olla lukea niitä, ja niiden lukemista ei nyt suoranaista vahinkoa aiheudu varmaankaan.
Minä en oikein tiedä mistä lähtien "katolinen kirkko on ollut olemassa?"
Ymmärrän että keskiajan kirkko on syntynyt, kun alkuseurakunnan rippeet luopuivat aidosta uskosta tekemällä myönnytyksiä maalliselle vallalle; -Roomalainen valta vainosi ja tappoi aina Kristuslaisia. Raamattu on täynnä roomalaisen vallan vainoamista Danielin kirjassa mm. lähtien ainakin- mm. Dan 7:7-10, 20- ja nimenomaan tuon vallan jonkunlainen uskonnollinen missio synnytti keskiajan kirkon, kun keisari Kosntantinus kääntyi muodollisesti kristityksi. Hän lakkautti ristillä teloittamiset, ja sitten hän muutti lepopäivän paikan työvoimapoliiitista syistä, Dan 7:25, kun kansa vietti sapattia ja auringon palvonnan perinteistä juhlaa sanday:tä, kun/ koska valtakunnassa oli kuusipäiväinen työviikko. Matt 24:10-15 tuo sama roomalainen valta tuhoaa Jerusalemin 70 jkr.
2 Tess 2:1- eteenpäin tuo sama roomalainen valta kuvataan antikristillisenä eli Jumalan vastustajana/sijaisena.
Roomalainen valta ja keskiajan kirkko on ollut instituutio yhdessä, ja instituutio erikseen glogaalilla tavalla alueellisesti ajan mittaan.
Minäkin olen roomalaisen vallan jälkeläinen! Ihka oikea, joo;
- Aivan ilmeistä on kun Satakunnan seudulle tuli 1200 luvulla ristiretkeläisiä, niin näiden laivojen päälliköt olivat aina maailman valtaa pitäviä sukuja.
Minusta lähtöhenkilönä tehty sukututkimus vie Satakunnan seudulle Köyliön ja Tammelan kirkkoherroihin, ja tuo Jaakko Ilkan kautta Pohjanmaalle. Jaakko Ilkkakin oli kruunun miehiä vielä, ja olen kummastakin isovahemmistani suoraan Jaakko Ilkasta elenevassa polvessa polveutuva.
Kirkkoherrat on valittu tuohon aikaan puhtaasti poliittisen maallisen vallan perusteella, ja valta kulki isältä pojalle, ja oli peräisin maailman kuninkaallisista suvuista, eli vallan pidosta on ollut kyse.
Laitan tässä toisesta isovanhemmastani; äitini vanhemmista (toisen isovahempani suku on paperilla)
>>> Minä olen siis automaattisesti Kirkkoherra tämän perusteella;!
"...............kka k. 1640 Kurikka Isänäiti: Nilla, oo 1620 s. 1602 k. 1646 Kurikka Jooseppi Lähtöhenkilö: Maria Kylmäjyrä s. 1660 Kurikka k. 1722 Kauhajoki - Äidinisä: Mikko Ilkka, Ratsuisäntä, valtiopäivämies, piispan sakkovouti s. 1567 Ilmajoki k. 1642 Ilmajoki Jaakko Ilkka, Isäntä 1585-1597, Nuijasotapäällikkö s. 1545 prob Ilmajoki k. 27.1.1597 Isokyrö Pentti Ilkka, Rahnasto, Isäntä 1546-1566, Rahnaston isäntä, lm s. 1520 Ilmajoki k. 1566 Ilmajoki, Rahnasto Jaakko Ilkka - N.N. Peltoniemi, oo 1540 Ilmajoki s. 1513 Ilmajoki k. Ilmajoki Pentti Peltoniemi, Isäntä 1533-, s. 1480 Ilmajoki, k. 1546 Ilmajoki Agatha, Isännöi 1546-1548, s. 1490 Ilmajoki, k. 1548 Ilmajoki Äiti: Susanna Ilkka, ................."
jatkuu mutaman sukupolven jälkeen;
"..........XVII sukupolvi XVIII sukupolvi XIX sukupolvi XX sukupolvi XXI sukupolvi katso Isä: Johannes Mulle, Köyliö kappalainen 1512 s. 1460 Isänisä: Olaf Mulle, Köyliön kirkkoherra s. 11.1420 k. 1508 Perniö Isänäiti: - Lähtöhenkilö: Matias Johannes Mulli, Tammelan kirkkoherra 1557-1575................."
> Titta på;, minä olen automaattisesti kirkkoherra Olaf Mullen ja Matias Johannes Mullen tähden!
Toisesta vanhemmastani isästäni; -suvustani olen sitten maailman suurimpien kärryseppien jälkeläinen!
- Suomen suurin hevosajokalujen rakentajien verkosto alkoi minun kantaisästä 1840. Sama verkosto päättyi minun sukuuni 1960.
Tämä Suomen suurin käsityöteollisuuden verkosto käsitti yli 30 pajaa 120 vuoden aikana. Saman kylän pajojen ammattikoulutus poiki vielä kahteen naapurikylään tusinan verran pajoja, - eli tämä volyymi nousee näin yli 40 pajaan!
Uskon ettei maailmalla ollut vastaavaa, eli siten minun isät oli maailman suurimmat kärrysepät!
Täällä olen kirjoittanut Suomen suurimmasta verkosta;
http://jarinhotelli.blogspot.com/2013/08/ilmajoki.html
Jumalan siunausta!
Jari Laurila
keskustelija
ingen pappi
Kurpansepän pojanpoika- omalehmä
historiikki kirjoitti:
No, mikäpäs siinä! Kun ette hyväksy niin ette hyväksy : Kun poistatte jotakin niin sopiipahan vaikkapa Ellenin ja muiden oppinne kehittelijöiden auktoritatiivisia kirjoituksia sitten paremmin tilalle.
- Yksi-usko
Kristuksen rauhaa!
Roomalaiskatolisia uskovia kohtaan minulla ei ole mitään, ja uskon että heitä pelastuu siinä missä adventistejakin. Mielestäni Raamatun totuus täytyy kuitenkin tuoda esille rakkauden hengessä.
Miksi en hyväksy paavin kirkkoa?
Historia:
- en hyväksy kirkon veristä historiaa (esim. vainoja toisinajattelijoita kohtaan, kirkonkirouksia ym.).
Jumalan Pojan sijainen:
- en hyväksy sitä, että paavi esiintyy Jumalan Pojan sijaisena. Paavin tiarassa olevat sanat: VICARIUS FILII DEI tarkoittavat Jumalan Pojan sijaista. Minulle ainakin riittää Pyhä Henki, joka valaisee Jumalan sanaa, Raamattua.
Raamatun todistus:
- en hyväksy sitä, että paavin kirkko on muuttanut Raamattua, Jumalan sanaa, (esim. 10 käskyä, sapatti ym).
On totta, ettemme saa tuomita toisia. Se on kuitenkin eri asia, kun kirkon opin arvosteleminen. Paavin kirkon oppi tekee minut surulliseksi. - Todistettu.on
Adventtikirkon oppiviidakko tekee minut surulliseksi.
Paavin kirkko opettaa lähimmäisen rakkautta ja toisten hyväksymistä.
http://katolinen.fi/?page_id=5194- ettästiedät
Paavikunta opettaa väärää evankeliumia, jota ei voi missään tapauksessa hyväksyä. Emme siksi hyväksy niitä protestanttejakaan, jotka tuon väärän evankeliumin kanssa veljeilevät.
Emme vastusta katolilaisia, vaan katolisen kirkon väärää oppia. - Yksi-usko
ettästiedät kirjoitti:
Paavikunta opettaa väärää evankeliumia, jota ei voi missään tapauksessa hyväksyä. Emme siksi hyväksy niitä protestanttejakaan, jotka tuon väärän evankeliumin kanssa veljeilevät.
Emme vastusta katolilaisia, vaan katolisen kirkon väärää oppia.>>Paavikunta opettaa väärää evankeliumia, jota ei voi missään tapauksessa hyväksyä. Emme siksi hyväksy niitä protestanttejakaan, jotka tuon väärän evankeliumin kanssa veljeilevät.>>
On niin surullista, kun kaikki Raamatun juhla-ajatkin on muutettu tai korvattu. Rooman kirkko sekoitti aikoinaan pakanuuteen kristinoppia vain "nimeksi" ja tätä sekasotkua on sitten opetettu eri seurakunnissa. Alla luettelo joistakin muutetuista päivistä:
Sapatti on Raamatun lepopäivä, jonka Rooman kirkko korvasi sunnuntailla,
Lehtimanja juhla on oikea Jeesuksen syntymäjuhla, jonka Rooman kirkko korvasi pakanallisella joululla.
Pääsiäisen ajankohta muutettiin eri ajankohdaksi ja siihen liitettiin pakanallisia tapoja (puput ja munat ovat pakanallisia hedelmällisyyden symboleja).
Koko arvokas Raamatun juhlakalenteri ja sen vietto on pimitetty kristityiltä ja on valehdeltu, että ne koskisivat vain juutalaisia!
Miten tärkeää on saada viettää noita juhlia niiden alkuperäisellä tavalla. Nämä alkuperäiset tavat, jotka ovat säilyneet juutalaisilla, kertovat koko evankeliumin. Meiltä kristityiltä Rooman kirkko (myös kaikki muut kirkot mukaan luettuna) ovat riistäneet erittäin tärkeän uskonnollisen elämyksen. Nämä Raamatun juhlat kertovat konkreettisesti evankeliumista. Kyllähän paavin kirkossa puhutaan muka rakkaudesta, mutta heidän rakkautensa ei ole rakkautta Jeesukseen. Rooman kirkko tytärkirkkoineen ovat valehtelijoita!
On vaikea alkaa pitämään nyt uudestaan näitä Raamatun juhlia, kun siinä on niin yksin. Mutta sisukas sissi kun olen, niin en anna periksi. Sydämessäni kuitenkin halajan niin näitä oikeita viettotapoja. Jumala antakoon minulle voimaa ja ystäviä, joiden kanssa voin näitä päiviä viettää Raamatun mukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286888Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624264Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523416Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903034Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862011Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361693Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201571- 911533
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406