Olen pessyt ja murskannut kananmunankuoria. Miten jauhe kannattaa puhdistaa epäpuhtauksista jotta saa puhdasta kalsiumkarbonaattia? Harjoittelen siis kotona näitä kemian erotusmenetelmiä.
Kananmunankuorista kalsiumkarbonaattia
2
246
Vastaukset
- kalkinpoltto_auttaa
Ainakin orgaaniset jäänteet tarvitsisi poistaa... muistaisin, että hehkuttaminen olisi eräs konsti; siinä tosin tapahtuu kalkin "poltto" eli se muuttuu kalsiumoksidiksi, poltetuksi kalkiksi, jonka veteen laittaminen vapauttaa lämpöä ja muuttuu CaO kalsiumhydroksidiksi eli sammutetuksi kalkiksi CaOH2. Sitten siihen liuokseen hiilidioksidia johtamalla saadaan ainakin osa muuttumaan taas kalsiumkarbonaatiksi CaCO3. Kuinka puhtaaksi, en osaa sanoa, onhan varmaan munan kuoressa muitakin mineraaleja. Tämä konsti oli muistaakseni eräässä 60-luvun kemian oppikirjassa.
- Anhydraali3
Lisäät munankuoret etikkaan, odotat niin pitkään kun munankuoret ovat reagoineet etikan kanssa, filteroit ja lisäät liuokseen soodaa. Kalsiumkarbonaatti on tämän jälkeen min 95% puhdasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1998848
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265178- 534561
- 824223
- 543479
- 513316
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.583158Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262806Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422615- 432571