Laitan tämän tähän Uudissana -osioon, vaikka kyse ei ole uudissanoista. Kyse on kahden sanan väärinkäytöstä:
Laatu on joko hyvää tai huonoa tai jotain näiden väliltä.
On monta lajia teräksiä (jousi-, rakenne- ym. teräkset), mutta kaikki nämä lajit ovat laadultaan hyviä, sikäli kun ne eivät ole laadultaan huonoja ja siksi hylättäviä.
Laatu tarkoittaa siis ominaisuuden hyvyyttä tai huonoutta, ei muuta erilaisuutta.
Laji puolestaan kuvaa ominaisuutta, joka on erilainen kuin joku toinen ominaisuus - ottamatta kantaa siihen liittyvän aineen tai tuotteen laadukkuuteen: Kangas voi olla villaa, silkkiä tai muuta, se voi olla sileätä tai rypytettyä ja niin edelleen.
Liian suuri osa kansasta väärinkäyttää laatu -sanaa. Älä kuulu tähän osaan kansasta.
Laadun törkeätä väärinkäyttöä
ErNuTa
3
97
Vastaukset
- diipadaii
Ei tuo paljon paremmin mennyt kuin tuo paksuus/vahvuus.
- ErNuTa
Ehkä diipadaii voi vähän täsmentää, mitä hän tarkoittaa.
- latupäällikkö
Oliko kirjoituksesi hyvälaatuinen?
Kirjoituksesi sinällään oli päivänselvä, mutta sillä aikaa kun muut yrittävät sitä sulatella, voit pohtia tuota kysymystä :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368